Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yksityisellä puolella jos hoitaja pyytää lapsen hoidosta esim.500€ niin siitä jää näillä luvuilla maksettavaksi 228,12€

Yksityisen hoidon tuki ja Helsinki-lisä
Lakisääteistä yksityisen hoidon tuen hoitorahaa maksetaan 137,33 euroa kuukaudessa sekä tulosidonnaista hoitolisää enimmillään 134,55 euroa kuukaudessa lasta kohden.

Linkki aiheeseen

Voisin minäkin ottaa kantaa tohon p-koti asiaan.Meillä on kohta 3v pojan pallero ja 1v3kk tytön tyllerö ja ihan hyvin oppivat asioita ilman p-kodin tätejä....tossa ihan vieressä on sellainen tarha/leikkipuisto jossa käy paljon saman ikäisiä sekä vanhempia lapsia joten saavat leikkiseuraa toisistaan.Ollaan mietitty tota p-kotiin laittoa ehkä vuoden päästä.Kyllä noi lapset oppii voitelemaan leipänsä kotonakin se on ihan itsestä kiinni mitä ne oppii/ei opi... eli jos vanhemmat on vätyksiä niin kuin lapset olis muunlaisia????....

Voisin minäkin ottaa kantaa tohon p-koti asiaan.Meillä on kohta 3v pojan pallero ja 1v3kk tytön tyllerö ja ihan hyvin oppivat asioita ilman p-kodin tätejä....tossa ihan vieressä on sellainen tarha/leikkipuisto jossa käy paljon saman ikäisiä sekä vanhempia lapsia joten saavat leikkiseuraa toisistaan.Ollaan mietitty tota p-kotiin laittoa ehkä vuoden päästä.Kyllä noi lapset oppii voitelemaan leipänsä kotonakin se on ihan itsestä kiinni mitä ne oppii/ei opi... eli jos vanhemmat on vätyksiä niin kuin lapset olis muunlaisia????....

Varmasti näin. Eihän se kuitenkaan tarkoita sitä, että jos lapsi ei ole päivähoidossa, niin ei sillä olisi mitään sosiaalista elämää. Onhan niitä toisia lapsiperheitä, joissa käydään kylässä. Saleilla on lapsiparkkeja, johon voi viedä lapsen hoitoon. On erilaisia kerhoja johon voi viedä lasta vaikka kerta viikkoon jne.

Mitä kustannuksia, eli isoja menoeriä tulee yhdestä lapsesta, ja mitä sen ylläpito kustantaa esim. ensimmäisten 3 vuoden aikana. Oletetaan ettei kaikkea tavaraa osteta uutena jne. Tarkoitan nyt eriteltynä noita kaikki kustannuksia vaikka kuukausitasolla. Miten valtio sponssaa? Kelan sivuilta on ihan turha saada informaatiota jota ihminen ymmärtää.

Varmasti näin. Eihän se kuitenkaan tarkoita sitä, että jos lapsi ei ole päivähoidossa, niin ei sillä olisi mitään sosiaalista elämää. Onhan niitä toisia lapsiperheitä, joissa käydään kylässä. Saleilla on lapsiparkkeja, johon voi viedä lapsen hoitoon. On erilaisia kerhoja johon voi viedä lasta vaikka kerta viikkoon jne.

+ leikkipuistot. Meidän lapset käyvät puistossa 1-2 kertaa päivässä. Siellä on paljon kavereita niin lapselle kuin vanhemmillekkin :)

Zone-sarja -42%
Mitä kustannuksia, eli isoja menoeriä tulee yhdestä lapsesta, ja mitä sen ylläpito kustantaa esim. ensimmäisten 3 vuoden aikana. Oletetaan ettei kaikkea tavaraa osteta uutena jne. Tarkoitan nyt eriteltynä noita kaikki kustannuksia vaikka kuukausitasolla. Miten valtio sponssaa? Kelan sivuilta on ihan turha saada informaatiota jota ihminen ymmärtää.

Lapsilisät on ensimmäisestä muistaakseni 100-110€, ja nousee aina hiukan per lapsi sinne 5-6 lapseen saakka. Lopuista vakiosumma. Ei niille lisillä juhlita. Itsellä 3 lasta joista tulee lisiä n. 350€. En muista tarkkaan kun ne menee vaimon tilille.

Vanhin on perhepäivähoitajalla 3xviikossa joka maksaa 170€ kuussa. Lisät ei kata siis lähellekkään kuluja.

2-vuotias syö (jos on nälkä ja sattuu hyvä ruoka) tosi paljon. Makaroonia ja jauhelihaa uppoaa parhaimmillaan samanlainen lautanen kuin vaimollekin. Toisaalta voi olla melkei paastopäiviäkin kun ei ruuat kelpaa. Ite olen 169cm pitkä ja vaimo lyhyempi joten ei se mitäään hevosengeenejä ole perinyt vaikka ruoka välillä uppoaakin.

Tunnen sääliä näitä vanhempia kohtaan, jotka selittävät, että vievät todella nuoria lapsia hoitoon muka siksi, että lapsi oppii sosiaalisuutta tms. Lähipiirissä on nimenomaan pienten lasten kasvattamisen asiantuntijoita (siis oppineita)* ja heidän näkökulmansa on poikkeuksetta se, että alle 3v. lapsi ei tarvitse päiväkotia missään mielessä. Tämä vastaa myös minun näkemystä, mutta omani ei perustu oppineisuuteen vaan on enemmän arvo ja päätökset on tehty ja tehdään elämäntilanteen mukaan.

Kuten julkisuudessa on käsitelty, viedään koko ajan nuorempia hoitoon. Sitten saa kuunnella kuinka jotain 1-2v. muka viedään "virikkeiden", "sosiaalisuuden" tms. takia.

Voisi olla vähän suoraa selkää sanoa "en jaksa", "ei ole varaa", "teen uraa" tai mikä se syy onkin. Enkä lainkaan väheksy noita syitä, ne ovat perheen sisäinen asia ja kannatan subjektiivista päivähoito-oikeutta poikkeuksetta.

*osalla näistä todella nuori hoidossa itselläkin, mutta he kertovat avoimesti todelliset syyt.

Ruoka tossa jo mainittiinkin, mutta siihen ei ainakaan tollaselta 1 v ja 7 kk ikäseltä paljon rahaa mene jos viittii väsätä ruuat ite. Aamulla ja illalla syö puuroa, välipalaksi menee banaanit ja muut hedelmät ja vaikkapa rahka. Päiväruuaksi syökin sitten mitä tahansa perus kotiruokaa, kuhan on vaan sellasessa muodossa että saa sen alas. Eli ei ihan pihvinsyrjästä pysty vielä palasta haukkaamaan.

Mutta tota kaikkea sälää joutuu hankkimaan. Lastenvaunut, maksaa törkeesti jos ostaa uudet tai lähes uudet ja vähänkään paremmat. Autoon tarvitaan turvakaukalo, jolla pärjää kaikki n. puoli vuotta, jonka jälkeen tarvitaan turvaistuin. Sitten kotiin tottakai pinnasänkyä, hoitopöytää, sitteriä, syöttötuolia, leluja yms.

Eli helposti se tonneissa pyörii mitä lapseen rahaa menee ekan 2-3 vuoden aikana, ihan siis noihin tarvikkeisiin. Mutta jos viittii kytätä noita käytettynä ja pitää niistä huolen, saa niistä suurinpiirtein omansa pois. Me ostettiin meidän vaunut (Emmaljugat) 500 eurolla, vaimo möi ne pois n. kk sitten 400 eurolla ja osti samanikäset ja merkkiset tuplat samalla rahalla. Nuo tuplat on n. 200 euroa kalliimmat kuin meidän alkuperäset. Että eipä noissa välttämättä mitään edes häviä, pääomaa vain sitoo joksikin aikaa.

Ja ihan pienelle lapselle saa melkein kaikki vaatteet kirpparilta, ne kun ei paljon kulu edes. Ja loput melkein tuo sukulaiset lahjana. Eli siihen ei ainakaan meillä ole paljon rahaa mennyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hei isit,

Anteeksi kun tulen sössimään teidän ketjuun, mutta on ihan pakko vähän puolustaa päiväkoteja, hyviä sellaisia, huonojakin löytyy.

Minun mielestä alle 2v. paikka on kotona, jos se vain suinkin on mahdollista. Siitä eteenpäin 2,5v-> lapsi on valmis ottamaan etäisyyttä äitiin ja kotiin. Se on mielestäni lapsen kehityksen kannalta hyvä asia, että lapsi toimii ryhmässä, tiettyjen sääntöjen kanssa, opetelleen tulemaan toimeen muiden lasten ja aluksi vieraiden aikuisten kanssa. Se valmistaa heitä kouluun. Omani olivat aluksi 3-4h/pvä. Kun lapsi on pieni, niin hän sopeutuu ja oppii tosi helposti. Kuitenkin hän on jo tarpeeksi iso kertoakseen mikä on kivaa ja mikä on tyhmää. Lapset vain ovat erilaisia vanhempien kanssa kuin ryhmässä. Erotuskakin on joskus välttämätön ja kun sitä erotuskaa käsitellään päiväkotiin menon avulla, niin se on aina vain helpompaa. Touhut ja leikit päiväkodeissa on todella hyviä ja minä äitinä ei ikuna ollut niin aktiivinen lasteni kanssa. Lapset saavat paljon enemmän virikkeitä päiväkodissa. He oppivat sosiaalisuutta ja tulemaan toimeen hieman omin avuin. He oppivat ruokailemaan ryhmässä ja ottamaan muut huomioon ym. elämän kannalta tärkeitä pieniä asioita. Heistä tulee reippaita ja rohkeita pikku koululaisia.

Kukin kuitenkin tyylillään ja mahdollisuuksiensa mukaan. Pääasia, että lapsilla olisi hyvä olla :).

Minä roikuin vuosikausia puistojen reunalla leipoen kakkuja ja ei ikinä enään sitä. Mä ryydyin siihen notkumiseen ihan täysin.

Hei isit,

Touhut ja leikit päiväkodeissa on todella hyviä ja minä äitinä ei ikuna ollut niin aktiivinen lasteni kanssa.

Kukin kuitenkin tyylillään ja mahdollisuuksiensa mukaan. Pääasia, että lapsilla olisi hyvä olla :).

Minä roikuin vuosikausia puistojen reunalla leipoen kakkuja ja ei ikinä enään sitä. Mä ryydyin siihen notkumiseen ihan täysin.

Tää on just tätä että lapsia pitää tehdä, mutta niiden kanssa ei sitten viitsitä tehdä mitään tai jos tehdään niin siitä ei itse nauti. Mutta niinq sanoit niin jokainen tyylillään.

:piis:

Nyt tulee ivanilta aika tiukkaa provoa :david:

Itella kaksi lasta, tyttö täyttää kolme ihan just ja poika ens kesänä kaks. Lapset on hoidossa ollu toukokuusta lähtie 12pv kuukaudessa, kun vaimo "pääsi" töihin. Ite oon sellasissa töissä, että oon kotona lasten kanssa melkein kaikki vapaapäiväni, ole nauttinut todella paljon. En malta oottaa talvee, kun naapurin isä jää vuodenvaiheessa vuorotteluvapaalle hoitmanaa heidän aika saman ikäsiä muksuja. Päästään miehissä pihalle peuhaamaan lasten kanssa :dance:

Hei isit,

Anteeksi kun tulen sössimään teidän ketjuun, mutta on ihan pakko vähän puolustaa päiväkoteja, hyviä sellaisia, huonojakin löytyy.

Erotuskakin on joskus välttämätön ja kun sitä erotuskaa käsitellään päiväkotiin menon avulla, niin se on aina vain helpompaa.

-kuten munki pakko sössiä tänne :D -

Ja itse entisenä päiväkoti ihmisenä voin sanoa että aikas monesti kun lapsi tuotiin hoitoon oli tuo eroahdistus enemmän siellä vanhemman puolella ;) samantien kun ovi kolahti kii niin taaperot paineli hymyssä suin leikkimään ;)
Mun mielestä susanahin kirjoitus oli hyvä ja täynnä asiaa..eikä munkaan mielestä ole kyse siitä etteikö vanhemmat jaksaisi/haluaisi leikkiä lastensa kanssa vaan itse ajattelisin niin että lapsella on oikeus ikäisiinsä leikkikavereihin (/rinnakkaisleikkitovereihin) ;) ja joo tokihan niitä kavereita voi löytyä omasta pihapiirisstä jos näin niin se hyvä ,mutta kaikilla ei välttämättä löydy

Susanah todellakin kirjoitti täyttä asiaa ja tämmöisiä tänne saa kirjotella vapaasti!

Oma poika on nyt siis tuon 1 v ja 7 kk, niin hyvin hänet jos raaskis hoitoon viedä. Reippaasti jää aina salin parkkiinkin ja painelee mua karkuun kun meen hakemaan. Siellä on ikäistä seuraa, erilaisia leluja ja mukavat hoitajat. 1,5 - 2 h kerrallaan se siellä on pari kertaa viikossa.

Kyllä me ainakin ollaan aateltu pojalle jotain vastaavaa järkkäillä, vaikka äiti sitten helmikuussa syntyvän vauvan kanssa kotona onkin. Eli jonkun kertaa viikossa pääsee poika kodin ulkopuolelle leikkimään.

Ei sitä yksinkertaisesti raskaan työpäivän jälkeen enää taaperon kanssa jaksa montaa tuntia leikkiä. Kotona on myös miljoona hommaa jotka on tehtävä, eikä kaikkea voi yöunistaan uhrata. Eli ei se sitä ole, etteikö lapsen kanssa viitsi olla tai että olisi välinpitämätön.

Ja pitää kuitenkin huomioida, että ne päiväkodin tädit ja sedät on siellä päiväkodissa TÖISSÄ, eli niiden työ on hoitaa taaperoita ja leikkiä niiden kanssa. Tuskin nekään jaksaa pitkän päivän jälkeen samalla aktiviteetilla touhuta kotona omien lapsiensa kanssa. Jossan kohtaa tekee mieli istua hetki sohvalla ja kattoa vaikka telkkaria.

- Ja itse entisenä päiväkoti ihmisenä ....
vaan itse ajattelisin niin että lapsella on oikeus ikäisiinsä leikkikavereihin (/rinnakkaisleikkitovereihin)

Kerro vielä nyt näkemyksesi siitä, miten esim. 1-2v. tarvitsee ikäistään leikkitoveria? Oletko nähnyt paljonkin tuossa ikäluokassa lapsia, jotka osaavat vuorovaikutteisesti leikkiä keskenään? Siis on kyse jostain muustakin, kuin että ovat saman 20m2 sisällä?

Ei, et kirjoittanut tietystä ikäluokasta, mutta aiempi keskustelu käsitteli juuri sitä, miksi näitä todella pieniä viedään hoitoon.

Menee aika kauan, että lapsi ylipäätään huomaa aktiivisesti toisen lapsen olevan samassa tilassa. Alkuvaiheessa tämä "yhdessä leikkiminen" on sitä, että lapset ovat samassa tilassa, mutta leikkivät omia leikkejään. Myöhemmin leikit alkavat sivuta toisiaan ja muuttuvat yhteisiksi. Mutta voi jeesus jos joku perustelee tuolla sitä että joku 1v toukka - joka tuskin kävelee - on hoidossa...

Kerro vielä nyt näkemyksesi siitä, miten esim. 1-2v. tarvitsee ikäistään leikkitoveria? Oletko nähnyt paljonkin tuossa ikäluokassa lapsia, jotka osaavat vuorovaikutteisesti leikkiä keskenään?
Täällä ainakin yksi kappale 1.5-vuotiaita jotka suorastaan kaipaavat ikäistään leikkitoveria. Silmät kiiluen suorastaan ottaa vastaan aina kaverin leikkeihinsä ja yhdessä touhottavat vaikka sun mitä, yksinään hän vaikuttaa välillä pitkästyneeltä vaikkakin puuhastelee hirmuisen paljon myös yksinään.

Itku ja raivari tulee aina ja poikkeuksetta kun leikit on lopetettava ja itse tai toinen joutuu lähtemään kotiinsa.

Josta on edelleen matkaa siihen, että väite siitä, että lapsi tarvitsee kehityksessään ikäistään leikkitoveria tuossa vaiheessa, olisi totta.

Eikös lapsen silminnähtävällä onnellisuudella ole mitään merkitystä vai onko tilastollinen tutkimuksesi ainoa oikea tapa päättää lapsen hyvinvoinnista?

Back
Ylös Bottom