Pienten lasten ISIEN ketju!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tähän törmää tällaisessa keskustelussa aina. Tuo on harvinaisen paska argumentti. Ei aikuisia muuten laiteta jäähyllekään, eikä takavarikoida niitten leluja tms.

Lisäksi musta on ihan ok sanoa mua lyöneelle ja uudestaan lyömään pyrkivälle aikuiselle, että jos se ei lopeta niin lyön takaisin.

Niin on, kun täällä lienee nyt yksiselitteisesti tuomittu se lyöminen niin aikuista kuin lastakin kohtaan. Taasen voimankäyttö on sitten ihan kokonaan toinen juttu, siitä ollaan varmasti perustellusti montaa mieltä ihan ketä tahansa koskien. Jokuhan on sitäkin mieltä ettei poliisikaan saisi käyttää voimaa, aikuistakaan kohtaan.

Mitäs sitten kun se lapsi haluaa vaan pelata sillä tabletilla ja se aikuinen sanoo että ei. Sitten tullaan pois sieltä pilvilinnoista ja täydellisestä maailmasta, niin kiellosta ja rangaistuksen uhasta huolimatta se lapsi ei lopeta sitä pelaamista. Menet ottamaan sen pois ja lapsi pistää vastaan, joudut ottamaan sen pois käyttäen voimaa. Tai sitten annat periksi. Onko tässä kohtaa väärin tarvittaessa jopa repiä se vehjes sen lapsen kädestä vai pitääkös sitä vaan mairitella että nyt janipetteri sun vaan pitää antaa se tabletti isille. Jonkun oppikirjan mukaan varmaan pitää. Itse vaan olen kokenut että ei ne aina tottele, ei vaikka ois miten kasvatettu ja opetettu. Kokeilevat rajojaan jne. Ei tietenkään kaikilla, jotkut ehkä pelkää saavansa sen elämänsä selkäsaunan vaikkeivat ole sitä ikinä saanut tai sitten vaan tottelevat kaikkea. Itse olisin kyllä huolissani tästäkin ÄÄRIPÄÄSTÄ.

Mutta tuo Jamin pointti oli hyvä, eli anna kahdenkeskistä aikaa. Mulla on muuten ihan hyvä tarinakin tähän vaikka olikin molemmat pojat mukana. Mun piti tehdä n. 580 km ajolenkki, eli käydä hakemassa tavaraa toiselta puolelta Suomea. Päätin että otanpas pojat mukaan kun oli sopivasti joku arkivapaa. Otettiin vähän herkkuja mukaan ja DVD:t mukaan jne. Ajettiin yhden pysäyksen kanssa molemmat reissut, eli ennalta sanoin että siellä ja siellä käydään syömässä. Pikkuherrat eivät kitisseet eivätkä tapelleet yhtä ainutt kertaa koko reissulla. Heidän mielestään oli kiva retki. Muuten kyllä tunnin mökkimatkakin on välillä liikaa kun nyrkit heiluu koko ajan kun toinen vähän "vahingossa" hipaisee, tai ottaa toisen lelun tai ei halua kattoa samaa ohjelmaa tai haluaisi kuunnella just jotain tiettyä musiikkia mitä toinen ei halua jne.

Ja töissäkin ovat olleet mulla mukana. Jos ovat molemmat niin joutuu vahtimaan ettei pistä koko pajaa sekasin kun keksivät ajaa pumppukärryillä rallia jne. Mutta jos ovat itsekseen niin tekevät just kaiken kuin ajatus ja ovat todella esimerkillisiä käytöksensä kanssa. Aina. Siksi työkavereiden lieneekin vaikea uskoa että meidän vanhemmalla on ADHD kun ei se härvää yhtään jos se on mun kanssa ilman että on velipoika tai yhtään kaveria mukana.

Ja eilen oli kaksi pientä tyttöä, 3 ja 4 vuotiaaat niiden kaverina naapurista. Ei yhtä ainutta riitaa koko illan aikana. Jos ois ollut samanikäset pojat niin ne ois tapelleet takuulla sen 10 kertaa. Että ei varmaan huono jos perheessä on esim. 3 lasta ja edes yksi niistä on tyttö. Tuntuu rauhottavan heti menoa kun on tyttö tai tyttöjä mukana. Pojat kun leikkii niin se on aina jotain sotaa, taistelua jne ja sitten kun jotain vähän sattuu niin sehän pitää kostaa ja sen tietää miten siinä sitten aina käy...

JA toiko teki tosta patenttiratkaisun jota suosittelen kaikille lapsille?

- - - Updated - - -

Periaatteessa ei kyllä tarvita kokemusta yhtään mistään, että voi asiasta keskustella ja esittää perusteltuja mielipiteitä. Huudella voi tietty ihan kuka vaan ilman perusteluita. Olen kuitenkin pyrkinyt antamaan omille näkemyksilleni perustelut.

.

Ja sen kyllä huomaa.

...
Mitäs sitten kun se lapsi haluaa vaan pelata sillä tabletilla ja se aikuinen sanoo että ei. Sitten tullaan pois sieltä pilvilinnoista ja täydellisestä maailmasta, niin kiellosta ja rangaistuksen uhasta huolimatta se lapsi ei lopeta sitä pelaamista. Menet ottamaan sen pois ja lapsi pistää vastaan, joudut ottamaan sen pois käyttäen voimaa. ...

Mä en kyllä laske jonkun pädin kädestä ottamista väkivallaksi. Vaikka joku skraidu skidiin tulisikin. Mansikkakeitto on tästä varmaan eri mieltä. Se kädestä otto ei vaan itsessää ole rangaistus, vaan se kun jää kaikki pelaaminen ja tv:n katselu muutamaksi päiväksi. Tai mielellään vielä niin että velipoika saa pelata mutta itse ei. Pitäisi pädin irrota näpistä seuraavalla kerralla vähän helpommin. Ja jos ei irtoa niin sitten rankempi jälkiseuraus. Kyllä se pohja jokaisestä säkistä löytyy.

No tämähän nyt on taas tätä ainaista mustavalkoisuutta.

Jos ne nimetyt vaihtoehdot on väkivallalla/väkivallatta kasvattaminen, niin kyllähän se ohjaa keskustelua tiettyihin ääripäihin.

Jokuhan on sitäkin mieltä ettei poliisikaan saisi käyttää voimaa, aikuistakaan kohtaan.

Poliisi ei enimmäkseen käytä väkivaltaa opetustarkoituksessa, tyyliin ajoit ylinopeutta joten saat selkään että muistat ensi kerralla. Edes tuomioistuimelta ei saa raippoja. Tätä mä olen tarkoittanut näissä keskusteluissa kun joku aina viisastelee että saako ottaa lapion kädestä jos lapsi lyö sillä naapurin Riikkaa.

En tiä taas kumpi väittelyn osapuoli ei ymmärrä, todennäköisesti ei kumpikaan :D

Mitäs sitten kun se lapsi haluaa vaan pelata sillä tabletilla ja se aikuinen sanoo että ei. Sitten tullaan pois sieltä pilvilinnoista ja täydellisestä maailmasta, niin kiellosta ja rangaistuksen uhasta huolimatta se lapsi ei lopeta sitä pelaamista. Menet ottamaan sen pois ja lapsi pistää vastaan, joudut ottamaan sen pois käyttäen voimaa. Tai sitten annat periksi. Onko tässä kohtaa väärin tarvittaessa jopa repiä se vehjes sen lapsen kädestä vai pitääkös sitä vaan mairitella että nyt janipetteri sun vaan pitää antaa se tabletti isille. Jonkun oppikirjan mukaan varmaan pitää. Itse vaan olen kokenut että ei ne aina tottele, ei vaikka ois miten kasvatettu ja opetettu. Kokeilevat rajojaan jne. Ei tietenkään kaikilla, jotkut ehkä pelkää saavansa sen elämänsä selkäsaunan vaikkeivat ole sitä ikinä saanut tai sitten vaan tottelevat kaikkea. Itse olisin kyllä huolissani tästäkin ÄÄRIPÄÄSTÄ.

Mun mielestä on oikein ihan vaan ottaa se tabletti pois. Tietysti olisi optimaalista, että tätä seuraavaan tunteenpurkaukseen vastattaisiin selittämällä asia. Toki jos on aikaa niin voi ihan puhumalla yrittää saada sen tabletin pois, mutta sitten taas jos on esim ilta niin puhumalla hommaan menee vaikka tunti, joka jo lyhentää yöuniakin, ja kääntyy sitten haitallisuudessa ehkä itseään vastaan. Poisotto + nopea käsittely kestää kivana päivänä sen 2 minuuttia ja ei niin kivana mahdollisesti vähän pitempään.

Tähän tabletin poisottamiseen pitää tietty olla joku peruste. Esimerkiksi nukkumaanmeno, ruutuaika on täynnä, pitää tehdä jotain muuta jne.

Siinä sitten Timba alat perustelemaan joka kerta lapselle miksi teet jotain ja ihan vaikka vaan tunnin kerrallaan ettei varmasti jää kellekkään paha mieli. Näin se homma toimii.
Itse toimin tuollaisissa tilanteissa niin että kerron syyn ja otan tavaran pois jos ei itse suostu heti antamaan, ihme kyllä ei ole tuonkaan asian kanssa ollut ongelmia.

Ensinnäkin A. Minä olen lapsen ISÄ ja auktoriteetti minä päätän mitä tehdään ja miten, EI LAPSI tietyistä asioista ei neuvotella eikä lässytetä, ongelmat pyritään myös hoitamaan niin että niistä ei jatkossa tule ongelmia. Jos lapselle annetaan siimaa tuollaisissa asioissa niin voit olla Keitto aivan varma että saat jatkossakin käyttää sitä aikaa samoista asioista sanomiseen ja mahdollisesti vielä käy niin ettei se selitely sitten autakkaan.

Henkilökohtaisesti ainakin itse käytän aikaani ennemmin lapsien kanssa leikkimiseen kun siihen että jankkaan juupas eipäs:tä useamman tunnin päivässä-.

Kyyllähän 2 vuotias jos käyttää YouTubea ihan sujuvasti, ihan varmasti ja tottakai.

En nyt tiedä oliko tämä epäilys etteikö 2v osaisi käyttää ipadia vai ei? Meillä ainakin onnistui kun rähmäsormillaan suihtoi menemään. Niitä Yuotuben linkkejä / ehdotuksia klikkailemalla ja menemällä syvemmälle "puuta" alkaa muuten tulla vastaan aika mielenkiintoisia videoita jota eivät liity enää mitenkää siihen alkuperäiseen videoon. Eli kannattaa olla tarkkoina ellei yhtäkkiä halua lapsen katselevan vähäpukeisia naisia pesemässä autoa kun alkuperäinen video oli "Raa raa the noisy lion".

Siinä sitten Timba alat perustelemaan joka kerta lapselle miksi teet jotain ja ihan vaikka vaan tunnin kerrallaan ettei varmasti jää kellekkään paha mieli. Näin se homma toimii.
Itse toimin tuollaisissa tilanteissa niin että kerron syyn ja otan tavaran pois jos ei itse suostu heti antamaan, ihme kyllä ei ole tuonkaan asian kanssa ollut ongelmia.

Ensinnäkin A. Minä olen lapsen ISÄ ja auktoriteetti minä päätän mitä tehdään ja miten, EI LAPSI tietyistä asioista ei neuvotella eikä lässytetä, ongelmat pyritään myös hoitamaan niin että niistä ei jatkossa tule ongelmia. Jos lapselle annetaan siimaa tuollaisissa asioissa niin voit olla Keitto aivan varma että saat jatkossakin käyttää sitä aikaa samoista asioista sanomiseen ja mahdollisesti vielä käy niin ettei se selitely sitten autakkaan.

Henkilökohtaisesti ainakin itse käytän aikaani ennemmin lapsien kanssa leikkimiseen kun siihen että jankkaan juupas eipäs:tä useamman tunnin päivässä-.

No enkös tuossa sanonut, että hommaan menee itselläni 2 minuuttia?

Jos on aikaa niin voi yrittää saada puhumalla pois, ja tämä voi olla joskus ihan hyödyllistä. Jos siinä kuitenkin jatkuvasti menisi tunti niin ei se olisi kovin hyvä lähestymistapa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin ja tässäkin varmaan aika oleellista on sen lapsen IKÄ ja se onko niitä lapsia paljon vai ei, mulla menee poisottoon selittelyjen kanssa noin 15-30 sek. Ja oikeastaan ikinä ei tarvitse ottaa mitään pois riittää kun sanoo että nyt mussukka tänne se syystä että. Ja toi on aina ei pelkästään hyvänä päivänä ja johtuu ihan puhtaasti siitä että lapset tietävät jäävänsä kakkoseksi jos niistä tavaroista tarvitsee alkaa vääntää.

Ihan sama pätee siihenkin jos jäävät kiinni vaikka kiusaamisesta, niin tietäävät että siitä on seuraamuksia (ps: eipä ole kukaan noista vielä jäänyt).

Miksi ihmeessä?

...minäkään en ymmärrä tätä ajatusmaailmaa, että lapsi saisi tehdä samat asiat kuin aikuinenkin. Miksi ihmeessä niin pitäisi olla? Vaikka onkin tuskallista lukea mansikkasopan ajatelmia, niin tätä voisi ihan mielenkiinnosta avata hieman...

Miksei lapsia saisi lyödä kun aikuisiakin saa?

Johan mä sanoin äskeisessä postissa, että voihan jossain ääritilanteessa joutua lyömään kun pitäisi selvitä hengissä. En vaan näe realistista mahdollisuutta että 8-vuotias on niin ylivertainen, että on pakko lyödä. Jossain vaiheessa lapsetkin on kyllä niin isoja, että hengissä selvitäkseen on käyttää nyrkkejä.

Ihan samat säännöt siis pätee, mutta lasten kanssa harvemmin joutuu siihen viimeiseen oljenkorteen tarttumaan.

Ja lisäksi vielä ennen sinun kirjoituksiasi olen sanonut noin 10 kertaa, että fyysistä koskemattomuutta on rikottava jos oma tai muiden koskemattomuus on uhattuna. Sitä kaiketi kutsutaan hätävarjeluksi.

Miksi ihmeessä?

Koska lapset ovat yhtä oikeutettuja käyttämään kodin irtaimistoa kuin aikuisetkin (muistetaan ikä- ja kykyrajoitukset ja turvallisuus).

Yleensäkin miettisin kieltämistä siltä kannalta että miksi jotain pitäisi kieltää eikä että miksi jotain pitäisi sallia.

Millä perusteella sinä kieltäisit lapsilta sohvalla syömisen jos aikuisetkin sitä tekevät?

Johan mä sanoin äskeisessä postissa, että voihan jossain ääritilanteessa joutua lyömään kun pitäisi selvitä hengissä. En vaan näe realistista mahdollisuutta että 8-vuotias on niin ylivertainen, että on pakko lyödä. Jossain vaiheessa lapsetkin on kyllä niin isoja, että hengissä selvitäkseen on käyttää nyrkkejä.

Siis lyöt kun keinot loppuu. Eikö olisi ollut parempi joskus aiemmin opettaa että jos lyö niin tulee oma nenä kipeäksi. Ei tarvitse sitten uudestaan kokeilla.

- - - Updated - - -

Koska lapset ovat yhtä oikeutettuja käyttämään kodin irtaimistoa kuin aikuisetkin.

Miksi ihmeessä olisivat? Mun irtaimistoa se on eikä niiden.

Siis lyöt kun keinot loppuu. Eikö olisi ollut parempi joskus aiemmin opettaa että jos lyö niin tulee oma nenä kipeäksi. Ei tarvitse sitten uudestaan kokeilla.

- - - Updated - - -

Miksi ihmeessä olisivat? Mun irtaimistoa se on eikä niiden.

Miksi ihmeessä ne saa asua sun luona? Sun koti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom