Penkkiykkönen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Timba79 sanoi:
Tää on muuten tässä kohtaa hyvin paljon päästäkin kiinni. Jos on sellainen tunne jo, että ei mene suurempi paino, niin ihan turha on edes yrittää. Ainakin itellä vaikuttaa se ennakkoasenne sitä rautaa kohtaan jo paljon, jos tuntuu että ei tule niin ei jotenkin ole edes kiinnostusta tosissaan punnertaa. Ihme juttuja...
Täysin totta sen takia pitää kokoajan uskoa siihen omaan tekemiseensä. Tosin jos sattuu huono/voimaton päivä niin silloin ei kyllä edes uskomiset auta :D

Omissa maksimiraudoissa liikuttaessa merkitsee aivan helvetisti, että miten nosto onnistuu. Itsellä ei ainakaan pysy juuri koskaan tekniikka kasassa maksimipainoissa. Jos tanko laskeutuu sentin liian mahalle tai vastaavasti sentin liian ylös kurkulle, niin nosto epäonnistuu. Esimerkiksi ensin yrittää jotain rautaa, ei mihinkään. Sitten pistää 2,5 kiloa lisää ja helposti ylös, kun kaikki menee nappiin.

Tekniikka on muutenkin sellainen juttu, että moni hyväksi itseään kuvittelevakin nostaja saisi +5 kiloa ensimmäisessä treenissä tekniikan muuttamisella. Paitanostossa vielä enemmän. Sitä kun ei itse pysty näkemään mikä siinä kusee, vaan tietävän kaverin/kaverien pitäisi olla katsomassa ja neuvomassa. On tämä vaan hienoa kun tässä vitun kaupungissa (LPR) ei ole edes voimanostoseuraa eikä yhtään voimanostajaa. :curs:

Force sanoi:
Jos tanko laskeutuu sentin liian mahalle tai vastaavasti sentin liian ylös kurkulle, niin nosto epäonnistuu.
Minulla on tuo laskupaikka kans erittäin ratkaisevassa asemassa, jos tanko tulee vähänkin väärään kohtaan niin nosto epäonnistuu.

Onpa tuo melkein kaikilla kiinni suuresti siitä, että mihin se tanko osuu... eri kohtaan ihmiset sitä laskevat, mutta periaatteessa sen pitäisi mennä niin kuin treeneissä koska niin sitä on harjoiteltu...

TomBombadil sanoi:
Onpa tuo melkein kaikilla kiinni suuresti siitä, että mihin se tanko osuu... eri kohtaan ihmiset sitä laskevat, mutta periaatteessa sen pitäisi mennä niin kuin treeneissä koska niin sitä on harjoiteltu...

Niinhän se pitäisi, mutta se on vaan vitun vaikeata laskea sitä kontrolloidusti kun on maksimiraudat pelissä. Tuo ongelma saattaa johtua itsellä siitä, että lasken aina kaikista treenisarjoissa tangon hyvin rivakasti alas ja näin ei tule treenattua paljoa paskaakaan tuota eksentristä vaihetta. Taidankin rueta keskittymään välillä tuohon laskuun enemmän. Ehkäpä muutamat eksentriset toistot supramaksimaalisella kuormalla tekisivät myös hyvää..

Force sanoi:
Tuo ongelma saattaa johtua itsellä siitä, että lasken aina kaikista treenisarjoissa tangon hyvin rivakasti alas ja näin ei tule treenattua paljoa paskaakaan tuota eksentristä vaihetta. ..
Jälleen sama itsellä :D maksimi raudat kyllä tietenkin tulevat hitaammin alas mutta sarjapainoissa yritän aina panostaa räjähtävyyteen. Nyt rupean(perjantaista alkaen) itse testaileen tuota lattiapenaa ja siinä tulee väkisinkin harjoiteltua tuota "hidasta" alaslaskua.

Samoja huomioita itelläkin tossa laskupaikassa ja laskuvaiheessa. Ja yleensäkin sen laskuvaiheen nopeus vaikuttaa. Liian kovaa alas niin sinne jää. Ja taas liian hitaasti niin menee voimat siinä laskuvaiheessa. Eli ykkösen nostaminen on todella pitkälle tekniikkalaji ja tämän takia itsekin pitää nyt ottaa lyhkäsempää sarjaa jonkin aikaa jo meinaa sen 150 kg saada.

No mulla on noita samoja huomioita sarjoissakin jo. Kerran yritin kutosta niin neljäs toisto jäi rintaan kun tanko meni vähän liian ylös rintalastasta. No seuraavassa sarjassa kun kaikki meni nappiin sain samalla painolla kutosen ja varaa jäi vähintäänkin 1 toisto. Ja tuo on myös totta, että jos sen painon "rysäyttää" alas niin sinne jää kun se negatiivinen vaihe tulee niin "nopeasti", mutta liian hitaalla laskulla itse en saa sitä räjähtävyyttä sieltä alhaalta ja usein jää möys sinne. Hankalaa tämä penkkaus :(. Ja niin tärkeää :D.

neutraali sanoi:
Jälleen sama itsellä :D maksimi raudat kyllä tietenkin tulevat hitaammin alas mutta sarjapainoissa yritän aina panostaa räjähtävyyteen. Nyt rupean(perjantaista alkaen) itse testaileen tuota lattiapenaa ja siinä tulee väkisinkin harjoiteltua tuota "hidasta" alaslaskua.
Mutta räjähtävällä tekniikalla treenatessahan ne painot lasketaan silti erittäin hyvällä kontrollilla alas, pysäytetään, ja sitten kaikella puhdilla räjähtavästi ylös.
Näin olen ainakin erittäin monesta lähteestä saanut ymmärtää että vaikka treenataan räjähtävyyttä niin ei silti lasketa tanko nopeasti vaan aivan kuin maksimi raudoissakin.

make77 sanoi:
Mutta räjähtävällä tekniikalla treenatessahan ne painot lasketaan silti erittäin hyvällä kontrollilla alas, pysäytetään, ja sitten kaikella puhdilla räjähtavästi ylös.
Näin olen ainakin erittäin monesta lähteestä saanut ymmärtää että vaikka treenataan räjähtävyyttä niin ei silti lasketa tanko nopeasti vaan aivan kuin maksimi raudoissakin.
Juu konrtrolli on hyvä mutta silti pyrin tekeen sarjat räjähtävästi/nopeesti(75-85%painoilla tähän vielä kykenee sen yli menevissä ei tahdo enään pystyä, tai minä en ainakaan)stoppi penkki(eli rinnalle pysäytys) en enään tee koska sillä ei saanut kuin olkapäät paskaksi(jos kisa suunnitelmia olisi niin toki sitäkin olisi treenattava, mutta ei sitä joka treenissä tarvi tehdä). Voihan sen tangon laskee nopeesti alas jos siihen vain kykenee, kaikki eivät sitä osaa.

Ei tää sandvikinkaan 315kg rinnalle lasku mikään hidas ole vaikka on tuollainen rautamäärä kyseessä, nopeus on voimaa :)
http://www.irongame.com/videos/KennethSandvik.2003,September7th.315kg-694lbBP@SHW.HQ.close.wmv

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
make77 sanoi:

Molemmilla tekniikoilla on paikkansa. Nopeassa laskussa 'räjähtävyys' on stretch reflexin ansiosta suurempi kuin hitaassa. Teoriassa maksimissakin pitäisi laskea tanko niin nopeasti kuin kykenee menettämättä kontrollia. Esimerkiksi Kenneth Sandvik (320,5kg @ 125+) osaa laskea tangon kuin pudottamalla ja vielä paidan kanssa. Vaikka kisoissa joutuukin pysäyttämään tangon rinnalle, niin stretch refleksistä on vielä poweria jäljellä.

Niin, jollekin tuo ei voisi olla ihan noin helppoa. Sitäpaitsi, kyllä tuo todellakin näyttää helpolta verrattuna moneen muuhun kilpanostoon.

BooosteR sanoi:
No mikä se threadin aloittajan ykkönen nyt sitten on? Kerro heti! :hyper:

Suuren ja tuskastuttavan surun keskeltä nousen jaloilleni vastaamaan tähän mieltäni raastavaan kysymykseen. Aloittaessani threadia kulki reenini eteenpäin yhtä tarmokkaasti kuin suomalaissotilaan suksi talvisodan metsissä. Sitten, sarjojeni noustessa alkoi olkapäätäni vaivaamaan. Otin vammani esille myös täällä forumilla, saaden sympatiaa ja hoito-ohjeita.

Tämän jälkeen yritin kaikin mahdollisin keinoin ylläpitää tätä "penkkiykkönen"-projektia, tavoitellen reilun sadan kilon nostoa joulupäivänä, kuin joulun kunniaksi konsanaan. Mutta ei. Olkapääni ei ole tuon marraskuussa ilmenneen vaivan jälkeen antanut minulle mitään järkevää mahdollisuutta toteuttaa tuota kunnianhimoista tavoitettani.

Hartain toiveeni olisikin saada nyt olkapää/hartia siihen kuntoon, että pystyn viemään kunniaakkasti loppuun aloittamani threadin, enkä näin ollen pettäisi tai saattaisi tätä forumia millään lailla huonoon valoon epäonnistumisellani tässä projektissani.

Näin ollen annan kunniakkaan sanani siitä,että kun olkapääni sallii jälleen täyspainoisen penkkipunnerruksen teon, niin ilmoitan projektin taas alkaneeksi, uudella tavoitteella kuorrutettuna.

Siihen asti taistelen läpi alakuloisuuden harmaan pilven ja palaan keväällä penkkiykköseni selvittäjänä. Voittajana.

:love:

1rm

Osviittaa voi antaa Brzyckin kaava (hypoteettinen 1RM).

Predicted IRM =
Weight lifted

1.0278 - 0.0278x

Where 'x' is the number of repetitions.

Vastaavia laskemia tutkimusten pohjalta on lukuisia mm. NSCA.
Laskelmat ovat suuntaa antavia yleistyksiä. 1RM riiippuu useista voimantuotollisista osatekijöistä mm. (lihassolujen suhteet, motoristen yksiköiden määrä lihaksessa, fosfaatti varastojen suuruus jne.), jotka vaihtelevat yksilöiden välillä suuresti, joten absoluuttisia toistojen ja kuorman vastaavuus arvoja on mahdotonta antaa. Optimaalisin tapa määrittää 1RM onkin yksinkertaisesti testata nostamalla. (ns. kenttätesti)
reps % 1RM
10 75
9 78
8 80
7 83
6 86
5 89
4 91
3 95
2 98

2
1