Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
maailmaa on muuallakin kuin siinä margariinitehtaan liukuhihnalla ja kehä1:sen ruuhkissa! Kaikki eivät tuota näe ja osa ei edes tahdo nähdä muuta elämää.
... ei tahdo nähdä muuta, eikä ole mitään tarvetta (lomamatkojen lisäksi). Osa elää täysin tyytyväisenä elämäänsä täällä kotosuomessa ystävineen / perheineen, ym. Talvi ja pimeä ei ahdista ja aja jokaista kansalaista masennukseen. Vaikea kuvitella, mutta totta, kuten tästäkin ketjusta voi lukea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harmi että näin mielenkiintoinen threadi meni juupas-eipäs-väittelyksi. Voisivatko ne ihmiset jotka ovat oikeasti asuneet ulkomailla kertoa lisää kokemuksiaan?

Thaimaa vs. Suomi-väittelylle voi varmaan perustaa omankin ketjun...

taalla kans yks ulkomailla asusteleva. 10kk sitten tuli muutettua monen haukkumaan Irlantiin.
Tossa intin jalkeen tuli vaan sellanen tyhja olo Suomessa, ei taal mitaan muuta mulle ole kuin kaverit ja perhe. Pari paivaa tuli mietiskeltya, et uskaltaiskohan sita pistaa tyohakemusta ainaisen sateen maahan,onneksi tuli. Ja helppohan se on lahta, kun tietaa etta takas Suomeen paasee viikossa (ei tosin nyt ku passi meni vanhaksi :D )

Alku maahan saapuessa oli aika janna, koska kaupungista en tiennyt mitaan, asunnosta ja tutuista ihmisista ei ollut tietoakaan... Hotelliin vaan kirjoille ja pikasesti nauttimaan parit guinessit bubiin. Pari paivaa interwebista tuli asuntoja etsiskeltya hirvea kiire paalla, kun hotellissa ei kovin ollut varaa asustella. Onneksi valmiiksi kalustetun asunto loytyi helpolla.
Outoa oli vaan ekaa kertaa muutella kimppakamppaan.
Sitten eessa oli kaikkien pelottevat virastot eessa, paikkoja missa mikaan "ei" toimi...
Eri foorumeilta loytyy satoja posteja kuinka persiista kaikki onkaan, mika on sinaansa kummaa, koska oikeilla papereilla tilin,sossunumeron hoidossa meni muutamia paivia :)
Valilla virastot meinaa toimia aika heikosti verrattuna suomeen, mutta kun asenteeksi ottaa etta maassa maan tavalla, ei turhaan tarvii hajoilla :D

Kun nama "vaikeat" hommat oli hoideltu sai rauhassa ruveta nauttimaan irlannin ihmeista.
Vettahan taal meinaa sadella paljonkin,onneksi vahan kerralla. Tarkeinta kuitenkin on, etta pakkasta tassa maassa ei tule (yks tarkea syy muuttoon) Ja mua talven pimeys ei haittaa ollenkaan, kun tietaa etta golffia voi pelailla lapi vuoden!

Yleisesti ottaen olen viihtynyt taalla todella hyvin, ihmiset on mukavia ja jne. Yllattavan vahan on suomeen ollut ikava, vaikka olisi voinut luulla toisin. Hyva puoli tassa onkin, kun tampereelta saa meno-paluu lentoja tanne alle 100e, niin kavereita on riittamiin paassyt kaymaan kylassa. ja muutenkin lennot taalta on jokapuolella tosi edullisia, joten taalta voi pikkureissuja heitella ympari eurooppaa tiheaan.

Suurkaupunkien ongelmia taalta loytyy myos, onpaljon paikkoja missa ei voi yo-aikaan turvassa liikuskella, mutta siitakaan ei sinaansa ole mitaan haittaa kun paikat on tiedossa.
Verojen puolesta taalla on paljon mukavempi oleskella, kuhan vaan hoitaa tayden sairasvakuutuksen, jonka sitten vahennyksiinkin saa.
Asuntoja taalta loytyy laidasta laitaan, huonolla tuurilla/valitsemisella varmasti joutuu aivan kauheaan homelaavaan... Mutta esim oma kamppa on aivan buenossa kunnossa ja kaikki toimii niinkuin pitaakin,ellei lasketa,et kuuma vesi pitaa erikseen lammittaa. ruoka ja normaalit palvelut taalla on suunnilleen samalla tasolla kuin suomessa, ehka joissakin asioissa pikkusen kalliimpaa.

+palkat
+pienet verot
+GUINNESS :kippis1:
+ihmiset mukavia
+kaikki puhuu englantia (en vois elaa maassa, missa kunnolla ei puhuttais suomea tai englantia)
+ilmat (moni voisi taman laittaa miinukseksi, mie tykkaan ku ei ole liian kuuma tahi kylma)
+GOLF

-osittain huono asiakaspalvelu
-Dublin bus
-osa kaupungista paskanen, tosin koskee vaan joitain Dublinin osia.
(Kun dublinin ulkopuolle menee kaymaan, maisemat ja muut harpakkaat tosi kauniita)
-perhe ja osa kavereista ei ole taal (parilla kerkes tulla, jo ikava ja muuttivat tanne kans :dance:)
-ei salmiakkia

:4: talle maalle voisin antaa ja hetkeakaan en ole katunut tanne muuttoa. Varmaan vuodenpaivat taal tulee viel tyoskenneltya ja sitten uutta maata kiikariin :whip:

Crowleyltä varsin informatiivinen postaus. Itse olen kuullut Dublinista paljon hyvää vaikke siellä koskaan ole käynytkään. Yhdet tuttavani (juuri myyvät koko omaisuutensa ja muuttavat Australiaan) ovat käyneet Dublinissa usein ja suosittelivat paikkaa. Mitä vähän tälläkin threadilla hain on se yhteisöllisyys ja henki mitä voimme saavuttaa asuessamme ulkomailla. Minullakin on yhteystietoja ja mahdollisuuksia tavata ihmisiä Aasiassa, Australiassa, Etelä-/Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa. On mahtavaa matkustaa maailmalla, kun tuntee paikallisia ihmisiä ja voi heidän kautta tutustua elämään ympäri maailmaa. Olisihan se ollut hienoa jos tältäkin palstalta olisi löytynyt joku ihminen jostain joka asuu mielenkiintoisessa paikassa ja voitaisiin vaikka tavata ja vaihtaa ajatuksia.

Ja mitä tällä foorumilla kirjoittelijoihin tulee niin arvostan ehdottomasti eniten Huppea (vaikka tiedä sitten jos onkin täys k.sipää :D), joka on tehnyt varsin rohkean päätöksen johon suurin osa teistä muista ei koskaan päädy. Johtuen joko uskalluksesta, peloista, tai jopa tyytyväisyydestä siihen elämään mitä tällä hetkellä elää. Ikinä ei kannata elää liikaa muitten ihmisten kokemuksien ja mielipiteitten kautta. Jos joku sanoo sinulle, että maksalaatikko maistuu paskalta ja älä syö sitä, niin jättäisitkö maistamatta kokonaan vai mielenkiinnosta jopa kokeilisit jos vaikka pitäisit mausta ja saisit taas uuden kokemuksen elämään? Kaikki mutuilu on aivan turhaa siihen verrattuna että oikeasti kokee asioita. Jos naapurin hitsari-Matti on käynyt Bangkokissa naama norsunvitulla kaikkien suurimmissa turistihelveteissä huiputettavana, se ei tarkoita sitä ettekö sinä voisi nauttia kaupungin ilmapiiristä.

Pelkäsin aikoinaan lentämistä ja korkeita paikkoja. Ensimmäisenä päivänä saavuttuani Australiaan päädyin laskuvarjokurssille ja hyppäsin 2 päivää myöhemmin soolohypyn. En ollut tehnyt tandemeja tms. aikaisemmin ja aikoinaan laskuvarjohyppy oli yksi sellainen asia mitä en ainakaan tee. Adrenaalivyöry oli kuitenkin uskomaton ja tunsin oikeasti eläväni. Pari kuukautta myöhemmin tosin sama kone kärsi teknisen vian ja oma henkilökohtainen opettajani ja pari muuta kaveria kuolivat onnettomuudessa. Mutta joka tapauksessa mottoni "joko elän, tai kuolen" on tärkeä. Mitä se elämä sitten on, onkin jokaisen mietittävissä. Jokainen voi vaikuttaa omaan elämäänsä erittäin paljon. Siihen et voi vaikuttaa kuoletko, vai et. Tulet 100%:n varmasti delaamaan jossain vaiheessa. Onko se sitten kitumista jossain kassan takana ja valittamista kun on flunssaa ja penkki ei kulje. On se paljon muutakin. Aamen.

Vieläkö monta päivää meinaat hakea yhteilöllisyyttä ja henkeä tästä ketjusta?

Tuo mitä sinä pidät viihtyvyytenä, ei ole sitä ainakaan minulle. Hieno paikka ei siinä mitään, mutta itse en tuolla viihtyisi kovin kauaa. Toki olisi hienoa lomailla tuolla jonkin aikaa ja käydä vaikka sukeltamassa jne.
IMO typerää vertailla kuvien perusteella asuinpaikkojen paremmuutta. Voin räpsäistä sulle tänne kuvia omasta asuinympäristöstä, löytyy salettiin todella hienoja kuvia täältäkin, mutta niissä saattaisi olla hieman eri juttuja kuin sun kuvissa. Voisin nakata muutaman vaikka omasta mieluisasta kalapaikasta tuossa lähistöllä, ja toisen kun olen siellä kalalla kavereiden kanssa loppusyksystä räntäsateessa. Voi olla että sinä et mun kuvaa arvostaisi, mutta kukin tykkää mistä tykkää. Noista sun viesteistä vaan tulee sellanen olo että sun mielestä täällä Suomessa ei vaan kenelläkään voi olla kivaa. Siksi varmaan jotkut vähän sulle tuntuu suutahtavankin...:D

Taas kerran, kukin tyylillään. Just tuossa käytiin kaupassa, hirvee syysmyrsky täällä, keltaiset lehdet lentää ja vettä tulee vaakasuorassa. Muija vaan väänsi voluumit reteoista pois ja sanoi, pistetäänpä rokki pois ja kuunnellaan ku ropisee.:D

On helvetin siistiä kun tulee syksy, ekat metsäreissut on jo tehty, pikkuisen on sorsaa ja riekkoa pakkasessa jo, kesän jäljiltä on vielä vähän itse pyydettyä taimenta ja harjusta myös jäljellä. Helvetti, nyt kun myrskyää niin taidanpa napsauttaa saunan päälle ja mennä ottamaan löylyä ja kuunnella kun tuuli vonkuu ulkona.

Syksyn jälkeen on mahtavaa kun tulee talvi ja metri lunta, hiihtämään ja laskettelemaan siis! Pimeää on mutta meikäläinen tykkää siitä. Pakkanen paukkaa niin saatanasti tammi-helmikuussa mutta ei haittaa, mukava vaan käydä ulkona touhuamassa ja naureskella turisteille jotka pitää hengityssuojia kun pelkäävät että keuhkot jäätyy!:D Talven aikana tulee myös hiihdettyä paljon, keväällä ei mukavampaa olekaan kun heittää makkarat ja kaakaot reppuun ja lähteä hiihtelemään muijan kanssa. Nooh, sitten tulee loskakelit, ei sekään niin paha täällä pohjoisessa ole. Kesä tulee taas ja pääsee kalalle!

Muuta tottahan se on, että jos ei viihdy niin ei muuta kuin maailmalle. Siitä on kyllä pakko myöntää rispektiä Topahille ja muille jotka uskaltaa lähteä menemään, koska moni jättää lähtemättä kun ei uskallusta riitä. Mulla ei onneksi ole tarvetta lähteä mihinkään.

Näinhän tää menee. Mä en pystyis kuvittelemaan, että oma elämänlaatu nousisi jotenkin muuttamalla perkeleen kuumaan maahan. Hikoilua 24/7 :urjo:.

Syksyllä kun tulee vakaatasossa räntää on todella siistiä lähteä vaikka lenkille, tuntee tosiaan elävänsä. Kipakkana talvipäivänä pakata kahvia, eväsleivät ja makkaraa reppuun ja lähteä päivävaellukselle merenjäälle. Kovassa syysmyrkyssä lämmitellä mökkiä ja naatiskella pari viskiä :haart:.

Ei siihen elämänlaatuun välttämättä tarvita yhtään palmua tai tyhjää leikkikenttää.

Mä oon itse aikanani nostanut kytkintä ja asustellut Britteinsaarilla, joten jonkinlainen tietämys mulla on lähtemisestä. Ei se kovin herkkua ole olla lentokentällä kapsäkki olkapäällä yksin lähdössä jonnekkin mistä ei ole mitään suurempaa aavistusta. Nykyään tosin netti helpottaa hitosti yhteydenpitoa. Kyllä mä silti bodipeukut pistän niille jotka ovat homman toteuttaneet eikä vaan uhonneet lähtemisellä.

Nooh, paikkana se ei ollu mua varten. Kyllä sitä ihan hyvin jonnekkin vielä vois lähteä vuodeksi hengailemaan. Ei mulla Suomessa ole mitään niin ihmeellistä mikä minut täällä pitää. Uskon vaan, että tänne mä loppujen lopuksi palaan. Valittamaan.

E: Ja jos mä vielä johonkin meinaan lähteä niin kohteena ei todellakaan ole maa missä kasvaa palmuja.MINUN elämänlaatua palmuilla ei nosteta.

Pirun hyvää tekstiä äijiltä ja täysin samoilla linjoilla. Ei ne palmut elämästä sen parempaa tee. Oon niin innoissani ku talvi tulee ja pääsee lautailemaan. Ja hiukan siistii keitellä kahvii himassa ku ulkona vihmoo vettä vaakatasossa. Ihmiset arvostaa eri juttuja.

Toi Topahin hehkutus ei vaan jotenki iske. Ensinnäkin ulkomailla asuminen on niin monelle arkipäivää, et sillä tai maailmanmatkailulla on nykypäivänä turha leijua. Jotenki vierastan myös tollasta rahvaasta erottautumista 24/7 vartioidulla muurilla, se on sama ku matkustetaan köyhään maahan ja syödään vaan hotellin aulabaarissa ja käydään turistikierroksilla, jotka kiertää slummialueet kaukaa. Länsimainen riistäjä -meininkiä, samsonite-turismia ja keihäsmatkailua.

Selvisikö missään vaiheessa kauan Topah on Thaimaassa ollut? Jos hehkutat vielä sitä uutuudenviehätystä, kun näkyy oikein palmut olkkarin ikkunasta, niin muista et se arki koittaa vielä. Kuulostaa samalta kuin maalta stadiin muuttanut juniori palaisi kotikonnuilleen hehkuttamaan onneaan. Mut jos sulla on siellä asiat niin saatanan onnellisesti ja arki maistuu, niin mitä väliä sillä on, jos meistä osa viihtyykin Suomessa. Mä tykkään ku kassatyttö sanoo vittuuntuneella äänellä "onks tää pankki vai luotto", se on mistä mä saan kiksit mun maanantai-iltapäivään. Mulla menis itellä hermot thaimaalaisten kanssa ja en pystyis asumaan maassa, jossa ei puhuta englantia.

Tykkään kyllä reissaamisesta. Ja aurinko ja lämpö, niitä mä rakastan. Itse kävin vajaan vuoden kiertelemässä ja vähän töitäkin tuli tehtyä Ausseissa, Uudessa-Seelannissa, Thaimaassa, Laosissa, Vietnamissa ja Cook Islandeilla Tyynellä valtamerellä. Tottakai sikana hyviä kokemuksia ja ihmissuhteita, joita vähän vaikee ruveta tässä summaamaan. Suomeen en kaivannu missään vaiheessa sen suuremmin, mut oli tänne pirun kiva keskelle kesää tulla.

Mikä pitää mut Suomessa:

- Pakkanen, se kun näkee miten koira innostuu lumesta
- Lumilautailu, sen jälkeinen minttukaakao
- Ystävät
- Kieli
- Kylmä hanavesi, joka tulee paineella
- Nuuska, maito, ruisleipä, maksalaatikko

Ulkomailla omasta mielestä yleisesti kovia juttuja:

- Aurinko, lämpö
- Surffaus
- Ihmiset ja niiden asenne
- Kulttuuri ja erilaisuus

Oon niin innoissani ku talvi tulee ja pääsee lautailemaan. Ja hiukan siistii keitellä kahvii himassa ku ulkona vihmoo vettä vaakatasossa. Ihmiset arvostaa eri juttuja.
Kun olisi edes oikea talvi ja paljon lunta, täällä "Stadissa" kun asuu loskan ja harmaan paskan keskellä niin se käy mielenterveydellekin.
Kuulostaa samalta kuin maalta stadiin muuttanut juniori palaisi kotikonnuilleen hehkuttamaan onneaan.
Itsestä tuntui juuri tuolta kun Stadiin muutettiin (Ullanlinnaan, siis oikeasti Stadiin ryssän :haart: naapuriin ja aivan sattumalta!), tuntui nastalta ja piti hehkuttaa tämän mestan paremmuutta joka tuutissa. 7-8 vuoden asumisen jälkeen se ei enää niin siistiä olekaan, päinvastoin. MUTTA, tästäkin huolimatta paras paikka mielestäni Suomessa asumiseen olisi Helsinki ja aivan keskusta, ehkä ennen oli vain plussia mutta nykyisin myös miinusta ja reilulla kädellä, siitäkin huolimatta ne vähät(?) plussat voittavat ja Helsinki vie voiton asuinpaikkana. :thumbs:

(Vaikkakin nyt tällä hetkellä asun olosuhteiden pakosta ja rahan puutteen vuoksi Vantaalla Tikkurilassa :lol2: en ole siitä kuitenkaan katkera, halpaa asumista kivassa ympäristössä)

Sellaista vaan, että jos ihminen on tyytyväinen elämäänsä niin mitä helvetin väliä sillä on, että missä sitä asuu?
Eri ihmiset haluavat elämältään eri asioita ja pyrkivät niitä saavuttamaan itse parhaaksi katsomallaan tavalla.

Jollekin se onni löytyy ulkomailta, joku toinen löytää sen lähempää.

intin jalkeen lahdin lontooseen kesaksi. Asuin siella 10 vuotta, ja nyt oon asunut ranskassa reilut 3 vuotta. Suomesta on tietty kavereita ikava, mutta siinahan se sitten onkin. mika myos on ihan viimeaikojen shokki ollut niin omat vanhemmat ovat jotenkin yhtakkia vanhentuneet ihan helevetisti. Isaukko esim jai elakkeelle 3 vuotta sitten, ikaa on tuona aikana tullu ainakin 8 vuotta !! tietty siihen vaikuttaa 2 vuoden ryyppyputki, ei ole kuulemma muuta tekemista. Semmosta perus suomimiehen hommaa, tarkotus olis kylla etta ei itselle kay nain.

Lontoo on hyva paikka nuorelle, joka haluaa edeta tyoelamassa. siella ei ole valia onko koulutusta vai ei, siella paasee aina eteenpain.

tama etela ranska taitaa olla paras ilmaston puolesta, alpit 2 tunnin ajomatkan paassa.
- palkat on samaa tasoa kuin suomessa, mutta asuminen huomattavasti kalliimpaa.
-Avoimia tyopaikkoja ei juuri ole, tama selviaa vaikka monsterin sivuilta. kaikki tyopaikat nayttas olevan pariisissa, ja iso kaupunki ei lontoon jalkeen paljon kiinnosta.

muita huomioita
lontoossa ei ikina ollut toimivaa suihkua ..... tuli siis kaytya usein salilla
lontoossa satoi vetta joka viikko, vuokra yksiosta 1500 eur kuussa, + sahko, vesi, kaasu, auton parkkimaksu. jees talla sitten sai myos 5 nelion puutarhan, mutta ei paljon viitiny sateessa grillailla.
Vaatteet piti laittaa kuivumaan lampopatterin eteen, muuten kuivumiseen meni 3 paivaa, ja seina alkoi kasvamaan hometta.

heh ja silti ei ollu suomeen kangasalle kelotupaan ikava.

Kelotuvat sikseen...
Täällä Ponsassa mulla on ihan kaikkea: luontoa, punainen tupa ja perunamaa(ei kuitenkaan paljon, kun tulee hiilareita), vaimo ja lapset. Lapset saavat leikkiä pihalla rauhassa, vaimo laittaa puutarhaa tai noukkii pensaista marjoja. Minä nikkaroin ja remppaan silloin tällöin kaiken laista...ei toki olisi pakko.

Kun kävelen 500m, olen jo hyvillä sieni ja marjapaikoilla. Talvisin tehdään isän ja veljen kanssa patikkaretki kallioiden yli, lasketellaan mäkeä, paistetaan makkaraa nuotioilla,keitetään kahvit ja naukataan hyvää viskiä.
En lähtisi mihinkään.

Otan kuvia pihaltani vielä kun kerkiän ja jos ei ketjua suljeta.

Maksettiin vuonna 2000 tästä 1,88ha:n tilasta 470 000mk.

Mun on hankala kirjoittaa mitään järkevää, millaisena koin elämisen Saksassa. Insinöörien palkat ovat korkeammat mitä suomessa. Autot, kulutustavarat, safka ja juomat edullisia verrattuna suomeen, kuten myös ulkona/ravintolassa syöminen. Asuminen taas kalliimpaa, vaikka kämppä olisi esikaupungista. Talot rumia, kuten myös kämpätkin sisältä. Ei ihme, sillä alue sai sodan aikana melkoisen lastin rautaa niskaan taivaalta ja talot rakennettu uudestaan ajan hengen mukaisesti. Mitään ns. "julkisia palveluja" en joutunut koskaan käyttämään. Hyvä niin, koska perus Günther ei juuri englantiin taivu.

Rautatieliikenne toimii suomeen verrattuna kuin sveitsiläinen kello. Yhteydet ovat hyvät ja nopeat muihin keski-euroopan maihin. Ajokulttuuri on huomattavasti parempi mitä suomessa, vaikka liikennettä on on reilusti enemmän. Erityisesti joskus viikonloppuisin oli mahdotonta arvioida kauan johonkin ajomatkaan menee aikaa. Parkkipaikan saaminen oli joskus erittäin vaikeaa, pienessäkin kylässä.

Ilmasto oli mielestäni tasaisen harmaata. Byrokratia suomeen verrattuna joskus meni vähän yli. Kuntosalille et esim. päässyt, ellet toimittanut jotain virallisia papereita että asut täällä vakituisesti jne. Pahinta rasismia oli, ettet saanut safkiksella juoda olutta ruokalassa ruoan kanssa, koska et ollut saksalainen. :D Aktiviteetit tuntui jotenkin olevan vähissä. Joka paikassa oli liikaa ihmisiä. Nordrhein-Westfalen tosin taitaa olla euroopan tiheimmin asuttu aluetta. Ihmisten suurin huvi viikonloppuna tuntui oleva reissu johonkin puistoon, jossa grillattiin ja illaksi kotiin. Vastannee saksalaisten käsitystä meidän mökkiviikonlopusta.

Baijerissa puolestaan oli mukavampi asustella ympäristön puolesta. Alpit näkyi ikkunasta kirkkaana päivänä, ja jäätikölle Itävaltaan ajoi parissa tunnissa. En keksi kyllä kovin montaa asiaa, mikä olisi minulla Suomessa huonommin kuin Saksassa.

Muuten kyllä saksalaiset oli ihan mukavaa sakkia jos vähän tutustui. Erityisesti nuoremmat puhui myös lontoota kun omat saksan taidot ei riittäneet. Kertaakaan ei kukaan tullut haastamaan riitaa, mitä suomessa tapahtuu yleensä melkein kerran ravintolaillan aikana.

Thaimaalaisetkin ovat yllättävän rasisteja. Mua ainakin nykyään vituttaa kovasti farangi sana. Falang sitä falang tätä...Eräs tuntemani suomalainen naishenkilö on asunut Bangkokissa 48 vuotta ja puhuu ja lukee sujuvasti thaita. No kun tämä nainen liikkuu vaikkapa torilla nuoremman thaimaalaisen miehensä kanssa niin hän voi kuulla torimyyjän sanovan toiselle, että mitäköhän toikin thaimies liikkuu tommosen hevosen kanssa yms. Myös eräs kanadalainen kaverini, joka opettaa englantia Bangkokissa sai portsarilta potkun selkäänsä, kun oli lähdössä thaibaarista yksin pois. Eli mun mielestä monella thaikulla kyllä kytee viha sisimmässään länsimaalaisia kohtaan. Tuota puolta tuskin vaan näkee jossakin turistirysässä, jossa länsimaalaiset syötävät rahaa paikallisille ihmisille.

Paskiaisia ja rasisteja on joka maassa, aivan jokaisessa. Sen huomaa hyvin mm. tuosta Anonymouksen postauksesta jossa rikotaan mielikuva "ystävällisestä ja AINA ihanasta Thaimaasta". Kirjoitus voisi olla aivan hyvin vaikkapa Mauritiuksesta tai miksei Kuubastakin.

Itseä myös tuo Falang (joka siis tarkoittaa turistia Thaimaassa) aika-ajoin ärsyttää, hieman kun jo thaita ymmärtää ja varsinkin asiayhteyteen osaa hyvin liittää jotain sanoja/sanontoja niin lähes joka kadun kulmassa (varsinkin Jomtienilla, Pattayalla) puhutaan paskaa turistista (=meistä) kun kävelemme ohitse emmekä juuri silloin tarvitse sitä kaunista silkkipäiväpeittoa :curs:

Thaikuilla on monesti (älkää yleistäkö) myös jonkisortin itsepätemis-tarve ja heillä aivan oikeasti on mielikuva että valkoinen, eli falangi, ei osaa yhtään mitään, siis ei oikeasti yhtään mitään. Asia on todellisuudessa toisinpäin (joo, mulla on rasistisia taipumuksia, muttei liikaa ;) )
Toisaalta tuo ainainen neuvominen johtunee myös osittain vain halusta auttaa toista, onhan totta että moni suomi-perusjuntti ei oikeasti osaa esim soittaa omalla puhelimellaan ;)

Pistän vielä yhden hyvän esimerkin tästä kun kävelimme Pattayalla rantakatua. Joku urpo oli viritellyt narulla sellaisen päivänvarjon kojunsa suojaksi, toki naru oli vedetty kävelytien poikki että se piti joko ylittää tai alittaa, no minä sitten ylitin sen ja auta armias mikä älämölö alkoi kun varjo alkoi kallistua uhkaavasti. Nappasin sen sitten kiinni ja laitoin takaisin paikoilleen, kävelin about 1m jonka jälkeen se thaikku alkoi mussuttamaan paskaa minusta kaverilleen (=typerät farangit eivät osaa edes kävellä tjsp.)...

Mua vituttaa aivan sikana välillä Bangkokin taksikuskit ja muutenkin se kusetusfaktori mikä joillakin länskäreitä kohtaan on. Jossei osaa olla tarkkana monessakin asiassa, niin voi aika helpostikin joutua kusetetuksi. Aikoinaan kun kaveriporukan kanssa Thaimaahan ekan kerran tulin, niin meitä pissittiin silmään oikein urakalla taksimatkoissa ja hotellilaskuissa. Ei me jaksettu tosin liikaa tarkastella, kun kaikki tuntui niin halvalta muutenkin. :D Toi kusetusjuttu on vaan semmonen asia jota ei kannata ottaa liian raskaasti. Nää paikalliset on sen verran köyhiä ja saavat varmaan lapsesta asti koulutuksen siitä, että farangeilla raha tosiaan kasvaa puissa ja ei se haittaa jos pissitään vähän silmään. Kyllähän se välillä vituttaa.

Sitten on tietenkin varkaat sun muut. Vaikka mulla ei ole Thaimaassa ollessani koskaan viety mitään (ainoastaan jenkeissä ja ausseissa on pöllitty tavaraa), niin kyllä täällä saa olla varovainen kaikenmaailman varkaitten ja ryöstäjien varalta. Mutta samahan se on lähes missä tahansa isossa kaupungissa. Täällä tuo köyhyys paistaa niin paljon läpi, että hieman parempien asuinpaikkojen on pakko olla vartioitu 24/7. Pahoja ihmisiä tosiaan riittää täälläkin. Ja sitten on idioottiliikenne. Motoristeja kuolee liikenteessä kuin heinää. Pitääkö se koko perhe kuljettaa yhen moottoripyörän kanssa ja ilman kypärää. Perusasetelmana ihmiset ovat kuitenkin iloisia ja ystävällisiä.

Tuttu on asunut usean vuoden Thaikuissa ja sanoi, että eniten vituttaa se jatkuva kusetus, että koko kansa on yhtä kusettajaa. Kaupoissa yrittävät vetää kahteen kertaan saman tuotteen jne. Lienee turismin lieveilmiöitä.

Joo, eiköhän toi turistien koijaus ole yleistä joka paikassa, täällä sen huomaa helpoiten taksikuskeista, yrittävät ajeluttaa ihmisiä kiertoteitten kautta jos ei kerro mistä pitää mennä :jahas:

Taksikuskit varmaan huijaa enemmän tai vähemmän jokaisessa maassa.

Itse asuin vuoden Unkarissa ja sielläkin taksikuskit vedättävät turisteja aivan surutta. Milloin "unohtuu" laittaa mittari päälle ja veloittaa jotain järkyttäviä summia suoraan hatusta, milloin taas on väärä taksakategoria valittuna tai mittaria sormeiltu.

Siellä olikin kaksi varmaa tapaa selvitä kyydistä järkevällä hinnalla. A. käyttää ainoastaan kaupungin virallisia takseja ja niissäkin tarkistaa, että mittari pyörii oikeassa tahdissa.
Niissä on aina kuljettajan tiedot ja lupanumero nähtävillä, joten eivät niin helpolla uskalla kusettaa.

B. sopia hinta etukäteen.
Tuossakin toki voi joutua kusetetuksi, mutta kun siellä asui niin nopeasti sitä oppi, että paljonko tietty matka maksaa ja osasi sen mukaan sopia, usein pääsi jopa vähän halvemmalla kuin olisi päässyt mittarin mukaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom