Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
Jos katabolian katkaiseminen treenin aikana/nopeasti sen jälkee on nii perhanan tärkeää ja tarvii olla oikein erityisiä nopeasti imeytyviä proteiini ravintolisiä käytössä sen takia ni kai te nyt heräätte keskellä yötäki niit syömää? .

näin on tehnyt ainakin janne käyhty ja marko savolainen joka ottaa kusella käydessä EAA juoman yöllä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yötä vastenhan tankkaillaan hiitaasti imeytyvää proteiinia, joka vapautuu pitemmän aikaa, enkä ainakaan itse kärsi suuremman luokan painajaisista tai vastaavista treeneistä unessani, joten se unen katabolinen vaikutus ei ole ihan raakaan punttireeniin verrattavaa. Toki jotkuthan yökusen yhteydessä vetelee heraa/aminoja, mutta itse en ole ihan niin kova reenailija, ainakaan vielä. Aamulla katabolinen tila katkaistaankin sitten päättömällä aamupalalla.

E: Voin olla väärässäkin, mutta näin mä tän jutun oon ymmärtänyt.
No tossaha se mun piilopointti tavallaa oliki, et on hyvin todennäköistä et siellä o koko aika jotain proteiinia imeytymässä punttitreeninkin aikana kuten on yöllä. Ja ps kyl se tupla kalorit mitä yöl menee ni on katabolisempi selvästi ku se punttitreeni ;) Monel tääl o sellane illuusio o et se punttie kolistelu on jotain maagisesti kuluttavaa toimintaa vaikka todellisuudessa se ei ole. Esim moni ei tajua et esim. tunnin juoksulenkki on paljon enemmän kokonaisuudessaan työtä lihaksille ku vaikkapa tunnin kestävä perus jalkatreeni
ja kokonaisuudessaan se treeni on pirun pieni osa kulutusta.

No tossaha se mun piilopointti tavallaa oliki, et on hyvin todennäköistä et siellä o koko aika jotain proteiinia imeytymässä punttitreeninkin aikana kuten on yöllä. Ja ps kyl se tupla kalorit mitä yöl menee ni on katabolisempi selvästi ku se punttitreeni ;) Monel tääl o sellane illuusio o et se punttie kolistelu on jotain maagisesti kuluttavaa toimintaa vaikka todellisuudessa se ei ole. Esim moni ei tajua et esim. tunnin juoksulenkki on paljon enemmän kokonaisuudessaan työtä lihaksille ku vaikkapa tunnin kestävä perus jalkatreeni
ja kokonaisuudessaan se treeni on pirun pieni osa kulutusta.

Melkosta läpsyttelyä sun jalkatreenit, jos tunnin hölkkä on lihaksia kuormittavampi.. Ja tosta protskusta, niin sama ku sanoisi, että maratoonarin on turha juoda suolaa sisältävää juomaa, koska ei yölläkään tarvitse (tämä nyt karrikoituna esimerkkinä).

Melkosta läpsyttelyä sun jalkatreenit, jos tunnin hölkkä on lihaksia kuormittavampi.. Ja tosta protskusta, niin sama ku sanoisi, että maratoonarin on turha juoda suolaa sisältävää juomaa, koska ei yölläkään tarvitse (tämä nyt karrikoituna esimerkkinä).
Ei vaa mietis sitä vaikka keskisykkeen kautta, punttitreenis o sarja tauot ja sarjatki kestää vaa luokkaa 15sek-2min. Et vaiks kyykkäät sen 12 toistoo lisä kuorman kanssa, ni oot kuitenki hiton äkkii juoksemal liikuttanut yhteensä jopa paljo enemmä painoa. Mieti vaiks jos tunnin lenkkii menee 500-900 kalorii ni onko siinä tehty enemmän vai vähemmä työtä ku 300 kalorii kuluttanees puntti treenis..?

Tämän mukaan proteiinin saannin ajoittamisella ei näyttäisi olevan suurta hyötyä hypertrofian tai voiman kasvattamisen kannalta. Aminohappojen tankkaaminen treenin yhteydessä niiden paremman imeytymisen takia on siis melko turhaa.
Niiden pointti ei ole lisätä voimaa, vaan ehkäistä lihaksen purkua. Tämä siis treenin aikana, eli mistä sitä energia puretaan.
Lihaksen purkamisen estämiseksihän käy hiilihydraatitkin, jos tarkoitat purkamisella lihasten kataboliaa. Edes treenin aikana otettavat hiilihydraatit eivät ole välttämättömiä, koska lihaksilla on tarpeeksi glykogeenia käytettävissä oikeaoppisen syömisen takia.

Ei vaa mietis sitä vaikka keskisykkeen kautta, punttitreenis o sarja tauot ja sarjatki kestää vaa luokkaa 15sek-2min. Et vaiks kyykkäät sen 12 toistoo lisä kuorman kanssa, ni oot kuitenki hiton äkkii juoksemal liikuttanut yhteensä jopa paljo enemmä painoa. Mieti vaiks jos tunnin lenkkii menee 500-900 kalorii ni onko siinä tehty enemmän vai vähemmä työtä ku 300 kalorii kuluttanees puntti treenis..?

No keskisykekin riippuu täysin juoksijan kunnosta, iästä, juoksunopeudesta, maan ja kengän välisestä kitkakertoimesta, tuulesta, joten nuo kulutetut kalorimäärät ovat vain tietyssä tapauksessa totta. Oletetaan, että joku hyväkuntoinen bodari juoksee ja käy salilla, niin uskoisin, että se vetää jalkatreenin ihan täysillä ja juoksua taas ei, mutta tämä vääntö on täysin epäolennaista ketjun hengen kannalta.. (Ps. ei sillä, etteikö juoksu voisi kuormittaa enemmän, mutta ottaen huomioon, että ollaan pakkiksella ja lähtöarvot tilanteessa on sen mukaiset)

Lihaksen purkamisen estämiseksihän käy hiilihydraatitkin, jos tarkoitat purkamisella lihasten kataboliaa. Edes treenin aikana otettavat hiilihydraatit eivät ole välttämättömiä, koska lihaksilla on tarpeeksi glykogeenia käytettävissä oikeaoppisen syömisen takia.

Hiilarithan on juurikin tärkeä osa treenis mut oot osin väärässä, koska ne ei yksin voi estää kataboliaa, koska keho tarvitsee jatkuvasti aminohappoja ja ne on purettava lihaksesta jos muuten ei ole tarpeeksi riippumatta onko hiilareita käytettävissä vai ei.

No keskisykekin riippuu täysin juoksijan kunnosta, iästä, juoksunopeudesta, maan ja kengän välisestä kitkakertoimesta, tuulesta, joten nuo kulutetut kalorimäärät ovat vain tietyssä tapauksessa totta. Oletetaan, että joku hyväkuntoinen bodari juoksee ja käy salilla, niin uskoisin, että se vetää jalkatreenin ihan täysillä ja juoksua taas ei, mutta tämä vääntö on täysin epäolennaista ketjun hengen kannalta.. (Ps. ei sillä, etteikö juoksu voisi kuormittaa enemmän, mutta ottaen huomioon, että ollaan pakkiksella ja lähtöarvot tilanteessa on sen mukaiset)
Täs viestis ei oo mitää mun mielestä mitää järkeä.. En oo ees sanonut etteikö lenkkiä tai punttitreeniä vois vetää miljoonaan eri tahtiin tai tyyliin, mut tarkoitin vaan et kokonais työ ja sitä kautta kulutetut kalorit korreloi hyvin siihen kuinka paljon tulisi syödä esimerkiksi sitä proteiiniakin.. Tästä näkökulmasta katsoen punttitreeni ei tavallisesti ole kuluttavimmasta päästä jos vertaa just esim kovaan lenkkiin...

Aikamoista säätämistä. Ite olen sitä mieltä että suurin osa tutkimuksista on tavalla tai toisella väärässä tai niissä on erittäin hankala saada vertailevia tuloksia mikäli ero ei ole merkittävä. Ja merkittävää eroahan nyt ei ole todistettu.

Riippuu täysin merkittävyyden määritelmästä. Tilastollinen merkittävyys? Kliininen? Suuri? Pieni mutta havaittava?

KAIKKI tutkimukset ovat jo määritelmänsä mukaan tavalla tai toisella väärässä, sillä niihin liittyy AINA omat rajoituksensa. Todellinen tieto muodostuu vasta kun osaa muodostaa riittävän synteesin kirjavasta tutkimusaineistosta. Edelleen suurin osa arvostamistani alan asiantuntijoista (ml. kyseisen metan kirjoittajat) pitävät proteiinilisää yhtenä parhaista ravintolisistä. Kuulemani mukaan monet ovat myös melko kriittisiä tuon tuloksen suhteen, mistä varmasti tullaan lähiaikoina kuulemaan lisää.

Itse olen laskeskellut rasvaprosentin pihtimittauksiin perustuen, että oma nettoni viimeisen n. viiden vuoden ajalta on ollut +1,2kg lihasta vuodessa. Toki tähän liittyy monenlaisia dieettejä yms. kokeiluja mutta tuon eteen olen rehkinyt salilla pitkästi toista tuhatta tuntia ruokavalion ollessa kutakuinkin niin kohdillaan kuin ilman ortoreksiaa on mukavasti mahdollista. Ottaen siis huomioon kehityksen hitauden, voin kyllä sanoa että jokainen gramma on minulle merkittävä. Ainakin siinä määrin, että voin sen satunnaisen parikymppiä herapussiin sijoittaa.

Jos muuten 65 g riittää pitämään liihasmäärän 80 kilosella miehellä (1g per 1kg lihasta) ja siitä ylimenevä osuus kasvattamaan lihasmäärää niin paljonko luulet olevan maksimaaliinen kasvu mitä naturaalisti voi saavuttaa päivätasolla ja mikä siihen on optimaalinen määrä?

Tuohon ei voi antaa mitään yleispätevää vastausta. Muuttujia ovat ainakin ikä, treenitausta ja -ohjelma, ruokavalio, paino, lihasmassa, rasvaprosentti, perimä jne.

Eli varmaan etupäässä kannatta muistaa syödä.

No tuo on kyllä totta :)

Täs viestis ei oo mitää mun mielestä mitää järkeä.. En oo ees sanonut etteikö lenkkiä tai punttitreeniä vois vetää miljoonaan eri tahtiin tai tyyliin, mut tarkoitin vaan et kokonais työ ja sitä kautta kulutetut kalorit korreloi hyvin siihen kuinka paljon tulisi syödä esimerkiksi sitä proteiiniakin.. Tästä näkökulmasta katsoen punttitreeni ei tavallisesti ole kuluttavimmasta päästä jos vertaa just esim kovaan lenkkiin...

Eli mielestäsi punttitreeni ei muihin liikuntamuotoihin verrattuna kuluta paljon energiaa, koska liikunnan aikana kulutettu energia on verrannollinen proteiinin tarpeeseen. Haluatko selventää väittämääsi, sillä itse en sitä käsitä. Ja sillä tahdilla ja tyylillä nyt on perkeleesti vaikutusta siihen kulutukseen, joten tahdoin huomauttaa myös siitä. Vielä se, että se oli vain tuollainen heitto, kun viittasin sinun jalkatrenien olevan läpsyttelyä ja ko viestin pääpointti oli siinä toisessa virkkeessä (eli tämä väittely juoksemisen ja punttaamisen eroista kalorikulutuksen kannalta on täysin epäolennainen keskustelun tarkoituksen kannalta.)

No juu kyllä tavallaan, tai tarkemmin kokonaiskulutuksen vaikutus proteiinin tarpeesee. Kyllä jos olisin personal trainer ni suosittelisin 4000 kaloria päiväs kuluttavan syömään enemmän proteiinia kuin 3000 kalorii kuluttavan vaikka tää enemmä kuluttava olis kestävyysurheilija ja tää toine vähemmän kuluttava kävis salil.. Tajuatko? Minusta siis kannattaa syödä tietty prosenttiosuus kaloreista proteiineista ja näin ollen kulutus korreloi hyvin. Päivittäinen kulutus kun jo tavallaan ottaa huomioon koon, työn laadun, treenin jne. Siihen on siis mun mielestä hyvä perustaa proteiinin tarve..

Riippuu täysin merkittävyyden määritelmästä. Tilastollinen merkittävyys? Kliininen? Suuri? Pieni mutta havaittava?

KAIKKI tutkimukset ovat jo määritelmänsä mukaan tavalla tai toisella väärässä, sillä niihin liittyy AINA omat rajoituksensa. Todellinen tieto muodostuu vasta kun osaa muodostaa riittävän synteesin kirjavasta tutkimusaineistosta. Edelleen suurin osa arvostamistani alan asiantuntijoista (ml. kyseisen metan kirjoittajat) pitävät proteiinilisää yhtenä parhaista ravintolisistä. Kuulemani mukaan monet ovat myös melko kriittisiä tuon tuloksen suhteen, mistä varmasti tullaan lähiaikoina kuulemaan lisää.

Itse olen laskeskellut rasvaprosentin pihtimittauksiin perustuen, että oma nettoni viimeisen n. viiden vuoden ajalta on ollut +1,2kg lihasta vuodessa.
Toki tähän liittyy monenlaisia dieettejä yms. kokeiluja mutta tuon eteen olen rehkinyt salilla pitkästi toista tuhatta tuntia ruokavalion ollessa kutakuinkin niin kohdillaan kuin ilman ortoreksiaa on mukavasti mahdollista. Ottaen siis huomioon kehityksen hitauden, voin kyllä sanoa että jokainen gramma on minulle merkittävä. Ainakin siinä määrin, että voin sen satunnaisen parikymppiä herapussiin sijoittaa.

Tuohon ei voi antaa mitään yleispätevää vastausta. Muuttujia ovat ainakin ikä, treenitausta ja -ohjelma, ruokavalio, paino, lihasmassa, rasvaprosentti, perimä jne.

No tuo on kyllä totta :)

Tätä aihetta hiukka sivuten heittäisin peliin tämmöstä pohdittavaa.
En siis väitä mitään vaan olis kiva yleisellä tasolla keskustella asian mahdollisuudesta tai mahdottomuudesta.

Eli tämmönen havainto.

Ihminen painaa syntyessään noin 4 kg. Paino lisääntyy per vuosi 4-6 kiloo yksilöstä riippuen. Eli nyt vaikka suraava karkea taulukko.

0v 4kg syntymässä
1v. 8kg
2v 12kg
3v 16kg
4v 20kg
5v 24kg
6v 28kg
7 - 32
8 - 36
9 - 40
10 - 44
11 - 48
12 - 52
13 - 56
14 - 60
15 - 64
16 - 68
17 - 72
18 - 76

Pientä feilua tossa voi olla suuntaan tai toiseen, mut aika liki varmaan nykyisiä kasvukäyriä nuorilla.
Eli ihmisen luonnollinen kasvuvauhti on n. 4kg vuodessa.

Kun alottaa reenaamisen niin toi neljä kiloo vuodessa painonlisäystä on hyvinkin mahdollista, mut ei paljoo yli. Muutaman vuoden jälkeen se sitten hiipuu ja sitten sitä tulee ehkä se kilo tai joskus takapakkiakin. Elimistö asettaa jossain vaiheessa rajat lihaskasvulle ja luulen että mitä sisäelimet pystyy tuukeman niin se raja muodostuu siitä. Eli luonto on luonnu varmuussysteemejä mitä tän kokosilla keuhkoilla, sydämmellä, maksalla, munuaisilla jne. se pystyy ylläpitämään.

Eli mietin sitä että tossa kasvuvahudissa ja lihastenkin kasvussa vois olla yhteys.
Tietenki jos reenaa kasvuissä niin että pituuskasvukaan ei ole vielä pysähtynyt voi toi noin neljän kilon marginaali heittää.

Eli mitä ajan takaa niin jonkun neljän kilon rajan yli pyrkiminen natuna ei ole kauheen mahdollista vaikka päällään seisois tai vaikka kuinka optimois ravintoa.
Kasvuun kun liittyy myös ääreisverisuoniston kasvu ja hermoston kehitys. Lihas ei kasva yksin ja joku näistä voi olla se rajoittava taustatekijä.

Eri asia sitten on jos solujen uudistumista kiihdytetään "kielletyillä" aineilla, mut ei puhuta nyt siitä.

No juu kyllä tavallaan, tai tarkemmin kokonaiskulutuksen vaikutus proteiinin tarpeesee. Kyllä jos olisin personal trainer ni suosittelisin 4000 kaloria päiväs kuluttavan syömään enemmän proteiinia kuin 3000 kalorii kuluttavan vaikka tää enemmä kuluttava olis kestävyysurheilija ja tää toine vähemmän kuluttava kävis salil.. Tajuatko? Minusta siis kannattaa syödä tietty prosenttiosuus kaloreista proteiineista ja näin ollen kulutus korreloi hyvin. Päivittäinen kulutus kun jo tavallaan ottaa huomioon koon, työn laadun, treenin jne. Siihen on siis mun mielestä hyvä perustaa proteiinin tarve..

Joo, olen täysin samaa mieltä, mutta en vain käsitä, miten tämä ilmenee aiemmassa viestissäsi. Jos luet viestisi uudestaan, niin väität siinä, että punttitreeni kuluttaa vähän kaloreita, koska proteiinia tulisi syödä kulutuksen mukaan. Mutta eipä sillä väliä.

Kun alottaa reenaamisen niin toi neljä kiloo vuodessa painonlisäystä on hyvinkin mahdollista, mut ei paljoo yli. Muutaman vuoden jälkeen se sitten hiipuu ja sitten sitä tulee ehkä se kilo tai joskus takapakkiakin. Elimistö asettaa jossain vaiheessa rajat lihaskasvulle ja luulen että mitä sisäelimet pystyy tuukeman niin se raja muodostuu siitä. Eli luonto on luonnu varmuussysteemejä mitä tän kokosilla keuhkoilla, sydämmellä, maksalla, munuaisilla jne. se pystyy ylläpitämään.

Eli mietin sitä että tossa kasvuvahudissa ja lihastenkin kasvussa vois olla yhteys.
Tietenki jos reenaa kasvuissä niin että pituuskasvukaan ei ole vielä pysähtynyt voi toi noin neljän kilon marginaali heittää.

Eli mitä ajan takaa niin jonkun neljän kilon rajan yli pyrkiminen natuna ei ole kauheen mahdollista vaikka päällään seisois tai vaikka kuinka optimois ravintoa.
Kasvuun kun liittyy myös ääreisverisuoniston kasvu ja hermoston kehitys. Lihas ei kasva yksin ja joku näistä voi olla se rajoittava taustatekijä.

Eri asia sitten on jos solujen uudistumista kiihdytetään "kielletyillä" aineilla, mut ei puhuta nyt siitä.

Jos ekan vuoden aikana saadaan vaan 4 kiloa rasvatonta painoa, niin jotaki on tehty pahasti väärin.

Niin, kaikki mun lähettämät viestit on ihan linjas? Justha sanoin sii aiemmas iha saman periaatteessa et lenkis imo enemmä työtä eli tarvii enemmän proteiinia ku vaikka punttitreenii tarvii. Sitten otin tos seuraavas iha havainnollistava esimerki et miten mun mielest punttaaja voiki olla se joka tarvii vähemmän koska toinen kuluttaa enemmän riippumatta mitä se tekee...

Aa nii ps. Ontopic; Antti Reini sai jalkoihi 250% lisää tehoa 4 kuukaudessa ja se ei käyttänyt ollenkaa lisäravinteita..! :D

Paljonko olet saanut?
Pituus, alotuspaino ja vuoden aikana kerätyt rasvattomat lihat?

Pituus noin 180cm, alotuspaino tais olla 55kg ja tässä on kohta kaks vuotta käyty salilla. Tällä hetkellä paino pyörii 75-80 kilon kohdilla, ja sanoisin että rasvat ovat suurinpiirtein samat tai jopa hieman alempana kuin aloittaessa.
Niin ja lisäravinteista käytössä ainoastaan hera. Sekin vain viimeisen vuoden ajan, jolloin gainsseja onki tullu varmaan tuplasti verrattuna ekaan vuoteen. Ei kuitenkaan heran, vaan ylipäätään ruokavalioon panostamisen takia.

EDIT: Ja kun mun sana ei kuitenkaan kelpaa (en ihmettele :D), niin tässä vielä Utin mietteitä asiasta:
En nyt lähde spekuloimaan puhtaan proteiinimassan lisäystä vuodessa, koska käytännössä rasvattoman kehonpainon nousua pidetään "lihas"kasvuna.

Oman kokemukseni ja havaintojeni mukaan saa aika tumpelo olla, mikäli täysaloittelija ei saa ensimmäisenä treenivuotenaan järkevällä treenillä ja perushyvällä kehonrakennusruokavaliolla vähintään 10 kilon lisäystä rasvattomaan kehonpainoon.

Suoraan sanottuna aika heikot geenit ja retuperäinen treeni/ravinto-ohjelma saa olla, jos ei esimerkiksi ensimmäisenä treenivuotenaan saa ainakin 7-10 kiloa lihasmassaa (eli edelleen lihaspainoa johon kuuluu sekä proteiini- että nestemassa). Käytännön esimerkkejä kun löytyy pilvin pimein joka paikasta. Itsekin sain ensimmäisen reilun 4 treenivuoteni aikana noin 50 kiloa lisää painoa, josta arviolta 40 kiloa oli jotain muuta kuin rasvaa. Aloitin treenit syksyllä 1997, painoin 50 kiloa ja pituutta oli 181 cm. Keväällä 2002 painoin jo likimäärin 100 kiloa, pituutta 188 cm.

Pituus noin 180cm, alotuspaino tais olla 55kg ja tässä on kohta kaks vuotta käyty salilla. Tällä hetkellä paino pyörii 75-80 kilon kohdilla, ja sanoisin että rasvat ovat suurinpiirtein samat tai jopa hieman alempana kuin aloittaessa.
Niin ja lisäravinteista käytössä ainoastaan hera. Sekin vain viimeisen vuoden ajan, jolloin gainsseja onki tullu varmaan tuplasti verrattuna ekaan vuoteen. Ei kuitenkaan heran, vaan ylipäätään ruokavalioon panostamisen takia.

EDIT: Ja kun mun sana ei kuitenkaan kelpaa (en ihmettele :D), niin tässä vielä Utin mietteitä asiasta:

Onnittelut kasvusta.

Hulkilla kuitenkin näkyy tota pituuskavuakain tapahtuneen aikalailla tuona aikana. Eli mies oli vielä kasvutilassa.

Itsellä niinkuin aikaisemmin sanoin painon lisäys oli keskimäärin n.6kg per vuosi kolmen vuoden aikana.
Josta ravattoman painon osuus noin 15kg. Eli 5kg vuosi naturaalina.

Oliko oma pituuskasvusi pysähtynyt treenin alottaessasi?

Eli ihmisen luonnollinen kasvuvauhti on n. 4kg vuodessa.

Riippuu.

aww-shit-i-ate-me-desk-again.jpg

vs.

d8d1e99cf9ddb2d51fd476a91ffdfcbb6bc77077f70253d8d24b68e8132daf65.jpg

"Luonnollisuus" voi tarkoittaa montaa asiaa.

No jos ihan ajatusleikkinä oletetaan että "luonto" on asettanut tuollaisen neljän kilon maagisen nopeusrajoituksen kasvulle, miksi joku tavoitteellinen treenaaja ei saisi pyrkiä rikkomaan sitä? Vai meinaatko että tuon rajan yli alkaa tulla jotain terveysongelmia vaikka treenaisikin natuna?

Olen siis siitä samaa mieltä, että joku nopeusrajoitus sille kasvulle on ilman muuta olemassa. Minusta se kuitenkin riippuu noista jo edellisessä postauksessa mainitsemistani muuttujista. Ja maksimaalinen kasvunopeus on sekin kovin teoreettinen käsite, sillä en usko kenenkään naturaalin pystyvän sellaista koskaan saavuttavan. Aina on varaa tehdä jotain paremmin. Hyvin, hyvin, hyvin lähelle on mahdollista päästä mutta sekin edellyttänee sitä että sitä ravintoa ja treeniohjelmaa optimoidaan jopa näiden paljon parjattujen ravintolisien voimalla :)

Erityisesti sitten kun aletaan olla siellä kehityskäppyrän tasannevaiheessa, mielestäni kaikki pienetkin lisät ovat tervetulleita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom