Riippuu täysin merkittävyyden määritelmästä. Tilastollinen merkittävyys? Kliininen? Suuri? Pieni mutta havaittava?
KAIKKI tutkimukset ovat jo määritelmänsä mukaan tavalla tai toisella väärässä, sillä niihin liittyy AINA omat rajoituksensa. Todellinen tieto muodostuu vasta kun osaa muodostaa riittävän synteesin kirjavasta tutkimusaineistosta. Edelleen suurin osa arvostamistani alan asiantuntijoista (ml. kyseisen metan kirjoittajat) pitävät proteiinilisää yhtenä parhaista ravintolisistä. Kuulemani mukaan monet ovat myös melko kriittisiä tuon tuloksen suhteen, mistä varmasti tullaan lähiaikoina kuulemaan lisää.
Itse olen laskeskellut rasvaprosentin pihtimittauksiin perustuen, että oma nettoni viimeisen n. viiden vuoden ajalta on ollut +1,2kg lihasta vuodessa. Toki tähän liittyy monenlaisia dieettejä yms. kokeiluja mutta tuon eteen olen rehkinyt salilla pitkästi toista tuhatta tuntia ruokavalion ollessa kutakuinkin niin kohdillaan kuin ilman ortoreksiaa on mukavasti mahdollista. Ottaen siis huomioon kehityksen hitauden, voin kyllä sanoa että
jokainen gramma on minulle merkittävä. Ainakin siinä määrin, että voin sen satunnaisen parikymppiä herapussiin sijoittaa.
Tuohon ei voi antaa mitään yleispätevää vastausta. Muuttujia ovat ainakin ikä, treenitausta ja -ohjelma, ruokavalio, paino, lihasmassa, rasvaprosentti, perimä jne.
No tuo on kyllä totta