Palkkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MOT
  • Aloitettu Aloitettu
Neuvostoliitto sanoi:
:D Treenaaminen, lisäravinteet, makeet vaatteet..?
Lasten kasvattaminen, koulutus, romanttiset iltapalat, oma yhteinen asunto, auto, matkustaminen?

Nyt kun ajatelen asiaa tarkemmin lisäravinteet ja makeet vaatteet ovat kyllä elämän suola, no et varmasti sitä tarkoittanutkaan.
Ja lasten kasvattamisessa tärkeintä ovat varmaan jotku muut kuin raha-asiat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
oppilas sanoi:
tuskin kovin moni mainitsisi omaksi unelma-ammatikseen laskennan johtajan.
Tiedän monta laskentatoimen opiskelijaa joista varmaan lähes kaikki voisivat mainita kyseisen työn yhdeksi unelma-ammatiksi. Tuskin tuo työ tosiaan muita kiinnostaisikaan tai edes pystyisivät sitä tekemään.
Mistäköhän se mielikuva tulee, että kaikki johtajat tekevät 12 tuntisia päiviä. Pätee varmaan joihinkin pyrkyreihin, mutta suurin osa ei sellaisia varmaankaan ole.

En minäkään ole valmis silti kaikkea vapaa-aikaani työlle uhraamaan. Esim. ekonomien keskimääräinen työaika viikossa on vissiin n. 43 tuntia. Ei mielestäni vielä ihan kamala. Sen verran olen siedettävällä palkalla itsekin erittäin valmis tekemään. Jos alkuun saisi vaikka n. 2200-2300/€ kk. Ja jos työ on kivaa niin mikäs sitä tehdessä. Tietysti työstä saatavan tyydytyksen ja varsinkin palkan pitää nousta huomattavasti, että ihminen suostuu työhön käyttämäänsä aikaa lisäämää paljon.

Niin. Ja itse siis tienaan tällä hetkellä n. 1400/kk brutto. Kyseessä on kesätyö.
 
lej sanoi:
Tiedän monta laskentatoimen opiskelijaa joista varmaan lähes kaikki voisivat mainita kyseisen työn yhdeksi unelma-ammatiksi.

_o/ Joo, täällä yksi tuleva laskentaekonomi (KTM)!!

edit: tällä hetkellä n. 2200-3500€/kk kesätöistä työn määrästä riippuen.
 
"hyvä palkka" ja "raskas työ" ovat tietenkin aika suhteellisia käsitteitä.
Jos on yksi niistä harvoista, jotka saavat tehdä työtä jota rakastavat ni mikäs siinä sitten työtä tehdessä. Aika harva on kuitenkin näin onnellisessa asemassa.
 
AT79 sanoi:
_o/ Joo, täällä yksi tuleva laskentaekonomi (KTM)!!

Se nyt oli vaan heitto, voi hyvinkin olla ammatti jossa monet viihtyvät
 
lej sanoi:
Esim. ekonomien keskimääräinen työaika viikossa on vissiin n. 43 tuntia. Ei mielestäni vielä ihan kamala. Sen verran olen siedettävällä palkalla itsekin erittäin valmis tekemään. Jos alkuun saisi vaikka n. 2200-2300/€ kk.

Kyllähän nyt ekonomin alkupalkka tuota kovempi on, eikö olekin?
 
uga sanoi:
Kyllähän nyt ekonomin alkupalkka tuota kovempi on, eikö olekin?

ei taida enää olla. tradenomeja ja ekonomeja on markkinat täynnä. ja noilla kahdella ei ole kovin suurta eroa osaamisen tasossa. osaavat tradenomit vievät paljon ekonomien paikkoja työelämässä. tämä laskee alkupalkkoja..

tradenomeissa on muuten varmasti eniten heittoa työelään sijoittumisessa. itse tiedän saman luokan oppilaita, joista toinen on vaatemyyjä ja toinen toimitusjohtaja tai myyntipäällikkö. itse olen koulutukseen tyytyväinen. mahdollisti sen mitä tahdoinkin.

itse sitä sen uransa ja työnsä joutuu tekemään. ei ne paperit siinä enää auta.
 
Timba79 sanoi:
Mulla on aikalailla samat fobiat sitten mitä sulla. Tosin mä kyllä osaan tuhlata rahani, mutta aina pitää olla tilillä jonkinverran vararahastoa, muuten tulee kyllä hiki pintaan äkkiä...

Samaan fobia klubiin kuulun minäkin. Sitten kun aina käy niin että jos jostain hieman enemmän saa rahaa niin varmasti joku töllö,auto,tietokone jne pamahtaa ja sinne meni kaikki. Joskus muinoin voitin veikkauksesta 1900mk ja kun kävin hakemassa rahat niin seuraavana päivänä tuli sitten kansiremontti autoon(2500mk).
Mikään muu ei aiheuta pinnan kiristymistä ja riitelyä meillä kuin raha. Sitten koska rahaa tulee vaan duunista niin sitten aina painaa duuni huolet päälle kun saa olla kylmä rinki perseessä duunin takia että kuinka sitä riittää.

Katselin noita palkkoja lehdestä niin ne on varmaan otettu pääkaupunki seudun taulukoista ja jostain 20 vuotta alalla olevien keskiansioita. Sillä olen ollut omalla alallani jo vuodesta -88 ja saan liiton taulukon ylimmän palkkaluokan ohi jo palkkaa ja silti en saa niin paljon kuin tuossa lehdessä oli.
Ja samoin verrattiin muutaman kaverin kanssa palkkoja niin kukaan ei saa lehdessä olevia palkkoja.
 
MOT sanoi:
ei taida enää olla. tradenomeja ja ekonomeja on markkinat täynnä. ja noilla kahdella ei ole kovin suurta eroa osaamisen tasossa. osaavat tradenomit vievät paljon ekonomien paikkoja työelämässä. tämä laskee alkupalkkoja..

tradenomeissa on muuten varmasti eniten heittoa työelään sijoittumisessa. itse tiedän saman luokan oppilaita, joista toinen on vaatemyyjä ja toinen toimitusjohtaja tai myyntipäällikkö. itse olen koulutukseen tyytyväinen. mahdollisti sen mitä tahdoinkin.

itse sitä sen uransa ja työnsä joutuu tekemään. ei ne paperit siinä enää auta.
Paskapuhetta. Ekonomonien työttömyys ei ole kovin paha valmistuneilla ehkä n. 3%. Eli ekonomeja ei ole markkinoilla niin paljon, että niitä pitää jaloista pois potkia. Ja tradenomit ja ekonomit valmistuvat kyllä vielä aika eri tehtäviin. En kuitenkaan yhtään väheksy tradenomi koulutuksen saaneita, tai pidä heitä huonompina. Usein tradenomeilla tuntuu vain olevan kova tarve paasata, että ovat muka samoja kuin kauppatieteiden maisterit, vaikka koulutus on aika lailla erilainen.

Ja kyllä ne paperit huomattavasti auttaa varsinkin sen ekan työpaikan hankkimisessa, sen jälkeen vaikuttaa enemmän itse tyyppi.

Vastavalmistuneiden mediaanipalkka vuonna 2003 oli 2230 €/kk ja keskiarvo 2387. Mutta vakituiseseen työsuhteeseen päässeillä md oli 2670.
 
japa sanoi:
Katselin noita palkkoja lehdestä niin ne on varmaan otettu pääkaupunki seudun taulukoista ja jostain 20 vuotta alalla olevien keskiansioita. Sillä olen ollut omalla alallani jo vuodesta -88 ja saan liiton taulukon ylimmän palkkaluokan ohi jo palkkaa ja silti en saa niin paljon kuin tuossa lehdessä oli.
Ja samoin verrattiin muutaman kaverin kanssa palkkoja niin kukaan ei saa lehdessä olevia palkkoja.

Hesarissa oli pari kolme kuukautta sitten joku juttu, jossa esiteltiin "opettajaperheen" palkat. Äijä oli rehtori, ja muijan palkaksi oli hinattu lähes kolmetonnia. Teoriassa se on kait mahdollista, jos on vuosi eläkeikään ja aivan saatanasti opetusvelvollisuuden ylittäviä tunteja. Lähtöpalkka on kuitenkin alle 2000:ia.

Rahan säästäminen tuntuu todellakin olevan aivan mahdotonta. Aina kun tilillä on rahaa enemmän, lankeaa joku hesarin kaksi kertaa vuodessa tuleva 100 euron lasku, tulee 140:n tasauslasku sähköstä, koira sairastuu autoimmuunitautiin ja eläinlääkäri on 300 egeä...you name it.

Ylipäänsä 90 prossaa Suomalaisista duuneista on niin paskasti palkattuja, että minkäänlaista todellista ostovoimaa ei muodostu. Enkä tarkoita tällä mitään "rikkautta" vaan ihan perusjuttuja. Annan esimerkin: Mulla on maisterin pahvit ja duuni, josta mä tänä vuonna tienasin tasan 2140 egee bruttona kuussa. Mulla ei ole MITÄÄN mahdollisuutta ostaa meille uutta sohvaa. Ei sen jälkeen, kun lainat, laskut ja ruuat on maksettu. Tai no, lainallahan se voisi tietysti ostaa, tai "säästää", mutta varmaan ymmärsitte pointin. Duunikavereissa on parikin vajaa viiskymppistä perheenisää, joilla ei ole eksessiivisen asuntolainalyhennyksen+muiden laskujen+lasten harrastusten+safkan jälkeen ostaa itselleen uusia vaatteita. Saatika, että olis rahaa lähteä perheen kanssa ulkomaille. Ja duunia on sentään tehty 20 vuotta! Ei elämän pitäisi mennä tolleen.

Eli mun mielestä Suomessa on hyvin helppo saada sellainen "ok" elintaso, jossa kykenee säästämään fyrkat laajakulmatelevisioon ja voi käydä joskus ulkona syömässä. Saada sellaista liksaa, että voisi pitää hyvää autoa kivuttomasti, ostaa halutessaan sohvan ja käydä kerran vuodessa ulkomailla, on valtaosalle mahdotonta.
 
lej.
tiedän kyllä tuon tradenomien paasauksen ja olen siitä ihan samaa mieltä kuin sinäkin. saitkohan väärän kuvan viestistä? tarkoitin että OSAAVAT tradenomit vievät paikkoja.

paperit eivät minusta merkkaa mitään. jos vain on suurin piirtein osuva tutkinto, hyvä hakemus ja ehkä vielä työkokemusta niin ainakin haastatteluun pääsee. suurin osa firmoista kouluttaa kyllä itse hyvät tyypit hommiin kaupallisellakin alalla.
 
Ehkä vedin vähän herneen nenään ja tuomitsin liian nopeasti. Parista kaverista jotka opiskelee tradenomiksi on vähän huonoja kokemuksia. Niinkuin osalla kauppatieteilijöistä niin myös tradenomeista on aika kovat luulot itsestään ja ollaan menossa suoraan koulusta vähintään Nokian keskijohtoon.

Välillä vaan ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun reilusti yli kaksikymppiset ihmiset tuntuu täysin kadottaneen suhteellisuudentajunsa

Kokemushan on kanssa todella tärkeä. Ja papereiden kanssa vähintään samalla viivalla.
 
ringside sanoi:
Rahan säästäminen tuntuu todellakin olevan aivan mahdotonta. Aina kun tilillä on rahaa enemmän, lankeaa joku hesarin kaksi kertaa vuodessa tuleva 100 euron lasku, tulee 140:n tasauslasku sähköstä, koira sairastuu autoimmuunitautiin ja eläinlääkäri on 300 egeä...you name it.

Rahan säästäminen todellakin tarkoittaa juuri sitä, että menoja pitää karsia. Kiitos progressiivisen verotuksen, ei yleensä ole järkevää tehdä ns. enemmän töitä ja "tienata enemmän". Vapaa-aika vain menee ja sosiaalidemokratia korjaa potin.

Itse jätän demarien propagandalehden tilaamatta (heti parin sadan säästö per vuosi), ja koiraakaan en allergian takia hanki..

ringside sanoi:
Saada sellaista liksaa, että voisi pitää hyvää autoa kivuttomasti, ostaa halutessaan sohvan ja käydä kerran vuodessa ulkomailla, on valtaosalle mahdotonta.

Brr, kuulostaa pelottavalta. Noh, nyt pitää katsoa miten homma valmistumisen jälkeen etenee. Jos alkaa nyppiä niin katse ulkomaille päin..
 
ringside sanoi:
Eli mun mielestä Suomessa on hyvin helppo saada sellainen "ok" elintaso, jossa kykenee säästämään fyrkat laajakulmatelevisioon ja voi käydä joskus ulkona syömässä. Saada sellaista liksaa, että voisi pitää hyvää autoa kivuttomasti, ostaa halutessaan sohvan ja käydä kerran vuodessa ulkomailla, on valtaosalle mahdotonta.

Tosi on. Asunto+auto=siinä on elämäntehtäväsi. Jollakin tavalla se torpparimeininki saadaan aina rakennettua suurelle massalle niinkuin IronMind sanoi tuossa aikaisemmin sanoi. Tosin nyt ei sentään mikään linnanvouti tule nuohoamaan väkisin tuhkaluukkua vaikka keskellä yötä :D

Suomessa ympäristö on siistiä, vähän rikollisuutta, kaikki toimii korrektisti ja tasapäistävästi. Kaipa siitä on sitten maksettava tietty hinta tai sitten tällaisella pienellä kansalla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tämän parempaan. Toisaalta - vaikka itsellä oli ihan shaisse palkka kun olin töissä ja tulee olemaan ehkäpä kohta kun taas jatkan (=n. 24000 egua 2003) niin joka tapauksessa oma elintaso on paljon parempi kuin mitä se oli vanhemmilla, siitä ei pääse yhtään mihinkään. Eli eteenpäin mennään joka tapauksessa.
 
Dean Kuntz sanoi:
Suomessa ympäristö on siistiä, vähän rikollisuutta, kaikki toimii korrektisti ja tasapäistävästi. Kaipa siitä on sitten maksettava tietty hinta tai sitten tällaisella pienellä kansalla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tämän parempaan. Toisaalta - vaikka itsellä oli ihan shaisse palkka kun olin töissä ja tulee olemaan ehkäpä kohta kun taas jatkan (=n. 24000 egua 2003) niin joka tapauksessa oma elintaso on paljon parempi kuin mitä se oli vanhemmilla, siitä ei pääse yhtään mihinkään. Eli eteenpäin mennään joka tapauksessa.

No jaa. Eteenpäin varmasti jossain määrin on menty, mutta täytyy muistaa että silloin kun suuret ikäluokat olivat nuoria ei esim termiä "pätkätyöt" tunnettu lainkaan. Samoin kun työttömyys joskus aikoinaan(70-luvulla) ylitti 100 000:n rajan niin se oli niin suuri katastrofi, että piti perustaa erillinen hätätilahallitus. Nykyäänhän tuo työttömyys on ollut ties kuinka kauan ainakin kolminkertaisissa luvuissa.

Kaikki toimii korrektisti? No korkeita verojahan perustellaan aina hyvillä ja ilmaisilla palveluilla , mutta yritäpä päästä vaikka helsingissä hammaslääkäriin.

Vähän rikollisuutta? Katteleppa väkivalta- ja henkirikostilastoja eu:n osalta. Kyllä on turvallista elää suomessa :)

No ei kai pitäis valittaa, pitäs varmaan tehdä vertailuja itänaapurin kanssa niin kaikki näyttäs valoisammalta.
 
Dean Kuntz sanoi:
Suomessa ympäristö on siistiä, vähän rikollisuutta, kaikki toimii korrektisti ja tasapäistävästi. Kaipa siitä on sitten maksettava tietty hinta tai sitten tällaisella pienellä kansalla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tämän parempaan. .

Sanoppa muuta, älä muuta sano. Vittumaista on se, että jos Suomessa olisi jenkkiläsysteemi, niin eihän tällainen keskiluokkainen jäbä kuin minä pärjäisi tämänkään vertaa. Aika paljon mun pitäisi tienata enemmän, että alkaisin kannattaa esim.koulutuksen ja sairaanhoidon yksityistämistä. Noh, hammaslääkärissä on oikeestaan pakko käydä yksityisellä. Eikä tarvi maksella tietulleja, jos autolla ajelee. Eikö junaliikenne muuten Suomessa ole valtion? Tarkoitan vain sitä, että vaikka joku Ahmed omistaisi noi junat ja kiskot, niin ei taatusti olisi tätä kalliimmat junaliput. Miten vitussa kukaan matkustaa junalla, kun Rovikselle lentää halvemmalla? Armeija nielee varmaan kans valtavia summia. Isoin osa taitaa silti mennä kaikkiin eri tukimuotoihin.

No, nyt tää meni ihan lätinäksi. Ymmärtääkseni kansantaloudellinen fakta kuitenkin on, että jos sanotaan "Palkkaa pitää verottaa vähemmän", niin sitten pitäisi periaatteessa heti perään kertoa, että millä se budjettivaje sitten korvataan? Vituttaa olla tällainen vittumainen keskiluokkainen jätkä. Ihan sama varmaan missä meikäläinen asuis...Noh, elätän kuitenkin itse itseni.
 
Mun mielestä verot ei ole hirveästi liian korkeat. Mutta suhteessa siihen mitä niillä saa niin ne on ihan helvetin korkeat. Jos halua mennä esim. polven tähystykseen, niin yksityiselle pääset huomenna. Julkiselle puolelle vuoden päästä. On aika tyhmää jos maksaa esim. 2000 (tähystyksen hinta yksityisellä) julkiselle puolelle veroja, ja sitten pitäisi maksaa yksityiselle saman verran, että edes joskus pääsee leikkaukseen. Massiivinen julkinen terveydenhoito ym. aiheuttaa helpolla sen, että asioista joutuu maksamaan moneen kertaan. On ihan oikein mielestäni, että esim. kätensä murtaneet, auton alle jääneet lapset ja vastaavat saavat hoidon verorahoilla.
Terveet elämäntavat omaava nuori mies/nainen joutuu maksamaan "Nykästen" ja muiden viinalla ja tupakalla pilaamat maksat ja keuhkot. Ja laardia ja vehnäjauhoja syövien pallolaajennukset. Se ei ole oikein.

Tuet "taiteelle" on esim. suhteessa siihen mitä jorma jokamies niistä hyötyy ihan liian korkeat. Ihmisiä koulutetaan yliopistoissa ja ammattikorkeissa työttömiksi. Ja riippuu tietysti siitä, mitä itse arvostaa. Voisin mielihyvin lisätä puolustusmäärärahoja edes pohjoismaiselle tasolle.

Monissa maissa missä "VR" on yksityistetty, on junaliikenne mennyt entistä huonommaksi. VR on sinänsä loistava esimerkki, turhasta byrokratiasta ja resurssien hukkaamisesta, joka mielestäni eniten niitä veroeuroja nielee.
 
Back
Ylös Bottom