Parhaat tulokset? Moni- vai vähäjakoiset?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tuossa tapauksessa suosittelen lämpimästi matkaa seuraaviin Classic Bodybuildingin MM-kisoihin, koska painorajoihin keploteltuasi voittaisit kaiken järjen mukaan kultaa. Nimittäin viime vuoden overallvoittaja Luca Iacobucci on 174 cm pitkä, muttei painanut edes 80 kiloa kisakireänä. Eli koska olet 4 cm lyhyempi, ja painaisit 80 kg perse säikeillä, olet huomattavasti lihaksikkaampi kuin Luca: :thumbs:

Kiitos kannustuksesta ;)

Kilpakehonrakentajalla ja perus kuntobodarilla on se yhteinen piirre, että molemmat koittavat kasvattaa lihaksia. Jos kilpakehonrakentajalla toimii joku ohjelma niin ei se tarkoita ettei se toimisi perus kuntoilijalla, päinvastoin.

edelleenkään en tiedä mikä ohjelma toimii parhaiten, koska en ole kaikkia mahdollisuuksia kokeillut. En alle 3 jakoista enkä yli 4-jakoista.

Sanotaan niin että massanhankinnassa olin tyytyväinen 4-jakoisella saatuihin tuloksiin ja muista ohjelmista sekä niiden toimivuudesta en tiedä hevon vittua.

Aika toivottomia nämä eri ihmisten eri lähtökohtaiset vähä-/monijakoisvänkäykset, kun niin monet muutkin tekijät kun jakoisuus näyttelevät kokonaisuudessa isoa roolia. (Tähän väliin: monilla muuten tuntuu olevan käsitys, että vähäjakoisilla ei voisi treenata niin kovaa, kuin monijakoisilla. Miksi ei voisi, jos kokonaisvoluumi/vko on kuitenkin sama ja kun hermostonkin on havaittu toipuvan paremmin useista pienistä kerta-annoksista?). Tutkimustuloksista ei saanut mainita, mutta useammassakin tutkimuksessa on havaittu, että kaikkien muiden tekijöiden ollessa samoja, ryhmät jotka ovat treenanneet esim. yhden sarjan kolmesti viikossa ovat kehittyneet paljon paremmin kuin ryhmät, jotka ovat treenanneet kolme sarjaa kerran viikossa.

Kokemusta on HST:stä, 2 jakoisesta (reilusti eniten), 3,4 ja 5 -jakoisesta.

4-jakoisella kehitys hidastui olemattomiin todella hätäsesti. Hyvä huomio on myös se, että jalat kipeytyivät treenistä aivan vitusti eivätkä juuri kehittyneet. Paino nousi 3-5 jaoilla kikkaillessa 1,5 vuodessa alle 60kg -> 80kg.

Tajusin vasta tässä vaiheessa ottaa oikeesti asioista selvää ja totuttelin kroppaa ottamaan runtua 2-jakoisella 2 on 1 off. Seuraavan ~2v aikana paino nousi 100kg ja sitte dietille. En tosiaan ollut koskaan aiemmin kehittynyt tota vauhtia, vaikka sen alkuhuuman ois pitänyt olla jo periaatteessa ohi.

Jalatkin alkoi kasvaa ku lopetin sen itkemisen siitä kuinka ne on viikon kipeenä ja käytännössä jumppasin etu- ja takareisiä vuorotellen jokaisena treenipäivä.

HST kusi mulla (2 kertaa) aika totaalisesti. Hyvinä päivinä ohjelma ei antanut ottaa turpamättöjä ja just heikompina ois pitänyt ottaa 100% JOKA liikkeessä. Helvetti sentää :D

En kyllä osais enää tässä vaiheessa pidentää frekvenssiä. 2-jakoisella on jatkuvasti suht tasavahva olo ja paineet pysyy lihaksessa dietilläkin. Treeniteho on kans aivan eri luokkaa. Kärjistetysti voi sanoa, että on aivan vitun sama jumppaako rinnalle muutaman sarjan ristitaljaa jos pohjalla on jo 4 kovaa kutosta penkissä. Pelkistetään touhua ja keskitytään siihen oleelliseen :D Jos ihan aikuisten oikeasti haluaa päässä touhussa eteenpäin niin kannattaa unohtaa ne "bodarien" ohjelmat ja keskittyä siihen miten itse kehityt. Kannattaa kokeilla ennen ku tuomitsee; varmasti löytyy genetiikaltaan, elämäntavoiltaan ja lihassolujakaumaltaan myös niitä joille se 4+ ohjelmat toimii parhaiten.

PS. Pidän toistot yleensä siinä 4-8. Lyhyistä sarjoista palautuu nopeempaa (ja mun villi teoria on se, että sarjojen määrällä saadaan kunnon hypertrofiavaikutus, vaikka toistot olisivatkin suht pieniä). Lihaskipu ei ole mikään lihaskasvun indikaattori. Kannattaa siis keskittyä kasvattamaan sitä treenitehoa.

No perhana. mopon kehitys 2 jakoisella kuulostaa senverran hyvältä, että jos joskus innostun vielä bodailemaan niin taidan kokeilla. Kuitenkin olen sitä mieltä että ohjelman jakoa tärkeämpää on kova ja pitkällä tähtäimellä nousujohteinen reenaaminen, isot painot ja perusliikkeet.

No perhana. mopon kehitys 2 jakoisella kuulostaa senverran hyvältä, että jos joskus innostun vielä bodailemaan niin taidan kokeilla.

Joo pakko muistuttaa, että 100 kilosena sexpäkki oli jo historiaa :D

Nyt ollaan dietillä 85 kiloon asti. Painoa nyt ~90kg ja ylimmät palat näkyy. En kyllä kehtaa arvailla BF% :D

Aika toivottomia nämä eri ihmisten eri lähtökohtaiset vähä-/monijakoisvänkäykset, kun niin monet muutkin tekijät kun jakoisuus näyttelevät kokonaisuudessa isoa roolia. (Tähän väliin: monilla muuten tuntuu olevan käsitys, että vähäjakoisilla ei voisi treenata niin kovaa, kuin monijakoisilla. Miksi ei voisi, jos kokonaisvoluumi/vko on kuitenkin sama ja kun hermostonkin on havaittu toipuvan paremmin useista pienistä kerta-annoksista?). Tutkimustuloksista ei saanut mainita, mutta useammassakin tutkimuksessa on havaittu, että kaikkien muiden tekijöiden ollessa samoja, ryhmät jotka ovat treenanneet esim. yhden sarjan kolmesti viikossa ovat kehittyneet paljon paremmin kuin ryhmät, jotka ovat treenanneet kolme sarjaa kerran viikossa.

Tuo on tosiaan monimutkainen kysymys, mutta tuosta on olemassa vähän erilaistakin tietoa. On viitteitä siitä, että esim. aloittelijoilla 2*vko näyttää olevan vähintään yhtä tehokasta voiman ja lihasmassan kannalta kuin 3*vko viikottaisen kokonaismäärän säilyessä samana. Harjotustiheyden ja viikottaisen voluumin lisäksi myös kertavoluumin tulee siis olla riittävä adaptoitumisen käynnistämiseksi. Toisen nosto johtaa useimmiten toisen laskuun, optimaalisen yhdistelmän löytyminen onkin se juju, olkoonkin, ettei sama yhdistelmä säily optimaalisena loputomiin.

Olen lukenut vastaavista tutkimuksista, yhteinen piirre niillä kaikilla on että koehenkilöt ovat aloittelioita joille tiheä treenisekvenssi antaa huomattavaa etua.
Aloittelija kun kehittyy usein toistuvalla rasituksella nopeammin koska lihaksia ei saada edes treenattua kunnolla, hermotus , tuntuma lihaksiin ja irtiottokyvyn heikkous varmistavat ettei mahdollisuutta yliteenaamiseen synny.

Sama ilmenee roinaajilla horkkujen palautumis vaikutuksen ansiosta.

Pitempään bodanneet saavat treeneistään helposti niin paljon enemmän irti ettei palautuminen tiheästi toistuvista saman lihasryhmän treeneistä enää onnistukkaan.

Sama koskee ikäisiäni äijiä jotka palautuvat todella hitaasti rasituksesta, ainoa mahdollisuus tiheämpään treenisekvenssiin olisi omalla kohdallani aineiden käyttö.

Tosin olen tottunut treenaamaan kovempaa kuin kukaan muu niillä saleilla joissa olen käynyt.
Tähän saattaa vaikuttaa nyrkkely taustani sekä perfektionismiin pyrkivä luonteenlaatuni.

Aikaisemmin manitsemani Bodauksen -90kg PM äijä joka on itsekkin ollut treenihullu ihmetteli silmät pyöreänä aloittaessani treenaamisen vähän alle nelikymppisenä hänen vasta avaamallaan salilla.

Pudotin neljässä kuukaudessa 16-18kg läskiä ja sain samalla aikaiseksi huomattavaa lihaskasvua.

Treenasin thainyrkkeilyä 1,5h jonka jälkeen saman verran salia, myöhemmin kävin vielä välipäivillä lenkillä yms.

Muodon muutos oli niin suuri ja nopea että ihmiset salilla alkoivat kyselemään että mikä ihmeen äijä tuo oikein on ja kun kuulivat ikäni olivat vielä enemmän hämmästyneitä ja sainkin käydä siihen aikaan salilla ilmaiseksi koska olin elävä esimerkki kuntosalitreenin toimivuudesta.

Takana oli tosin SM-urheilijan tausta ja n. 15 vuoden totaalinen laiskottelu sen jälkeen.

Koska palatusaika on yksi lihaskasvua lisäävä muuttuja kehonrakennuksessa painojen ja toistomäärien lisäksi.
Käsiliikkeissä tuo 30sek. on turhan pitkä väli vastalihasten treenaamisiin ja hidastaa kehitystä.
Mutta 3 minuuttiakaan ei tahdo riittää selän ja rinnan välillä johtuen siitä että moninivel liikkeissä esim. penkissä takaolkapäiden epäkkäiden ja selkälihasten osuus suorituksessa on välttämätön jo tangon liikkeelle saamisessa.
Ne eivät toimi pelkästään vasta vaikuttajina vaan osallistuvat painon irroittamiseen rinnalta ja antavat alun räjähtävälle nopeudelle jo ennen kuin ojentajat pääsevät mukaan.
Jos väsytät selän ennen rintaa voit varautua 20% pienempään voimantuottoon punnerruksissa ja samalla rintalihasten huonompaan kehitykseen.
Nyt alkaa kyllä jo juttujen taso olla sellaista mutua, ettei ole tosikaan. Ensinnäkin sanot 30 sekunnin taukojen olevan liian pitkä palautus käsitreeneissä, joka peräti "hidastaa" kehitystä. En nyt edes tiedä mistä tässä pitäisi aloittaa, mutta sanotaan nyt vaikka alkuun se olennaisin: palautusaika on yksi muuttuja, jonka eri arvoilla voidaan saada aikaan kehitystä. Ei mene yksikäsitteisesti niin, että mitä lyhyemmät palautukset, sitä suurempi lihaskasvu (koska muutenhan koko treeni kannattaisi tehdä putkeen aerobisena suorituksena, vaikka tutkitustikin nimenomaan voimakas anaerobinen rasitus on hypertrofiavaikutteisen harjoittelun perusta). Jos asiaa katsotaan tutkitun tiedon ulkopuolelta, voidaan ottaa esim. ne ammattikehonrakentajat (joiden treeneillä ei tosin edelleenkään ole mitään tekemistä naturaalitreenaajalle optimaalisten treenitapojen kanssa), joiden joukosta löytyy paljon porukkaa jotka pumppailevat pienemmillä painoilla nopeaan tahtiin paljon sarjoja, ja toisaalta isompia romuja heiluttelevia ukkoja, jotka lepäävät enemmän sarjojen välillä.

Et voi yksikäsitteisesti sanoa, että mitä vähemmän palautusta sarjojen välillä, sitä suurempaa lihaskasvu on.

Toiseksi väität, että rinnan ja selän välillä ei riitä 3 minuutinkaan tauko, mutta kumman hyvin olen itse aikoinaan tehnyt parhaat sarjani vinopenkissä, leuoissa, käsipainovinopenkissä, dipissä jne. reilun minuutin palautuksilla, vuorotellen sarjoja vetoliikkeiden kanssa. Esimerkiksi muutama viikko sitten tein 56 kilon käsipainoilla vinopenkissä 8-10 toiston (täysiä toistoja, eli käsipainot alas rinnan sivuun saakka) sarjoja vuorotellen leukasarjojen kanssa. Ei tuossakaan ole kyse mistään muusta kuin siitä, kuinka tiuhaan sarjatahtiin kroppa on totutettu. On pöyristyttävää kun joku rupeaa väittämään, että yleisesti ottaen 3 minuuttiakin on absoluuttisesti liian pieni palautus rinta- ja selkäsarjojen välillä.

Lisäksi väität, että jos selkä "väsytetään" ennen rintaa, laskee rinnan voimantuotto 20%. Ok, ensinnäkin haluaisin nähdä viitteet tutkimuksiin joissa näin sanotaan, koska jos voit oikeasti antaa noinkin tarkan prosenttilukeman selkätreenin vaikutuksesta rinnan suorituskykyyn (vaikka tuntemani tutkimustieto itse asiassa osoittaa aivan eri suuntaan), täytyy sen pohjautua tarkkaan tutkimustietoon. Jos tuo taas on jotain omaa mutuiluasi, olisi hyvä jos mainitsisit tämän seikan väittämiä tehdessäsi. Kaiken lisäksi olisi varsin olennaista tietää, mitä tarkalleen ottaen "selän väsyttäminen" tarkoittaa, miten se määritellään.

Edellisen viestisi perusteella olet nuoruudessasi urheillut, sen jälkeen löhöillyt 15 vuotta, ja nyt viimeiset ~7 vuotta treenannut kehoa salilla. Ymmärrän hyvin, että sinulla on paljonkin omakohtaisia havaintoja treenaamisesta, mutta jos esimerkiksi itse et saa 3 minuutinkan tauoilla tehtyä rintaa ja selkää vuorotellen, on aika paha mennä väittämään universaalina totuutena, että ylipäätänsä kukaan ei voi näin tehdä. Jos lähdet tekemään universaaleja väittämiä, tulisi sinulla olla esittää niiden tueksi esim. vankkaa tutkimustietoa.
Sama koskee ikäisiäni äijiä jotka palautuvat todella hitaasti rasituksesta, ainoa mahdollisuus tiheämpään treenisekvenssiin olisi omalla kohdallani aineiden käyttö.

Tosin olen tottunut treenaamaan kovempaa kuin kukaan muu niillä saleilla joissa olen käynyt.
Tähän saattaa vaikuttaa nyrkkely taustani sekä perfektionismiin pyrkivä luonteenlaatuni.
Jos todellakin halutaan vain rasittaa hermostoa ylimaallisen kovilla treeneillä, ei lihasta kannatakaan treenata 2x viikossa. Eri asia onkin sitten se, onko noista lähinnä hermostoa rasittavista intensiteeteistä enää mitään hyötyä lihaksen kasvatuksen kannalta.

Vielä muutama vuosi sitten, kun minulla oli alla saman verran salitreeniä kuin sinulla nyt (jos tuo ~7 vuotta pitää paikkansa), olin aivan samalla aaltopituudella sen suhteen, että en osannut tehdä mitään muuta kuin pyrkiä treenaamaan mahdollisimman kovaa. Vasta viimeisen 3 vuoden aikana olen oppinut katsomaan treenien muodostamaa kokonaiskuvaa sen verran paremmin, että ymmärrän aivan äärimmäisten treeni-intensiteettien suhteellisen turhuuden. Tulokset ovat useimmilla (mukaanlukien itselläni) yksinkertaisesti parempia silloin, kun lihakset treenataan yhden äärimmäisen kovan viikoittaisen kerran sijaan 2 kertaa riittävän kovaa, muttei "kuolemaan" asti.

Yksi erittäin olennainen asia joka tässä kokonaisuudessa tulisi muistaa, on treenien jaksotus. Jo kymmeniä vuosia länsimainen urheiluvalmennus on yksikäsitteisesti tiedostanut ja hyväksynyt sen tosiasian, että lähes minkälainen jaksotus tahansa tuottaa pitkällä tähtäimellä parempia tuloksia kuin vain pelkkä satanen lasissa joka treenin vetäminen ja junnaaminen. Jos salilla pyritään aina vain treenaamaan "kovempaa kuin kukaan muu", voidaan ehkä päästä lähemmäksi omia perfektionistisia ihanteitaan kyseisen treenin osalta, mutta kokonaisuudessaan kehitys jää jälkeen fiksusti jaksotetusta treenikokonaisuudesta, jossa nimenomaan EI treenata koko ajan 110% mittarissa.

Olen lukenut vastaavista tutkimuksista, yhteinen piirre niillä kaikilla on että koehenkilöt ovat aloittelioita joille tiheä treenisekvenssi antaa huomattavaa etua.
Aloittelija kun kehittyy usein toistuvalla rasituksella nopeammin koska lihaksia ei saada edes treenattua kunnolla, hermotus , tuntuma lihaksiin ja irtiottokyvyn heikkous varmistavat ettei mahdollisuutta yliteenaamiseen synny.

Pitempään bodanneet saavat treeneistään helposti niin paljon enemmän irti ettei palautuminen tiheästi toistuvista saman lihasryhmän treeneistä enää onnistukkaan.

Eli et ehdi palautua, jos teet kyykkyä kahdesti viikossa yhden sarjan ja senkin kevyesti? (näin niin kuin erittäin kärjistetysti ilmaistuna)

Kyllähän kuka tahansa ehtii palautua, vaikka treenaisi 1-jakoisella joka päivä. Aina ei tarvitse treenata niin helvetin täysillä :)

P.S. Jaa-a. Kuinka selität, että olen kehittynyt kovasti treenamalla lihasryhmät kerran puoleentoista viikkoon? Lihasmassa ja voima. En myöskään roinaa.

Kehittymiseen vaikuttaa paljon muukin kuin frekvenssi (progressio, volyymi, jaksotus, erikoistekniikat jne jne). Tiedä sitten punnertaisitko 250 jos treenaisit useammin...

Minä lähinnä kritisoin sitä, että palautuminen on kaikille 4- ja 5- jakoisten kannattajille pyhä asia, jonka ehdoilla tehdään kaikki. Kuinka palautumiskyky kehittyisi jos sitä ei kehitä? Se myös rasittaa hieman minua, että monet tuntuvat yhä ajattelevan joka treeniä erikseen, eikä osana laajempaa kokonaisuutta. Se ajatelutapa on minulle ollut jo pitkään vieras.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kilpakehonrakentajalla ja perus kuntobodarilla on se yhteinen piirre, että molemmat koittavat kasvattaa lihaksia. Jos kilpakehonrakentajalla toimii joku ohjelma niin ei se tarkoita ettei se toimisi perus kuntoilijalla, päinvastoin.
Nyt vasta huomasinkin tämän. Väität siis, että jos jokin käsittämätön ohjelma toimii esim. Markus Ruhlilla tai Ronnie Colemanilla (kilpakehonrakentajilla), toimii tuo ohjelma väkisinkin myös naturaalina treenaavalla Pentti Peruspunttaajalla? Jos väität, taidat myös kuvitella, että kilpakehonrakentajat ovat peruskuntoilijoiden kanssa samalla lähtöviivalla mm. genetiikan ja lääkityksen suhteen?

Kyllä näitä asioita on edistyneilläkin tutkittu. Ja hyvin valmennetussa huippu-urheilussa lähes kaikki treenaavat jakamattomasti tai vähäjakoisesti.

Hermostollinen oppiminen on tehokkainta pienillä kerta-annoksilla ja siksi venäläisetkin saattavat penkata 8 kertaa viikossa. Lihaskudoksen anaboliset ajat ovat toki riippuvaisia kertavoluumistakin, mutta ovat yleisesti ottaen lyhyitä ja puoltavat vähäjakoisia ohjelmia.

En kyllä vieläkään ymmärrä, miksi se palautuminen monijakoisella olisi helpompaa kuin vähäjakoisella. Jos monijakoisella teet maanantaina lihas x:lle 8sarjaa, ja kaksijakoisella tekisit ma 4 sarjaa ja to 4 sarjaa, niin joudut kummassakin tapauksessa palautumaan kahdeksasta lihas x:n sarjasta viikossa.

Harvemmin treeniohjelman vaihto tapahtuu ns. ceteris paribus, eli muiden tekijöiden (esim. ruokavalio) pysyessä täysin ennallaan. Joten omien kokemusten perusteella on mahdotonta tyhjentävästi sanoa, mikä edes itsellä toimii parhaiten.

Kehottaisin kuitenkin ihmisiä kokeilemaan 1- tai 2-jakoisia ohjelmia, vaikka treenilehdissä onkin pitkään vannottu lihasryhmä kerta viikossa -treenin puolesta.

Itse olin aiemmin voimakkaasti sitä mieltä, että monijakoinen ohjelma (+sarjat failureen) on ainoa oikea tapa treenata. Mutta kiitos pakkotoiston, tulin kokeilleeksi kaksijakoista ohjelmaa, ja kehitys on parin viime vuoden ajan ollut aivan eri tasolla kuin aiemmin.

Ennen 2-jakoiseen siirtymistä olin treenannut useita vuosia (yli 10 vuotta) monijakoisilla ohjelmilla, ja tietenkin - palauttavia viikkoja lukuun ottamatta - joka kerta kovat sarjat failureen asti. Tämä tausta huomioon ottaen, pelkkä treenitavan merkittävä muutos saattoi olla syynä kehityspyrähdykselle, joten tässäkään tilanteessa ei voi aukottomasti sanoa, että 2-jakoinen toimii MINULLA parempi kuin monijakoinen ohjelma.

Itse kuitenkin puhun nykyään 2-jakoisen treenin puolesta, ja kuten alussa totesin, kehoitan kanssatreenaajia ainakin kokeilemaan sitä!

Nyt vasta huomasinkin tämän. Väität siis, että jos jokin käsittämätön ohjelma toimii esim. Markus Ruhlilla tai Ronnie Colemanilla (kilpakehonrakentajilla), toimii tuo ohjelma väkisinkin myös naturaalina treenaavalla Pentti Peruspunttaajalla? Jos väität, taidat myös kuvitella, että kilpakehonrakentajat ovat peruskuntoilijoiden kanssa samalla lähtöviivalla mm. genetiikan ja lääkityksen suhteen?

Mikä käsittämätön ohjelma?? Perus 3- 4-jakoinen ohjelma toimii kilpabodarilla ja normi kuntoilijalla.

Mä juttelin eilen Ronnie Colemanin kanssa ja se sano et paras reeni on tehdä paljon erilaisia liikkeitä ja sarjoja kerran viikkoon. Mut se onkin hormonipossu:evil:

Miksi muuten noi hormooniheikit ei tee kroppaa 7 kertaa viikos läpi jos ne palautuu napeilla niin nopeesti?

Mikä käsittämätön ohjelma?? Perus 3- 4-jakoinen ohjelma toimii kilpabodarilla ja normi kuntoilijalla.
Ei, nyt väität jotain muuta kuin aiemmin. Nyt väität, että perusohjelma toimii sekä kilpabodarilla että kuntoilijalla, mikä on mielestäni totta.

Mutta aiemmin väitit, että jos jokin ohjelma toimii kilpabodarilla, toimii se myös normikuntoilijalla. Ja tämä ei pidä läheskään kaikissa tapauksissa paikkaansa, sillä jos joku normitreenaaja kopioisi esim. Markus Ruhlin tai Ronnie Colemanin treeniohjelman, olisi odotettavissa mitä todennäköisimmin ylirasitustila jo ensimmäisen parin viikon jälkeen.
Miksi muuten noi hormooniheikit ei tee kroppaa 7 kertaa viikos läpi jos ne palautuu napeilla niin nopeesti?
Mm. Ronnie Coleman, Branch Warren ja Melvin Anthony treenaavat kropan 2x viikossa läpi.

Joo. En kuitenkaan tarkoittanut noita huippuammattilaisten ohjelmia jotka on aika ääripäästä. Olis pitäny tarkentaa. Tietääkseni aika monella suomalaisella kilpabodarilla on käytössä perusohjelma.

Aika suuri osa tuntuu tosiaan olevan tuon 1- 2 jakoisen kannalla, mutta kuitenkin osa vielä perinteisten kroppa kerran viikossa -ohjelmien kannalla. Mitähän tulosta tulisi pitkällä tähtäimellä näiden kahden vaihtelulla esim. puolenvuoden jaksotuksella. Treenaajien kokemuksen perusteella kumpikin tuntuu toimivan ainakin aikansa.

Täältä varovainen ääni vähäjakoiselle. Aiemmin on tullut lähinnä kolmijakoista veivattua ja sarjat tappiin, nyt yksi kierto (vähän muokattua) HST:tä takana ja tulokset yllättivät itseni positiivisesti. Syy miksi halusin treeniä vaihtaa, johtuu juuri monijakoisen edellyttämästä 110%:n meiningistä. Aina treenin jälkeen aivan piesty olo, flunssat vaivaavat turhan usein ja jos yksi kerta jää välistä, tuntuu että kaikki on menetetty. Lisäksi esim. leuoissa en saanut mitään kunnon tuloksia kerran-viikossa-periaatteella. Nuo ovat siis henkilökohtaisia miinuspuolia.

HST:n aikana en ollut kertaakaan lopenuupunut, mitä nyt ne kovat 15:n toiston setit saivat miltei oksua suuhun, mutta käytännössä fiilis oli kokoajan myönteinen. Lihaskipuja ei kolmannen viikon jälkeen enää tullut ja vitosissa joutui itseään pidättelemään oikein tietoisesti. Kierron jälkeen ennätykset tulivat kaikkiin toistoluokkiin ja nainen kommentoi spontaanisti ulkonäön muuttuuneen lihaksikkaampaan suuntaan (mitä lie halunnut).. :)

Nivelten kestäminen on ainoa huolenaihe, mitä tosta yksijakoisesta tulee mieleen. Oikeastaan suurin vaikeus harvajakoiseen siirtymisessä on juuri tuo riittävän kevyt aloitus, ei ne muskelit mihinkään katoa vaikka painot vähän laskevatkin, päinvastoin. Vielä yksi HST-kierto ennen kaksijakoisen testaamista, tuota sitten pari kuukautta putkeen ja syksymmällä ollaan toivottavasti viisaampia siitä toimiiko harvajakoiset itsellä myös pidemmällä aikavälillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom