Ite en ees tbh alottais treenausta, ellei lähtöajatuksena oo tehä hommasta elämäntapa. Ei oo ihan sama ku pyöräilyn opettelu, minkä osaat sit aina. Huomattavasti katoavaisempi juttu. Jos sä treenaat 10 vuotta, ja pidät 30v tauon sen jälkeen, ni eipä siinä mitään järkeä oo.
Pakko kommentoida tätä, koska ihmisten kanssa jutellessa ja nettiä stalkatessa olen monesti kuullut samansuuntaisia kommentteja. Voin sanoa lähes 100% varmuudella, että omalla kohdallani tällainen "it's a lifestyle brraahh, foorr liffee" - asennoituminen olisi johtanut treenin lopettamiseen heti, kun homma vähän vaikeutui. Eli noin 2 kk jälkeen, mikä on mutuna varmaan aika yleistä.
Ainoa tapa, jolla mä sain jatkettua treeniä niin pitkään, että siitä muodostui puoliautomaattinen rutiini, oli asennoitua koko juttuun vähän kuin vitsinä. Ei mitään odotuksia, ja annoin itselleni luvan lopettaa koska tahansa. Paradoksaalisesti juuri se, että pidin koko ajan "toista jalkaa oven välissä", enkä sitoutunut koko juttuun kuin korkeintaan puoliksi tosissaan, teki hommasta mielekkäämpää. Ei siis sellaista, jota on "pakko tehdä", jotta pysyy kunnossa, vaan sellaista, jota mä "haluan tehdä", jotta näen, kuinka pitkälle voin päästä. Itsensä pakottaminen + tahdonvoimalla vääntäminen = mahdoton yhtälö pitkällä aikavälillä.
Okei, mä sitten kuitenkin lopetin.. Eli todistin itse edellä esittämäni väitteet vääriksi.. Kuitenkin lopettaminen kesti 15v sen 2kk sijaan. Toi ei mun mielestä ole ihan mitätön ero. Ensiksikin opin omasta kropasta ja psyykestä huomattavasti enemmän, kuin olisin koskaan uskonut mahdolliseksi. Toiseksi tärkein juttu oli omien rajojen löytämien. On helppo kuvitella, että jos jotain asiaa vaan haluaa tarpeeksi, niin sen voi saada. Mun mielestä se testi tulee siinä, oletko valmis tekemään ihan kaiken sen eteen, jotta todennäköisyydet alkavat kallistua onnistumisen puolelle. Eikä sekään välttämättä riitä, mutta ainakin toi on hyvä diagnostinen työkalu sille, onko motivaatio aidosti sisäsyntyistä, vai jotain ulkoa opeteltua.
Kukaan ei koskaan tee mitään sellaista, mitä ei halua tehdä. Vähän aikaa voi "fake it till you make it", mutta ei noin voi elää. Ainakaan, jos haluaa säilyttää jonkinlaisen mielenrauhan ja itsekunnioituksen.