Näistä yläkroppatreeneistä on alkanut muodostumaan nyt pienimuotoinen haaste tuon ajankäytön osalta. Eilenkin meni valehtelematta se 1,5 h vähintään, kun koko setin vetäsin läpi. Joko mulla on liikaa liikkeitä tai liikaa sarjoja tai mahdollisesti molempia? Olisko teillä heittää vinkkejä, miten lähtisitte tuota muokkaamaan?
Toinen asia, mikä alkoi mietityttään on tuo voimatasojen kasvatus tämän ylärkroppatreenin osalta. En tiedä teistä muista, mutta itse kun olen tehnyt penkin niin kyllä se vaan melkoisesti syö paukkuja dipistä, pystypunnerruksesta nyt puhumattakaan. Miten teillä muilla on ollut progression laita noiden apuliikkeiden osalta?
Ylempänä sitä on sanottukin, mutta voimatreeneissä nyt menee yleisesti hieman aikaan, kun sarjataukojen tarkoituksena on oikeasti palauttaa seuraavaa sarjaa varten ja näin niissä voi mennä se 3-5 minuuttiakin. Ei 90 min ole vielä liian pitkä treeniksi, mutta sellaiseen 60-90 min noita voimatreenejä pitäisi pystyä vääntämään. Jossain aiemmassa postissa täällä mietit, että kai niitä sarjamääriä voi lisätä tuohon Nortonin esimerkkiin nähden ja nyt olet kai mennyt lisäämään, joka yllätys yllätys johtaa siihen, että aikaakin kuluu treenissä. Mieti nyt se sun ohjelma läpi, että mitkä liikkeet siellä ylipäätään ovat tarpeellisia.
Toistoja ei ole pahemmin varastoon jätetty.
Jos tätä ketjua jaksaisi yhtään selailla niin aika selkeästi kävisi ilmi, että ei aivan heti lähdetä vetämään failure sarjoja vaan tiukahkoja suoria sarjoja, joissa jätetään 1-2 toistoa varastoon. Esimerkiksi postissa #415 kirjoittin Konaalle vastausta failuretreenaamiseen. Ei näissä asioissa tietenkään ole mitään kiveen kirjoitettuja sääntöjä. Norton on kuitenkin useammassa PHATia käsittelevässä haastattelussa/artikkelissa sanonut, ettei siinä pidä heti vetää failureen, niin luuletko, että heti kannattaa alkaa clusterfuckaamaan systeemiä ja lisäilemään voimatreeneihin esimerkiksi pakkotoistoja.
Olen nyt tehnyt tuota lapiokahvaa selän leventävänä voimaliikkeenä ihan siitä syystä, että olen aivan kuvottavan paska leuanvetäjä, mitä ei ihan heti uskoisi, kun tällainen kukkakeppi on.
Siksi olen tehnyt leukoja lähinnä "ylläpitävästi" jos tuollaista termiä edes voi käyttää.
Saan myös tuossa lapiokahvassa paremman supistuksen latseihin kun taas leuanvedot ottaa aika kovaa mulle myös forkkuihin. Toki se selkäänkin ottaa osittain, mutta ei niin hyvin kuin ylätaljassa. Vai onko tässä voimaliikkeessä se tuntuma nyt sitten toissijainen juttu?
Selälle tein eilen:
ylätalja lapiolla, kulmasoutu tangolla, alatalja (+pulloveria extrana)
Jos olet mielestäsi paska vetämään leukoja niin ehkä silloin juuri kannattaisi alkaa vedellä niitä ja oppia tekemään tuota. Kuitenkin noissa pääliikkeiden työsarjoissa toistoalue sijoittuu johonkin 3-6 toiston väliin, joten väittäisin, että tuolle toistoalueelle saat osumaan sarjat, vaikka sitten aluksi pelkällä kehonpainolla ja sitten painoja lisäillen. Näissä voimatreeneissä ei olekaan tarkoituksena mikään lihaksen ultimaattinen tuntumahinkkaus, jossa etsitään paras mahdollinen huippusupistus, vaan keskitytään nostamaan sarjapainoja
hyvällä tekniikalla. Tarkoituksena ei siis tietenkään ole alkaa ryskäämään tai heilumaan miten sattuu.
Miksi teet jotain extraliikkeitä, jos ylempänä valitat treenien kestosta? Ja toiseksi, kuinka hyvä voimaliike/apuliike jollekin ohjelmasi pääliikkeelle pullover on? Jätä noi vitkuttelut nyt kylmästi vain niihin hypertrofiapäiviin ja teet raskaita moninivelliikkeitä toistoalueella 3-8 noissa voimatreeneissä (pääliikkeissä lyhyempää sarjaa ja apuliikkessä hieman pidempää). Et tarvitse mitään extra pullovereita tai extra reidenojennuksia niihin.
Kiitos J:lle kovasti vastauksista, vielä vaivaisin sen verran, että oletko tehnyt takaolkapäät selkäpäivän lopussa vaiko olkapäätreenissä ?
Tällä hetkellä takaolkapäille tulee liikkeitä yläkropan voimatreenissä raskaan soudun tai takaolkavedon muodossa ja olka/käsitreenissä. Selkätreenissä ne saavat, liikevalinnoista riippuen, ihan hyvää epäsuoraa rasitusta.