Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Mahtaako tuossa olla laskettu mukaan, että palkan kylkiäisinä ilmainen koulutus, terveydenhuolto, eläkkeet, ei tietulleja ym. Fribarata joka kylässä.
Kun jenkki tulee maahan lyhyeksi ajaksi, ei aikomustakaan käyttää yhteiskunnan etuja vaan kaikki rahana, niin tuntuu varmasti palkka pieneltä.

Sitä en väitä etteikö jenkeissä palkkataso olis reilusti isompi ja krääsä halpaa. Siellä saa kympillä Suomessa satasen farkut ja isokoneisen auton edullisesti. Mutta ei ihan autuaaks elo muutu siellä. Pari frendiä siellä asunu insinööri ja pikkumanager tasolla. Alkaa dollaria hupenemaan kun makselet lasten koulua ja vakuutuksia, puhumattakaan okt kivalla alueella. Toki jos isolle levelille pääsee suuryrityksen director tai vice president niin alkaa dollaria tulemaan ettei tarvi murehtia noista. Mutta sama Suomessakin. Jos palkka alkaa olla 150k-250k niin parempaa seppälää saa päälle ja sähköautoa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jooh, pitäshän tuossa kokonaisuutta kattoa, eikä pelkkää bruttopalkkaa.

Mutta kun kattoo tuon leidin meriittejä, niin ehkä Suomi ei tosiaan ole ihan paras paikka, jos ei turvallisuus, koulutus, terveydenhuolto ja sen sellaiset paina vaakakupissa. "Hänellä oli fysiikan tohtorin tutkinto Standfordin yliopistosta, työ johtavana datatieteilijänä New Yorkissa". Jenkeissä tuommoisille voidaan todnäk maksaa useampikin sata tuhatta, jos kokeneet ja ammattitaitoiset softakehittäjätkin repii isoissa taloissa sellaisia summia, niin jäähän meidän paremmankin pään asiantuntijapalkat tuosta melko reippaasti.
 
Mahtaako tuossa olla laskettu mukaan, että palkan kylkiäisinä ilmainen koulutus, terveydenhuolto, eläkkeet, ei tietulleja ym. Fribarata joka kylässä.
Kun jenkki tulee maahan lyhyeksi ajaksi, ei aikomustakaan käyttää yhteiskunnan etuja vaan kaikki rahana, niin tuntuu varmasti palkka pieneltä.
En tiedä tuota, mutta itselläni Suomessa työskentely vaatii säästöjä, joita onneksi maailmalla työskennellessä kertyy ihan kiitettävästi.
 
En tiedä tuota, mutta itselläni Suomessa työskentely vaatii säästöjä, joita onneksi maailmalla työskennellessä kertyy ihan kiitettävästi.
Onko sulla kokemusta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Näin muuten tutkimuksen eurooppalaisten varallisuudesta ja suomi oli kaukana kärjestä. Nyt en muista mitense laskettiin mutta muistaakseni säästöt ja kiinteistöt oli laskettu. Tietenkin on paljon muuttujia mutta voidaan todeta että suomen kovat verot ja muutenkin kallista. Palkkataso alhaisempi muihin kehittyneisiin maihin.
 
Onko sulla kokemusta? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Näin muuten tutkimuksen eurooppalaisten varallisuudesta ja suomi oli kaukana kärjestä. Nyt en muista mitense laskettiin mutta muistaakseni säästöt ja kiinteistöt oli laskettu. Tietenkin on paljon muuttujia mutta voidaan todeta että suomen kovat verot ja muutenkin kallista. Palkkataso alhaisempi muihin kehittyneisiin maihin.
Mitä kokemusta? Työkokemustako?
 
Kuinka teidän työnantajat ovat suhtautuneet irtisanoutumisiinne? Onko alettu neuvotella urakehityksestä ja/tai tarjottu lisää palkkaa? Itse pyysin joku aika sitten lisää palkkaa ja se ammuttiin aika tylysti alas, kuitenkin parin kollegan palkkojen perusteella olen aika varma että varaa olisi nostaa minunkin palkkaa. Aloin välittömästi etsiä uutta firmaa, koska en mielelläni jankuta ja neuvottele ilman selkänojaa. Tässä lähinnä mietin, kerronko etukäteen että olen etsimässä uusia hommia vai odotanko kunnes on työtarjous muualta ja irtisanoudun antaen vaikka viikon miettimisaikaa mahdolliselle vastatarjoukselle, jolloin työnantajalla olisi viimeistään motivaatio miettiä tulevaisuuttani firmassa ja tiukka hinta minun työpanokselleni.
 
Kuinka teidän työnantajat ovat suhtautuneet irtisanoutumisiinne? Onko alettu neuvotella urakehityksestä ja/tai tarjottu lisää palkkaa? Itse pyysin joku aika sitten lisää palkkaa ja se ammuttiin aika tylysti alas, kuitenkin parin kollegan palkkojen perusteella olen aika varma että varaa olisi nostaa minunkin palkkaa. Aloin välittömästi etsiä uutta firmaa, koska en mielelläni jankuta ja neuvottele ilman selkänojaa. Tässä lähinnä mietin, kerronko etukäteen että olen etsimässä uusia hommia vai odotanko kunnes on työtarjous muualta ja irtisanoudun antaen vaikka viikon miettimisaikaa mahdolliselle vastatarjoukselle, jolloin työnantajalla olisi viimeistään motivaatio miettiä tulevaisuuttani firmassa ja tiukka hinta minun työpanokselleni.
No vähän harmitellen viime paikassa, kun aukkoa tiimiin, joka teki muutenkin pienellä porukalla varmasti jäi. Oisin saanut jonkun pienen korotuksen, jos oisin jäänyt, mutta kun ongelma ei ollut liksassa vaan laajemmin etenemismahiksissa, työnkuvassa ja mitä firman systeemeillä on ylipäätään mahdollista tehdä, niin päädyin lähteen korotuksista huolimatta. Sampanjapullon sain lähtiessäni työnantajalta matkaan.

Jos keskusteluyhteys palkankorotuksesta on tuollaisella mallilla, niin eikö tuo kerro siitä, että firmassa ei olla valmiita sellaista palkkaa maksamaan, mitä ite oot hakemassa, eli että lähteminen lienee edessä ennen pitkää joka tapauksessa, jos palkkakehitystä haluaa?

Jos taas keskusteluyhteys työnantajaan on rakentava, niin sitten en näe estettä sanoa varhaisemmassakin vaiheessa siitä, että on mahdollisesti katsomassa muita töitä, mutta tuossa tapauksessa varmaan odottelisin siihen saakka, että on kilpaileva soppari pöydällä.
 
Jos keskusteluyhteys palkankorotuksesta on tuollaisella mallilla, niin eikö tuo kerro siitä, että firmassa ei olla valmiita sellaista palkkaa maksamaan, mitä ite oot hakemassa, eli että lähteminen lienee edessä ennen pitkää joka tapauksessa, jos palkkakehitystä haluaa?

Jos taas keskusteluyhteys työnantajaan on rakentava, niin sitten en näe estettä sanoa varhaisemmassakin vaiheessa siitä, että on mahdollisesti katsomassa muita töitä, mutta tuossa tapauksessa varmaan odottelisin siihen saakka, että on kilpaileva soppari pöydällä.
Tässä asiassa vaikuttanee se, että esimieheni on suht tuore talossa ja hän ei ehkä tehnyt tarvittavaa taustatyötä palkkatasosta ja paremmin palkattujen kollegoiden toimenkuvista, jolloin olisi pystynyt tarvittaessa puoltamaan pyyntöäni, vaan meni suoraan HR:n ja toimitusjohtajan (päättää lopulta kaikki palkat meillä) puheille pyyntöni kanssa. Sepä tässä juuri haiskahtaa, että kun firma ei tullut asiassa edes vastaan, niin joko minusta ollaan valmiita luopumaan tai lähtemistäni pidetään niin epätodennäköiseltä, että pelkkää pyyntöä ei oteta vakavasti. Kyllä se minullekin vaikuttaa siltä, että nyt tarvitaan enemmän painetta siihen, että asioita tapahtuu, toki olen täysin valmis myös lähtemään jos mahdollinen tarjous ei miellytä.
 
Kuinka teidän työnantajat ovat suhtautuneet irtisanoutumisiinne?

Edellisessä esimies sanoi että älä vittu ja masentui. Oli 2kk irtisanomisaika. Kuukauden ignoras, sitten soitteli ja ilmoitti kenelle annan projektit ja kysyi koska jään. Sanoin että jään tästä lomille, että pikapuoliin. Sano että toimita handover plan ja sen perusteella hän päättää koska jään pois. Naurahdin. Hoidin kyllä homat kuntoon seuraajan kanssa ja jäin veke. Viimesenä päivänä kyllä kiitti hyvästä työstä.

Nykyisestä esimies sanoi että henkilökohtaisesti onnittelee uudesta tehtävästä ja ymmärtää hyvin, itsekin olis ottanut. Ja edustamansa firman puolesta harmissaan että jää iso lovi. Sanoi että kun mieli muuttuu ovi on auki.
 
Tässä asiassa vaikuttanee se, että esimieheni on suht tuore talossa ja hän ei ehkä tehnyt tarvittavaa taustatyötä palkkatasosta ja paremmin palkattujen kollegoiden toimenkuvista, jolloin olisi pystynyt tarvittaessa puoltamaan pyyntöäni, vaan meni suoraan HR:n ja toimitusjohtajan (päättää lopulta kaikki palkat meillä) puheille pyyntöni kanssa. Sepä tässä juuri haiskahtaa, että kun firma ei tullut asiassa edes vastaan, niin joko minusta ollaan valmiita luopumaan tai lähtemistäni pidetään niin epätodennäköiseltä, että pelkkää pyyntöä ei oteta vakavasti. Kyllä se minullekin vaikuttaa siltä, että nyt tarvitaan enemmän painetta siihen, että asioita tapahtuu, toki olen täysin valmis myös lähtemään jos mahdollinen tarjous ei miellytä.
Ei se ikinä hyvälle haiskahda, jos ainoa tapa saada palkankorotus on uhkailemalla poislähtemisellä. Olen oppinut sen verran kylmäkiskoiseksi, että jos rohkenen työnantajaltani lisää palkkaa pyytää, katson olevani sen ansainnut ja jos pyyntöni ei aiheuta minkäänlaisia toimenpiteitä, niin alan kaikessa hiljaisuudessa katsoa uusia hommia. Mielestäni pari viikkoa on työnantajalle varsin ruhtinaallisesti aikaa antaa jonkinlainen kyllä/ei-vastine palkankorotuspyyntööni. Nämä kaikki "katsotaan syssymällä, jos vain ensin otat tämänkin homman tontillesi" tai "muut tienaa vähemmän" höpinät on jo niin nähty :LOL:
Tietysti pitää tuntea oman firmansa käytäntöjä, jotta tietää milloin sitä palkankorotusta on järkevää alkaa kyselemään.
 
Yleensä se palkankorotus ei siinä vaiheessa auta enää, kun on jo toisen firman kanssa niin pitkällä neuvottelut, että lähtemistä vaille.

Monta kolleegaa on lähtenyt ja hyvin monelle tarjottu siinä kohtaa reipasta korotusta, eikä se ole saanut ketään jäämään.

Kyllä työnantajankin pitäisi olla hereillä ja ihan proaktiivisesti antaa niitä korotuksia niille ketkä sen ansaitsee ja ketä haluavat pitää, ennenkuin alkavat vilkuilla muualle.

Harva kuitenkaan pelkästään sen pienen palkkaeron vuoksi vaihtaa vaan muut syyt painavat myös.
 
Kuinka teidän työnantajat ovat suhtautuneet irtisanoutumisiinne? Onko alettu neuvotella urakehityksestä ja/tai tarjottu lisää palkkaa? Itse pyysin joku aika sitten lisää palkkaa ja se ammuttiin aika tylysti alas, kuitenkin parin kollegan palkkojen perusteella olen aika varma että varaa olisi nostaa minunkin palkkaa. Aloin välittömästi etsiä uutta firmaa, koska en mielelläni jankuta ja neuvottele ilman selkänojaa. Tässä lähinnä mietin, kerronko etukäteen että olen etsimässä uusia hommia vai odotanko kunnes on työtarjous muualta ja irtisanoudun antaen vaikka viikon miettimisaikaa mahdolliselle vastatarjoukselle, jolloin työnantajalla olisi viimeistään motivaatio miettiä tulevaisuuttani firmassa ja tiukka hinta minun työpanokselleni.
Minulla oli vuosia sitten samanlainen tilanne: pyysin lisää palkkaa ja sitä ei tullut, koska "tiukka taloustilanne...selitys...HR... tekosyy... palkkapolitiiikka... valhe... job grade...palkkaputken ylälaita...veruke...jne". Hain muualle ja sain selvästi paremman tarjouksen. Kerroin esimiehelleni, että todella viihdyn nykyisessä työssäni ja en mitenkään haluaisi vaihtaa firmaa, mutta pitäisin itseäni tyhmänä ellen tartuisi tähän kilpailevaan tarjoukseen. Homma kannatti, sain vastatarjouksena korotusta muistaakseni noin 75-80%:a siitä mitä olisin muualla saanut enemmän ja se riitti pitämään mut tyytyväisenä, win-win. Mä uskon että on tärkeä hoitaa homma tyylikkäästi uhkailematta ja pyrkiä siten saamaan esimies sun puolelle, ei niin että hän kokee tulevansa kiristyksen kohteeksi. Siitä ei pidä kukaan ja se saattaa johtaa epärationaalisiin ratkaisuihin.
 
Kuin aloitin palkka oli 2600e. Löysin uuden työapaikan mutta palkka nousi 2600-->3000 joten päätin jäädä. 1,5 v myöhemmin sama homma ja palkka 3000e-->4000e + 2000 bonus joka vuosi. En ikinä pyytänyt mutta onneksi on sen verran erikoinen firma että harva sinne jää.
Mun mielestä ei pidä ikinä uhkailla. Paras tilanne on se että oikeasti olet saanut työtarjouksen ja työnantajan on pakko tehdä nopea päätös.
 
Jos aikoo sanoa pomolle että on lähdössä jos palkka ei nouse, kannattaa kyllä melkein olla se uusi paikka katsottuna. Sen jäljeen sua kuitenkin kohdellaan lähtijänä, riippumatta siitä nostetaanko palkkaa vai ei. Tämä ei tietty oo ongelma jos ammattitaito on sitä tasoa että ottajia on, mutta toisaalta jos tilanne on tämä, miksipä ei sitten kävellä sinne kovemman liksan taloon?
 
Käyt kysymäs pomolta lisää palkkaa, pomo sanoo että ei kykene tässä taloustikanteessa. Vastaat että ok, kuinka pitkä olikaan irtisanomisaika?
Pomo vastaa, että normaalisti 2vko, mutta sun kohdalla voidaan tehdä poikkeus 😂
 
Meikäläinen käy työn puolesta näitä palkkaan liittyviä keskusteluita. Itse tykkään siitä että nimenomaan keskustellaan ja pohditaan yhdessä ne perusteet ym. Eniten vituttaa nämä jotka ovenraosta uusi soppari taskussa huutavat lisää liksaa ja vastaus pitää olla nyt. Monessako organisaatiossa onnistuu noin? Kaikissa missä itse olen työskennellyt niin perusteet pitää käydä läpi, katsoa budjettia että onko rahaa missä ja mahdollisesti kierrätettävä vielä jossain HR puolella päätös. Tässä juuri kävin kaksi hyvin erilaista keskustelua. Toisessa sopimus käytännössä taskussa 500 euroa parempi palkka, pyysin ettei tee hätiköityä ratkaisua selvitän viikon sisässä asiaa, mutta samaa en pysty tässä ja nyt lupaamaan. No uuteen työhön meni, väitän että olisi mennyt kuitenkin. Toinen kertoi että olisi katsellut kilpailijalle, pyysin jälleen aikaa. Parissa viikossa sain aikaan suunnitelman jolla palkka tulee kohoamaan ja kumpikin taho on tyytyväinen.

Eri asia on sitten se "innokkuus" millä ratkaisua haetaan jos kyseessä on ns. vaikea työntekijä :giggle:.
 
Back
Ylös Bottom