Pennut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asten
  • Aloitettu Aloitettu
Oltiin paikallisella uimapaikalla kesällä pelaamassa lentistä, kun yhet pojat tuli huutelemaan siihen (ehkä. 12vuotiaita), pari päivää tota jatku sitten kaveri sai tarpeeksi ja meinas lentopallolla hivotella toista näistä. Noh, pallo lähti todella hyvin ja osu toista näistä nokkaan, nenä vissiin aukes ja näytti että kohtaa alkaa itkemään... Eivät ton jälkeen enään ole tulleet huutelemaan mitään tai pelejä häiritsemään, nykysin käyttäytyvät täysin asiallisesti, ainakin meidän seurassa;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielessäni kävi kaksi vaihtoehtoa: 1. Otan sitä korvasta kiinni ja heitän sen sporasta ulos. 2. Otan sen syliin lasken sen housut ja annan remmistä.
3. Alat lähentelemään jannua, ehdotat sille peppuseksiä ja muuta kivaa yhteistä - mielellään koko porukalle. Toiminut ainakin mun koulubussin yliaktiivisiin 12-15v- huutelijoihin. Jos tyyppi menee tästä ihan lukkoon vielä kaveriensa edessä sitä parempi.

Koskemisen kanssa kannattaa olla todella tarkkana, todella monella on kamerakännykät ja vastaavat mukana. Ainoa kerta, kun en ollut moisesta huolissani tapahtui kotipaikkakunnalla kesällä. Kävin juoksemassa pururataa ja peruskoulu taisi olla jo alkanut, joten paikalliset yläastekovikset olivat porukalla läheisessä metsikössä tupakalla pururadalla. No ensimmäisellä kierroksella väistin porukan metsänpuolelta ja sain huutelua perääni. Nämä siis tukkivat koko pururadan. Toisella kierroksella otin hiukan vauhtia ja juoksin porukkaa päin ja siitä läpi. Pari kaatui ja kiroilua kuului mutta eivät kehdanneet huudella mitään enempää, kun tiesivät varsin hyvin että olivat keskellä rataa.

kesällä. Kävin juoksemassa pururataa ja peruskoulu taisi olla jo alkanut, joten paikalliset yläastekovikset olivat porukalla läheisessä metsikössä tupakalla pururadalla. No ensimmäisellä kierroksella väistin porukan metsänpuolelta ja sain huutelua perääni. Nämä siis tukkivat koko pururadan. Toisella kierroksella otin hiukan vauhtia ja juoksin porukkaa päin ja siitä läpi. Pari kaatui ja kiroilua kuului mutta eivät kehdanneet huudella mitään enempää, kun tiesivät varsin hyvin että olivat keskellä rataa.
Asiallista! :D:thumbs:

Aika hyvä esimerkki oikeastaan, ei kierretty ongelmaa vaan mentiin läpi.
Tätäkin asiaa on vatvottu vuosikaudet ja tilanne pahenee koko ajan. Koska aletaan oikeasti tekemään jotakin? Kuka ja miten?
Ei oikein riitä että muutama pakkotoiston karju laittaa sporassa riehuvat teinit ojennukseen.:zzzz:

Turpaan vaan...kunnon löylytys sitten ne tietää ainakin jatkossa mitä siitä voi seurata:rock:

:jahas: No just...siitähän ei seuraakaan kun todennäköisesti oikeusjuttu...Eipä noille teineille ulkopuolinen voi muuta kuin yrittää käyttää sitä verbaalista "väkivaltaa", teinin nolaaminen kavereiden silmien edessä taitaa olla se pahin juttu:D

- kakara pujottaa karkkinauhaa päänsä läpi, faija seisoo vieressä ja ei sano mitään.

:confused:

- 3 vuotias kirkuu kuin palosireeni ja ääni kävi valehtelematta korviini niin kovaa, että oli pakko ilmoittaa kohteliaasti naiselle, että olisiko mitenkään mahdollista hillitä muksua. Vastaus oli "ei kolmevuotiaalle voi sanoa mitään".

:D Kyllä se siitä kun on omia muksuja. Ei meidän 2.5v kanssa ainakaan ole vielä pystynyt pitämään hillitseviä kehityskeskusteluita. Huutakoon niin kauan ettei jaksa enää. Jos jotain sanoo niin huuto jatkuu, huudolla kun selvästi on vaikutusta.

Seuraavaksi 2 vuotiaat puhuivat sekavia, ei muodostaneet ymmärrettäviä lauseita, puhuivat mielikuvitusystävälle (selvä psykoosi), kuolasivat päällensä ja muutoinkin kiukuttelivat vittumaisesti joka asiasta kaupassa.

Prkl, kenellä se semmonen käsi on joka jaksaisi tauotta rangaista moisten hulttioiden persettä!? :)

Joskus tilanne on toivoton kun joku lapsi on väsynyt. Vittumaistahan se on kun sattuu olemaan vieressä kaupassa ja itseäkin väsyttää. Mut mut... kannattaa vaan sinnitellä, siitä pääsee kohta pois. Sen mukulan vanhemmat joutuu kuuntelemaan sitä vielä koko päivän, viikon ja vuosia. Hajotkoon siihen. Mitäs lykkäsivät.

Itse noudata näissä ns. sanomatonta hyvää naapurisopua. Tarkottaa sitä, että itse sinnittelen enkä avaudu asiasta vaikka se häiritseekin, mutta ei sille oikeen mitään voi joten asia ei kuitenkaan muutu. Ja toisekseen, sitten jos mulla on joskus joku papana kyydissä ja se rähjää ja on väsynyt, niin mä saan hävetä rauhassa ilman että joku sikaniska tulee mulle räyhäämään että nyt skidi pantaan ja remmiin ja gagipallot suuhun :)

Pikkutyttö hiplaili karkkeja eikä hänen isänsä puuttunut asiaan.
:D Kyllä se siitä kun on omia muksuja. Ei meidän 2.5v kanssa ainakaan ole vielä pystynyt pitämään hillitseviä kehityskeskusteluita. Huutakoon niin kauan ettei jaksa enää. Jos jotain sanoo niin huuto jatkuu, huudolla kun selvästi on vaikutusta.
Juu, muuten olisi ollutkin ymmärrettävä tilanne, mutta, kun nainen ja lapsi tulivat kysymään minulta tietoa enkä aluksi edes kuullut puoliakaan mitä naisen suusta tuli, kun pikkutyttö kirkui hulluna sellaista tahallista kirkunaa (ei siis mitään itkuraivaria :) ).

Otti päähän, kun karkuun ei päässyt, muuten olisin mennyt takahuoneeseen piiloon :D

Weiland, asun tarhan vieressä. Arvaa kiljuuko lapset ulkona? Jatkuvasti. Arvaa ottaako päähän? Joo. Pari vuotta olen tässä ollut, onneks kohta muutto.... muuten tulisi ruumiita :)

Weiland, asun tarhan vieressä. Arvaa kiljuuko lapset ulkona? Jatkuvasti. Arvaa ottaako päähän? Joo. Pari vuotta olen tässä ollut, onneks kohta muutto.... muuten tulisi ruumiita :)
Enpä ihmettele miksi monet sanovat lasten olevan kivoimpia nukkuessaan ;)

Nykyään tuntuu ettei noi pennut kunnioita edes omia vanhempiaan!?

Vanhempien on ansaittava kunnioitus, ei niiden pidä vaan hohotella että "mä oon sun isäs, sä tottelet mua". Sellainen käytös lähinnä vaan vituttaa niitä nuoria ja saa ne hakeutumaan sellaisten ihmisten pariin, joiden kanssa päästään yhteisymmärrykseen. Dr. Philkin sanoi että vanhempien pitää perustella toimensa selvän syy/seuraus matskun avulla, eikä pelkästään oman auktoriteettinsa voimin.

Mutta juu lapset ja nuoret voi olla tosi vaikeaselkoista väkeä. Ite en oo kovin hankala ollut, mutta muistan kyllä semmoisia hetkiä lähinuoruudesta, jolloin rationaalinen ajattelu korvautui pelkällä vittumaisuudella ja riidanhalulla.

En jaksa alkaa huutamaan kilpaa sen kanssa. Eikä niin pientä viitsi edes vetää dunkkuun.
kyllä ne mesoaa niin kauan kunes joku vähän ojentaa niitä. jos joku hennolla äänellä menee ääni väristen piipittämään niin nämä sankarit vain saavat uhoamis voimaa enemmän. kerralla nekkuun vaan ja kunnolla tai no ei ehkä ihan kunnolla kuitenkaan, mutta sellasta isällistä läpsyttelyä kuitenkin :)
kyllä ne auktoriteetilla saa hiljaiseksi ilman väkivaltaa

saa mutta pitää olla myös uskottavan näköinen jotta nulikat uskoo. ja ei äänen värinää, se on pahinta. suurimmalla osalla se ääni värisee kun ruvetaan komentaan ku ollaan niin häjissään tollasessa tilanteessa.
teinin nolaaminen kavereiden silmien edessä taitaa olla se pahin juttu

voimaa enemmän. kerralla nekkuun vaan ja kunnolla tai no ei ehkä ihan kunnolla kuitenkaan, mutta sellasta isällistä läpsyttelyä kuitenkin :)

Nykyajan kamerakänsä yhteiskunnassa tuollaiseen alle 15v kohdistuva pienikin läpsäys on automaattisesti pahoinpitely..

Vanhemmathan tuohon jälkikasvun käytökseen on syyllisiä. Tuntuu, ettei nykyään osata enää kasvattaa lapsia niinkuin ennenvanhaan. 1950 luvun nuoriso oli varmasti tasapainoisempaa, ja se näkyy myös aikuisuudessakin. Ihmiset vieraantuu yhä enemmän kaikesta normaalista, ennen lapset oli lapsia jotka leikkivät pihoilla, nykyään samanikäiset vetää bisseä ja huutaa aikuisille. Missä lie virhe tapahtunut.

No enpä tiedä, oliko oikeesti nuoret kovinkaan tasapainoisia 50-luvulla, kun historia oli mitä oli, isät ollu sodassa ja nykyään tiedetään, että perheillä oli tämän takia paljon ongelmia, masentuneisuutta ja alkoholismia mm. Näistä ei vaan siihen aikaan puhuttu. Ja tuo sukupolvihan on sitten seuraavan kasvattanut niillä eväillä mitä on kotoaan saanut. Yleismaailmallinen ilmiöhän tämä on, että ennen oli kaikki paremmin ja lapset/ nuoret paremmin käyttäytyviä. Onhan ongelmallisesti käyttäytyviä lapsia ja nuoria paljon, mutta kukaan ei voi valita millaiseen perheeseen syntyy. Kotoahan noi ongelmat on peräisin ja sitten kadulta etsitään samanhenkistä seuraa ja joukossa tyhmyys tiivistyy.

Tietty joskus tekis mieli ottaa polulta karahka ja työntää se ilman liukkaria pääkoviksen anukseen ja naureskella sadistisesti. Ei oo kyl tullu tehtyä, tiedoksi vaan ;) Ei vaan, kerran kävi mielessä kun junassa terrorisoivat, ja yks niistä kuvasi kännykällä, että jos nappaisi sen luurin pois ja soittaisi numeroon "iskä" tai "äiti". Sanoisi että poikasi on täällä junassa, humalassa, uhkaa raiskata naisia ja heiluttelee pippeliä. Ei sen väliä vaikka se ei totta olisikaan. Mitäs läksi.

Ei me voida aikuisina alkaa antaa esimerkkiä, että on ihan ok valehdella, EI. Enkä oikein näe mitään syytä alkaa nappuloihin käyttämään fyysistä väkivaltaa, miettikää nyt - bodari hakkasi 11-vuotiaan itsepuolustukseksi :eek: :david:

On joo nykyää kaikki pennut melko pellejä.
Muutamaan otteesseen nähny kun jotkuu ala-asteelaiset näyttelee keskarii muille ja sit on niin kovia ja naureskellaa. Mullekki pari kertaa mutta kun mopossa ei oo pakkia nii.. :D

Eiköhän sitä ole se kuuluisa "nuoriso" ollut ihan yhtä pahaa aikaisemminkin. Nyt tosin nuppia sekottaa alkoholin lisäksi muut päihteet niin meininki on astetta rohkeampaa. Ja ehkä vähän nuoremmatkin heiluu tuolla jurrissa, 1990-luvulla meininki oli ihan yhtä villiä.

Vanhemmat on joko jonkinasteisia kemistejä/narkkareita (joita ei kiinnosta) tai työnarkomaaneja jotka eivät ole kotona. Grand Theft Auto ja YouTube toimivat sijaisvanhempina.

Moraalisia paniikkeja tulee aina vähän väliä. Jos kakarat vittuilee niin vittuilee niille takas (aikuisten pitäs oletettavasti osata vittuila paremmin, viksumpia kun pitäs iän puolesta olla?) ja jos kakarat käsiks kävis, niin eikös aikuiset ole vahvempia...

Vaikka ei löiskään tai läpsisi noita teinejä, niin tieto väkivallan mahdollisuudesta rauhoittaa niitä kummasti. Tekee selväksi sen, ettei voisi vähempää kiinnostaa seuraukset mitä tulisi jos vähän pojua pyörittelisi.
Nykyiset kasvatustavat on muutenkin hanurista. Vaikka omaa lapsuuteen väkivalta ei kuulunut missään muodossa, niin jonkinasteinen ruumillinen kuritus tulisi sallia. Hyvin tosin näyttää tehoavan ystäväni käyttämä vanhemmille soittaminen ja heidän uhkailu oikeustoimilla. Jopa pienimuotoinen kiristys on kuulemma erinomaisen toimivaa jos vastapuolen iskä ei ole yhteistyökykyinen. Vihjailu esim. siitä, että pitänee ottaa yhteyttä sossutäteihin kun tuntuu , että kotona asioita ei saada kuntoon tuntuu lisäävän kiinnostusta lasten kasvatukseen.

Toisaalta erään sukulaispojan muistelmat isänsä kasvatusmallista oli kuulemma toimiva, kun yleensä vanhempien huutelut ja määräykset ei oikein kiinnostanut, niin iskä kun kiskaisi kiinni niskavilloista ja nosti sen verran että varpaillaan pystyi seisomaan ettei sattunut paljon, sai iskä kuulemma jakamattoman ja täysin varauksettoman huomion. Ja meni kuulemma iskän ajatukset perille myös aika hyvin.

Mieleen tulvahti, tätä thrediä lukiessa, muisto viime vuodelta, kun olin tulemassa mainoksia jakamasta. Pyöräilin kaikessa rauhassa kohti kotia, ja kas kummaa: erään samalla kadulla olevan talon edustalla parveili 4-5 henkilöä, iältään suurin piirtein 8-vuotiaita.

En kiinnittänyt aluksi sen kummemmin huomiota näihin vintiöihin, mutta piakkoin eräs pojista lähti mun perääni rullaluistimilla. Nousin ylös loivaa rinnettä, ja tämä pentu oli kokoajan vittumainen ilme naamallaan kyhnäämässä siinä vieressä, ja seurasi mua melkein kotiini saakka. Hänen kaverinsa naureskeli taka-alalla, about 50 metrin päässä, ja muutamaan otteeseen tuli mieleen käydä käsiksi tuohon pelleen, mutten kuitenkaan viitsinyt/jaksanut. (Huonolla säkällä tuolla pojalla olisi voinut olla vaikka isoveli, joka olisi piessyt mut kostoksi. En siis kehdannutkaan ottaa sitä riskiä.)

Lopulta, kun olin laittamassa pyörääni varastoon, poika huusi pihamme ulkopuolelta: "hei homo, haluutko turpaas?" Siinä vaiheessa mulla paloi pinna lopullisesti, ja yritin napata tämän kiinni, mutta tuloksetta. Pikkuhomo rullaluistimineen oli sillä kertaa nopeampi. Ja sekös vitutti. :jahas:

Edit. Ja minun lapsistahan ei sitten tule mitään vandaaleja tai nuorisorikollisia. Siitä pidän huolen. :)

Mieleen tulvahti, tätä thrediä lukiessa, muisto viime vuodelta, kun olin tulemassa mainoksia jakamasta. Pyöräilin kaikessa rauhassa kohti kotia, ja kas kummaa: erään samalla kadulla olevan talon edustalla parveili 4-5 henkilöä, iältään suurin piirtein 8-vuotiaita.

En kiinnittänyt aluksi sen kummemmin huomiota näihin vintiöihin, mutta piakkoin eräs pojista lähti mun perääni rullaluistimilla. Nousin ylös loivaa rinnettä, ja tämä pentu oli kokoajan vittumainen ilme naamallaan kyhnäämässä siinä vieressä, ja seurasi mua melkein kotiini saakka. Hänen kaverinsa naureskeli taka-alalla, about 50 metrin päässä, ja muutamaan otteeseen tuli mieleen käydä käsiksi tuohon pelleen, mutten kuitenkaan viitsinyt/jaksanut. (Huonolla säkällä tuolla pojalla olisi voinut olla vaikka isoveli, joka olisi piessyt mut kostoksi. En siis kehdannutkaan ottaa sitä riskiä.)

Lopulta, kun olin laittamassa pyöräni varastoon, poika huusi pihamme ulkopuolelta: "hei homo, haluutko turpaas?" Siinä vaiheessa mulla paloi pinna lopullisesti, ja yritin napata tämän kiinni, mutta tuloksetta. Pikkuhomo rullaluistimineen oli sillä kertaa nopeampi. Ja sekös vitutti. :jahas:

Ois pikkuhomo säikähtäny jos oisit huutanu, että "haluutko persettä, vai kakskytsenttistä ilman voitelua?"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom