Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Onko se oikeasti noin? Henkilökohtaista kokemusta minulla ei ole jenkeistä juurikaan, mutta pyörin eräällä keskustelupalstalla jossa tilanne tuntuu olevan päinvastainen. Paskapuhetta riittää menestyneistä ja sitten sitä vasta tuleekin kun menestyjä epäonnistuu. Sellaista vähättelyä ja vittuilua. Ja siellä vielä pitäisi pyöriä keskimääräistä menestyneempiä ihmisiä. Toki netti on netti, mutta silti pistää hieman ihmetyttämään..
Mun kokemuksen mukaan jenkit on aika teennäistä, tekopyhää ja muutenkin "ei niin luotettavaa" porukkaa. Saattaa olla hymy korvasta korvaan kun kasvokkain ollaan ja kohteliaisuuksia tulee vähän liikaakin ja sitten vielä onnitellaan uudesta duunista ja ihmetellään miten vielä jaksaa urheilla siinää sivussa. Selän takana jutut onkin sitten ihan kuin peruskateellisella suomalaisella. Suomalainen vaan harvemmin verhoaa katellisuuttaan yhtä paksulla paskalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko se oikeasti noin? Henkilökohtaista kokemusta minulla ei ole jenkeistä juurikaan, mutta pyörin eräällä keskustelupalstalla jossa tilanne tuntuu olevan päinvastainen. Paskapuhetta riittää menestyneistä ja sitten sitä vasta tuleekin kun menestyjä epäonnistuu. Sellaista vähättelyä ja vittuilua. Ja siellä vielä pitäisi pyöriä keskimääräistä menestyneempiä ihmisiä. Toki netti on netti, mutta silti pistää hieman ihmetyttämään..
Omalla kohdalla ainakin kävi sen verran monta kertaa, että kiinnitin tuohon huomiota. Kyse oli siis tosiaan aina yhteisistä tutuista ja face-to-face keskusteluista (usein vielä tuopin äärellä), joissa nimenomaan olisi voinut kuvitella kuulevansa että "näin meidän kesken, se on ihan kuspää" tyylistä juttua. Ren:in kanssa olen samaa mieltä että jenkkikulttuuri on pinnallisempi ja tekoystävällinen, etenkin isossa porukassa, mutta omat esimerkkini tulivat nimenomaan sellaisilta kavereilta joiden kanssa oltiin päästy tuosta hyvänpäiväntuttujen välisestä pakkoimelyydestä yli.

Huvittavinta mun mielestä suomimeiningissä on, että vanhasta hyvästä kaverista tulee joidenkin mielestä ylimielinen kusipää sillä sekunnilla kun se tekee vähän enempi rahaa :hyper:

MuscleMemory sanoi:
Vaikka joku tästä saattaa pillastuakin, niin kirjoitan silti. Minä olen tavannut useammankin AMK:ssa markkinointia opiskelleen henkilön kenet palkkaisin yritykseeni mieluummin kuin kauppiksesta ulos putkahtaneen markkinointia lukeneen. Tiedoissa ja osaamisessa ei yllättäin tunnu olevan kovin isoa eroa, mutta palkkavaatimuksissa ja joillain asenteissa, on eroa aika paljonkin.
Itse luin LTKK:lla muinoin DI:ksi ja samassa opinahjossahan koulutetaan myös KTM:iä. Tuosta asennepuolesta voisin olla samaa mieltä, monilla kauppatieteilijöillä tuntui ainakin tuolloin olevan varsin korkeat odotukset sen suhteen millaisiin työtehtäviin ja ansioihin valmistumisen jälkeen päästään. Tekniikan puolella oli jotenkin itsestäänselvää, että kädet rasvassa ruohonjuuritasolta aloitetaan.

Huvittavinta mun mielestä suomimeiningissä on, että vanhasta hyvästä kaverista tulee joidenkin mielestä ylimielinen kusipää sillä sekunnilla kun se tekee vähän enempi rahaa :hyper:

En kyllä ole sun kanssa samaa mieltä, mielestäni jenkkiläiset ja suomalaiset ovat ihan samalaisia kateellisia paskapuhujia. Suomalaiset vain näyttää sen eri tavalla IMO.

Tunnen pari suomalaista _rikasta_ jotka molemmat peris rahaa. Molemmat olivat tosi hyviä kavereita mutta toisesta tuli tämän jälkeen aivan älytön leuhka ja kusipää, joten koko meidän kaveriporukka ei halua enään olla missään tekemisissä sen kanssa. Toinen taas on vieläkin hiton rento ja mukava.

Kyllä se rahaa myös muuttaa joskus ihmisiä paljonkin.

joudun tyotehtavieni takia paljon tekemisiin rikkaiden ihmisien ja heidan perheidensa kanssa.
Jotkut ovat mukavia ja rentoja, ja sitten on niita kusipaita. Nama kusipaat ovat poikkeuksetta olleet nayttelijoita, ja media, musiikki alalla olevia.
Venalaiset YLEENSA suht pelottavia, omat aseistetut henkivartijat, KAIKKI maksetaan kateisella...
Saudeilla on paljon henkilokuntaa, ja heilla on henkilokunnassa puhemies erikseen !! siis muu henkilokunta ei saa heille edes puhua !!

Tasta kusipasyydesta olen myos heidan kanssaan silloin talloin jutellut. heidan paassaan on taas ongelmana se etta on vaikea saada aikaan normaaleja ihmisuhteita, uusia ja vanhojen kavereiden kanssa sama juttu. Ei siis kaikkien, mutta osalla. se jo riittaa, et enaa tieda kehen luottaa.
Kaikki kuitenkin tietavat etta tienaat noin miljoona euroa viikossa, se lukee jo forbesin sivuilla, lehdissa, jne.
Kaikki ovat alyttoman ystavallisia, suurin osa on tietysti teeskentelya.

julkisuuden henkiloilla tama on vahan eri juttu. He eivat valttamatta ole niin rikkaita, mutta he taas luulevat etta ihmiset tekevat heille palveluksia, koska he ovat kuuluisia:worship:

Nama avat kuitenkin huomion arvoisia asiota, koska ne ihmiset joilla on rahaa, heista yritetaan hyotya, heille ollaan usein myos kateellisia. tama saattaa katkeroittaa = nakyy helposti kusipaisyytena.

HUOM> en siis halua yleistaa kokonaisia kulttuureita /maita, naa on vaan mun kokemuksia.

Ja mitä sitä Suomessa olikaan hyvää, terveydenhoito? Varsin luotettavaa joo....
Esim. Suomessa vastasyntyneet sydänleikkausta kaipaavat pienet vauvat lähetetään Viroon hoitoon, kun tavallisesti sieltä tulee lapsia Suomeen koska Suomesta saa parempaa hoitoa:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1447136

Pääasia että hoitajat saavat muutaman euron enemmän liksaa :jahas:
Keskustelut sairaanhoitajien lakosta tänne:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=62556

Asia vaan liittyi oleellisesti tähän topicciin, koska täällä Suomen terveydenhuoltoa on toitotettu aukottomaksi ja maailman parhaaksi ja luotettavimmaksi.

Esim. Suomessa vastasyntyneet sydänleikkausta kaipaavat pienet vauvat lähetetään Viroon hoitoon, kun tavallisesti sieltä tulee lapsia Suomeen koska Suomesta saa parempaa hoitoa:

Asia vaan liittyi oleellisesti tähän topicciin, koska täällä Suomen terveydenhuoltoa on toitotettu aukottomaksi ja maailman parhaaksi ja luotettavimmaksi.

Onko tämä jokin dissaa suomea threadi vai mikä nyt sua taas kiristää?

PS. Sä se aina jaksat kaivaa huonoja puolia suomesta, muuta thaimaasee sitten saatana.

Venäjän kieli olis aika kova sana nykyään oppia. Mutta uskaltaako esim. Venäjälle muuttaa tekemään jotain työtä ja sitten opiskelemaan ja oppimaan kieltä ? Varmasti hyvin vaikea saada työpaikkaa mistä saisi niin paljon että voisi elää edes jotenkin.

Onko tämä jokin dissaa suomea threadi vai mikä nyt sua taas kiristää?

PS. Sä se aina jaksat kaivaa huonoja puolia suomesta, muuta thaimaasee sitten saatana.
Mäkin tossa mietin, että mitä helvettiä...Melkein kaikki mitä Huppen näppäimistöltä tulee on luokkaa "Suomi on paska maa!!!" Tähän on onneksi helppo ratkaisu, muuttaa sinne missä asiat ovat paremmin, esimerkiksi sinne Thaimaalaan (mikä on mun mielestä törkyinen kaatopaikka, mutta yksi tykkää tyttärestä ja toinen äidistä).

Mä tykkään Suomesta, mutta silti asun ulkomailla. Jossain vaiheessa olisi kiva muuttaa takaisin Suomeen, mutta siihen saattaa mennä vielä jokunen vuosi. Jos kämpän saisi Suomesta ostettua ilman velkaa, niin sitten voisi suunnata takaisin makselemaan veroja. No tosta velattomasta asunnosta ei ole toivoakaan seuraavaan 5-10 vuoteen.

Venäjän kieli olis aika kova sana nykyään oppia. Mutta uskaltaako esim. Venäjälle muuttaa tekemään jotain työtä ja sitten opiskelemaan ja oppimaan kieltä ? Varmasti hyvin vaikea saada työpaikkaa mistä saisi niin paljon että voisi elää edes jotenkin.

Kylla sinne uskaltaa menna, miksi ei uskaltaisi ?
Moskovassa on paremmissa hommissa sitten varmasti paremmat palkat kuin suomessa. Sinne vaan opiskelemaan, ja opiskeluaikoina hakeudut johonkin firmaan hommiin. Silla tavalla tuo toihinmeno aika monessa maassa tapahtuu. Kielta noin yleensa pitaa osata, eillei sitten ole takataskussa jotain muuta erikoisalan tuntemusta.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1447136

Pääasia että hoitajat saavat muutaman euron enemmän liksaa :jahas:
Keskustelut sairaanhoitajien lakosta tänne:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=62556

Silti vitusti parempaa hoitoa saa suomessa kuin thaimaassa. Veikkaanpa.

Newly registered nurses can expect to start on a salary of around £17,000 (24 355 e) which can increase to up to £30,000 (42 979.84e) at the most senior level
Toisinsanoen kuukaudessa 2000-->4297euroa
http://www.workgateways.com/job-medical-nursing.html

En mä välttämättä näe huonona asiana että suomalaisten sairaanhoitajien palkkoja parannettaisiin. Tosin tähänhätään ei hintatasoeroja löytynyt, siis dataa niistä. Englanti kyllä on tiettävästi erittäin paljon kalliimpi kuin suomi.

Veikkaanpa että suomessa kuitenkin saa parhaan sairaanhoidon mitä on olemassa, ihan maailmanlaajuisestikin, vaikka hoitsut ehkei ookkaan ihan paraspalkkaisia länsimaissa.

Ei suomessa kyllä oikein mikää muu asia oo päin helvettiä ku autojen verotus ja hinnoittelu, kaikki muu on ihan ykköstasoa.

indica ... eipa ruveta suomen verotuksesta puhumaan mitaan, taitaapi loytya aika kovia vero% muistakin asiosta kun autoista, ja moottoripyorista.

Kuten sanoit etta englanissa on kallimpi asua.
3000 eurolla kuussa ei viela pysty omaa yksiota vuokraamaan lontoossa, vaan joutuu asumaan noin 1 tunnin tyomatkan paassa.
Hoidon taso huonompi kuin suomessa.

Ranskan televisiosta tuli juuri briteista juttua: Koyhat joilla ei ole varaa menna yksityille hammaslaakarille, ovat hadissaan vetaneet ITSE sarkevat hampaat ulos :D
Ei kai noi jonot suomessa nyt viela noin pitkia ole ??

Ranskassa uraansa aloitteleva hoitsu tienaa 1600 - 1700 eur kuussa kateen. tyoviikko 35 tuntia, tahan tulee sitten vuorotyolisat paalle.
Tama palkkaus etalaranskassa, en tieda ovatko palkat paremmat pariisissa.
Hoidon taso huomattavasti parempi kuin suomessa.

No ei toi oo Englannin yksinoikeus..Mun vaari on mm liimanu pikaliimalla lohjenneen hampaan takasi paikalleen, leikannut pari ISOA luomea mattoveitsellä itse pois, ja sen lisäksi muunmuassa vääntänyt nuorena murtuneen nilkan paikalleen itse.. Tosin tossa hoidonvälttelyssä lienee kyllä sellasta suomalaisen miehen itsepäisyyttäkin mukana. Ja kyllä faijaki itse on omat tikkinsä poistanut.. En pystyisi.

Kuulostaapa tosi huonoilta Ranskan palkkataso. Mites, onko se kallis maa muute?

Maa on mun mielesta hieman kalliimpi elaa, eli asuminen on kalliimpaa. Ruoka taitaa olla samoissa hinnoissa. Autot halvempia. Moottoritieverot, esim marseilles paris taitaa yhten suuntaan kustantaa joku 30 eur henkiloautolla (mutu). Esim pakettiautolla tuplat.

Minimi palkka on 1000eur kateen kuussa. aika monessa hommassa tarjotaan minipalkkaa.
Yritysverotus on paljon korkeampi kuin suomessa.
Yhden esimerkin muistan, mutta en voi heittaa mitaan lukuja kuinka progressiivista verotus on.
siivojan palkkaus maksaa 25 eur tunti. Tasta jaa siivoojalle 10eur, mista han maksaa, verot, ja sosiaalimaksut 3 eur.
Eli kateen 25 eurosta 7eur.

Miten homma menee kaytanossa: palkaat siivoojan toihin osa-aikaisesti esim 4 tuntia viikko, mista maksa sosiaalimaksut, jne. Lopuista tunneista sitten 15 eur tunti pimeena.

Etela Ranskassa tama tuntuu olevan enamman saanto kuin poikkeus. Itsella oli aluksi vaikeuksia saada toita verokirjalla.
Tassa naita ajatuksia/huomioita mita ensin mieleen pamahti, en tieda kuinka selkeeta luettavaa.
Nyt ma meen katsomaan mita ruokaa vaimo on tehnyt. Taala etelassa miehen pitaa olla mies, muuten ei nainen pysy tyytyvaisena :)

Kuten sanoit etta englanissa on kallimpi asua.
3000 eurolla kuussa ei viela pysty omaa yksiota vuokraamaan lontoossa, vaan joutuu asumaan noin 1 tunnin tyomatkan paassa.
Hoidon taso huonompi kuin suomessa.

Englannissa ja Englannissa. Lontoo on hinnoiltaan aivan eri luokkaa kuin muu maa. Sama kuin sanoisi "Helsinki on asuinkustannuksiltaan sairaan kallis, Eirasta et saa yksiötäkään alle tonnilla!". Suomi on kyllä yleiseltä tasoltaan ja etenkin elinkustannukset palkkoihin suhteutettuna yksi maailman kalliimpia maita. Yhtälö johtuu siitä että elinkustannukset ovat huippuluokkaa, palkat eivät todellakaan huippuluokkaa. Esim. Japania kun aina pidetään huippukalliina maana niin ensimmäisten asioiden joukossa huomasin muutettuani että se on merkittävästi halvempi kuin Suomi.

Englannissa ja Englannissa. Lontoo on hinnoiltaan aivan eri luokkaa kuin muu maa. Sama kuin sanoisi "Helsinki on asuinkustannuksiltaan sairaan kallis, Eirasta et saa yksiötäkään alle tonnilla!". Suomi on kyllä yleiseltä tasoltaan ja etenkin elinkustannukset palkkoihin suhteutettuna yksi maailman kalliimpia maita. Yhtälö johtuu siitä että elinkustannukset ovat huippuluokkaa, palkat eivät todellakaan huippuluokkaa. Esim. Japania kun aina pidetään huippukalliina maana niin ensimmäisten asioiden joukossa huomasin muutettuani että se on merkittävästi halvempi kuin Suomi.

Eira ja lontoon portland square, ei voi verrata keskenaan. taitaa portland olla 10* kertaa kalliimpi. Kaveri sielta vuokras autotallin hintaan 2500puntaa/kuu, se oli ihan onnessaan. Sai kuulemma hyvan diilin. Mun mielesta eira ei ole kallis.

Englanissa 10 vuotta asuneena naihin kokemuksiin perustan vaitteen etta siella on paljon kalliimpaa kuin suomessa. En jaksa niita tahan latoa.

Japanissa olin lomalla paasiasen jalkeen 3 viikkoa. En kyllkaan kaynyt muualla kuin tokiossa ja kiotossa.
tokiossa ruoka oli halpaa alle 10 eurolla veti sushia ja kaljaa aika mukavasti, ja oikein kunnon ravintolatkaan ei herveita maksaneet.
Kasittaakseni ihmisilla siella on aika matala tuntipalkka, mutta tekevat alyttomia tuntimaaria per viikko. Taman lisaksi pitavat lomiakin vain 1 - 2 viikkoa vuodessa, vaikka heille annetaan 4 - 5 viikkoa.
Mulla asuu tokiossa muutama tuttu, ja ei helevetti niitte kampan kokoa, ja mita ne niista pulitti. Asuminen siella taitaa olla se mika maksaa.
Mun yksi kaveri pelasi siella lentopalloa tyokseen, ja se kertoili aika mielenkiintoisia juttuja japsien kulttuurista. Lyhyesti sanottuna kaikki (ammattilais)seurat omistaa joku firma, ja pelaajat ovat heidan palkkalistoillaan. toita sitten tehdaan se 50 tuntia viikossa. Silloin kun ei treenata niin ollaan kuitenkin urheiluhalilla, perhatta nahdaan 2 viikkoa vuodessa, klo 10.00 nukkumaan. poikaystavia ei sallita tassa kuitenkin poikkeus kun mennaan naimisiin ??. Ennen pelia 2 tunnin treenit, 30min tauko missa vedetaan riisipalloja naamaan, sitten lammittely peliin. Tasta jos mainitset etta treenit juuri ennen peilia vie parhaat paukut pois, niin valmentajan vastaus on etta nain on aina tehty :)

hehee freak mitas muuten hommia japanissa teet ? 3 viikon perusteella ei meika taistas kylla sopeutua japanissa asumaan. Pidan itseani sellaisena joka sopeutuu mihin vaan, mutta tuolla kylla olin hieman ihmeissani.

Eira ja lontoon portland square, ei voi verrata keskenaan. taitaa portland olla 10* kertaa kalliimpi. Kaveri sielta vuokras autotallin hintaan 2500puntaa/kuu, se oli ihan onnessaan. Sai kuulemma hyvan diilin. Mun mielesta eira ei ole kallis.

Kun ei voi verrata niin miksi sitten vertaat? Kukaan muu ei ole niin tehnyt. Jos olisit vaivautunut lukemaan ;) huomaisit että postissani viittasin Eira = koko muu Helsinki vertauksella Lontoo = koko muu Englanti vertauksen älyttömyteen. Saisinko lisätietoa missä kohtaa vertasin Eiraa Portland Squareen? Ja ei mustakaan Portland Square ole kallis, Upper West Side ja indeksien mukaan maailman kalleimmassa kaupungissa Moskovassa on ainakin se yksi paikka joka on kalliimpi ;). Anyways oma Englannissa asumiseni rajoittuu ainoastaan Lontoon Richmondiin lyhyeksi aikaa, joten uskon sinun olevan tässä se asiantuntija. Pointtini oli alunperin tuoda esiin se, että sananlaskun mukaan Lontoon hintalapuista leikataan muualla Englannissa viimeinen nolla pois, joten jos sinulla on parempaa tietoa olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksesi muun Englannin (siis ei Lontoo) hintatasosta.

Japanissa olin lomalla paasiasen jalkeen 3 viikkoa. En kyllkaan kaynyt muualla kuin tokiossa ja kiotossa.
tokiossa ruoka oli halpaa alle 10 eurolla veti sushia ja kaljaa aika mukavasti, ja oikein kunnon ravintolatkaan ei herveita maksaneet.
Kasittaakseni ihmisilla siella on aika matala tuntipalkka, mutta tekevat alyttomia tuntimaaria per viikko. Taman lisaksi pitavat lomiakin vain 1 - 2 viikkoa vuodessa, vaikka heille annetaan 4 - 5 viikkoa.
Mulla asuu tokiossa muutama tuttu, ja ei helevetti niitte kampan kokoa, ja mita ne niista pulitti. Asuminen siella taitaa olla se mika maksaa.

Käsityksesi osuvat jokseenkin oikeaan. Japanista saa alle kymmenellä eurolla helposti koko illan niin paljon viinaa ja ruokaa kuin naama vetää eikä ole muita kuin "kunnon ravintoloita", ellet tällä tarkoittanut länsimaisia ravintoloita. Silloin Kobe on oikea paikka jossa ei juuri muita olekaan. Ihmisillä ei todellakaan ole pääsääntöisesti matalaa tuntipalkkaa mutta tiedän mistä olet käsityksesi saanut. Japanin kaksoiskansantalous ja työelämäkulttuuri ovat pikkuisen pitkähköjä avattavaksi näin nettiforumilla joten jätetään asia sikseen. Lomia on tosiaan vähän kuten sanoit, mutta keiretsuissa käytössä on amerikkalainen malli jossa lomaa on yleensä kolme viikkoa vuodessa eikä niitä pidetä yhteen (taas riippuu jonkin verran, -> kaksoiskansantalous). Ja osuit naulan kantaan, asuminen on se mikä maksaa kun on paljon väkeä pienessä tilassa.

Mun yksi kaveri pelasi siella lentopalloa tyokseen, ja se kertoili aika mielenkiintoisia juttuja japsien kulttuurista. Lyhyesti sanottuna kaikki (ammattilais)seurat omistaa joku firma, ja pelaajat ovat heidan palkkalistoillaan. toita sitten tehdaan se 50 tuntia viikossa. Silloin kun ei treenata niin ollaan kuitenkin urheiluhalilla, perhatta nahdaan 2 viikkoa vuodessa, klo 10.00 nukkumaan. poikaystavia ei sallita tassa kuitenkin poikkeus kun mennaan naimisiin ??. Ennen pelia 2 tunnin treenit, 30min tauko missa vedetaan riisipalloja naamaan, sitten lammittely peliin. Tasta jos mainitset etta treenit juuri ennen peilia vie parhaat paukut pois, niin valmentajan vastaus on etta nain on aina tehty :) .

Sori mut tuli totaalinen tiputus :D Just joo, ei helvetti mitä juttua! Mistä ja ennen kaikkea milloinhan tämmöinenkin on repästy :D Mä luin muuten Washington Postista ihan samanlaista tarinaa Kiinan olympiajoukkueen uimarien valmistautumisesta kotikisoihin joskus vuosi sitten.

hehee freak mitas muuten hommia japanissa teet ? 3 viikon perusteella ei meika taistas kylla sopeutua japanissa asumaan. Pidan itseani sellaisena joka sopeutuu mihin vaan, mutta tuolla kylla olin hieman ihmeissani.

Ymmärrän että joillekin Japaniin olisi vaikea sopeutua, ei siinä mitään. Onhan se sillain tosi kokonaisvaltainen kulttuuri. Onneksi näissä ei ole vääriä tai oikeita mielipiteitä! Oliko muuten niin että asut Côte d'Azurilla?? Jos näin on niin :kuola: olen superkateellinen! Olen Nizzassa skidinä asunut, ja aina pitänyt että se olisi mulle täydellinen paikka. Sopivan lämmin ilmasto, meren rannalla, hyvät yhteydet, ei oikeastaan talvea mutta kun haluan kuitenkin käydä laskemassa lumessa peuhaamassa niin ekat Alpit ovat reilu tunnin ajomatkan päässä :worship:

Noita lomien pituuksia jäin muuten miettimään... Maailman turuilla mentäessä on tutustunut ihmisiin Afrikan maita (jostain syystä, sille :() lukuunottamatta lähes kaikista maista ja kulttuureista ja ainoastaan Skandinaviassa tuntuu 5-7 viikkoa lomaa vuodessa olevan tuttu käsite 3-4 neljän ollessa se yleisin. Näin jopa Ranskassa joka on kuitenkin stereotypian mukaan se löysimmän työmoraalin omaava maa:D Usein pidempiin lomiin tottuneet Skandinaavit saavat värkättyä itselleen sopimuksia joissa näistä työsuhde-eduista pidetään kiinni, näin ainakin Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, joten siinä mielessä maan yleinen käytäntö saattaa hämärtyä. Myös muualla maailmassa toimivilla skandinaavifirmoilla saattaa olla skandinaavise(mma)t käytännöt kaikkialla. Lisäksi mielenkiintoista on mielestäni se, että pidemmät lomat ovat Suomessa usein aseman suoma etu kun taas muissa kehittyneissä maissa, jossa työmarkkinat ovat minun mielestä tehokkaammin kilpaillut, vastuussa olevat johtohenkilöt, ja etenkin sellaisiksi haluavat, eivät lomaile niin paljon kuin duunarit. Nämäkin asiat ovat muuttuneet kovasti viime vuosina, joten se mikä tapahtui jossain joskus 5-10 vuotta sitten ei välttämättä pidä enää paikkansa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom