Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Sitä hain takaa että varmasti voisi lähteä ulkomaille peruskoulun/lukion jälkeen jonnekin lämpimään tekemään jotain hanttihommia? Kyllä voisi koti-ikävä tulla aika nopeasti(ainakin minulla, mutta olenkin tissiposki). Koulutus on suomessa ilmainen ja imo kannattaisi jokin ylempi koulutus edes hankkia sitä ennen. Ei se pari vuotta siinä tunnu mitään...

Tottakai voi myös opiskella ulkomailla mutta ranger ei sitä tainut hakea tässä huppe?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomessa on muuten paljon sellaisia nuoria jotka roikkuu yliopistossa ilman minkaanlaista motivaatiota, ei sekaan mihankaan johda. Saahan siita siis jotkut yliopisto-ukko diplomat, ikaa yli 30vee, opintolainaa, eika tyokokemusta. Tama talinne on mielesta myos pain vittua. Tarkeinta on se etta loytaa sen jutun mika kiinnosta, silloin yleensa tulee sita tulostakin paremmin.

Toi juttu etta on paperit kadessa 24 vee, onkin ihan kova juttu. Mulla vaan sattuu olemaan sellaisia ikuisia opiskelijoita kaveripiirissa, mita en ymmarra ollenkaan.

joo tälläisiä näkee paljonki yliopistolla ja muissakin korkeakouluissa. En tiedä sitten mikä niidenkin sunnitelma on mutta ei se ainakaan toimi. Tässä tilanteessa kyllä jokin muu ratkaisu (parii välivuotta?) yms voisi olla kohdillaan motivaation hakemiseen.

Suomessa opiskellessa pääsee täältä myös aika helposti vaihto-opiskelemaan käytännössä mihin päin maailmaa tahansa. Vaihtoon lähtemisen kynnys on musta matalampi, kuin ihan omin päin lähtiessä, kun aivan kaikkea ei tarvitse selvittää itse, tosin tietyt jutut on sitten fiksattu (esim että täytyy opiskella, mutta yleensä se ei vaihdossa oo hirveen rankkaa :D). Mutta kyllä sitä yleensä pääsee siinäkin avartamaan maailmankuvaansa ja toisaalta saa sitten helpommin kontakteja, joiden avulla voi myöhemmin voi lähteä ihan omin päin töihin. Ja kun on kerran ollut maailmalla, on kynnys lähteä uudestaan paljon matalampi.

Eikö ketään kiinnosta muuttaa Venäjälle ? Kuinka kaikki nyt yhtäkkiä haluavat jonnekin thaimaahan ? Muistakin maista keskustelua kitoos.

Mä voin tänne lätistä jotain ulkomailla koko tutkinnon suorittamisesta, tosin yliopistot joita kävin eivät ole kovin eksoottisissa maissa; Englanti ja Hollanti. Tein jatko-opintoja Suomessa vuoden verran niin on helppo vertailla näitä keskenään.

Englanti oli kaikista systeemeistä kiistatta paras, mielestäni. Tosin aloitin koulunkäyntini pikkuskidinä kansainvälisessä brittikoulussa brittien ulkopuolella ja olin tottunut siihen systeemiin. Järjestystä näissä kouluissa oli enemmän kuin missään muualla, ja arvostan tosi paljon juuri järjestystä ja selkeyttä. Briteissä on selkeä systeemi - se aika, jonka vietät yliopistossa on ennaltamäärätty. Yleensä kolme vuotta, tai sitten neljä tiettyjen aineiden kohdalla, tai mikäli pidät vaihtovuoden. Aikataulut olivat tiukat, ja ensimmäisen vuoden aikana opiskelijoita tipahteli ulos yliopistosta tuon tuosta. Kaikki vuoden tentit pidetään aina samaan aikaan vuodesta, ja uusintamahdollisuuksia tenteissä harvemmin on. Parempi päästä kaikesta kerralla läpi, tai lennät ulos yliopistosta, tai uusit koko vuoden.
Opiskelijoiden valvonta on myös tehokasta, kaikki käyvät luennoilla (tai eivät käy... luennot yleensä nauhoitetaan ja laitetaan nettiin, itse downloadasin usein luentoja ja laitoin ne mp3-soittimeen pyörimään ja kuuntelin lenkeillä), ja kaikilla on jokaisen aineen kohdalla seminaariryhmä. Seminaariryhmät ovat pienikokoisia, ja joka viikko käydään seminaareissa, joihin on annettu ennalta tehtävät. Tämä on mahtava systeemi, siinä pidetään huolta että jokainen opiskelija on todella ymmärtänyt kaiken.
Pidin paljon siitä, että aikataulut annetaan heti ja niistä pidetään kiinni eikä mistään lipsuta. Mutta bisnestähän tuo yliopiston pitäminen on, rahaa tulee ja sillä saa.
Yliopistoon briteissä mennään suoraan high schoolista, ei sinne oikeastaan kannata vanhempana mennä. Tai et oikein sovi joukkoon. Kaikki asuvat ensimmäisen opiskeluvuoden kampuksella, seuraavina vuosina asutaan kavereiden kanssa kampuksen ulkopuolella. Vanhempana opiskelut aloittavalla saattaisi olla sopeutumisvaikeuksia kampuksella asumisen kanssa...
Mutta mitään ikärajoja ei ole. Mitään opiskelijaetujakaan en tosin keksi, muuta kuin ainoastaan oman yliopiston opiskelijat saivat mennä yliopiston omaan yöklubiin (se oli vallan päheä! Joka ilta aivan täynnä). Kampus oli täynnä baareja sun muita, joissa opiskelijoille löytyi halpaa bisseä. Kampus oli ihana, oma pieni kaupunkinsa, jossa omat lääkärit, vakuutustoimistot, pankit, kaupat, matkatoimistot, jne, vain opiskelijoille. Siellä ei tunnettu rasismia tai syrjintää, oikea lintukoto.
En käynyt muissa yliopistoissa maassa, voi olla ettei kaikkialla ole samalla tavalla rakennettua kampus systeemiä, mutta aikataulut ja vastaavat ovat koko maassa samat. Koko maan opiskelijat lukevat tentteihin samaan aikaan vuodesta.

Hollanti oli samantapainen systeemi kuin Suomessa; kursseja alkoi ja loppui mielivaltaisesti, mielestäni vailla kunnon järjestystä. Tenttejä sai uusia! Käytin tätä mahdollisuutta hyväkseni ja jätin menemättä yhteen tenttiin, koska satoi lunta enkä jaksanut oikein lunta sinä päivänä :) Uusintatentti oli aina suullinen, joka oli joko hankalaa tai helppoa riippuen professorista. Letkeä meininki, proffat saattoivat lähteä opiskelijoiden kanssa bisselle luennon jälkeen. Tentit tentittiin kurssin päätteeksi ympäri vuotta, kuten Suomessakin.

Suomi oli mulle kyllä vähän pettymys, ei mitään järjestystä, kaikki tuntui mielivaltaiselta ja kaikkialla tuntui vallitsevan epäjärjestys - kukaan ei tiedä mistään mitään, ketään ei ole keltä kysyä, opiskelijoille asioiden tiedottaminen on ala-arvoista. EN arvostanut. Proffat olivat tosi hyviä alallani Helsingin yliopistossa, aivan mahtavia ja osaavia ovat! Mutta en pitänyt pätkääkään epäjärjestyksestä ja epätietoisuudesta. Meille ei kerrottu mitään esimerkiksi gradusta. Teimme gradumme noin kuukaudessa, mutta emme tienneet minne ne palautetaan. VAsta kun keksimme että hei yliopistopainoon nämä viedään, meille kerrottiin että pitää olla tietyn kokoinen marginaali. Kaikki tuonlaiset asiat olisi ollut ihan kiva tietää. Voi olla, että suomalaiset opiskelijat ovat paremmin mukana meiningeissä, mutta me oltiin pihalla. Suomalaisetkin kuulemma joutuvat olemaan tosi aktiivisia että tietäisivät asioista, mutta meille ei auennut että mihin suuntaan pitäisi olla aktiivinen että tietäisi edes jostakin jotain. Ilmoittauduin valmistumiseen, muttei mulle kerrottu valmistunko. Menin valmistumistapahtumaan, sain tutkinnon, joka oli täysin puutteellinen, paperini on tällä näkymin Liettuassa (miten voivat edes mokata tuon).
Suomen yliopistojärjestelmä on surkein kaikista, omasta mielestäni. Ja minä maksoin lukuvuosimaksut, Suomessakin, saamatta kunnon vastinetta.

Muutenkin olen hyvin pettynyt Suomen koulujärjestelmään. Tiedän, että Suomen opetusjärjestelmää kehutaan ja suomalaiset ovat siitä kovin ylpeitä... Tulin Suomeen kouluun ala-asteen viidennellä, olin täällä noin vuoden ja perheemme muutti nopeasti takaisin ulkomaille. Suomen koululaisten koulukurin olemattomuus oli mulle suuri shokki. Lyhyet koulupäivät, joiden aikana kaikki vaan laiskotteli eikä mitään oikeastaan tehty. Lapset olivat laiskoja eivätkä edes yrittäneet. Mitään kunnon kannustusta ei ollut että olisi pärjännyt paremmin. Yhtä löysäilyä koko päivä. Lintsailua ja löysäilyä. Ainoan hyvän asian mitä keksin oli luokan ryhmähenki, sain korvaamattomia kavereita ja hauskaa oli!! Mutta itse koulunkäynti ja oppitunnit olivat yhtä tyhjän kanssa.
Palasin Suomeen lukioon, mutta kun opetus oli mitä oli eikä kukaan tuntunut edes yrittävän, vietin lukion aika pitkälti koulussa itsekin vaan löysäillen, lintsaten ja ryypäten.
En osaa muuta sanoa, kuin että jos joskus itselleni tulisi perhettä, lapset EIVÄT koskisi pitkällä tikullakaan Suomen julkisiin koululaitoksiin. Lapset laitettaisiin yksityisiin kansainvälisiin kouluihin, oppimaan ja tekemään. Kouluun, jossa lintsailusta ei olla edes kuultu, ja läksyjen tekemättä jättäminen olisi myös ideana täysin utopistinen.

Tästähän taisi tulla pitkä teksti...

Aikataulut olivat tiukat, ja ensimmäisen vuoden aikana opiskelijoita tipahteli ulos yliopistosta tuon tuosta. Kaikki vuoden tentit pidetään aina samaan aikaan vuodesta, ja uusintamahdollisuuksia tenteissä harvemmin on. Parempi päästä kaikesta kerralla läpi, tai lennät ulos yliopistosta, tai uusit koko vuoden.

Onko tämä sitten hyvä asia?

Mielenkiintosta tekstiä kyllä...mä olen tottunut tollaseen ei isompaa stressiä-asenteeseen niin tämä suomen koulutusjärjestelmä on juuri sopiva minulle ;)

Sitä hain takaa että varmasti voisi lähteä ulkomaille peruskoulun/lukion jälkeen jonnekin lämpimään tekemään jotain hanttihommia? Kyllä voisi koti-ikävä tulla aika nopeasti(ainakin minulla, mutta olenkin tissiposki). Koulutus on suomessa ilmainen ja imo kannattaisi jokin ylempi koulutus edes hankkia sitä ennen. Ei se pari vuotta siinä tunnu mitään...

Tottakai voi myös opiskella ulkomailla mutta ranger ei sitä tainut hakea tässä huppe?
Palomestari miljardiluokan luksusristeilijällä Acapulcossa on hanttihommia?
Onneksi olkoon, oletkin tainnut syntyä kultalusikka suussa, oletko kenties Jorma Ollila?

Onko tämä sitten hyvä asia?

Mielenkiintosta tekstiä kyllä...mä olen tottunut tollaseen ei isompaa stressiä-asenteeseen niin tämä suomen koulutusjärjestelmä on juuri sopiva minulle ;)

Mulle se oli hyvä asia. Tai pidin siitä, että asiat tehdään ja ne tehdään heti, ei jäädä lusmuilemaan. Se on mulle outoa nähdä suomalaisia kolmikymppisinä vielä tekemässä jotain gradua. Briteissä on tehokas systeemi, jota itse ainakin arvostan. Suomessa tosiaan näyttää olevan stressitön asenne opiskeluun, mutta mulle se ei sopisi, rupeaisin varmaan löysäilemään jos mitään ei ole PAKKO tehdä heti. Joillekin se varmaan sopii paremmin :)

Palomestari miljardiluokan luksusristeilijällä Acapulcossa on hanttihommia?
Onneksi olkoon, oletkin tainnut syntyä kultalusikka suussa, oletko kenties Jorma Ollila?

Jep, palomestariksi ei tarvitse mitään kouluja käydä, eihän?
Peruskoulutuksella palomestariksi luksusristeilijälle? ei tänä päivänä huppe.

Tuli vielä yksi juttu mieleen, minkä Suomen joustava yliopistomaailma mahdollisti. Itse tosiaan kirjoitin graduni asuen Hampurissa ja nostaen opintotukea, vaikka en ollut paikallisessa yliopistossa kirjoilla. Tämä oli mahdollista siksi, että kansantaloudessa sopivan aihepiirin valitsemalla kaikki tarvittava materiaali on muutenkin englanniksi. Tarvitsin siis vain englanninkielistä kirjallisuutta ja yhteyden EBSCON (samantyylinen kuin JSTOR) tietokantaan, jotka järjestyivät paikallisen yliopiston kirjastosta.

Hieman soveltaen jos jollakulla on mahdollisuus kirjoittaa gradua missä tahansa, niin mikä estää tekemästä sen esimerkiksi Thaimaassa (buhahah)? Kannattaa tietysti ottaa tarkkaan selville, että sitä materiaalia on varmasti saatavilla myös yliopiston ulkopuolisille, mikäli ei hae vaihtopaikkaa.

Tuo Naenen teksti ei kyllä kuulostanut kovin houkuttelevalta. Opetuksen tasoon en ota kantaa, mutta itse kyllä pidin suomalaisen yliopistomaailman vapaudesta. Mutta kukin tyylillään, pääasia että tykkää.

Meille ei kerrottu mitään esimerkiksi gradusta. Teimme gradumme noin kuukaudessa, mutta emme tienneet minne ne palautetaan. VAsta kun keksimme että hei yliopistopainoon nämä viedään, meille kerrottiin että pitää olla tietyn kokoinen marginaali. Kaikki tuonlaiset asiat olisi ollut ihan kiva tietää. Voi olla, että suomalaiset opiskelijat ovat paremmin mukana meiningeissä, mutta me oltiin pihalla. Suomalaisetkin kuulemma joutuvat olemaan tosi aktiivisia että tietäisivät asioista, mutta meille ei auennut että mihin suuntaan pitäisi olla aktiivinen että tietäisi edes jostakin jotain.

Noh, ainakin oman yliopistoni sivuilla on hyvin selkeät ohjeet koskien graduja, kandin töitä yms. Samoilta sivuilta löytyy myös selkeät ohjeet jokaisen tiedekunnan opintoneuvojille, jotka hoitaa opiskelijoiden asioita eri asioissa. Enkä millään jaksa uskoa, että muiden yliopistojen sivuilla näitä tietoja ei löytyisi.

Sen kuin menee yliopistonsa sivuille, hakee opintoneuvojan yhteystiedot ja varaa ajan sen luokse. Varmasti tulee selville kaikki tarpeellinen.

Noh, ainakin oman yliopistoni sivuilla on hyvin selkeät ohjeet koskien graduja, kandin töitä yms. Samoilta sivuilta löytyy myös selkeät ohjeet jokaisen tiedekunnan opintoneuvojille, jotka hoitaa opiskelijoiden asioita eri asioissa. Enkä millään jaksa uskoa, että muiden yliopistojen sivuilla näitä tietoja ei löytyisi.

Sen kuin menee yliopistonsa sivuille, hakee opintoneuvojan yhteystiedot ja varaa ajan sen luokse. Varmasti tulee selville kaikki tarpeellinen.

Ei meillä ollut mitään ohjeita missään. Eikä meillä ollut opintoneuvojaa, en edes tiedä mikä moinen on. Näin hienosti meille kerrottiin mahdollisuuksista saada mistään mitään selville...
En osaa kertoa yhdestäkään asiasta josta olisin jotenkin yliopiston kautta saanut tietoa. Esimerkiksi että saanko minä jotain alennusta ruokailusta? Saanko opiskelijakorttia? Mitä opiskelija alennuksia mahdollisesti edes saan? Ei yliopisto näitä asioita meille kertonut, mutta Eestiläinen kaverini sai tietoa kyselemällä Eestiläisiltä kavereiltaan. Tiedä sitten mistä he saivat tietonsa. Ilman tätä kaverin kaverin suusta tullutta tietoa olisin maksanut tuplasti safkasta ja junalipuista. Ihan näitä perus asioitakaan ei ollut mahdollista saada selville mistään.

Gradu kuukaudessa? Onko sitä tullu käytyä Lumumban yliopistossa?

Hoho!! Helsingin Yliopisto, mutta kansainvälinen ohjelma, gradulle(kin) asetettiin deadline. Vähän erilaista opiskelu on tainnut olla muihin, suomalaisiin normiopiskelijoihin verrattuna. Nopeasti kirjoitettu gradu mutta sain hyvät arvosanat kuitenkin. Oon ihan ylpeä siitä tuotoksesta ja siitä saa hyvät naurut, aiheesta, tai yhdestä aspektista siitä, ei oltu ennen kirjoiteltu. Me kirjoitettiin kaikki gradut aika nopeasti, pari tyyppiä ei ehtinyt eivätkä he sitten valmistuneet. En tiedä joutuvatko nyt maksamaan vai miten systeemi toimii...

E: siis gradun kirjoitusta täyspäiväisesti tehtiin kuukauden päivät. Sitä ennen tiellä oli töitä ja muita kursseja, mutta kyllä sitä koko vuoden tiesi että gradu pitää olla lopussa olemassa. Katsoi sitä alkukesästä kuitenkin jo materiaalia sun muuta. Itse pointtien kasaaminen ja kirjoitustyö tapahtui sitten nopsasti. Mutta tuohon on ehtinyt tottua.
E2: Mikä sitten osoittautui hyväksi asiaksi, oon kuullut muiden kyllästyvän graduunsa nopeasti, ettei jaksa enää yhtään katsoa sitä. Tällaista ei ehtinyt tapahtua kyllä :)

No, onhan sitä kypsyysnäytekin onnistuttu feilamaan. Suoritus, joka vaatii jo aika paljon. Jos tekee ihan puhtaan review-gradun, niin ehkä semmosen onnistuu kuukauteen vääntämään. Eihän semmoseen tarvi edes kuin muutaman sivun omaa tekstiä :D Tieteellinen arvo ~ 0.

No, onhan sitä kypsyysnäytekin onnistuttu feilamaan. Suoritus, joka vaatii jo aika paljon. Jos tekee ihan puhtaan review-gradun, niin ehkä semmosen onnistuu kuukauteen vääntämään. Eihän semmoseen tarvi edes kuin muutaman sivun omaa tekstiä :D Tieteellinen arvo ~ 0.

Kyllä nuo gradut arvioitiin samalla tavalla ja samojen ihmisten kädestä kuin suomalaisten normiopiskelijoidenkin gradut. Mä en tosiaan osaa sanoa mitä mieltä mun gradusta oltiin muun kuin oman proffan kohdalta, KOSKA HELSINGIN YLIOPISTO POSTITTI ARVOSTELUNI LIETTUAAN (mä en ymmärrä miten tuo tehtiin, oon kieltämättä vihainen moisesta kädettömyydestä) mutta arvosana oli edelleen hyvä, ja aihe osuva, pointit oikeita ja teksti kohdallaan oikeustieteen maisterin tasolla. Ei ollut review-gradu, vaan tein juuri aiheesta kun asiasta ei aiempaa teosta ollut.
Teimme kyllä pitkiä päiviä graduja, ei se ihan aivastamalla syntynyt. Briteissä kiireisen ajan aikana kirjastot olivat auki 24/7, mikä olisi ollut hyvä juttu nytkin. Tosin taisi Helsingissä olla jotkut paikat käytettävissä vuorokauden ympäri.

En osaa kertoa yhdestäkään asiasta josta olisin jotenkin yliopiston kautta saanut tietoa. Esimerkiksi että saanko minä jotain alennusta ruokailusta? Saanko opiskelijakorttia? Mitä opiskelija alennuksia mahdollisesti edes saan? Ei yliopisto näitä asioita meille kertonut, mutta Eestiläinen kaverini sai tietoa kyselemällä Eestiläisiltä kavereiltaan. Tiedä sitten mistä he saivat tietonsa. Ilman tätä kaverin kaverin suusta tullutta tietoa olisin maksanut tuplasti safkasta ja junalipuista. Ihan näitä perus asioitakaan ei ollut mahdollista saada selville mistään.

tämä enemmänkin kuullostaa että et osaa etsiä näitä tietoja vaikkapa yliopistonne sivuilta. Ei mullekaan ketään ole henkilökohtasesti mitään pahemmin kertonut mutta kaikki tarvittavat tiedot esim. alennus ruoasta ei ollut vaikeaa löytää....

siis wtf, missä ihmeen koulussa sä olet ollut sitten

http://www.helsinki.fi/opiskelu/toimeentulo_ja_asuminen.html
vaikka esim tuolta löytyy jotain :wtf:

Hyvä arvosana? M vai E :D

M? Oliko siellä sellainen vaihtoehto. Hyvä kun nääkin asiat on tiedossa... Musta ei ollut, mutten nyt voi olla varma.
Mutta älä mulle kiukuttele, meillä on AIKATAULUT, joiden ylittäminen tulee kalliiksi. Mulla ei ole intoa maksaa tuhansia euroja tyhjästä, kaikki tehdään mitä kuuluu tehdä tai on juuri työskennelly täysin turhaan. Ja kuten sanoin, kirjoitus ja kokoomistyö tehtiin kuukaudessa, mutta itsestäänselvää on se, että kaikki tiesi että lopussa pitää olla gradu. Materiaalien kokoaminen, mini-thesisin kirjoitus, ja suunnittelu tehtiin tietysti pitkin vuotta aina kun ehti. Lopussa siitä sitten muodostui kansiin laitettava teos.
Tää on kaikki tosi offtopiccia. Jos suomalaisilla ei ole aikataulua olemassakaan niin sellaista on vaikea noudattaa... Meillä taas oli selkeä kuva että tuona päivämääränä minulla kasassa vaadittava määrä opintoja ja gradu on palautettuna tiedekunnalle.

tämä enemmänkin kuullostaa että et osaa etsiä näitä tietoja vaikkapa yliopistonne sivuilta. Ei mullekaan ketään ole henkilökohtasesti mitään pahemmin kertonut mutta kaikki tarvittavat tiedot esim. alennus ruoasta ei ollut vaikeaa löytää....

siis wtf, missä ihmeen koulussa sä olet ollut sitten

Tossahan tuo tieto on yllä. Kyllä mä kaikki almat ja kotisivut sun muut etsin, mutta jos jotain tietoa ei ollut "in English" niin ei me siitä todennäköisesti tiedetty. Sen olen kuullut ihan suomalaisissa ohjelmissa olleilta suomalaisilta että pitää olla aktiivinen että saa tietoa. Mutta todellakin meille ei mitään tietoa suotu. Missä sivuilla olisi tietoa esimerkiksi kansainvälisten jatko-opiskelijoiden ruokailualennuksista muka... ei sellaista tietoa ole saatavilla.

Mutta en nyt valita, proffat, jotka meidän aihetta käsittelivät, olivat tosi päteviä ja hyviä luennoitsijoita. Vallan mahtavia, pidimme niistä kaikki! Kaverit oli kivoja ja bileetkin, monia opiskelijoiden kivoja juttuja en käyttänyt lainkaan sillä ei minulla tainnut olla niihin opiskelija-alennusta, mutta vaikuttivat kivoilta näin ulkopuolelta katsottuna. Kaikki ATK-palvelut ja läppäripalvelut aivan mahtavia!

Yksikään tulostin ei tuntunut tosin toimivan porthaniassa tai oikiksen kirjastossa tai oikeastaan missään. Toimivaa tulostinta sai hakea. Mutta tuo nyt on pieni miinuspuoli. Tiedottamisen huonous oli kyllä aika huonoa mainosta yliopistolle.
E: ei tulostin, kopiokone. Kopiokoneet olivat kaikki aina paskana.

Mutta kaikki täällä threadissä on kuitenkin itse varmasti joskus kokenut Suomen koulutusjärjestelmää että turha mun siitä on enempää puhua.

Mulle se oli hyvä asia. Tai pidin siitä, että asiat tehdään ja ne tehdään heti, ei jäädä lusmuilemaan. Se on mulle outoa nähdä suomalaisia kolmikymppisinä vielä tekemässä jotain gradua. Briteissä on tehokas systeemi, jota itse ainakin arvostan. Suomessa tosiaan näyttää olevan stressitön asenne opiskeluun, mutta mulle se ei sopisi, rupeaisin varmaan löysäilemään jos mitään ei ole PAKKO tehdä heti. Joillekin se varmaan sopii paremmin :)

Hmm, eikö tämä ole aika yleinen asenne, ilmaiseksi kun saadaan opiskelu, niin ollaan sitten, ja uusitaan tenttejä, ja motivaatio nolla.

Jenkkien järjestelmää arvostan, koska vaikka siellä on lukukausimaksut. Niin Jos menet armeijaan, saat opiskelun ilmaiseksi collegessa tai yliopistoissa, tai ainakin alennusta. Onhan tuokin tapa saada nuoria armeijaan, kun Usa muutenkin kärsii henkilöstöpulasta, mutta silti. Se motivoi paljon enemmän kun on ansaittu paikka. :piis:

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom