Pituuskasvu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä varmaan noi miesten ja naistenkin keskipituudet nousee, kun toi sodan nälkävuosina lapsuuttaan viettänyt suuri sukupolvi alkaa harveta. Itse olen 196 pitkä ja kasvoin ehkä 17-vuotiaaksi. Suurin osa miespuolisista kavereistanikin ovat yli 180 senttiä pitkiä, kaveriporukassani on myös ainakin 6 yli 190 senttistä. Ehkä outo sattuma, mutta uskon, että ihmisten keskipituus tulee kasvamaan tulevina vuosina.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä varmaan noi miesten ja naistenkin keskipituudet nousee, kun toi sodan nälkävuosina lapsuuttaan viettänyt suuri sukupolvi alkaa harveta. Itse olen 196 pitkä ja kasvoin ehkä 17-vuotiaaksi. Suurin osa miespuolisista kavereistanikin ovat yli 180 senttiä pitkiä, kaveriporukassani on myös ainakin 6 yli 190 senttistä. Ehkä outo sattuma, mutta uskon, että ihmisten keskipituus tulee kasvamaan tulevina vuosina.

Nykyisin lapsena tehty raskas ruumiillinen työ ja ruuanpuute ei ole esteenä, mutta kait se keskipituuden kasvu joskus toppaa??

Intissä olin 182cm ja olin sen mittainen jo ylä-asteella.
Luulin pituuskasvun stoppanneen siihen.
Nyt reilu vuos takaperin työpaikan mittauksessa melkien 186cm..!!!
Eli intin jälkeen oisin kasvanu n.~4cm..
En tiedä meneekö tilastovirheen piikkiin vai mihin..??

Olen kasvanut pituutta todella pitkään, mutta hitaasti. Olin n. 175cm 18 vuotiaana (armeijan mittauksissa). 22 vuotiaana pituutta oli 178cm ja vuoden päästä yksi cm lisää. En tiedä olisiko tuo 180cm tullut jo täyteen, vai jokohan olen täyskasvuinen. No, jos vielä tulee lisäpituutta, pitänee mennä lääkäriin, Akromegalia kun on nykyään hoidettavissa :-D

Olen kasvanut pituutta todella pitkään, mutta hitaasti. Olin n. 175cm 18 vuotiaana (armeijan mittauksissa). 22 vuotiaana pituutta oli 178cm ja vuoden päästä yksi cm lisää. En tiedä olisiko tuo 180cm tullut jo täyteen, vai jokohan olen täyskasvuinen. No, jos vielä tulee lisäpituutta, pitänee mennä lääkäriin, Akromegalia kun on nykyään hoidettavissa :-D

Akromegalia on harvinainen, ja melko vittumainen juttu. Jos vielä tulee pituutta, niin todellakin kannattaa mennä lääkäriin. Ei se tietty mahdotonta ole, etteikö jotkut kasvaisi suhteellisen myöhään, ja sulla se ei ollut "huolestuttavan" runsasta.

Akromegalia on harvinainen, ja melko vittumainen juttu. Jos vielä tulee pituutta, niin todellakin kannattaa mennä lääkäriin. Ei se tietty mahdotonta ole, etteikö jotkut kasvaisi suhteellisen myöhään, ja sulla se ei ollut "huolestuttavan" runsasta.

Luultavasti kyse onkin vaan erilaisten lääkitysten ynnä muiden asioiden aiheuttamasta hormoonitoimintojen häiriöistä. Aikuisiän akromegalia oireisiin ei yleensä kuulu pituuskasvu (paitsi ehkä juuri noin vähissä määrin), joten en sitä ihan aikuisen oikeasti epäile.

Olin kuudennella luokalla sellaiset 178 cm, tämän muistan siitä, koska meillä oli yhdessä luokassa seinässä kiinni oleva "terkkarin mitta", eli melko tarkkaan sai mitattua, ja eräs opettajani oli melko tarkalleen saman mittainen kuin minä.

Seitsemännellä olin muistaakseni 181 cm ja tähän nykyiseen noin 184-185 senttimetriin jämähdinkin sitten jossain vaiheessa kasiluokkaa. Nyt olen siis yhdeksännellä. Terveydenhoitaja totesi seiskan lopussa tai kasin alussa, ettei minusta tule kuin maksimissaan 184 cm, mutta nuorempana jokin kokenut lääkäri oli arvioinut että mittaa kertyisi runsaat 195 cm. Kyllä kieltämättä kelpaisi tuollainen Ivan Drago -luokan mitta, vaikka lihasten kerääminen olisikin normaalia hankalampaa. :)

7-luokalla olin 167cm, 9-luokalla 187cm, armeijassa (19v) 195cm ja viimeimmässä lääkärintarkastuksessa 24-vuotiaana 199cm. Nykyään lienee saman verran (ei ole tullut mittailtua). Eli kyllä sitä vielä parikymppisenäkin voi kasvaa.

2008 = 13,0-vuotiaana = 169 cm
2009 = 14,0-vuotiaana = 176.6 cm
2009 = 14,5-vuotiaana = 180.0 cm
2010 = 15-vuotiaana yhä 180 cm

Eli omalla kohdallani pituuskasvu alkaa olla lopuillaan, ehkä 2-4 senttiä voi tulla lisää. Lekuri ainakin sanoi, että mulla on niska vähän etukenossa että jos venyttelen niin voin saada pari senttiä lisää. :) Tosin se sanoi, että kestää 2-3kk kun jotkut solut vaihtuu niin niska suoristuu =D Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Nyt 15v ja 177cm pitkä, saa nährä kasvanko enään ollenkaan. Haluaisin olla ainankin sen 185cm ja minimissään 180cm. : /
Onko se muka niin, että pituuskasvun jälkeen alkaa vasta keho "levenemään" tai sellain rotevoitumaan aikuismaiseen bodyyn? :D

Itse kasvan edelleen. Pikkuhiljaa. Ihan mielenkiintoista on kyllä nähdä vuoden päästä intin jälkeen onko mittaa tullut vielä. Nyt on about 190 pituutta, ja voishan sitä vielä pari senttiä kasvaa. En pistäis pahakseni:)

Terkkari valehteli ja sanoi että kasvan lähelle 190cm, mutta jäinki 172cm.
Noh, jos ei pysty kasvaa pituutta ni sitte leveyttä! :puntti:

Ala-asteella olin luokkani pisimpiä vaikka olin todella huonouninen ja vähäruokainen. Yläasteella sitten kaverit venähti yksi toisensa jälkeen mun ohi ja mä kasvoin tasaisen tappavaa tahtia... Seiskalla oli 160cm, ysillä jotain 170cm. Viime jouluna pituutta oli 175cm ja nyt on 179cm, joten pituuskasvu on kiihtymässä! Tätä kyllä terkkarin kanssa ihmeteltiin. Hitto, ikää kohta 17vee ja nyt se kasvupyrähdys kait sitten tulee. :D

Itse veikkaan, että punttisalin aloituksella viime jouluna on jotain merkitystä, kun sai syömiset kuntoon.

Eipä sieltä kasvupyrähdystä tullut joten voi päätellä että on aina on kasvattu vain tasaista tahtia, armeijassa kasvoin mittaa vielä 2cm 184->186.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom