japa sanoi:
Katselin noita palkkoja lehdestä niin ne on varmaan otettu pääkaupunki seudun taulukoista ja jostain 20 vuotta alalla olevien keskiansioita. Sillä olen ollut omalla alallani jo vuodesta -88 ja saan liiton taulukon ylimmän palkkaluokan ohi jo palkkaa ja silti en saa niin paljon kuin tuossa lehdessä oli.
Ja samoin verrattiin muutaman kaverin kanssa palkkoja niin kukaan ei saa lehdessä olevia palkkoja.
Hesarissa oli pari kolme kuukautta sitten joku juttu, jossa esiteltiin "opettajaperheen" palkat. Äijä oli rehtori, ja muijan palkaksi oli hinattu lähes kolmetonnia. Teoriassa se on kait mahdollista, jos on vuosi eläkeikään ja aivan saatanasti opetusvelvollisuuden ylittäviä tunteja. Lähtöpalkka on kuitenkin alle 2000:ia.
Rahan säästäminen tuntuu todellakin olevan aivan mahdotonta. Aina kun tilillä on rahaa enemmän, lankeaa joku hesarin kaksi kertaa vuodessa tuleva 100 euron lasku, tulee 140:n tasauslasku sähköstä, koira sairastuu autoimmuunitautiin ja eläinlääkäri on 300 egeä...you name it.
Ylipäänsä 90 prossaa Suomalaisista duuneista on niin paskasti palkattuja, että minkäänlaista todellista ostovoimaa ei muodostu. Enkä tarkoita tällä mitään "rikkautta" vaan ihan perusjuttuja. Annan esimerkin: Mulla on maisterin pahvit ja duuni, josta mä tänä vuonna tienasin tasan 2140 egee bruttona kuussa. Mulla ei ole MITÄÄN mahdollisuutta ostaa meille uutta sohvaa. Ei sen jälkeen, kun lainat, laskut ja ruuat on maksettu. Tai no, lainallahan se voisi tietysti ostaa, tai "säästää", mutta varmaan ymmärsitte pointin. Duunikavereissa on parikin vajaa viiskymppistä perheenisää, joilla ei ole eksessiivisen asuntolainalyhennyksen+muiden laskujen+lasten harrastusten+safkan jälkeen ostaa itselleen uusia vaatteita. Saatika, että olis rahaa lähteä perheen kanssa ulkomaille. Ja duunia on sentään tehty 20 vuotta! Ei elämän pitäisi mennä tolleen.
Eli mun mielestä Suomessa on hyvin helppo saada sellainen "ok" elintaso, jossa kykenee säästämään fyrkat laajakulmatelevisioon ja voi käydä joskus ulkona syömässä. Saada sellaista liksaa, että voisi pitää hyvää autoa kivuttomasti, ostaa halutessaan sohvan ja käydä kerran vuodessa ulkomailla, on valtaosalle mahdotonta.