Pohkeet

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Powerhousu sanoi:
Et, kun se on just toisin päin. Istuen tehtynä ottaa sisäosaan, seisoen tehtynä ulko-osaan.
Näin se olis mun kokemuksienkin mukaan. Aasinnostokone on musta pätevin vehje tollaseen kokonaisvaltaiseen pohkeiden reenaukseen.

Btw. Miksi kansankielessä nilkka ojentuu, kun se oikeasti koukistuu? Sun kuvailema asia on siis nilkan koukistuminen. Sanotaanhan sitä fysiologisessa mielessäkin fleksioksi. Sama juttu, kun mietit kättä. Eli kämmen on sama kuin jalkapohja, ja jos käännät kättä ranteesta sinne kämmenen suuntaan, et ojenna rannetta, vaan koukistat. Samalla tavalla nilkkakin siis koukistuu. Miksi sitä sanotaan silti ojennukseksi? Ei ymmärrä.
Häh?! Nilkkahaahan voi sekä koukistaa että ojentaa. Kun se ojennetaan, työtä tekevät pohkeet, kun se koukistetaan (jalkaterä liikkuu ylöspäin), työtä tekee säären etuosan lihakset. Ihan niin kuin käsivarren koukistuessa hauis ja ojentuessa ojentaja. Nilkan ojennusta siis kutsutaan ojennukseksi, koska nilkka OJENTUU. =)

No toi käsivertaushan on aika hyvä, siinä on oikea pointti, mutta jos lihaksenkin samankaltaisuuksia kattoo niin pohje on ojentajalihaksen näkönen ja tibialis ym. selkeä koukistajalihas.

RRKalle sanoi:
edit:Eikun vittu, te puhutte alemmasta ja ylemmästä, mä olen jossain ufomaailmoissa. Mä puhun siis vasen oikea-akselilla sisemmästä ja ulommasta. Ulommalla tarkotan kans sitä pitkää suiroa säären ulkosyrjässä. ja sisemmällä sitä "the real pohjetta".

Hyppään kohta järveen.

Joo elä hyppää :)

Yksi ja sama lihas on toi eli juurikin se kaksoiskantalihas.
Se jakautuu tolleen selkeästi kahtia koska se "lähtee" eripuolilta jolloin se mahdollistaa supistuessaan voimantuottoa erilaisissa kulmissa paremmin (ks. lihassyyt).
Eli nostamalla pottuvarpaalle tai sitten pikkuvarpaalle, saadaan rasitettua eripötkälettä samasta lihaksesta.

Hienoa, olen ihan oikein sitten ajatellut. Termit oli vähän hukassa vaan.

Kiitoksia, pohkeet ehti jo stressin takia kutistumaan, nyt ne saadaan taas kasvuun;)

tomimies sanoi:
Häh?! Nilkkahaahan voi sekä koukistaa että ojentaa. Kun se ojennetaan, työtä tekevät pohkeet, kun se koukistetaan (jalkaterä liikkuu ylöspäin), työtä tekee säären etuosan lihakset. Ihan niin kuin käsivarren koukistuessa hauis ja ojentuessa ojentaja. Nilkan ojennusta siis kutsutaan ojennukseksi, koska nilkka OJENTUU. =)
Ei, vaan just toisin päin. Kun työtä tekee pohkeet, nilkka koukistuu. Näin se vaan on. Vertaa nyt sitä siihen käteen. Eli laita käsi pöydälle kämmen alaspäin ja kyynärvarsi pystysuoraan. Se vastaa silloin jalkaa. Nyt nostat käden sormien varaan tai jopa siitä yli, koska se taipuu enemmän. Et sä sitäkään sano ojennukseksi, vaan koukistukseksi. Siis oikeasti nilkan ojennus onkin nilkan koukistuminen.

Puhuin siis kaksoiskantalihaksesta, eli siitä isosta mötisköstä taipeen alla joka rakentuu kahdesta lohkosta. Eli nyt se pottuvarpaan puolella oleva lohko on jäänyt onnettoman pieneksi. Saako sitä aktivoitua paremmin esim varpaiden asentoa muuttamalla?

Eli asiaa selitetään nyt kaikilla mahdollisiilla vertauskuvilla, mutta eikö juttu mene näin?

- Pohjenostot istuen rasittavat jalan molemmilla puolella olevaa leveää kantalihasta, joka on sellanen ohut pötkylä, ja vain vähän varsinaista kaksoiskantalihasta.

- Pohjenostot seisten rasittaa kaksoiskantalihasta, eli sitä mitä yleensä sanotaan pohkeeksi. Jalkaterät ulospäin se ottaa enemmän kaksoikantalihaksen sisäosaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jalkaterän sisäpuolella kuuluu sen painopisteen olla. Muuten pohje ei saa maksimaalista venytystä ja ei kasva. Koita nyt vaikka ilman painoja, eli nouse pohkeille ja linkkaa ulkosyrjälle. Ei tunnu paljon missään, mutta kun sisäsyrjällä keskityt nostaa niin tuntuu paremmin. Tämän luin Pauliina Taluksen kässäristä ja samaa mieltä olen.

Eli nyt nousevat neuvonne arvoon arvaamattomaan:

Miten saan oheisessa liitteessä olevan kuvan ympyröityjä lihaksia rasitettua mahd. paljon? Ne on mulla jääneet jotenkin säälittävän pieniksi, eivätkä tuon kuvan tapaan erotu edestä katsottaessa.

Liitteet

• TibialisAnterior.gif
    TibialisAnterior.gif
    16 KB · Katsottu: 281

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom