Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Tittis, ootko miettinyt Thaimaata tai Vietnamia? Hyvin länsimaalaisia alueita paljon nykyään, infra toimii turistien vuoksi, ok-tasoisia salejakin alkaa löytyä, aurinko paistaa ja hintataso edullinen.

Vietnamista en tiedä, mutta länsimaalaiset alueet, infra (jopa nettiyhteydet), salit, aurinko ja hintataso pitävät paikkansa Thaimaassa. Mutta jos Myo olet kiinnostunut työskentelemään koulutustasi vastaavasti tai muuten vaan oikeasti, jättäisin Thaimaan väliin. Työlupakäytäntö ja muu byrokraattisuus tekevät Thaikkulasta käytännössä mahdottoman, ellei sulla ole jo maahan tullessasi sopimus olemassa sellaisen firman kanssa, joka palkkaa ulkkari-pitkänenän (ja ottaa suuren byrokratian ja kustannukset siitä kantaakseen).

Kamputsean businessviisumit kuulemma suoraviivaisempia (huhu kertoi hinnan olevan abt 70usd, saatavuus abt heti) ja markkinoita riittää vielä vallattavaksi, toisin kuin Thaimaassa, jossa vuosisatainen kuningaskunta on jakanut businekset ja lisensioinut työtehtävät aika tarkasti.

Pimeänä tehtävää työtä tai muitakaan laittomuuksia en suosittele Thaimaassa vieraileville tai pitempään asuville. Niin se vaan on, konservatiivinen maa, myös rangaistuksissa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pieneen hetkeen tässä keskustelussa käynytkään. Moniko on Suomesta ulos muuttanut tässä vuosien saatossa?

Itse muutin juuri hetki sitten Singaporeen, en tosin Suomesta vaan Irlannista jossa asustin 2012 lähtien.

Maasta muutettua alkuun sitä kaipasi pääkaupunkiseudulla asuneena reittiopasta vaan nykyään Google Mapsista löytyy jo varsin hyvin samantyyppiset ohjeet. Astiankuivauskaappeja sitä kaipailee edelleenkin :) Hassua on myös miten karvakäsipizzoja ei näistä kahdesta "pikkupiilaaksosta" ole löytynyt, ainakaan mitenkään kohtuullisiin hintoihin. Mutta on se silti jännä edelleen että miten paljon helpompi (ja yllättävän usein myös halvempi) Suomessa on ostaa etenkin ruisranneruokaa kaupasta.

Muuten maailma on kyllä hassusti erilainen vähän eri näkövinkkelistä. Suomen ilmasto olikin kovin houkutteleva varsinkin kesäisin Irlantiin verrattuna jossa syysmyrskyjäkin tuntui olevan luokkaa kerran kuussa; ei se sade Irlannissa niinkään haitannut kuin se ainainen tuuli - varsinkin sen sateen kera. Kuitenkin paikalliset jaksoivat jotenkin aina olla niin mukavia, lienee heillä joku mielenhäiriö.

Singaporessa taas ainakin nyt tämän alkuhuuman aikana vielä tuntuu että täällä myös osataan ottaa vähän relammin. Tosin oli se Suomessakin jotenkin yllättävää kun kävi vierailemassa tässä vuosien aikana että miten mukavia ihmiset ovatkaan. Ehkä se onkin vain joku vipu omassa pääkopassa joka siinä oli ongelmana?
Tietysti täälläkin maan pienuudesta huolimatta on alueellisia eroja kovastikin. Chinatownissa tuntui olevan jotenkin töykeää kaikkialla, ja Little Indiassa tuntuu, noh, sellainen intialainen hötkyily olevan vahvasti läsnä. Ytimessä taistellaan tilasta vähän kyynärpäin (tosin ei se mitään ole esim. Hong Kongiin verrattuna) ja Central Business Districtillä taas tietysti ollaan vähän nokka kohti taivasta.

Vaan kun se oleellisin nyt toimii varsin loistavasti niin jatketaan tässä sitten alkuhuumasta nautiskelua :)

Screen Shot 2017-03-27 at 0.03.00.png

Minkä sortin hommaa #setae Singaporessa touhuaa. Chinatownissa on kyllä ruot kohdillaan. Muutoin on kyllä tautisen kallis paikka asua ja syödä.

Onko täällä ihmisiä joilla kokemusta Ausseista wh-viisumin turvin?

Itse olin Down Under WorkingHoliday-viisumilla 2008 kesä-elokuun.

Sikäli kun ei ole käytäntö muuttunut, niin sen saa käytännössä kuka tahansa joka täyttää ilmoitetut kriteerit, eli on jonkun niiden maiden kansalainen, joille sitä ylipäätään myönnetään ja tietyn ikäinen (oliko alle 30).

Suunnittelin koko touhun onnettoman huonosti (=en suunnitellut lainkaan), joten en lopulta tehnyt töitä maassa lainkaan. Olisihan niitä ollut, mutta pitkin ja poikin isoa maata, joten ei tuolla aikataululla onnistunut.

Eläminen maassa sinänsä on jonkun verran halvempaa kuin esim. pk-seudulla. Hostelleja on ainankin itärannikon kaupungit vääränään ja niissä asuminen tulee halvemmaksi kuin yksiö Helsingissä. Ruoka on hieman halvempaa kuin Suomessa.

[QUOTE="Eläminen maassa sinänsä on jonkun verran halvempaa kuin esim. pk-seudulla. Hostelleja on ainankin itärannikon kaupungit vääränään ja niissä asuminen tulee halvemmaksi kuin yksiö Helsingissä. Ruoka on hieman halvempaa kuin Suomessa.[/QUOTE]

Voi olla, että Ausseissa on nyt jo aika kallista. Maa on ollut n 10 vuotta noususuhdanteessa, kun metallit etc menneet kaupaksi. Sydneyssä muutama vuosi sitten hinnat irroitti hilseen tukasta, vaikka olen tuolla useasti käynytkin. Melbournessa tarjoilija kertoi tienaavansa 4000AUD kuussa ihan perustouhulla - kaipa tuo sitten vaikuttaa muihinkin hintoihin,

Ausseissa ei ole mielestäni halpaa. Miksei ne viime kauden aupairit tästä kommentoineet mitään ?! :D

Ausseissa ei ole mielestäni halpaa. Miksei ne viime kauden aupairit tästä kommentoineet mitään ?! :D

Itse en ole kehitysmaissa ollut koko elämäni aikana, joten en edes tiedä mikä on halpa, mutta kuten kirjoitin niin ainankin 9 vuotta sitten siellä oli halvempaa kuin pk-seudulla, joka tietysti ei ole paljon sanottua, kun ottaa huomioon että Helsinki on maailman kalleimpien kaupunkien listoilla.

Wikipedia-tiedoilla Suomen ostovoimakorjattu bkt/as on $41,690, Australian vastaava $48,806. Eli lähes 20% vauraampi on.

Itse kävin tuolla 2009 ja silloin siellä oli "halpaa" kun AUD oli paljon heikompi suhteessa euroon. Palkat siellä oli silloinkin jo melkein tuolla tasolla.

4L halvin valkoviinitönikkä maksoi 10AUD ja kävelymatkan päässä Sydneyn keskustasta hostelli oli 5AUD/yö jos oli 4 hengen huoneessa.

3 viikkoa tuli reissattua itärannikolla ja yksikään hostelli ei ollut yli 15AUD/yö.

Kellään kokemusta muutosta Espanjaan? Itsellä alkanut tämä Suomen talvi ja pimeys sekä vitun nuiva ilmapiiri käymään sen verran psyykkeen päälle, että täältä on pakko kohta päästä pois. Kieltä olen tässä omatoimisesti opiskellut sen verran että puhetta ymmärrän jo suht hyvin, mutta puhuminen on vielä aika alkeellisella tasolla. Itsellä kun ei ole koulutusta niin että voisi mennä johonkin kansianväliseen yritykseen missä työkieli olisi englanti, niin espanjankielen oppiminen on se ensimmäinen juttu mikä täytyy ottaa haltuun.

Ikääkin nyt alkaa olemaan sen verran että mitkään baarihommat tai puhelinmyyntityöt eivät tule kyseeseen. Mutta oma ala on onneksi myös Espanjassakin kasvussa, ja jengikin alkaa olemaan alalla aika kansianvälistä, joten siinä on vähän toivoa että voisi löytää työpaikan. Kuitenkin tuntu että ennen kuin voi edetä tässä, niin tuo kieli on opittava sen verran ainakin, että käytännön asiat pystyy hoitamaan auttavasti espanjaksi. Viime vuonna lupasin itselleni, että viiden vuoden sisään pakkaan kamani ja lähden vittuun täältä, joten aikaa on vielä. :)

Kellään kokemusta muutosta Espanjaan? Itsellä alkanut tämä Suomen talvi ja pimeys sekä vitun nuiva ilmapiiri käymään sen verran psyykkeen päälle, että täältä on pakko kohta päästä pois. Kieltä olen tässä omatoimisesti opiskellut sen verran että puhetta ymmärrän jo suht hyvin, mutta puhuminen on vielä aika alkeellisella tasolla. Itsellä kun ei ole koulutusta niin että voisi mennä johonkin kansianväliseen yritykseen missä työkieli olisi englanti, niin espanjankielen oppiminen on se ensimmäinen juttu mikä täytyy ottaa haltuun.

Ikääkin nyt alkaa olemaan sen verran että mitkään baarihommat tai puhelinmyyntityöt eivät tule kyseeseen. Mutta oma ala on onneksi myös Espanjassakin kasvussa, ja jengikin alkaa olemaan alalla aika kansianvälistä, joten siinä on vähän toivoa että voisi löytää työpaikan. Kuitenkin tuntu että ennen kuin voi edetä tässä, niin tuo kieli on opittava sen verran ainakin, että käytännön asiat pystyy hoitamaan auttavasti espanjaksi. Viime vuonna lupasin itselleni, että viiden vuoden sisään pakkaan kamani ja lähden vittuun täältä, joten aikaa on vielä. :)

Ei ole kokemusta, mutta oletko miettinyt näitä suomalaisten suosimia kohteita kuten vaikka fuengirola? Voihan sieltäkin lähteä sitten muuaallekin, lukea kannattaa kuten varmaan olet jo tehnyt

http://www.olekustannus.com/pysyva-muutto-espanjaan/

Tai sitten noita kansainvälisiä duunipaikkoja löytyy netistä http://www.jobsinbarcelona.es

Ainakin alkuun jos ja kun muutto tapahtuu haluaisin mielelläni sellaiseen ympäristöön missä ei tarvitsisi olla muitten suomalaisten kanssa missään tekemisissä. Lähinnä sen takia että saisi kunnon kielikylvyn ja pienen tauon kaikesta suomeen liittyvästä. En näe siinä mitään järkeä että muuttaa toiseen maahan hengailemaan maamiestensä kanssa, vaan itselle olisi tärkeätä oppia uutta kieltä ja kulttuuria, sekä saada vähän uutta näkökulmaa tähän elämään. Itse kun on tällaista nopeasti kyllästyvää sorttia niin uskon että Suomesta pois muuttaminen on ainut oikea ratkaisu. Täällä on aivan liian pienet piirit ja koko tämä paska on jo vuosia sitten nähty.

En väitä että Espanja tai mikään muu maa olisi joku paratiisi, mutta aina kun vaihtaa maisemaa avautuu taas uusia ovia.

Lisäksi täytyy sanoa, että suomalainen on suomalainen myös ulkomailla. Varsinkin eläkeläiset on kovia työntämään nokkansa joka asiaan ja kyttäämään toisten tekemistä. Ihan vitun ahdistavaa. Eli vältä suomalaisia ihmisiä/baareja/fb-ryhmiä, niin asuminen on paljon huolettomampaa. Ruisleipää ja sinappia saa kyllä tilattua kavereilta ja sukulaisilta. Kokemusta on kertynyt Euroopasta ja Aasiasta. Ei oo ikävä Suomeen.

Minulla kokemus suomiporukoista on paljon positiivisempi (omaksi yllätyksekseni. ehkä olen tulossa vanhaksi). Ainahan noista eroon pääsee jos ei tunnu homma pelaavan joten miksei nyt kokeilisi jos uuteen maahan muuttaa. Kunhan ei vaan jämähdä niihin porukoihin :)

Espanja olisi hyvä vaihtoehto. Olen itse ollut aika pitkään aasiassa, pääasiassa Bangkokissa, josta onkin tullut toinen koti, mutta silti pidemmän päälle se 32-34 ei ole kiva. Kaikki pitää miettiä sen kuumuuden mukaan, minne mennä ja mihin aikaan. Ei siinä, kyllä siihen on jo tottunut, mutta sellainen 28 alkaa olla paljon mukavempi. Itse osaan espanjan alkeet, joten senkin puolesta voisi kiinnostaa se mannerespanja. Ja avaahan se kielitaito sitten mahdollisuuksia vaikka etelä-amerikkaan.

Nostellaanpa tätä threadia. Onko porukkaa muuttanut pois suomesta, minne olette menneet?

Mulla on projekti downshift edennyt melko tasaiseen. Alkuperäinen tavoite sijoituspotiksi jolla kuvittelin pystyväni lopettamaan työt ja siirtymään harrastelun pariin osottautui aivan liian pieneksi. Pääosittain tuo johtuu siitä, että vaatimukset asunnon/asuinpaikan, harrastevälineiden ja ylipäänsä elämänlaadun suhteen ovat kasvaneet. Jossain määrin asiaan on vaikuttanut myös maailmantalouden heiluminen. Hyvä olisi olla iso säätövara huonojen vuosien varalta.

Paljon olen miettinyt, että mikä olisi hyvä loppusijoituspaikka. Moni halpa paikka tipahti pois laskuista, kun tajusin etten kestä kuumaa ja/tai kosteata. Sangen kamalaa olisi esimerkiksi thaimaassa, floridassa, teksasissa tai etelä-amerikassa asua. Niisä on kiva käydä reissuilla, mutta jos joka päivä ulos astuessa paita kastuu hiestä niin ei sellaista kestä kovin pitkään. Lumi on ihan jees, mutta mieluummin sitä näkisi vain lomareissuilla ja asuisi lämpimämmässä.

Portugalissa olis hyvää ilmasto ja mahdollisuudet ulkoharrasteisiin(kalastus, vene/kajakki, fillarointi, huokeahko hintataso ravintoloissa/ruuassa...). Ehkä lissabonin seutu vois olla aika pop monella tapaa loppusijoituspaikaksi

Kokemuksia useampien kuukausien asumisesta espanjassa/portugalissa olisi kiva kuulla. Mitkä jutut on toimineet/kivoja ja mitkä on niitä huonompia asioita?

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom