Peruskausi 3x4 -> 6x6, miten käytännössä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko noin? Mites toi 3x1 toteutetaan? Ei kukaan varmaan pysty ottaan kolmea maksimiykköstä putkeen ilman puolen tunnin palautumista? Siksi nämä kai yleensä (aina mitä mä oon nähnyt) onkin 1x1. Jos mä teen maksimia niin mäkin otan kyllä lähellä maksimirautaa vielä muutaman ykkösen ja herättelen kroppaa, mutta jos se sisältyy tuohon sarjamäärään, niin se on jotenkin hämäävää. Se on lämmittelyä vielä.

Kai toikin on ominaisuus mitä voi kehittää. Kyllä ite ainakin tossa keväällä tuli harjoteltua ykkösnostoja, niin eka nosto saatto olla 130kg, tokalla 132 ei noussut, ja sitten vielä 2x1x130kg onnistuneesti, eikä noissa ollu ku maks 5min palautukset. Eli näkisin tossa tapaukses että mun maksimini oli 130kg, ja otin sillä samassa treenissä 3x1. Ja tota ennen tosiaan noita herätteleviä lämppiä tyyliin 1x122, 125, 127.

Ottaako porukka herätteleviä nostoja noin lähellä maksimia? Itse teen viimeiset herättelevät nostot -10kg oletettavasta ykkösestä.

Niin no en toki väitä että olisi mitenkään järkevä esim. toi mun tyyli, mutta kunhan kerroin että niihin ykkösiinkin voi totutella.... välillä tulee perusvoimakaudellakin mentyä reiluihin ylirautoihin ennen sarjoja lankkua apuna käyttäen, kummasti sarjaraudat ei paina mitään kun on ottanut ykkösen esim. 120% 1rm vaikka 7cm. lankulta.

Itse ainakin ymmärrän tuon 3x1 niin että kolme tiukkaa mutta teknisesti ehjää ykköstä, mitkä kyllä irtoo itseltä ~5min palautuksilla kun ei ne mitään absoluuttisia maksimeja voi olla jos tekniikka pidetään ehjänä. Rumasti runttaamalla irtoo kyllä enemmän aina.

Entäs sitten kun teen perjantaina maven jälkeen kyykynapuliikkeet, niin olisiko väärin tehdä toinen kyykky tässä? Toi kyykky laahaa jotenkin perässä suhteessa muihin..kiloissa vähiten???!!!??

Onkos jossain videota ESEtku sinun kyykystä ? Siitä voisi jo parhaimmassa tapauksessa näkyä mikä olis hyvä. Villi veikkaus että se vaatii tosiaan boksi/stoppi/etu tai jotain muuta kyykkyä kaveriksi.

ei ole....stoppia teen joskus. Mites toi boksi, kuina syvään siinä mennään? Tietty voisin avuksi ottaa boksin ja etukyykyn vaiks vuoroviikoin? Julle on myös kuvioissa mukana, mutta olen jotenkin kokenut että se olisi parempi apu maveen?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
tarkennetaan. noi ykköset kumpikin maksimiin eli yks huippunosto. ei liian pieniä nousuja ellei eka oo iisi. esim 140 vipa herättely, 150 uus enkka, 152.5 toinen uus enkka, 155 ei tullu. kevyen viikon jälkeen vipa herättely 140-145 ja 155 sit tankoon.

mutta... kyllä niitä submax kovia rautojakin on hyvä opetella ottaan useita. auttaa kisanostajia selkeesti. 10-15x1x95% vaikkapas. ei varsinaisia rajanostoja kisoissakaan tuu läheskään aina.

kyykylle kyllä noi mainitut lajivariaatiot on selkeesti parempia apuja kuin prässi ja turha. stoppien syvyydet ongelmakohtiin. yleensä pohja tai puoliväli. stopin kesto 1-2 sekkaa.

Tarkoitus olisi tehda alotuspostin mallin mukaan ja ottaa 2 penkkia ja kyykkya viikossa. tiistaille ja torstaille tulee aina kamppailutreenit joita ei voi muuttaa. oisko tama hyva jako vai kannattaiskohan jarjestysta muutella tai laittaa viel toinen kevyt viikko kiertoon esim?

Treenijako:

maanantai: penkki 1/olkapaat&ojentajat
tiistai: kamppailua
keskiviikko: jalat 1 /selka
torstai: kamppailua
perjantai: Penkki 2/rinta&hauis
lauantai: lepo
sunnuntai: jalat 2/jalat

viikko 1
1. 3x4x75
2. 5x5x70
viikko 2
1. 3x3x80
2. 4x5x75 alkuun 2*2*85
viikko 3
1. 6x6x70
2. 4x4x80
viikko 4
1. 5x6x75
2. 3x4x85 alkuun 2*1*90
viikko 5
kevyt
viikko 6
1. 5x5x80
2. 3x3x90
viikko 7
1. 4x5x85
2. 6x6x80

mä oon usein sanonut ja sanonpas vieläkin: tän systeemin idea ei ole noudattaa mitään ennakolta lukkoon lyötyä mallia. sen sijaan että käytät sitä ekan postauksen ehdotusta, jonka joku itelleen aatteli, lue sen alapuolelta tän systeemin varsinainen idea. tai no... tässäpäs se:

3*4 -> 6*6 -SYSTEEMIN IDEA LYHYESTI:
- kyseessä on 2-3 kk:n perusvoimakauden systeemi, mutta sitä voi eri variaatioineen käyttää ympärivuotisesti.
- ota alkuun sellanen rauta, millä saat suht hyvin tehtyä 3*4, eli hieman varaa saa vipaan sarjaankin jäädä.
- pyri kauden aikana pääasiassa sarjojen ja toistojen lisäämiseen tavoitteena esim. 6*6 hieman isommalla raudalla kuin alussa.
- esim: 3*4*200 kg -> 6*6*220 kg tai 8*5*225 kg.
- sarja- ja toistomäärät voivat olla ihan jotain muutakin, mutta yllämainitut suht lyhyet sopivat pääasiassa kokeneempien voimailijoiden käyttöön.

- aloittelijoille suosittelen hieman pidempiä sarjoja, esim. 2*8 -> 4*10 ekalle PV-kaudelle ja perään toinen, missä sitten käytellään tota alkuperäistä systeemiä.

- systeemi toimii modattuna erinomaisesti myös bodareille ym. sisällöillä riippuen kauden tavoitteesta.
- ehdottomasti kokeilun arvoinen variaatio on tehdä tätä systeemiä voimakestävyyspohjaisesti (volyymi kasvaa ja sarjatauot lyhenee). esim. 4*10*150 kg/ 2´ -> 5*12*160 kg/ 1´30". varsinkin tämä tuppaa aiheuttaa runsaasti patin kasvua

- systeemiä on käytetty erinomaisella menestyksellä monien urheilulajien voimaharjoittelussa etuinaan mm. suuren määrän antama kestävä pohja ja siitä huolimatta hyvin vähäinen tukottava vaikutus esim. juoksunopeuteen tai muuhun lajiharjoitteluun. tämä johtuu lähinnä siitä, ettei ole tarvetta tehdä sarjoja juurikaan hamaan loppuun saakka. toki satunnainen testailu harjoitusalueella on ihan ok.

- peruskaudella kovien ja kevyempien viikkojen suhde 3:1. kevyemmillä viikoilla on yleensä kaksi perusvaihtoehtoa:
a) volyymi pieni, teho kohtalainen
b) volyymi kohtalainen, teho pieni

tarkennetaan. noi ykköset kumpikin maksimiin eli yks huippunosto. ei liian pieniä nousuja ellei eka oo iisi. esim 140 vipa herättely, 150 uus enkka, 152.5 toinen uus enkka, 155 ei tullu. kevyen viikon jälkeen vipa herättely 140-145 ja 155 sit tankoon.

mutta... kyllä niitä submax kovia rautojakin on hyvä opetella ottaan useita. auttaa kisanostajia selkeesti. 10-15x1x95% vaikkapas. ei varsinaisia rajanostoja kisoissakaan tuu läheskään aina.

kyykylle kyllä noi mainitut lajivariaatiot on selkeesti parempia apuja kuin prässi ja turha. stoppien syvyydet ongelmakohtiin. yleensä pohja tai puoliväli. stopin kesto 1-2 sekkaa.

eli olisiko mun parempi tehdä vaikkapa vuoroviikoin kyykyn apuna boksi-kyykky ja etukyykky? Mitä muuta näiden lisäksi? Onko hölmöä lämmittelyssä tehdä noita stoppeja?

crowley: jako riippuu aina vahvuuksista ja heikkouksista. jalat ja selkä on aika kova pari treenata yhdessä. jätä vaikka kädet vähemmälle ja tee yleisliikkeitä enempi tyyliin penkit ja leuat niiden pikkuliikkeiden tilalla. sun treeneille vois sopia modailtu yksjakonenkin.

esetku: ei lämpässä stoppeja, jos aiot saada normikyykystä tehoja irti. muuten tollai ok vuorotella.

riittääkö toi boksi ja etukyykky? Vai pitäisikö olla vielä muuta? Ja se kiillotuskone juttu toimii jihaa :)
edit: voiko etukyykyssä käyttää kyykkykenkiä?

juu kone toimii taatusti. liian laaja positiivinen kenttäpalaute, ettäkö ei toimisi :) etukyykyssä kyykkykengät on vielä paremmat ku takakyykyssä. jos painonnostokenkiä tarkotat. riittävyydestä ei kukaan pysty noin vain sanomaan. riippuu sun kyykkytyylistä, määristä, treenifrekvenssistä, taustasta, tavoitteista, heikkouksista, heinäsirkoista... on nää meikäläisen telepaattiset kyvyt nykyään niin heikot, ettei vaan pysty tietään.

joo nyt oon kyykänny vasta kahdesti noi perfect kakkoset jalassa, muutoin en käytä niitä. Kun boksi kyykkyä tekee niin pitäisikö siihen ikäänkuin peruuttaa istumaan vai vaan laskeutua?

riippuu taas tarkoituksesta. lantioavuksi se tehdään taakse istumalla, vedolle pystympänä ja vaikka etukyykkynäkin. korkeudet, jalkaleveydet, stopilla vai hipasulla jne riippuu tarpeesta nekin... käyttökelpoinen ja muunneltava apu enivei.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom