Pennut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asten
  • Aloitettu Aloitettu
Jokainen 30 vuotias lapsellinen voi miettiä minkälaisen lapsen on kasvattamassa. Vaikka kuinka maailmanmeno muuttuu raaeammaksi, niin silti kaikki lähtee kotoa ja kasvatuksesta. Perheissä on nykyään niin paljon ongelmia, ettei mikään ihme että lapset riehuvat ja purkavat turhautumistaan kaikkeen. Väkivalta ei niihin auta, vaan puhe.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm. Muistuu omasta lapsuudesta paikallisen kylän kauhukakarajuttu. Oltiin kaverin kanssa koulun vieres kentällä jotain säätämässä kun tämä kyseinen kauhukakara tuli paikalle.. en sitten muista tarkalleen miksi näin kävi mutta kauhukakara otti pään kokoisen kiven ja viskasi sillä kaveriani. Osui, kaveri otti aika pultit siitä ja anto kakaralle vähän runtua.. kakara rupes tästä itkemään ja juoksi kotiin kertoon äitille. Pian sitten äiti tulikin paikalle huutamaan että mitä täälä kiusataan meidän Ismo-Jonnea.. meni hyvin hiljaiseksi kun kaveri näytti kiven osumajäljen.

Broidi rääkyi kaupassa kun oli skidi. Isukki vei sen istumaan fillariin ja pisti tuolista remmit kiinni. Ei rääkynyt jatkossa ja kaupassa sai olla muutkin rauhassa.

Varmaan tulis joku heitteillejättösyyte nykymaailmassa.

Viime talvena jotkut varhaisteinit heitti lumipallolla autoani kylkeen. Pysäytin välittömästi auton ja kimposin autosta pois samalla huutaen ja pari rivakkaa askelta niihin päin ottaen. Lähtivät sen verta livakkaan juoksemaan karkuun etten viitsinyt lähteä perään. Kun oli niin liukasta ja pitkä välimatka. Jos oisin kiinnni saanut niin en oisi silloinkaan ketään pahoinpidellyt vaan oisin niskasta kiinni pitäen käynyt heidän kanssa katsomassa tuliko maalipintaan jälkeä.

En huutanut mitään hävyttömyyksiä, kerroin vain pennuille mitä se lumi saattaa sisältää ja mitä se voi tehdä auton maalipinnalle, sekä toki mielipiteeni siitä lumipallon heittämisestä. ;)

Kyllä minusta aikuisen pitää saadaa teinit kuriin ilman väkivaltaakin. Yleensä siihen riittä niiden älyllinenstimulointi.

Viime talvena jotkut varhaisteinit heitti lumipallolla autoani kylkeen. Pysäytin välittömästi auton ja kimposin autosta pois samalla huutaen ja pari rivakkaa askelta niihin päin ottaen. Lähtivät sen verta livakkaan juoksemaan karkuun etten viitsinyt lähteä perään. Kun oli niin liukasta ja pitkä välimatka. Jos oisin kiinnni saanut niin en oisi silloinkaan ketään pahoinpidellyt vaan oisin niskasta kiinni pitäen käynyt heidän kanssa katsomassa tuliko maalipintaan jälkeä.

En huutanut mitään hävyttömyyksiä, kerroin vain pennuille mitä se lumi saattaa sisältää ja mitä se voi tehdä auton maalipinnalle, sekä toki mielipiteeni siitä lumipallon heittämisestä. ;)

Kyllä minusta aikuisen pitää saadaa teinit kuriin ilman väkivaltaakin. Yleensä siihen riittä niiden älyllinenstimulointi.

Tuo nyt on pientä, itekkin tullut pahempia temppuja tehtyä.

Ei se nazi kasvatuskaan mitään autuaaksi tekevää ole. Tuskin sitä jengi tässä tarkoittaakaan, mutta vähän sellanen kuva posteja luetessa tulee. Itse olen kultaisen keskitien lapsi :)

käytöstavat lähtee kotoa ja 99prossaa varmasti hoitaa lapsensa kunnolla ja opettaa käytöstavat. niillä käytöstapojen oppimisilla ei kuitenkaan juuri ole merkitystä kun kaveriporukka on kaikken ratkaisevin tekijä mitä sattuu ja missä. muutama idiootti saa jonkin päähän piston niin ne "viisammatkin" tulee perässä. tuo ei tule koskaan muuttumaan mihinkään.

Löytyyhän näitä. Eniten vihaksi ovat pistäneet nuoret (10-16 wee) lätkäpelaajat halleilla/hallien pihalla, joilla käytöstavat 0. Kolistellaan kaukalon laitoja niin että suojat ja juomapullot vyöryvät jäälle (how funny is that..) ja kiipeillään suojaverkoissa/kaukalon laidoilla (!!). Yhdessä hallissa sain tämän loppumaan kokonaan, kun kundit vyörytti suojat jäälle ja kävin ne kiltisti nostamassa, ja samalla huomautin, että seuraava joka laitaa tömisyttää, tulee jäälle paljain jaloin nostamaan ne suojat takas. No, kului n. minuutti, ja kuin kokeiluna joku tönäisi laitaa ja suojat oli taas jäällä. Olin salamana paikalla, ja kysyin vihaisena, kuka se oli. Hiljaisuus, jonka jälkeen yksi jätkä tunnusti. Kysyi varovasti, saako pitää sukat edes jalassa (jäällehan ei tulla kengillä!). Nosti suojat sitten kiltisti, ja sen jälkeen sillä vuorolla ei kukaan enää koskenutkaan kaukaloon. ;) Tämä oli vain yksi esimerkki. Onneksi (tai ainakin tuntuu siltä) nykyään valkut vaativat pelaajiltaan jotain käytöstä, mutta edelleen on kyllä tavoissa toivomisen varaa.

Julkisissa liikennevälineissa mekastavat teinit riepoo kaikista eniten. Yleensä ovat siis n. 12-16 wee laumasieluja, jotka huutaa/tappelee/repii lehtiä (mitä vittua?) tai jotain muuta yhtä jännää. Jos vaunu on tyhjä, mulle on ihan sama, mutta kun nämä syystä tai toisesta siunaantuvat sinne aina joko a) ruuhka-aikaan kun ei mahdu edes hengittämään tai b) iltaisin, jolloin vitun väsyneenä raahaudut töistä kotiinpäin. Tietyn ajan sitä jaksan katsella, mutta sen jälkeen tulee kyllä vihaista kommenttia. Joko "sorry, voisitteko lopettaa" tai sitten käsken jäämään pois vehkeestä. Yleensä on toiminut. Känniapinoita en ole kyllä koskaan komentanut, enkä varmasti uskaltaisikaan. Ainakaan silloin, jos esim. metrovaunu on tyhjillään ja olen siellä yksin. Vaihdan mieluummin vaunua tms.

Kaupassa itkeminen tms. on ihan ok, vaikka tietysti, jos väsyneenä sitä kuuntelee, ei oikein jaksaisi. Niin ja AIKUISET, VOISITTEKO OPETTAA LAPSENNE JONOTTAMAAN? En enää ihmettele, mikseivät 6-vuotiaat osaa jonottaa, jos vanhemmat kiilaavat röyhkeästi myös silloin, kun lapset ovat mukana "joo mennään tähän tädin eteen vaan"..!!!:curs:

Edit: En myöskään ymmärrä 12 vuotiaita kännissä espalla notkuvia. Siis haloo? Onko vanhemmilla jotain päässä vialla? Ei 12 vuotiaan kuulu vaellella kaupungilla puoliltaöin.

Mutsille sattunutta joitakin kuukausia sitten. Oli lähtenyt illalla katsomaan, että mitä ihmettä rappukäytävässä rääytään ja mesotaan. 3 poikaa ja 2 tyttöä (yläasteikäistä) olivat laittaneet käytävään paskaringin pystyyn..pussikaljan kera tottakai, kännissä kuin ravut. Äippä oli sitten tomerasti komentanut köörin pihalle. Ei mitään vaikutusta.."vitut me mihinkään lähetä". Seuraavaksi sitten yhtä nassikkaa hiuksista kiinni ja ovesta ulos. Muut vähän hämmentyivät ja seurasivat perässä. Jengi jäi sitten ulos räyhäämään ja heittivät vielä muutaman kaljapullon seinään paskaksi :wall:

Oi kun olisi ollut itse paikalla :curs:

Meikäläinen taas näkee lähes päivittäin tapauksia, joissa muksu on about 3-5 v. ja saa tehdä kaikkea ilman rangaistusta. Tai no, kovin rangaistus on se, että lapsen äiti tai isä sanoo "älä viitsi pikku-Ville".

Tässä muutama esimerkki:

- kakara pujottaa karkkinauhaa päänsä läpi, faija seisoo vieressä ja ei sano mitään.

- 3 vuotias kirkuu kuin palosireeni ja ääni kävi valehtelematta korviini niin kovaa, että oli pakko ilmoittaa kohteliaasti naiselle, että olisiko mitenkään mahdollista hillitä muksua. Vastaus oli "ei kolmevuotiaalle voi sanoa mitään".

- 5-vuotias sälli repii julisteita alas ja muija vain tokaisee "tällainen tämä meidän poika on". Piti kysyä "niin, siis kehitysvammainenko"?

Tää on yks syy miks mä en ole varma haluanko lasta. Tiedän periaatteessa miten mä haluan kasvattaa, mutta olen nähnyt liikaa tätä.

Oltihin lasten kanssa juhannusaattona uimastadikalla. Makasin siellä erite(kahluu)altaassa lasten leikkiessä. Yhtäkkiä eteeni tuli joku hevosenpäänkokoinen Jarmo Petteri vesipyssy kädessä.
Ajattelin" ei se uskalla". Uskalsi se. Ja uudestaan ja uudestaan. Sen äiti ei välittänyt yhtään ja sanoin pojalle "lopeta". No onneksi lopetti.
Mutta jälkeenpäin aloin miettimään käytöstäni. Luulenko olevani joku ravintoketjun huippu, ketä lasten pitää kunnioittaa. Luovuttaahan savannilla leijonakin saaliinsa hyeenoille, ja menee sen jälkeen viikunapuun alle kuuntelemaan Ultra Brata. Ja toisten lapset ärsyttävät enemmän kuin omat lapset. Ja omat lapset osaa tottakai käyttäytyä.
Eikös se ole aika yleistä eläintenkin keskuudessa, että urokset saattaa tappaa vieraat jälkeläiset.
Jos täällä ehdotetaan vielä turpaan vetämistä 12-vuotialle, tämän ketjun voisi laittaa kamppailu osiolle. Sillä kohta tulee joltain Ördeltä viesti" vedin niitä kaikkia pentuja turpiin".
Vein äsken lapset x:lle ja Pasilan asemalla oli 4 Romania. 3 miestä ja yksi nainen. Olisivat lainanneet kännykkääni. Himmeet piti minua kai vitipäänä. No en lainannut, mutta tuli mieleen tämä ketju. Ei ole mitään vähemmistöjä vastaan, mutta nämä kayttäytyivät ihan samalla tavalla kuin teinitkin. Ei mitään kunnioitusta.
Olisko ne tenavat kuitenkin ikäisiään kypsempiä ja hakevat kavereita vanhemmista nuorista. Kuitenkin oppivat käyttäytymään viimeistään ravintola ikään päästessään ja intti tasoittaa loput. Jos jää rikeblues päälle,mennään vankilaan ja vankilaan. Ei kuitenkaan enää vittuilla ihmisille. Ollaan pikku kekejä tai prosenttiliiviläisiä.
Mutta osa romaneista jatkaa tuota isännöimistä tosi pitkään. Onhan se vaikeata koulussa kun haukutaan manneksi. Aina helpompaa mennä kavereiden kanssa kaupungille.
On ehdotettu kotiintulo aikoja lapsille. Hyvä idea, mutta kuka sitä valvoo? Poliisit? Vartijat? Vanhemmat???

Edit: En myöskään ymmärrä 12 vuotiaita kännissä espalla notkuvia. Siis haloo? Onko vanhemmilla jotain päässä vialla? Ei 12 vuotiaan kuulu vaellella kaupungilla puoliltaöin.
no tuskinpa suurinosa vanhemmista tietää että ne siellä kaupungilla on. eiköhän siinä käytetä perinteistä meen kaverille yöksi korttia hyödyksi ja sieltä sitten livahdetaan "kylille" tai sitten sanotaan että me mennään puistoon tms.....

Julkisissa liikennevälineissa mekastavat teinit riepoo kaikista eniten. Yleensä ovat siis n. 12-16 wee laumasieluja, jotka huutaa/tappelee/repii lehtiä (mitä vittua?) tai jotain muuta yhtä jännää. Jos vaunu on tyhjä, mulle on ihan sama, mutta kun nämä syystä tai toisesta siunaantuvat sinne aina joko a) ruuhka-aikaan kun ei mahdu edes hengittämään tai b) iltaisin, jolloin vitun väsyneenä raahaudut töistä kotiinpäin. Tietyn ajan sitä jaksan katsella, mutta sen jälkeen tulee kyllä vihaista kommenttia. Joko "sorry, voisitteko lopettaa" tai sitten käsken jäämään pois vehkeestä. Yleensä on toiminut. Känniapinoita en ole kyllä koskaan komentanut, enkä varmasti uskaltaisikaan. Ainakaan silloin, jos esim. metrovaunu on tyhjillään ja olen siellä yksin. Vaihdan mieluummin vaunua tms.

Tämä video kuvastaa tuota aika hyvin http://www.youtube.com/watch?v=hnvngOpSixQ

:curs:

Ite olin pari kertaa järkkärinä eräässä nuorisotilassa ja siellä kyllä näki aika hyvin sitä nykyteinien (tai oikeastaan osaksi nykylasten) menoa. Reilu 10-vuotiaat huutelee vittua ja saatanaa, vetää kaljaa ja tupakkaa yms häiriköi ja hajottaa paikkoja. Oikeastaan se oli välillä myös huvittavaa katsella, kun joku 13-vuotias kiljuu "vitu pillu steve mee vittuu!!!" :D

Ja nykymenoa kuvastaa myös hyvin se, että ei ennen tarvinnut hommata neljää järjestyksenvalvojaa nuorisotilaan vahtimaan ettei
vaeltavat 10-16v teinilaumat hajota ikkunoita yms paikkoja kauheessa kaatokännissä. Talvisin kuulemma meno on vielä paljon pahempaa, kun kaikki hakeutuu sinne sisätiloihin ryyppäämään (nuo kun on viikonloppuisin auki johonkin 23.00 asti)

Kyllä se meno on ollu ihan samanlaista kymmeniä vuosi sitten, kun nytkin on nuorilla. Nykyään ehkä ihan vähän vaan rajumpaa. Mutta kyllä sitä on nykyisten kauhukakaroiden vanhemmat pentuna meuhkannu ihan samalla tavalla kun nytkin nuoriso meuhkaa. Aika moni meistäkin on pienempänä tehny kolttosia jossain tai maistellu alkomahoolia ja poltellu tupakkaa salassa vanhemmilta. Samanlaista toimintaa on ollu aina, mutta totta kai vanhempien pitää asettaa jonkunlaiset rajat kakaroilleen ja pitää kuria.

Tää on yks syy miks mä en ole varma haluanko lasta. Tiedän periaatteessa miten mä haluan kasvattaa, mutta olen nähnyt liikaa tätä.

Kaikkihan tietävät miten haluavat/pitäisi kasvattaa. Ongelma on se ettei ne prkleen muksut kasva kuten itse kuvitteli :D

Muksuissa on myös ihan synnynnäisiä eroja. Toiset on rauhallisempia kuin toistet. Työkaverilla on useampi kakara, ja niistä yksi on jollain tavalla erikoinen. Se saa hallitsemattomia raivokohtauksia, huutaa niin kauan että pyörtyy (siis ihan oikeasti) eikä ole koskaan leikkinyt. Nyt on kuulemma hieman helpottanut, kun muksu menee nyt ekalle luokalle. Saa nähdä miten käy kun muksulla pinna on 0mm pitkä ja kiihtyy 0-100km/h nopeammin kuin pieraisee. En muista enää "taudin" nimeä. Veikkaan että siitä tulee vielä oiva roinakirjoittelija pakkikselle :D

Varmasti jokaisella lapsella palaa nuppi kaupassa joskus, jos siis ihan pikkulapsista puhutaan. Mutta jos ne ihan pienestä pitäen on siellä reissulla mukana, niin takuulla oppivat olemaan siellä kunnolla. Omo poika on kohta 1,5 vuotias, eikä se kilju eikä karju kaupassa, se nauttii kun pääsee kärryyn istumaan. Ei sille siellä ikinä anneta mitään hyllystä käteen, tyytyy leikkimään sillä ketjun pätkällä joka tökätään siihen kolikkopankkihärveliin. Luulen että tämä linja toimii jatkossakin hyvin. Siellä kaupassa vain ollaan nätisti, tai sitten sieltä lähdetään veke. Ei siellä tartte muita häiriköidä. Väsymyskitinä on asia erikseen, silloin pitää välttää kauppareissua lapsen kanssa. Yksinkertaista.

Jyväskylässä ei paljon törmää noihin vähän alta teini-ikäisiin huutelijoihin, tai sitten en vain liiku sellaisissa paikoissa. Verbaalinen näppäryys niihin parhaiten toiminee, eli saa ne hämilleen kaveriensa katsellessa. Känniset toki pahempia, mutta eipä ne osaa aikusetkaan kännissä käyttäytyä. Turpaanvedettäviä riittäs kyllä ihan työksi asti jos sille linjalle lähtis, ihan aikusissa siis.

Kaikkihan tietävät miten haluavat/pitäisi kasvattaa. Ongelma on se ettei ne prkleen muksut kasva kuten itse kuvitteli :D

Muksuissa on myös ihan synnynnäisiä eroja. Toiset on rauhallisempia kuin toistet. Työkaverilla on useampi kakara, ja niistä yksi on jollain tavalla erikoinen. Se saa hallitsemattomia raivokohtauksia, huutaa niin kauan että pyörtyy (siis ihan oikeasti) eikä ole koskaan leikkinyt. Nyt on kuulemma hieman helpottanut, kun muksu menee nyt ekalle luokalle. Saa nähdä miten käy kun muksulla pinna on 0mm pitkä ja kiihtyy 0-100km/h nopeammin kuin pieraisee. En muista enää "taudin" nimeä. Veikkaan että siitä tulee vielä oiva roinakirjoittelija pakkikselle :D

Asperger?

Asperger?

Damn kun en muista. Wikistä googletin tuon aspergerin, mutta ei ne oireet tuntuneet kaverin muksuun osuvan. Kaiffari kertoi että esim. leijaa lennättäessä jos leija ei ekalla yrityksellä lähde niin voi saatana sitä raivoa. Eli jos joku ei heti onnistuu, niin sitten lähtee. Toisaalta se saattaa raivolla yrittää niin kauan että onnistuu. Ja turpaan tulee jos joku tulee väliin.

Tämä video kuvastaa tuota aika hyvin http://www.youtube.com/watch?v=hnvngOpSixQ

:curs:

Huhhuh. Ihme kun porukka sieti kavereita noinkin pitkään, itselläni olisi palanut käämi jo ensimmäisestä iholle tunkemisesta. Tuntuu että alaikäisiä tai ei niin täällä pohjoisen puolessa olisivat kaverit lähteneet pihalle ensimmäisessä mutkassa, todennäköisesti nokka paketissa kaupan päälle - kun itse olin teini-ikäinen niin työläisnurkkien nokkimisjärjestys aika selkeä, ja jos mesoamaan innostui liikaa niin kyllä sieltä aina joku kaveri tuli koltiaisia kouluttamaan ja omaa asemaansa näyttämään hyvinkin ripeästi. Tietty nämä pahimmat kaverit olivat sitten niitä joita pelättiin ja perään syljettiin samanaikaisesti, mutta kukaan ei vasten naamaa uskaltanut muuta kuin hymyillä kiltisti.

En tiedä miksei sitten nykyään, mutta kyllä jos 16-vuotiaana erehtyy kiljun tuoman itsetuntobuusterin voimin aukomaan suutansa väärälle kaverille niin ansaitsee kyllä sen mustan silmän seuraavana aamuna. Kyllä siinä iässä pitäisi arvata mitä voi tapahtua, ennen kuin nokittelemaan ryhtyy.

Kyllä se meno on ollu ihan samanlaista kymmeniä vuosi sitten, kun nytkin on nuorilla. Nykyään ehkä ihan vähän vaan rajumpaa. Mutta kyllä sitä on nykyisten kauhukakaroiden vanhemmat pentuna meuhkannu ihan samalla tavalla kun nytkin nuoriso meuhkaa. Aika moni meistäkin on pienempänä tehny kolttosia jossain tai maistellu alkomahoolia ja poltellu tupakkaa salassa vanhemmilta. Samanlaista toimintaa on ollu aina, mutta totta kai vanhempien pitää asettaa jonkunlaiset rajat kakaroilleen ja pitää kuria.

Viittaan edelliseen viestiin että ei itselläkään meinannut junnuna pysyä eturengas maassa(tosin harvemmin nykyäänkään) mutta kylllä minulla on ollut jotain tolua siinä käyttäytymisessä. Minulla raja menee siinä vandalisoinnissa ja vittuilluissa ohikulkijoille. Ehkä en ole koskaa óllut tarpeeksi kova jätkä, jotta olisi voinut vittuilla ja vaatia sukupuoli yhteyttä ohikulkevien naisten kanssa :D

Mikä minua on erityisesti tänä kesänä vituttanut on se että ihmisillä tuntuu olevan käsitys ettei toisten lapsia voi komentaa. Minä olen ainakin aivan surutta käskyttänyt kaikkia kakaroita rannalla, omia tai ei. Jos joku on pahanteossa niin se on aivan sama onko oma vai vieras. Muutama nauta on tuosta alkanut poraamaan mutta olen vaan kylmästi todennut että jos et itse osaa kasvattaa lastasi niin jonkun se on tehtävä. Jos joku komentaa meidän ipanat pois pahanteosta niin tarjoan perkele pullakahvit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom