- Ikä
- 45
Tähän törmää tällaisessa keskustelussa aina. Tuo on harvinaisen paska argumentti. Ei aikuisia muuten laiteta jäähyllekään, eikä takavarikoida niitten leluja tms.
Lisäksi musta on ihan ok sanoa mua lyöneelle ja uudestaan lyömään pyrkivälle aikuiselle, että jos se ei lopeta niin lyön takaisin.
Niin on, kun täällä lienee nyt yksiselitteisesti tuomittu se lyöminen niin aikuista kuin lastakin kohtaan. Taasen voimankäyttö on sitten ihan kokonaan toinen juttu, siitä ollaan varmasti perustellusti montaa mieltä ihan ketä tahansa koskien. Jokuhan on sitäkin mieltä ettei poliisikaan saisi käyttää voimaa, aikuistakaan kohtaan.
Mitäs sitten kun se lapsi haluaa vaan pelata sillä tabletilla ja se aikuinen sanoo että ei. Sitten tullaan pois sieltä pilvilinnoista ja täydellisestä maailmasta, niin kiellosta ja rangaistuksen uhasta huolimatta se lapsi ei lopeta sitä pelaamista. Menet ottamaan sen pois ja lapsi pistää vastaan, joudut ottamaan sen pois käyttäen voimaa. Tai sitten annat periksi. Onko tässä kohtaa väärin tarvittaessa jopa repiä se vehjes sen lapsen kädestä vai pitääkös sitä vaan mairitella että nyt janipetteri sun vaan pitää antaa se tabletti isille. Jonkun oppikirjan mukaan varmaan pitää. Itse vaan olen kokenut että ei ne aina tottele, ei vaikka ois miten kasvatettu ja opetettu. Kokeilevat rajojaan jne. Ei tietenkään kaikilla, jotkut ehkä pelkää saavansa sen elämänsä selkäsaunan vaikkeivat ole sitä ikinä saanut tai sitten vaan tottelevat kaikkea. Itse olisin kyllä huolissani tästäkin ÄÄRIPÄÄSTÄ.
Mutta tuo Jamin pointti oli hyvä, eli anna kahdenkeskistä aikaa. Mulla on muuten ihan hyvä tarinakin tähän vaikka olikin molemmat pojat mukana. Mun piti tehdä n. 580 km ajolenkki, eli käydä hakemassa tavaraa toiselta puolelta Suomea. Päätin että otanpas pojat mukaan kun oli sopivasti joku arkivapaa. Otettiin vähän herkkuja mukaan ja DVD:t mukaan jne. Ajettiin yhden pysäyksen kanssa molemmat reissut, eli ennalta sanoin että siellä ja siellä käydään syömässä. Pikkuherrat eivät kitisseet eivätkä tapelleet yhtä ainutt kertaa koko reissulla. Heidän mielestään oli kiva retki. Muuten kyllä tunnin mökkimatkakin on välillä liikaa kun nyrkit heiluu koko ajan kun toinen vähän "vahingossa" hipaisee, tai ottaa toisen lelun tai ei halua kattoa samaa ohjelmaa tai haluaisi kuunnella just jotain tiettyä musiikkia mitä toinen ei halua jne.
Ja töissäkin ovat olleet mulla mukana. Jos ovat molemmat niin joutuu vahtimaan ettei pistä koko pajaa sekasin kun keksivät ajaa pumppukärryillä rallia jne. Mutta jos ovat itsekseen niin tekevät just kaiken kuin ajatus ja ovat todella esimerkillisiä käytöksensä kanssa. Aina. Siksi työkavereiden lieneekin vaikea uskoa että meidän vanhemmalla on ADHD kun ei se härvää yhtään jos se on mun kanssa ilman että on velipoika tai yhtään kaveria mukana.
Ja eilen oli kaksi pientä tyttöä, 3 ja 4 vuotiaaat niiden kaverina naapurista. Ei yhtä ainutta riitaa koko illan aikana. Jos ois ollut samanikäset pojat niin ne ois tapelleet takuulla sen 10 kertaa. Että ei varmaan huono jos perheessä on esim. 3 lasta ja edes yksi niistä on tyttö. Tuntuu rauhottavan heti menoa kun on tyttö tai tyttöjä mukana. Pojat kun leikkii niin se on aina jotain sotaa, taistelua jne ja sitten kun jotain vähän sattuu niin sehän pitää kostaa ja sen tietää miten siinä sitten aina käy...