Pennut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asten
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä noi teinit tajuaa kun käyttää auktoriteettiä ja vähän ärähtää. Ja noiden lapsien lisäksi kyllä ne vanhemmatkin osaa. Olen monesti matkustanut yöjunalla vkl ja aivan yhtä ärsyttäviä on noi parikymppiset känniläiset. Asuin myös 3 vuotta juoppokämpän alakerrassa ja lukemattomat kerrat sain käännyttää puleja ovelta ja treeneistä tullessa sai väistellä rappukäytävässä niitä juoppoja.

Kaveri- ja sukulaispiireissä on pieniä lapsia ja kyllä ne osaa ihan käyttäytyä. Eivät pennut huuda ja riehu. Kun on rakastavat vanhemmat jotka huolehtii lapsistaan niin ei niistä mitään pikku piruja tule.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minusta taas Suomen lakiin pitäisi kirjata oikeus parodiointiin, kuten Yhdysvalloissakin on.
Esimerkiksi tuommosen viattoman nettivideon julkaisijan jahtaaminen menee aivan naurettavuuksiin ja rikkoo jopa sananvapautta.

Hohoo! Ei kai tossa sun tekstissä ihan oikeasti lue "sananvapautta"???

Tervemenoa kertaamaan vähän historiaa ja tutkimaan mitä sananvapaudella todellisuudessa tarkoitetaan.

Julkisuuden henkilöistä voidaan tehdä parodiaa, yksityishenkilöistä "parodian" tekeminen julkisesti on sen sijaan hyvin usein kunnianloukkauksen tunnusmerkit täyttävää toimintaa. Ja tähän ei todellakaan tarvita mitään muutosta Suomen lakiin.

Hohoo! Ei kai tossa sun tekstissä ihan oikeasti lue "sananvapautta"???

Tervemenoa kertaamaan vähän historiaa ja tutkimaan mitä sananvapaudella todellisuudessa tarkoitetaan.

Minusta osa sananvapautta on oikeus julkaista tubessa filmi jossain koulun tilaisuudessa hoilaavasta opettajasta.

Mutta kerro nyt ihmeessä toki meille mitä sananvapaus sinulle tarkoittaa.

Julkisuuden henkilöistä voidaan tehdä parodiaa, yksityishenkilöistä "parodian" tekeminen julkisesti on sen sijaan hyvin usein kunnianloukkauksen tunnusmerkit täyttävää toimintaa. Ja tähän ei todellakaan tarvita mitään muutosta Suomen lakiin.

Minä olen tuosta erimieltä. Lisäksi julkisuuden henkilön määritelmä on hyvin häilyvä, eikä siitä ole laissa tietääkseni mitään puhetta, joten siihen ei pitäisi olla yhtään sen suurempaa oikeutta. Julkisessa virassa olevista taas on juttua yksityisyyden suojaa määrittelevässä laissa.
Lainsuoja on liiankin kattava mitä tulee kuviteltuihin kunnianloukkauksiin, kun ei saa tuollaista viatonta videotakaan julkaista ja antaa sille humoristista nimeä tyyliin "bileet hullujenhuoneella". Naurettavaa sanon minä.

Naurettavaa sanon minä.

Voihan se mummeli olla oikeasti tuosta järkyttynyt. Tosin siinä tapauksessa se on valinnut väärän alan ja hänenä hakeutuisin hoitoon.

Vieläkun mietit että viistoistaikäsenä sulle kopsautetaan kahden tonnin korvausvaatimukset jostain helevatan vitsistä joka ei ole fyysisesti ketään loukannut eikä kenenkään omaisuutta vahingoittanut. Rupee oleen pojalla hyvät tulevaisuudennäkymät.

Minun mielestäni juutuubijupakassa ei ole oikeastaan ollenkaan kyse sananvapaudesta. Eihän koko video tai sen "hassu" otsikko ollut mitenkään törkeä tai herjaava. Tässä haetaan ihan selvästi yksityisyyden suojaan liittyvää ennakkopäätöstä, ja hyvä niin. Nyt kun tuo videokamera on joka kakaralla taskussa niin yksityisyys on todella olematonta. Ihmisiä fotataan vessassa ja hameen alta, kännissä, sammuneena, muuten noloina. Vain koska tekniikka on kaikkien ulottuvilla. Tai kun tapellaan niin kuvausryhmä on paikalla heti. Tai kun jollakin on huono päivä, teiniä itkettää tai muuten vaan tulee tehtyä jotain minkä haluaisi unohtaa, niin heti on pärstä ja/tai perse netissä kaikkien naurettavana.

Missä saa olla rauhassa kameroilta? Jos käyt mäkkärissä, henkilökunta voi kieltää kuvaamisen, koska kyseessä ei ole julkinen tila. Koulu on julkinen tila. Opetuskin on julkista, joten mikään ei periaatteessa estä kuvaamasta oppituntia, tai koulun muita tilaisuuksia. Nythän on vaan niin että edes opettaja ei saa kuvata oppilaitaan ilman huoltajien kirjallista lupaa. Silti kakarat itse saavat, missä ja milloin vain. Kunnes huomataan että laissa on reikiä, ja lakeja pitää muuttaa.

Toivon että tämä ennakkotapaus saa kaikki Suomen koulut kieltämään jyrkästi kuvaamisen kouluissa, jos kohteelta ei ole erikseen saatu lupaa. Koulu on monella tavoin ainutlaatuinen tila: julkinen mutta suljettu, avoin mutta rajoituksia täynnä, ilmainen mutta pakollinen. Ja ennen kaikkea: täynnä lapsia.

Jos joku kermaperse pahoittaa mielensä siitä että lauluesitys on netissä, menköön itseensä. Mitäs lähdit. Mutta syyttäjällä on varmasti paineita saada salakuvaaminen (joka voi olla rikollista salakatselua) kuriin. Ei se ole fasismia, totalitarismia tai sananvapauden rajoittamista. Tiloja joissa on enimmäkseen lapsia PITÄÄ suojella kameraterrorilta. Ajatelkaapa omia lapsianne, jos sattuu olemaan.

Ainiin tärkeä editti: toivon että kakara todetaan syylliseksi mutta saa symboliset sakot, jos niitäkään.

Minun mielestäni juutuubijupakassa ei ole oikeastaan ollenkaan kyse sananvapaudesta. Eihän koko video tai sen "hassu" otsikko ollut mitenkään törkeä tai herjaava. Tässä haetaan ihan selvästi yksityisyyden suojaan liittyvää ennakkopäätöstä, ja hyvä niin. Nyt kun tuo videokamera on joka kakaralla taskussa niin yksityisyys on todella olematonta. Ihmisiä fotataan vessassa ja hameen alta, kännissä, sammuneena, muuten noloina. Vain koska tekniikka on kaikkien ulottuvilla. Tai kun tapellaan niin kuvausryhmä on paikalla heti. Tai kun jollakin on huono päivä, teiniä itkettää tai muuten vaan tulee tehtyä jotain minkä haluaisi unohtaa, niin heti on pärstä ja/tai perse netissä kaikkien naurettavana.

Miten tämä eroaa siitä että joku näkee sut sammuneena jossain ojassa lenkkimakkara perseessä, kertoo kavereille ja nämä vievät juttua eteenpäin, ja joku siitä sitten vielä piirtää kuvankin tilanteesta.

Mitäs läksit.

Minusta osa sananvapautta on oikeus julkaista tubessa filmi jossain koulun tilaisuudessa hoilaavasta opettajasta.

Mutta kerro nyt ihmeessä toki meille mitä sananvapaus sinulle tarkoittaa.

Otin Wikipediasta kun en jaksa: "Silti esimerkiksi toisen ihmisen kunnian loukkaaminen tai kapinaan tai muuhun väkivallantekoon yllyttäminen on oikeastaan aina ja kaikkialla katsottu kielletyksi."

Minun mielestäni juutuubijupakassa ei ole oikeastaan ollenkaan kyse sananvapaudesta. [...]

Hyvä postaus! Oon ihan samaa mieltä. Ei yksityishenkilöä (mahdollisesti) loukkaavaa (video)materiaalia voida julkaista maailmanlaajuisessa tietoverkossa ilman seurauksia (tai että henkilö olisi antanut tälle lupaa). Oikeudessa pitäisi laatia selkeät pelisäännöt koko hommalle. Omasta mielestä lainsäädäntö laahaa reippaasti perässä koko asiassa.

Miten tämä eroaa siitä että joku näkee sut sammuneena jossain ojassa lenkkimakkara perseessä, kertoo kavereille ja nämä vievät juttua eteenpäin, ja joku siitä sitten vielä piirtää kuvankin tilanteesta.

Mitäs läksit.

No eipä suakaan paljon ole järjenlahjoilla siunattu jos et ymmärrä ensiksi mainitun ja itse selostamasi asian eroa.

Missä saa olla rauhassa kameroilta? Jos käyt mäkkärissä, henkilökunta voi kieltää kuvaamisen, koska kyseessä ei ole julkinen tila. Koulu on julkinen tila. Opetuskin on julkista, joten mikään ei periaatteessa estä kuvaamasta oppituntia, tai koulun muita tilaisuuksia. Nythän on vaan niin että edes opettaja ei saa kuvata oppilaitaan ilman huoltajien kirjallista lupaa. Silti kakarat itse saavat, missä ja milloin vain. Kunnes huomataan että laissa on reikiä, ja lakeja pitää muuttaa.

Toivon että tämä ennakkotapaus saa kaikki Suomen koulut kieltämään jyrkästi kuvaamisen kouluissa, jos kohteelta ei ole erikseen saatu lupaa. Koulu on monella tavoin ainutlaatuinen tila: julkinen mutta suljettu, avoin mutta rajoituksia täynnä, ilmainen mutta pakollinen. Ja ennen kaikkea: täynnä lapsia.

Jos joku kermaperse pahoittaa mielensä siitä että lauluesitys on netissä, menköön itseensä. Mitäs lähdit. Mutta syyttäjällä on varmasti paineita saada salakuvaaminen (joka voi olla rikollista salakatselua) kuriin. Ei se ole fasismia, totalitarismia tai sananvapauden rajoittamista. Tiloja joissa on enimmäkseen lapsia PITÄÄ suojella kameraterrorilta. Ajatelkaapa omia lapsianne, jos sattuu olemaan.

Ainiin tärkeä editti: toivon että kakara todetaan syylliseksi mutta saa symboliset sakot, jos niitäkään.

Samaa mieltä olen tästä. Eli kyseistä junnua ei pitäisi ristille naulita sentään. Joku muutaman kympin sakko korkeintaan, mielelään ei sitäkään. Mutta lakiin joku selvä homma siitä, että kuvaaminen voidaan tietyissä paikoissa kieltää, kun ne kamerat nyt kuitenkin käytännössä jokaisen taskussa kulkee.

Samaa mieltä olen tästä. Eli kyseistä junnua ei pitäisi ristille naulita sentään. Joku muutaman kympin sakko korkeintaan, mielelään ei sitäkään. Mutta lakiin joku selvä homma siitä, että kuvaaminen voidaan tietyissä paikoissa kieltää, kun ne kamerat nyt kuitenkin käytännössä jokaisen taskussa kulkee.

Mielestäni sakon pitäisi olla ainakin satasissa, sillä muuten klopille jää tempauksesta vain yksi hyvä tarina kännissä kerrottavaksi ja kovan kundin maine.

Mielestäni sakon pitäisi olla ainakin satasissa, sillä muuten klopille jää tempauksesta vain yksi hyvä tarina kännissä kerrottavaksi ja kovan kundin maine.
semmonen summa että vähän kirpasee ja potuttaa maksaa, niin jää mieleen. mutta ei missään nimessä mitään tuhansia euroja joita maksetaan sit koko nuoruus

Mitä tulee tuohon yksityisyyden suojaan salakatselun osalta, niin minusta se on aika hyvin määritelty laissa. Yksityisyyden piiriin kuuluu kotirauhan suojaamat paikat, vessat ynnä pukeutumistilat, yksityiset tilaisuudet, joihin ei ole julkista pääsyä ja poikkeustapauksessa julkinen tila (jos henkilö on esim. puskassa kusella).

Enempiä rajoituksia ei minusta tarvitsisi missään tapauksessa. Jos joku käyttäytyy julkisesti ihmisten ilmoilla kaikkien nähtävillä hölmösti ja joutuu kuvaan, niin saa syyttää vain itseään. Salakatselut sitten erikseen, jos vessoihin tai toisten koteihin kiikaroidaan.

Mutta olen tosiaan tällainen liberaali.

Otin Wikipediasta kun en jaksa: "Silti esimerkiksi toisen ihmisen kunnian loukkaaminen tai kapinaan tai muuhun väkivallantekoon yllyttäminen on oikeastaan aina ja kaikkialla katsottu kielletyksi."

Kyllä. Mutta kunnianloukkauksen ja parodioinnin / viattoman hupailun ero on kuitenkin hiuksenhieno. Mistä itsekukin loukkaantuu.

Mitä tulee tuohon yksityisyyden suojaan salakatselun osalta, niin minusta se on aika hyvin määritelty laissa. Yksityisyyden piiriin kuuluu kotirauhan suojaamat paikat, vessat ynnä pukeutumistilat, yksityiset tilaisuudet, joihin ei ole julkista pääsyä ja poikkeustapauksessa julkinen tila (jos henkilö on esim. puskassa kusella).

Enempiä rajoituksia ei minusta tarvitsisi missään tapauksessa. Jos joku käyttäytyy julkisesti ihmisten ilmoilla kaikkien nähtävillä hölmösti ja joutuu kuvaan, niin saa syyttää vain itseään. Salakatselut sitten erikseen, jos vessoihin tai toisten koteihin kiikaroidaan.

Kyllä. Mutta kunnianloukkauksen ja parodioinnin / viattoman hupailun ero on kuitenkin hiuksenhieno. Mistä itsekukin loukkaantuu.

Kalliiksi tuli:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lieksan+lauluvideosta+90+euron+sakot+pojalle/1135229768419

Nurmeksen käräjäoikeus tuomitsi 15-vuotiaan lieksalaisen koulupojan perjantaina Lieksan vappuvideo-jutussa 90 euron sakkoihin.

[...]

Opettajalle poika joutuu korvaamaan henkisestä haitasta ja kärsimyksestä yhteensä 800 euroa. Lisäksi pojan maksettavaksi oikeus määräsi opettajan yli kahden tuhannen euron oikeudenkäyntikulut.

Ihan fiksua tekstiä. Asiat harvemmin on mustavalkoisia, ihmiset on kaikki erilaisia (sic!) ja lakejakin voidaan tulkita monella (eri) tavalla. Omasta mielestä yksityishenkilöstä, joka ei millään muulla tavalla osallistu julkisuuteen / julkiseen päätöksentekoon kuin korkeintaan äänestämällä, ei voida tehdä "parodiaa" koko maailman edessä.

Nyt kyseisestä nuoresta taidettiin tehdä esimerkki. Paljon pahempaakin paskaa on netissä suomalaistenkin toimesta nähty ja varmaan tullaan kaikesta huolimatta näkemään. Tosin ei varmaan enää seurauksetta. Omasta mielestä hyvä näin.

Mitäs läksit.

No se eroaa siten että juhlissa laulaminen on tietoista esiintymistä, jossa ei ole mitään pahaa tai noloa. Niinpä sen taltioiminen ja levitys netissä ei pitäisi olla mitään arveluttavaa per se, ja jos itse menee tyrkylle lavalle, niin pitää ymmärtää että oma toiminta on silloin julkista.

Mutta kai sinä nyt tämän tajusit. Ja sen ettei asiassa loukkaavaa ollut itse esityksen taltioiminen ja levitys vaan siihen liitetyt typeryydet. Niistä kyllä voi jo loukkaantua, mutta IMHO ei pitäisi. Paljon pahempaakin tapahtuu.

Poitsun tuomio oli mielestäni suhteessa tehtyyn "rikokseen". Korvausten vaatiminen nyt on vähän :david: mutta kai siinä on opettajalla ollut periaate mielessä. Toivottavasti pojan massit lämmittää solvatun sielua.

Jos minua kuvataan tilanteessa jossa en halua tulla kuvatuksi, kerron sen kuvaajalle. Ihan sama missä, milloin ja missä tilanteessa. Jos tämä ei mene jakeluun, menee kännykkä paskaksi asfalttiin. Kannan kyllä teon seuraamukset, koska olen peruslainkuuliainen yksilö, mutta tuo opetus on silti salakytälle varma.

Kännissä en ole esiintynyt sitten 90-luvun alun, enkä sammuneena sitten 80-luvun, joten kuvaamasi tilanne on muutenkin fiktiivinen.

Kotirauha onkin turvattu kuvaamiselta etc. Tässä tapauksessa ei olla kotirauhan piirissä. Syistä jotka perustelin yllä olen sitä mieltä että lasten ja nuorten käyttämät julkiset tilat, tarkemmin määriteltynä koulut, päiväkodit, nuorisotilat yms pitäisi saada jonkinlaisen laajennetun kotirauhan piiriin.

Ehkä tämä on ikään ja perhetilanteeseen liittyvä juttu, mutta en halua kameroita sinne missä lapsen on pakko viettää päivänsä. Voitte vain kuvitella kaikki uudet, kekseliäät kiusantekomahdollisuudet jotka tekniikka on tuonut tullessaan.

Elämässä huonon arvan saanut kitukasvuinen poika itkee käytävällä, liian rikki mennäkseen edes piiloon. "Kaveri" tulee työntämään kameran naamaan kiinni ja höhöttää päivän huumoripläjäykselle, joka leviää sitten muiden mulkkujen 3G-vehkeisiin. Viikon sisällä pojan itkusta pöhöttyneet kasvot ja notkahtanut ryhti on koko maailman nähtävissä irc-galleriassa. Poika keräilee itseään kesäloman ajan ja haluaisi unohtaa paskan päivän. Mutta kuva elää ja pomppaa esiin varoittamatta aina kun joku mulkku haluaa vielä lyödä lyötyä.

Olin itse paikalla kun tapahtui. Kannatan rajoituksia. Mutta minä olenkin tällainen natsi.

Kotirauha onkin turvattu kuvaamiselta etc. Tässä tapauksessa ei olla kotirauhan piirissä. Syistä jotka perustelin yllä olen sitä mieltä että lasten ja nuorten käyttämät julkiset tilat, tarkemmin määriteltynä koulut, päiväkodit, nuorisotilat yms pitäisi saada jonkinlaisen laajennetun kotirauhan piiriin.

Periaatteessahan koulut kuuluvat julkisrauhan piiriin, jossa ei saisi ihmisiä salakatsella tai kuvata "oikeudettomasti" (mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan...). Eli periaatteessa koululla olisi oikeus kieltää kuvaaminen tai kuvaamisen kohteilla vedota tuohon.

Kiusaamiskuvaamiseen pitäisi minun mielestä keksiä muut keinot kuin kuvaamisen rajoittaminen. Voihan niitä noloja kuvia ottaa ja ihmisiä kiusata yhtä hyvin koulun ulkopuolellakin.
Eli opettajien pitäisi puuttua moiseen toimintaan kuten muuhunkin kiusaamiseen tai viimekädessä sitten lain ja poliisin. Lakia en mielellään aivan joka asiasta laatisi....

Saksassa ja Ranskassa ollaan menty niin pitkälle, että kuvaamisen kohteella on oikeus itseään esittävään kuvatallenteeseen. Eli periaatteessa kuvatut voivat päättää kuviensa käytöstä tai kieltääkin sen. Tämä on minusta aika äärimmäisyyksiin vietyä.
Suomessa oikeus kuvaan taas on kuvaajalla itsellään eikä kohteella.

noh, itekki oon 14v kersa!
aina oon tienny et vanhempia ja mummoja jne kunnioitetaan.
en sylje sisäl, vittuile, huuda, dokaa , polta, kunnioitan itseäni vanhempia jne. vihaan oman ikäisiäni ''pissiksii'' jne jne. mut se kyllä pistää kyrpimään kun te ''kunnon kansalaiset'' yleistätte aina et jos yks on kusipää niin jumalauta kaikki on ! on se niin väärin.... :(

...

Saksassa ja Ranskassa ollaan menty niin pitkälle, että kuvaamisen kohteella on oikeus itseään esittävään kuvatallenteeseen. Eli periaatteessa kuvatut voivat päättää kuviensa käytöstä tai kieltääkin sen. Tämä on minusta aika äärimmäisyyksiin vietyä.
Suomessa oikeus kuvaan taas on kuvaajalla itsellään eikä kohteella.
Kuvaa ei kyllä minun käsittääkseni saa julkaista edes Suomessa jos kuvattu on selvästi tunnistettavissa, eikä häneltä ole saatu lupaa kuvan julkaisemiseen. Eli kuvaa voit kyllä ottaa mutta jos laitat sen youtubeen yms. ilman lupaa, seuraa ongelmia.

Samaa mieltä olen siinä suhteessa että kamerakännykät mahdollistavat yhä tehokkaamman koulukiusaamisen ja siihen tulee puuttua, kohdistui se sitten oppilaisiin tai opettajiin. Ei mielestäni ollut kovin pitkä aika kun uutissakin oli juttua siitä että kiusaamisen kohteeksi joutuvat lapset(miksei opettajatkin) tavoitetaan nykyään pikaviestimillä, sähköpostilla, teksti- tai kuvaviesteillä yms. kellon ympäri. Tällainen kiusaaminen pysyy vielä helpommin salassa vanhemmilta, koska se näkyy ulospäin ainoastaan kiusatun pahoinvointina. Opettajat on siellä koulussa opettamassa, eivätkä kuuntelemassa vittuilua.

Nykyajan ihmiset tuntuvat mittaavan kaiken rahassa, joten luulisi että parin tonnin näpäytys tuntuu sekä tuolle kuvaajalle että hänen vanhemmilleen. Tänä kasvatuksellisen välinpitämättömyyden aikana olisi hyvä jos lasten häiriökäyttäytymistä ja sen aiheuttamia seurauksia(ja kuluja) saataisiin ohjattua myös häirikkölapsen vanhempien kannettavaksi. Ehkä se pikku-Jannen kasvatuspuoli alkaisi kiinnostamaan isää ja äitiäkin, jos opetuksen jatkuvan häirinnän takia Janne sijoitettaisiin pienryhmään ja lasku tästä lähetettäisiin vanhemmille.:eek:

Jonkun mainitsema "pojat-on-poikia-ei-niitä-tuollaisesta-pidä-rangaista" juuri tapausten kasautuessa kasvattaa näitä pikkumulkkuja jotka saavat, voivat ja tekevät mitä haluavat koska kukaan ei ole sanomassa "ei" tai näyttämässä sitä kaapin paikkaa. Sitten ihmetellään kun ne aukovat päätänsä ja huutelevat pillu-vittua steissillä pikkupäissään ohikulkijoille.

No joo onneksi suurin osa nuorista on vielä ihan kelvollista sakkia, mädät omenat vaan paistavat silmään kaikista kirkkaiten.

:offtopic:
Kouluajoista on jo aikaa, mutta itseäni ärsytti suunnattomasti sekä ala- että yläasteella ne muutamat mulkut, jotka luonnehäiriöisinä pilasivat käytöksellään kaikki tunnit. Jos opetusta oli 45minuuttia, saattoi "ylimääräiseen aktiviteettiin" kulua helposti 15-20minuuttia. Ja tästä asiasta kärsi koko luokka muutaman apinan takia. Opettajat eivät tietenkään asialle juuri mitään voineet. Koulukiusaaminenkin oli arkipäivää ja sitä kesti useita vuosia, kukaan ei voinut/tehnyt/halunnut tehdä asialle mitään. Oma peruskouluaika oli sen verran paska, että pidän kyllä itse huolen siitä ettei kenenkään tarvitse kestää samaa paskaa jos vain jotenkin voin asiaan vaikuttaa.

edit: pahoittelen hirveää vuodatusta.

Tuo päätös oli käräjäoikeuden päätös, mahtaakohan juttu kuitenkaan jäädä siihen?

Heh, jos juttu menee sinne kuuluisaan Itä-Suomen hovioikeuteen (Kuopio), niin tuo mummu-opettaja onkin loppupeleissä syyllinen ja saa maksaa tolle pennulle korvauksia.

Heh, jos juttu menee sinne kuuluisaan Itä-Suomen hovioikeuteen (Kuopio), niin tuo mummu-opettaja onkin loppupeleissä syyllinen ja saa maksaa tolle pennulle korvauksia.

No en mä pidä tollasia sanktitoita oikeutettuna tota junnua kohtaan. Tämä kun nyt on vissiin jonkinlainen ennakkotapaus? Jonkun 90 euron sakon vielä hyväksyisi ihan täysin, jos kerran oikeus katsoo että näin ei saa toimia. Mutta satojen eurojen korvaukset tolla opettajalle ja vielä kalliit oikeudenkäyntikulut menee jo aikalailla överiksi.

Eihän tollasia sanktiota tule vaikka pöllis puoli citymarkettia välitunnilla! ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom