Pitäisikö lapsi kasvattaa uskonnollisesti vai ei?

Erittäin hyvä tiivistys tästä ketjusta, tähän on hyvä lopettaa. :rock:

Totta, kannattaa mielummin keskustella asioista jotka eivät ole mielipidekysymyksiä, kuten maapallon muoto, tai sitten asioista joista kaikki ovat samaa mieltä.

Jos ei kannukset riitä väittelemään niin sitten ei varmaan kannata edes vaivautua julistamaan muille että tämä on ihan typerää vaan viisainta vain olla sanomatta mitään. Ei täällä varmaan kukaan kuvittele käännyttävänsä ketään, mutta väittely itsessään voi olla jo valtavan kehittävää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
a) Onko olemassa jotakin eettistä tai moraalista asiaa tai arvoa, jota ei voi omaksua, opettaa tai toteuttaa ilman uskonnollista toimintaa tai ajattelua?
b) Jos ei ole, miksi opettaa lapsi uskomaan yliluonnolliseen rangaistukseen mikäli lapsi ei käyttäydy oikein? Eikö ole pikemminkin kasvattajan itsensä heikkoutta, mikäli ei pysty muuten opettamaan lapselle empatiaa?[/B]

Pahat pistit. Kokeillaas.

a) No jos mietin vaikka tämmöistä "ei saa varastaa" juttua. Kaikki normaalit ihmiset tietävät ettei niin saa tehdä, vaikka olisivat paatuneita ateisteja. Eli jonkinlainen omatunto on kuitenkin muodostunut. Tai sitten kyse on äärimmäisen pitkälle viedystä itsekkäästä ajattelusta. Eli jos varastaa niin voi jäädä kiinni ja se olisi minulle paha juttu. Ja toisaalta jos jättää pöllimättä pertin kynän niin sitten pertti pysyy paremmalla mielellä ja saattaa vaikka keittää kaffet meikälle. Itsekkyyteen ei varmaan tarvitse mitään uskonota. Itsekkyys kuitenkin on tärkeä ominaisuus yksilön selviämiselle. Eli sikäli kai ei olisi mitään eettistä arvoa mitä ei voisi opettaa ilman uskontoa.

Aikaisemmin taisimme väitellä enemmän siitä, voiko eettisiä/moraalisia arvoja olla olemassa ilman uskontoa (tai uskonnollista historiaa). Mutta nykyisellään olettaisin ettei uskonnolla ole suurta käyttöä. Tosin nythän me tiedämme mitä uskonto on ja miten se on vaikuttanut. Jos meillä ei olisi siitä hajuakaan, niin paha sanoa missä oltaisiin.

b) Ei kai kukaan tavis opetakaan lapsille yliluonnollisia rankaisuja? Siis koulussa tai normaalikodissa. En minä ainakaan meidän likalle ole puhunut mistään Jeesuksesta sanaakaan. Jos kysyy joskus, niin sanon että ehkä jumala on, ehkä ei. Päätä itse. Uskovaiset toki opettavan vaihtelevassa määrin. Luterilaiset vähän hymisevät ja lestadiolaiset hakkaavat vauvoja kirveellä ja palavalla raamatulla. Mutta heille kysymys on itsestään selvä, sillä jumala on heille totta ja kysymys siksi turha (ja se lestadiolainen hakkaa sinut kuoliaaksi kirveellä ja palavalla raamatulla, rienaaja!)

edit: medän perheessä pistetään likka nurkkaan jos on tuhma. Eli jos ei perheen/yhteiskunnan normit kelpaa niin siitä seuraa ulkopuolelle jääminen. Ja hyvin tuntuu toimivan. Nyt se jo on oppinut että sanomalla anteeksi ja olemalla surullisen näköinen saa todennäköisesti karkkia. Eduskunta-ainesta :D
 
Pahat pistit. Kokeillaas.

a) No jos mietin vaikka tämmöistä "ei saa varastaa" juttua. Kaikki normaalit ihmiset tietävät ettei niin saa tehdä, vaikka olisivat paatuneita ateisteja. Eli jonkinlainen omatunto on kuitenkin muodostunut. Tai sitten kyse on äärimmäisen pitkälle viedystä itsekkäästä ajattelusta. Eli jos varastaa niin voi jäädä kiinni ja se olisi minulle paha juttu. Ja toisaalta jos jättää pöllimättä pertin kynän niin sitten pertti pysyy paremmalla mielellä ja saattaa vaikka keittää kaffet meikälle. Itsekkyyteen ei varmaan tarvitse mitään uskonota. Itsekkyys kuitenkin on tärkeä ominaisuus yksilön selviämiselle. Eli sikäli kai ei olisi mitään eettistä arvoa mitä ei voisi opettaa ilman uskontoa.

Ajattele "ei saa varastaa" juttua siltä kannalta, että ihmiset ovat lähes aina eläneet yhteisöissä. Pienyhteisö oli tärkeä varhaiselle ihmiselle selviytymisen kannalta. Jos yhteisössä ei noudateta kaikille yhteisiä sääntöjä, joilla taataan pysyvyys, se hajoaa. Näin varastamisen kiellon tottelemisen mielekkyys tulee siitä, ettet toivo sinultakaan varastettavan.

edit. Maanviljelyskulttuurissa tämä päti yhtälailla, kts. Hammurabin laki. Omistusoikeuden käsite on ollut jo pitkään merkittävä.
 
Lapsen moraalihan perustuu pitkälle tuohon rangaistuksenpelkoon, ja hälyttävän monen aikuisenkin. Lapsella tämä on ok, mutta kasvaessa pitäisi oppia ymmärtämään, että joku asia voi olla väärin silloinkin kun siitä ei saa rangaistusta/jää kiinni. Oman kantani mukaan todellinen moraali pitää silloinkin, kun itse vetää heikomman korren; ts. periaatteista pidetään kiinni silloinkin kun siitä ei saa itse mitään hyötyä.

Edelleen, jos itse tunnustaa jotain uskontoa on mielestäni luonnollista kasvattaa lapsi siihen, mutta en oikein tajua miksi uskonnon elementtejä pitäisi käyttää tapa- ja moraalikasvatuksessa jos ei niihin itse usko. Jos taas puhutaan yleisesti Suomesta, ei kristinuskolla ole käsittääkseni täällä niin pitkät perinteet, että niistä tulisi pitää kiinni pelkästään siksi, että "nyt on totuttu tähän". Yhteiskunta muuttuu ja kehittyy jatkuvasti, enkä näe että tapakristitty koulukasvatus on sen kehityksen kruunu joka kannattaisi säilyttää. On eri asia tuleeko joku viesti omilta vanhemmilta ja seurakunnalta kuin valtion eri instituutioilta.
 
Täytyy kyllä itsekin todeta, ettei meikänkään kouluaikana kyllä ollut mitään erityistä kristillisyyden tuputtamista kouluissa. Kristinuskoa käsiteltiin eniten, koska se on meille kulttuurin kannalta tärkein. Mutta samalla tavalla luettiin buddhasta, ählämeistä ym. harekhrishnoista. Tältä pohjalta olisi aika turha aktiivisesti vastustaa kolulun jeesuksen tuputtamista, kun sitä kerran ei edes ole. Poikkeuksena ehkä jotkut maaseudun 30 oppilaan koulut ja niiden pimahtaneet rehtorit polkuharmooneineen.
 
On hirveästi uskonnon opettajasta kiinni miten tunnustuksellista opetus on. Kyllä sen itsekin mielsi enemmän historiana kuin uskonnon opetuksena. Eikä siellä hirveästi edes käydä eettisiä ja moraalisia asioita.

Empatia on tärkein ja se tulee kotoa.
 
Onko ihminen ainoa eläin jolla on moraali, tai edes jonkinlainen syyllisyydentaju? Kristinusko olettaa ihmisen olevan jonkinlainen korkeampi olento. Mutta jos se (ja muut uskonnot kaiketi) ovat huuhaata, niin silloin ihminen on ihan tavallinen eläin. Koiratkin hässivät satunnaisesti toisiaan, miksi siis olisi paheksuttavaa jos Erno kävisi hässimässä väkisin naapurin seksikästä Tuijaa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Humen_giljotiini
 
Läskivasara, nyt sä todistelet pointtia mitä vastaan en ole väitellyt ollenkaan. En minä väittänyt että Rooma olisi ollut ateistinen yhteiskunta, vaan että Rooman lait eivät olleet pohjimmiltaan uskonnollisia vaan sekulaareja. Ja olihan Roomalaisilla selityksensä sille mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, muttei niillä tapahtumilla ketään peloteltu toimimaan minkän yhteiskuntamoraalin mukaisesti. Roomalaisissa kulteissa tarkoituksenmukaista oli toimia kuten kullekin Jumalalle olisi mieluista, eikä tällä ollut usein mitään tekemistä sen kanssa mitä pidämme esimerkiksi nykyään moraalisesti oikeellisena. Onko se nyt niin vaikeaa tajuta että moraali on kulttuurisidonnaista ja evolvoituu sen mukana, huolimatta siitä millaiset jumalolennot ovat osana päivittäistä elämää? Moraali on etenkin kristinuskossa liitetty jumaltaruihin, muttei se niiltä peräisin ole. Ei uskontoa ole ilman ihmistä, johan se sanoo ettei moraalikaan tule ihmisen ulkopuolelta.

Ps. Jos sinusta on kummaa ajatella toisin niin kaikin mokomin voit kummastella.

Tätä lähinnä ajoin takaa.

"Before the Twelve Tables (754–201 BC), private law consisted of the old Roman civil law (ius civile Quiritium), which applied only to Roman citizens. It was closely bonded to religion and it was undeveloped with attributes of strict formalism, symbolism and conservatism, such as the highly-ritualised practice of Mancipatio, a form of sale. The jurist Sextus Pomponius said, "At the beginning of our city, the people began their first activities without any fixed law and without any fixed rights: all things were ruled despotically by kings".[2]

It has been suggested that the ancient roots of the Roman Law derive directly from the Etruscan religion, which puts great emphasis on the rituality and is rather formality-centred concerning its nature. [3]" (lainaillaan nyt suoraan wikipediaa kun ei jaksa paneutua kunnolla tähän. http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_law#Roman_legal_development

Kyllä mä edelleen väittäisin, että uskonnolla oli osuutensa roomalaisten lakien kehitykseen, vaikka lopulta niistä tulikin maallista oikeutta. Se, että oikeudesta tuli sekulaaria ei poista sen uskonnollista alkuperää.

Siinä kyllä olen samaa mieltä, että moraali riippuu ajasta ja paikasta hyvinkin paljon, sitä en mielestäni kieltänyt missään vaiheessa. Se, mitä pidämme oikeana riippuu ympäröivästä kulttuurista ja toimintaympäristöstä. Nykyinen halahaliyhteiskunta saattaa näyttää hyvinkin naurettavalta 300 vuoden kuluttua. Myös uskontoja tulkitaan ja ja ne jossain määrin pyskivät sopeutumaan ympäröivään yhteiskuntaan. vrt. esim kristinusko viimeisen muutaman sadan vuoden aikana

Miksi muuten kulteissa oli tarkoituksenmukaista toimia ko. jumalalle mieluisalla tavalla?
 
Nuorena ikiateistina voisin todeta, että olen todella tyytyväinen vanhempieni valitsemaan uskonnottomaan kasvatukseen. Yläasteella vaihdoin uskonnontunnit elämänkatsomustietoon, siihen olen myös tyytyväinen. Elämänkatsomustiedossa ei ainakaan meidän yläasteella ja lukiossa tyrmätty uskontoja. Kristitty opettaja esitteli opetusohjelman mukaisesti eri uskontoja, elämänfilosofioita ja etiikkaa. Lapselle jää aika hyvä valinnanvapaus tietysti riippuen opettajastakin.

Mitä mieltä olette muuten kirkollisveroista?

SDP vai kokoomus?

Onko bemari parempi kuin audi? jne.

1. En maksa, koska en kuulu kirkkoon.
2. Ei kumpikaan.
3. Bemari.

Älkää toki turhautuko.
 
Hafol: Ymmärtänet kuitenkin, että vaikka kävitkin sen elämänkatsomustiedon normaalin uskonnonopetuksen sijaan, ei se tosiaankaan "vapauta" elämääsi kristinuskon vaikutuspiiristä. Kristinusko tunkee kuitenkin elämääsi ovista ja ikkunoista, vaikka kotona kasvatus olisikin ateistinen. Joulu, pääsiäinen ja monet muut merkkipäivät ovat kaikessa maallistuneisuudessaankin kirkollisia juhlapyhiä. Kulttuurimme on kristinuskon muovaama ja siksi tähän uskontoon perehtyminen kuuluu yleissivistykseen.

Kannatan itse muidenkin uskontojen opetuksen lisäämistä. Harmillista oli, että lukiossakin pääsi perehtymään muihin uskontoihin kunnolla vain valinnaisella kurssilla. Ymmärrän silti, että pääpaino on kristinuskossa, sillä se on oman historiamme kannalta kaikista keskeisimmässä roolissa.
 
Itse en todellakaan aio liittää lapsia kirkkoon. Merkittävä syy tähän on mun oma ala-asteen opettaja. Nimittäin, jos oltiin jostain syystä saatu asiat käsiteltyä nopeammin esim. matikassa kaikki oli tehnyt tehtävät ennen tunnin päättymistä, niin opettaja ei suinkaan päästänyt meitä aikaisemmin välitunnille, vaan päästi kirkkoon kuulumattomat välitunnille, kun muille luettiin raamattua. Kerrassaan loistaavaa meininkiä. Lopputuloksena tuli about joka päivä luettua sitä raamattua sellaiset puolisen tuntia. Vitutus oli joka kerta suunnaton...

Onneksi nykyään ei vastaavaa enää sallita kouluissa, mutta haluan, että lapset välttyy kaikelta mahdolliselta tuputtamiselta.
 
Kulttuurimme on kristinuskon muovaama ja siksi tähän uskontoon perehtyminen kuuluu yleissivistykseen.
ET-opetuksessa perehdytään myös tähän uskontoon,
kuten mm. suomalaisiin muinaisuskontoihinkin.
Ja muutenkin asiota tarkastellaan laajemmin, kuin pelkästään uskontoihin (varsinkaan johonkin yhteen tiettyyn) rajoittuen.
 
Jokaisen kannattaisi lukea Raamattu ilman mitään ennakkoluuloja tai oletuksia, kirjana muiden joukossa. Etenki Uuden testamentin sanoma ja tapahtumat ovat inspiroivia.

Kyllä! Luulin ihan että olisin ainoa täällä! (:

Tässä myös pieni listaus muista hyvistä raamatun opetuksista mistä pidän:

Kohdasta Mooseksen toinen kirja:
-On ok myydä oma tytär orjaksi
(no ainakin itse myyn jos siitä tulee joku bimbo)
-Henkilö, joka tekee töitä sapattina tulisi tappaa
(kait se tuplapalkka ei sitten ole sen väärti)
-Jos kaksi miestä tappelee ja toisen miehen vaimo tarttuu vastustajan sukuelimiin estääkseen tappelua, tulee vaimon kädet leikata hieman ranteesta ylöspäin
(no saapahan se lutka sitten ansionsa mukaan!)

Kohdasta kirje korinttilaisille:
-pitkät hiukset miehellä ovat häpeäksi hänelle
(hyvä että itse Jeesus sentään kuvataan kaljuna)
-Miehen ei tule lähestyä naista, jolla on kuukautiset
(vaikeuttaa kyllä työskentelyä, mutta onneksi kännykät on keksitty! Kelatkaa nyt, kuukautiset, yök)

Ei pidä toki unohtaa, että raamattu myös sanoo, että mies ei saisi maata miehen kanssa samalla tavalla kuin naisen kanssa.
Jos mies näin tekee, tulisi kummatkin osapuolet tappaa
(No ihan oikein! Kelatkaa nyt. Hyi, homoja yök!)

Toki myös hyvä opetus tarinan muodossa vanhan testamentin puolelta on se, että tottelemattomat lapset tulisi kivittää kuoliaiksi
(jos mun lapsi ei mua tottele niin kyllä mä sen kivitän sitte.)


Samalla tavalla nämä ovat raamatun esittämiä käskyjä ja moraalisia ohjeita siinä missä ovat kymmenenkin käskyä. Siitä voikin sitten jokainen miettiä mitä tämä kertoo kristinuskon moraaliopetuksien käytöstä yhteiskunnassamme. Poimimme vain niitä moraalisia ohjeita sieltä täältä, jotka ovat yhteiskunnallamme hyödyllisiä tietyllä aikakaudella.


Olen vakaasti samaa mieltä kanssasi, että ihmisten tulisi lukea raamattua enemmän ja ilman mitään ennakkoluuloja tai oletuksia. Ei moraalisena koodina vaan kirjoina muiden joukossa, sillä mikään muu keino ei pysty luomaan yhtä tehokkaasti enemmän ateisteja.
 
Kyllä! Luulin ihan että olisin ainoa täällä!Olen vakaasti samaa mieltä kanssasi, että ihmisten tulisi lukea raamattua enemmän ja ilman mitään ennakkoluuloja tai oletuksia. Ei moraalisena koodina vaan kirjoina muiden joukossa, sillä mikään muu keino ei pysty luomaan yhtä tehokkaasti enemmän ateisteja.

Et ilmeisesti ikinä ole kuulut sananlaskuja: "Lukea kuin piru Raamattua" tai "Nähdä metsä puilta"? Itseasiassa totuus on että ääri-ateistit lukevat Raamattua samalla tavalla kuin äärihihhulikin, niissä ei ole mitään eroa, tämä on hemmetin surullista tässä "rationaalisessa" ja "järkevässä" maailmassa. Raamattu, niinkuin mikä tahansa muukin kirja, on aikansa tuote ja sitä on katsottava siltä kantilta. Raamattu koostuu myöskin monista kirjoituksista, joten sitä ei voi tulkita mustavalkoisesti hakemalla kohtia sieltä ja täältä, mikä vain parhaiten sopii omaa agentaan. Tuota kirjaa on pakko tulkita, mutta harvat siihen pystyvät tai edes haluavat.

Kristityn on keskitettävä huomio nimenomaan uuteen testamenttiin, koska se on kristillisen ajattelun ja ihanteen pohja. Iman Jeesusta kristinuskoa ei ikinä olisi syntynyt, joten hän elämänsa ja opetukset ovat keskeisessä roolissa, ei niinkään se mitä vanhassa testamentissa kirjaimellisesti sanotaan. Selvästi kirjoituksestasi huomaa että ainakaan sinä et ole lukenut Raamattua ikinä pelkkänä kirjana, vaan jonain teoksena josta on pakko etsiä epäkohtia ja ristiriitaisuuksia, jotka sopivat oman ajatteluun ja aatemaailmaan.

Nykyään tuntuu olevan muoti-ilmiö pilkata ja vähätellä kristittyjä ja uskonnollista ajattelutapaa, tätä en pysty oikein ymmärtämään. Ei Suomi ikinä ole ollut uskonnollinen tai oikeasti syvästi kristittyvaltio, joten se on harhaa kuvitella että täällä jotain tuputtamista tai aivopesua tapahtuisi. Fundamentalismi on pahasta, ei se että joku lapsi käy uskontotunneilla tai jopa pyhäkoulussa. Se että kieltää uskontojen ja niiden vaikutuksen olemassaolon on minusta lähes yhtä tyhmää kuin uskoa että Allah antaa sinulle 7-neitsyettä paratiisissa, jos teet itsemurha iskun vääräuskoisia vastaan.
 
Nykyään tuntuu olevan muoti-ilmiö pilkata ja vähätellä kristittyjä ja uskonnollista ajattelutapaa, tätä en pysty oikein ymmärtämään.
Itsellä ei ole koskaan ollut uskonnollista ajattelutapaa enkä sitä oikein ymmärrä. Sama tuntuu pätevän toisinkin päin.
Uskoisin kyllä ymmärtäväni, mihin toiset sitä tarvitsee ja jokainen kasvattaa lapsensa, niin kuin parhaaksi näkee. Tietysti lain puitteissa.

Koululaitoksen ei kyllä pitäisi kuluttaa resursseja uskomusten ylläpitämiseen, vaan keskittyä opetukseen.
Kotona ja vapaa-ajalla voi sitten jokainen harrastaa mitä tykkää.:piis:
 
Et ilmeisesti ikinä ole kuulut sananlaskuja: "Lukea kuin piru Raamattua" tai "Nähdä metsä puilta"? Itseasiassa totuus on että ääri-ateistit lukevat Raamattua samalla tavalla kuin äärihihhulikin, niissä ei ole mitään eroa, tämä on hemmetin surullista tässä "rationaalisessa" ja "järkevässä" maailmassa. Raamattu, niinkuin mikä tahansa muukin kirja, on aikansa tuote ja sitä on katsottava siltä kantilta. Raamattu koostuu myöskin monista kirjoituksista, joten sitä ei voi tulkita mustavalkoisesti hakemalla kohtia sieltä ja täältä, mikä vain parhaiten sopii omaa agentaan. Tuota kirjaa on pakko tulkita, mutta harvat siihen pystyvät tai edes haluavat.

Totta puhuen viestini oli tarkoitettu provona ja juuri pistämään miettimään sitä asiaa, että mikä sitten olisi oikea tapa tulkita ja opettaa raamattua.


Selvästi kirjoituksestasi huomaa että ainakaan sinä et ole lukenut Raamattua ikinä pelkkänä kirjana, vaan jonain teoksena josta on pakko etsiä epäkohtia ja ristiriitaisuuksia, jotka sopivat oman ajatteluun ja aatemaailmaan.

Itseasiassa ihan pikkuskidinä uskoin vakaasti jesseen. Muistan hyvin myös tapahtuman, jossa joskus 5-vuotiaana heräsin painajaisesta ja pelotti niin saatanasti. Noh, rukoilin sitten jesseä jeesaamaan ja ohhoh, uni maittoi, eikä pelottanut pätkääkään.
- Toisaalta samoihin aikoihin uskoin myös joulupukkiin.


Vastaavasti kun olin jossain kymmenen ikävuoden tienoilla ja TVstä tuli Slipknotin musiikkivideo vaihdoin kanavaa äikä helvetin äkkiä, koska videossa oli 666 yms. "jumalanpilkkaa".

Vahva vakaumukseni jesseen johti erittäin rajoittuneeseen maailmankuvaan ja jopa jossain määrin jopa faktatiedon kieltämiseen. Tätä en missään nimessä pidä hyvänä asiana.

Joskus sitten 14v tienoilla aloin funtsimaan asioita enemmän ja suuremmaltakin pinta-alalta. Imin sisääni kaikennäköistä tietoa, tutkin asiaa ym. ym. Nykyään kun katson taaksepäin itseeni tuona viisivuotiaana, niin noin vahva asia tuntuu jopa jossain määrin pelottavalta jonkun ihmisen hallussa.

Silti viimeinen tekijä, joka sai mieleni tekemään täyskäännöksen oli rippikoulu ja -leiri. Se oli varsinainen karkoitusleiri kaikesta uskontoon liittyvästä. Tuntui mm. hieman oudolta, että oli _pakko_ opetella ulkoa "oma" uskontunnustus riippumatta siitä mihin uskoi (silloin kun ei vielä voinut itse kirkosta erota).
Asian kaksipiippuisuus tulee ilmi myös tässä kohdassa, sillä juurikin rippikoulussa tapasin ja tutustuin ihmisiin, jotka ovat erittäin hyviä ystäviäni tällä hetkellä.


Tästä johtuen näkemykseni lapsen kasvatukseen uskonnon osalta on hieman ristiriitainen. Suoraan sanottuna en ikimaailmassa haluaisi lapseni uskovan jesseen tai mihinkään muuhun yliluonnolliseen. Toisaalta taas haluaisin, että hänellä olisi mielessään jonkinlainen asia, johon hän voisi yksin ollessaan turvata, joka sitten myöhemmällä iällä toivottavasti poistuisi (vrt. hammaskeiju, joulupukki).

Toisaalta estettäessä lapselta uskonnonopetus koulussa hänet sysätään suoraansanottuna pois ryhmästä, joka konformistisuudessaan voi taas hyljätä ryhmästään oudon linnun pois ja näin ollen joutua kiusauksen kohteeksi. Ainakin omakohtaisia kokemuksia tästä on (porukalla kiusattiin niitä paria outoa, jotka ussan tunneilla olivat muualla, joka tietenkin oli erittäin tyhmää). Tämä taas voi vaikuttaa negatiivisesti uskonnon opetuksen ulkopuolella olevan lapsen sosiaaliseen kehittymiseen.
Valitettavaa, mutta totta, sama on nähtävissä myös rippikouluaikaan niiden välillä, jotka rippikouluun joutuvat mennä ja ne, jotka eivät mene/menevät muulle leirille.


Tiivistettynä mielipiteeni taitaa olla kutakuinkin se, että esim. Suomessa luterilaiseen kirkkoon kuuluvien lasten läpikäymä sosiaalinen toiminta on positiivista. Kuitenkin toivoisin, että lapsi löytäisi arvomaailmansa myös ihan yhteiskunnastamme sen sijaan, että toimisi jonkin yliluonnollisen asian ohjaamana.
 
Meidän koulussa on näitä uustäysateisteja jotka ovat heti rippikoulusta päästyään eronneet kirkosta. Eipä siinä mitään, mutta mikä siinä on että täälläpäin ainakin on näillä vekkuleilla semmoinen tapa sitten Käyttää just semmosia saatana vaatteita yms, kuunnella saatananpalvonta musiikkia. Ihan vaan sen takia että kaikki varmasti näkis että ollaan sitä nyt niin ateistia :david: ja vihataan jumalaa ja koko maailmaa.:down:
 
Back
Ylös Bottom