Pohdintaa oravanpyörästä ja nuorten pahoinvoinnista

Ööö?? Niinkuin sanoin, erottaa se, että teen asian eteen jotain(opiskelen, etsin ahkerasti töitä, tms.), enkä valita ja perusta nettifoorumeille keskusteluja, joissa kerron kuinka paskasti kaikki on :itku:. Voi olla, että vuoden työttömyysputken jälkeen minäkin tulen tänne kertomaan samat hommat, mutta toivottavasti en. Ja en varsinkaan, jos se on minusta kiinni. En tiedä mitä sinä teet oman tulevaisuutesi eteen, mutta asiasta parkuminen ei varmasti edistä hommaa mitenkään. Tainojoo, kai se vähän helpottaa, kun voi avautua.

Sen verran täytyy korjata ennakkoluuloja että itse allekirjoittanut olen töissä käyvä keskiluokkainen perheenisä joka ajaa farmariautolla ja makselee asuntovelkojaan. Eli kannaltani asiat ovat menneet ihan ok. Ja olen ihan tarpeeksi onnellinen omaan tilanteeseeni.

Tarkoituksena oli herättää keskustelua nykyisestä kilpailuasetelmasta johon kaikki eivät ole valmiita eivätkä edes halua joutua.
Turhaa on myös nuorena pinkoa koulunpenkillä itseään burnoutiin vain siksi, että pääsee elämään keskiluokkaista "ihanaa" arkea. Pitää elää nyt ja tässä, etsiä onnea paljon todellisimmista asioista. koska ei se tulevaisuus ole kuitenkaan sen kummempaa,elämää vain.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta elämänpolusta. Ei sellaista ole olemassakaan. Ympäristö, vaikka äiti voi odottaa sinun perustavan perheen jne. mutta ei se mikään pakko ole. Elät niinkuin haluat. Vai pelkäätkö mitä sukulaiset sanoo?

Se taas että nykysuomessa on näitä väliinputoajia niin paljon johtuu nimenomaan siitä että täällä korostetaan valtion hoitavan kaikki ja miten yksilöllä ei ole vastuuta. Kannattaa matkustella niin näkee miten asiat on muualla. Thaikuissa tutustuin tarjoilijaan joka teki 12h työpäivää. Työt loppui klo.3 yöllä ja silloin lähettiin tapaamaan kavereita kaupungille. Vapaapäivä oli joka 15. päivä. Silti hän jaksoi hymyillä jne. Että kyllä se että ei pysty tekemään edes 40h työviikkoa kertoo siitä että asiat on liian hyvin. Ei ole tarvinnut ponnistella tai elää epämukavuudessa. Mietippä jos olisit joskus oikeasti nähnyt nälkää niin kiinnostaisiko tehdä sitä 8-16 työpäivää sen jälkeen? Nykyään ei tarvitse kiinnostaa kun voit mennä soskutädille itkemään että on paha olo ja jos olet tarpeeksi surkea niin saat rahaa.

Entisaikojen kaipuussa oikea syy lienee miehenroolissa. Ennen miehet teki mitä piti ja naiset arvosti. Nykyään miehet meikkaa kuten bb-talon hinttarit ja on lupa itkeä. Naiset antaa pakit ja lähtevät mamumiehen mukaan. Jolla on isompi peniskin. Ehkäpä pitäisi säätää pakolliseksi karaistuskoulutus intin yhteyteen. Nyrkkeily/vapaaottelutunteja ja punttien nostelua. Leireillä oltaisiin ilman ruokaa ja telttoja.
 
Toki näin jos on valinnut väärän alan tai jotain muuta vastaavaa. Kyllä se koulutus joskus (monestikkin) kannattaa :) http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1733777

Tässä oli puhe oravanpyörästä ja ylipäätänsä nuorten vaikeudesta, huonosta sekä vaikeasta elämästä. Palkathan on monesti todettu ja väännetty rautalangasta. 10 vuoden opiskelu ja 6t kk palkkaan ei paljon naurata. Moni tienaa sen 10 vuoden aikana 400-500t euroa ja sen kurominen kestää aikansa kun makselee ensteks opintovelat pois.

Kaiken lisäksi jokin 1-2t euroa kuukausipalkassa ei tee elämisestä ihmeellisestä kummallisemmaksi. Tavallinen kaveri, erotuksella että pääsee elvistelemään tittelillä. Yrityksiä ei pystyttele useinkaan sen kummemmin tohtorit tai yliopiston käyneet kuin amiksesta valmistuneet.

Jos vaikiaa ja kauhiaa (ts. pahoinvoivaa) on elämä niin kannattaa siis kulkea keskitietä ja välttää niitä suuria tavoitteita. Myönnän toki että olisin itse voinut lukea enempi, mutta kun ei jaksanu. Nyt työt on usein äärimmäisen simppeleitä tai sitten usein sosiaalista tyhjänpuhumista pöydän äärellä konkreettisen tekemisen sijaan.

Ja oon itse tyhjäntoimittaja inssi.
 
Entisaikojen kaipuussa oikea syy lienee miehenroolissa. Ennen miehet teki mitä piti ja naiset arvosti. Nykyään miehet meikkaa kuten bb-talon hinttarit ja on lupa itkeä. Naiset antaa pakit ja lähtevät mamumiehen mukaan. Jolla on isompi peniskin. Ehkäpä pitäisi säätää pakolliseksi karaistuskoulutus intin yhteyteen. Nyrkkeily/vapaaottelutunteja ja punttien nostelua. Leireillä oltaisiin ilman ruokaa ja telttoja.

:lol2:
 
Palkathan on monesti todettu ja väännetty rautalangasta. 10 vuoden opiskelu ja 6t kk palkkaan ei paljon naurata. Moni tienaa sen 10 vuoden aikana 400-500t euroa ja sen kurominen kestää aikansa kun makselee ensteks opintovelat pois.
Osa voi pitää opiskelusta. Ei kaikki opiskele mahdollisimman hyvän palkan takia. Yliopistoissa on paljon väkeä jotka opiskelee aiheen mielenkiintoisuuden takia eivätkä maksimoidakseen tulevaisuuden elintason. Näyttää jopa dippainssit tienaavan enemmän urallaan kuin esim. putkiasentajat: http://www.taloussanomat.fi/files/Putkiasentaja-tienaa-lahes-.jpg


Kaiken lisäksi jokin 1-2t euroa kuukausipalkassa ei tee elämisestä ihmeellisestä kummallisemmaksi. Tavallinen kaveri, erotuksella että pääsee elvistelemään tittelillä. Yrityksiä ei pystyttele useinkaan sen kummemmin tohtorit tai yliopiston käyneet kuin amiksesta valmistuneet.
Miksi et todennut tätä kun aijemmin kirjoitit, että "onnekas amis tienaa enemmän kuin korkeasti koulutettu"? Itse en niinkään puhunut elämisestä, kunhan vertailin palkkoja. Näyttää esimerkiksi lääketieteen tohtorit tienaavan keskimäärin enemmän kuin putkimies (tekniikan ammattitutkinto lvi?).
Eroa noiden välillä on muuten 4k€.

Jotkut saattaa arvostaa koulutuksen tuomaa tietoutta ja ymmärrystä.
 
Osa voi pitää opiskelusta. Ei kaikki opiskele mahdollisimman hyvän palkan takia. Yliopistoissa on paljon väkeä jotka opiskelee aiheen mielenkiintoisuuden takia eivätkä maksimoidakseen tulevaisuuden elintason. Näyttää jopa dippainssit tienaavan enemmän urallaan kuin esim. putkiasentajat: http://www.taloussanomat.fi/files/Putkiasentaja-tienaa-lahes-.jpg



Miksi et todennut tätä kun aijemmin kirjoitit, että "onnekas amis tienaa enemmän kuin korkeasti koulutettu"? Itse en niinkään puhunut elämisestä, kunhan vertailin palkkoja. Näyttää esimerkiksi lääketieteen tohtorit tienaavan keskimäärin enemmän kuin putkimies (tekniikan ammattitutkinto lvi?).
Eroa noiden välillä on muuten 4k€.

Jotkut saattaa arvostaa koulutuksen tuomaa tietoutta ja ymmärrystä.


Onhan tuossa pointteja mutta kyllä tilanne on se että Suomessa "korkeasti koulutettu" on kokenut armottoman statuksen laskun kun niitä on suhteessa niin paljon nykyään. Eräässä toisessa topikissa jo jeesustelinkin siitä onko koulutettu henkilö (esim. siinä tapauksessa ekonomi) absoluuttisesti menestyvämpi kuin vaikka se perus merkonomi. Lääketieteen tohtoreilla on kohtuullinen toi keskipalkka mitä noista tilastoista kattelin mutta niitä toki sitten on aika paljon vähemmänkin vaikuttamassa keskiansioon kuin niitä putkareita, toisaalta, jos oikeesti mietitään sitä sen keskimääräsen tohtorin "opintopolun" pituutta niin kyllä aina allekirjottanut tuskastuis jos olis yli 30v kun alkaisi tienaamaan kohtuullisesti edes eli yli 4000, tähän kun lisättäs karmeet opintovelat ja kertynyt omaisuus 0e niin kyllä jo muakin ahdistais palajon (tosin, noi opintolaina jutut tai se koska niitä maksetaan takas on täysin vierasta/kokematonta mulle eli en tiedä onko ne jo tohon mennessä jokatapauksessa maksettu veke?).

Toki, lääketiede ja vaikkapa oikeustiede ovat sellaisia aloja että niissä toimiakseen on oltava tutkinto. Kovin montaa muuta alaa ei löydy missä se olisi ehdoton?


Mielipiteeni on se että kyllä, me Suomalaiset valitamme nykyään enemmän ja joka hommasta jeesustellaan aivan armottomasti. Kyllä se duunarin asenne oli pirusti nöyrempi silloin "ennen" ja sitä tehtiin mitä saatiin/voitiin. Nyt on helppo köllötellä TUILLA yhteiskunnan turvaverkossa ja ikää mittarissa yli kahdenkympin eli ei olla enää ees lapsia. Me olemme ihan itse rakentaneet tämän yhteiskunnan ja liike-elämässä on aina ollut sekä tulee (luojan kiitos) olemaan kilpailua, pallo on itsellä että pysyykö itse sillä rehdillä tiellä eikä puukota selkään...
 
Viimeksi muokattu:
jos oikeesti mietitään sitä sen keskimääräsen tohtorin "opintopolun" pituutta niin kyllä aina allekirjottanut tuskastuis jos olis yli 30v kun alkaisi tienaamaan kohtuullisesti edes eli yli 4000, tähän kun lisättäs karmeet opintovelat ja kertynyt omaisuus 0e niin kyllä jo muakin ahdistais palajon
Voi sitä työskennellä aijemmin lisensiaattina lääkärinäkin. Opintovelan karmeus on vähän oma valinta, ei se mikään pakko ole.
 
Ei jaksa enää kirjotella tänne muuta kuin, että YLLÄRI, että Veijarilta tuli ratkaisuksi kommunismi. Joojoo, jos kaikki olisi tosi mukavia toisilleen, niin se toimisi. Harmi vaan, että ihmisluonto ei toimi niin ja se on täysi fakta. Ja suomesta P-Korea... Nyt takaisin polttelemaan pilveä muiden humanistikavereiden kanssa.

Ja kyllä, olen täynä vihaa :dance:

edit. Kirjoitetaanpas sittenkin. Itseä oksettaa eniten nykyinen parisuhdemeininki. Lisäksi harmittaa tuo Troynpaluun mainitseva järjetön asuntojen hinnannousu. Hookoo: Kannattaa valita millä alalla itsensä tohtoriksi lukee. Äidinkielen tohtori ei "välttämättä" tienaa samoja rahoja kuin vaikka kauppatieteiden tohtori.

Et sitten jaksanut lukea kuitenkaan viestiäni ennenkuin sinäkin huusit kommaria :)
No ehkä se ei sitten ole vihaa, mutta kai jokin saa sinut vaahtoamaan ja nimittelemään esimerkiksi: "hipiksi, humanistiksi ja pilvenpolttajaksi". Sikäli kun olen oikein käsittänyt kaikkia noita yrität käyttää alentamistarkoituksessa.

En nyt tarkoita kirjaimellista pohjois-korean meininkiä, mutta etkö lue uutisia? Kovaa vauhtia on menty lähiaikoina tiukempaan valvontaan. Ei tietenkään pk tasolle, mutta jokainen vapaus jota pyritään rajoittamaan on aina askel kohti huonompaa.

Kerrohan minulle miten olen käsittänyt väärin ihmisluonnon? Oletko itse edes perehtynyt siihen?
Fakta on se että jos on ylijäämää, sitä pyrkii joku hallinnoimaan. Siksi se pitäisi pyrkiä käyttämään johonkin, mieluiten yhteiseen hyvään asap kun sitä syntyy. Ihminen ei ole pohjimmiltaan susi toiselleen vaan ihmisiä rohkaistaan olemaan susia toisilleen.

Esittäisitkö sinä jonkun mallin jolla kaikkien asiat paranisivat edes hieman?
Mikäs parisuhteissa ja taloissa harmittaa, nehän ovat juuri sen mallin mukaiset tällähetkellä, jota sinä ilmeisimmin haluat kannattaa?

Veijari entäs jos kaikki ei tahdokkaan olla mukana kommunismin oravanpyörässä? Ainiin nehän kärrättiin työleireille Siperiaan.

Kerro minulle minkälainen ihminen ei halua tehdä sitä mistä eniten tykkää ja missä on hyvä?
Jos taas tarkoitat sitä että ei voi elää ehdon "muille ei saa aiheuttaa vahinkoa" mukaan niin siihen minulla on vastaus: vapaalla valinnalla nikkeliburanaa tai karkoitus, parempaa en keksi.
 
Et sitten jaksanut lukea kuitenkaan viestiäni ennenkuin sinäkin huusit kommaria :)
No ehkä se ei sitten ole vihaa, mutta kai jokin saa sinut vaahtoamaan ja nimittelemään esimerkiksi: "hipiksi, humanistiksi ja pilvenpolttajaksi". Sikäli kun olen oikein käsittänyt kaikkia noita yrität käyttää alentamistarkoituksessa.

En nyt tarkoita kirjaimellista pohjois-korean meininkiä, mutta etkö lue uutisia? Kovaa vauhtia on menty lähiaikoina tiukempaan valvontaan. Ei tietenkään pk tasolle, mutta jokainen vapaus jota pyritään rajoittamaan on aina askel kohti huonompaa.

Kerrohan minulle miten olen käsittänyt väärin ihmisluonnon? Oletko itse edes perehtynyt siihen?
Fakta on se että jos on ylijäämää, sitä pyrkii joku hallinnoimaan. Siksi se pitäisi pyrkiä käyttämään johonkin, mieluiten yhteiseen hyvään asap kun sitä syntyy. Ihminen ei ole pohjimmiltaan susi toiselleen vaan ihmisiä rohkaistaan olemaan susia toisilleen.

Esittäisitkö sinä jonkun mallin jolla kaikkien asiat paranisivat edes hieman?
Mikäs parisuhteissa ja taloissa harmittaa, nehän ovat juuri sen mallin mukaiset tällähetkellä, jota sinä ilmeisimmin haluat kannattaa?



Kerro minulle minkälainen ihminen ei halua tehdä sitä mistä eniten tykkää ja missä on hyvä?
Jos taas tarkoitat sitä että ei voi elää ehdon "muille ei saa aiheuttaa vahinkoa" mukaan niin siihen minulla on vastaus: vapaalla valinnalla nikkeliburanaa tai karkoitus, parempaa en keksi.
Luin kyllä viestisi kokonaan, etkö lukenut minun viestiä? Puuh, sinä olet kyllä kirjaimellisesti hippi. Ei jaksa väitellä.
 
Olen tai en, miksi se on tässä olennaista kun ei kuitenkaan puhuta minusta?
En hae väittelyä, vaan keskustelua ja ajatuksia. Pystytkö eläytymään eriävän mielipiteen esittävän ihmisen ajatusmaailmaan/erilaisilla lähtökohdilla liikkuvan ihmisen tilanteeseen vai ajatteletko kaiken niin että vain 1 näkökulma eli omasi on relevantti? Jos vastaat jälkimmäisen niin sitten olen samaa mieltä että meidän ei kannata edes keskustella :D

Miksi et esitä itse mitään ratkaisuja? Pyysit ideoita, mutta lyttäsit sitten ainakin minun versioni perustelematta, etkä edes esitä parempaa vaikka sen ei ilmeisesti pitäisi olla kovin vaikeaa kun kerran pohjalla on äärimmäisen huono ehdotus...

Ja tähän postiin on pakko tunkea kun edellistä en kerennyt enää editoimaan sellainen kysymys että kuinka monta tervettä ihmistä sinä(kaikki muutkin saa vastata) tunnet, jolla on pakonomainen tarve tehdä pahaa läheisilleen, kun ihmisluonto kerran sellainen on?
 
Tomithehuge, en tiedä onko tuo aloitusteksti sun omaa tuotosta.. mutta on ehkä paras essee (tai miksikä sitä haluaa kukin kutsua), mitä olen netissä nähnyt.

Stressi on ihmisen pahin vihollinen.
 
No onpahan epämääräinen threadi...


Voisikos aloittaja nyt valaista mikä nyt on hätänä ja millä sitä olet lähdössä ratkaisemaan? Nuorten pahoinvointi? Oravanpyörä? Ennen oli asiat paremmin? Kuokka käteen ja pellolle?

"Ennen oli kaikki paremmin"-mantran hokeminen ei oikein hyödytä ketään tai ratkaise mitään.
 
jos ongelmista ei puhuta niin onko niitä edes mahdollista ratkaista?

ps. tutustukaa Venus Projectiin. (ei ole kommunistinen)
 
vittu etkö tajua ettei "enne kaikki ole paremmin" ole tässä se pääasia? miks sun pitää turvautua tollaseen mantraan tässä? et muutakaan keksi?

etkö voi vaan itse järkeillä sitä että ihan oikeasti tämä yhteiskunta on yksi vittumainen pyörä jossa pysyäkseen on pinnisteltävä, jos et pinnistele niin putoat. tämä on se ongelma ja miksi siitä ei saisi puhua?! HÄ
 
vittu etkö tajua ettei "enne kaikki ole paremmin" ole tässä se pääasia? miks sun pitää turvautua tollaseen mantraan tässä? et muutakaan keksi?

etkö voi vaan itse järkeillä sitä että ihan oikeasti tämä yhteiskunta on yksi vittumainen pyörä jossa pysyäkseen on pinnisteltävä, jos et pinnistele niin putoat. tämä on se ongelma ja miksi siitä ei saisi puhua?! HÄ
No rauhotutaanpas nyt.

Mun mielestä tämän threadin avauspostaus oli jotenkin epämääräinen ja siksi ajattelinkin kysyä, että mikä tässä nyt on se ongelma jota TomiTheHuge haluaa lähteä ratkaisemaan. Ei minun mielestäni tämä yhteiskunta ole "yksi vittumainen pyörä". Tuo on liioittelua.

Kerrotko missä sinun mielestäsi mättää? Miksi yhteiskunta on "vittumainen pyörä"?


En turvaudu mihinkään, kunhan vaan kysyn.
 
en minäkään koe itseasiassa tätä kovin stressaavaksi, olen itseasiassa kovin rauhallinen ja niin edelleen. minä vaan koen että tämä yhteiskuntamalli on sopimaton ihmislajille, ihmisen tulisi olla tilassa jossa se voisi käyttää päivänsä itsensä ja läheistensä kanssa. eikä niin että ollaan viikot kuin zombiet ja nollataan tilanne viikonloppuna lähikapakassa juomalla hirveät kännit.

ja kyllä olen itse menossa yliopistoon oikeastaan siksi kun vieroksun työntekoa/kaavamaisuutta, haluan saada elämästä jotain muuta kuin oikeasti sen keskivertoelämän, 2.1 lasta ja ne rivarinpätkät plaaplaa.

menee jo aika selittelyks ja paskan jauhamiseks mutta kai siitä jotai irti saa
 
en minäkään koe itseasiassa tätä kovin stressaavaksi, olen itseasiassa kovin rauhallinen ja niin edelleen. minä vaan koen että tämä yhteiskuntamalli on sopimaton ihmislajille, ihmisen tulisi olla tilassa jossa se voisi käyttää päivänsä itsensä ja läheistensä kanssa. eikä niin että ollaan viikot kuin zombiet ja nollataan tilanne viikonloppuna lähikapakassa juomalla hirveät kännit.


ja kyllä olen itse menossa yliopistoon oikeastaan siksi kun vieroksun työntekoa/kaavamaisuutta, haluan saada elämästä jotain muuta kuin oikeasti sen keskivertoelämän, 2.1 lasta ja ne rivarinpätkät plaaplaa.

menee jo aika selittelyks ja paskan jauhamiseks mutta kai siitä jotai irti saa
Missä päin maailmaa ihmisillä on enemmän vapaa aikaa, kuin mitä miellä on? Kuka pakottaa ryyppäämään joka viikonloppu ja millä mittarilla se on yhteiskunnan vika?

Hienoa, että olet menossa tekemään jotain mikä kiinnostaa. Ei ihmisten elämiä pidä laittaa paremmuusjärjestykseen palkkapussin perusteella. Harmi että he jotka tätä eniten hokevat tuntuvat itse unohtaneen sen...
 
Ennen miehet teki mitä piti ja naiset arvosti.

Juu en mä tälle lähtisi naureskelemaan. Mihin tarkoitukseen oikeasti sellainen ulkonäöltään, harrastuksiltaan, tuloiltaan yms. keskiverto ja kaikenkaikkiaan tylsähkö mies on välttämätön? Siis välttämätön, ei vain kelpaava. Kyllä näille ihmisille elämä ja yhteiskunnan osaksi tuleminen oli ennen helpompaa, kun lähes kaikille löytyi joku perheen perustamista varten ja se joku todella tarvitsi sinua, koska muuten ei ollut kakaroilla kunnon vaatteita tai hyvä jos ruokaa. Ja sitten kanssa pysyttiin yhdessä, vaikka joskus vähän viina maistuikin eikä lasten hoitaminen aina maittanut. Nykyään, jos onkin naisen onnistunut hankkimaan ja perheen perustamaan, saattaa tulla ero aiemman mittapuun mukaan mitättömästä syystä ja miksi ei tulisi, kun sossu, kela ja käräjäoikeus kyllä takaavat, että sillä ei ole taloudellisia seuraamuksia. Eli kyllä tässä nykyajan yltäkylläisyydessä ihan oikeasti on häviäjiäkin.
 
En ole vieläkään keksinyt muuta kuin, että onnellisuus on asenne ja jokainen tulee autuaaksi omalla uskollaan. Eli siis sen kun koettaa vaan tehdä niitä juttuja mitkä kiinnostaa ja vältellä niitä mitkä ei:)
 
Back
Ylös Bottom