Pituuskasvu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu
kiekko sanoi:
Mulla on ihan sama vika selässä, mutta nikama on liukunut vissiin 1,5cm. Olin just maanantaina kontrollissa ja lekurin vastaanotolla. Pelaan jääkiekkoa ja se sano et musta ei voi kyllä luultavasti ainakaan ammattilaista tulla, koska selkä ei tule kestämään kovia treenimääriä :( Lisäksi se kielsi tekemästä esim. maastavetoa ja paria muita liikettä ja samoi että ei kannattais kyykkyjäkään tehdä. Paska juttu ku ajattelin just alkaa nyt kesällä treenaamaan ihan tosissaan. Miten sun selkäs muuten on kestänyt treenamisen ja onko se usein kipeä? Itellä tulee ainakin sählystä ihan saatanan kipeeksi. Ei kai tässä auta ku treenata ja kattoa miten selkä jaksaa. Paska homma :(

Joka päivä muistuttaa itsestään mutta ei särkymäisesti mutta aina saan sattumaan jos käännän selkää tiettyn asentoon alaselän lihaksilla. (vaikea selittää).

Kuten totesin SJMV:tä olen alkanut uudestaan pienemmillä painoilla tekemään. Jalat on vaikein treenata koska kyykky tuota todella ärsyttää. Silti yritän sitäkin tehdä. Sählyjä ja muita en pahemmin harrasta koska kaikenlainen tärähtely pitemmän aikaa saa selän ärtyneeksi.

Vatsalihaksista kannattaa pitää huolta + takareisien ja lonkankoukistajien venyttelystä. Ihmeellistä jos kokonaan kielsi liikkeet jos niitä esim. pienemmillä painoilla pystyisit tehdä. Itse olen opetellut vain pärjäämään ongelma kanssa ja yrittänyt järkevästi treenata. Itsekin pitäisi kontrolliin joskus mennä koska viime kuvasta on jo reilusti yli vuosi aikaa.

Jos noi liukumat kasvaa 2 sentin tienoille niin nikama yleensä luudutetaan toiseen eli notkeushan siinä menee ja aika riskaapeli toimenpide muutenkin.

Itse en jääkiekkoa näkisi esteenä muuta kuin kovien taklauksien osalta vaikka en tietysti mikään lääkäri olekaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toiveena olis kasvaa vielä parikymppisenä, sillä nyt on ikää 18v. ja pituutta n. 174 cm. Tavoite vähintään 178 cm (ihme tarvittais).

Aika vanhan ketjun kaivoit:) mutta itse lopetin kasvamisen tultuani miehekkäisiin 175cm pituuksiin vuonna 1999 keväällä, ollessani 7.luokalla..
jotkut tosta parrankasvusta puhu, no mä ajoin viiksiä 6.luokalla jo ja on se aika hyvää ollut se kasvu aina.. varhaiskypsä:) oikeesti vituttaa suunnattomasti olla karvainen.. vieläkun on tumma mies, niin ne kaikki näkyyki kilsan päähän. Oli se aikoja ku 9.luokalla 15 vuotiaana oli karvasempi rinta ku 90% aikusista miehistä.. tai sitte mun syntymävuosi onki oikeesti 1975 ja sitä vaa ei oo kerrottu mulle..:)

Aika vanhan ketjun kaivoit:) mutta itse lopetin kasvamisen tultuani miehekkäisiin 175cm pituuksiin vuonna 1999 keväällä, ollessani 7.luokalla..
jotkut tosta parrankasvusta puhu, no mä ajoin viiksiä 6.luokalla jo ja on se aika hyvää ollut se kasvu aina.. varhaiskypsä:) oikeesti vituttaa suunnattomasti olla karvainen.. vieläkun on tumma mies, niin ne kaikki näkyyki kilsan päähän. Oli se aikoja ku 9.luokalla 15 vuotiaana oli karvasempi rinta ku 90% aikusista miehistä.. tai sitte mun syntymävuosi onki oikeesti 1975 ja sitä vaa ei oo kerrottu mulle..:)

Ei nyt mennä yksityiskohtiin, mutta meikäläiselläkin rehottaa oikein mukavasti nuo karvat (tummat myös minulla, puoli-mutiainen kun olen :) ). Tosin tuota partaa sais tulla, kun mulla ei kasva vielä vasta kuin sellaset surullisen kuuluisat "amisviikset", joita saa ajaa joka toinen päivä (ja aina en edes viitti).

PS. Helvetin äkkii sulla on loppunu toi pituuskasvu. Mun tilanne on vielä vähän mysteeri, koska terkkari on sanonut mulle joka vuosi vittumaisesti hymyillen, että "ei susta tuu pitkä". Ei musta pitkä tuukkaan, mutta mietin mitä se oikein joka vuosi niillä vahingonilosella sävyllä lausutuilla kommenteillaan tarkalleen tarkoitti???

Veikkaisin itselleni sellaista 175-178cm minimipituutta jos vielä armeijassa kasvan (meen armeijaan heinäkuussa 2008)...et pitäis varmaan olla tyytyväinen.

todellaki hassua että pituuskasvu katkeaa juurikin kun täyttää 13
tosin mä olin silloin jo ihan mies, 18v näköinen, mutta 6-7luokkien välillä kasvoin vähän yli vuodessa 11-13 ikävuosina tosiaan 3 senttiä, olin 11v.nä 172 ja nykyään tosiaan 175.. hassua.. silloin olin tosi iso ja roteva ja pitkä.. kaikki muut jotai 150senttisiä 40kilosia pikkupoikia ja mä olin 175senttiä, 70kiloa oleva mies,jolla kasvo parta:)

oli niit viel miehisempiä kavereita muutamia, mutta aika varhaiskypsä olin, olisin mielelläni jonkun 13 senttiä venynyt lisää.. vituttaa olla tällänen tappi, mitää muuta hyvää en keksi ku sen että mä saan olla onnellinen ettei tarvi painaa 120kiloa ollakseen lihaksikas:)

Indica: Eipä minun mielestä mikään 175cm vielä ole mikään tappi... 170cm ja siitä alaspäin.

Vielä kun kasvais n. 5cm, se riittäis mulle. Joka vuosi kun pituuskasvu on hidastuu tai pysynyt oikeastaan tasaisena (1-2 cm vuosi), niin toivepituus on laskenut: esim. vielä kolme vuotta sitten 185cm, sitten seuraavana vuonna 183cm, ja sitten 180cm, mutta nyt tyydyn 178cm:iin. Mul on sellanen kompleksi, ettei loppupituus saa olla 174cm, 176-177cm, vaan mieluummin 178-180cm. Johtuu varmaan jenkkien mitoista, kun niillä on nämä jalat ja tuumat käytössä, jollon esim. 178cm on 5'10'', ja aika helppo ilmaista.

Esim.

175cm = 5'9''
176cm = 5'9'' 1/4
177cm = 5'9'' 1/2
178cm = 5'10''
179cm = 5'10'' 1/2
180cm = 5'11''

Indica: Eipä minun mielestä mikään 175cm vielä ole mikään tappi... 170cm ja siitä alaspäin.

Kyllä 175cm alkaa pian olemaan Suomen mittapuun mukaan olemaan "aika tappi", meinaan suomalaisten miesten keskipituus alkaa olemaan sellaset 180cm muutamien vuosien kuluttua :D. Tai no, ei ainakaan enää silloin voi sanoa että olisi keskimittainen Suomen mittapuun mukaan.

Oli ehkä vähän liioiteltua :rolleyes: , mutta kyllä täytyy kokemuksesta sanoa, että varsinkin Varsinais-Suomen alueella, jossa asuu Suomen pisimmät ihmiset, tuntee välillä itsensä melkosen tumpiksi :( .

Kyllä 175cm alkaa pian olemaan Suomen mittapuun mukaan olemaan "aika tappi", meinaan suomalaisten miesten keskipituus alkaa olemaan sellaset 180cm muutamien vuosien kuluttua :D. Tai no, ei ainakaan enää silloin voi sanoa että olisi keskimittainen Suomen mittapuun mukaan.

Oli ehkä vähän liioiteltua :rolleyes: , mutta kyllä täytyy kokemuksesta sanoa, että varsinkin Varsinais-Suomen alueella, jossa asuu Suomen pisimmät ihmiset, tuntee välillä itsensä melkosen tumpiksi :( .

Totta, mutta riittää melkein että kävelee Helsingin keskustassa, niin tuntee
jo itsensä aika kääpiöksi.

Mikäs tää 180cm keskipituusjuttu nyt on? Suomalaisen miehen keskipituushan on ollu aika kauan 172-174cm? Oon varmaan jääny tiedoltani keskiajalle tai jotain.

EDiT:
Joo, katselin googlella niin näyttivät väittävän keskipituutta 177-180cm lähteestä riippuen. Aika paljon ottaen huomioon kuinka "lyhyttä" väkeä pohjoisessa päin liikkuu? Maahanmuuttajien vaikutusta pitkältä ajalta tilastoihin??

... 170cm ja siitä alaspäin.

Oikeassa olet. Mä ainakin tunnen itseni ihan tapiksi. :( Mä oon vaan jossain vaiheessa päässyt LYHENEMÄÄN :eek: sentin. 169,5 - 168,5. :lol2: Mä kun luulin että lyheneminen alkaisi paljon myöhemmin, vaikka 60v jälkeen.

kyllä ku hollannissa liikkuu, niin tuntee itsensä lyhyeksi.. no on meillä lyhyilläkin etunsa, mm. moottoripyörään mahtuu ajamaan..siis vaikka perus kuussatasta yamahaa.. Lihakset näyttää isommilta samoin slaikka.. Voi ostaa urheiluauton, ei ainakaan mahtumisesta jää kiinni.. (jostain muusta):) Lentäminen on mukavampaa, kun penkki ei tunnu niin ahtaalta.. ohan näitä hyötyjä:)

Taisi tuo pituuskasvu loppua 16-vuotiaana lukiossa siihen 189-190cm. Kaveri se jatkoi kasvamista yli 200cm pitkäksi :eek: Siis kasvoi tonne 18vuotiaaksi asti.

Alle 180cm:set ovat kääpiöitä ;)

Kyllä 175cm alkaa pian olemaan Suomen mittapuun mukaan olemaan "aika tappi", meinaan suomalaisten miesten keskipituus alkaa olemaan sellaset 180cm muutamien vuosien kuluttua :D.

Itseasiassa keskipituus on kääntynyt hienoiseen laskuun. Viimevuosikymmenien nopea kasvu johtui ruokailutottumusten parantumisena.

Yleensä miesten keskimitta vuosittain saadaan aika kätevästi intin tuloterveydentarkastuksista (harva kasvaa intin jälkeen).

Näin siis kertoi Tieteen Kuvalehti.

Tohon 178cm:iin jämähdettiin reilu 4 vuotta sitten

Olin muistaakseni n. 155cm 14-vuotiaana, 165cm 15-vuotiaana, 172cm 16-vuotiaana, 177cm 18-vuotiaana ja 179cm 19-vuotiaana intin "virallisessa" mittauksessa. Intin jälkeen minut on mitattu lääkärintarkastuksissa 180,5cm mittaiseksi useamman kerran.

Peruskouluikäisenä olin aina luokan toiseksi lyhin poika ja ehdottomasti yksi hintelimmistä. Kehityin erittäin myöhään, enkä pärjännyt yläasteikäiseikäisenä esim. koulun lihaskuntoliikkeissä. 13-vuotiaana sain koulun kuntotestissä 1 dipin n. 42 kiloisena. Syitä nykyiseen lihaskunnon ja -massan kasvatukseen ei tarvitse omalla kohdallani kaukaa hakea, sen verran pienestä koosta saa varhaisnuoruudessa kärsiä.

Myöhemmin lukioikäisenä kasvoin yhden vuoden aikana 12cm ja 16kg. Aika hyvin olen päässyt lapsuuden kääpiösarjasta pois nykysillä 180,5cm/90kg mitoilla.

Jännä juttu kyllä se, että ne nopeasti kehittyneet tuntuvat jotenkin jäävän loppujenlopuksi aika lyhyiksi. Oli joskus yläasteella kateellinen niille jotka oli ihan aikuisen miehen näköisiä 14 vuotiaana kun itse oli vähän päälle 150 senttinen. Nyt moni niistä silloin isoista kavereista onkin 10 senttiä lyhyempiä kuin minä, pituuskasvu tuli aika myöhään ja silloinkin hiljalleen mutta kesti pitkään. Jotkut kasvoi 12-vuotiaana 15 senttiä yhdessä kesässä melkein ja jämähti niihin mittoihin. Eli sama tilanne kuin elmerillä vaikken 90-kiloinen olekaan.

Itseasiassa keskipituus on kääntynyt hienoiseen laskuun. Viimevuosikymmenien nopea kasvu johtui ruokailutottumusten parantumisena.

Yleensä miesten keskimitta vuosittain saadaan aika kätevästi intin tuloterveydentarkastuksista (harva kasvaa intin jälkeen).

Näin siis kertoi Tieteen Kuvalehti.

Hämmästyttävää, mutten väittäisi etteikö se olisi totta. Jostain luin, että vuonna 2002 syntyneiden suomalaisten miesten keskipituus tulisi olemaan noin 182 cm. Mutta kyllä se varmaan jossakin vaiheessa lähtee laskuun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom