Pois Suomesta thread...maybe forever!!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Moni on kertonutkin jo noista kielen oppimisista ja kulttuuriin integroitumisesta, mutta mielellään kuulisin lisää juttuja. Entä onko työkulttuuri eronnut eri maissa kovastikin suomalaisesta?

Briteistä huonoja kokemuksia.

Työkulttuuri oli suhteellisen erilainen mitä täällä. Siellä on käytössä todella hierarkinen järjestelmä eikä esim. oman esimiehen esimiehelle heitellä läppää tai jutella työasioita vaan ensin oman pomon kanssa joka sitten esittelee asiat omalle pomolleen.

Virheistä ei sanota reilusti vaan tavallaan kauniisti vittuillen. Vähän vaikea selittää. Mä diggaan siitä, että sanotaan reilusti mikä meni pieleen ja kerrotaan mitä olisi pitänyt tehdä.

Kritiikin antaminen nähtiin ainakin mun kohdalla "niskurointina" vaikka kyse ei todellakaan ollut siitä.

"Joojoo" ilmapiiri eli luvataan ja luvataan mitään ei vaan tapahdu. Pätee kyllä muuhunkin kuin työelämään. Jengi jaksaakin Suomessa valittaa jostain muutaman kuukauden jonotuksesta nettiliittymän avaamisessa :D. Tuolla vuotaa katto samanaikaa ja joka päivä soittaessa on joku "just" tulossa.

Casual Friday, perjantai on farkkupäivä :dance:

Ei se nyt noin surkeeta oikeesti ollut, mutta kyllähän siitä hiukan paskanmaku jäi suuhun.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Heh, tosta vahvasta hierarkisuudesta olenkin joskus kuullut. Mutta Suomi taitaa olla siinä muista kovasti poikkeava, että täällä voi jauhaa paskaa ja esittää kritiikkiä vähän isommallekin pomolle. No ehkä Ruotsissa se onnistuu myös :).

Onhan se varmaan siistiä, kun ihan kerran viikossa voi ottaa rennosti ja laittaa farkut jalkaan :D. Täälläkin kun on käynyt brittejä, niin jos ne ei ihan perus nörttejä ole olleet, niin puvut niillä on ollut aina päällä. Henkilökohtaisesti kyllä on miellyttänyt silmää briteissä käydessäni siististi pukeutuneet miehet, mut se onkin ihan toinen juttu ;).

Henkilökohtaisesti kyllä on miellyttänyt silmää briteissä käydessäni siististi pukeutuneet miehet, mut se onkin ihan toinen juttu ;).
Itsestäni on ainakin mukavan näköistä kun ihmiset pukeutuvat hyvin. Tuota on hauska vertailla esim. Prisman ja Supermarketin välillä Tikkurilassa, lähes poikkeuksetta Prismassa on vain tuulipukukansaa, kun taas Supermarketissa taas suuremmassa määrin sitten asiallisesti ;) pukeutuneita ihmisiä ja vähemmän ns. laitapuolen kulkijoita. Kauppojen edullisuus on suoraan verrannollinen myös tuohon asiaan.

Ulkomailla pääsääntöisesti ihmiset aina pukeutuvat paremmin kuin Suomessa muutenkin. Olemmehan virolaistenkin mielestä tuulipukuporoja :david:

En kaipaa palmuja mun takapihalle...

Liitteet

• Takapiha 001.jpg
    Takapiha 001.jpg
    161,1 KB · Katsottu: 282
  • Takapiha 002.jpg
    Takapiha 002.jpg
    187,7 KB · Katsottu: 349
  • Takapiha 003.jpg
    Takapiha 003.jpg
    154,7 KB · Katsottu: 351
Battle pisti aika pahan vastineen Topahille :D
Harmi kun tuo kuvan tila ei ole jatkuva, kuten Topahin kuvissa ;)

Itsestäni on ainakin mukavan näköistä kun ihmiset pukeutuvat hyvin. Tuota on hauska vertailla esim. Prisman ja Supermarketin välillä Tikkurilassa, lähes poikkeuksetta Prismassa on vain tuulipukukansaa, kun taas Supermarketissa taas suuremmassa määrin sitten asiallisesti ;) pukeutuneita ihmisiä ja vähemmän ns. laitapuolen kulkijoita. Kauppojen edullisuus on suoraan verrannollinen myös tuohon asiaan.

Ulkomailla pääsääntöisesti ihmiset aina pukeutuvat paremmin kuin Suomessa muutenkin. Olemmehan virolaistenkin mielestä tuulipukuporoja :david:

No niinpä. Pakko avautua tännekin vaikka ei aiheeseen liity yhtään. Tuli taas viikonloppuna oltua puku päällä baarissa ja ihmetystä herätti. Mikä vittu tätä kansaa vaivaa ettei saa mies siististi pukeutua ilman että olisi kummajainen. Ei, en suostu olemaan tuulipukukansaa!

Ohoh mitä yleistyksiä taas. En tiedä minkälaisissa baareissa käytte jos teitä katotaan ihmeellisesti jos pukeudutte pukuun. EI mulle ole ainakaan koskaan käynyt näin. Tosin en mene pukupäällä lähipubiin. Ja joskus olen jopa tehnyt sellaisen kauhean teon että olen käynyt lähikaupassa ihan kotivaatteissa.

Joku voisi luulla esim. Huppea aika pinnalliseksi ihmiseksi, jos todellakin on noin tärkeää oman elämän kannalta se miten ihmiset pukeutuvat kauppareissuillaan.

En kaipaa palmuja mun takapihalle...

kauniita kuvia, mutta tässä päästään jälleen siihen missä yksi pitää toisesta, ja toinen toisesta. vaikka kuvan kohteessa on varmasti mukavaa, olis mulle tuollainen asuinympäristö taas väärä. varmasti taas sellaiselle ihmiselle joka pitää metsästyksestä, ja samoamisesta metsän keskellä muutenkin, paikka on täysin oikea. itse viihtyisin enemmän niissä topahin kuvien paikassa.

jokaiselle jotakin.

Ohoh mitä yleistyksiä taas. En tiedä minkälaisissa baareissa käytte jos teitä katotaan ihmeellisesti jos pukeudutte pukuun. EI mulle ole ainakaan koskaan käynyt näin. Tosin en mene pukupäällä lähipubiin. Ja joskus olen jopa tehnyt sellaisen kauhean teon että olen käynyt lähikaupassa ihan kotivaatteissa.

Joku voisi luulla esim. Huppea aika pinnalliseksi ihmiseksi, jos todellakin on noin tärkeää oman elämän kannalta se miten ihmiset pukeutuvat kauppareissuillaan.

Tottakai tässä kohdassa voi yleistää kun se on fakta, suomalaiset pukeutuvat hävettävällä tavalla. Itsekin menen kauppaan esim. remppavaatteissa, eilenkin kävin maalin tahrimillla kengillä, verkkareissa ja toppatakissa hakemassa kaupasta jotain ruokaa, eikä hävettäny ollenkaan. Maassa maan tavalla, en minä puku päällä mielelläni baariin menisi mutta mukavampaa se on katsella kuin räkä poskella ja sukka munassa juoksevia tuulipukuhörhöjä! Bangkokissa sitävastoin hävettää kun tulee liikuttua sortseissa kun lähes kaikilla muilla on mustat housut ja valkoinen kauluspaita, mutta mitä sitten, 42 lämmintä niin minä en jumankauta pitkiä housuja jalkaani laita, ainakaan lomaillessa :D

Itseä vitutti esim. Ullanlinnassa asuessa (=Helsingin keskusta / Kaivopuisto) kun ulos ei kehdannut mennä ihan vain verkkareissa kun kaikilla puvut päällä ja Guccit silmillä. Tikkurila on mulle just hyvä paikka, sopeudun hyvin seuraan, mukavan rentoa väkeä kaikkine pultsareineen ja muineen :thumbs:

Itseä vitutti esim. Ullanlinnassa asuessa (=Helsingin keskusta / Kaivopuisto) kun ulos ei kehdannut mennä ihan vain verkkareissa kun kaikilla puvut päällä ja Guccit silmillä. Tikkurila on mulle just hyvä paikka, sopeudun hyvin seuraan, mukavan rentoa väkeä kaikkine pultsareineen ja muineen :thumbs:

Meikä kulkee Ullanlinnassa 4-5x viikossa tuulipuvussa! Ei hävetä yhtään.

Suomesta voi suksia vittuun, jos ei täällä olostaan pidä. tai kannattaa ehkä harkita asuinpaikan muutosta, jos se olisikin vaan siitä kiinni. Maalla on hyvä hengittää, palvelut eivät ole liian kaukana, puhdasta, ei melua, mamuja jne..

P-Korea vaikuttaa kivalta mestalta :D
Katkelma koko jutusta:
PJONGJANG/*KAESONG. Sotilaat vartioivat kaikkia Pohjois-Korean pääkaupunkiin Pjongjangiin vieviä teitä. Eikä Pohjois-Koreassa muutenkaan noin vain liikuta. Jos kansalainen haluaa matkustaa kotoaan toiselle paikkakunnalle, sitä varten pitää anoa viranomaisilta lupa.

Pjongjangiin ei pääse ilman painavaa syytä. Pääkaupunki on eliitille, sille armeijan ja puolueen ydinjoukolle, joka on kaikkein uskollisin diktaattori Kim Jong-ilille.

Joka aamu Pjongjangissa herätään kello seitsemän siihen, että ilmahälytyssireenit soivat. Kimin juntta uskottelee kansalaisille, että Yhdysvaltain imperialistit ovat koko ajan aikeissa hyökätä.

Pohjois-Koreassa ei ole tietoverkkoa, eikä satelliittikanavia. Tavallinen pohjoiskorealainen ei voi edes soittaa puhelimella ulkomaille.

Pjongjangin kansainväliseltä lentokentältä on neljä lentoa viikossa. Ne harvat kansalaiset, jotka päästetään matkustamaan, voivat valita, lentävätkö Kiinaan keskiviikkona vai lauantaina.

Ulkomaalaisia turisteja pääsee vierailemaan Pohjois-Koreassa tiettyinä aikoina tarkoin valvotuilla matkoilla. Journalisteja maa ei halua.

Vierailuryhmiä opastaa ja valvoo kolme miestä läpi vuorokauden. Omin päin ei voi kulkea.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...rrattuna+vapaa+ja+svengaava+maa/1135230300068

Suomesta voi suksia vittuun, jos ei täällä olostaan pidä. tai kannattaa ehkä harkita asuinpaikan muutosta, jos se olisikin vaan siitä kiinni. Maalla on hyvä hengittää, palvelut eivät ole liian kaukana, puhdasta, ei melua, mamuja jne..

joo tama on kylla ihan totta. Sellaista on mun mielesta kaikista vaikein kasittaa, kun valitetaan etta taala suomessa on nain ja nain. Suu vaan suppuun ja vaihtaa maisemaa.

QUOTE]

Briteissa on monta kertaa tyopaikalla tullu puukkoa selkaan. Sen verran opin etta kaikki sahkopostit kopioidaan esim gmailiin. Mihinkaan puhumalla luvattuun ei kannata luotaa vaan kaikki kysytaan sahkopostilla.

Hierarkia on on just mita jacob sano. Taman lisaksi toimitossa istutaan yleensa noin 9 tuntia paivassa, joskus vahan pitempaankin. Itse aloitin klo 7.00 ja lahdin kotiin 16.00, tasta sitten tyokaverit kovaan aanneen kyselemaan etta mita sa nyt jo kotiin meet ?
Tahan oli tapana todeta etta lahjakkaat tyontekijat voi menna kotiin aikaisemmin !!
Joku oli sitten minusta ihan virallisesti valittanut koko euroopan vastaavalla, ja tassa oli sitten 3 pomoa valissa ennen kuin mun pomo otti mut juttusille. Se sitten vaan sano etta ala sano tyokavereille tuolla tavalla kun lahdet kotiin :)

Työkulttuuri oli suhteellisen erilainen mitä täällä. Siellä on käytössä todella hierarkinen järjestelmä eikä esim. oman esimiehen esimiehelle heitellä läppää tai jutella työasioita vaan ensin oman pomon kanssa joka sitten esittelee asiat omalle pomolleen.....

Tavallaan kyllä allekirjoitan tuon Jakobin postin mitä tulee hierarkiaan ja tuohon suoraan puhumiseen.
Monesti prosessit helvetin jäykkiä ja tosiaan tuo suoraan puhuminen ei ole täkäläisillä verissä ja usein hyssytellään silloin kun pitäisi lyödä nyrkkiä pöytään.
Tätä nykyä suht pienessä jenkkiläisessä IT alan firmassa töissä ja rennoksi minä ilmapiirin kuvailisin ja isoimmillekin pomolle voi huoletta huulta heittää niin kauan kun duunit tulee kunnolla tehdyksi..eikä ole sitä pukupakkoakaan :thumbs:
Perus brittifirmaan en enää takaisin menis paitsi jos saisi itse määritellä työehdot ja palkan.

Ausseissa olleet, kertokaahan millainen mesta se oikein on?

Mulla oli 7kk:n reissu ausseista ja sitten toinen hieman lyhempi reissu. Kokemisen arvoinen maa kaikinpuolin. Kannattaa säästää rahaa kunnolla ennen matkaa ja tehdä niitä töitä Suomessa, ettei tartte siellä matkalla tehdä hanttihommissa teurastamoilla jne. Koska kieli on englanti on helppo tutustua paikallisiin.

Tässä nyt jotain mitä itellä tulee näin äkkiä mieleen mukavina kokemuksina.

1. Fraser Island
2. Skydiving
3. Cleveland ja tyyni valtameri.
4. Perth ja kengurun syönti
5. Fremantle ja Bon Scottin hauta
6. http://www.rottnestisland.com
7. Melbourne ja Formula 1
8. Sydney ja kaikki hälinä siellä.
9. Brisbane hyvä ulkoilukaupunki
10. Canberra (ihan kiva nähdä paikallisen kera)
11. Gold Coast ja Sunshine Coast kannattaa kattoa läpi. Noosa Gold Coastilla on yks hienoimpia paikkoja missä olen käynyt.

Pyöräilijöillä on kypäräpakko, joka aiheutti ensin hieman harmaita hiuksia. Ausseissaki on rikollisuutta sun muuta paskaa. Huumeita vedetään ja turpaan sielläkin vedetään ihan samaan malliin kuin muuallakin. Hienoutta ja huonoutta löytyy joka maasta. Kyllä mä ausseihin lähden varmasti ja lähinnä siellä olevien ystävien ja kontaktien takia. Ja paljon on vielä sieltä näkemättäkin.

Ilmasto - Suomessa olemme poikkeuksellisessa asemassa etelänmaihin verrattuna. Meillä on 4 kaunista vuodenaikaa ja syksy niistä IMO ylivoimaisesti parasta aikaa. Vuodenajat tuovat vaihtelua elämään, ne aktivoivat sesonkiluontoisesti kaupan alaa ja pääsemme kokemaan muutakin kuin vain hikisiä öitä.

Pitaapa lisata omat kommentit soppaan. Asun itse Torontossa.

Ilmasto - taallakin on 4 vuodenaikaa, mutta ONNEKSI talvi on paljon lyhyempi. Taallakin voi olla -25 pakkasta. No, tanaan oli kuitenkin viela +28 astetta. Talvea on silti muutama kuukausi ja se TODELLAKIN riittaa. Suomi on mun makuun vahan turhan harmaa ja kylma 3/4 vuodesta.

Mun mielesta taa on hieno maa. Suomessa kayn saannollisesti mutta joka kerta tuntuu enemman ja enemman etta en sinne ikina muuta takaisin. Saannolliset vierailut riittaa mainiosti. Olen monessa suhteessa isanmaallinen, mutta Suomi alkaa tuntua vuosien jalkeen kauhean vieraalta. Kaikki on pienta ja hesastakaan ei tartte ajaa kun muutama kilsa pois ja ollaan jo landella. Verotus on jarkyttavaa ja hinnat jarjettomia. Itse on tottunut kusemaan rahaa ympariinsa ja elaa tosi laiskasti ja antaa muitten vaan palvella. Tuntuu etta ostovoima suomessa ei riittaisi mihinkaan..

Mutta kaikkihan riippuu ihan luonteesta. Moni kaveri kehuu suomea ja ei haluaisi sen olevan yhtaan erilainen ja se on hieno juttu. Tassahan on vahan turha kinastella mika maa on parempi. Toisella Suomi on ylivoimaisesti paras, toiselle joku muu maa. Ei se etta taalla on syntynyt velvoita mihinkaan mielipiteeseen.

Mutta kaykaa katsomassa Kanadaa jos on mahdollisuus. Taalla elaminen on ihan realistista suomessa syntyneelle ja kukaan tuttuni ei ole viela pettynyt taalla kayntiin.

kauniita kuvia, mutta tässä päästään jälleen siihen missä yksi pitää toisesta, ja toinen toisesta. vaikka kuvan kohteessa on varmasti mukavaa, olis mulle tuollainen asuinympäristö taas väärä. varmasti taas sellaiselle ihmiselle joka pitää metsästyksestä, ja samoamisesta metsän keskellä muutenkin, paikka on täysin oikea. itse viihtyisin enemmän niissä topahin kuvien paikassa.

jokaiselle jotakin.

Silläpä nuo kuvat otinkin, että MINÄ en kaipaa palmuja, betonilähiöitä, meren rantaa ym. Jos ketju on vielä hengissä eikä strutsi ole nokkinut sitä suohon, otan myös talvikuvia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom