Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
:offtopic: Suomessa ne tekee sen sit laillisesti mittarin avulla :curs:

Totta, järkyttäviä ne hinnat nykyään.

Onneksi en itse joudu juuri koskaan taksia käyttämään muuten kuin työreissuilla niin eipä tarvitse itse maksella :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on vain hyviä kokemuksia Bangkokin takseista. Kertaakaan ei olla mua kusetettu, pari kertaa ainoastaan kierretty vähän outoa reittiä perille asti. Ja käytän takseja suunnilleen joka päivä ja moneen kertaan vielä päivässä. Aloitusmaksu kun on vain ~80 centtiä ja takseja saa napattua noin 10 sekunnin välein kadulta.

Sitä en vain ymmärrä, että muuttoa harkitsevilla tai sen tehneillä on päällä joku ihmeen kiukku Suomea kohtaan.

Samaa mieltä. Olen asunut muutamassa Euroopan maassa sekä Lähi-Idässä, yhteensä 6 vuotta. Sen olen huomannut, että sopeutuminen on tapahtunut kun on päässyt huuman ja 'kiukun' yli tilaan, jossa elää elämäänsä hyväksyen ympäröivän yhteiskunnan valo- ja varjopuolet asiaan kuuluvina. Ihmettelen miten tällainen sopeutuminen onnistuu ihmisiltä vieraalla maalla jos se ei onnistu kotimaassakaan.

En siis lähde sen kummemmin erittelemään plussia ja miinuksia eri maista, erilaisuuteen pitää sopeutua ja myös muistaa että arki on arkea ja ihmiset ihmisiä joka paikassa. Yleisemmin voisin sanoa että itselle suurimpia plussia ulkomailla asumisessa on olleet maailmankuvan avartuminen, ystävät sekä luottamuksen kasvu omaan pärjäämiseen vaikeuksista selviytymisen myötä. Miinuksista ehdottomasti suurin on se, että jää perheen arjesta paitsi.

Ensi vuonna on lähtö Itä-Aasiaan muutamaksi vuodeksi. Innokkaana lähdetään ja yhtä innokkaana tullaan takaisin.

Aika laadutonta tämä thread jo nyt joten jatkan :offtopic:
Suomessa on suunnattoman ärsyttävää kun taksit eivät ota lennosta kyytiin. :curs:
Se on mielestäni koko taksijärjestelmän ainoita hienouksia että voit napata kyydin sieltä missä sitä tarvitset, kävelemättä johonkin äärettömän pitkään jonoon kauhian matkan päässä, yleensä tuleekin sitten otettu bussi kun pääsee paljon halvemmalla ja samantien sisään lämpöiseen bussiin. (liittyy jotenkin tähän threadiin, taksijonossa on ärsyttävän kylmä :D )

no joo tuo kylma on kylla yksi sellainen asia minka takia suomesta lahdin. toinen on etta en kesta hyttysia, joten kesalla en juurikaan maaseudulle uskaltaunut.
Suomessa parasta taitaa olla se etta kaikki noin yleensa toimii. Esim taala ranskassa pyydat sahkomiehen toihin. Sanot sille etta ma tarviin tuonne talonkulmalle videokameran ja 500watin halogeenin. Aika selvat ohjeet ?
Sahkomies kysyy multa etta miten han saa sinne sahkokaapelin ???
Tasta opin sen verran etta teen nykyaan itse kaikki sahkotyot. Tulee maadotuksetkin tehtya, sahkomiehet taala tekevat kaiken urakalla niin 3 kylpynuoneesta on maadotukset tekematta. Naiden kavereidan ei myoskaan tarvitse ottaa minkaanlaista vastuuta tekemisistaan.

Taksit ottaa kyllä lennosta kyytiin, riippuen paikasta ja ajasta. Ei tosin välttämättä siellä helsingin keskustassa puoli neljän aikaan.

Taksit ottaa kyllä lennosta kyytiin, riippuen paikasta ja ajasta. Ei tosin välttämättä siellä helsingin keskustassa puoli neljän aikaan.
Kuka sitä taksia muuhun käyttäisi :jahas:

Sanot sille etta ma tarviin tuonne talonkulmalle videokameran ja 500watin halogeenin. Aika selvat ohjeet ?
Sahkomies kysyy multa etta miten han saa sinne sahkokaapelin ???
Tasta opin sen verran etta teen nykyaan itse kaikki sahkotyot.
hehheh. pätevä asentaja !!?

pieni offtopic:esa, kiipeiletkös ?
kuulemma aika hienot kiipeilymestat siellä..

jos kerkiät niin napsase pari kuvaa?
Battle kans ja muut nii saadaan vähä kuviakin ketjuun, noiden thaikku kuvien lisäks, eikö ?

Aika laadutonta tämä thread jo nyt joten jatkan :offtopic:
Suomessa on suunnattoman ärsyttävää kun taksit eivät ota lennosta kyytiin. :curs:
Se on mielestäni koko taksijärjestelmän ainoita hienouksia että voit napata kyydin sieltä missä sitä tarvitset, kävelemättä johonkin äärettömän pitkään jonoon kauhian matkan päässä, yleensä tuleekin sitten otettu bussi kun pääsee paljon halvemmalla ja samantien sisään lämpöiseen bussiin. (liittyy jotenkin tähän threadiin, taksijonossa on ärsyttävän kylmä :D )

Maanantaina käppäilin länsiväylän edustalta Nokian pääkonttorin ohi, siinä meni taksia kuin pipoa, niin kuin aina arkiaamuna, ja ei mun tarttenu kun nostaa kättää niin eka ohiajava taksi pysäytti heti. Hyvillänsä oli vieläpä kun sai pokan toiseenkin suuntaan.

lällällää...missä täällä on kielennäyttöhymiö?

:offtopic: Suomessa ne tekee sen sit laillisesti mittarin avulla :curs:

Käy koittamassa miten se menee ruotsissa :D

Btw, farang tarkoittaa länkkäriä. Ei japsi ole farangi :)

Muistan muuten itse pari viikkoa ennen kun lähdin thaikkuihin niin Mike kertoi mulle, että kestän viikon ennen kuin haluan takaisin, koska kaikki on jatkuvasti uikuttamassa hilloa :D Tätä ei muuten tapahtunut. Itseasiassa hyvin harva (lue: taksit 'mestoilta', tuktukit, ne kiltit vanhat rouvat jotka koittaa taluttaa eksyneen näköistä turistia kultakauppaan/räätälille/jne) koitti sitä hilloa vedättää, odotin jotain ihan muuta - tämä siis Bangkokissa.

Useimmissa paikoissa eivät edes suostuneet pitämään niitä jokusen bahtin vaihtorahoja jotka koitin niille tarjota, tuntui olevan kunniakysymys että sain ne takaisin. Ja kaiken valmiiksi kuulemani jälkeen ehkä kovin yllätys oli juurikin paikallisten kohtelu vieraita kohtaan, esim. tytön vieminen syömään niin että tarjoaisi sen aterian oli ihan nounou. Onnistuinkohan tässä nelisen kertaa vuoden aikana - ja hävisin (= en saanut maksettua omaa osuuttani) ainakin kymmenesti. Ehkä nämä olivat juuri niitä syitä miksi siihen paikkaan sitten niin tykästyin. Paljon siellä oli negatiivisiakin asioita, mutta ainakin omissa preferensseissäni positiiviset menivät edelle.

No, olkoot, tämä on jo mennyt liikaa thaikkuketjuksi muutenkin.
Onko pakkotoistolaisia ollut komennuksilla tai ihan pysyvästikin esimerkiksi Espanjassa tai Italiassa? Himottaisi vähän tuo euroopan surffaaminenkin ympäriinsä, työlupien saaminenkin olisi varmaan astetta helpompaa kuin kaukomaissa.

Ei EU:n sisällä työlupia tarvitse :)
Itse olen ainakin joskus kovinkin eu-vastainen mutta tää on siis kertakaikkisen huippujuttu, vaikkakin tuosta tulee kaikenlaista lieve-ilmiötä mutta jos omalle kohdalle ajattelee. Oletetaan että saa vaikka yyteissä potkut, tällä hetkellä saa olla 3kk eu-alueella työnhaussa ja tuota rajaa ollaan nostamassa 6kk:een. Jos on kukkaro päälle kunnossa niin eipä parempaa "reissukassaa" olekaan. Tietenkin sitten plussana saattaa (ja pätevä kaveri saakin) herua vielä työpaikkakin jostain itseä miellyttävästä ympäristöstä.

Tietty voihan sitä lähteä eurooppaan etsimään duunia ilman potkujakin, jälleen sen kukkaron on sitten oltava kunnossa kun on kaikensortin karenssit. Eli ei pistetä Sedulle niitä kaikkia pennosia jotka tulee tienattua :D
Dokaaminen on muutenkin kalliissa rafloissa aivan typerä juttu, himassa kalsarikännit on paljo parempi :kippis1:

BTW. Ruotsissa tuo taksisysteemi on täysin käsittämätön :curs:

ei suomessa kannata mitaan puhua etta maasta poistuu. ansiosidonnaista saa 500 paivaa, kait vielakin ?

Sitten kun saa toita niin voi oman tunnon mukaan kertoilla suomeen 499 paivan jalkeen etta nyt oon toissa. kaikki apu kannattaa kayttaa kun lahtee reissuun rahat loppuu kuitenkin.

Viimeksi kun ranskassa muuten otin taksin, kuski sano etta en vie ??? kylan nimi oli Grasse.
Nykyaan meen omalla autolla, no hata. maassa maan tavalla. Ranskalainen ajaa taksilla ainoastaan jos firma maksaa.

Viimeksi muokattu:
hehheh. pätevä asentaja !!?

pieni offtopic:esa, kiipeiletkös ?
kuulemma aika hienot kiipeilymestat siellä..

jos kerkiät niin napsase pari kuvaa?
Battle kans ja muut nii saadaan vähä kuviakin ketjuun, noiden thaikku kuvien lisäks, eikö ?

Asun Ramatuellessa, nailla nurkilla on aika vahan mitaan kiipelyjuttuja.

en kiipeile, kaverit kylla marseillesissa kay jatkuvasti, ja ovat pyytaneet mukaan. en vaan oo kerinny. Yksi kavereista on kiipelya opettanutkin monta vuotta, ja alko vuosi sitten myos julkaisemaan alan lehtea.

Onko pakkotoistolaisia ollut komennuksilla tai ihan pysyvästikin esimerkiksi Espanjassa tai Italiassa? Himottaisi vähän tuo euroopan surffaaminenkin ympäriinsä, työlupien saaminenkin olisi varmaan astetta helpompaa kuin kaukomaissa.

Olin reilun vuoden Barcelonassa duunissa(IT-sektori).
Eihän siellä mitään työlupia tarvitse kun EU:n sisältä tulee.
Itse olin siinä onnekkaassa tilanteessa, että duunipaikka oli valmiina kun paikkaan menin. Tämä nopeuttaa/helpouttaa kaikkia juoksevia asioita(resident pass, sossutunnus, pankkitili,lääkäri, etc.)
Työskentelin kansainvälisessä firmassa, joten tuo työkulttuuri ei hirveästi peruseurooppalaisesta eronnut.
Palkat on mielestäni jonkin verran paskempia kuin Suomessa, mutta veroja maksetaan huomattavasti vähemmän(-10-15% Suomi).
Yksi mikä jäi erityisesti mieleen oli 'pankkipyhät'. Joka helkutin kuukausi oli joku fiesta ja vuoden aikana oli 15 pankkipyhää. Juhlimisen ne siellä kyllä osaa.
Suurin ongelma oli integroitua yhteiskuntaan. Itse puhun jonkin verran espanjaa, mutta Barcassa sepä ei kelpaa sillä valtaväestö puhuu katalaania. Sitten kun on vielä turistikaupunki niin sinutkin leimataan turistiksi.
Tämä alkoi vuoden jälkeen kyrsimään, niin muutinpa sitten Lontooseen jossa on tullut reilu kaksi vuotta nyt asusteltua.
Ei pidä ymmärtää väärin, Barca on mahtava kaupunki(ilmasto,kaupunki,ranta,talvisaikaan Andorran rinteet lähellä), mutta sinne pysyvästi jääminen ei enää kiinnosta.
Lontoossa on helppo sulautua yhteiskuntaan ja duunien osalta ehkä paras paikka Euroopassa. Kaikkihan täällä on kallista mutta kai ne palkatkin ovat sitten parempia.
Itse en osaa listata mikä näistä maista on paras asua Suomi, Englanti vai Espanja. Jokaisessa on omat positiiviset ja negatiiviset puolensa. Olen joka tapauksessa keskittynyt enemmän nauttimaan niistä positiivista kuin murehtimaan negatiivisia asioita.
Kuten moni muukin on tässä tredissä todennut niin suosittelen kyllä ulkomaille lähtemään jos mahdollisuus tulee esim. vuodeksi pariksi.
Välimatkathan 'kutistuvat' kokoajan ja Suomeen pääsee takaisin päivä kuin päivä, jos siltä alkaa tuntumaan.
Siinä maailmankuva laajenee ja jos hyvin käy niin oppii paljon myös itsestään. Esim itse matkustelin todella paljon vielä Suomessa asuessani ja silti aina ajattelin että Suomi on maailman paras paikka asua enkä sieltä ulkomaille lähtisi. Sitten monien sattumien summana päädyin ulkomaille ja nyt viisi vuotta ja muutama maa myöhemmin ymmärtää ettei se Suomi niin ylivoimainen paikka olekaan, mutta samaan aikaan on oppinut arvostamaan niitä positiivisia asioita enemmän kuin ennen. Kyllähän ne juuret ovat Suomessa ja ehkäpä vielä joku päivä sinne takaisin muutan. :rolleyes:

Itse en osaa listata mikä näistä maista on paras asua Suomi, Englanti vai Espanja. Jokaisessa on omat positiiviset ja negatiiviset puolensa. Olen joka tapauksessa keskittynyt enemmän nauttimaan niistä positiivista kuin murehtimaan negatiivisia asioita.

Tässähän se tuli sitten koko threadin pointti. Vaikka Suomessa on kuinka paljon positiivisia asioita, jostain syystä niitä ei itse huomaa
(eikä kyllä moni muukaan). Tulee vain keskityttyä noihin negatiivisiin, ehkä se on sitä suppeaa maailmankuvaa sitten jota on lähdettävä laajentamaan ulkomaille. Siellä varmaan huomaa sitten että onko täällä mitään menetettävää, Suomessa nimittäin. :thumbs:

Tässähän se tuli sitten koko threadin pointti. Vaikka Suomessa on kuinka paljon positiivisia asioita, jostain syystä niitä ei itse huomaa
(eikä kyllä moni muukaan). Tulee vain keskityttyä noihin negatiivisiin, ehkä se on sitä suppeaa maailmankuvaa sitten jota on lähdettävä laajentamaan ulkomaille. Siellä varmaan huomaa sitten että onko täällä mitään menetettävää, Suomessa nimittäin. :thumbs:

Totta. Kun lähtee muualle asumaan, niin samalla sitä huomaa Suomesta positiivisia asioita ja sama sitten kun tulee takaisin. Joidenkin mielestä sen jälkeen missään ei oikein ole hyvä, keskittyvät vain kunkin paikan negatiivisiin puoliin, kun niinhän se menee, että joka paikassa on kuitenkin joku asia huonommin kuin jossain muualla. Kannattaa siis keskittyä niihin hyviin puoliin ja suohtautua huonoihin rennosti.

Joku jo sivusikin aiemmin ulkomaille muuton jälkeisiä kausia. Mä löysin joku aika sitten yhden tutkimuksen aiheesta. Tosin tuo tutkimus käsittelee varsinaisesti Suomesta ranskaan muuttaneita, mutta kuvaus noista kausista (otsikolla Akkulturaation vaiheet) pätee yleisesti. Kärjistettynä ensin tulee ihastumisen kausi, jolloin kaikki on uudessa maassa paremmin, kuin Suomessa. Sitten ruvetaan ajattelemaan uudesta maasta kriittisemmin. Joskus kriittisyys kasvaa niin suureksi, että se johtaa paluumuuttoon tai johonkin kolmanteen maahan muuttamiseen. Tosin ainahan fiilikset eivät mene juuri tämän tutkimuksen kuvailemalla tavalla riippuen mm. muuton syystä (esim. pakko lähteä puolison mukana) jne.

Itse olen asunut lyhyitä aikoja muualla, mutta suunnitelmissa on lähteä pidemmäksi aikaa, vähintään pariksi, kolmeksi vuodeksi. Itseäni kiinnostais ainakin Britit, Kanada, Aussit tai Uusi-Seelanti, miksei ehkä Jenkitkin. Mutta myös muut vaihtoehdot kiinnostaisi. Englanninkieliset maat kiinnostaa eniten siksi, että mä haluan päästä sisälle siihen maahan johon muutan ja oppia ymmärtämään sen kulttuuria kunnolla. Uuden kielen opettelukaan ei ole ongelma, mutta englanninkielisissä maissa sais helpommin kielitaidon sille tasolle, että oikeasti pääsee kulttuuriin sisään. Vaikka siis osaankin englantia kohtuu hyvin, oppii joitain ei puhtaasti kielellisiä, mutta siihen liittyviä asioita kuitenkin vasta asuttuaan maassa pidempään. Eikä toi kieliasia ehdoton ole, jos tulee muuten hyvä tilaisuus vastaan jostain ihan muusta maasta.

Tällä hetkellä kuvioita monimutkaistaa tulossa oleva perheenlisäys ja se, että uudessa maassa täytyy kahden ihmisen saada työasiat kuntoon. Mua ei kiinnosta pelkästään kotirouvaksi lähteminen. Mutta se ei siis ole missään nimessä este, vaan asioita täytyy vähän järkkäillä ja miettiä sopivaa ajankohtaa.

Moni on kertonutkin jo noista kielen oppimisista ja kulttuuriin integroitumisesta, mutta mielellään kuulisin lisää juttuja. Entä onko työkulttuuri eronnut eri maissa kovastikin suomalaisesta?

On Suomessa todella paljon hyviä asioita. Ne mitkä merkkaa eniten itse kullekin on se pääasia. Mä en voisi kuvitellakaan asuvani siinä pimeydessä ja kylmyydessä mitä Suomi tuo. Vaikka olo lämpimässä maassa on hienoa ja tietynlainen unelmien täyttymys, niin koko ajan on suunnitelmia jatkaa matkaa taas jonnekin muualle. Ehkä sitä joskus rauhoittuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom