Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämän mukaan proteiinin saannin ajoittamisella ei näyttäisi olevan suurta hyötyä hypertrofian tai voiman kasvattamisen kannalta. Aminohappojen tankkaaminen treenin yhteydessä niiden paremman imeytymisen takia on siis melko turhaa.
Tämän mukaan proteiinin saannin ajoittamisella ei näyttäisi olevan suurta hyötyä hypertrofian tai voiman kasvattamisen kannalta. Aminohappojen tankkaaminen treenin yhteydessä niiden paremman imeytymisen takia on siis melko turhaa.
Itse olen käyttänyt n. 1,5 vuotta säännöllisesti paljonkin lisäravinteita ja treenannut 4 kertaa viikossa pl. parit viikon sairastelut. ja syönyt ajatuksella ja paljon.
rahaa on mennyt noihin 1,5 vuoden aikana about noin 1100 - 1200e. ja ehkä sitä ennen muutama satanen. en voi olla varma oliko noista mitään hyötyä mut ainaki haluun uskoa että jotain on ollu. voi tietty olla et samat tulokset ois ilmankin tullut. ainoo minkä tehon tuntee ihan käytännössä on noi pre buusterit, ainaki väsyneenä tulee ihan pirusti virtaa.
lisäravinteet jota käytän päivittäin pl. buusterit (ei ennen joka treeniä, silloin ku siltä tuntuu)
-Proteiini
-hiilari
-kreatiini
-aminohapot
-buusteri
-multivita
-zma
-omega
oon kyllä miettiny että vedän kaikki purkit ja pussit tyhjiksi ja sitten oon ainakin puol vuotta ilman mitään. voi olla ihan mielenkiintonen koe
Palaa niihin ilmeisesti jonnin verran rahaa. Jos jotakin eroa on niin se ei ole silmämääräisesti mitattavissa.
Eli tolla 1200e egellä saavutettu mahdollinen etu ei ole havaittavissa.
Mä otan täs kaks esimerkkiä.
Jamppa reenaa 10 vuotta ja pistää joka vuos lisäravinteisiin 1000 egee.
Toinen jamppa reenaa kansa mut se laittaa ylimääräset tuhat ekee pörssiosakkeisiin.
Se joka laittaa pörssiosakkeiisiin niin sen kakku on kasvanu kymmenes vuodessa 20.000 egeen koska osakkeiden arvonnousu.
Kaveri kymmenen vuoden jälkeen painaa pari kolme kiloo vähempi ja on tiukemmassa kunnossa kun lisäravinteita käyttäny ystävänsä.
ELi 10.000 eeron sijotuksella toinen oli tehny mahdollisesti pari kiloo enempi lihaa, mutta ei silmin nähtävää eroa.
Toisen kaverin potti oli kasvanu kaksinkertaseks ja nyt se nauttii viiden prosentin osinkoja joka vuosi eli 1000 egee vuositasolla rahaa valuu takasin päin.
Tää on ehkä typerä esimerkki, mutta yritän nyt havainnollistaa että kannattaako ne vähät rahansa todellakin laittaa lisäravinteisiin vaiko johonkin muuhun?
Itsellä olsi mitäi lmeisimmin rahaa laittaa suuriakin summia, mutta en laita koska se EI mielestäni ole järkevää.
Sillä MAHDOLLISESTI hankittu lisäkilo, mikäli sillaista edes on, on helvetin kallista lihaa ja siihen on syöty todella "halpaa" heraa mielettömiä määriä.
Ymmärrän kyllä että monella tällä palstalla on intressi puhua lisäravinteiden puolesta.
Mut jos itsellä ei ole tarkotus tehdä kropallaan RAHAA niin miksi satsata asioihin jotka on epäolennaisia?
Monet tietty tekee rahaa lisäravinteilla.
Muistelen lukeneeni, että keskimäärin asia on kiistatta noin, ei yksilötasolla. Jonkun tekstin mukaan n. 5% ihmisistä kreatiinia syntyy luonnostaan niin paljon, että edes vegaaneina he eivät hyötyisi purkista saatavasta kreatiinista. Osaatko sanoa pitääkö tämä kutiaan?
I personally wouldn't worry about things beyond getting a decent dose of protein in (~25 g or more) as soon as it's convenient postexercise. Whether this is 30 minutes after or a couple hours won't really make a huge difference in terms of your goals.
Joltakin joka niin väittää olisi mukava kuulla joku järkevä perustelu sille, että millä tavalla herajauhe on huonompi vaihtoehto proteiininlähteeksi kuin kiinteä ruoka. Minä henk. koht. en oikeastaan heraproteiinijauhetta (tai mikä vaan proteiinijauhe) edes laske lisäravinteeksi, vaan se on yksi elintarvike muiden proteiinilähteiden joukossa. Menee maitotuotteena ihan samaan kategoriaan maitorahkan ja raejuuston kanssa.
Kuitua näistä edellä mainituista ei ole missään ja kaikki vitamiini- ja kivennäisainesisällöt on ihan toisiinsa verrattavissa olevia... mikä sinänsä ei ole ihme, koska kaikki kuitenkin ovat maitotuotteita. Menen jopa niin pitkälle, että väitän heraproteiinin olevan parempi proteiininlähde kuin rahka tai raejuusto (ja moni muukin mitä ko. tarkoituksessa syödään), koska sen aminohappoprofiili (leusiinin määrä) on parempi ja imeytyminen tehokkaampaa, koska ei edellytä ruuansulatukselta suurta prosessointia kun ei siinä ole mitään mikä tarvisi puristaa scheissenä pihalle.
Ja monta kertaa on jo esitetty, että lisäravinneproteiini on kallista?!? Käykö äitinne puolestanne kaupassa vai mitä helvettiä... hera on kaikista halvin tapa syödä päivittäinen proteiininsa. Missään muussa elintarvikkeessa proteiini ei ole niin halpaa kuin proteiinijauheissa.
Eihän lisäravinteiden käyttö mikään edellytys ole kehitykselle... kyllä kehitystä ihan hyvin kiinteälläkin ruualla saa aikaan. Mutta jos nyt esim. edelleen heraproteiinista puhutaan, niin se on yksi laadukkaimmista proteiinilähteistä. Se on kaikista edullisin proteiinilähde. Sen käyttö on helppoa, nopeaa ja vaivatonta... kun sitä ei tarvi pitää tuntia uunissa tai miettiä kylmäsäilytystä tms. Ja mitä treenin aikana tai välittömässä läheisyydessä käyttöön tule niin kiinteä ruoka ei tule kyseeseen tai ainakaan se aja imeytymisen osalta sitä asiaa mitä varten sitä käyttäisi.
Se että ei käytä lisäravinteita ihan vaan siitä syystä, että ei käytä lisäravinteita ei ole mitään muuta kuin sitä, että tekee asiat itselleen tahallaan vaikeammaksi kuin mitä niiden tarvitsisi olla. Toki jos on tekemisen puutetta tai ylimääräistä aikaa elämässä ja haluaa sen johonkin hyödyttömään käyttää, niin mikäs siinä... minulla ei ole.
PS. Onhan sitä toki paljon täysin hyödytöntäkin paskaa mitä lisäravinne-nimityksellä myydään, mutta tämä posti ei käsitellyt niitä ...mutta sitä suuremmalla syyllä on hölmöä niputtaa kaikki lisäravinteet joko hyödyttömiksi tai hyödyllisiksi.
Palaa niihin ilmeisesti jonnin verran rahaa. Jos jotakin eroa on niin se ei ole silmämääräisesti mitattavissa.
Eli tolla 1200e egellä saavutettu mahdollinen etu ei ole havaittavissa.
Mä otan täs kaks esimerkkiä.
Jamppa reenaa 10 vuotta ja pistää joka vuos lisäravinteisiin 1000 egee.
Toinen jamppa reenaa kansa mut se laittaa ylimääräset tuhat ekee pörssiosakkeisiin.
Se joka laittaa pörssiosakkeiisiin niin sen kakku on kasvanu kymmenes vuodessa 20.000 egeen koska osakkeiden arvonnousu.
Kaveri kymmenen vuoden jälkeen painaa pari kolme kiloo vähempi ja on tiukemmassa kunnossa kun lisäravinteita käyttäny ystävänsä.
ELi 10.000 eeron sijotuksella toinen oli tehny mahdollisesti pari kiloo enempi lihaa, mutta ei silmin nähtävää eroa.
Toisen kaverin potti oli kasvanu kaksinkertaseks ja nyt se nauttii viiden prosentin osinkoja joka vuosi eli 1000 egee vuositasolla rahaa valuu takasin päin.
Tää on ehkä typerä esimerkki, mutta yritän nyt havainnollistaa että kannattaako ne vähät rahansa todellakin laittaa lisäravinteisiin vaiko johonkin muuhun?
Itsellä olsi mitäi lmeisimmin rahaa laittaa suuriakin summia, mutta en laita koska se EI mielestäni ole järkevää.
Sillä MAHDOLLISESTI hankittu lisäkilo, mikäli sillaista edes on, on helvetin kallista lihaa ja siihen on syöty todella "halpaa" heraa mielettömiä määriä.
Ymmärrän kyllä että monella tällä palstalla on intressi puhua lisäravinteiden puolesta.
Mut jos itsellä ei ole tarkotus tehdä kropallaan RAHAA niin miksi satsata asioihin jotka on epäolennaisia?
Monet tietty tekee rahaa lisäravinteilla.
En oo lukenu tommosesta. Mun tietääkseni kreatiinivaste liittyy yksilölliseen lihassolujakaumaan, ikään ja lihaksen määrään:
Acute creatine monohydrate supplementati... [J Strength Cond Res. 2004] - PubMed - NCBI
Differential response of muscle phosphocr... [Acta Physiol Scand. 2002] - PubMed - NCBI
Joo. Vituttaa kun tuo ilmestyi pari tuntia sen jälkeen kun eilen kommentoin tuota ajoituksen mahdollista tärkeyttä :D Mutta jos tarkkaan ottaen katsotaan, tuossahan ei suoranaisesti katsottu muuta kuin sitä, onko tärkeää ottaa protskulisä heti treenin ympärillä vai ei. EI katsottu esim sitä, onko lisäprotskun ottaminen hyödyllistä ylipäätään. Ja sehän on jo aiemmin meta-analyysitasolla osoitettu hyödylliseksi. Enkä kyllä aivan vakuuttunut ole tuosta tuloksesta senkään vuoksi, että mukana oli vain pari tutkimusta, joissa oli treenanneita koehenkilöitä eivätkä ne olleet kovin pitkäkestoisia. Voi siis olla että tuo pieni vaikutus ei ehdi tulla näkyviin.
Jutun kirjoittaja Alan Aragon kommentoi tuloksia facebookissa näin:
Et tullut sitä miettineeksi, että se bisnesnero on käyttänyt safkoihinsa ehkä vuodessa sen tontun enemmän rahaa kuin hormoonihomppeli? Hormoonihomppeli on voinut _ehkä_ paikata halvalla heralla bisnesneron kalliit raejuustot ja rahkat.
Edit. En kiellä, etteikö raha olisi kiva juttu, mutta olen sen verran humanisti, että mua kiinnostaa miellyttää kropallani ensisijaisesti itseäni, eikä laittaa sitä rahoiksi.
Mun mielestä on ehkä hieman ristiriitaista syödä ensin pihviä ja sitten ollakkin köyhä, jonka viimeiset ropot menee herapussiin. Minne ne rahat pitäisi laittaa, jos lisäravinnebisneksen tukeminen on ns. väärä kohde? Edelleenkin kyse on lisäravinteista, jos niillä joku alkaa jättämään ns. perusruokaa väliin säännöllisesti, niin siinä vaiheessa voidaan se sormi osoittaa siihen oikeaan syyhyn eli yksilöön.
Jos katabolian katkaiseminen treenin aikana/nopeasti sen jälkee on nii perhanan tärkeää ja tarvii olla oikein erityisiä nopeasti imeytyviä proteiini ravintolisiä käytössä sen takia ni kai te nyt heräätte keskellä yötäki niit syömää?
Mut mite nälkä korreloi siihe mitä keho tarvii? Ei mul oo yleensä aamulkaa nälkä, eikä treenin jälkee ja silti syön aina, koska ajattelen et ne ruuat tarvitaan. Vaan ne ketä ei yritä kasvattaa lihaksia saa imo syödä pelkästään nälkään..
Aikamoni tekee näin.
Kuinka moni on muuten edes laskeskellut summittaisesti mitä oma päivittäinen ravinto sisältää ja se suhteutettuna omaan massaan?
Kysytkö sä ihan vakavissas tätä? Pakkiksen forumilla? Mä en pääse yli siitä miten urveloina sä pidät jengiä täällä. Jumalauta mun äitikin on osannu omin avuin laskea päivittäisen ravinnon sisällön...
No jos olet laskenu niin laita pituus, paino, oletettu rasvaprosentti ja päivittäiset proteiininlähteet normaalista ravinnosta ja lisäravinteista.
Vaikkaan että paljon on nuorta porukkaa jotka ei ole laskenu mitään ja vaan lukee näitä topickeja. "Paras lisäravinnemixi ym..."
Mun mielestä on ihan hyvä että tätä vastakkaistakin keskustelua on ja sallitaan.
Jos katabolian katkaiseminen treenin aikana/nopeasti sen jälkee on nii perhanan tärkeää ja tarvii olla oikein erityisiä nopeasti imeytyviä proteiini ravintolisiä käytössä sen takia ni kai te nyt heräätte keskellä yötäki niit syömää? Miettikääpä sitä sotkua mikä siitä tulee ku yöunie aikana kuluu kuitenkin kaloreitakin jo karkeasti yli tuplat siitä mitä perus punttitreenissä kuluu ja vaikea uskoa että nukkuessa tarvitaa merkittävästi vähemmän proteiiniakaa ku muulloinkaa, puhumattakaa ku päivällä on treenattu ni palautuuha ne lihakset silloin yölläkin todennäköisesti vielä...