Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Lähinnä vastailen noihin koulujuttuihin.

Suomessa toi sossusysteemi ulottuu kouluunkin. Jos haluaa tehdä ja on motivoitunut, niin saa/voi tehdä ja voi edetä ainakin maailman huipun tuntumaan omassa yliopistossaan. Jos taas ei paljon nappaa, niin voi lusmuilla vaikka kuinka kauan, bilettää, juosta kaikki hupellukset yms. läpi jne. jne. eikä kukaan tule potkimaan perseelle...tietty jossain vaiheessa alkaa opintotuki tyrehtymään ja siinä vaiheessa alkaa tulemaan sitten hätä. Tosin yliopistossa on vähemmän holhousta ja kädestä pitämistä kuin muualla yhteiskunnassa. Yliopistosta myös saa paperit tarvittaessa todella helposti. Tunnen tapauksia, jotka ovat maistereita koulutukseltaan, mutta mieluummin palkkaisin omaan firmaan pätevän AMK-koulutetun kuin vuosia yliopistolla lusmuilleen ja höpö-gradun kirjoittaneen maisterin.

Minäkin olen ollut Hollannissa yliopistossa, mutta vain vajaan vuoden jatketussa vaihdossa. Kun luin Naenen:n kuvausta Helsingin Yliopistosta, niin tuntui kun hän olisi kuvaillut jotain Hollantilaista yliopistoa. Tosin Hollannissa jotkut proffat ovat...ala-arvoisia, mutta opiskelukaverit kyllä opastavat välttelemään ko. proffien kursseja. Hollannissa törmäsin sellaiseen, että suurin osa porukasta tavoitteli vain kursseista läpi pääsyä. Suuri osa menikin läpi rimaa hipoen vaikka rimakaan ei ollut kovin korkealla. Minä en ole ollut koskaan hyvä koulussa, mutta oli aika erikoista saada 80-90 pistettä tentissä ja seuraavaksi paras saattoi saada vain 60-70 pistettä ja he olivat oikein tyytyväisiä kun pääsivät kurssista läpi. Jossain vaiheessa porukka kuitenkin jotain oppii kun Hollantilaiset ovat varsin päteviä tyyppejä työelämässä. Vaihdossa olleet britit omaksuivat Hollannin systeemin varsin kitkattomasti, mutta ehkä he olivatkin ihan selkeästi lomalla (lue polttamassa pilveä) Hollannissa.

Mä kirjotin myös gradun noin kuukaudessa, mutta työn alla se paperi oli lähemmäs vuoden.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole itse opiskellut Marokossa mutta kerron tässä sen mitä tiedän paikallisesta koulutusjärjestelmästä.Koulutus on ilmainen mutta mitään koulupakkoa ei ole.Kaupukilaislapsista suurin osa menee kouluun myös tytöt.Kirjat pitää maksaa itse mutta ovat aika halpoja n.1e kpl,ranskankieliset vähän kalliimpia.Julkisen koulun ohella on yksityisiä kouluja myös korkeakouluja.Julkiseen kouluun mennään 7 vuotiaana,yksityisiin 6.Monet lapset menevät jo 3 vuotiaana maternelleen,leikkikoulu.Joista parhaimmat ovat kokonaan ranskan kielisiä.Kaikki vanhemmat haluavat kouluttaa lapsensa mahdollisimman hyvin joten yksityiskouluihin on kova tungos.Niissä opetuksen taso on parempi;ulkomaalaisia opettajia ,pidemmät koulupäivät,pienemmät luokat ja parempi oppilas aines.Yksityiskoulujen maksut alkavat 30e/kk aina 200e/kk.Korkeakouluissa lukukausimaksu on n.3000e.
Kouluissa opiskellaan arabiaksi ja ranskaksi,periatteessa kaikki aineet kahdella kielellä.Yksityiskouluissa ranskan kielisen opetuksen taso on tietysti korkeampi. Koulu kestää saman kuin suomessa ja on vielä jaettukkin samalla tavalla eli primaire 6v. , college 3v. ja lysee 3v. Sen jälkeen on ylioppilaskirjoitus BAC jossa aika moni nykyään reputtaa.Tässä sitten tulee näkyviin se koulutuksen tasoero eli julkisella puolella paljon reputtaneita ja yksityisellä on taas joitaain kouluja joista melkein kaikki pääsee läpi .Parhailla pisteillä ei tosin kukaan.Julkisella puolella koulupäivät ovat lyhempiä ja opettajat jättävät usein tulematta tunneille koska eivät saa aina palkkaa silloin kuin pitäisi.Yksityiskouluissa koulupäivän pituus on 8-16 paitsi keskiviikkona 8-12.Sama koulupäivä siis 3 ja 16 vuotiailla.Julkinen yliopistokoulutus on periatteessa ihan korkeatasoista esim.matemaatiikka ja lääketiede.
Kaupallisen ja teknisen alan koulutus on yksityispuolella parempaa ja kestää yleensä 4-5 vuotta.Ulkomailta hankitulla tutkinnolla saa edelleen paremmin töitä samoin kuin yksityisen korkeakoulun paperilla.Marokossa on valtavasti työttömiä akateemisia.Yliopisto-tason koulutus on ranskankielistä.Joten ranskankielen taidosta tietää koulutustason;)

Originally Posted by Huppe View Post
Yksi "tuttu" seilaa palomestarina Acapulcon vesillä, eli siellä jossain Väli-Amerikassa. Tuossa yksi vinkki helppoon ja hyvään ansiotuloon loistavissa maisemissa. Palomiehen koulutus ja kielitaito kuntoon sekä säkillinen rohkeutta reppuun ja menoksi
Sinun iässäsi tuo kaikki on vielä mahdollista, itseä kaduttaa suunnattomasti kun jumahdin Suomeen kouluun...
Jep, koulutus on ihan turhaan. Lähtekää maailmalle vaan...ei hyvää päivää. Suomessa saat HYVÄN koulutuksen ilmatteeksi ja sä annat tälläsiä neuvoja nuorille. huh huh.

Jep, koulutus on ihan turhaan Lähtekää maailmalle vaan...ei hyvää päivää. Suomessa saat HYVÄN koulutuksen ilmatteeksi ja sä annat tälläsiä neuvoja nuorille. huh huh.

PS. Suomen koulunpenkille jämähtänyt...

PSS. olen 24v ja kohta paperit kädessä(pari kuukautta)...kyllä tässäkin iässä vielä ehtii lähtemään maailmalle jos tahtoo....

Nyt on edes ens vuonna toisen asteen koulutus paikan valinta, ja opo on esitelly erilaisia lukioita yms.
Huomasin että perkeles että pitää harkita ihan vakavasti, et jos vaihtas ton lukio vaihtoehdon sivuun, ja kattos tohon "amiksen" puolelle.
Kolmen vuoden opiskelulla vahtiperämieheksi houkuttaa.
Jotenkin tuo lukio... Kun et sä valmistu sieltä niinkuin duuniin,(tai valmistut ja valmistut) susta sit tulee merkonomi, datanomi, ja mitä noita on.Ihan hepreaa mulle.:lol2:

Yleensä viel ylioppilas papereilla et tee oikeastaan mitään, tai sitten teet ja meet jonnekin duuniin. Vaan sitten mennään viel jonnekin kolmannen asteen koulutukseen.
Tän jälkeen oot about 25. Hankitaan muija, koira, farmari, ja omakotitalo. Eletään "onnellisina" loppuikänsä, ja kusetetaan lapsenlapsia, miten ollaan oltu vaikka missä.

Viimeksi muokattu:
Joo, siis peruskoulutuksella olevat putkimiehet saavat kutakuinkin samaa (keskimääräistä) liksaa kuin esim. minä, vaikka olen käynyt kouluja lukio 3v + AMK 4v "enemmän". Kuitenkin olen menettänyt tuossa 7v ajalta tienestit opiskellessani sekä intissä tuhlattu 1v.
Eli kandee miettii josko se "amis vaan tienais enemmän", toki jos kiinnostava ammatti löytyy amiksesta niin sinne vaan! Tai sitten vaan oppisopimuksella vaikka putkimieheksi.

Meinaat että amiksesta pääsee heti ulos, jos kerta lukiossa meni 3v ja amk:ssa 4v? Vai ajattelitko että amiksen kävisi yläasteen kanssa samanaikaisesti? :)

Yksi harkitsemisen arvoinen olisi varmaan yhdistetty ammattikoulu ja lukio, kestää kai 4v? Siinä pääsee sorvin ääreenkin sitten, mutta tulee ainakin se lukiokoulutuskin siihen samalla, jos vaikka akatemiakärpänen siinä ohessa sitten puraiseekin. Ja onpahan tosiaan jotain käden taitojakin sitten opeteltu, eli töissäkin voisi varmaan jatko-opintojen ohessa käydä.

Uran eteneminen voi vaan olla se töppäävä kohta ns. lyhyen opintojen kaavalla. Itselleni ainakin se työn mielekkyys ja eteneminen ovat merkittäviä tekijöitä, tässä tietysti sillä omalla töissä oppimisella ja halukkuudella päästä eteenpäin on suurin painoarvo, mutta kyllä korkeampi koulutus varmasti auttaa siinä uralla etenemisellään.

Mutta tosiaan, en minä ainakaan miettisi sitä pelkkää palkkausta koulutusta ja tulevaa ammattiani valitessani. Siellä työpaikalla vietetään kuitenkin 37,5 tuntia viikossa, noin 25% koko viikon tunneista. Siihen päälle jos laskee nukkumisen, heräämisen, työmatkat ja kotiin saapumisen viemät hiljaiset minutit, niin se töissä oleminen vie aikamoisen leijonanosan siitä omasta ajasta. Jos sen ajan sitten käyttää sarvi otsassa vittuuntuneena työpaikalla, niin onko se oikeasti niiden jokusten eurojen arvoista, jotka siinä koitti tienata sen sijaan että olisi suuntautunut alalle joka oikeasti kiinnostaa.

Nyt on edes ens vuonna toisen asteen koulutus paikan valinta, ja opo on esitelly erilaisia lukioita yms.
Huomasin että perkeles että pitää harkita ihan vakavasti, et jos vaihtas ton lukio vaihtoehdon sivuun, ja kattos tohon "amiksen" puolelle.
Kolmen vuoden opiskelulla vahtiperämieheksi houkuttaa.
Jotenkin tuo lukio... Kun et sä valmistu sieltä niinkuin duuniin,(tai valmistut ja valmistut) susta sit tulee merkonomi, datanomi, ja mitä noita on.Ihan hepreaa mulle.:lol2:

Yleensä viel ylioppilas papereilla et tee oikeastaan mitään, tai sitten teet ja meet jonnekin duuniin. Vaan sitten mennään viel jonnekin kolmannen asteen koulutukseen.
Tän jälkeen oot about 25. Hankitaan muija, koira, farmari, ja omakotitalo. Eletään "onnellisina" loppuikänsä, ja kusetetaan lapsenlapsia, miten ollaan oltu vaikka missä.
Joo kantsii siinä yläasteella miettiä, että haluatko ehdottomasti yliopistoon ja oletko valmis tekemään sen eteen töitä heti ensi syksystä alkaen. Jos vähän arveluttaa, niin kannattaa harkita lukioamista ja jos arveluttaa toi työmotivaatio vähän enemmän ja amiksesta löytyy joku mieluinen linja, niin voi olla parempi suunnata amikseen. Amiskaan ei ole mikään este ulkomaille muuttamiselle tai ulkomailla työskentelylle. Hyvä kielitaito kannattaa hankkia opiskeli missä hyvänsä.

Tosi moni kaveri luisteli lukion läpi miten sattui ja heillä on ollut vähän hankaluuksia jatko-opintojen kanssa. Huonolla lukion päästötodistuksella ei pääse edes ammattikorkeaan. Tai johonkin varmaan pääsee, mutta johonkin Helia, Stadia, Haaga linjalle voi olla vähän hankalaa.

Ihan mielenkiintoista lukea nuorempien ajatuksia. 25-vuotiaana elämä ohi :lol2: Tosta se mulla vasta alkoi kun sain paperit kouraan ja sain duunin Hollannista vaihdossa hankittujen kontaktien kautta. Tohon saakka mä en oikein edes tiennyt, että mitähän sitä pitäisi edes tehdä. Hollantiin muuttaminen oli paras veto ikinä kun saa tehdä haastavaa työtä ja osaamista arvostetaan (toisin kuin 90% varmuudella olisi Suomessa ainakin työnhaun ja haastattelujen perusteella). Vaikka olenkin viihtynyt tosi hyvin täällä tulppaanien keskellä ja kohta suuntaan isojen vetten taakse, niin veikkaisin muuttavani takaisin Suomeen 5-10 vuoden sisällä jos Suomesta löytyy duunia ja saadaan säästettyä riittävästi rahaa reilua kämpän käsirahaa varten. En mä olisi voinut kuvitellakaan päätyväni ulkomaille asumaan ja meneväni naimisiin yms. lukiossa ollessani...mulla oli vaan hatara ajatus, että olisi kiva päästä opiskelemaan "bisnestä". En mä edes kiinnostunut opiskelusta ennen lukion viimeistä vuotta ja lukion jälkeen homma alkoi maistua entistä paremmalta. Ei kannata nuorena "päättää" mitään asioita kun suunnitelmat menee helposti pari kertaa uusiksi.

Niin no... toisaalta voit käydä yläasteen jälkeen amiksen, mistä valmistut siten, että osaat tehdä tasan yhdenlaista duunia. Menet johonkin paikalliseen firmaan töihin. Jumitut samaan paikkaan ja teet samoja hommia kyrpä otsassa 40 vuotta. Viikon kohokohta on lähteä dokaamaan perjantaina. Haukutaan kaikki pomot, jotka pelaavat golfia ja matkustelevat ympäri maailmaa. Lopulta pääset nostamaan pientä eläkettä.

Kärjistettyyn viestiin kärjistetty vastaus.

Vaikka yläasteen jälkeen menisikin amikseen, niin ei se tarkoita, että loppuikä sitten ollaan autonasentajia, putkimiehiä, mitä sieltä nyt valmistuukaan. Amiksen jälkeen voi hakea kyllä AMK:iin, jos haluaa ylemmän tasoisen tutkinnon. Eikä AMK:kiin ole yläikärajaa.

Ei ole mikään pakko käydä lukiota menestyäkseen ja nauttiakseesn elämästä. Täytyy ehkä vaan puristaa hieman enemmän päästäkseen esimerkiksi yliopistoon. Yliopiston pääsykokeissa piti muistaakseni olla oppiaineen kuuden parhaan joukossa, jotta omasi mahdollisuuden päästä sisään ilman lukiota. Ja aika monessa aineessa on suht helpot pääsykokeet. Olen mäkin käyny yläasteen jälkeen vaan amiksen ihan "haista vittu" -arvosanoin, mutta silti pääsin kahteen sellaiseen oppilaitokseen ekalla sisään joihin periaatteessa vaaditaan lukion päästötodistus. Ja molempiin oli paljon hakijoita. Tuli sekin osoitettua vääräksi ja jos ois taas kuunnellu muitten ihmisten "mutu" -foorumikommentteja, niin en välttämättä ois edes ottanut asioista selvää. Kaikki on mahdollista jos oikeasti jotain haluaa, eikä odota että se tuodaan tarjottimella nenän eteen.

Enkä mä muistaakseni kyselly hirveesti neuvoja mistään foorumeilta. Tekee mitä itseä huvittaa ja ottaa selvää suoraan oppilaitoksilta tms. mitä vaaditaan. Tekee sen työn mitä sissänpääsyyn vaaditaan ja se on siinä. Ei pitäis olla niin vaikeeta... :D

"pitäiskö mennä lukioon, tai amikseen"?. Mikä on päämäärä mihin haluaa. Tähtää siihen ensin täysillä ja kun on sen saavuttanut, niin jatkaa uusilla päämäärillä. Jos lukioon meneminen vituttaa niin ei mun mielestä ole mitään järkeä mennä sinne valittamaan kuinka kaikki on niin rankkaa ja mikään ei tartu päähän. Nuorena varmasti monia opiskelu ei kiinnosta, eli voi olla viisasta opiskella vaikka amiksessa joku kädentaitoja vaativa ammatti. Ton jälkeen saa varmaan niitä kesätöitä ja ulkomaan työmahdollisuuksia helpommin. Jos siis haluaa ulkomaille, niin putkimiehet, sähkömiehet, lähihoitajat sun muut perusduunarit ovat kovassa huudossa.

Lukio on aivan helvetin turha laitos jos esim. aikoo opiskelemaan AMK:hon. Siitä on ihan omakohtaisia kokemuksia. Mieluummin amis pohjalle, ehkä hieman duunia, saa opiskelurahat kasaan ja sitten paperit AMK:hon sisään.
En itse ole ainakaan tarvinnut jatko-opinnoissa YO-todistusta, mitä vittua tekee uskonnolla, biologialla, maantiedolla, kuvaamataidolla, historialla ja muilla tuiki tarpeellisilla kursseilla? Ei yhtään mitään. Tietty kannattaa sitten tosiaan ajatella kaukonäköisesti, jos esim. yliopisto-opiskelut kiinnostavat niin YO-todistus on silloin poikaa, tosin ei pakollista, kuten Topah tuossa jo valaisikin.

Nuoret: Miettikää oikeasti tarkkaan tämä asia, ettei tarvitse sitten katua! Yo-todistuksella on helppo päästä sitten kouluun ulkomaille, muistakaa se!

:offtopic:
En itse ole ainakaan tarvinnut jatko-opinnoissa YO-todistusta, mitä vittua tekee uskonnolla, biologialla, maantiedolla, kuvaamataidolla, historialla ja muilla tuiki tarpeellisilla kursseilla? Ei yhtään mitään.

Yleissivistystä. Jos ihan pelkästään €uroja miettii niin lukio ei ole välttämätön. Meikäläisen kaltaiselle laiskimukselle lukio tarjosi aika kivan paketin reaaliaineita. Eipä olis tullut muuten moisia kirjoja lueskeltua.

Ei kaikkea voi asioita voi mitata rahassa tai en ainakaan minä mittaa.

Lukiossa on sekin hyvä puoli, että on aikaa miettiä mitä sitä tekisi. Harva oikeasti tietää 15vuotiaana mitähän haluaisi amiksessa tehdä, että sitä jaksaisi duunata edes 10v. Sitten tulee näitä, että käy amiksen eikä ole tehnyt päivääkään alan hommia.

Lukiossa on sekin hyvä puoli, että on aikaa miettiä mitä sitä tekisi. Harva oikeasti tietää 15vuotiaana mitähän haluaisi amiksessa tehdä, että sitä jaksaisi duunata edes 10v. Sitten tulee näitä, että käy amiksen eikä ole tehnyt päivääkään alan hommia.
Itse menin lukioon kun en keksinyt muutakaan ja se oli ylä-asteen viereisessä rakennuksessa. Helppoa.

Mä olen ollut siinä luulossa, että yliopistoon pääsee ilman yo-papereita kunhan käy AMK:n siihen alle. Sitä en tiennyt, että amiksen tms. päästötodistuksella voi hakea yliopistoon. Toisaalta moni asia on muuttunut niistä päivistä kun tuli itse opiskelupaikkaa haettua tai edes opiskeltua.

Toi oppiaineen kuuden parhaan joukkoon pääsykokeissa on muuten aika vaikea tavoite. Tai onhan noita helppoja ja sitten vähän vaikeampia paikkoja, mutta suosituimpiin toi saattaa tarkoittaa, että sulla pitää olla kaikki oikein pääsykokeessa tai ehkä yksi väärä vastaus. Minä en moiseen kykenisi.

Liittyy tavallaan tähän ja perisuomalaiseen kateuteen:
Rikkaat = tosi pahoja
19.10.2007 0:45

Fortumin toimitusjohtaja Mikael Lilius voisi vähän ajatella, mitä tekee.

Helsingin Sanomien mukaan Lilius on osa jengiä, joka ei enää viihdy kaduilla, vaan haluaa sisätiloihin. Siksi Lilius on ostamassa possensa kanssa Swan 66-merkkistä luksusjahtia, vaikka jos keskivertodemarilta kysytään, jahdin nimen pitäisi olla Swan 666.

Mikä Liliusta oikein vaivaa?

Juuri kun me opimme unohtamaan Liliuksen optiot, sen pitää mennä ja käyttää rahojaan. 20-metrinen huvijahti? Lilius olisi saanut korkeintaan hankkia kaksimetriset käytetyt murtomaasukset.

Suomessa ei ole helppoa olla rikas. Miljonääri on epäilyttävä kuin kesäisellä lenkkipolulla kävelevä pitkätakkinen, housuton mies. Pian siitä paljastuu jotain moraalisesti paheksuttavaa.

Miljonäärit käyttävät rahojaan väärin. Ne ostavat itselleen tavaroita, joihin meillä ei ole varaa. Ne elävät maailmassa, jossa mäyräkoira on nisäkäs eikä tapa unohtaa.

Ne juhlivatkin väärällä tavalla. Huhujen mukaan ne syövät juodessaan.

Miljonäärien pitäisi olla kaapissa piilossa, ja mielellään yksiön kaapissa Itä-Helsingissä. Niiden pitäisi olla nuhjuisia, pyydellä olemassaoloaan anteeksi ja huristella pitkin Aleksanterinkatua vanhalla Corollalla, joka etenkin talvisin pysähtelee vähän väliä.

Mutta ei. Björn Wahlroos kutsui kavereita kylään, minkä pitäisi olla laitonta, ja puki ylleen pinkit housut, mikä ei tule pyyhkiytymään kansakunnan kollektiivisesta milloinkaan. Niklas Herlin perusti uusisuomi.fi:n, vaikka naapurin tädin mies jumittui 70-luvulla Koneen hissiin puoleksi tunniksi. Hjallis Harkimo on sanonut käsipäivää monelle naiselle, ja sen täytyy johtua Harkimon rahoista.

Suomessa vain urheilijat saavat vapaasti nauttia rahoistaan. Kansakuntana meistä on luonnollista, että ihminen muuttuu miljonääriksi jahtaamalla liukkaassa tilassa pientä, mustaa kiekkoa.

Keskiverrosta on vaarallista poiketa, ja jos niin tekee, on Jari Sarasvuon tavoin luotava kuvaa, että on mulla rahaa, mutta mä pyydän huomauttaa, etten mä todellakaan nauti siitä, ja jos tarkkoja ollaan, mun elämä on sarja traumaattisia kokemuksia.

Aivan vastenmielistä on, jos paljastuu, että väärällä ihmisellä on liikaa rahaa. Jouko Turkka oli kulttuuripiireissä arvostettu visionääri, koska se nukkui saastaisella patjalla Kallion asuntonsa lattialla.

Sitten paljastui, että Turkalla on Nokian osakkeita enemmän kuin on sopivaa. Mies muuttui välittömästi moraalittomaksi miljonääriksi ja raivostutti keskiarvotaiteilijaa, joka olisi myös miljonääri ellei olisi sijoittanut pennosiaan Nokian sijasta mäyräkoiriin.

Rikkaista ei saisi kertoa mitään hyviä uutisia. Ainoa sopiva rikasta koskeva uutinen on se, jossa miljonääri ajaa kännissä ylinopeutta sukupuolitautiklinikalle ja jää kiinni.

Eikö näille rikkaille voisi jo tehdä jotain? Ne häiritsevät meidän Apaattinen Masennus 07 -projektia.

http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200710196733175_ko.shtml

Helkkarin hyvä juttu kaikenkaikkiaan ja totta joka sana.

Liittyy tavallaan tähän ja perisuomalaiseen kateuteen:

http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200710196733175_ko.shtml

Helkkarin hyvä juttu kaikenkaikkiaan ja totta joka sana.
Onhan tuossa tosiaan aika suuri totuuden jyvänen. Suhtautuminen jonkun taloudelliseen menestykseen esim. jenkeissä on täysin päinvastaista kuin suomessa. Esim. Tapaat vanhan frendin ja juttelette yhteisistä tutuista

1. Suomalainen sanoo vanhasta ystävästä "joo, se teki tuurilla rahaa ja sillä kiipes kusi päähän. Ihan mulkku jätkä nykyisin."
2. Jenkki sanoo vanhasta vihollisesta "joo, se ryhtyi yrittäjäksi ja siitä tuli menestyksekäs businessmies"

Noi on ihan itsekoettuja esimerkkejä, jenkkiorganisaatiossa vuosia työskennelleenä tuo oli niin selkeä trendi ja niin iso kontrasti, että siihen oppi kiinnittämään huomiota.

Surffailin netissä, ja törmäsin tälläiseen topiikkiin.http://www.kypalvelu.fi/forums/viewtopic.php?t=5880&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=25d2aaa96893f92aa07ca7daeafef1b5

Pari kauppiksesta valmistunutta harmittelee kun ei löydy duunia. Et se siitä että hyvin koulutetut henkilöt saa ne kaikki työpaikat. En tiedä mitään, mutta veikkaan että näit kauppiksen käyneitä on yksinkertasesti aivan helvetisti, joten kysyntää ei ole.?
Se nyt vaan on tuhannen fakta, että kauppakorkeassa merkitsee helvetisti, varmaan enemmän kuin missään muussa yliopistossa (en käytä termiä korkeakoulu, kun en halua AMK:ihin viitata) se mitä siellä on lukenut. Laskentatoimi ja rahoitus työllistävät; markkinointi on käsienheiluttelua, yritysjuridiikkaa lukeneet ovat kuitenkin ihan pihalla laista oikeisiin juristeihin verrattuna. Sitten on näitä kaiken maailman strategia, tietojohtaminen jne. blaablaata, joita ei edes kannata kommentoida. KTM:illä on ylipäätään ihan ok työtilanne, mutta useita tunnen ihmisiä, jotka ovat juuttuneet johonkin ns. merkonomi-duuniin (asiakaspalvelua, ihan perus face-to-face myyntihommaa jne.)

Nuo esimerkissä olleet olivat yllättäen lukeneet markkinointia ja kieliä...

Se nyt vaan on tuhannen fakta, että kauppakorkeassa merkitsee helvetisti, varmaan enemmän kuin missään muussa yliopistossa (en käytä termiä korkeakoulu, kun en halua AMK:ihin viitata) se mitä siellä on lukenut. Laskentatoimi ja rahoitus työllistävät; markkinointi on käsienheiluttelua, yritysjuridiikkaa lukeneet ovat kuitenkin ihan pihalla laista oikeisiin juristeihin verrattuna. Sitten on näitä kaiken maailman strategia, tietojohtaminen jne. blaablaata, joita ei edes kannata kommentoida. KTM:illä on ylipäätään ihan ok työtilanne, mutta useita tunnen ihmisiä, jotka ovat juuttuneet johonkin ns. merkonomi-duuniin (asiakaspalvelua, ihan perus face-to-face myyntihommaa jne.)

Nuo esimerkissä olleet olivat yllättäen lukeneet markkinointia ja kieliä...
Komppaan tätä. Rahoitusta ja laskentatoimea kun lukee, niin duunia riittää. Tietty jotain muuta pääaineenaan lukemalla pääsee helpommalla, mutta se saattaa just kohtautua myöhemmin. Minä en rahoitusta tai laskentatoimea lukenut ja Suomessa työllistyminen voisi olla vähän nihkeää.

Vaikka joku tästä saattaa pillastuakin, niin kirjoitan silti. Minä olen tavannut useammankin AMK:ssa markkinointia opiskelleen henkilön kenet palkkaisin yritykseeni mieluummin kuin kauppiksesta ulos putkahtaneen markkinointia lukeneen. Tiedoissa ja osaamisessa ei yllättäin tunnu olevan kovin isoa eroa, mutta palkkavaatimuksissa ja joillain asenteissa, on eroa aika paljonkin. Olen myös lukenut pari (no vain kaksi) AMK opinnäytetyötä mitkä yllätti positiivisesti varsinkin kun molemmissa oli arvosanana nelonen. Mun otos on kyllä aika suppea ja koskee vain yhdestä AMK:sta valmistuneita joita koitan vähän vertailla itseeni ja tuntemiini kauppistyyppeihin. Kun vertaa näitä suomalaisia hollantilaisiin, niin tiedot ja taidot ovat mun mielestä suomalaisilla paremmat, mutta työnteko maistuu hollantilaisille paljon paremmin.

1. Suomalainen sanoo vanhasta ystävästä "joo, se teki tuurilla rahaa ja sillä kiipes kusi päähän. Ihan mulkku jätkä nykyisin."
2. Jenkki sanoo vanhasta vihollisesta "joo, se ryhtyi yrittäjäksi ja siitä tuli menestyksekäs businessmies"
Onko se oikeasti noin? Henkilökohtaista kokemusta minulla ei ole jenkeistä juurikaan, mutta pyörin eräällä keskustelupalstalla jossa tilanne tuntuu olevan päinvastainen. Paskapuhetta riittää menestyneistä ja sitten sitä vasta tuleekin kun menestyjä epäonnistuu. Sellaista vähättelyä ja vittuilua. Ja siellä vielä pitäisi pyöriä keskimääräistä menestyneempiä ihmisiä. Toki netti on netti, mutta silti pistää hieman ihmetyttämään..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom