Mutta mikä saa ajattelemaan, ettei syy ollut läpeensä amiksen, rattijuopon ja ylinopeutta vastaantulevien kaistalla ajaneen nuoren, kun kaikki merkit viittaavat siihen? Onko omassa lähipiirissä vastaavia kunnollisia nuoria ja pidetään tuota toimintaa sellaisena pienenä uhona ja äijänä?
Olen kyllä puolustanut ko. henkilöä tässäkin aiheessa, mutta en ole edes yrittänyt väittää, ettei syy kokonaisuudessaan ole kuljettajan. Vaan lähinnä olen ollut sitä vastaan, että vaikka heppu teki virhearvion, toimi väärin ja aiheutti pahaa jälkeä, ei se silti tee hänestä paatunutta rikollista. Tai yhteiskuntakelvotonta hylkiötä. Virheitä vaan sattuu, toisille enemmän kuin toisille. Mutta tottakai, kun omaa hölmöyttään joku muu kuolee, on aina rangaistus kärsittävä. Ja jos uhri on omaa lähipiiriä, niin tottakai aihe tuntuu vielä suuremmalta kuin muuten tuntuisi.
Asioita vaan tapahtuu ja tällä kertaa kuolemaan sattui poliisi. Jos sama heppu olisi ajanut paikallisen siwan kassan yli, tämäkin ketju olisi kuollut jo sivulle kaksi ja sisältö olisi ollut lähinnä "R.I.P" ja "vittusaatana, saunan taakse tollaset vittu" sisältöinen. Nyt aihe aiheutti enemmän keskustelua, jee!
Moni tässäkin ketjussa on sitä mieltä, että kyllä järjen pitäisi sanoa, ettei kännissä rattiin lähdetä, niin varmaan sanookin monelle. Kuinka moni on ollut kolmen promilen humalassa ja muistaa ajatelleensa selkeästi ja tehneesä järkeviä päätöksiä? Vastaus tähän ei ole se, että ei tarvitse juoda itseään niin kovaan humalaa, koska senhän kaikki jo tietääkin. Mutta silti jopa pakkislaisista osa näin tekee. En tiedä, mikä on oma "huippu" mutta jo yli kaksi promillea tekee visionista kohtuullisen muistamattoman yksilön. Kolmessa varmaan lähtisi henki. Onkohan tällä hepulla ollut parin päivän putki, se tietty voisi selittää korkean promillemäärän ja kuitenkin sen, että on ollu kyvykäs toimimaan.
Mutta se miten asiaa käsittelee itse, liittynee varmaan paljon siihen, millaisissa asuinympäristössä itse on elänyt ja minkälainen on ollut oma kaveripiiri. Jotkut dokaa itsensä tuohon puolitiedottomaan tilaan ja ampuu vaimonsa ja itsensä, tätäkin tapahtuu muissakin kuin vain niissä huonoissa perheissä. Toiset sitten saa vuoden välkky -palkinnon lähtiessään auton rattiin ja tappaessaan jonkun sitten autolla. unohtamatta niitä jotka samoilla promilleilla aiheuttavat vain yleistä tuhoa ja turvattomuutta.
Hyvin monet kuitenkin aiheuttavat humalassa jotain ongelmia esim. tappelun, siinäkin se yksi väärä lyönti ja pakkiksella luetaan taas "saunan taakse" viestejä, kun uhri kuoli.