Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä nyt kuulostaa varmasti provoilulta, mutta miksi ette sitten mene kouluun ja hanki sitä DI tutkintoa, jos kerta siitä se palkkakuoppa/urakehitys ym. johtuu? Suomessa TKK: hon sisäänpääsy on ihan luvattoman helppoa ja maksutonta, ja jos jo on inssi alla, niin eihän se vaadi kuin maisterin 120 noppaa.
Ja tähän kun on vastakommentti tietenkin se, ettei kouluunmeno [ tähän jokin syy ] onnistu, niin on kuitenkin nyt muistettava, että ne DI +ym heput ovat sen about 5 vuotta olleet koulun penkillä, kun "duunarit" ovat olleet töissä?
Millaisia hommia kaseiini tekee? Kyllähän tuo varmasti pitää paikkaansa esim. työnjohdossa, että insinööreillä on paljon opiskeltavaa toteutuspuolen asioissa. Näkisin, että kun aikanani valmistun niin tuottamani lisäarvo tulee alkuun pääasiassa suunnitteluohjelmistojen hallitsemisesta, tietomalliosaamisesta ja koulutuksen aikaisesta työkokemuksesta/harjoitteluista. Ensi kesänä, kun skarppaa ja opettelee hommat kunnolla niin pitäisi itsenäisesti pystyä tuottamaan kerrostalon LVI-suunnitelmat. Olen nyt opiskeluaikana luomassa pohjaa, jonka päälle voi sitten ryhtyä rakentamaan spesifisempää osaamista. Teoreettisessa puolessa on vielä paljon opeteltavaa ja muutenkin opiskelua saa jatkaa koko työuran.
En tieda oliko kenelle suunnattu, mutta itse en ainakaan hakenut takaa sita, etta joku DI pitaisi olla AMK inssin paperien sijaan paremman palkan toivossa. Mielestani Suomen alkupalkat on korkeasti koulutetuille matalat, ennenkaikkea suhteessa duunareihin siis. Itse olen omaan tilanteeseeni tyytyvainen ulkomailla ja niin monta puupaa DI:ta olen tavannut Suomessa, etten kylla paljon ylimaaraista krediittia sen paperin paalle anna, pl. jotkut todella erikoisasiantuntijatehtavat/tutkijat. Omassa firmassa muuten maksetaan tyotehtavan mukaan, koulutuksesta riippumatta. Mielestani varsin hyva kaytanto. Toki jotkut hommat sulkeutuu pois jos ei kayntikortissa lue Herr. Dr. Dipl.-Ing, mutta ne mihin krediitit riittaa, peruspalkka on sama.Tämä nyt kuulostaa varmasti provoilulta, mutta miksi ette sitten mene kouluun ja hanki sitä DI tutkintoa, jos kerta siitä se palkkakuoppa/urakehitys ym. johtuu? Suomessa TKK: hon sisäänpääsy on ihan luvattoman helppoa ja maksutonta, ja jos jo on inssi alla, niin eihän se vaadi kuin maisterin 120 noppaa.
Mä en viitsi ihan täsmällistä ammattia sanoa, koska Suomi on pieni maa näissäkin piireissä, mutta teollisuudessa tällä hetkellä tekninen toimihenkilö. En ole työnjohtaja, niitäkin hommia on tehty aikaisemmin pikkasen.
Hankitaanko tuonne esim. (diplomi-)insinöörejä samaan tapaan kuin raksalla, että otetaan muutaman vuoden opiskelleita ensin haalarihommiin ja seuraavana sitten vähän vaativampaa jne? Vai tuleeko sinne jo valmistuneita dippainssejä apupojiksi? Toki, jos valmistuneena lähtee apupojaksi niin on siinä varmaan aika heikosti ollut oman alan hommia opiskelujen aikana. Aikamoinen vastuu sulle on lykätty ja ilmeisen pienellä palkalla vaativuuteen verrattuna.
Itsekin ihmettelen, että miksi sille vastavalmistuneelle DI:lle pitäisi maksaa enemmän kuin esimerkiksi 15 vuotta talossa olleelle duunarille. Työnantajahan maksaa yleensä sen mukaan palkkaa kuinka paljon työntekijästä on taloudellistä hyötyä työnantajalle. Se duunari saattaa tuottaa taloon paljon enemmän rahaa sisään kuin se vastavalmistunut DI. Duunarin alkupalkka silloin 15 vuotta sitten luultavasti oli myös alhaisempi, mutta se on vuosien saatossa kehittynyt paremmaksi.Mun mielestä on ihan hullua että vastavalmistuneet inssit kuvittelee että niille pitäisi maksaa enemmän kuin hommansa osaaville duunareille.
Mulla on ollut monta inssiopiskelijaa, inssiä ja 1 dippainssikin apupoikana ja ei helvetti jos ne olisi saaneet heti ekana päivänä enemmän palkkaa kuin mitä itse niin olisivat saaneet kyllä ihan itse opetella hommat.
Neljän tonnin kuukausiliksa vaatisi karkeasti 70€/tunti veloitukset, että kyse olisi järkevästä liiketoiminnasta.
Jos sulla olisi esim pieni konepaja tms niin suostuisiko maksamaan vastavalmistuneen suunnittelijan työstä tuon? Mä en ainakaan jos istuisin kirstun päällä.
Näin nuorena ihmisenä pistää mietityttämään, miksi ura tai palkka on joillekkin todella tärkeä tai arka aihe, MIKÄLI MUU ELÄMÄ ON KUNNOSSA. Toki joillain ura tai ammatti on intohimo tai sen tuoma raha parantaa elämänlaatua juuri sellaiseksi, kuin itse haluaa.
Itsekin ihmettelen, että miksi sille vastavalmistuneelle DI:lle pitäisi maksaa enemmän kuin esimerkiksi 15 vuotta talossa olleelle duunarille. Työnantajahan maksaa yleensä sen mukaan palkkaa kuinka paljon työntekijästä on taloudellistä hyötyä työnantajalle. Se duunari saattaa tuottaa taloon paljon enemmän rahaa sisään kuin se vastavalmistunut DI. Duunarin alkupalkka silloin 15 vuotta sitten luultavasti oli myös alhaisempi, mutta se on vuosien saatossa kehittynyt paremmaksi.
Muutenkin hauska topicci kun tämä on tämmöinen kahden hengen selkääntaputtelukerho
Tämän ajatuksen mukaan esimerkiksi takuuosastojen työntekijöiden pitäisi maksaa työnantajalle töissäkäymisestä, tuo osasto kun on "pakollinen paha" ja tuottaa vain persnettoa. Saisko lähdettä tälle aivopierulle, vai oliko ihan oma tuotos? Määrittele myös taloudellinen hyöty, jonka perusteella pystytään arvioimaan esim. laatuosaston sällejä (oho, täytyypä kutsua takaisin muutama miljoona tojotaa, kävi kalliiksi tämä työnteko) tai HR:ää (pelkkiä kuluja?).
Lisätään vielä yksi esimerkki. Varastolla trukkikuski katsoo tilauslistalta aamulla ne tilaukset, joissa on kalleimmat osat ja keräilee pikkuhiljaa päivän aikana. Saa lähettämöön muutaman miljoonan edestä tavaraa, profit? Toinen painaa niska limassa vähän ylitöitäkin, mutta kun kalliita osia sisältävät listat oli jo aamulla viety, ei saa kuin muutaman satatuhatta lähettämöön, paska työntekijä? Kerättyjä rivimääriäkään ei oikein voi arvottaa, toiset rivit niin paljon helmpompia kerätä kuin toiset (lattiatasossa yks ilmanputsari vs. katonrajassa jotain helvetin isoa lavalla, josta joutuu sen nosturilla nostamaan ja laittamaan lavan takaisin).
No, aika moni DI:n duuni ei perustu suoraan laskutukseen. Itsekin työskentelen suurehkon tuotantofirman (~3000 työntekijää) globaaleissa hommissa ja ei mun duuni (eikä kenenkään kollegankaan) perustu laskutukseen vaan oman talon kehittämiseen. Ja palkat pyörivät 5-8te/kk välillä meidän organisaatiossa.
Itsekin ihmettelen, että miksi sille vastavalmistuneelle DI:lle pitäisi maksaa enemmän kuin esimerkiksi 15 vuotta talossa olleelle duunarille. Työnantajahan maksaa yleensä sen mukaan palkkaa kuinka paljon työntekijästä on taloudellistä hyötyä työnantajalle. Se duunari saattaa tuottaa taloon paljon enemmän rahaa sisään kuin se vastavalmistunut DI. Duunarin alkupalkka silloin 15 vuotta sitten luultavasti oli myös alhaisempi, mutta se on vuosien saatossa kehittynyt paremmaksi.
Muutenkin hauska topicci kun tämä on tämmöinen kahden hengen selkääntaputtelukerho
Vedetääs vähä jarrua. Mä oon täs puhunu vastavalmistuneista konepuolen suunnitteluhommissa. Ihan sama onko kyse alihankintana tehdystä tuntihintaisesta vai in-house suunnittelusta, tolla tuntihinnalla vaan helpompi havainnollistaa asiaa.
Eli väitätkö, että teillä saa vastavalmistuneet DI:t suunnitteluhommissa vitosen lähtöpalkan?