Perusteita sille miksi et käytä lisäravinteita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bolsoi
  • Aloitettu Aloitettu
Oot kyllä ihan hyvin kahvilla Bolsoi. Et vastaa mihinkään OLEELLISEEN asiaan mitä sulta tivataan ja yleistät ihan liikaa. Tää nyt sattuu olemaan saliharrastukseen keskittynyt foorumi ja suurin osa porukasta päättää syömisensä ravintoarvojen ja ajoituksen kanssa eikä sen mukaan miksi sitä nimellä kutsutaan ( ruoka vai lisäravinne). Jos kommentoit tähän viestiin jotain niin vastaa vaikka tohon Monkeyn yhteen kysymykseen: " mistä ravintoaineista tulee vajausta jos rahkan korvaa herallla?" Onko se hera sitten ravintorikkaampaa ruokaa jos sitä myödään vaikka kuivajuustojauheena ruokahyllyssä eikä ravintolisä hyllyssä? Juotko maitoa? ( lisätty synteettistä Lisättyä lisäravinne D-vitamiinia = myrkkyä). Käytätkö margariinia? ( lisättyä myrkkyvitamiineja siinäkin) jne...Se rajan veto näissä ei ole niin yksioikoinen. Mutta jatka vaikka siitä appiukon sikafarmista kertomista jos se on helpompaa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oleellistahan tässä juuri on nuo vertailuryhmät mihin verrataan. Jos siinä sanotaan että vertailyryhmä söi tätä ja tätä ja se sai siitä proteiinia 120g ja sitten tää testiryhmä veti 3g päälle "lumelääkettä" niin ... mutta kun sen vertailyryhmän syömistä ei ole tutkimuksessa julkaistu. Käsitätkö?
Se voi olla ihan mitä tahansa jos sitä ei ole julkaistu niin tulokset voidaan manipuloida sitä kautta ihan mihin suuntaan tahansa.

Beta-alanine improves sprint performanc... [Med Sci Sports Exerc. 2009] - PubMed - NCBI

betaALA on average increased peak power output by 11.4% whereas mean power output increased by 5.0%

Blood lactate and pH values were similar between groups at any time.

Kuulostaa salaliitto teorioilta, jos kahdessa tai useammassa tutkimuksessa saadaan samoja lukemia niin ei ole kyse manipuloinnista vaan siitä että ravinnelisä toimii.

Ei oikeesti tarvita kovin isoja tutkimusryhmiä että noi ruokavalion erot tasottuu niin ettei ne vaikuta keskiarvoon enää merkittävästi, joku 10 tyypin ryhmä on jo riittävän iso.

Tilastotieteessä on sellanen ku keskeinen raja-arvolause (central limit theorem):

loadBinary_005.gif

Okee? Mitäs tästä opimme?

Emme mitään, ellei ideana ollut sikafarmin perustaminen. Olisit nyt verrannut vaikka hyönteisiin, niillä on vielä parempi hyötysuhde ravinnon muuntamisessa proteiiniksi.

Tyrmäät tieteelliset tutkimukset salaliittoina, sivuutat perustellut argumentit ja kerrot jotain "minusta tuntuu" "luonnollinen sitä ja tätä" asiaa universaalina totuutena. Sen jälkeen vaadit muita perustelemaan kantansa. Repeat ad nauseam.

Tämäkin kritiikki varmaan torpataan kietoutumalla marttyyrin viittaan. "Heti jos ei markkinapuheita usko niin kaikki käy kimppuun." :rolleyes:

Mut hei, sun appiukolla oli sikafarmi. Se on relevantimpaa heraproteiinin hyödyllisyyden kannalta kuin selkeän hyödyn todistaneet tutkimukset. Koska luonnollisuus ja Bolsoi. :face:

Oot kyllä ihan hyvin kahvilla Bolsoi. Et vastaa mihinkään OLEELLISEEN asiaan mitä sulta tivataan ja yleistät ihan liikaa. Tää nyt sattuu olemaan saliharrastukseen keskittynyt foorumi ja suurin osa porukasta päättää syömisensä ravintoarvojen ja ajoituksen kanssa eikä sen mukaan miksi sitä nimellä kutsutaan ( ruoka vai lisäravinne). Jos kommentoit tähän viestiin jotain niin vastaa vaikka tohon Monkeyn yhteen kysymykseen: " mistä ravintoaineista tulee vajausta jos rahkan korvaa herallla?" Onko se hera sitten ravintorikkaampaa ruokaa jos sitä myödään vaikka kuivajuustojauheena ruokahyllyssä eikä ravintolisä hyllyssä? Juotko maitoa? ( lisätty synteettistä Lisättyä lisäravinne D-vitamiinia = myrkkyä). Käytätkö margariinia? ( lisättyä myrkkyvitamiineja siinäkin) jne...Se rajan veto näissä ei ole niin yksioikoinen. Mutta jatka vaikka siitä appiukon sikafarmista kertomista jos se on helpompaa :D

Kahvia kyllä menee joten ei tarvi ottaa kofeiiniakaan lisäravinteena.

Mutta täytyy visiin verestää taas perusasioita mitä mä olen tässä koko matkan selittäny.

Eli vastaa sinä kysymyksiin.
Miksi mä ottaisin lisäravinteita tai heraa purkista jos mä saan ravinnosta riittävästi proteiinia? (about 120g per päivä)
Jos joku ottaa heraa tai rahkaa, aivan sama mulle, se on sen oma asiansa mihin se rahansa käyttää.
Itse en näe lisäravinteissa riitttävää tai merkittävää hyötyä sijoitetulle pääomalle. Tämä siis minun mielipiteeni.
Saanko pitää sen?

Tän keskustelun tarkotus on hakea perusteluita sille miiksi joku ei käytä lisäravinteita, eikä suinkaan buffata lisäravinteita.
Onko tämän aiheen käsittely tabu foorumilla?
Fanaattisista reaktioista päätellen on.

Miksi jos liputan hyvän ja täysipainoisen ruuan puolesta ja esitän laskennallista faktaa niin kimpussa on joukko joka haluaa korvata pihvin heralla.
Siis hehän saavat syödä mitä haluavat. Itse syön omien käsitysteni, olemassa olevan ravinnetietämykseni ja makuni mukaan.

Ja kyllä minä maitotuotteitakin nautin. Maitoa ja juustoa etupäässä. Muutakin menee satunaisesti kuten jogurttia, viiliä jne.
Lisäksi tietysti liha, kala, kana, munat, monia kasviksia, perunaa, riisiä jne.
Itse kuulutan tuon ravinnekombon puolesta. Katson syömisessäni kokonaisuutta enkä yritä ottaa väkisin valtaosaa proteiineista esim. maidosta tai maitotuotteista.

Mikä tässä mättää. Saanko olla syömättä heraa?

Emme mitään, ellei ideana ollut sikafarmin perustaminen. Olisit nyt verrannut vaikka hyönteisiin, niillä on vielä parempi hyötysuhde ravinnon muuntamisessa proteiiniksi.

Tyrmäät tieteelliset tutkimukset salaliittoina, sivuutat perustellut argumentit ja kerrot jotain "minusta tuntuu" "luonnollinen sitä ja tätä" asiaa universaalina totuutena. Sen jälkeen vaadit muita perustelemaan kantansa. Repeat ad nauseam.

Tämäkin kritiikki varmaan torpataan kietoutumalla marttyyrin viittaan. "Heti jos ei markkinapuheita usko niin kaikki käy kimppuun." :rolleyes:

Mut hei, sun appiukolla oli sikafarmi. Se on relevantimpaa heraproteiinin hyödyllisyyden kannalta kuin selkeän hyödyn todistaneet tutkimukset. Koska luonnollisuus ja Bolsoi. :face:

Noniin.
Nyt on päästy keskustelussa siihen kohtaa missä yritetään kumota tosiasioita vastustajan vähättelyllä ja leimaamisella.
Selitä ja perustele nyt mulle miks mun täytyis syödä lisäksi heraa?

jatkakaa nyt ihmeessä väitellyä tulee ainakin päivä naurut tässä samalla naurettua :face:

Kyllä naurattaa.:hyper:

Täällä lienee porukkaa jotka kilpailee tai tekee muuten kropallaan rahaa. Semmoselle jampalle varmaan se muutaman prosentin keihään kärki voi olla merkityksekäs.
Mut mulle on ihan sama kyykkäänkö omalla painolla 100- vaiko 105-kertaa tai nostanko penkistä 150 vai 155 tai kyykyssä 210 vaiko 215.
Tai saavutanko noi tulokset muutamaa päivää tai viikkoa aikasemmin. Merkittävä hyöty ei mun kriteereillä täyty.

Uskon että 95 prossaa täällä kuitenkin on ihan tavan salipellejä siinä kuin minäkin ja suuri osa nuoria joilla noi "tutkimukset" saa pään sekasin, kun englantiakaan ei oikeen ymmärretä.

Noniin.
Nyt on päästy keskustelussa siihen kohtaa missä yritetään kumota tosiasioita vastustajan vähättelyllä ja leimaamisella.
Selitä ja perustele nyt mulle miks mun täytyis syödä lisäksi heraa?

Kunhan ensin itse selität miksi hyväksytyt ja vertaisarvioinnin läpäisseet tutkimukset eivät kelpaa. Syyksi ei riitä "koska markkinointi" "koska raha" tai muut vastaavat. Tieteelliset tutkimukset kumotaan toisilla, arvostetummilla tutkimuksilla. Niitä odotellessa..

Hauska muuten miten sun mutujutut on muuttuneet tosiasioiksi. :D

Kunhan ensin itse selität miksi hyväksytyt ja vertaisarvioinnin läpäisseet tutkimukset eivät kelpaa. Syyksi ei riitä "koska markkinointi" "koska raha" tai muut vastaavat. Tieteelliset tutkimukset kumotaan toisilla, arvostetummilla tutkimuksilla. Niitä odotellessa..

Hauska muuten miten sun mutujutut on muuttuneet tosiasioiksi. :D

Mistä lähtien asiallinen reeni, lepo ja kunnollinen ravinto on muuttunu mutujutuiksi?
Oskon että kenelläkään alan kovalla jätkällä ei ole munaa kieltää noitten perusasioitten suurinta merkitystä.

Tukimukset menee laidasta laitaan.
Jos mä en ole "maailmanmestariainesta" niin en mä nää mitään järkeä mennä tuulen mukana aina kun joku uus "tutkimus" julkaistaan.
Perusasiat kuntoon.

Hei, tässähän ois hyvä sauma laittaa piste tälle väännölle ennen ku kenelläkään tulee paha mieli. Joulu tulossa ja kaikkee :)

Perusasiat kuntoon.

Check.

Täällä lienee porukkaa jotka kilpailee tai tekee muuten kropallaan rahaa. Semmoselle jampalle varmaan se muutaman prosentin keihään kärki voi olla merkityksekäs.
Mut mulle on ihan sama kyykkäänkö omalla painolla 100- vaiko 105-kertaa tai nostanko penkistä 150 vai 155 tai kyykyssä 210 vaiko 215.
Tai saavutanko noi tulokset muutamaa päivää tai viikkoa aikasemmin. Merkittävä hyöty ei mun kriteereillä täyty.

Check. Monen muun kriteereillä merkittävä hyöty täyttyy => ravintolisä on perusteltu.

...ja kaikki nostelivat puntteja onnellisena elämänsä loppuun saakka!

~THE END~

miksi pitää kilpailla että saisi panostaa lajiin mihin kuluttaa aikaa monta tuntia viikossa, päätoimisena harrastuksena.. tämä on logiikaltaan sama että vaikka harrastaisi keihäänheittoa, mutta harjoittelisi sitä pelkästään heittämällä keihästä, tai lätkää ja sitä pelkästään luistelemalla

miksi pitää kilpailla että saisi panostaa lajiin mihin kuluttaa aikaa monta tuntia viikossa, päätoimisena harrastuksena.. tämä on logiikaltaan sama että vaikka harrastaisi keihäänheittoa, mutta harjoittelisi sitä pelkästään heittämällä keihästä, tai lätkää ja sitä pelkästään luistelemalla

Siis vielä kerran.
Sä voit vetää mitä sä haluut. Se ei ole multa pois.
Mä olen perustellu mielestäni aika hyvin miks MÄ en käytä lisäravinteita.
Se ei tarkota että etetkö SINÄ vois niitä vetää. Mulla se raja nyt vaan kulkee tossa.
Mä suhteutan asioita niihin panostetun energian, rahan ym. mukaan suhteutettuna hyötyyn.
Joillain noi mittarit ja mitta-asteikko on erilainen. Sallin sen niille.
Voika tätä enää selvemmin sanoa?

ELi pituus, paino, rasvaprosentti ja ikä tiskiin, sekä paljoko saat proteiinia päivittäisestä ravinnosta ja erikseen herasta.
Mä olen ainoo joka on tuon datan täällä esittäny. Muut juubailee, mutku, mutku...

Siis mihin sä tarviit nää tiedot?

- - - Updated - - -

Itse en usko että mättämällä heraa purkista "yliannoksina" saadaan hyötyä aikaan.
Mä en vaan voi ymmärtää miten sulle on luetunymmärtäminen noin vaikeeta... Ei kukaan ole puhunut edelleenkään yliannoksista vaan samasta päivittäisestä proteiinimäärästä josta osa otetaan herasta. Ja silti saadaan tarvittavat muut ravinteet eikä tule puutoksia.

Eli vastaa sinä kysymyksiin.
Miksi mä ottaisin lisäravinteita tai heraa purkista jos mä saan ravinnosta riittävästi proteiinia? (about 120g per päivä)

Tähän on vastattu jo ihan saatanan monta kertaa. Siksi, koska pystyt jättämään jotain ravinnostasi pois ja korvaamaan sen heralla, jolloin saat proteiinin sijoittumaan parempaan kohtaan päivää. Onko toi nyt oikeesti jotenkin vaikeeta käsittää? Voitko nyt edelleenkin perustella nää asiat mulle:

- Miksi hyvä ruokavalio ja lisäravinteet poissulkevat toisensa?
- Mistä ravintoaineesta tulee puutos jos esim. yhden rahkan korvaa heralla?
- Millä perusteella heraproteiini on kalliimpaa kuin tavallinen ruoka?

- - - Updated - - -

~THE END~[/B][/CENTER]

Ei mitään endejä ennen kun saan kuulla nuo perustelut. Saattaa jäädä omatkin lisäravinteet käyttämättä kun tulee kohta Bolsoilta faktaa tiskiin.

- - - Updated - - -

No se on kyllä totta, että jos tuo lisäravinteiden käyttö aiheuttaa suurta vaivaa niin on perusteltua tehdä yksinkertaisemmin asiat, kerta tavoitteet eivät ole kisoissa. Enpä vaan heti keksi miksi se olisi sen vaivalloisempaa kuin tavallisen ruoan syöminen. Henkilökohtasesti joudun käyttämään hera+malto drinksuja myös välipäivinä ja treeniajan ulkopuolella, koska kiireisenä ja huonona syöjänä mun on vaikeeta saada tarvittavaa kalori- ja proteiinimäärää perusruoasta.

Ei pahalla, mutta kyllä on jotenkin käsittämätöntä, mitenkä lähes 50v kaveri ei vieläkään ole oppinut väittelemään/keskustelemaan kuin aikuiset ihmiset. :rolleyes:.
Täällä netissä tuollainen itselleen epäedullisten kysymysten väistely ja turhien tarinoiden selittely menee vielä hetkellisesti läpi, mutta mitenkäs jos keskustelu käytäs jossain muualla ihan kasvokkain...
Tässä asiat ei oo edenny 10 sivuun, koska Bolsoi ei vastaa kysymyksiin, muille kyllä esittää vaikka mitä, ikä, kalorimäärä,kulutus,makrot,vitamiinit ja tyttöystävän kuppikoko vastattavaks. :)

Saattaa kyllä olla harvinaisen perusteellinen trollikin vaan. Sääliks käy anyway.

Kyllä naurattaa.:hyper:

Uskon että 95 prossaa täällä kuitenkin on ihan tavan salipellejä siinä kuin minäkin ja suuri osa nuoria joilla noi "tutkimukset" saa pään sekasin, kun englantiakaan ei oikeen ymmärretä.

Missasit nyt pointin taas kerran, koitan silti selittää asiallisesti koska vaikka itse pidän noita asioita selvänä niin selkeästi moni joka haluaa ajatella omilla aivoillaan ei niele noita tuloksia purematta, mikä on siis hyvä sitä lukuunottamatta, että vasta-argumentit menee välillä täysin asiattomiksi.

Beta-alaniini ei lisää maksimivoimaa. Beta-alaniini ei lisää aerobista kestävyyttä. Beta-alaniini nostaa anaerobista kynnystä ja aikaa (TUT) ennen väsymystä (failure).

Käytännössä tää näkyy treeneissä sillä tavalla, että jos teet vaikka 3x10 ohjelmalla ja käytät sellaista painoa, että sarjat menee niin tiukaksi että varmistaja joutuu vähän auttamaan viimeisessä toistossa niin saat 30 toiston sijaan tehtyä 34-35 toistoa, eli volyymi kasvaa n.15%. Beta-alaniini on bodareille just täydellinen lisäravinne sen takia, kun he haluavat useissa treeneissä tehdä pakkotoistoja ja niissä se toimii. Ei hyödytä voimailijaa tai pitkän matkan juoksijaa.

Tuo, että saavutatko voimatason nousun jossain tietyssä ajassa ei siis liity siihen mitenkään vaan ainoastaan sarjan ajallinen kesto on se joka kasvaa. Tää tietysti lisää lihaksen mekaanista rasitusta (TUT) ja myös samalla metabolista rasitusta jotka ovat pääasiallisia lihaskasvun mekanismeja. Hyöty saavutetaan joka treenikerralla.

Tutkimuksien viesti oli myös se, että beta-alaniini lisää anaerobista kestävyyttä ruokavaliosta huolimatta.

Sanotaan nyt vielä, että itse syön melkein joka päivä kanaa, jauhelihaa tai munia mutta en välttämättä edes puolta kiloa. Sen sijaan saatan syödä yli puoli kiloa salaattia ja hedelmiä päivässä.

...kun englantiakaan ei oikeen ymmärretä.

Sinulle on esitetty tieteellisiä tutkimuksia, avattu asioita selitetty juurta jaksain miksi perustelusi eivät ole valideja.
On selvennetty mikä on lisäravinteiden käyttötarkoitus, mitkä niiden edut ovat. Kaikki tämä ihan asiallisesti ja selkeästi
sekä tieteellisen tutkimuksen, joka on otettu luotettavista lähteistä, mukaan, että maallikko termein.

Olet tämän kaiken kuitenkin sivuuttanut perustelematta tippaakaan miksi nämä edellä mainitut seikat eivät kelpaa.

Sinulta on kysytty perusteluja omiin väittämiisi, miksi pidät niitä parempina ja oikeampina kuin kuvaillun kaltaisia faktoja
jotka on sinulle selkeästi pakettina tarjottu kuin hopea tarjottimella. Et näitä perusteluja anna.

Sen sijaan kerrot tarinoita sikafarmareista. Tuleeko tästä olettaa, että mielestäsi siat ja ihmiset ovat samanlaisia ja kasvavat samoilla aineksilla?

Johdattelet keskustelun muka oleelliseen suuntaan siitä, kuinka oikealla ruokavaliolla sait itsesi kasvatettua 97kg 16% rasvoilla mittoihin ja nyt 10 vuotta myöhemmin
treenitauon jälkeen tavoitteesi on 85kg 10% rasvoissa. Tivaat niiltä, jotka ovat jo kaiken sinulle selvästi perustelleet omia mittojaan ihankuin se tekisi argumenteista jotenkin
pätevämpiä. Pari sivua taaksepäin sanot niiden jotka eivät ole omaa pituutta, painoa, rasvaprosenttia ja ikäänsä kertoneet vain mutuilevan.

Mitä muuta mieltä tästä kaikesta voi olla, kuin että olet trolli, joka on onnistuneesti lietsonut keskustelun aiheesta jatkumaan jo 14 sivun verran?

Täytyy vielä vähän tarkentaa tuota juttua, jos tekee 10RM painolla 3 sarjaa niin että eka sarja ei mene pakkotoistoiksi niin se vois näyttää vaikka tälle:

10, 9+1pt, 8+1pt = 27 + 2pt

Kun lisätään beta-alaniini niin samalla painolla voidaan tehdä esim. seuraavat sarjat

11, 11, 10+1pt = 32 + 1pt.

Mä oon ajatellu asiaa niin että jos verikokeissa ilmenee jokin puutos niin sillon sitä lähetään korjaamaan ruokavaliolla ja elämäntavoilla.
Ihmisethän nyt vetää noita ilman että ne edes tietää mitkä niitten tasot veressä on. Hyvä ruokavalio, liikunta ja ulkoilu, ylipaino pois jne.
Siitä mä lähtisin. Jos on vajausta siitä huolimatta niin sitte korjataan lääkkeillä. En kuitenkaan näe mitään järkeä nostattaa tasoja ilman syytä.

Joka vuos tulee uus juttu mitä hypetetään. Ite pysyn perusasioissa ja niitten kunnossa pitämisessä.

Tuskin sä keikut proteiinin suhteen puutosrajan tuntumassa, vaan koitat saada sitä suht optimaalisesti? Puutosraja, suositukset ja optimaali, noissa on aivan järkyttäviä eroja varsinkin D-vitamiinin suhteen. Millä ruoka-aineilla sä nostat D-vitamiinipitoisuuksia veressä? Mikä on sun veren D-vitamiinipitoisuus? Meinaatko, että sun D-vitamiinin saanti on hyvällä mallilla, kun vältyt puutosoireilta? Meinaatko, että noi yleiset suositukset ovat optimaaliset juuri sun hyvinvoinnin kannalta? D-vitamiinin puutos on Suomessa aika yleistä ja se vitsku vaikuttaa todella moneen asiaan. Mä voin iskeä tähän 1000+ juttua D-vitamiinista, jos et ole vielä tutustunut aiheeseen.

Millasella setillä sä valmistautuisit neljän tunnin pyöilyreissuun (keskari vajaa 30 km/h)? Tarkotuksena saada energiaa tasaisesti, tarpeeksi ja vaivattomasti niin, että hyvä teho säilyy (katso keskinopeus).

Lisäravinteiden käyttö on paljon muutakin, kun "sunnuntaitreenailu salilla ja proteiini."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom