Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikkia paikkoja ei voi laittaa julkisesti ulos, syystä tai toisesta. Silloin pitää tekijä hakea.

En minäkään linkedinissä ole postannut yhtään mitään varmaan kahteen vuoteen. Johonkin postaukseen kommentoinut satunnaisesti jotain, ja cv siellä on tyrkyllä oman esittelytekstin lisäksi. Se on osoittautunut ihan toimivaksi. Viimeisin yhteydenotto koski talousjohtajan tehtävää.
Rekryhommaan se onkin hyvä ja varmaan tehtykin. Mutta facebook-tyyppinen keskustelu ja mielipiteiden jako aivan turhauttava. Suurin osa mun feediin tulevista postauksista on ihan hirveää itsekehua tai tyhjää tsemppaamista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rekryhommaan se onkin hyvä ja varmaan tehtykin. Mutta facebook-tyyppinen keskustelu ja mielipiteiden jako aivan turhauttava. Suurin osa mun feediin tulevista postauksista on ihan hirveää itsekehua tai tyhjää tsemppaamista.
Joo on varmasti tehty sitä varten mutta ei onko se tavalliselle duunarille toimiva? En usko. Jos olet IT-alalla tai johtajan asemassa niin ehkä joo. Onko siitä muuten mitään iloa, ei todellakaan ole mutta toisaalta niin ei tarvitse sitä käyttää mutta profiilia voi käyttää jos hakea duunia, siinä mielessä kätevä.
 
Itse olen linkkarissa, mutta harvempi asia ärsyttää yhtä paljon kuin nämä ihme hehkutukset huikeista työkavereista yms. Nyt on uusin trendi nämä pitkät tarinat siitä miten paloi loppuun, kärsi masennuksesta, antoi periksi, mutta sitten kuitenkin nousi ylös tuhkasta Feenikslinnun tavoin. Yleensäkin tuo circle jerk -meininki on plattiksella aika suurta. Koskaan en ole mitään duunia linkkarista löytänyt tai edes päätynyt hakemaan, mutta omia avoimia positioita tulee usein mainostettua ja kyllähän ne viestit analytiikan mukaan tyypillisesti tuhansille näkyy, vaikka tiedä sitten kuinka moni hakemuksen täyttänyt on seurausta tästä. Työpaikkamainoksia kyllä saa monta viikossa, mutta yleensä tämä ns. "kilpailukykyinen palkka" on alle puolet nykyisestä.
 
Itse olen ehkä liikaa altistunut startupien vekkuliin maailmaan, kun siitä ei tunnu pääsevän mitenkään irti - ja aina nimenomaan LinkedInin kautta tulee lähestymiset ilman mitään välikäsiä.
 
Mua on Linkedinissä headhunterit pyytäneet tuttavaksi ja muutaman kerran tullut työtarjous sitä kautta. Ei toistaiseksi mitään mikä ois saanu kiinnostumaan, mut kiva tietää että oon muutaman hunttaajan "pankissa" vastaisen varalle.

Niitä päivityksiä en viitsi edes lukea kun ovat niin sakeaa huttua, tyyppiä "aamulla tarhaan viedessä lapsi kysyi miksei kaikki maailman ihmiset voi olla kavereita, ja se herätti mut miettimään miksi työpaikoillakin ei voitais olla toistemme kavereita?"
 
Itse olen linkkarissa, mutta harvempi asia ärsyttää yhtä paljon kuin nämä ihme hehkutukset huikeista työkavereista yms. Nyt on uusin trendi nämä pitkät tarinat siitä miten paloi loppuun, kärsi masennuksesta, antoi periksi, mutta sitten kuitenkin nousi ylös tuhkasta Feenikslinnun tavoin. Yleensäkin tuo circle jerk -meininki on plattiksella aika suurta. Koskaan en ole mitään duunia linkkarista löytänyt tai edes päätynyt hakemaan, mutta omia avoimia positioita tulee usein mainostettua ja kyllähän ne viestit analytiikan mukaan tyypillisesti tuhansille näkyy, vaikka tiedä sitten kuinka moni hakemuksen täyttänyt on seurausta tästä. Työpaikkamainoksia kyllä saa monta viikossa, mutta yleensä tämä ns. "kilpailukykyinen palkka" on alle puolet nykyisestä.
Tämä!!!
Niitä päivityksiä en viitsi edes lukea kun ovat niin sakeaa huttua, tyyppiä "aamulla tarhaan viedessä lapsi kysyi miksei kaikki maailman ihmiset voi olla kavereita, ja se herätti mut miettimään miksi työpaikoillakin ei voitais olla toistemme kavereita?"
Mietin tuossa että miten annan hyvän esimerkin Linkedinin perus päivityksestä, mutta sä kiteytit kyllä hyvin😆
 
Meikämustalainen on pyristellyt tuota Linkedinniä vastaan. Nyt mietin että josko tulevana vuonna laittaisi KTM opintoja tulille ja samalla tuon profiilin kuntoon. Mitä raati mieltä, lieneekö vaivan arvoista?

Terveyspalveluala, niin jotenkin ajattelin että 2023 todella aloittava sote/hyvinvointialue himmeli saattaisi avata pelipaikoja "osaajalle". Osaaja lainausmerkeissä tarkoituksella :giggle:.
 
Meikämustalainen on pyristellyt tuota Linkedinniä vastaan. Nyt mietin että josko tulevana vuonna laittaisi KTM opintoja tulille ja samalla tuon profiilin kuntoon. Mitä raati mieltä, lieneekö vaivan arvoista?

Terveyspalveluala, niin jotenkin ajattelin että 2023 todella aloittava sote/hyvinvointialue himmeli saattaisi avata pelipaikoja "osaajalle". Osaaja lainausmerkeissä tarkoituksella :giggle:.
Et häviä siinä mitään, eikä siinä kauaa mene. Itse löysin duunipaikan sieltä eilen mitä en löytänyt molista tai duunitorista. Aika usein löytää sattumalta paikkoja, varsinkin kun ne liittyvät myyntiin. Vaikka kokeilee useampia hakunimiä niin silti jää jtn huomaamatta.
Nyt kesällä on ollut hiljaista, kesäkuussa hain yhteen paikkaan ja eilen toiseen mutta lähinnä kokeilumielessä.
 
Itsellä on eräs kaveri, joka suhtautuu aika omaperäisesti työntekoon ja työnhakuun. Noin 30V ja ollut varmaan 50 eri työpaikassa. Mennyt koko aikuisiän samalla kaavalla. 1kk töitä, jonka jälkeen saikuttaa niin kauan että saa kenkää. Siitä sitten hetki kelan rahoilla kunnes löytää uuden työpaikan, jossa sama meno toistuu. Taisi olla laskelmoituna, että lähes kaikkien tes:ien kohdalla kuukaudesta eteenpäin alkaa viimeistään palkallinen saikku.

Erittäin aktiivisesti uskaltaa kaikkea mahdollista hakea ja säntää yleensä suoraan kysymään paikanpäältä pomoilta töitä. CV:ssa ei hirveästi juttua ole ja osa varmaan pikkuisen väritetty. Eipä noita kukaan tarkastele kun perus hanttihommista kyse, mitä hakee.

Siinä on vuosittaiseen vapaa-aikaan panostettu ja pikkuisen enempikin rahaa saa kuin pelkkänä ympärivuoden työttömänä. Taitaa aina välillä jopa liitonrahoillekin päästä tuolla kikkailuilla. Silloin tietenkin imee aina niitä niin kauan kuin irtoaa ennenkuin seuraavaa työpaikkaa etsii. Kaverilla ei ole peruskoulun jälkeen muuta kuin kesken jäänyt amis.
 
Itse -kuten monet muutkin- luen mielenkiinnolla erilaisia palkkaan liittyviä keskusteluja ja ihmisten kommentteja siitä. Koulutukseltani olen KTM ja ikää on reilu 35, eli työuraa on kymmenisen vuotta takana. Ajatuksentasolla pitäisi olla kova into ja draivi kehittää omaa osaamista ja pyrkiä haastavampiin tehtäviin ja plaa plaa..
Tällä hetkellä peruspalkkani finanssialalla on aika tarkalleen 4000e/kk ja jtn pieniä etuja (+ ehkä 5-10% vuosibonus). Eli KTM tutkinnon suorittaneisiin ja näihin työvuosiin nähden kk-palkkani ei todellakaan ole mairitteleva.
Työni on aika perus 9-16.30 hommaa eikä työajan ulkopuolella tai lomilla todellakaan tarvitse konetta avata ja työmatkaa on 10 min kävellen, jos toimistolle vaivautuu.
Tällaiselle peruslaiskalle ihmiselle hyöty suuremmasta palkasta (vastuun, verotuksen, työajan?) lisääntyessä ei kuulosta houkuttelevalta, vaan mieluummin käperryn työhön liittyvissä asioissa mukavuusalueelleni ja keskitän intoni johonkin muuhun. Tälle mentaliteetilla ja uudistuksista purnaavalle luonteelle voi tosin lähivuosikymmenet olla työelämässä haastavia.
Varmasti, kun aika mahdollistaa, vähennän myös nykyistä työkuormaani tai siirryn vielä vähemmän haastaviin tehtäviin.
 
Itse -kuten monet muutkin- luen mielenkiinnolla erilaisia palkkaan liittyviä keskusteluja ja ihmisten kommentteja siitä. Koulutukseltani olen KTM ja ikää on reilu 35, eli työuraa on kymmenisen vuotta takana. Ajatuksentasolla pitäisi olla kova into ja draivi kehittää omaa osaamista ja pyrkiä haastavampiin tehtäviin ja plaa plaa..
Tällä hetkellä peruspalkkani finanssialalla on aika tarkalleen 4000e/kk ja jtn pieniä etuja (+ ehkä 5-10% vuosibonus). Eli KTM tutkinnon suorittaneisiin ja näihin työvuosiin nähden kk-palkkani ei todellakaan ole mairitteleva.
Työni on aika perus 9-16.30 hommaa eikä työajan ulkopuolella tai lomilla todellakaan tarvitse konetta avata ja työmatkaa on 10 min kävellen, jos toimistolle vaivautuu.
Tällaiselle peruslaiskalle ihmiselle hyöty suuremmasta palkasta (vastuun, verotuksen, työajan?) lisääntyessä ei kuulosta houkuttelevalta, vaan mieluummin käperryn työhön liittyvissä asioissa mukavuusalueelleni ja keskitän intoni johonkin muuhun. Tälle mentaliteetilla ja uudistuksista purnaavalle luonteelle voi tosin lähivuosikymmenet olla työelämässä haastavia.
Varmasti, kun aika mahdollistaa, vähennän myös nykyistä työkuormaani tai siirryn vielä vähemmän haastaviin tehtäviin.
Eihän siinä mitään väärää ole. Oikeasti tuo on fiksu tapa ajatella. Onko oikeasti mitään järkeä yrittää kehittyä ja päästä eteenpäin? Se on aika stressaavaa.
 
Eihän siinä mitään väärää ole. Oikeasti tuo on fiksu tapa ajatella. Onko oikeasti mitään järkeä yrittää kehittyä ja päästä eteenpäin? Se on aika stressaavaa.
Lisäksi ansiotulojen paisuttaminen ei ole enää kovinkaan mielekästä kun veroprosentti alkaa lähestyä 50:ttä. Tai oikeastaan 40% on jo järkevyyden rajamailla. Järkevämpää näissä tapauksissa ottaa rinnalle sijoittaminen ja yrittää kasvattaa sitä puolta ansiotulojen rinnalla niin pääsee edes jollain tavalla siedettävällä veroprosentilla.

Tämä toki oma subjektiivinen näkemykseni kapitalistina.
 
Itsellä on eräs kaveri, joka suhtautuu aika omaperäisesti työntekoon ja työnhakuun. Noin 30V ja ollut varmaan 50 eri työpaikassa. Mennyt koko aikuisiän samalla kaavalla. 1kk töitä, jonka jälkeen saikuttaa niin kauan että saa kenkää. Siitä sitten hetki kelan rahoilla kunnes löytää uuden työpaikan, jossa sama meno toistuu. Taisi olla laskelmoituna, että lähes kaikkien tes:ien kohdalla kuukaudesta eteenpäin alkaa viimeistään palkallinen saikku.

Erittäin aktiivisesti uskaltaa kaikkea mahdollista hakea ja säntää yleensä suoraan kysymään paikanpäältä pomoilta töitä. CV:ssa ei hirveästi juttua ole ja osa varmaan pikkuisen väritetty. Eipä noita kukaan tarkastele kun perus hanttihommista kyse, mitä hakee.

Siinä on vuosittaiseen vapaa-aikaan panostettu ja pikkuisen enempikin rahaa saa kuin pelkkänä ympärivuoden työttömänä. Taitaa aina välillä jopa liitonrahoillekin päästä tuolla kikkailuilla. Silloin tietenkin imee aina niitä niin kauan kuin irtoaa ennenkuin seuraavaa työpaikkaa etsii. Kaverilla ei ole peruskoulun jälkeen muuta kuin kesken jäänyt amis.
Nerokas systeemi,panostukseen nähden suht hyvä tuotto siis.
 
Lisäksi ansiotulojen paisuttaminen ei ole enää kovinkaan mielekästä kun veroprosentti alkaa lähestyä 50:ttä. Tai oikeastaan 40% on jo järkevyyden rajamailla. Järkevämpää näissä tapauksissa ottaa rinnalle sijoittaminen ja yrittää kasvattaa sitä puolta ansiotulojen rinnalla niin pääsee edes jollain tavalla siedettävällä veroprosentilla.

Tämä toki oma subjektiivinen näkemykseni kapitalistina.
No joo mutta jos tienaa 7000/kk niin voisi uskoa että ei välttämättä ole palkasta kiinni vaan haluaa oikeasti uusia haasteita . Itse luulen että nuoret jaksavat pitkiä työmatkoja ja juosta rahan perässä mutta myöhemmin arvostaa sitä että pääsee mahdollisimman helpolla. Se on aina käynyt mielessä kuin olen löytänyt mielenkiintoisen duunin että muuttuuko tämäkin tylsäksi, paljon mun pitäisi saada siitä että työmatkat pitenevät ja mitä jos paineet kasvavat liian isoiksi?
 
Itse -kuten monet muutkin- luen mielenkiinnolla erilaisia palkkaan liittyviä keskusteluja ja ihmisten kommentteja siitä. Koulutukseltani olen KTM ja ikää on reilu 35, eli työuraa on kymmenisen vuotta takana. Ajatuksentasolla pitäisi olla kova into ja draivi kehittää omaa osaamista ja pyrkiä haastavampiin tehtäviin ja plaa plaa..
Tällä hetkellä peruspalkkani finanssialalla on aika tarkalleen 4000e/kk ja jtn pieniä etuja (+ ehkä 5-10% vuosibonus). Eli KTM tutkinnon suorittaneisiin ja näihin työvuosiin nähden kk-palkkani ei todellakaan ole mairitteleva.
Työni on aika perus 9-16.30 hommaa eikä työajan ulkopuolella tai lomilla todellakaan tarvitse konetta avata ja työmatkaa on 10 min kävellen, jos toimistolle vaivautuu.
Tällaiselle peruslaiskalle ihmiselle hyöty suuremmasta palkasta (vastuun, verotuksen, työajan?) lisääntyessä ei kuulosta houkuttelevalta, vaan mieluummin käperryn työhön liittyvissä asioissa mukavuusalueelleni ja keskitän intoni johonkin muuhun. Tälle mentaliteetilla ja uudistuksista purnaavalle luonteelle voi tosin lähivuosikymmenet olla työelämässä haastavia.
Varmasti, kun aika mahdollistaa, vähennän myös nykyistä työkuormaani tai siirryn vielä vähemmän haastaviin tehtäviin.
Olen sua muutaman vuoden nuorempi KTM. Grindasin 7 vuotta Big4:ssa suhteellisen huonolla palkalla, isoilla työtunneilla ja kovalla stressillä. Onneksi tuli mahdollisuus vaihtaa sekä mielenkiintoisempaan, rennompaan, että paremmin palkattuun hommaan. Uudessa paikassa olen ollut nyt 1,5 vuotta ja todella tyytyväinen, palkka ihan mukava 6k€/kk. Mulla on ollut uralla jonkinlaiset tavoitteet, missä vaiheessa olisi hyvä päästä 5k€ palkkaan ja seuraavaksi 8k€ palkkaan (ehkä parin vuoden sisällä tästä hetkestä) ja lopulta n. 10 k€ maagisen rajan yli joskus. Tuota pidemmälle on mun mielestä aika turha suunnitella, koska toisaalta aika harva sinne urallaan pääsee ja jos pääsee, niin tuollaiset duunit ovat jo todella stressaavia ja toisaalta, kuten aiemmat mainitsivat, verotus syö kyllä homman mielekkyyttä.

Mäkin tässä rauhassa mietiskelen nyt, mitkä ovat etenemismahdollisuudet nykyisessä firmassa, ei pelkästään palkan osalta, mutta myös työtehtävien. Oman arvioni mukaan CFO:ksi etenemiseen tarvitsen vielä yhden väliponnahduspaikan, jossa keräisin kokemusta tietynlaisista asioista. Pikkulafkan CFO:ksi voisi päästä helpostikin, mutta tietyllä tavalla isossa (pörssi-)yhtiössä voi kuitenkin olla kovempikin positio, ainoastaan vaatimattomammalla tittelillä. Ei onneksi ole kiirettä asian kanssa ja mukava työilmapiiri ja pieni työkuorma ovat kyllä arvokkaita asioita itsessään, kunhan ei ala kyllästyttämään liikaa.

Olen ajatellut, että palkka (eli raha) itsessään ei ole niin tärkeä asia, mutta tiettyjä siihen liittyviä tavoitteita on hyvä olla, koska työelämässä juna helposti menee ohi, jos olet X ikäisenä vielä tasolla Y, niin vaativiin tehtäviin ei välttämättä urallaan tule enää pääsemään (tai joutumaan, näkökulmasta riippuen). Jos on pitkään samassa paikassa, eikä juuri "tee ylimääräistä", kehitä asioita, saattaa myös olla liipasimella, jos YT:tä yms. osuu kohdalle. Ja palkka on kuitenkin helpoin vertailtava mittari työtehtävän haastavuudelle ja jollain tavalla myös omalle asemalle/arvostukselle organisaatiossa, joten siinäkin mielessä olen miettinyt, että käänteisesti palkkaa kasvattamalla todennäköisesti tapahtuu myös muita hyviä asioita. Vaa'an toisella puolella tietysti sitten stressi, pitkät työpäivät yms., joten siksikin työpaikat kannattaa valita tarkasti.
 
Eihän siinä mitään väärää ole. Oikeasti tuo on fiksu tapa ajatella. Onko oikeasti mitään järkeä yrittää kehittyä ja päästä eteenpäin? Se on aika stressaavaa.
On siinä järkeä. Sitä vain pitää haluta. Joku haluaa, toinen ei. Jos sitä haluaa, sen tuoma "stressi" tulee hyväksyä. Ellei halustaan huolimatta pääse eteenpäin, ymmärrän stressin.
 
Lisäksi ansiotulojen paisuttaminen ei ole enää kovinkaan mielekästä kun veroprosentti alkaa lähestyä 50:ttä. Tai oikeastaan 40% on jo järkevyyden rajamailla. Järkevämpää näissä tapauksissa ottaa rinnalle sijoittaminen ja yrittää kasvattaa sitä puolta ansiotulojen rinnalla niin pääsee edes jollain tavalla siedettävällä veroprosentilla.

Tämä toki oma subjektiivinen näkemykseni kapitalistina.
Minä ottaisin mieluummin sadantonnin palkan 60 prossan verolla kuin 50 tonnia 30 prossalla. Luultavasti ajattelen jotenkin hassusti.
 
verotus syö kyllä homman mielekkyyttä.
Isommalla palkalla saat alati enemmän rahaa näppiin, mutta verotus kusee koko shown?
Ja palkka on kuitenkin helpoin vertailtava mittari työtehtävän haastavuudelle ja jollain tavalla myös omalle asemalle/arvostukselle organisaatiossa, joten siinäkin mielessä olen miettinyt, että käänteisesti palkkaa kasvattamalla todennäköisesti tapahtuu myös muita hyviä asioita. Vaa'an toisella puolella tietysti sitten stressi, pitkät työpäivät yms., joten siksikin työpaikat kannattaa valita tarkasti.
Kallis henkilö saattaa halvempaan verrattuna olla järkevämpää dumpata. Työpaikan "tarkka" valinta on mahdotonta. Lopputulema selviää vasta sitten työssä kuukauden, parin, ehkä puolen vuoden sisällä. Haastattelussa hakija ja antaja antavat parastaan, mutta kumpikaan ei välttämättä kerro tai osaa kertoa totuutta.
 
Back
Ylös Bottom