Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
On, kuulut 6v suusta ja 11v suusta. Kaipa tuo on ihan normaalia. Mä olen reagoinut sanomalla että tuollainen on ihan tyhmää ja selittänyt yleensä mitä kuolema on, ja että äiti ja isi olis surullisia ymym tän jälkeen mun mielestä toi väheni tosi paljon .. Ja myös ignoorannut täysin.

Samoin on meillä selitetty. Että mitä se kuoleminen oikeasti on ja mitä voi tapahtua jos oikeasti jää auton alle jne. Vaan osaavat muuten kääntää tämän niin että "sitten olette iloisia kun minä jään auton alle", että kai tuo vaan on yksi tapa hakea lisää huomiota? Lapsihan ei varmaan ikinä saa sitä tarpeeksi ja väitä taas ihan sillä maalaisjärjellä että siinä huomiossakin on se kultainen keskitie kuten ihan kaikessa. Jos aina saisi huomion kun haluaa...niin ei ihan varmasti tule täyspäinen. Eikä myöskään silloin jos ei saa sitä mitenkään.

Eiköhän nuo uhoamiset ihan normisettiä ole, toisinaan keskustelemalla löytyy ihan syykin siihen uhkailuun. Yleensä se on jotain, mikä on mennyt itseltä täysin ohi.
Meidän kaksivuotiaskin protestoi eilen ruokailua vastaan ja uhosi kiroilevansa. Totesin siihen vaan, että annapa sitten tulla. Raukka meni ihan hiljaiseksi, kun ei osannut ainuttakaan kirosanaa :D Olenpas huono isä, kun en ole moisia vielä opettanut.

Vanhempihan ei voi omilla toimillaan varmuudella estää mitään tai päättää millainen lapsesta tulee. Vanhemman tehtävä ei ole niinkään kasvattaa lasta vaan huolehtia siitä, että lapsi saa ihan itse kasvattaa itsensä vanhemman takaamassa turvallisessa ympäristössä.
Vapaakasvatus on hieno asia.

Vanhempihan ei voi omilla toimillaan varmuudella estää mitään tai päättää millainen lapsesta tulee. Vanhemman tehtävä ei ole niinkään kasvattaa lasta vaan huolehtia siitä, että lapsi saa ihan itse kasvattaa itsensä vanhemman takaamassa turvallisessa ympäristössä.

No se nyt on ainakin ihan selvä juttu, että esimerkiksi hyviä käytöstapoja lapsi ei opi, ellei omat vanhemmat sellaisia vaadi. Toivottavasti ei tule yllätyksenä, mutta pieni lapsi saa nimenomaan siitä turvaa, kun on olemassa joku, joka sanoo milloin mennään nukkumaan, koska syödään, mitä saa/ei saa tehdä, milloin tehdään läksyt ja mitä puetaan päälle. Persoonallisuuden vielä kehittyessä omien päätösten tekeminen voi olla kuormittavaa ja hämmentävää. Syy- ja seuraussuhteetkaan eivät välttämättä ole niin selkeitä.
Se, että yritetään päättää millainen tai mikä lapsesta isona tulee, ei ole enää mitään kasvatusta, vaan vanhemman mielenhäiriö.

No se nyt on ainakin ihan selvä juttu, että esimerkiksi hyviä käytöstapoja lapsi ei opi, ellei omat vanhemmat sellaisia vaadi. Toivottavasti ei tule yllätyksenä, mutta pieni lapsi saa nimenomaan siitä turvaa, kun on olemassa joku, joka sanoo milloin mennään nukkumaan, koska syödään, mitä saa/ei saa tehdä, milloin tehdään läksyt ja mitä puetaan päälle. Persoonallisuuden vielä kehittyessä omien päätösten tekeminen voi olla kuormittavaa ja hämmentävää. Syy- ja seuraussuhteetkaan eivät välttämättä ole niin selkeitä.
Se, että yritetään päättää millainen tai mikä lapsesta isona tulee, ei ole enää mitään kasvatusta, vaan vanhemman mielenhäiriö.

Aivan. Turvalliseen kasvuympäristöön kuuluu aikuisen lapselle ikätason mukaisesti asettamat rajat.

Vapaakasvatus on hieno asia.

Mä oon eri mieltä. Vapaa kasvatus ainakin sellaisena, että annetaan lapsen päättää ihan kaikesta ei oikein tutkimustenkaan mukaan toimi.

Ps. ;)

Edit. Ehkä mä voisin vastata myös asiallisesti vaikka tuo sinun kommenttisi ei erityisesti kutsu asialliseen keskusteluun.

En mielestäni puhunut vapaasta kasvatuksesta vaan siitä, että lapsi saa kasvaa omaa tahtiaan aikuisen takaamassa turvallisessa ympäristössä. Voisitko esim kertoa mikä on mielestäsi vapaan kasvatuksen määritelmä niin pysymme samalla sivulla tässä keskustelussa?

Mä oon eri mieltä. Vapaa kasvatus ainakin sellaisena, että annetaan lapsen päättää ihan kaikesta ei oikein tutkimustenkaan mukaan toimi.

Ps. ;)

Edit. Ehkä mä voisin vastata myös asiallisesti vaikka tuo sinun kommenttisi ei erityisesti kutsu asialliseen keskusteluun.

En mielestäni puhunut vapaasta kasvatuksesta vaan siitä, että lapsi saa kasvaa omaa tahtiaan aikuisen takaamassa turvallisessa ympäristössä. Voisitko esim kertoa mikä on mielestäsi vapaan kasvatuksen määritelmä niin pysymme samalla sivulla tässä keskustelussa?

...mietinkin minkälaisia aikuisia kasvaa ihmisistä joita kanniskellaan liinassa yötä päivää ja paskatkin pitää tuutata aina samaan rättiin.

Minun mielestäni tällöin on kuitenkin kasvatettu väärin, koska lapsi on asetettu tarpeettomaan riskiin. Lapsesta olisi saatu täyspäinen myös ilman näitä tukkapöllyjä.

Ps. ;)

Alkaa löytyä lisää uskonnollispiirteisiä seikkoja sun jutuistas... Missään vaiheessa ei vedetä alleviivattuna, että tämä on se mun pointti. Ei mitään eksaktia, vaan tuollaisia ympäripyöreitä heittoja, joita voi sitten tarvittaessa jälkikäteen korjata molempiin suuntiin. Tätä kompensoi vielä, ainakin omaan silmään, erittäin ristiriitaiset jutut.

Ymmärsinkö mä nyt oikein, että kasvatus on sun mielestä oikein tai väärin sen mukaan, että millaiseen riskiin lapsi asetetaan? Lopputulemalla ei ole mitään väliä, koska "eihän sille mitään voi"?

Edellä mainittu jo hyvät tavat, niillä nyt mun mielestä on jo aika iso vaikutus ihmisen persoonallisuuteen. Tuskin kukaan availee ovia vanhuksille/naisille ja toivottaa hyvää päivää ja sitten loput päivästä räkii siwan nurkilla röökiä polttaen. Meneeköhän tää tähän "lapsen pitää itse kasvattaa itsensä" mutta silti lasta ei päästetä kalliolle, koska siellä voi liukastua, järveen ei saa mennä kahlailemaan koska vesi on likaista, rokotuksia ei voi ottaa koska foliohattu ja kouluun ei voi mennä koska pikkueevertin pitää itse löytää se oma juttunsa. Ainiin, ja parturissa ei saa käydä, koska lapsi kiukuttelee parturituolissa.

Sori nyt avautuminen, mutta meen kohta mielummin jutteleen naapurin lestojen kanssa jeesuksesta vai mihin helvettiin ne nyt uskookaan.

Noniin viimein ehdin kirjoittamaan lupaamani vastauksen.

Otetaan nyt vaikka seuraava esimerkki:

Lasta koulutetaan silloin tällöin tukistamalla, koska vanhempi ajattelee, että "se joka vitsaa säästää, se lastansa vihaa." Hänellä on siis hyvät tarkoitukset kasvattaa lapsestaan täyspäinen. Seuraavaksi oletetaan, että lapselle ei tule tukkapöllyistä minkäänlaisia ongelmia. Minun mielestäni tällöin on kuitenkin kasvatettu väärin, koska lapsi on asetettu tarpeettomaan riskiin. Lapsesta olisi saatu täyspäinen myös ilman näitä tukkapöllyjä. Riski on perusteltu, koska tieteellinen konsensus (tarviitseeko joku tähän oikeasti viitteitä?).

Tähän taisin vastata jo viime postauksessa, mutta kertauksena nyt vielä. Mielipiteitähän voi esittää vaikka minkälaisia, mutta niiden uskottavuus pitäisi punnita perusteluiden perusteella. Nyt perusteluja ei ole juurikaan esitetty paria anekdoottia lukuunottamatta.

Mites niissä tilanteissa kun lapsi on agressiivinen muita lapsia kohtaan? Riittääkö se että tällä agressiivisesti käyttäytyvällä on turvallinen olo. En itsekkään ole fyysisen kurituksen kannalla mutta turhan usein em. ajattelevat vanhemmat oikeasti siirtävät turvattomuuden muille lapsille, ilman isompia tunnontuskia.

Olen myös tosta toisesta väitteestä eri mieltä. Varmuudella väitän että esim. vääränlainen seura vaikuttaa lapsen kehitykseen. Olen huomannut myös että jollain lapsilla empatiaa pitäisi kaataa väkisin kurkusta alas. Jos ei osaa niin sitten pitää rautalangasta vääntää. Ja vaikka empatia ei kehittyisi edes varttuessa niin olisipa ainakin opittu malli (ns. mekaanista empatiaa).

Noniin viimein ehdin kirjoittamaan lupaamani vastauksen.

Otetaan nyt vaikka seuraava esimerkki:
Lasta koulutetaan silloin tällöin tukistamalla, koska vanhempi ajattelee, että "se joka vitsaa säästää, se lastansa vihaa." Hänellä on siis hyvät tarkoitukset kasvattaa lapsestaan täyspäinen. Seuraavaksi oletetaan, että lapselle ei tule tukkapöllyistä minkäänlaisia ongelmia. Minun mielestäni tällöin on kuitenkin kasvatettu väärin, koska lapsi on asetettu tarpeettomaan riskiin. Lapsesta olisi saatu täyspäinen myös ilman näitä tukkapöllyjä. Riski on perusteltu, koska tieteellinen konsensus (tarviitseeko joku tähän oikeasti viitteitä?).

Tähän taisin vastata jo viime postauksessa, mutta kertauksena nyt vielä. Mielipiteitähän voi esittää vaikka minkälaisia, mutta niiden uskottavuus pitäisi punnita perusteluiden perusteella. Nyt perusteluja ei ole juurikaan esitetty paria anekdoottia lukuunottamatta.

Kysymys. No toisenlainen vanhempi ottaa tyylin jossa lasta ei rangaista.. Ja lapsesta kasvaa pihojen kauhu koska hänelle ole opetettu kotona mitään syistä ja seurauksista. Onko edelleen kasvatettu oikein kun sitä vitsaa on säästetty?

Mä kysyin jo aiemmin onko sulla keitto lapsia? Mä veikkaan tän ketjun perusteella että on mutta max 2v.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites niissä tilanteissa kun lapsi on agressiivinen muita lapsia kohtaan? Riittääkö se että tällä agressiivisesti käyttäytyvällä on turvallinen olo. En itsekkään ole fyysisen kurituksen kannalla mutta turhan usein em. ajattelevat vanhemmat oikeasti siirtävät turvattomuuden muille lapsille, ilman isompia tunnontuskia..

Tottakai koska silloin on lapsi kasvatettu oikein, ja voi aina todeta ettei meidän lapsi.

Alkaa löytyä lisää uskonnollispiirteisiä seikkoja sun jutuistas... Missään vaiheessa ei vedetä alleviivattuna, että tämä on se mun pointti. Ei mitään eksaktia, vaan tuollaisia ympäripyöreitä heittoja, joita voi sitten tarvittaessa jälkikäteen korjata molempiin suuntiin. Tätä kompensoi vielä, ainakin omaan silmään, erittäin ristiriitaiset jutut.

Et varmaan tarkoita kompensointia vaan täydentämistä?

Alleviivattujen yleispätevien väitteiden tekeminen niinkin monimuotoisesta aiheesta kuin lastenkasvatus on melko haastavaa, ja siksi ne jäävät usein ympäripyöreiksi. Voisin nyt kuitenkin kokeilla mahdollisimman vähän tulkinnanvaraa jättävien teesien muotoilua:

1. Lapsen kouluttaminen, opettaminen tai rankaiseminen väkivallalla on aina väärin.

2. Kasvatuksen tulee olla lapsen tarpeista lähtevää, mutta aikuisen valvomaa.

3. Lapselle tulee taata turvallinen ympäristö, jossa lapsi voi rauhassa kehittyä.

Näillä pääsee jo pitkälle eikä missään ole mainittu kantoliinaa, kestovaippoja, hippejä, kukkahattutätejä, eikä periaatteessa edes varhaista vuorovaikutusta (jos ei halua ajatella, että se kuuluu kohtaan 2).

Ymmärsinkö mä nyt oikein, että kasvatus on sun mielestä oikein tai väärin sen mukaan, että millaiseen riskiin lapsi asetetaan? Lopputulemalla ei ole mitään väliä, koska "eihän sille mitään voi"?

Yleisesti on toki vaikea sanoa mikä on väärin ja mikä ei, koska mulla ei oikeastaan riitä asiantuntemus siihen. Oikean ja väärän erottaminen on sitäpaitsi niin käsitesidonnaista, ja menee jo filosofian puolelle, että siitä keskustelu ei ehkä olekaan tarkoituksenmukaista.

Tukkapöllyesimerkin pointti on seuraava:

Vaikka lapsesta tulisi täyspäinen niin mielestäni vanhempi on tehnyt väärin asettaessaan lapsen suurempaan riskiin kuin tukkapöllyttömässä (lue väkivallattomassa) lähestymistavassa. Normaalilla aikuisella on kyky ja velvollisuus etsiä tietoa tässä tapauksessa väkivallan vaikutuksista, ja tehdä perusteltu päätös sen käytöstä. Lopputulemalla ei ole väliä, koska väitän, että samaan täyspäiseen lopputulokseen päästään väkivallalla ja ilman väkivaltaa, ja väkivallattomassa lähestymistavassa on pienemmät (tai kenties olemattomat) riskit. En ole ainakaan ikinä kuullut, että lapsesta olisi tullut esim. sosiopaatti, koska häntä ei lapsena rankaistu väkivalloin. Väkivallattomuus ei kuitenkaan yksin takaa, että lapsesta ei tule hullu, vaan tarvitaan myös niitä rajoja ja turvallista ympäristöä jne.

Edellä mainittu jo hyvät tavat, niillä nyt mun mielestä on jo aika iso vaikutus ihmisen persoonallisuuteen. Tuskin kukaan availee ovia vanhuksille/naisille ja toivottaa hyvää päivää ja sitten loput päivästä räkii siwan nurkilla röökiä polttaen. Meneeköhän tää tähän "lapsen pitää itse kasvattaa itsensä" mutta silti lasta ei päästetä kalliolle, koska siellä voi liukastua, järveen ei saa mennä kahlailemaan koska vesi on likaista, rokotuksia ei voi ottaa koska foliohattu ja kouluun ei voi mennä koska pikkueevertin pitää itse löytää se oma juttunsa. Ainiin, ja parturissa ei saa käydä, koska lapsi kiukuttelee parturituolissa.

Myönnetään, että "lapsi kasvattaa itse itsensä" oli hieman varomaton ilmaisu. Pahoittelut. En siis tarkoita, että lapsi ottaa kaiken vastuun itsestään, vaikka ei ole siihen kykeneväinen. Tarkoitin sitä, että aikuinen kasvattaa lapsen antamalla lapsen kehittyä omassa tahdissaan samalla taaten lapselle turvallisen ympäristön.

- - - Updated - - -

Mites niissä tilanteissa kun lapsi on agressiivinen muita lapsia kohtaan? Riittääkö se että tällä agressiivisesti käyttäytyvällä on turvallinen olo. En itsekkään ole fyysisen kurituksen kannalla mutta turhan usein em. ajattelevat vanhemmat oikeasti siirtävät turvattomuuden muille lapsille, ilman isompia tunnontuskia.

Jos nyt vaikka oma lapsi on aggressiivinen muita kohtaan niin ihan normaalisti otetaan se oma lapsi pois sieltä tilanteesta rauhoittumaan, ja selitetään mitä tapahtui ja mitä lapsi teki väärin. Jos muilla lapsilla ei ole jostain syystä aikuista selittämässä tilannetta, niin sitten selitetään myös niille kaltoinkohdelluille tilanne. Kaikki selitykset tietenkin ikätason mukaisesti.

Kysymys. No toisenlainen vanhempi ottaa tyylin jossa lasta ei rangaista.. Ja lapsesta kasvaa pihojen kauhu koska hänelle ole opetettu kotona mitään syistä ja seurauksista. Onko edelleen kasvatettu oikein kun sitä vitsaa on säästetty?

Mä en ota nyt kantaa yleiseen rankaisemattomuuteen (enkä ole siitä tainnut puhua sanaakaan). Olen vain puhunut, että väkivaltaiset rangaistukset ei ole hyvästä.

Totesinkin tuossa jo tomps123:lle, että pelkkä väkivallattomuus ei tee hyvää kasvatusta. Varsinaiseen kysymykseen vastaan, että ei ole tehty oikein, koska lapselle ei ole tehty mitään rajoja selväksi.

Mä kysyin jo aiemmin onko sulla keitto lapsia? Mä veikkaan tän ketjun perusteella että on mutta max 2v.

En näe perusteltuna puhua tässä yhteydessä oman lapseni iästä, koska mun argumentit ei perustu mitenkään siihen. Muistaakseni löydät vastauksen kuitenkin tästä ketjusta, jos välttämättä haluat tietää.

Mä en ota nyt kantaa yleiseen rankaisemattomuuteen (enkä ole siitä tainnut puhua sanaakaan). Olen vain puhunut, että väkivaltaiset rangaistukset ei ole hyvästä.

Totesinkin tuossa jo tomps123:lle, että pelkkä väkivallattomuus ei tee hyvää kasvatusta. Varsinaiseen kysymykseen vastaan, että ei ole tehty oikein, koska lapselle ei ole tehty mitään rajoja selväksi.

En näe perusteltuna puhua tässä yhteydessä oman lapseni iästä, koska mun argumentit ei perustu mitenkään siihen. Muistaakseni löydät vastauksen kuitenkin tästä ketjusta, jos välttämättä haluat tietää.

Et olekkaan, tunnut vaan ajattelevan kovin mustavalkoisesti. Kuten tässäkin ketjussa sanottua esim: mulla oli todella hyvä lapsuus ja todella turvallinen olo vaikka sainkin tukkapöllyä ja selkäsaunankin.
Mä saan susta sellaisen kuvan että on kovasti lueskeltu kaikkea ja kovasti yleistetään asioita joista ei vielä ole pienintäkään hajua, kunhan sun lapsi nyt menee vaikka sinne kerhoon ja alat nähdä miten hienosti homma nykyään toimii niin saattaa ajatusmailmakin muuttua.

Tätä väkivallatonta kasvatusta on nyt tungettu aika pitkään, mutta selkeästi hommat on mennyt huonompaan suuntaan, lapsilla on masennusta koulukiusaaminen on muuttunut julmemmaksi ymym esimerkkejä löytyy pilvin pimein ihan vaikka ilta-lehteä selaamalla. Tosin tätä ei aiheuta väkivallan puute vaan yleisesti ottaen se että vanhemmat eivät enää OSAA kasvattaa lapsiaan tämäkin homma ulkoistetaan muiden ihmisten vastuulle.

En ole ainakaan ikinä kuullut, että lapsesta olisi tullut esim. sosiopaatti, koska häntä ei lapsena rankaistu väkivalloin. Väkivallattomuus ei kuitenkaan yksin takaa, että lapsesta ei tule hullu, vaan tarvitaan myös niitä rajoja ja turvallista ympäristöä jne.

Toistan edellisen postaukseni aiheen: menee taas vähän ristiin ainakin omaan silmään nämä sun jutut. Mun mielestä on aika kovaa yleistystä väittää, että sosiopaattiset taipumukset eivät tule esiin ihmisissä, jotka ovat eläneet väkivallattoman lapsuuden. Ja miten määrittelet tuon käyttämäsi määritelmän "hullu"? Eikö sosiopaatti ole hullu? Onko henkisesti kiusaava, ehkä jopa toiset itsemurhaan ajava narsisti hullu?

Mikä se riski on fyysisessä kurittamisessa esim. rangaistuskeinona? Silloinko vain on altis erinäisille persoonallisuushäiriöille? Eikö väkivallattomuudessa ole mitään riskejä? En oikein nyt kykene sisäistämään, että mitä ne mainitsemasi riskit käytännössä ovat... Jos väkivallattoman lapsuuden kokeneet eivät voi olla esim. sosiopaatteja, niin luunappeja saavatko sitten voivat olla? Onko raja niin hiuksen hieno?

Anteeksi, mutta olemme täysin eri ajatusmaailmoissa tämän asian tiimoilta enkä lainkaan sisäistä lähestymistapaasi/tavoitettasi tämän keskustelun suhteen, joten en halua henk. koht. kanssasi asiasta enää keskustella. En kritisoi tällä hetkellä kasvatustapojasi, vaan sinun omia kommunikointitaitojasi ja -tapojasi. En ihan vilpittömästi nyt tiedä, että mikä se kaikkien krumeluurien alla oleva totuutesi on.

Puhut myös kovasti kuinka lapsi pitää viedä agressiivisesti käyttäytyessään pois tilanteesta rauhoittumaan: miten sen teet? Mitä jos vaikka 7v potkii, hakkaa, sylkee, puree ja repii tukasta sua kun raivotautinen, niin miten sä sen rauhoitat ja viet tilanteesta pois? Miten estät ettei hän pysty heittäytymään sylistäsi pois? Miten estät häntä palaamasta välittömästi takaisin hiekkalaatikolla lyömään muita lapsia? Pidätkö lujempaa kiinni? Milloin lujaa kiinni pitäminen muuttuu fyysiseksi kurittamiseksi?

Anteeksi kielellinen puutteeni, tarkoitin juurikin täydentämistä enkä korrelointia.

- - - Updated - - -

Esittämäni kysymykset ovat ihan yksinkertaisia, taka-ajatuksia sisältämättömiä kysymyksiä, joilla koitan kartoittaa ajatusmaailmaasi.

Tätä väkivallatonta kasvatusta on nyt tungettu aika pitkään, mutta selkeästi hommat on mennyt huonompaan suuntaan, lapsilla on masennusta koulukiusaaminen on muuttunut julmemmaksi ymym esimerkkejä löytyy pilvin pimein ihan vaikka ilta-lehteä selaamalla. .

Vielä kun joku osoittaisi että nimenomaan näitä lapsia on kasvatettu väkivallattomasti. Omat havainnot tukee sellaista tulkintaa, että lapsen aggressiivinen käytös on ainakin jossain määrin opittua. Kotoa. Äitiä koulutetaan samoilla konsteilla kuin sitä lastakin.

Puhut myös kovasti kuinka lapsi pitää viedä agressiivisesti käyttäytyessään pois tilanteesta rauhoittumaan: miten sen teet? Mitä jos vaikka 7v potkii, hakkaa, sylkee, puree ja repii tukasta sua kun raivotautinen, niin miten sä sen rauhoitat ja viet tilanteesta pois?
Kasvatus on mennyt vituilleen jo paljon aiemmin jos tuohon tilanteeseen on jouduttu. Sano sinä missä vaiheessa on sopivaa aloittaa lapsen lyöminen? Riittääkö potku vai pitääkö puraista? ;)

Heeei nythän mä ton quoteni snaijaan. Sä siis sanoit ettei se väkivallattomuus ole syypää esim. sosiopaattisiin ominaisuuksiin. No voiko yhtä ison yleistyksen tehdä väkivallan kanssa? Onko joku sosiopaatti pelkästään sen takia, että hän sai luunappia lapsena? Heeeei, vähä perjantaifiilis jo!
its-friday-fuck-this-shit-mondays.jpg

Josko ajattelisi jotain muutakin: käytiin tuossa viime viikolla rakenneultrassa ja kaikki ok, poika tulossa joten miesvalta palaa meidän taloon. Kolmas lapsi siis, kaikilla tulee oleen 2v väliä. Vähän meinaa huumori loppua kun asiaa ajattelee... Tai no, oma ja vaimon jaksaminen lähinnä mietityttää. Tottahan se on, että ruuhkavuodet on aika pahat, mutta kai se siitä (toivottavasti) helpottaa sitten myöhemmällä iällä, kun voivat touhuta keskenään ja pitävät toisistaan huolta.

- - - Updated - - -

Vielä kun joku osoittaisi että nimenomaan näitä lapsia on kasvatettu väkivallattomasti. Omat havainnot tukee sellaista tulkintaa, että lapsen aggressiivinen käytös on ainakin jossain määrin opittua. Kotoa. Äitiä koulutetaan samoilla konsteilla kuin sitä lastakin.

Kasvatus on mennyt vituilleen jo paljon aiemmin jos tuohon tilanteeseen on jouduttu. Sano sinä missä vaiheessa on sopivaa aloittaa lapsen lyöminen? Riittääkö potku vai pitääkö puraista? ;)

No tämähän nyt on taas tätä ainaista mustavalkoisuutta. Joko paapotaan lapsi vapaalla kasvatuksella piloille, eli ei tehdä muuta kuin mantramaisesti hoetaan "älä nyt pikkueevertti, ei saa muita lapsia lyödä" tai sitten lyödään ja hakataan niin että veri lentää. Ja kotio päästyä hakataan se vaimokin.

Olen jo aiemminkin sanonut, etten tue lyömistä tai edes tukistamista. Onko se luunappi, tai esim. käsistä kantaen kaupasta ulos vienti mielestänne samalla viivalla lyömisen ja potkimisen kanssa?

Ja jos palaan tuohon ei-väkivalta-aiheeseen, niin tämä kolmas lapsi oli aikamoinen yllätys meille molemmille ja käytiin aika raskaat keskustelut aiheesta. Tänä päivänä lapsen pitäminen tuntuu ainoalta oikealta vaihtoehdolta ja kova syyllisyys tulee aina, kun miettii että joskus edes ajatteli jotain muuta vaihtoehtoa.

Lapsen tulo tulee vaikuttamaan meidän perheen taloudelliseen tilanteeseen erittäin paljon taas pariksi vuodeksi eteenpäin ja ennenkö kukaan alkaa huutaan että "ei se raha ole kaikki kaikessa", niin todettakoon edelleen se että olen ainoa tulonlähde perheessämme ja tämän asian piti muuttua, mutta lapsen tulon myötä asia ei vielä pariin vuoteen muutukaan. Meillä on pelkkiä pakollisia kuluja melkoisesti, joten kädestä suuhun eletään, ellei palkkapussi satu joku kuukausi olemaan normaalia isompi.

Eli nyt on sitten mennyt kaikki vituiksi meillä kun ollaan "siihen tilanteeseen jouduttu" että nuorempi on melkoinen latino luonteeltaan. Eli ottaa kierroksia hiton helposti ja se tosiaan jopa puree ja potkii jos sitä siinä tilanteessa haluaa rauhoitella. Eli on kaksi vaihtoehtoa, joko ottaa sen kunnolla syliin ja rauhoittelee, joutuu sitten ihan tosissaan pitelemään ettei pure ja potki. Tai sitten antaa mököttää omissa oloissaan sen 5-10 minuuttia jonka jälkeen tilanne on ohitse.

Vituiksi on mennyt kun on tähän tilanteeseen jouduttu. Varmaan hakattu sellaiseksi kun muita vaihtoehtojahan ei taas pakkiksen täydellisten keskuudessa ole.

Miten se menikään? Perus Pakkiksen koira ja lapset tottelee ajatusta, jos ei aina ihan sitä niin sitten pitää vähän sormenpäällä tehdä "heristävää" liikettä. Vai onko ne hakattu muutaman kerran ettei ne uskalla näyttää edes tunteitaan? Onko ne hakattu tottelemaan ajatusta?

Minä väitän että lähes joka muksulla on jossain elämänvaiheessaan näitä "raivonpuuskia". Kellä enempi ja kellä vähempi. Ainakin ihan psykologien mukaan sitä vaan esiintyy toisille enempi ja toisilla vähempi. Tämä ei siis nyt perustu mihinkään faktaan mihin ois antaa linkkejä vaan ihan keskusteluun. Vanhempi oli jotain 3 vuotias kun se jonkun aikaa muksi etenkin minua. Sitten se vaan meni ohi eikä ole sen jälkeen ollut. Nuorempi nyt 6 vuotiaana "vetää joskus herneet kunnolla nenään" jos vaikka joku pelaaminen ei luonnistu ekalla kerralla täydellisesti. Siihen sopii mennä kokeilemaan että sätkiikö se vastaan. Olen todennut että jos siihen hermostumiseen ei ole oikeaa syytä niin parempi vaan antaa pahimman mennä ohi ja kohta se sen unohtaa. Olen itse muuten ollut pentuna aika samanlainen, että helposti kierroksia tappiin ja sitten nopea rauhoittuminen ja tunnin päästä hyvä kun muistaa edes olleensa vihainen tai että mistä oli vihainen. Että voisko nämä olla niitä jotain periytyviä luonteenpiirteitä mille ei oikein voi mitään...paitti täydellisessä maailmassa.

Tai vastaavasti osoittaisi toisinpäin ;) Mustavalkoiset lasit päässä asioiden tarkastelu on hivenen tyhmää.
EIkös sitäkin ole tutkittu että esim: tietokone pelit ja televisio vaikuttavat suurilta osin lapsen kykyyn tuntea esim: empatiaa.
Voinko nyt siis yleistää jos lapsi on väkivaltainen niin syynä onkin se että annoin hänen pelata jo 4v jotain hevospeliä tai se että hän katseli muumeja pienenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom