Palkkasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Eniten säälittää nämä tyypit joilla on pihassa venettä, mönkkäriä, kelkkaa, vesijettiä ym. ja kaikki osamaksulla. Siinä sitten painavat 60 tuntista työviikkoa että saavat paskansa maksettua. Näistä tulee aika helvetin kalliita "elämyksiä" kun ruvetaan laskemaan käyttötunteja, koska jossain välissä pitäisi myös nukkuakin.

Mut kai se pääasia näillä on että ulospäin näyttää siltä että rahaa on, vaikka todellisuudessa nämä ovat kaikista köyhimpiä. En minä ainakaan haluaisi olla minkään moottorikelkan orja.
Ex-vaimo sanoi joskus että ei noi naapuritkaan maksa kuin 400e/kk uudesta autosta ja katseli minun hienoa 740 kiitäjää jota ruoste jo hieman raiskannut kun puolisen miljoonaa kilsaa pallolla pyörinyt.
Sitten on taas seuraava asia jollain naapurilla mikä ei maksa kuin muutaman satasen kuussa jaja... siksi toisekseen noissa on usein joku käsiraha ja sitten isompi loppupumpsi ja kun kaikki osuu samaan aikaan ja joku muu ikävä sattumus niin velkakierre onkin hyvässä alussa.
Mun viimeisin elämys maksoi 150ke jota en ihan käteisellä ostanut mutta asuntolaina on mun mielestä vain väärinpäin säästämistä, hillutelkoon muut vaikka millä leluilla lainarahalla mutta minä en.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitä joskus nuorena dippana kuvitteli 2500€ lähtöpalkalla, että kylläpä olisi maailman hienoin juttu, jos sitä joskus tienaisi vaikka viisi tai vaikka jopa kymmenen tonnia kuussa. Ai että, se vasta olisikin ilon ja onnen päivä. Nyt kun tuo sinänsä lapsellinen "tavoite" on ylitetty moninkertaisesti, niin antaisin kaikki pois jos pääsisi takaisin tuohon lähtötilanteeseen/aikaan takaisinpäin kelaamalla. Ei kahta sanaa eikä hetkenkään epäröintiä. Vanha kusenpolttama sanonta siitä, että raha ei tuo onnea, pitää osittain paikkaansa. Se tuo kyllä onnea mutta yllättävän lyhen ajan, jonka jälkeen se menettää merkityksensä. Ainakin omalla kohdallani.
Aamen.

Just mietiskelin myös yhden tutun kanssa sitä, kuinka köyhää elämä oli lapsena ja nuorena, nykyvinkkelistä katsottuna. Silti mitään ei tuntunut puuttuvan koskaan. Ai että kun pääsis siihen olotilaan takaisin.

Ja nuorempana sitä oli maailma auki, ei ollut kyynistynyt.
 
Aamen.

Just mietiskelin myös yhden tutun kanssa sitä, kuinka köyhää elämä oli lapsena ja nuorena, nykyvinkkelistä katsottuna. Silti mitään ei tuntunut puuttuvan koskaan. Ai että kun pääsis siihen olotilaan takaisin.

Ja nuorempana sitä oli maailma auki, ei ollut kyynistynyt.
Juuri näin. Varsinkin tuo viimeinen virke sattui sieluun. Tätä nykyistä kyynisyyttä ja johonkin matkan varrelle kadonnutta huumoria ei mikään raha tai krääsä koskaan pysty kompensoimaan. Yritetty kyllä on mutta ei. Se juna meni jo.
 
Näin vanhemmalla iällä olen todennut että oikeastaan mikään normaalin rajoissa oleva palkka ei riitä kompensoimaan menetettyä vapaa-aikaa. Hyvin harva ihminen rikastuu työnteolla, joten oma lähestymistapa on viimeiset vuodet ollut tehdä mahdollisimman vähän töitä. 1750€/kk saan tällä hetkellä nettona elintarvikealalla 120 tunnista kuukaudessa, ja vieläkin tuntuu että siinä on 15-30h liikaa. Toki on muitakin tuloja, mutta ne työt lasken lähinnä harrastukseksi.
Tämäpä se. Hain ihan oma-aloitteisesti 80 prossasta työaikaa työnantajalta ja tämä myöskin myönnettiin. Tulot tippuu tuolta niukka naukka Urpilaisen köyhyysrajan yläpuolelta (~36k vuodessa) muutamalla tonnilla alaspäin. Tulin siihen lopputulokseen, että ikinä en tule niin paljon tienaamaan, että voisin esim. 50v omaehtoiselle eläkkeelle jäädä, niin koetetaan nyt maksimoida tuo vapaa-aika. 50 pinnastakin harkitsin, mutta sittenhän se olisi jo aivan sama jäädä työttömäksi kokonaan. Joka tietysti sekin jossain kohtaa tulevaisuudessa varteenotettava vaihtoehto, jahka asuntolainat paremmalla mallilla.
 
Juuri näin. Varsinkin tuo viimeinen virke sattui sieluun. Tätä nykyistä kyynisyyttä ja johonkin matkan varrelle kadonnutta huumoria ei mikään raha tai krääsä koskaan pysty kompensoimaan. Yritetty kyllä on mutta ei. Se juna meni jo.
Mulla ei ole kympin palkkaa vieläkään, mutta prkl kans huomannut että kun tässä työelämän, ja muunkin maailman menon, pöhköilyjä seurailee, niin saakeli soikoon kun kyynistyy.
 
Mietin tässä sitä autoetua vielä. Autoetu on 800e arvoinen. Työssä tulee varmasti kilometreja 500-600 viikkotasolla.Itse ajan 2014 Nissanilla, pieniruokainen ja halvat vakuutukset. Maksan kuitenkin lainaa 200e/kk.
800 eurosta maksat veroa 300-400, ei muita kuluja.

Noilla kilsoilla taloudellisesti kannattaa ajaa omalla autolla ja ottaa kilsakorvauksina. Tonni kuussa verotonta tuloa.
 
Mulla ei ole kympin palkkaa vieläkään, mutta prkl kans huomannut että kun tässä työelämän, ja muunkin maailman menon, pöhköilyjä seurailee, niin saakeli soikoon kun kyynistyy.
Menee filosofisen pohdinnan puolelle, mutta tämän takia kannattaa jättää joidenkin asioiden seuraaminen hyvin vähälle tai kokonaan pois.

Ketjun aiheena olevalla palkkarintamalla ei ole tapahtunut muutosta. Joku vajaan parin pinnan indeksikorotus taisi tärähtää hiljattain. Olisi ollut mahdollisuus vaihtaa mielekkäämpään asiantuntijapositioon pienemmällä palkalla, mutta ei nyt ihan tässä vaiheessa työuraa viitsi, kun ei nykyinenkään homma lainkaan hullumpi ole. Voisi tässä vielä ainakin hetken viihtyä ennen kuin alkaa aktiivisemmin miettimään, että mitäs seuraavaksi. Jossain vaiheessa lienee kuitenkin edessä firman ja/tai työtehtävien vaihto.
 
Nyt tulee pitkästä aikaa vuosi että voisi nostaa ihan kunnolla palkkaa itelle mutta en oikein osaa perustella miksi, viime vuonna otin enempi kuin sen 10% vapaasta pääomasta osinkoja kun ostin asunnon ja se oli ihan hyvä syy.
Mulla on varmaan 3ke/kk brutto ja sekin tuntuu että on liikaa kuluja vaikka asuminen lainoineen yms. menee siitä ja yksi 1/2 huollettava.
 
Juuri näin. Varsinkin tuo viimeinen virke sattui sieluun. Tätä nykyistä kyynisyyttä ja johonkin matkan varrelle kadonnutta huumoria ei mikään raha tai krääsä koskaan pysty kompensoimaan. Yritetty kyllä on mutta ei. Se juna meni jo.
No nuorena ei ollut paineita. Nykyään elämä on kuin iso palapeli. Pitää olla hyvä isä, aviomies, tehdä töitä ja olisi kivaa jos itelle jäisi aikaa harrastuksiin. Laskujen määrä kasvaa jne
 
800 eurosta maksat veroa 300-400, ei muita kuluja.

Noilla kilsoilla taloudellisesti kannattaa ajaa omalla autolla ja ottaa kilsakorvauksina. Tonni kuussa verotonta tuloa.
Vapaan autoedun vaikutus nettoon on verotusarvon verran jos vertaa samanarvoista kokonaisbruttoa, esim. palkka 5000€ vs palkka 4200€ + 800€ autoetu.
 
Vapaan autoedun vaikutus nettoon on verotusarvon verran jos vertaa samanarvoista kokonaisbruttoa, esim. palkka 5000€ vs palkka 4200€ + 800€ autoetu.
Tietenkin kiesi etuna palkan päälle eli palkaksi 5800. Muuten tulee liikaa hintaa, eikä voi varsinaisesti puhua autoedusta. Silloin maksat 800 eurosta verot eli sen 40-45 %.
 
Kakkoseksi jäin nyt toisen kerran peräkkäin. Jäi hyvä fiilis ja uskoin jopa että olisin saanut sen. Olisi pitänyt kysyä mistä jäi kiinni. Harmittaa että olen tuhlannut 5 lomapäivää haastatteluihin tänä vuonna jo.
 
Kakkoseksi jäin nyt toisen kerran peräkkäin. Jäi hyvä fiilis ja uskoin jopa että olisin saanut sen. Olisi pitänyt kysyä mistä jäi kiinni. Harmittaa että olen tuhlannut 5 lomapäivää haastatteluihin tänä vuonna jo.
Ehdottomasti kannattaa vaikka soittaa jälkeenpäin ja kysyä mistä jäi kiinni. Jos jää aina samasta asiasta, niin sitten tietää mihin pitää panostaa (jos on sellainen osa-alue johon voi vaikuttaa eikä vaan naaman mukaan valittu).
 
Kohtuullisen paljon rekryvalintoja tehneenä voisin sanoa, että alle 1% ei valituksi tulleista kyselee perään mistä jäi kiinni. Ehkä se on vain suomalaisen kyynis-depressiivisen insinöörin luonteen mukaista mutta kyllä varmasti kannattaisi kysellä perään varsinkin jos tulee monesta paikkaa hylsyä peräkkäin. Ei minua ainakaan häiritsisi vaikka useampikin kyselisi vaikka hieman vaivaannuttava tilanne onkin.
 
Back
Ylös Bottom