Itse -kuten monet muutkin- luen mielenkiinnolla erilaisia palkkaan liittyviä keskusteluja ja ihmisten kommentteja siitä. Koulutukseltani olen KTM ja ikää on reilu 35, eli työuraa on kymmenisen vuotta takana. Ajatuksentasolla pitäisi olla kova into ja draivi kehittää omaa osaamista ja pyrkiä haastavampiin tehtäviin ja plaa plaa..
Tällä hetkellä peruspalkkani finanssialalla on aika tarkalleen 4000e/kk ja jtn pieniä etuja (+ ehkä 5-10% vuosibonus). Eli KTM tutkinnon suorittaneisiin ja näihin työvuosiin nähden kk-palkkani ei todellakaan ole mairitteleva.
Työni on aika perus 9-16.30 hommaa eikä työajan ulkopuolella tai lomilla todellakaan tarvitse konetta avata ja työmatkaa on 10 min kävellen, jos toimistolle vaivautuu.
Tällaiselle peruslaiskalle ihmiselle hyöty suuremmasta palkasta (vastuun, verotuksen, työajan?) lisääntyessä ei kuulosta houkuttelevalta, vaan mieluummin käperryn työhön liittyvissä asioissa mukavuusalueelleni ja keskitän intoni johonkin muuhun. Tälle mentaliteetilla ja uudistuksista purnaavalle luonteelle voi tosin lähivuosikymmenet olla työelämässä haastavia.
Varmasti, kun aika mahdollistaa, vähennän myös nykyistä työkuormaani tai siirryn vielä vähemmän haastaviin tehtäviin.
Olen sua muutaman vuoden nuorempi KTM. Grindasin 7 vuotta Big4:ssa suhteellisen huonolla palkalla, isoilla työtunneilla ja kovalla stressillä. Onneksi tuli mahdollisuus vaihtaa sekä mielenkiintoisempaan, rennompaan, että paremmin palkattuun hommaan. Uudessa paikassa olen ollut nyt 1,5 vuotta ja todella tyytyväinen, palkka ihan mukava 6k€/kk. Mulla on ollut uralla jonkinlaiset tavoitteet, missä vaiheessa olisi hyvä päästä 5k€ palkkaan ja seuraavaksi 8k€ palkkaan (ehkä parin vuoden sisällä tästä hetkestä) ja lopulta n. 10 k€ maagisen rajan yli joskus. Tuota pidemmälle on mun mielestä aika turha suunnitella, koska toisaalta aika harva sinne urallaan pääsee ja jos pääsee, niin tuollaiset duunit ovat jo todella stressaavia ja toisaalta, kuten aiemmat mainitsivat, verotus syö kyllä homman mielekkyyttä.
Mäkin tässä rauhassa mietiskelen nyt, mitkä ovat etenemismahdollisuudet nykyisessä firmassa, ei pelkästään palkan osalta, mutta myös työtehtävien. Oman arvioni mukaan CFO:ksi etenemiseen tarvitsen vielä yhden väliponnahduspaikan, jossa keräisin kokemusta tietynlaisista asioista. Pikkulafkan CFO:ksi voisi päästä helpostikin, mutta tietyllä tavalla isossa (pörssi-)yhtiössä voi kuitenkin olla kovempikin positio, ainoastaan vaatimattomammalla tittelillä. Ei onneksi ole kiirettä asian kanssa ja mukava työilmapiiri ja pieni työkuorma ovat kyllä arvokkaita asioita itsessään, kunhan ei ala kyllästyttämään liikaa.
Olen ajatellut, että palkka (eli raha) itsessään ei ole niin tärkeä asia, mutta tiettyjä siihen liittyviä tavoitteita on hyvä olla, koska työelämässä juna helposti menee ohi, jos olet X ikäisenä vielä tasolla Y, niin vaativiin tehtäviin ei välttämättä urallaan tule enää pääsemään (tai joutumaan, näkökulmasta riippuen). Jos on pitkään samassa paikassa, eikä juuri "tee ylimääräistä", kehitä asioita, saattaa myös olla liipasimella, jos YT:tä yms. osuu kohdalle. Ja palkka on kuitenkin helpoin vertailtava mittari työtehtävän haastavuudelle ja jollain tavalla myös omalle asemalle/arvostukselle organisaatiossa, joten siinäkin mielessä olen miettinyt, että käänteisesti palkkaa kasvattamalla todennäköisesti tapahtuu myös muita hyviä asioita. Vaa'an toisella puolella tietysti sitten stressi, pitkät työpäivät yms., joten siksikin työpaikat kannattaa valita tarkasti.