Palkkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MOT
  • Aloitettu Aloitettu
Niin.. Ehkä tämä meidän systeemi ei toimi kunnolla. Ehkä sitä pitäisi siirtyä vapaampaan malliin. Eli ne joille ei täällä ole töitä, saa etsiä sen duunin sieltä mistä sen löytää. Euroopasta tai sitten vaikka Kiinasta. Tietty aika vaan sille miten kauan tervettä miestä elätetään valtion rahoilla, tukia pienimmiksi, sairaanhoitoa yksityisemmäksi ja sairasvakuutukset ja eläkevakuutukset verotuksesta pois. Eli käytännössä ne jotka pärjää saa enemmän rahaa kuluttaa ja ne jotka ei pärjää ovat sitten helvetin köyhiä. Ainoa asia mikä jätettäisiiin olisi ilmainen koulutus ja perusterveydenhuolta kaikille 21v asti..

En tiedä aika kylmältähän se tuo kuulostaisi, mutta kovaahan se on evoluutio..
(pientä provoa..)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jenkithän pistävät ylivoimaisesti eniten kaikista teollisuusmaista rahaa julkiseen terveydenhuoltoon ja tulos on päin v...
Jokainen joutuu vielä makselemaan omia vakuutuksia, että saisi edes kohtuuhoitoa.
Että sitä systeemiä ei juurikaan kannata kaipailla.

Olen päässyt aina hammaslääkäriin, lääkäriin ja saanut kaiken terveydenhuollosta heti kun olen tarvinnut. Joskus päivystyksessä olen joutunut hetken istumaan. Olen suht terävä kaveri, mutta en tiedä olisinko kouluttanut itseäni akateemisesti, jos koulutus olisi maksanut +100 000€ Tuskin. Siellä olisi sitten istunut sijallani joku rikkaan perheen pälli. Tuskin olisi ollut yhteiskunnan kannalta parempi ratkaisu.

Vaikka tienaan hyvin niin aika helvetin kauan saan maksaa veroja, että olen antanut takaisin kaiken sen, minkä olen saanut. Veroista en itke.
 
Mä väitän, että useimmat oikeistolaiskokkarit ei kuitenkaan mene siivoamaan siinä tapauksessa, jos pitää valita siivoomisen ja työkkärin varassa elämisen välillä. Tukiaisia on niin kovin helppo vastustaa silloin, kun niitä ei itse tarvi. Mä en vaihtais tätä systeemiä.
 
Koulutusta en laittaisi maksulliseksi. Voisi silti hieman yrittää suunnitella tulevaisuuden tarpeen kannalta aloituspaikkoja. Kaiken maailman (lisää haluamasi etuliite tähän)nomeja ja elokuvakritiikin maistereita pyörii kortistossa.

Ja jos joku tieten tahtoen pilaa terveytensä tietoisesti, niin miksi sille pitäisi kustantaa hoisot, kun lapsia kuolee syöpään ynnä muuhun.
 
Näen suomen terveydenhuollon vanhentuneeksi rahareijäksi. Vuosi vuodelta terveydenhuolto imee vaan lisää rahaa, mutta siltikin kaikki eivät saa hoitoa ajoissa vaan joutuvat odottelemaan pahimmillaan vuosia. Tässä on nyt jokin pielessä jos huollosta maksetaan yhä enemmän, mutta mitään vaikutusta ei tapahdu.

Toinen asia on, jonka lej toi jo esille on itsensä tahallisesti huonoon kuntoon saattaneet ihmiset esim. juopot, liikaa syövät ja tupakoijat.
Miksi veronmaksajan pitää maksaa näiden terveydenhuollosta?
Olisi kohtuullista jos näiden tahallaan kunnon pilanneiden ihmisten hoitoon ei käytettäisi veroeuroja vaan nämä saisivat maksaa kuntoutuksensa omasta pussista. Nojaa toiveajattelua, koska mistä työtön juoppo nyt rahaa kuntoutukseen paitsi valtiolta.

Täydellisin ja ei helposti tavoiteltava vaihtoehto vähentämään terveydenhoitokuluja on elää terveellisesti. Jotkut onnistuvat, jotkut eivät ja jotkut ovat niin laiskoja ettei heitä kiinnosta. :jahas:
 
Odotan että joku esittää tässä järjestelmän, jolla mitataan, onko sairaus "oma vika".

Pientä realismia...

Vaikka jokainen juoppo saisi niskalaukauksen huomenna, ei asia sillä korjaannu.
 
luumu sanoi:
Odotan että joku esittää tässä järjestelmän, jolla mitataan, onko sairaus "oma vika".

Pientä realismia...

Vaikka jokainen juoppo saisi niskalaukauksen huomenna, ei asia sillä korjaannu.


Niin no yleensä juopolla on joku psyykkinen ongelma jota paetaan juomalla, mutta röökkaamisesta tulevat sairaudet ovat itse aiheutettuja.
 
ringside sanoi:
Eli mun mielestä Suomessa on hyvin helppo saada sellainen "ok" elintaso, jossa kykenee säästämään fyrkat laajakulmatelevisioon ja voi käydä joskus ulkona syömässä. Saada sellaista liksaa, että voisi pitää hyvää autoa kivuttomasti, ostaa halutessaan sohvan ja käydä kerran vuodessa ulkomailla, on valtaosalle mahdotonta.

Jep. Suurinpiirtein näin. Tälle voisi eritellä muutamia syitä

1) Pienet markkinat ja suuret etäisyydet
2) Koulutus ja sen kysyntä eivät kohtaa. Suomessa koulutetaan paljon maistereita, joiden osaamiselle ei löydy kysyntää. Hommahan ei toimi siten, että sulle aletaan kantaa kottikärryllä rahaa, jos on joku tietty pahvi takataskussa. Rahaa alkaa tulemaan, jos osaamiselle on markkinat, jotka hinnoitelevat sen arvon korkealle.
3) Vahva ay-liike
4) Poliittinen perintö

Hauska esimerkki on kaverini, joka koulutti itsensä Suomessa "vain" datanomiksi. Hän muutti jenkkeihin, meni naimisiin sai green cardin ja sai duunia IT-administratorina. Alkupalkka oli $60000/vuosi ja palkka nousi nopeasti, kun näyttöjä tuli $84000/vuosi. Saatanallinen HDTV maksaa
vain $1500-$2000, minkä voi ostaa helposti jokakuiselle palkan ylijäämällä.

Suomessa vastaava skenaario olisi ollut hänelle todennäköisesti 25000e/vuosi lähtöpalkka, joka olisi noussut johonkin 30000e/vuosi melke nopeasti, mutta ei olisi sen jälkeen enää helposti noussut 50000e/vuosi tasolle. Kyseisen HDTV:n olisi saanut vain Stockkalta erikoistilauksella hintaan 4000e, jota varten olisi pitänyt ottaa lainaa tai säästää vähintään vuosi tai kaksi ylijäämiä.
 
lej sanoi:
Kaiken maailman (lisää haluamasi etuliite tähän)nomeja ja elokuvakritiikin maistereita pyörii kortistossa.

.

Tää on niin totta. Esim. humanistisessa on useempi linja, jotka valmistavat "ammattiin", jota meidän yhteiskunnassamme ei ole olemassa. Sä voit saada maisterin paperit pääaineena joku "unkarin kieli" tai "afrikan kulttuuri". Veikkaan myöskin, että "filosofiaa" lukevista vähemmistö päätyy mediafilosofiksi tai maikaksi. Tai joku vitun feministinen tutkimus; tehdään verorahoilla joku vitun väikkäri, jonka loppupäätelmä on, että "patriarkaalinen hegemonia ja heteroseksuaalinen matriisi konstruoivat diskursiivisesti sukupuolen". Ei päi-vää! Ja keiden rahoilla tehdään tehdään näitä "hesarin alkossa myydään enemmän kossua ja väkeviä viinejä kuin stokkan alkossa" tutkimuksia? Ja koko kasvatustieteellinen tiedekunta voitaisiin mun puolesta räjäyttää. Sieltä tulee just ne urpot, jotka saavat byrokraatit vakuuttuneeksi siitä, että "koulu ei hei toimi ollenkaan silleen, että on luokat ja lukujärjestys. Siitä pitää tehdä KURSSIMUOTOINEN heti ala-asteesta alkaen". Mitenköhän me opittiin aikoinaan yhtään mitään. Perkele. Tai TEOLOGINEN TIEDEKUNTA. Siellä sitä vaan koulutetaan meikäläisten rahoilla pappeja ja jumaluusopin asiantuntijoita. MINKÄ VITUN TAKIA NE EI KOULUTA OMIANSA KOLEHTIRAHOISTA??? Perkele mä tulin vihaseks ku mä ajattelin näitä juttuja, voi jeesuksen pillukarva sentään... Ja rehellistä duunia ei vittu arvosteta ollenkaan. Joka saatanan amiksen pitää olla ensin ammattikorkea ja sitten varmaan vittu yliopisto. Mitä vittua LASTENTARHANOPETTAJAT tekee yliopistossa? Opettelee laululeikkejä ja pukemaan kurahousuja vai? Ja kaikkien pitäisi mennä lukioon, kun käsillä tekemistä ei enää arvosteta ollenkaan. Tai joku KELA!!! Ei juma-lauta mikä lafka. Nehän just teetti itse sellaisen tutkimuksen, jossa selvisi, että valtaosa asiakkaista ei ymmärrä hölkäsen pöläystä niistä kirjeistä mitä ne lähettelee. Taidan kuulkaa lähettää mun hikiset häpykarvat sille Kelan pääjohtajalle. Mitäköhän vaimo sanos posliinista...
 
Sitähän ne hakevat kai sillä, että opintorahat tulisi lainamuotoisiksi, että porukka ei menisi lukemaan mitään videotieteenmaisterin tutkintoa ja istusi sitten kortistossa, koska oman alan duunia ei ole. Jos lähdet lukemaan jotain niin luet jotain sellaista millä on merkitystä valmistuttuasi. Tai menet duuniin ja haet kokemusta ja luet sitten alaa lisää kovemmalla teholla ja motivaatiolla.
 
ringside sanoi:
Tää on niin totta...

...vuodatusta...

...Mitäköhän vaimo sanos posliinista...
:lol2:

Suomalainen menee kysyy manneilta töitä myyntimieheks. Tämän suomalaisen meriitteinä oli myyjän tutkinto ja tohtorintutkinto myymisestä. Opiskelu oli vienny vuosia ja myymisestä oli vähän työkokemusta. No manne totes etteivät he osaajaa tarvi vaan tekijää.

:jahas:
 
"Mitä vittua LASTENTARHANOPETTAJAT tekee yliopistossa?"

Ei se sivistys näemmä tekisi pahaa. Ensinnäkin ei välttämättä pidä olla yliopistokoulutusta.

Toiseksi, sun lasta opettavalla pitäisi olla kova koulutus kun lapsi menee ekaluokalle, mutta kasvun kannalta kriittisinä vuosina siellä voisi sitten kai olla kuka vaan? Ihan kuka vaan tunnistaisi esim. kehitysviivästymät?
 
8Balls sanoi:
Isännöitsijä 2721 (tarvitaanko koulutusta?) <- Paskaa, palkka noin 1500€

Isännöitsijöitä on monenlaisia. Tavallinen duunari voi hoitaa isännöitsijän tehtäviä taloyhtiössä mutta monet tahot joilla on paljon kiinteistökantaa voivat vaatia vaikka tippainssin paperit isännöitsijältään.
Itse olen toiminut isännöitsijänä aika suuressa lafkassa ja liksa oli ~3000.
joskus
Vastaus johonkin aikaisempaan viestiin:

Ainakin Evtek kouluttaa kiinteistöjohtamisen insinöörejä...
 
luumu sanoi:
"Mitä vittua LASTENTARHANOPETTAJAT tekee yliopistossa?"

Ei se sivistys näemmä tekisi pahaa. Ensinnäkin ei välttämättä pidä olla yliopistokoulutusta.

Toiseksi, sun lasta opettavalla pitäisi olla kova koulutus kun lapsi menee ekaluokalle, mutta kasvun kannalta kriittisinä vuosina siellä voisi sitten kai olla kuka vaan? Ihan kuka vaan tunnistaisi esim. kehitysviivästymät?

Mitenkäs noiden perhepäivähoitajien hoidossa yleensä sitten kuitenkin näyttää kehittyvän tasapainoisia, järkeviä ja kunnollisia lapsia. Tai kotiäitien.
 
Mike sanoi:
Juu ja ne mätkyt ovat sitten kivat ja taas sama fraasi jouluna "mä vain olen köyhä opiskelija".

Mitäs sinä sait palautuksia?

Minulle tulee ens jouluna 760 e palautusta. :hyper:

Teen noin joka vuosi, niin jää jotain sukanvarteen, ja saa korkoakin edes vähän enemmän kuin riistopankissa.
 
Luin itsekin nuo palkkalistat läpi ja olen kyllä sitä mieltä että asenteessa on jotain vikaa jos 2,500 euroa kuukaudessa ei riitä elämiseen. Mutta onhan sitä näitä 2 Bemarin ja 2 Harrikan miehiä..........

:itku:
 
luumu sanoi:
Odotan että joku esittää tässä järjestelmän, jolla mitataan, onko sairaus "oma vika".

Pientä realismia...

Vaikka jokainen juoppo saisi niskalaukauksen huomenna, ei asia sillä korjaannu.
Kaverilla on keuhkosyöpä ja tupakointitaustaa löytyy parikymmentä vuotta.
1 + 1 = ?
 
ringside sanoi:
Tää on niin totta. Esim. humanistisessa on useempi linja, jotka valmistavat "ammattiin", jota meidän yhteiskunnassamme ei ole olemassa. Sä voit saada maisterin paperit pääaineena joku "unkarin kieli" tai "afrikan kulttuuri". Veikkaan myöskin, että "filosofiaa" lukevista vähemmistö päätyy mediafilosofiksi tai maikaksi. Tai joku vitun feministinen tutkimus; tehdään verorahoilla joku vitun väikkäri, jonka loppupäätelmä on, että "patriarkaalinen hegemonia ja heteroseksuaalinen matriisi konstruoivat diskursiivisesti sukupuolen". Ei päi-vää! Ja keiden rahoilla tehdään tehdään näitä "hesarin alkossa myydään enemmän kossua ja väkeviä viinejä kuin stokkan alkossa" tutkimuksia? Ja koko kasvatustieteellinen tiedekunta voitaisiin mun puolesta räjäyttää. Sieltä tulee just ne urpot, jotka saavat byrokraatit vakuuttuneeksi siitä, että "koulu ei hei toimi ollenkaan silleen, että on luokat ja lukujärjestys. Siitä pitää tehdä KURSSIMUOTOINEN heti ala-asteesta alkaen". Mitenköhän me opittiin aikoinaan yhtään mitään. Perkele. Tai TEOLOGINEN TIEDEKUNTA. Siellä sitä vaan koulutetaan meikäläisten rahoilla pappeja ja jumaluusopin asiantuntijoita. MINKÄ VITUN TAKIA NE EI KOULUTA OMIANSA KOLEHTIRAHOISTA??? Perkele mä tulin vihaseks ku mä ajattelin näitä juttuja, voi jeesuksen pillukarva sentään... Ja rehellistä duunia ei vittu arvosteta ollenkaan. Joka saatanan amiksen pitää olla ensin ammattikorkea ja sitten varmaan vittu yliopisto. Mitä vittua LASTENTARHANOPETTAJAT tekee yliopistossa? Opettelee laululeikkejä ja pukemaan kurahousuja vai? Ja kaikkien pitäisi mennä lukioon, kun käsillä tekemistä ei enää arvosteta ollenkaan.
Naulan kantaan!
 
luumu sanoi:
Ei se sivistys näemmä tekisi pahaa. Ensinnäkin ei välttämättä pidä olla yliopistokoulutusta.

Mitä tarkoitat?

:eek:
 
Back
Ylös Bottom