Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Ihmeen riitaisaksi tää threadi on mennyt, Kauheesti ihmisillä ainakin herättää tunteita aihe. Hyvä tai ei, mutta ainakin monella on mielipiteitä.

Itse en kyllä tajua välttämättä aasiaan muuttoa, en koskaan suostuisi jättämään länsimaita, eksoottisin maa mihin voisin muuttaa on Australia. Missään nimessä en muuttaisi ainakaan jotain saksaa-hollantia köyhempään ja kurjempaan maahan, maassa pitää porukan olla länsimaista, puhua englantiakin, ja olla hyvät palkat, mielellään ainakin suomi-tasoa ellei paremmat.En sitte tiiä tästäkään että onko se nyt vaan propagandaa että tienaako suomessa oikeasti huonosti vai hyvin, mutta lähinnä mua kiehtoisi asua länsieuroopassa, kanadassa, usassa (fla / ca ) tai Australiassa. mieluiten viimeksimainituimmassa. Ennemmin mä suomessa asun ku köyhemmissä maissa kun tämä,

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ikinä lähtis mihinkään etelän grillikeppimaahan. Jossa ei sais kuunnella ku itkua ja ihmisen turhanpäivästä lässytystä. Ja hikoilla vaatteet pilalle. En halua pois Suomesta, Koska rakastan talvea, ulkojäitä,lunta ja kylmää ilmaa:rock:ehkä Kanadaan, Ruotsiin tai Norjaan voisin muuttaa:rock: korkeintaan pari lomaviikkoa vuodessa jaksaa jossain Thaimaassa että vähä saa vaihtelua ja väriä pintaan. Eli itse olen täysin tyytyväinen Suomessa asumiseen..

Tässä nyt on tainnut olla vähän eri koulukuntaa. Osa menee lomalle tai "lomalle" mikä kestää joko viikkoja tai kuukausia, joillain jopa vuosia. Kuitenkin mennään niin, että ei tarvitse kohdata sitä arkipäivää vaan esimerkiksi elellään pääosin Suomessa kasatuilla säästöillä. Tai sitten elellään opintotuella tms. Tämä onnistuu jos menee köyhään maahan. Osa sitten menee töihin, opiskelemaan, tms. ja tämä porukka suuntaa yleensä rikkaampiin maihin.

Mun mielestä lomailu on aivan eri asia kuin ulkomailla asuminen ja eläminen. Mä en kykene näkemään kovin hyviä mahdollisuuksia asua ja elää pidempää aikaa esim. Thaimaassa. Tietty jos palkka pysyy samana kuin esim. Suomessa, niin sitten homma kuulostaakin paremmalta.

HENKILÖKOHTAINEN KOMMENTTI:
Olen muuttamassa Filippiineille eukon (lue rakkaani, mies vain ei julkisesti tunteitaan näytä) kotimaahan. Olin pois Suomesta 5kk ja Filippiineillä kolme viikkoa ja takaisin tullessani ensi kohtaaminen suomalaisiin oli Amsterdamin lentokentällä, kun punaniskainen juoppolauma ahdisteli ulkomaalaisia. Suomeen saavuttuani (shortsit jalassa syyskuussa) otin muutaman viikon aikaa itselleni, lopetin koulun ja aloin etsiä asuntoa kaaaaauuuukaa. Ei vaan itselle tää kylmyys kolahda. Mukavaahan se on, kun aamulla ei muuta tarvitse, kuin shortsit ja eikun baanalle. Tottakai siellä on omat miinuksensa, mutta ainakin yksi lapsuuden haave toteutuu lähivuosina- OLLA MILJONÄÄRI! Niiden milli kun on jotakuinkin 16 000 e. Kait me täällä joskus käydään, mutta suurimmaksi osaksi sorovnoo Suomi!

Mun mielestä lomailu on aivan eri asia kuin ulkomailla asuminen ja eläminen. Mä en kykene näkemään kovin hyviä mahdollisuuksia asua ja elää pidempää aikaa esim. Thaimaassa. Tietty jos palkka pysyy samana kuin esim. Suomessa, niin sitten homma kuulostaakin paremmalta.

Samaa mielta. Pitkakin loma on kuitenkin vain loma, eika siina paase sisalle paikalliseen yhteiskuntaan, tyoelamaan ja muutenkaan systeemeihin. Lomalla on aina rennompaa ja yleensa rahaakin kayttaa eri tavalla vapaammin kuin mita arkena.

Ekonomisti kun olen niin itse ainakin naen tarkeimmaksi syyksi omaan ulkomaille muuttooni sen etta sain parempaa tyota, palkkaa ja elintasoa muualla. Ja olin aina tykannyt siita millaista taalla on, halusin kokeilla etta voisiko taalla jenkeissa "ihan oikeasti" asua. Ja tietysti se, etta on naimisissa paikallisen kanssa vaikuttaa siihen, etta olen pysyvasti jaamassa ulkomaille asumaan.

Jonkun verran on ollut puhetta niista sopeutumisen eri vaiheista, ja itsekin on kylla huomannut miten tunnetilat vaihtelevat kun aikaa uudessa maassa kuluu. Ensin on sellainen ihastunut ja ihmetteleva vaihe, kaikki uusi vaikuttaa kiehtovalta ja paremmalta ("ikina en kylla taalta kotiin palaa"), hoyryaminen on kovaa. Sitten tulee erilaisia kulttuurishokkivaiheita. Esimerkiksi vieraalla kielella elaminen vasyttaa, ja on ihan puhki iltaisin. Tai kaikki asiat uudessa maassa vituttaa ("kylla Suomessa sentaan tamakin toimisi paremmin"). Ja muutenkin alkaa olla vasynyt kaikkeen uuteen, on "reseptorit" liian taynna ja ei jaksa innostua kaikesta enaa samalla tavalla. Jotkut jopa masentuvat tassa vaiheessa. Ja sitten siihen kaikkeen sopeutuu kun aikaa kuluu tarpeeksi, ja uusi maa alkaa tuntua kodilta. Tastahan on tehty tutkimuksiakin aika paljon, joten kai ne vaiheet aika universaaleja on (vaikka tietysti voimakkuudeltaan vaihtelee ihmisesta toisen, ja varmasti senkin mukaan miten iso se kulttuuriero on).

Joskus aikoinaan oli hauska lukea Pullan ja Faidran kokemuksia Jenkeissa asumisesta ja paivittaisista sattumuksista. Olisi hauska lukea enemman sellaista tarinaa (eika niinkaan vankaamista siita miksi Suomessa tai josdsain muualla on kaikki parempaa).

Joten - taalla on Halloween tulossa ja kauhea kouhkaaminen kaikista karkeista ja naamiaisasuista. Itsekin pitaisi miettia miksi oikein pukeutuu kun tyokaveri on kutsunut meidat kylaan (niilla on lapsia, mutta aikuistenkin pitaa pukeutua). Ehka joksikin elaimeksi voisi naamioitua, se olisi ainakin sopivaa nahtavaa lapsille (paitsi etta karvaiset asut voivat olla aika kuumia). Ja toissa on joka paikka taynna karkkia, pitaa yrittaa valtella niita ettei saa mitaan Halloween sokeripohoa. Pitaa kai itsekin hommata jotain karkkia jos naapurit muksut tulevat ovelle... Ja nyt on kiva ajella autolla kun monet talot ovat Halloween koristeissa, ja puut alkavat vahitellen olla syksyn vareissa. Kaikki nayttaa jotenkin sievalta ja vanhanaikaiselta. :)

Joten - taalla on Halloween tulossa ja kauhea kouhkaaminen kaikista karkeista ja naamiaisasuista. Itsekin pitaisi miettia miksi oikein pukeutuu kun tyokaveri on kutsunut meidat kylaan (niilla on lapsia, mutta aikuistenkin pitaa pukeutua). Ehka joksikin elaimeksi voisi naamioitua, se olisi ainakin sopivaa nahtavaa lapsille (paitsi etta karvaiset asut voivat olla aika kuumia). Ja toissa on joka paikka taynna karkkia, pitaa yrittaa valtella niita ettei saa mitaan Halloween sokeripohoa. Pitaa kai itsekin hommata jotain karkkia jos naapurit muksut tulevat ovelle... Ja nyt on kiva ajella autolla kun monet talot ovat Halloween koristeissa, ja puut alkavat vahitellen olla syksyn vareissa. Kaikki nayttaa jotenkin sievalta ja vanhanaikaiselta. :)

Hei!! Mulla on sulle Halloween costume idea sinne jenkkeihin :)

saddams.jpg

Toi on totta, mä en sinänsä edes kuvitellut että ulkomaille muutettaisiin tavallaan lomailemaan tai elelemään säästöillä, ellei ole vaikkapa eläkkeellä. Vaihtoehto ei olisi edes tullut mieleen, tosin itselläni todennäiköisesti hajoaisi pää ilman päämääriä. Kaikilla tapansa :)

Itse en vaihda maata ilmaston takia, vaan sen takia mitä tekemistä kohdemaalla on tarjota. Valmistuin juuri kansainvälisen oikeuden maisteriksi, joten työtä on tarjolla maassa kuin maassa, vaikka EU:n tai YK:n tai muun kansainvälisen organisaation leivissä. Tulee valittua varmaan se kohde, jossa työnkuva vaikuttaa kiinnostavimmalta, ja jossa kokemusta ja osaamista voisi parhaiten kartuttaa - ei se kohde jossa on kuuma tai kylmä tai märkä tai kuiva.
En myöskään olisi muuttamassa mihinkään pysyvästi, vaan pysyn paikassa varmaan aina pari vuotta ja sitten seuraava. Sillä lailla kun on tottunut elämään, kerkeää kyllästyä paikkaan aika nopeasti. Tai itselläni näyttää olevan sitä vikaa, siitä voi syyttää vanhempia joilla on ihan sama häiriö :)

Kiehtois lähteä merille pariks vuodeksi, ja nyt en tarkoita jotain troolaria norjan vesillä, vaan esimerkiksi yksityiselle, esim. huvipurjen miehistöön. Rusketus olis mukava ja kielitaito paranis nopeasti. Opiskella nyt aina ehtii.

Kiehtois lähteä merille pariks vuodeksi, ja nyt en tarkoita jotain troolaria norjan vesillä, vaan esimerkiksi yksityiselle, esim. huvipurjen miehistöön. Rusketus olis mukava ja kielitaito paranis nopeasti. Opiskella nyt aina ehtii.
Yksi "tuttu" seilaa palomestarina Acapulcon vesillä, eli siellä jossain Väli-Amerikassa. Tuossa yksi vinkki helppoon ja hyvään ansiotuloon loistavissa maisemissa. Palomiehen koulutus ja kielitaito kuntoon sekä säkillinen rohkeutta reppuun ja menoksi :thumbs:
Sinun iässäsi tuo kaikki on vielä mahdollista, itseä kaduttaa suunnattomasti kun jumahdin Suomeen kouluun...

Yksi "tuttu" seilaa palomestarina Acapulcon vesillä, eli siellä jossain Väli-Amerikassa. Tuossa yksi vinkki helppoon ja hyvään ansiotuloon loistavissa maisemissa. Palomiehen koulutus ja kielitaito kuntoon sekä säkillinen rohkeutta reppuun ja menoksi :thumbs:
Sinun iässäsi tuo kaikki on vielä mahdollista, itseä kaduttaa suunnattomasti kun jumahdin Suomeen kouluun...

Noh vielahan sie 30 vuotiaana kerkeet reissaamaan :)

Englannin kielisia kursseja jarjestetaan aika paljon. Ne kestaa 2 - 3 kuukautta. En tia mita maksaa mutta veikkaan jotain 3 -4000 euroa minimissa + asumiset + elamiset. Tama kurssi on lahinna turvallisuus juttuja.

Tama kurssin kayneena saa sitten toita. noi luksusjahdit on yleensa kesat valimerella ja sitten 50 metriset menee karibialle. Jahdit ovat usein vapaalipun alla joten tyoluvan saa aina vaannettya jotenkin.

Tyo on aika kamalaa, tyotunnit pyorii 70 - 120 valissa per viikko. joten se siita rusketuksesta.

Itse juuri kavin jonkin sortin peruskurssin kun pomo osti pikaveneen. Kurssi menni kerrasta lapi, mutta kun se oli ranskaksi niin opettelin toerian vastaukset ulkoa. Tama kurssi ainoastaan antaa luvat ajella omaa ventta mika on alle 25m, eli kurssia ei voi kayttaa kauppallisiin tarkoituksiin.

heh jumahdin suomeen kouluun. Ei se nyt niin paha asia ole.

Ma en ole koulussa ollut peruskoulun jalkeen. Oon kyllakin Lontoossa kantanu tiilia ja muurannu 4 vuotta enen kuin taytin 25vee, kai siitakin jonkilaisen diplooman saa ?

-Joo totta tosiaankin on helpompi lahtea reissuun kun ei lapsia.

Meikalla on tulossa 4 kuukauden paasta vauva !! olitiin sille jo annettu nimi Osku, mutta sitten kerroin vaimolle kuinka se kirjoitetaan suomeksi. heh paikalliset sen taala ranskassa sitten lausuisi osky. Tama taas tarkoittaa luuperse ...meni nimi uudelleen harkintaan.

Jep, koulutus on ihan turhaan. Lähtekää maailmalle vaan...ei hyvää päivää. Suomessa saat HYVÄN koulutuksen ilmatteeksi ja sä annat tälläsiä neuvoja nuorille. huh huh.

PS. Suomen koulunpenkille jämähtänyt...

PSS. olen 24v ja kohta paperit kädessä(pari kuukautta)...kyllä tässäkin iässä vielä ehtii lähtemään maailmalle jos tahtoo....

Onhan palomiehen koulutus ja kielitaitokin jotain...ja ymmärtääkseni tuo oli vaan vinkki/ehdotus. Elämä on valintoja täynnä, jonkun toisen tekemät valinnat voi olla ihan erilaiset kuin toisen. Ei mun mielestä paska vaihtoehto tuokaan. Pääasia, että löytää sen jutun mikä itseään kiinnostaa.

Jep, koulutus on ihan turhaan. Lähtekää maailmalle vaan...ei hyvää päivää. Suomessa saat HYVÄN koulutuksen ilmatteeksi ja sä annat tälläsiä neuvoja nuorille. huh huh.

PSS. olen 24v ja kohta paperit kädessä(pari kuukautta)...kyllä tässäkin iässä vielä ehtii lähtemään maailmalle jos tahtoo....

Joo "jämähtää koulunpenkille suomeen". Mielummin sitä käy täällä lukukausimaksuttomat koulut ja sen jälkeen lähtee ulkomaille, jos haluaa.

Aijoo, ulkomaillahan ei ole kouluja, eikä terveydenhuoltoa ja talotkin rakennetaan päin persettä. Sori typeryyteni, tottakai kannattaa jumahtaa Suomeen kouluun. Mutta hei, ulkomailla on palmuja! :hyvä:
Suomeen vain, turvallinen lintukoto jossa pidetään Sinustakin huolta.

Täällä myös Suomeen koulupenkille jämähtänyt. Itsellä ainakin opiskelumotivaatio oli tasan nolla koko ajan ja aina mentiin sieltä missä aita oli matalin. Eiköhän Huppe tarkoittanut jotain sen suuntaista, että ulkomailla mielenkiintoisessa maassa opiskelu motivoisi sata kertaa enemmän kuin Suomen perusinssiopiskelut tms.

Suomessa opiskelussa on ainakin se hyvä puoli, ettei se ole turhan rajoitettua. Lukio jäi kesken (kun tuli jotain mielenkiintoisempaa), no, käy sitten aikuislukiossa loppuun. Pidä senkin perään vähän taukoa, ja mene sitten ylempää tutkintoa suorittamaan, ei siinäkään ongelmaa.

Thaikuissa [size=-2](sori, en haluaisi enää mainita koko maata tässä threadissa, mutta valitettavasti tiedän ko. maan opiskelusta eniten Suomen jälkeen.. vaikkei se nyt paljoa olekaan :D)[/size] esimerkiksi opiskelujaedut ym. kaikki mikä siihen nyt ainakin epäsuorasti liittyy, on rajoitettu 23 ikävuoteen. En tiedä opiskelupaikan hakemisesta, vaihtamisesta ym. yhtään mitään, mutta en koko yliopistolla tapaamistani henkilöistä muista ketään yli 23-vuotiasta, poislukien vaihto-opiskelijat.

Miten on muuten muissa maissa, esim. ranska, britteinmaa, saksa? Jätetään taloudelliset kustannukset (lukuvuosimaksut, kurssimaksut, tenttimaksut jne.) tästä nyt ulkopuolelle, lähinnä juridisia seikkoja voisi näissä maissa opintojaan suorittaneet kertoa? Olisi sitten hyötyä kenties niillekin nuoremmassa iässä oleville, jotka harkitsevat koko tutkinnon opiskelua ulkomailla.

Joo todellakaan ulkomailla opiskelu ei tosiaan ole monillekaan realistinen vaihtoehto, ellei tule rikkaasta perheestä ja vanhemmat haluaa ne lukukausimaksut maksaa. Suomessa kuitenkin vielä ainakin on ilmainen koulutus. Mutta jos opiskelut ei nuorena nappaa, niin aikuisenakin vielä voi opiskella, kuten itse teen. Voihan sitä nuorena vähän kiertää maailmaa ja sitten vanhempana se motivaatio opiskeluun on ihan erilainen.

Suomessa on muuten paljon sellaisia nuoria jotka roikkuu yliopistossa ilman minkaanlaista motivaatiota, ei sekaan mihankaan johda. Saahan siita siis jotkut yliopisto-ukko diplomat, ikaa yli 30vee, opintolainaa, eika tyokokemusta. Tama talinne on mielesta myos pain vittua. Tarkeinta on se etta loytaa sen jutun mika kiinnosta, silloin yleensa tulee sita tulostakin paremmin.

Toi juttu etta on paperit kadessa 24 vee, onkin ihan kova juttu. Mulla vaan sattuu olemaan sellaisia ikuisia opiskelijoita kaveripiirissa, mita en ymmarra ollenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom