Pohdintaa oravanpyörästä ja nuorten pahoinvoinnista

Sama kävi mielessä mullakin, et hävettää. Mä olen miehen rt-komennuksen jälkeen tajunnut kuinka loistavasti asiat on Suomessa, ja oon oppinu olemaan kiitollinen. Miehen läsnäollessa en todella kehtaa kitistä mistään pikkuasioista.

Vapaus tuo tullessaan vastuun ja se pelottaa monia.

Tämänsuuntaisia vastauksia tuli enemmänkin, mutta vastaan nyt tähän.

Mikäli teidän pointtinne on se, että esim. Suomessa ollaan kiittämättömiä siitä, miten hyvin asiat oikeasti ovat, olen kanssanne ihan samaa mieltä. Mutta oman viestini ajatuksena olikin pohtia suomalaisen nuorison pahoinvoinnin syytä, ei sen moraalista oikeutusta. Kritisoitte tässä siis jotakin ihan muuta, kuin sitä ajatusta minkä esitin.

Jos nyt vielä pohditaan sitä thaimaalaista köyhän perheen tyttöä siellä riisipellolla, niin hän todennäköisesti olisi onnellinen päästessään kouluun ja esim. oppiessaan lukemaan. Samaan aikaan täällä Suomessa ikätoverinsa pahimmassa tapauksessa käyvät koulussa lähinnä päivähoidossa ja vittuilemassa opettajalle. Eli tässäkin tavallaan näkyy se, mitä yritin sanoa... Meillä ikään kuin menee liian hyvin, että osaisimme sitä arvostaa. Kyseessä ei ole materiaalinen vaan arvo-ongelma.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli suomalaisten hyvinvointi on niin itsestään selvyys, että nuoret voivat sen vuoksi pahoin. On niin merkillistä tuo, etten edes oikeen tajua.

"Meillä ikään kuin menee liian hyvin, että osaisimme sitä arvostaa."


Pitäiskö valtion pistää jokainen nuori pakkotöihin, esim. ojankaivuuta käsipelein pakkasella huonosti puettuna tai järjestää vaikkapa elämysmatkailua sodankylään, jossa voisi elää ilman asuntoa ja tukia marraskuusta toukokuuhun tai muuta vastaavaa yleistä hyvinvointia karsivaa toimintaa? Osaisikos suomen nuoriso arvostaa tätä hyvinointia paremmin noiden kokemusten jälkeen, eli korjattaisiinko tuolla tavoin tuo arvo-ongelma?

edit. vähennetty tekstiä, ettei kenekään mieltä pahoiteta turhaan...
 
Eli suomalaisten hyvinvointi on niin itsestään selvyys, että nuoret voivat sen vuoksi pahoin. On niin merkillistä tuo, etten edes oikeen tajua.
Ei ihan noinkaan. Pikemminkin sanoisin niin, että aineellisesta hyvinvoinnista huolimatta henkinen pahoinvointi ei ole pelkästään mahdollista, vaan tosiasia. Tämä vaatii selityksen, ja yritin ekassa postauksessani tähän ketjuun sellaisen antaa.


Pitäiskö valtion pistää jokainen nuori pakkotöihin, esim. ojankaivuuta käsipelein pakkasella huonosti puettuna tai järjestää vaikkapa elämysmatkailua sodankylään, jossa voisi elää ilman asuntoa ja tukia marraskuusta toukokuuhun tai muuta vastaavaa yleistä hyvinvointia karsivaa toimintaa? Osaisikos suomen nuoriso arvostaa tätä hyvinointia paremmin noiden kokemusten jälkeen, eli korjattaisiinko tuolla tavoin tuo arvo-ongelma?

Tuo kommentti on vähän sama kuin ehdottaisi, että pitäisikö alkaa lyömään päätä seinään, koska sen kun lopettaa niin olo paranee varmasti...Vastaus kysymykseesi on siis kielteinen, tuo ei ratkaisisi arvo-ongelmaa. Itse näkisin, että arvo-ongelmaan ei ole olemassa materiaalista ratkaisua, jollaisen tässä esitit. Tietystikään silmien ummistaminen esim. kehitysmaiden ongelmilta ei auta arvostamaan sitä, miten hyvin meillä täällä aineellisesti menee.

No, onneksi sitä on aina välistä ihan oikeitakin ongelmia, ettei tarvi sentäs valinnan vaikeuteen ahdistua ja masentua.
Tuo on itse asiassa ihan totta... Vaikeuksista ja haasteista selviäminen kasvattaa luonnetta ja lisää uskoa omiin kykyihin selvitä niistä myös tulevaisuudessa.
 
Yksi suurimmista vääryyksistä on (ehkä paradkosaalisestikin) se, että ihmisille hoetaan pienestä pitäen, että sinusta voi tulla mitä tahansa. Fakta on kuitenkin se, että useimmat meistä elävät hyvin tavallisen pienen ihmisen elämän.

Tämä on kyllä niin totta. Monella parikymppisellä tuntuu se suurin pelko olevan ettei vaan joudu siihen kaameaan "vaimo, lapsi, koira, rivitalonpätkä Espoosta, Volvo ja siisti sisätyö"-loukkuun. Parhaimmillaan tuota vaihtoehtoa pidetään neutraalina nollapisteenä, sellaisena mihin voi sitten tyytyä jos ura huippujuristina/rocktähtenä/pokerihaina ei urkenekaan.

Jos oikein surkeasti käy ihminen käyttää useamman vuoden naula päässä yrittäen keksiä miten välttyisi oravanpyörältä ja sitten kun alkaa tuntua siltä, että tasaisempi elämä maistuisi niin kyytiin onkin huomattavasti vaikeampi hypätä.
 
Tämä on kyllä niin totta. Monella parikymppisellä tuntuu se suurin pelko olevan ettei vaan joudu siihen kaameaan "vaimo, lapsi, koira, rivitalonpätkä Espoosta, Volvo ja siisti sisätyö"-loukkuun. Parhaimmillaan tuota vaihtoehtoa pidetään neutraalina nollapisteenä, sellaisena mihin voi sitten tyytyä jos ura huippujuristina/rocktähtenä/pokerihaina ei urkenekaan.

Jos oikein surkeasti käy ihminen käyttää useamman vuoden naula päässä yrittäen keksiä miten välttyisi oravanpyörältä ja sitten kun alkaa tuntua siltä, että tasaisempi elämä maistuisi niin kyytiin onkin huomattavasti vaikeampi hypätä.

No eikös tässä justiinsa riittäisi se kultainen keskitie. Ei haaveile liikaa kummastakaan reunasta. Ei ojanpuolelta eikä palatseista.

Toisaalta kuten todettu, se on tasaista lystiä. Harvemmin suomessa voidaan puhua vaikeuksista muutakuin itse hankituista (pikavipit, liian kallis peltilehmä tai rötös nuorella iälllä). Neutraali nollapiste on siis se perus, mutta kun ei se kelpaa. Ehkä se perusturva tulee liian helposti.
 
Tämä on kyllä niin totta. Monella parikymppisellä tuntuu se suurin pelko olevan ettei vaan joudu siihen kaameaan "vaimo, lapsi, koira, rivitalonpätkä Espoosta, Volvo ja siisti sisätyö"-loukkuun. Parhaimmillaan tuota vaihtoehtoa pidetään neutraalina nollapisteenä, sellaisena mihin voi sitten tyytyä jos ura huippujuristina/rocktähtenä/pokerihaina ei urkenekaan.

Jos oikein surkeasti käy ihminen käyttää useamman vuoden naula päässä yrittäen keksiä miten välttyisi oravanpyörältä ja sitten kun alkaa tuntua siltä, että tasaisempi elämä maistuisi niin kyytiin onkin huomattavasti vaikeampi hypätä.

Vähän puolueellinen olen perheellisenä talon ja volvon omistana mutta eipä parin puolitutun "elämäntapa rokkarin" elämä kyllä käy kateeksi.... Ei tässä iässä jaksais enää taloudellista epävarmuutta, bändäreitä, sinkkuutta, ikuisia bileitä, ei puhettakaan lapsista jne jne... tiedetään tiedetään, vanhaksi tässä on tultu :D
 
Pitäiskö valtion pistää jokainen nuori pakkotöihin, esim. ojankaivuuta käsipelein pakkasella huonosti puettuna


Pitäisi. Homo Sapiens on olemassa olonsa aikana kehittynyt taistelemaan olemassaolostaan ja nyt, kun tälläistä tarvetta ei ole niin ihmiset turhautuvat.
Vaikka nämä elämäänsä tyytymättömät ihmiset saisivat kaiken he eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä. Heillä pitäisi olla mahdollisuus tapella jotain vastaan vaikka henkensä uhalla.

Tosin minulla on nyt paha flunssa ja lääkitsen sitä Vodkalla joten...
 
Tämänsuuntaisia vastauksia tuli enemmänkin, mutta vastaan nyt tähän.

Mikäli teidän pointtinne on se, että esim. Suomessa ollaan kiittämättömiä siitä, miten hyvin asiat oikeasti ovat, olen kanssanne ihan samaa mieltä. Mutta oman viestini ajatuksena olikin pohtia suomalaisen nuorison pahoinvoinnin syytä, ei sen moraalista oikeutusta. Kritisoitte tässä siis jotakin ihan muuta, kuin sitä ajatusta minkä esitin.

Jos nyt vielä pohditaan sitä thaimaalaista köyhän perheen tyttöä siellä riisipellolla, niin hän todennäköisesti olisi onnellinen päästessään kouluun ja esim. oppiessaan lukemaan. Samaan aikaan täällä Suomessa ikätoverinsa pahimmassa tapauksessa käyvät koulussa lähinnä päivähoidossa ja vittuilemassa opettajalle. Eli tässäkin tavallaan näkyy se, mitä yritin sanoa... Meillä ikään kuin menee liian hyvin, että osaisimme sitä arvostaa. Kyseessä ei ole materiaalinen vaan arvo-ongelma.

Suomessa lapset ja nuoret voi pahoin puutteellisen vanhemmuuden takia. Vanhemmilla ei oo aikaa lapsilleen, rajoja ei aseteta (nukkumaan menoajat, kotiintuloajat, käytöstavat.) Vaikka aikuinen olis kotona, hän ei ole henkisesti läsnä. Kouluissa meininki on nykyään aika raisua, kun yhden opettajan vastuulla on useampi erityislapsi ja ryhmäkoot kasvaa.

Nuorilla syyt on samanlaisia yhdistettynä nyky-yhteiskunnan pirstaleisuuteen. Työsuhteet, parisuhteet, perhesuhteet jne. on nykyään niin pirstaleisia, ettei oikeasti ole enää keinoja seurata mitään elämisen kaavoja, jotka luo turvaa. Eikä vanhemmatkaan lapsilleen välttämättä kykene enää roolimallia antamaan. Asioiden sujumista ei ainakaan lisää taloudelliset huolet ja työttömyyden mukanaan tuoma näköalattomuus. Nuortenkin on vaikea kiinnittyä työelämään, kun ei kerran töitä ole. Se, että vanhemmat ei aseta rajoja lapsena kostautuu murrosiässä. Rajat tuo turvallisuutta. Ja kun ei rajoja ole, ei oo turvallisuuden tunnettakaan. Kun ei vanhemmat hoida vanhemman rooliaan, lapsi joutuu tekemään ratkaisuja, jotka ei lapselle oikeasti kuulu.
 
Tuo on hyvin pitkällle suomalainen ilmiö. Ulkomailla asuessani olin ällistynyt siihen miten läheiset välit sukulaisilla on ja miten vieraanvaraisia ihmiset ovat. Perhekeskeinen kulttuuri on aika tehokkaasti tuhottu sosialismissa.

Oletko itse yhteydessä perheeseesi? Vai jätätkö vastaamatta puhelimeen, jos isäsi/äitisi soittaa? Laitoitko isänpäiväkortin postiin tänään? :hyvä:

Itse asiassa olen jotenkin miettinyt tämän "onnellisuus asian" niin, että rahan merkitys tulisi jotenkin minimoida elämässä. Olen ajatellut että se onnistuisi niin, että säästäisi noin 10-20t euron varakassan tilille tai osin osakkeisiin. Lisäksi lainaa tulisi olla niin vähän, että sillä ei olisi mitään merkitystä elämän valintoihin. Se tarkoittaisi sitä, että esim. asuntoa ei olisi mahdollista ostaa velkarahalla. Oman arvomaailma tulisi myös muuttua niin, että rahalla ostettavat hyödykkeet eivät olisi niin tärkeitä. Eli ei muotia tai muuta sellaista kerskakulutusta. Parhaat asiat tulisi löytyä parisuhteesta, perheestä, kotiruuasta ja treenistä. Sellaisista edullista, yksinkertaisista ja ajantonta. Noi jutut on oikeasti tärkeitä ja hyviä juttuja ihmiselle, mutta niitä ei mainosteta, sillä se ei lisää kulutusta, joten ne jäävät tämän bb-paska alle.

Jos talousasiat olisivat hoidettu noin, niin työelämä ei aiheuttaisi paineita, sillä varakassan turvin olisi mahdollista siirtyä vaikka opiskelemaan tai kortistoon vuodeksi tai jopa kahdeksi. Ehkä menestymisen pakkoakaan ei olisi ja tyytyisit pienempään palkkaan tai vähäisempään työmäärään. Normaali elämä ja ne hyvät jutut eivät veisi pahemmin rahaa, joten hyvistä jutuista ei tarvitse luopua, jos palkkaa ei tulisi vähään aikaan. Toisin olisi, jos identiteettisi olisi perustunut kuluttamiseen. Välttämättä et koskaan tarvitsisi tuota takaporttia (säästöjäsi), mutta ainakin sinulla olisi vaihtoehto, mikä tekee elämästäsi stressittömämpää.

Lainat eivät tuottaisi ongelmia, jos ne olisivat vähäisiä ja mikä tärkeintä ne eivät pakottaisi sinua tekemään työtä. Rahallasi olisi myös tavallaan enemmän ostovoimaa, sillä sinun ei ole pakko luovuttaa osaa palkastasi pankille (korot). Omistusasumisen ja vuokralla asumisen vertailussa on ehkä järkevintä verrata asumiskustannuksia lyhyellä tähtäimellä kuin omistusasumisen/vuokra-asumisen rahallista "voittoa/hyötyä" 20 vuoden jänteellä, kuten yleensä tehdään. Ajatus, että "olen onnellinen 20 vuoden päästä kun myyn tämän asunnon ja saan paljon rahaa" voi tarkoittaa aika onnetonta elämää ennen sitä hetkeä.. Minä olen jo päättänyt monta vuotta sitten, että pyrin elämässäni +/-0 tulokseen eli en jätä penniäkään perintöä lapsilleni. Toki jos asunnon saa halvalla tai pystyy ottamaan sen vähäisellä lainamäärällä (säästöt), niin omistusasuminenkin voi olla stressitöntä.

Huomaa kyllä, että moni on alkanut miettimään maailman järkevyyttä näin laman/taantuman tullen. Minä myös..
 
Zimpanssi: No esimerkiksi Italiassa asutaan tosi pitkään kotona. Ei siellä oo mitenkään ihmeellistä, et 30-vuotias poika asuu viel kotona ja äiti pesee pyykit ja laittaa safkat. Ja poika osallistuu aikuisena äitinsä elättämiseen. Suomessa vastaava elättämissäännös vanhempiaan kohtaan poistui sosiaaliturvalainsäädännön myötä. Et on kyl vissi ero kulttuureissa.
 
Zimpanssi: No esimerkiksi Italiassa asutaan tosi pitkään kotona. Ei siellä oo mitenkään ihmeellistä, et 30-vuotias poika asuu viel kotona ja äiti pesee pyykit ja laittaa safkat. Ja poika osallistuu aikuisena äitinsä elättämiseen. Suomessa vastaava elättämissäännös vanhempiaan kohtaan poistui sosiaaliturvalainsäädännön myötä. Et on kyl vissi ero kulttuureissa.

Jaa oisko tuo sitten ihanne :eek:

Kiinassakin nuoret aikuiset asuvat kotona ja perheyhteisöt ovat tiiviitä. Mutta mielellään he asuisivat omillaankin jos olisi mahdollista...
 
Jaa oisko tuo sitten ihanne :eek:

Kiinassakin nuoret aikuiset asuvat kotona ja perheyhteisöt ovat tiiviitä. Mutta mielellään he asuisivat omillaankin jos olisi mahdollista...

Ei tosiaan ole mikään ihanne. Mut nyt oli puhe yhteisöllisyydestä se on yksi heidän järjestelmänsä tuotos. Suomessa taas ollaan liiankin erillään toisistaan ja joillekin ihmisille yksinäisyys ja sen mukanaan tuoma masennus on faktaa. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä peilikseen kehittyäkseen omaksi itsekseen ja säilyttääkseen identiteettinsä ja elämänilonsa.
 
Ei tosiaan ole mikään ihanne. Mut nyt oli puhe yhteisöllisyydestä se on yksi heidän järjestelmänsä tuotos.

Tuo on kyllä totta. Perheeseen syntyy kummallinen viha-rakkaus suhde. Kiinalaiset nuoret aikuiset (joita tunnen) haaveilevat omillaan asumisesta ja manailevat vanhempien komentoja kuten suomalaisetkin, mutta siitä huolimatta perjantai-iltana ollaan perheen kesken jos äiti niin on halunnut. Ei kahta puhetta että lähdettäisiin kavereiden kanssa bilettämään jos perheellä on muita suunnitelmia...

Mutta kyllähän nuorten pahoinvointiin vaikuttaa paljon se että töitä ei ole ja jokainen suomalainen on saanut maistaa jo hieman helpompaakin elämää. Kun on totuttu että on ruokaa, kännykät, tietokoneet ja telkkarit mutta ei työtä eikä oikeastaan rahaakaan tulee elämästä helposti sisällöksetöntä ja päihteet yms alkaa maistumaan...
 
Ei tosiaan ole mikään ihanne. Mut nyt oli puhe yhteisöllisyydestä se on yksi heidän järjestelmänsä tuotos. Suomessa taas ollaan liiankin erillään toisistaan ja joillekin ihmisille yksinäisyys ja sen mukanaan tuoma masennus on faktaa. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä peilikseen kehittyäkseen omaksi itsekseen ja säilyttääkseen identiteettinsä ja elämänilonsa.

Totta. Mutta miksi me emme tee niin? Siis nämä jututhan kuitenkin tapahtuvat ja ratkaistaan henkilökohtaisella tasolla. Jostain syystä yhteiskunta/kaupallisuus ohjaa meitä saamaan tyydytyksen kuluttamisesta. Missään ei mainosteta yhteisöllisyyttä tai perhettä onnellisuuden lähteenä vaan nuorille tuotetaan bb:n/idolsin/unelmienpoikamiehen jne jne tapaista ohjelmaa esimerkiksi elämisestä tai auton/asunnon/vaatteiden/viinan ostamista ratkaisuna. Idolina ei ole oma isä tai sukulainen, joka elää todellista elämää vaan ihaillaan bb-nikoa tai anna abreauta. Mutta ehkä se onkin juuri niin, että sellainen pinnallinen elämä tuottaa pahaa oloa ja asioiden ostaminen työntää sinut oravanpyörään. Pitäisi vain alkaa hakea ne ilot asioista, jotka ovat ilmaisia tai hyvin halpoja. Mutta näitähän ei todellakaan markkinoida mitenkään ja me olemme jo oppineet "saamaan tietomme" mainoksesta..
 
Tuo on hyvin pitkällle suomalainen ilmiö. Ulkomailla asuessani olin ällistynyt siihen miten läheiset välit sukulaisilla on ja miten vieraanvaraisia ihmiset ovat. Perhekeskeinen kulttuuri on aika tehokkaasti tuhottu sosialismissa.

SIC, sulla on selkeästi jokin kiero fiksaatio sosialismiin; et sä muuten toisi sitä joka yhteydessä aina esiin. :D Perheasiat ei minua sinkkumiehenä kiinosta, mutta sanoisin lievänä offtopiccina seuraavaa.

Jos kapitalismi ymmärretään (niin kuin minä sen ymmärrän) keinotekoisten tarpeiden tuottamisena, jonkinlainen inhimillinen noidankehä seuraa tästä ideologiasta automaattisesti. Perustarpeet (ruoka, vaatteet, asuminen etc.) ovat suht. helposti tyydytettävissä, mutta varsinainen ansa piilee niissä "tarpeissa" jota meille tyrkytetään välttämättöminä. Jos tällaisten tarpeiden välttämättömyyden kieltää, seuraa yksilölle tästä sosiaalisen arvon - tai habituksen, jos tätä sanaa halutaan käyttää - yhteisöllinen alentaminen. Eli jos et esim. halua omistaa kännykkää jota et tarvitse, menetät sosiaalista arvoasi ja uskottavuuttasi yhteisön silmissä. Koska ihminen on kuitenkin pohjimmiltaan laumasielu myös kapitalistisessa yhteiskunnassa, ihminen ei tahdo erottua vaan miellyttää kuvittelemaansa yhteisöä menemällä mukaan tähän keinotekoisten tarpeiden tyydyttämisen kierteeseen. "Tyydytetyksi" hän ei kuitenkaan koskaan tule, koska uusien tarpeiden luominen on kapitalismin jatkumisen ainainen ehto. Kysymykseksi jääkin, kuinka mielekkäänä tällaisen elämän sitten kokee.
 
Kokemus omasta onnellisuudesta on tietenkin täysin subjektiivinen käsite. Yhteiskunta ja ympäröivä maailma toki määrittelee myös millainen on menestyvä yksilö, mutta onnellisuus on aina korvien välissä. Tutkitustihan onnellisimmat ihmiset löytyvät kehitysmaista. Mistä tämä sitten johtuu? Noh, selitys on tavallaan aika yksinkertainen: mitä pienemmät oletukset sinulla on, niin sitä helpompi ne on täyttää. Nykyajan normaali arkipäivä olisi ollut todellista luksusta jopa entisaikojen kuninkaallisille. Media on vielä lyönyt lisää painetta yksilöille luomalla illuusion, että "menestyjien" elämä on arkipäivää ja että siihen pystyy kuka tahansa. Todellisuudessahan menestyjien määrä ei ole mihinkään muuttunut, vaan heidän tekemisiään tuodaan vaan enemmän esille. Vastaavasti epäonnistumiset ovat nykyihmisen mittapuulla jo niin kaukana "normaalista", että kaikkien henkinen kapasiteetti ei välttämättä riitä niitä käsittelemään.

Emme me ole mitenkään huonompia, kuin aikasemmat sukupolvet; meillä on vaan liian korkeat odotukset elämältä.
 
SIC, sulla on selkeästi jokin kiero fiksaatio sosialismiin; et sä muuten toisi sitä joka yhteydessä aina esiin. :D Perheasiat ei minua sinkkumiehenä kiinosta, mutta sanoisin lievänä offtopiccina seuraavaa.

Moni tuo kapitalismin samalla tavalla esille. Kyllä minä näen sosialismin suurena ongelmana monella tapaa. Se kun ei ole vain talousasioita vaan kaikkialle elämään vaikuttava suuntaus.

Jos kapitalismi ymmärretään (niin kuin minä sen ymmärrän) keinotekoisten tarpeiden tuottamisena, jonkinlainen inhimillinen noidankehä seuraa tästä ideologiasta automaattisesti. Perustarpeet (ruoka, vaatteet, asuminen etc.) ovat suht. helposti tyydytettävissä, mutta varsinainen ansa piilee niissä "tarpeissa" jota meille tyrkytetään välttämättöminä. Jos tällaisten tarpeiden välttämättömyyden kieltää, seuraa yksilölle tästä sosiaalisen arvon - tai habituksen, jos tätä sanaa halutaan käyttää - yhteisöllinen alentaminen. Eli jos et esim. halua omistaa kännykkää jota et tarvitse, menetät sosiaalista arvoasi ja uskottavuuttasi yhteisön silmissä. Koska ihminen on kuitenkin pohjimmiltaan laumasielu myös kapitalistisessa yhteiskunnassa, ihminen ei tahdo erottua vaan miellyttää kuvittelemaansa yhteisöä menemällä mukaan tähän keinotekoisten tarpeiden tyydyttämisen kierteeseen. "Tyydytetyksi" hän ei kuitenkaan koskaan tule, koska uusien tarpeiden luominen on kapitalismin jatkumisen ainainen ehto. Kysymykseksi jääkin, kuinka mielekkäänä tällaisen elämän sitten kokee.

Ei kapitalismi tarkoita tuota. Ja ne tarpeet ovat oikeita. Tutustu Maslowin tarvehienarkiaan. Markkinoinnissa vain tarjotaan ratkaisuja joiden oikeudesta voi olla montaa mieltä. Aina kannattaa kuitenkin yrittää ja vastuu on kuulijalla. Esim. että saunabeltillä saat vatsalihakset joilla voit päteä :)

Minusta kyse on enemmänkin henkisestä tyhjyydestä. Nykypäivänä puuttuu se syy, suurempi tarkoitus jonka takia ponnistella. Ihmisiltä puuttuu tavoitteet elämästä. Sosialismissä ja muissa tasapäistävissä järjestelmissä luodaan lasikatto ja raamit ihmisen elämälle ja kun epäonnistumisen mahdollisuus koetataan minimoida niin samalla viedään mahdollisuus onnistua. Elämästä puuttuu panokset ja se tekee siitä tylsempää. Siksi osalla ihmisistä työviikko on vain viikonlopun ja dokaamisen odottelua. Ja kun ei ole vastuuta itsestään niin millään ei ole väliä.

Mieleeni tuli aika villi koe. Annettaisiin kaikille ihmisille taserit ja lupa ampua niillä ketä vaan tahtoo milloin vain. Alussa olisi varmasti vaikeaa ja taserista saisi kaikki, mutta kuinka nopeasti ihmiset oppisivat ja alkaisivat käyttäytyä todella hyvin ja huomaavaisesti toisiaan kohtaan?
 
Totta. Mutta miksi me emme tee niin? Siis nämä jututhan kuitenkin tapahtuvat ja ratkaistaan henkilökohtaisella tasolla. Jostain syystä yhteiskunta/kaupallisuus ohjaa meitä saamaan tyydytyksen kuluttamisesta. Missään ei mainosteta yhteisöllisyyttä tai perhettä onnellisuuden lähteenä vaan nuorille tuotetaan bb:n/idolsin/unelmienpoikamiehen jne jne tapaista ohjelmaa esimerkiksi elämisestä tai auton/asunnon/vaatteiden/viinan ostamista ratkaisuna. Idolina ei ole oma isä tai sukulainen, joka elää todellista elämää vaan ihaillaan bb-nikoa tai anna abreauta. Mutta ehkä se onkin juuri niin, että sellainen pinnallinen elämä tuottaa pahaa oloa ja asioiden ostaminen työntää sinut oravanpyörään. Pitäisi vain alkaa hakea ne ilot asioista, jotka ovat ilmaisia tai hyvin halpoja. Mutta näitähän ei todellakaan markkinoida mitenkään ja me olemme jo oppineet "saamaan tietomme" mainoksesta..

Tähän on helppo ratkaisu. Laita telkkari kiinni! Mainonta toimii, siksi sitä käytetään. Ei ole ihmekkään että mainokset ahdistaa jos katsoo telkkaria ja mainoksia kaikki illat. Hanki ne ilot muualta nimenomaan tekemällä niitä sen sijaan että katsot kotona telkkaria... Sinulla on se valinnan mahdollisuus vaikka Big Brotheria kovasti mainostetaankin isona juttuna jota ei kannata missata.

Itselläni ei ole telkkaria ollut yli 5 vuoteen ja en katso sitä koskaan (tosin nyt ostin telkkarin ps3:lle näytöksi, mutta ei ole edes antennipiuhaa). Netistä voi katsoa kaikki (myös laillisesti) urheilut, leffat ja sarjat jotka kiinnostaa tai ostaa vaikka dvd:llä ilman mainoksia. Mielestäni olen paljon yksilöllisempi kun en niitä mainoksia katso kaikki illat.
 
Back
Ylös Bottom