Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kristinusko opettaa ihmisen tuntemaan itsensä arvottomaksi ja syntiseksi. Kristinusko opettaa myös arvostamaan sokeaa uskoa. Sitä, että uskotaan asioihin vain, koska niin sanotaan ja uhkaillaan kadotuksella ja sanotaan huonoksi ihmiseksi, jos ei usko ja rakasta jumalaa.
edit: Ja kun arvoista oli kyse, niin merkittävää on se, että kristinusko opettaa väheksymään elämän arvoa, koska taivas on lopullinen päämäärä.
Tietysti on mahdollista, että joiltakin ihmisiltä omatunto puuttuu, mutta silloin on kyllä kasvatuksessa mennyt moni muukin asia pieleen, kuin uskonnon opettaminen/opettamatta jättäminen.
Niin toimii moni muukin, mutta syy onkin siinä, että he ovat tilanteissa, jotka ovat jatkuvia ja jotenkin avoimia. Tunteet vaikuttavat tähän toimintaan ja ympäristö vaikuttaa näihin tunteisiin. Jos ympäristö muuttuisi vähemmän avoimeksi, niin ihmiset muuttuisivat ilkeämmiksi. Eikä mikään myöskään takaa, että jokaisella olisi mukautuva moraali. Toiset voivat hyvinkin olla moraaliltaan niin yksinkertaisia, että aina toimivat oikein, vaikka kaikki muut kusettaisivat. Useimmilla ihmisillä toisen pelajaan tai muiden pelaajien huijaus kuitenkin lopettaa halun itse toimia oikein siinä tilanteessa.Mutta kyllä minä ainakin toimin useimmiten oikein myös tilanteissa, joissa on kohtalaisen pieni kiinnijäämisen riski ja voisin väärin toimimalla saavuttaa etuja. Tämä johtuu pohjimmiltaan siitä, että minulla on ns. omatunto, eli minusta tuntuu pahalta toimia arvojeni vastaisesti, vaikkei kukaan saisi siitä tietää. Tämän omatunnon syntymiseen ei ole tarvittu minkäänlaista käsitystä yliluonnollisesta tai mistään muustakaan uskontoon liittyvästä. Tietysti on mahdollista, että joiltakin ihmisiltä omatunto puuttuu, mutta silloin on kyllä kasvatuksessa mennyt moni muukin asia pieleen, kuin uskonnon opettaminen/opettamatta jättäminen.
Näin on. Se ei ole pelkästään oikeus, vaan jokaisen järkevän ihmisen velvollisuus. Samoin kuin kaikilla on velvollisuus käyttää omia aivojaan ja tarkastella kriittisesti omaa uskomusjärjestelmäänsä.On jokaisen velvollisuus tuomita, halveksia ja ivata kun hölmöyttä, julmuutta tai vihaa yritetää oikeuttaa uskonnolla tai uskolla.