Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Vois hieman miettiä miten sitä ulkomaillelähtöä kannattaisi valmistella. Jos kyseessä on halpa maa, niin mun mielestä jo aika pienellä budjetilla pystyy kokeilemaan siipiään.

Suurimmat esteet ulkomaillemuutolle (mun top5)

1. Perhe (kun olet yksin ei kukaan voi kieltää sua lähtemästä)
2. Raha (rahaa pitää olla lentolippuihin ja vähintään vuoden vuokriin ja esim. ruokaan)
3. Työ (Ihmiset jumittuvat töihinsä = oravanpyörä pyörii hautaan saakka)
4. Pelko erilaisuutta kohtaan
5. Pelko ettei pysty itse hoitamaan asioitaaan niin, että asiat sujuisivat myös ulkomailla.

Joku muu vois jatkaa listaa. Mitä itse luulet olevan suurimmat esteet ulkomaille lähtöön pysyvästi (tyyliin myydään asunnot, kamat jne.)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vois hieman miettiä miten sitä ulkomaillelähtöä kannattaisi valmistella. Jos kyseessä on halpa maa, niin mun mielestä jo aika pienellä budjetilla pystyy kokeilemaan siipiään.

Suurimmat esteet ulkomaillemuutolle (mun top5)

1. Perhe (kun olet yksin ei kukaan voi kieltää sua lähtemästä)
2. Raha (rahaa pitää olla lentolippuihin ja vähintään vuoden vuokriin ja esim. ruokaan)
3. Työ (Ihmiset jumittuvat töihinsä = oravanpyörä pyörii hautaan saakka)
4. Pelko erilaisuutta kohtaan
5. Pelko ettei pysty itse hoitamaan asioitaaan niin, että asiat sujuisivat myös ulkomailla.

Joku muu vois jatkaa listaa. Mitä itse luulet olevan suurimmat esteet ulkomaille lähtöön pysyvästi (tyyliin myydään asunnot, kamat jne.)?

1. Se, että sattuu pitämään suomessa asumisesta ja on kaikinpuolin tyytyväinen elämäänsa =)

On se vittu vaikeeta. Pysykää sitten suomessa jos kaikkialla muualla tehdään talotkin päin persettä, ei siellä voi elämänlaatukaan olla parempaa. Miettikääpä nyt mihin helvettiin muualla tarvitsee mitään taloa edes kun ei ole lunta, jäätä ja pakkasta mitä pitäisi olla suojassa jossain. Chillailee vaan pihalla ja grillailee. Kai ne nyt on suomessa tehtäväkin paremmin kun sä oot vittu 2/3 elämästä neljän seinän sisällä kun ulkona on niin saatanan kamala ilma (kuten esim. nyt) ettei sinne voi mennä kuin käynnistämään volvon joka lämmitetty webastolla etukäteen että pääsee töihin 4 seinän sisälle lopuksi 1/3 ajaksi elämästään. Se on elämää se!

Heikko hetki Hupella, Nizmo jätti tien päälle. Kahdesti. :D

Tää kuuluu "haluan asua Suomessa hautaan asti" -threadiin :D

Kaikilla ei ole vissiin tarvetta pohdiskella päivät pitkät missä haluaa elämäänsä elää. Pointsit sulle, että olet elämääsi tyytyväinen, mutta et ole siinä mielessä mitenkään spesiaali.

Noista kämpistä vielä lyhyesti. Olen asunut länsi-Euroopassa viidessä maassa vähintään kaksi kuukautta kussakin. Enemmän tai vähemmän turistina olen reissannut muutamassa muussa länsimaassa. Kokemiini maihin verrattuna Suomessa rakennukset ovat paljon parempia/paremmassa kunnossa. Jutut mitkä muualla ovat ihan normaali käytäntö eivät mene Suomessa edes rakennustarkastuksesta läpi (ilmanvaihdot, ikkunat, eristykset yms.). Minä en ole mikään timpuri tai edes insinööri, mutta sokeakin näkee erot.

Olen asunut viimeiset vuodet ulkomailla ja silti olen sitä mieltä, että Suomi on loistopaikka. Karu tosiasia on vain se, että meidän kahden hengen perheen Suomeen muutto olisi lähes idioottimaista tässä vaiheessa. Suomessa saataisiin varmaan yhteensä yhtä paljon liksaa kuin nyt saadaan per nenä. Tai muutaman paikan kanssa oli joku aika sitten juttua työpaikasta, mutta palkan puolittuminen ja kulujen kasvaminen ei houkuta muuttamaan Suomeen. Olen kyllä valmis tinkimään palkasta ihan huomattavastikin jos duuni olisi mielenkiintoista, mutta kun tarjotaan jotain "kahvinkeittäjän" hommaa, niin ei paljon nappaa.

Joskus haaveilin lämpimään muutosta, mutta aika harvassa lämpimässä paikassa on duunia ja jos hyväkin duuni löytyy, niin palkat ovat huomattavasti Suomen palkkojakin nihkeämpiä. Eikä mua talvi haittaa kunhan ei tartte kestää överipakkasia. No pakkasista tulee kokemusta parin kuukauden päästä kun kanukeissa voi kuulemma olla helposti viikkojen mittaisia jaksoja jolloin pakkanen pyörii -30-50 asteen välillä.

Kaikilla ei ole vissiin tarvetta pohdiskella päivät pitkät missä haluaa elämäänsä elää. Pointsit sulle, että olet elämääsi tyytyväinen, mutta et ole siinä mielessä mitenkään spesiaali.

Mutta toisaalta sen pohtiminen nimenomaan tässä threadissa on musta enemmän kuin luonnollista ja sopivaa ;).

On se vittu vaikeeta. Pysykää sitten suomessa jos kaikkialla muualla tehdään talotkin päin persettä, ei siellä voi elämänlaatukaan olla parempaa. Miettikääpä nyt mihin helvettiin muualla tarvitsee mitään taloa edes kun ei ole lunta, jäätä ja pakkasta mitä pitäisi olla suojassa jossain. Chillailee vaan pihalla ja grillailee. Kai ne nyt on suomessa tehtäväkin paremmin kun sä oot vittu 2/3 elämästä neljän seinän sisällä kun ulkona on niin saatanan kamala ilma (kuten esim. nyt) ettei sinne voi mennä kuin käynnistämään volvon joka lämmitetty webastolla etukäteen että pääsee töihin 4 seinän sisälle lopuksi 1/3 ajaksi elämästään. Se on elämää se!

mikä sua vaivaa? Kuin mones postaus tämä on taas sulta tästä samasta asiasta? Ei tämä ole mikää kisa missä on paras asua. Nämä on iha mielipideasioita ja tota sun provoa ei oikeesti enää jaksa lukea.

Mutta toisaalta sen pohtiminen nimenomaan tässä threadissa on musta enemmän kuin luonnollista ja sopivaa ;).

Toki jos on tarvetta jatkuvaan pohdiskeluun ja itkeskelyyn aiheesta niin tämä on sille oikea paikka. Olet oikeassa.

mikä sua vaivaa? Kuin mones postaus tämä on taas sulta tästä samasta asiasta? Ei tämä ole mikää kisa missä on paras asua. Nämä on iha mielipideasioita ja tota sun provoa ei oikeesti enää jaksa lukea.
No tuo on aika keksimällä keksittyä tekosyytä pistää tähän threadiin että kannattaa asua Suomessa koska talot ovat täällä paremmin rakennettuja kuin muualla. Kun threadi vedettiin naurettavuuden alapuolelle, vastasin samalla mitalla. Mutta joo, itse asun ihan mielelläni myös lomalla hieman (joskus paljonkin) huonompitasoisesti kuin Suomessa kotona. No okei, asun Suomessa keskivertoa "tasokkaammin" jos näin voi sanoa ja olisikin hankalaa/kallista lomailla vastaavalla tasolla, edes Thaimaassa. Pysyvä asuminen taas on hieman eri juttu, se on halpaa se.
Samaa voisi sanoa että kannattaa asua Suomessa koska täältä saa ostettua Jacky Makupaloja K-kaupasta ja niistä saa vielä plussaakin. :david:

Mitä tuosta ulkomailla asumisesta tulee niin ainakin LOMAILLESSA voisi sanoa että ensimmäinen kuukausi vieraassa paikassa on mahdottoman hienoa (ja sitä pidempää lomaa ei oikeastaan kannata pitääkään, monelle se on myös mahdotonta), toisen kuukauden aikana tuli ainakin itselle jonkinsortin kulttuurishokki ja lähes jokainen päivittäinen asia alkoi vituttamaan. Nyt puhutaan näistä jo moneen kertaan mainituista Thaimaan miinuspuolista. Setaella oli hyvä lista taannoin. MUTTA: kun tuolla on viettänyt 3kk, on kaikkaan jotenkin rutinoitunut, tottunut ja osaa asennoitua siihen elämäntapaan. Itselläni sitten ajanjaksolla 2,5-3kk jonka jälkeen tuolta olikin aivan helkkarin vaikea lähteä takaisin Suomeen. Lähes tippa silmässä pakattiin kamat ja suunnattiin kentälle.

Setaen kanssa olen täysin eri mieltä tuosta kuumuudesta, mutta joo, toinen dikkaa mutsista, toinen tyttärestä. Itse olemme joka reissu reissanneet kuumimpaan aikaan (Huhtikuu), eikä toi nyt niin mahdottoman kuuma ole, onhan se tosiaan KUUMAA (+47 parhaillaan), mutta jo heti touko-kesäkuussa ilma on juuri passeli, lähelle 40 mutta meitsi ainakin dikkaa! Okei, tiedän olevani poikkeus tuon (ja varmasti monen muunkin) asian osalta.

:thumbs:

Mitä itse olen säätiedotuksia ympäri vuoden lukenut Bangkokissa niin lämpötilat ovat kyllä pyörineet päivisin siinä 30 asteen hujakoilla. Ilmankosteus vaan saa sen tuntumaan 45 asteiselta. Ehkä muualla Thaimaassa sitten vielä kuumempaa. Tämä siis tohon Hupen pohdintaan...

edit: http://www.bbc.co.uk/weather/5day.shtml?world=0088

Mitä tuosta ulkomailla asumisesta tulee niin ainakin LOMAILLESSA voisi sanoa että ensimmäinen kuukausi vieraassa paikassa on mahdottoman hienoa (ja sitä pidempää lomaa ei oikeastaan kannata pitääkään, monelle se on myös mahdotonta), toisen kuukauden aikana tuli ainakin itselle jonkinsortin kulttuurishokki ja lähes jokainen päivittäinen asia alkoi vituttamaan. Nyt puhutaan näistä jo moneen kertaan mainituista Thaimaan miinuspuolista. Setaella oli hyvä lista taannoin. MUTTA: kun tuolla on viettänyt 3kk, on kaikkaan jotenkin rutinoitunut, tottunut ja osaa asennoitua siihen elämäntapaan. Itselläni sitten ajanjaksolla 2,5-3kk jonka jälkeen tuolta olikin aivan helkkarin vaikea lähteä takaisin Suomeen. Lähes tippa silmässä pakattiin kamat ja suunnattiin kentälle.

Varmaan sama efekti oli kun muutit Mikkelistä Helsinkiin. Yleensä aina uusi paikka tuntuu alussa mahtavalta kunnes siitä karisee uutuudenviehätys.

No tuo on aika keksimällä keksittyä tekosyytä pistää tähän threadiin että kannattaa asua Suomessa koska talot ovat täällä paremmin rakennettuja kuin muualla. Kun threadi vedettiin naurettavuuden alapuolelle, vastasin samalla mitalla. Mutta joo, itse asun ihan mielelläni myös lomalla hieman (joskus paljonkin) huonompitasoisesti kuin Suomessa kotona. No okei, asun Suomessa keskivertoa "tasokkaammin" jos näin voi sanoa ja olisikin hankalaa/kallista lomailla vastaavalla tasolla, edes Thaimaassa. Pysyvä asuminen taas on hieman eri juttu, se on halpaa se.
Samaa voisi sanoa että kannattaa asua Suomessa koska täältä saa ostettua Jacky Makupaloja K-kaupasta ja niistä saa vielä plussaakin. :david:

Mä yritin sanoa tästä jo tossa aiemmassa postauksessani, mutta yritetään uudestaan. Eli tosta asumisen tasosta keskustelleet henkilöt ovat ymmärtääkseni suurin osa joko asuneet ulkomailla tai asuvat parhaillaan ja suunnitelmissa on tehdä näin tulevaisuudessakin. Musta siinä ei ollut niinkään kyse siitä, että koska Suomessa on parempi rakentamisen taso kuin monessa muussa maassa, niin siksi pitäisi muuttaa/jäädä Suomeen asumaan.

Noi asumisen tasojen erot on ihan hyvä tiedostaa, ettei shokki pääse iskemään pahasti ja tietää mitä voi olla odotettavissa. Jos joku kattoo vaan noita kiiltokuvakämppiä ja seuraa keskustelua Suomen huonosta rakentamisen tasosta, muuttaa päräyttää ulkomaille ja toteaa, ettei ne kaikki oo ihan sitä odotettua tasoa, niin itku voi päästä. Sen sijaan kun tietää, että vastassa voi olla ihan mitä tahansa, niin osaa varautua siihen paremmin. Siksi näitä matkakertomuksiakin on kiva kuulla ilman niitä ruusunpunasia laseja: objektiivisesti plussia ja miinuksia. Joten lisää niitä kiitos :worship:.

Rahallahan saa mistä vain hienon kämpän, paitsi Irlannissa ei tahdo rahakaan riittää moiseen ;)

Meinasin threadin rönsyilyn takia laittaa kuvia noista condoista Bangkokissa, mutta en viitsinyt. Bangkokista kun ostat kerrostalokämpän, niin palvelut ovat hieman eri luokkaa Suomeen verrattuna. Voit valita asuinpaikan vaikka pilvenpiirtäjästä,jossa on oma uima-allas yms. Yleensä kaikissa taloissa on vakiona uima-altaat, kuntosalit, saunat yms. Joissakin on tennis-, squash -jne. kentät.

Huppe Manhattan Chidlom on todella hyvällä paikalla ja 59 neliön kämpän saa jollain 85000e:lla.

Harvoin Suomeen tehdään esim. esimerkin mukaisia aulatiloja (Kuva Manhattan Chidlomista):
SP32-20060413-145233_CB.jpg

Itse asuin Suomessa uudessa kerrostalossa ja ei siellä ollut eim. tällaisia faciliteettejä, mitä tuolta Manhattan Chidlomista esim.löytyy:

manh1.jpg

Sitä ihmettelen, että miksei kerrostalorakentajat rakenna Suomessa kunnollisia oheistiloja? Ehkä syynä on se, että Suomessa on niin vähän rakennuttajia. Bangkokissa on ehkä Aasian suurin rakennusbuumi ja rakennuttajia on ympäri maailmaa ja kilpailu on kovaa. Hinnat on kuitenkin kohtuullisia jopa pääkaupungin kalleimmilla alueilla.

Asun itse Singaporessa ja täällä ehkä 20 % asunnoista on ns expat tasoa "Luxury condo" joissa uima-altaat, vartiointi jne ja muutaman kerran Bangkoissa käytyäni väittäisin että asuntojen taso on huomattavasti Singaporea alhaisempi ehkä alle 5 % asuu kuvan mukaisissa asunnoissa. Luxury condoissa asuu tyypillisesti täälläpäin ne kenellä työnantaja maksaa asunnon - itsellä vuokra 3000 E per kk.

Setaen kanssa olen täysin eri mieltä tuosta kuumuudesta, mutta joo, toinen dikkaa mutsista, toinen tyttärestä. Itse olemme joka reissu reissanneet kuumimpaan aikaan (Huhtikuu), eikä toi nyt niin mahdottoman kuuma ole, onhan se tosiaan KUUMAA (+47 parhaillaan), mutta jo heti touko-kesäkuussa ilma on juuri passeli, lähelle 40 mutta meitsi ainakin dikkaa! Okei, tiedän olevani poikkeus tuon (ja varmasti monen muunkin) asian osalta.

:thumbs:

Itse kanssa tykkään oikeen kuumasta, ei haittaa ollenkaan joku +40 astetta. Siihen kyllä tarvii tottua ekaaksi jokunen päivä. Tietenkin sekin helpottaa tota lämpöä että yleensä hotellissa on raikastava uima-allas johon voi hypätä. Mutta joo tämä talvi on minulle aika tuskaa varsinkin kun asun täällä etelässä jossa "talvi" tarkottaa enemmän loskaa. Kumpa olisi rahaa/mahdollisuus lähteä ulkomaille...:(

Itse kanssa tykkään oikeen kuumasta, ei haittaa ollenkaan joku +40 astetta. Siihen kyllä tarvii tottua ekaaksi jokunen päivä. Tietenkin sekin helpottaa tota lämpöä että yleensä hotellissa on raikastava uima-allas johon voi hypätä. Mutta joo tämä talvi on minulle aika tuskaa varsinkin kun asun täällä etelässä jossa "talvi" tarkottaa enemmän loskaa. Kumpa olisi rahaa/mahdollisuus lähteä ulkomaille...:(

Jos tykkää lämmöstä, niin silloin siinä viihtyy vaikka olisi muutaman tunnin kaupungilla pyörimässä. Oli kummallista miten kaikki isommat kauppakeskukset olivat ilmastoituja. Eivät taida itse Thaimaalaisetkaan välittää siitä +35 lämmöstä.

Asun itse Singaporessa ja täällä ehkä 20 % asunnoista on ns expat tasoa "Luxury condo" joissa uima-altaat, vartiointi jne ja muutaman kerran Bangkoissa käytyäni väittäisin että asuntojen taso on huomattavasti Singaporea alhaisempi ehkä alle 5 % asuu kuvan mukaisissa asunnoissa. Luxury condoissa asuu tyypillisesti täälläpäin ne kenellä työnantaja maksaa asunnon - itsellä vuokra 3000 E per kk.

3000e/kk? Herrajestas kun on hintaa... Tuo Manhattan Chidlom on hemmetn hyvällä paikalla ja jos nyt otetaan taas nämä prosentit niin suomalaisista työssäkäyvistä ihmisistä prosentti on 100% kenellä on varaa tuollaiseen Bangkokin luksukseen. 59 neliön uusi kämppä pääkaupunkin keskustasta = 85000e. En nyt haluais vertailla, mutta Helsingistä ei saa varmaan ydinkestustasta kylmää autokatospaikkaakaan tuohon hintaan. Jos on cityihmisiä niin tommonen kämppä alle ja vaikka vuoden kattelis mitä Bangkok oikeasti tarjoaa ja sitten vaikka vuokralle... :kippis1:

Hei, keskustelkaa jo oikeasti muustakin kuin Bangkokista ja sen kämppien hinnoista. Alkaa suorastaan vituttamaan tuo, kun Thaimaan parhaat hyvät puolet ovat hinnat, hintataso, tuotteiden hinnat, rahalla saaminen ja rikkaana oleminen. Materialismia (ns.) ja kukkona tunkiolla olemistako tässä nyt hehkutetaan?

Toisekseen, turhan monet (tunnustan myös) tuntuvat ottavan täällä asioita aivan liian henkilökohtaisesti; Ei voi olla mitään muuta oikeaa tapaa kuin se miten itse on asian todennut olevan, ja jos joku ns. hyökkää mielipiteellään tätä vastaan, puolustaudutaan viimeiseen asti aivan kuin tässä olisi kyse toisen nöyryyttämisestä.

Ulkomailla asumisestakin on tietysti tässä eri koulukuntia; 1) jotka eivät halua sitä ollenkaan, 2) jotka haluavat asua vain muutaman kuukauden, 3) ne jotka haluavat sitä vuoden muutaman, ja 4) ne jotka haluavat muuttaa pois Suomesta kokonaan.
Itse kuulun ryhmään 3, ja toiveena onkin että pääsisin keväällä valmistuttuani työskentelemään jossain toisessa maassa, mieluiten aika erinlaisessa Suomeen nähden, suorittaakseni "teollisuusvakoilua" (oppia miten asiat ovat tehty toisin, kenties paremmin, toisaalla) ja samalla tietysti auttaa omalta osaltani kykyjeni mukaan tätä toista sijaintikohdetta menestymään paremmin. Juustoisaa, eikö? ;)

Ensimmäisiä en vain ymmärrä :D Ei nyt, vitsi vitsi. Itse vaan tätä alati globalisoituvaa maailmaa katsellessa näen ulkomailla oleskelun lyhyttä lomareissua pidempään - ja etenkin päivittäisissä arkiaskareissa ulkomailla olemista - erittäin avartavana kokemuksena, joka auttaa hahmottamaan monia asioita suhtautumisessa toisiin ja toisista kulttuureista kotoisin oleviin. Ulkomaalaisia on myös Suomessa, entistä runsaammin, ja heidän kanssaan on vaan tultava toimeen. Itselleni ainakin ulkomailla oleilu tuntui avaavan näkymättömiä verhoja ulkomaalaisten kanssa tapahtuvaan kanssakäymiseen.
Tokihan sitä voi olla kovin nurkkakuntainenkin, mutta sitä ollaan kuitenkin nykyisin Eurooppaa tiukasti osana, ja en oikein jaksa uskoa, että sokea patriotismi jaksaisi kauhean pitkälle enää nykymaailmassa kantaa. Jep, tämä on osa sitä palopuhetta minkä pidän vaihto-oppilasinfossa takarivin nukkuville oppilaille.

Maasta kokonaan poismuuttavien kohdalla tuo hintataso tuntuu olevan hupaisa. Muutetaan halpaan maahan, jossa vietetään keisarina elämää kunnes tulot ehtyvät, sitten takaisin Suomeen etsimään duunia (mieluiten monen vapaavuoden jälkeen) kun paikalliset ansiot ei oikein riitäkkään. No, toivottavasti olen väärässä? Mainittakoot tähän väliin muuten, että kaverini muutti Kambodzaan asumaan viime syksynä, aikoo ilmeisesti useamman vuoden ainakin, jollei loppuikäänsä siellä asustaa. DI, ja tienaa tällä hetkellä 100 usd kuukaudessa. Mutta eipä häntä tuo raha jaksa kiinnostaa, mistä hatunnosto hänelle.

Noita listoja mitä tuossakin esiinty on oikeasti ihan syytä miettiä, jos harkitsee ulkomaille lähtöä. En puhuisi niistä niinkään esteinä, vaan lähinnä haasteina joihin on syytä varautua. Sosiaalinen ympäristö kuitenkin muuttuu aika täysin, ja välillä tulee ikävä sitä tuttua ja turvallista kotia, missä asiat toimivat niinkuin.. no, niiden pitäisi toimia?

Itselleni oli tavallaan hitsin helppoa tuo ulkomailla oleileminen; tokihan kun sain Thaimaassa ollessani Suomen opintotukea, ja Malesiassa vielä Suomen palkkaa, ei taloudelliset asiat olleet mitenkään ongelmallisia. Koulussa (th) oli muitakin vaihto-opiskelijoita, joiden kanssa oli helppo päästä ns. alkuun, ja sitten paikallisiin tuli tutustuttua helposti vähitellen, lähinnä siksi, ettei meitä "blondeja" siellä ihan liiaksi ollut, ja erikoisena oli kiinnostus paikallisia kohtaan sitten suurta. Malesiassa oli kyseessä Suomalaisen firman konttori, kotomaisin vetäjin, joten asiat toimivat pitkälti niin kuin Suomessakin.

Seuraavaksi haluaisinkin kokeilla, miten homma toimii, kun olen ainoa pohjolan perukoilta; haasteen kaipuu, siis. Kuinka käsitellä ja kokea ne asiat, jotka yhtäkkiä ja arvaamatta tulevat eteen, miten selviytyä niistä näkymättömistä esteistä, jotka vain yllättäen tukkivat tien, ja etenkin miten ulkomaalaiset Suomeen tullessaan näihin samoihin, monille täysin tiedostamattomiin asioihin törmäävät. Tälläkin hetkellä koitan erästä Kiinasta kotoisin olevaa tyttöä, joka saapui Suomeen au pairiksi vuoden ajaksi, opastaa näistä ongelmista selviämään. Ehkäpä kyseessä on jonkinsorttinen, jopa alitajuinen, vaikeuksien kautta voittoon - hinku?

Ja kyllä, olen kirjoitellut viimeaikoina mitäänsanomatonta ns. poliittista potaskaa, joka koittaa saada hienoja lauseita jonoksi ottamatta itseasiassa kantaa mihinkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom