Ei kapitalismi tarkoita tuota. Ja ne tarpeet ovat oikeita. Tutustu Maslowin tarvehienarkiaan. Markkinoinnissa vain tarjotaan ratkaisuja joiden oikeudesta voi olla montaa mieltä. Aina kannattaa kuitenkin yrittää ja vastuu on kuulijalla. Esim. että saunabeltillä saat vatsalihakset joilla voit päteä
Minusta kyse on enemmänkin henkisestä tyhjyydestä. Nykypäivänä puuttuu se syy, suurempi tarkoitus jonka takia ponnistella. Ihmisiltä puuttuu tavoitteet elämästä. Sosialismissä ja muissa tasapäistävissä järjestelmissä luodaan lasikatto ja raamit ihmisen elämälle ja kun epäonnistumisen mahdollisuus koetataan minimoida niin samalla viedään mahdollisuus onnistua. Elämästä puuttuu panokset ja se tekee siitä tylsempää. Siksi osalla ihmisistä työviikko on vain viikonlopun ja dokaamisen odottelua. Ja kun ei ole vastuuta itsestään niin millään ei ole väliä.
Pari lyhyttä pointtia...
Kapitalismin määrittelyni oli tietoisen yksiulotteinen; tietenkin se voidaan selittää paljon laajemmin ja yksityiskohtaisemmin. Olen kuitenkin tykästynyt tuohon omaan kiteytykseeni, joten päätin käyttää sitä. Millään tavalla tyhjentävä se ei tietenkään ole. Maslowin tarvehierarkia on minulle jotenkuten tuttu teoria, mutta ei se minusta mitään olennaista lisää tuo kapitalismi-sosialismi-keskusteluun.
Mitä tulee ns. "henkiseen tyhjyyteen", olen täysin samaa mieltä kanssasi. Nykyihmisellä ei tosiaankaan taida olla "syytä", miksi ponnistella. Jonain toisena aikakautena ja toisaalta jossain toisessa kulttuurissa tällainen syy-kysymys ei ehkä nousisi edes esiin. Tämäkään asia ei mielestäni kuitenkaan palaudu kapitalismi-sosialismi-erotteluun, sillä eihän tätä kosmista "syytä" tarvitse etsiä työnteosta ja vaurauden haalimisesta vaan esimerkiksi uskonnosta, perheestä tai vaikkapa tieteestä/taiteesta.
Hälläväliä-asenne, nihilismi ja elämän kokeminen tylsäksi johtuu minusta siitä, että nykyihmiseltä tuntuu tietty intohimo, passio, elämää kohtaan. Kaikki on nähty, kuultu ja koettu, eikä mikään ole tuonnut elämään pysyvää "kicksiä". Minusta on mielenkiintoinen kysymys, miten kapitalismi voisi tällaisen henkisen tyhjyyden täyttää. Epäilen ettei mitenkään, mutta en väitä että sosialismi tai mikään muukaan yhteiskuntamuoto olisi välttämättä yhtään sen parempi.
Mitään sen suurempaa kontribuutiota mulla ei ole antaa tähän keskusteluun, mutta tätä on jännä lukea.