Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
....CLIP! Muksuille jätetään ruokarahaa himaan, että koulusta tullessa pääsee macciin... Mutta pääasiahan se on, että ura etenee.,.. :jahas:
Itse olen tullut siihen tulokseen että tällä hetkellä urani on perhe, keskityn pikkuiseen kaikkein eniten ja kun liksaa saa kuitenkin sen verran että toimeen tulee niin panostan vapaa-aikaan perheeni parissa. Jos se ei jollekulle käy niin onhan niitä muitakin duuneja.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Yksi päivä puistossa eräs isä keskusteli vaimoni kanssa ja se sitten kysyi että koska poikamme menee tarhaan? (2v 1kk) Vaimo vastasi ettei poika ole menossa tarhaan koska hoidamme häntä kotona. Tällä miehellä oli sitten suu loksahtanut auki ja se oli mennyt ihan vaikeaksi :wtf: Keskustelu loppui sitten siihen kun mies ei enään kyennyt kokoamaan itseään. Mies oli viemässä omaa 2v. lasta päiväkotiin ja oletti varmaan että kaikki muutkin tekevät niin. Oli varmaan aika huvittava keskustelu. Vaimo jäi siihen tulokseen että se mies luulee että kaikkien lapsien pitäisi mennä päiväkotiin jotta aikuiset saa olla rauhassa kotona tai töissä.

Jantsu -> Varaatte vaan puhtaita pyyhkeitä, vettä ja synnytätte saunassa :D (en usko että antavat lakon toteutua)

Juu saunaan ne on muutkin ehdottanut menemään :)
Tosin tuohan ei ollutkaan lakko vaan joukkoirtisanoutuminen.
Sen verran on nyt tietoa että synnyttäneitä pidetään osastolla 6-48tuntia ja ilmeisesti keisarinleikkaukseen joutuvat joutuu Kajaaniin, näin ymmärsin kun vaimo tuossa soitteli.

Yksi päivä puistossa eräs isä keskusteli vaimoni kanssa ja se sitten kysyi että koska poikamme menee tarhaan? (2v 1kk) Vaimo vastasi ettei poika ole menossa tarhaan koska hoidamme häntä kotona.

Alkaa se nykyään olla aika harvinaista että lapsia hoidetaan kotona kouluikään asti. Jonkun kaksivuotiaan kanssa on vielä ihan mielekästä olla kotona, mutta ainakin meidän nelivuotias kiipeäisi seinille jos ei pääsisi ainakin muutamana päivänä viikossa leikkimään kunnolla samanikäisten kanssa.

Vaimo jäi siihen tulokseen että se mies luulee että kaikkien lapsien pitäisi mennä päiväkotiin jotta aikuiset saa olla rauhassa kotona tai töissä.

Ottiko vaimosi huomioon, että lapsi saattaa myös oppia jotain päiväkodissa?

Alkaa se nykyään olla aika harvinaista että lapsia hoidetaan kotona kouluikään asti. Jonkun kaksivuotiaan kanssa on vielä ihan mielekästä olla kotona, mutta ainakin meidän nelivuotias kiipeäisi seinille jos ei pääsisi ainakin muutamana päivänä viikossa leikkimään kunnolla samanikäisten kanssa.

Ei mekään nyt sentään kouluikään asti ajateltu hoitaa. Vuoden päästä kun pienempi on 1,5v niin vaimo ajatteli silloin ryhtyä perhepäivähoitajaksi. Vaimo on ammatiltaan lastentarhantäti joten olisi aika typerää viedä omat lapset hoitoon jotta pääsee hoitamaan toisten lapsia.

Mitä muka? Ai että paskat housuissa on kiva olla kun tarhantädit eivät kerkeä vaihtamaan :D

No esimerkiksi näin jos teillä tällaisesta tykätään.

Mutta siis oikeasti on nostettava hattua niille äideille jotka jäävät lapsen kanssa kotiin ja pystyvät järjestämään lapselle yhtä paljon tekemistä ja virikkeitä kuin päiväkodit. Ja tämän lisäksi vielä pystyvät säilyttämään vielä palan omaakin elämää.

Tuossa on tuttavapiirissä molemmista tapauksista hyvät esimerkit. Samanikäiset ipanat, toinen oli päiväkodissa, toinen kotona (eri perheet siis). Nyt kun ikää on noin 12 vuotta, toinen on itsenäinen ja omaa paljon kavereita, toinen taas ei osaa (tai viitsi?) laittaa edes voita leivän päälle kun äiti voi tehdä sen hänen puolestaan. Kyllä siellä päiväkodissa oppii jo nimenomaan paljon sosiaalisia taitoja, oma-aloitteisuudesta puhumattakaan (jonka voi tosin kyllä opettaa kotona jos tahtoo olla "ilkeä" äiti). Ennenkaikkea saa paljon kavereita.
Tai noh, mistäs minä tietäisin kun ei ole muksu vielä siinä iässä. Noiden sosiaalisten taitojen kehittymisestä ja kaverien kaipuusta on muuten tehty ihan tutkimuksiakin ja olikohan se juuri tuo 2v ikärajana jolloinka ne alkavat kehittymään.

Kyllä ainakin meidän ipana on aivan innoissaan aina kun pääsee esim. Neuvostoliiton pojan kanssa leikkimään, vaikka ikää on alle 1.5v. Sama homma esim. jos mennään leikkikentälle ja siellä on muita lapsia, itku silmässä sitten aina päiväkotien ohi pitää mennä kun lapsia piha täynnä eikä sinne saa mennä leikkimään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä ainakin meidän ipana on aivan innoissaan aina kun pääsee esim. Neuvostoliiton pojan kanssa leikkimään, vaikka ikää on alle 1.5v. Sama homma esim. jos mennään leikkikentälle ja siellä on muita lapsia, itku silmässä sitten aina päiväkotien ohi pitää mennä kun lapsia piha täynnä eikä sinne saa mennä leikkimään.

Meillä vähän samoja kokemuksia, vaikkei päiväkodissa poika olekkaan. Mä otan sen pari kertaa viikossa tohon salin lapsiparkkiin mukaan ja se suorastaan odottaa sinne pääsyä ja kun haen pois, lähtee viilettään karkuun.

Kun meillä tuleva nuorempi on tota samaa ikää, lähtee lapset sitten siinä kohtaa päivähoitoon. Tuollainen 1,5 vuoden ikä alkaa mun mielestä oleen sellainen, että sitten jo päivähoitoon on ihan mukavakin mennä. En mä vielä vuoden ikästä raaskis viedä jos ei ihan pakko ole. Ja alle vuoden ikänen on jo MINULLE melkein ehdoton eiei.

Tuollainen 1,5 vuoden ikä alkaa mun mielestä oleen sellainen, että sitten jo päivähoitoon on ihan mukavakin mennä. En mä vielä vuoden ikästä raaskis viedä jos ei ihan pakko ole. Ja alle vuoden ikänen on jo MINULLE melkein ehdoton eiei.

Meillä tyttö meni päiväkotiin vuoden ikäisenä. Silloin omat työt ja lapsen äidin opiskelut ja asuntolaina "pakottivat" tuohon ratkaisuun. Myöhemmin, kun olen katsellut jotain videoita, joissa lapsi on noin 2-vuotias, niin ajatus vuoden vanhan lapsen viemisestä hoitoon vieraiden ihmisten luo suorastaan kauhistuttaa. Siis 2-vuotiaskin on NIIN pieni ja avuton vielä...

Nyt tyttö on 4-vuotias, ja valitettavasti jo kolmannessa päiväkodissaan. Mutta eipähän paljon korvaansa lotkauttanut tähän viimeisen mennessä, sopeutuminen oli todella nopeaa, ja kavereita löytyi äkkiä.

Ja ne lapsia ammatikseen hoitavat tätöset on muuten pääsääntöisesti todellakin asiansa osaavia. Moni asia varmasti jäisi oppimatta ja ymmärtämättä, jos isä ja/tai äiti olisivat "ainoina" malleina.

Tuollainen 1,5 vuoden ikä alkaa mun mielestä oleen sellainen, että sitten jo päivähoitoon on ihan mukavakin mennä. En mä vielä vuoden ikästä raaskis viedä jos ei ihan pakko ole. Ja alle vuoden ikänen on jo MINULLE melkein ehdoton eiei.

Meillä poika aloitti perhepäivähoidossa vuoden ja kuukauden iässä ( ihan kylmästi talodellisten perusteiden takia), ja sydän kylmänä ja suru puserossa jouduttiin lapsi hoitoon laittamaan. Päiväkotiin ei onneksi tarvinnut niin pientä tenavaa pistää. Saimme etukäteen helvatan hyvää palautetta meille osoitetusta perhepäivähoitajasta, ja tutustumiskäynnit osoittivat, ettei syyttä. Hoidossa olevista lapsista näkee aika nopeasti, kuinka turvallinen ja toimiva hoitopaikka on. Meille tuli ensinnä mieleen, ettei noin tasapainoisia kersoja ole olemassakaan.. ;)
Olemme olleet toistaiseksi todella tyytyväisiä, ja mikä tärkeintä, poika erityisesti. Itkun kanssa aloitettiin muutama aamu, mutta myöhemmin kymmeniä kertoja on huudon kanssa lähdetty kotiin.. ;)

Itse vaihdoin perhepäivähoitoa useaan otteeseen. Minua mm. pidettiin väkivalloin kiinni ja laitettiin väkisin lusikalla lihakeittoa suuhun, minuun pisteltiin nuppineuloja takapuoleen perhepäivähoitajan ja hänen omien lähes aikuisten lapsiensa toimesta (jokaisilla päivä"unilla"). Minut yritettiin mm. kuristaa toisessa perhepäivähoidossa heidän oman vanhan (n. 15v) kehitysvammaisen poikansa toimesta.
Päiväkodissa minut yritettiin myös kuristaa, jälleen erään kehitysvammaisen, tytön, toimesta. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta omien kokemusten perusteella tuntuu pelottavalta ajatukselta laittaa lasta kenenkään vieraan hoitoon.

Ei minulla mitään kehitysvammaisia vastaan ole mutta missään maailman nimessä en lastani antaisi hoitoon samaan paikkaan heidän kanssaan. En tiedä onko se nyt edes mahdollista, 25 vuotta myöhemmin.

Zone-sarja -42%
Itse vaihdoin perhepäivähoitoa useaan otteeseen. Minua mm. pidettiin väkivalloin kiinni ja laitettiin väkisin lusikalla lihakeittoa suuhun, minuun pisteltiin nuppineuloja takapuoleen perhepäivähoitajan ja hänen omien lähes aikuisten lapsiensa toimesta (jokaisilla päivä"unilla"). Minut yritettiin mm. kuristaa toisessa perhepäivähoidossa heidän oman vanhan (n. 15v) kehitysvammaisen poikansa toimesta.
Päiväkodissa minut yritettiin myös kuristaa, jälleen erään kehitysvammaisen, tytön, toimesta. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta omien kokemusten perusteella tuntuu pelottavalta ajatukselta laittaa lasta kenenkään vieraan hoitoon.

Ei minulla mitään kehitysvammaisia vastaan ole mutta missään maailman nimessä en lastani antaisi hoitoon samaan paikkaan heidän kanssaan. En tiedä onko se nyt edes mahdollista, 25 vuotta myöhemmin.

Huh huh, mitä meininkiä!
Onneksi nykyään moinen ei liene mahdollista, ts. perhepäivähoitajat takevät ainakin kunnallisella puolella tiivistä yhteistyötä päivähoidon ja esim. erityispäivähoidon kanssa, joten valvonta pelaa hoitajienkin suuntaan.
Kai se kuitenkin on pitkälti onnesta kiinni, minkälaiseen paikkaan lapsi hoitoon pääsee/joutuu. Meillä onneksi oli sattuman kautta muutamiakin yhteyksiä päivähoitopuolelle, joten ei tarvinnut pelkkään hyvään tuuriin luottaa.

Edit: Omalle perhepäivähoitajalleni on kolmisenkymmentä vuotta sitten maksettu kuulemma pimeästi, joten kiitti vaan, mutsi ja faija! ;) (Mitään traumoja ei onneksi ole kuitenkaan jäänyt. Oikeusturvan kanssa olisi ollut varmaan melkolailla hiljaista..)

Noiden sosiaalisten taitojen kehittymisestä ja kaverien kaipuusta on muuten tehty ihan tutkimuksiakin ja olikohan se juuri tuo 2v ikärajana jolloinka ne alkavat kehittymään.

Sosiaalisten taidot kehittyvät lähempänä kolmen vuoden ikää.

Siitäkin on tehty tutkimuksia että noin pienet lapset leikkivät itsenäisiä leikkejä muiden seurassa. Sitten kun ikää tulee lisää niin leikit yhdistyvät.

Paljonko perhepäivähoito muuten kustantaan päiväkotiin verrattuna?

Toivottavasti me pystytään hoitaan lapset kotona kunnes nuorempi (joka siis syntyy joskus helmikuulla jos kaikki menee hyvin) on jotain 1,5-2 vuotias. Siihen melkein vuoden ikään nyt äiti on äippälomalla, mutta senjälkeen pitää kikkailla hommat taas jotenkin.

kuinka nuorena lapsen saa viedä hoitoon? onko sille joku raja?
Päiväkodeissa näkee välillä järkyttävän nuoria lapsia..:(
jos siis isä olisin niin en kyllä niin aikaisin lasta hoitoon veis..
se lapsi on varmasti "parhaimmillaan" silloin kun se on vielä ihan pieni. oppii kaikkea ja..

Paljonko perhepäivähoito muuten kustantaan päiväkotiin verrattuna?

Riippuu monesta asiasta, mutta tuskin se missään halvempaa on. Pääkaupunkiseudulla yksityisten perhepäivähoitajien suositushinta on 500 euroa/kk ja tuohon saa sitten eri kunnissa eri verran tukia. Meillä esikoinen oli yksityisellä ja tuo oli silloin tukien jälkeen muistaakseni 80 euroa kalliimpi verrattuna kunnan päiväkotiin (maksimimaksulla). Hoitaja oli niin hyvä ja poika sen verran pieni että tuon verran ylimääräistä maksoi silloin mielellään.

Back
Ylös Bottom