Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
Itse käytän lisäravinteita tai no käytin silloin kun kävin aktiivisemmin salilla, mutta niiden käyttö meni vähän överiksi siinä mielessä että yritin korvata normaalia safkaa massanlisääjillä. Eli normaali ruokavalioni oli retuperällä, joten lihaskasvun perässä pistin fitnesstukulta välittömästi massanlisääjän tilaukseen odottaen että tapahtuu ihmeitä ja kohta olisin kunnon lihasmöykky tai ainakin massiivisempi ja kookkaampi, arvatkaa mitä kävi? Se sama pussi lojuu puoli käytettynä edelleen kaapissa, kadotin vähän väliä kiinnostukseni bodaukseen koska yritin saada ruokavalioni paremmaksi lisäämällä massanlisääjän olemattoman ruuan lisäksi.

Toisin sanoen liian suuri kaloreiden lisäys kerta rysäyksellä sai lopulta kiinnostuksenkin lopahtamaan koska en vaan jaksanut nieleskellä paakkuista massa pirtelöä kurkusta alas ja siihen päälle vielä normi safkaa. Armeijan jälkeen olen suunitellut tekeväni paluuta, mutta taidan ostaa palkkariksi maltoa ja heraa ja rakentaa ruokavalion oikeasta ruuasta.
Niin tai kuulostaa kylläkin siltä, että olit "kaikki mulle heti" -tyyppiä ja koitit mennä mopolla kuuhun. Ei nuo lisäravinteet ole kuin LISÄravinteita. Eli tarkoitus on vetää niitä lisänä. Se työ siihen lihaskasvuun tai voimatasojen nousuun tehdään salilla, lihas sitten kasvaa levossa, kun se saa rakentamiseen rakennusainetta, eli ruokaa.

Jäi jotenkin fiilis, että luulit massanlisääjien olevan vähän kuin steroideja. Tosin niilläkin pitää siellä salilla käydä, ei se lihas vaan yksinkertaisesti muuten kasva.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin tai kuulostaa kylläkin siltä, että olit "kaikki mulle heti" -tyyppiä ja koitit mennä mopolla kuuhun. Ei nuo lisäravinteet ole kuin LISÄravinteita. Eli tarkoitus on vetää niitä lisänä. Se työ siihen lihaskasvuun tai voimatasojen nousuun tehdään salilla, lihas sitten kasvaa levossa, kun se saa rakentamiseen rakennusainetta, eli ruokaa.

Jäi jotenkin fiilis, että luulit massanlisääjien olevan vähän kuin steroideja. Tosin niilläkin pitää siellä salilla käydä, ei se lihas vaan yksinkertaisesti muuten kasva.

Olihan se vähän näinkin tai siis oli, katoin googlesta jonku kuvan treenatusta kropasta ja sanoin ittelleni päässä että tollasen kropan haluun nyt, kuvittelin paljon tietäväni lajista kun on vähän lukenut pakkista ja bodareiden blogeja, kyllähän niistä oppi mutta eri asia tiedänkö itse. No ihminen oppii virheiden kautta, nyt mä vähän niinku alottelen kaikkee alusta ja oon itse asiassa harjoitellu ruokavalion tekemistä. Että nimenomaan lisäravinteet on vain lisäravinteita.

Itse käytän vähän on/off tyylisesti lisäravinteita. Riippuu ihan päivän menoista yms. Kiireisinä päivinä lisäravinteet ovat oiva apu mutta löysempinä päivinä kun on aikaa niin jääpi boosterit ja palkkaritkin nauttimatta.

Olihan se vähän näinkin tai siis oli, katoin googlesta jonku kuvan treenatusta kropasta ja sanoin ittelleni päässä että tollasen kropan haluun nyt, kuvittelin paljon tietäväni lajista kun on vähän lukenut pakkista ja bodareiden blogeja, kyllähän niistä oppi mutta eri asia tiedänkö itse. No ihminen oppii virheiden kautta, nyt mä vähän niinku alottelen kaikkee alusta ja oon itse asiassa harjoitellu ruokavalion tekemistä. Että nimenomaan lisäravinteet on vain lisäravinteita.
Niin, oletettavasti et ole tarpeeksi nettiä selannut.

On sitä kaikkea itse tullut myös luettua ja katseltua, mutta olo on kuin tyhjällä arvalla. Mitä enemmän oppii, sitä enemmän tuntuu että ei tiedä yhtään mitään :D

Niin, oletettavasti et ole tarpeeksi nettiä selannut.

On sitä kaikkea itse tullut myös luettua ja katseltua, mutta olo on kuin tyhjällä arvalla. Mitä enemmän oppii, sitä enemmän tuntuu että ei tiedä yhtään mitään :D

Siinäkin kannattaa vähän suodattaa, että aloittelija voi mennä hieman sekasin jos rupee heti lukemaan hulkin treeni metodeista vaikka loistavaa tietoa, mutta mitä enemmän lukee ihmeellisempiä treenimetodeja niin bodaus alkaa kuulostaa avaruustieteeltä. Että ihan vasta-alkajalle ekaks puoleks vuodeks sopii ohjeeks normaalia safkaa ja vaikka arnoldin golden six.

Sitten menee vielä enemmän sormi suuhun ku tulee yhtä jos toista lisäravinnetta vastaan on kaiken maailman DAA:t BCAA:t ym. Testosteroni pillereitä, joita aloittelijat ei tarvi yhtikäs mihinkää mun mielestä, enkä ole ainoa joka sokaistuu massanlisääjien ihmeellisestä maailmasta.

Omat perusteet käyttämättömyydelle ovat samat kuin ensimmäisessä viestissä, mutta tärkein yksittäinen peruste on hinta. Toisaalta juuri hinnan vuoksi vedän päivittäin heraa, koska se on halvimpia helposti hyödynnettäviä prodenlähteitä markkinoilla. Kreatiinia tulee rännättyä, koska sitä oli jäänyt kaappiin vuosien takaa kilon pönttö, mutta kun se loppuu, täytyy arvioida sen hyödyt hintayksikköä kohti.

Proteiinin saantitarpeesta oli englanninkielisessä wikissä juttua, ja siellä todettiin, että muilla paitsi pitkän matkan kestävyysurheilijoilla (ja roinaajilla) proteiinin hyötytarve on varsin vähäinen, 1-1.5 grammaa per rasvaton painokilo. Itse vedin aiemmin prodea 200g/pv, nykyisin olen pyrkinyt vetämään vähintään 100g ja keskimäärin 100-150, mutta en erikseen rajoita sen saantia. Itse näen tämän lähinnä taloudellisena kysymyksenä, koska rasva ja hiilari ovat molemmat kertaluokkaa edullisempia energianlähteitä kuin proteiinit yleensä, joten proteiinin annostus kannattaa säätää pienimpään mahdolliseen määrään, jossa se ei rajoita lihasmassan ylläpitoa tai kasvamista.

Viimeksi muokattu:
Jos haluaa maksimoida kasvun niin lisäravinteita oltava. Prode, hiilari, bcaa/eaa + muut. Tribuluksiin ei kannata sijoittaa.

Paskapuhetta osakseen. Tärkein lisäravinne on se palautusjuoman hera. Joitakin tutkimuksia on myös siittä että hera ja kaseiini olisivat jopa yhdessä tehokkaampia kuin pelkkä hera yksistään:
http://www.jimstoppani.com/home/articles/supplement-research-update-protein?preview
Ja
http://www.nutritionexpress.com/article+index/protein/showarticle.aspx?id=263

Muut toimivat lisäravinteet ovat taas kreatiini ja beta-alaniini. Bcaa ei niinkään. Tässä kreatiinista ja palkkarista:
https://lihastohtori.wordpress.com/2012/07/15/ravintolisat-lihaskasvussai/

Tässä tutkimus jossa osa ryhmästä käytti kreatiinia ja toinen osa oli tietenkin plasebo ryhmä. Kreatiiniryhmä kasvatti enemmän voimaa ja lihasmassaa:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0899900701005408
Ja vielä toinen samanlainen tutkimus:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25993883/?i=4&from=creatine muscle mass

Beta-alaniinista on myös tutkimuksia joissa beta-alaniini kasvattaa lihasmassaa plaseboryhmää enemmän:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21659893/?i=7&from=beta alanine lean body mass

Kaiketi kreatiinin ja beta-alaniinin nauttiminen yhdessä on vieläkin tehokkaampaa. Niillä on synergisoiva vaikutus:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17136944/

Muista lisäravinteista ei löydykään vastaavia tutkimuksia. Eli eipä sitä kummempia lisäravinteita tarvitakaan kuin kreatiini, hera ja beta-alaniini. Kaseiinia saa kun tekee palkkarin maitoon. Bcaan voi jättää suosiolla kauppaan, Hulmi kommentoi BCAA :sta, leusiinista ja sen johdannaisista seuraavanlaisesti:
Yleisesti ottaen laadukasta proteiinia riittävästi syövällä ei ole tarvetta yllämainittuihin lisiin

E: korjataan siis vielä että bcaa on kyllä toimiva, mutta ei tarpeellinen mikäli tosiaan syö laadukasta proteiinia tarpeeksi.

Viimeksi muokattu:
Mä en osaa. Tai tiedä niistä mitään. Enkä jaksa perehtyä täyspäiväisen opiskelun ohella. Tai no käytän mä heraprotskuu salin jälkeen. Ja illalla magnesiumia, ja joskus aamuisin nappaan C-vitskuu ja D-vitskuu. Siinäpä ne tais olla. Mutta kaikenmaailman kreat ja tehonlisääjät, ne on mulle kuin hepreaa. Ja onhan ne aika kalliita. En haluaisi summassa sijoittaa rahojani nappeihih, joiden toimivuudesta ei ole mitään takeita. :rolleyes:

Jännä kun aina puhutaan lisäravinteiden "luonnottomuudesta" ja "kalleudesta". Ehkä hera ei sitten ole lisäravinne, sillä se on halvimmillaan halvinta proteiinia, mitä saatavilla ja luonnollisuudessaan rahkan ja muiden maitotuotteiden tasolla. Aminohappokoostumukseltaan ylivoimainen, ja voi mielestäni käyttää silloin tällöin muutenkin kuin treenin jälkeen, esim. aamulla herätessään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom