Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon vaan lukenut joskus tutkimuksia että jos eka työpaikka on alipalkattu ei koskaan saa enää eroa kurottua kiinni ja elämänaikaiset ansiot jää ikuisesti pieniksi

Mistä tämmöisiä tutkimuksia voisi lukea? Itse olin tämän topicin mukaan alipalkattu, mutta ei se näköjään ihan hirveästi ole näkynyt palkka- tai urakehityksessä.

2. Sun mielestä sulle pitää maksaa ford mustang ja bmw x3 ja kenellekään toiselle ei pidä maksaa ku 9 e/h ja 36 h /vko kun toteutunut on 50h / vko ja turpa kiinni ja ole kiitollinen.

...

ja ei tarvi katkerien amerikansuomalaisten vinkua että suomalaiset tienaa liikaa.

Kannattaisi sinunkin löysätä sitä pipoa hiukan ja jättää tämmöiset kommentit tekemättä. Annat itsestäsi varsin huonon kuvan.

Aivan kuin täällä olisi havaittavissa pientä kateutta. [emoji38]2:
Perisuomalainen kateus on luonteenpiirteistä pahin :) Itse olen viime vuosien saatossa onneksi oppinut, että rahasta ei kannata toisille olla kateellinen ja toisen menestyminen elämässään ei ole itseltä pois. Itse olen vain onnellinen, jos tiedän/kuulen, että kaverilla tai tuttavalla työasiat sujuvat hyvin. Korkeintaan se toimii motivaationa, että itse pitää yrittää entistä kovemmin :)

Mistä tämmöisiä tutkimuksia voisi lukea? Itse olin tämän topicin mukaan alipalkattu, mutta ei se näköjään ihan hirveästi ole näkynyt palkka- tai urakehityksessä.

Totta tosiaan. Enämänkin urakehityksen tiellä saattaa olla liika jääräpäisyys, kateellisuus (ku toiki saa ni mulleki kuuluu) ja se, että vaatii liikoja.
Urakehitys (varsinkin tässä taloustilanteessa) saattaa vaatia hiukan nöyryyttä, kovaa työtä ja ehkäpä omista maksimaalisista hyödyistä luopumistakin osittain.

Kateutta ja katkeruutta on joo. Vuosi sitten oli fiilis etetä hei oma ura menee eteenpäin, nyt on fiilis että vittu joo, se ei mennyt mihinkään eikä tule menemään ellei satu lottovoittoa vastava tilanne ja löydä jotain uutta hyvää jostakin. Vaikeeta on kun ei tässä käytännössä paikkakuntaa nyt vaihdella.

En ulkopuolisena tietenkään tuota Timban tilannetta tunne, mutta luovuttaminen ei kannata ainakaan. Olen ehkä naiivi, mutta uskon, että lopussa aina kiitos seisoo. Jos etenemisen edessä on ollut yksi mulkku, niin eihän senkään ura välttämättä ole ikuinen, vaikka olisi omistajia...

Kateutta ja katkeruutta on joo. Vuosi sitten oli fiilis etetä hei oma ura menee eteenpäin, nyt on fiilis että vittu joo, se ei mennyt mihinkään eikä tule menemään ellei satu lottovoittoa vastava tilanne ja löydä jotain uutta hyvää jostakin. Vaikeeta on kun ei tässä käytännössä paikkakuntaa nyt vaihdella.

Mites sitten Timba sun alalla olisko mahdoton ajatus heittäytyä yrittäjäksi? Tuli vaan mieleen kun kaveri tossa puheli että nyt viimeinkin loppui työnantajan rikastuttaminen ja perustaa omaa firmaa, hänen tapauksessaan ainakin erittäin viisas ratkaisu. Tähän asti tehnyt yksin käytännössä ihan kaiken paitsi laskutuksen ja sopimukset 20€ tuntiliksalla -> meanwhile urakoiden kt hinta on pyörinyt asiakkaiden mukaan jossain 100-200€ välillä :hyper:

Vaikka täällä vähän mielikuvat vääristyy ja ei saa kovin tarkkaa kuvaa mistä hommista maksetaan ja mitä, niin mun mielestä on hyvä että keskustelua käydään. Suomessa on palkka-asiat jotenki niin tabu, ettei niistä puhuta hyvä ku parhaille kavereille. Paljon avoimempi kulttuuri olis mun mielestä parempi, säästyttäis monelta turhalta "kateudelta" kun ei se työkaveri tienaakkaan 1000€ enempää vaikka rivien välistä niin oliskin ymmärrettävissä. Myös alkupalkoista keskustelu on mun mielestä tärkeää. Oon lukenut samantyylisen tutkimuksen, mihin Indica viittasi muutama viesti sitten. Ydin oli, että jos uran alussa myyt itsesi liian halvalla, niin tosi vaikea on saavuttaa palkkakehityksessä sitä, joka heti startista saa sen muutaman satasen enemmän. Vois koittaa löytää tuon tutkimuksen. Kateuteen en mäkään näe syytä, kaikki on lopuksi itsetä kiinni. Toki joku on siunattu paremmalla matemaattisella tai sosiaalisella lahjakkuudella kuin toinen, mutta toinen voi sitten muilla avuilla/jatkuvalla opettelemisella päästä elämässä pidemmälle.

Tossa ihan asiallinen (vanha) juttu taloussanomissa. Asiantuntijatehtävissä palkan pitäisi nousta 150-200€/vuosi, nouseeko sinulla edes satasta?
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/10/08/tallaista-palkkaa-sinun-pitaisi-saada/201013945/139

Mites sitten Timba sun alalla olisko mahdoton ajatus heittäytyä yrittäjäksi? Tuli vaan mieleen kun kaveri tossa puheli että nyt viimeinkin loppui työnantajan rikastuttaminen ja perustaa omaa firmaa, hänen tapauksessaan ainakin erittäin viisas ratkaisu. Tähän asti tehnyt yksin käytännössä ihan kaiken paitsi laskutuksen ja sopimukset 20€ tuntiliksalla -> meanwhile urakoiden kt hinta on pyörinyt asiakkaiden mukaan jossain 100-200€ välillä :hyper:

Meillä on samaa luokkaa listahinnat, tietysti sopimusasiakkailla eri. Monesti on käynyt mielessä että kun voisi tehdä näitä omiin nimiiin :(
Työntekijänä otat tilaukset vastaan, teet tarvittaessa työnumerot uudelle asiakkaalle, teet ne itse työt ylitöinä omien hommien päälle, raportoit ja laskutat, pidät yhteyttä puhelimella, sähköpostilla ja naamatusten tilaajan edustajiin, ulkopuoliseen projektipäällikköön, muihin urakoitsijoihin, omiin pomoihin, asiantuntijoihin jos tarvitsee, ja vielä käyt näyttämässä hommia urakoitsijoiden työntekijöille.
Järjestelet ja luovit ja valvot ja korjaat, soudat ja huopaat.

Tosielämän esimerkki ja tästä saat rahaa sitten todella vähän. Firma saa sellaiset 2x.xxx ekeä ylitöinä tehdyistä parin viikon hommista, sä saat ehkä 1xxx euroa miinus verot isolla prosentilla. Ääriesimerkki, mutta tosi. Tekniselle toimihenkilölle voidaan teettää mitä vaan ja silti ei tarvitse maksaa oikein mitään.

Mutta vaikea on omilla nimillä tehdä, isot tilaajat ostaa vain isoilta toimittajilta jotka täyttää niiden kriteerit, pitää olla sertifikaattia ja jos jonkinlaista lupaa ja standartointia, toimituskapasiteettia ja varmuutta ja joustoa ja vaikka mitä. Siinähän ne teet tarjouksia jotain ylikansallista vastaan sun ruosteisella hiacella. Mitä enemmän tulee koko ajan vaatimuksia, laatujärjestelmää, aina uutta korttia mikä pitää olla, sun muuta, sen vaikeampaa on pienellä yrittäjällä, ne kiinteät kustannukset jaetaan pienessä firmassa niin vähien laskutustuntien kesken, vrt iso ja mahtava firma.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljonko sille vastavalmistuneelle pitäisi sitten oikein maksaa? Minusta kolme tonnia on ihan sopiva liksa vastavalmistuneelle DI:lle jolla työelämästä ei ole oikeasti juuri mitään kokemusta. Ei se DI oikeasti ole mikään ihmetekijä siellä työpaikalla suoraan koulunpenkiltä tullessaan. Kyllä se pari vuottakin talossa ollut tekee hommat paremmin kuin se vastavalmistunut. Pahimillaan se DI on valmistunut reilusti alle kolmosen arvosanalla ja dippatyökin on tehty vähän sinne päin ja sitten odotetaan isojen poikien liksoja suoraan koulunpenkiltä :rolleyes: Palkka nousee sitten vuosien mukana, jos palkannousulle on oikeasti näyttöä.
Vahintaan saman verran kun saman talon/alan duunareille ainakin, noin lahtokohtaisesti, olettaen ei ylitoita ja jonkin sortin relevanttia kokemusta kesatoista jne. Mielestani on hullua, etta Suomessa voit aloittaa inssina jollain 2400€/kk liksalla, kun saman firman duunarit repii +3k€. Varsin yleista monella alalla tuntuu olevan.

Mun mielestä on ihan hullua että vastavalmistuneet inssit kuvittelee että niille pitäisi maksaa enemmän kuin hommansa osaaville duunareille.
Mulla on ollut monta inssiopiskelijaa, inssiä ja 1 dippainssikin apupoikana ja ei helvetti jos ne olisi saaneet heti ekana päivänä enemmän palkkaa kuin mitä itse niin olisivat saaneet kyllä ihan itse opetella hommat.

Vaikka täällä vähän mielikuvat vääristyy ja ei saa kovin tarkkaa kuvaa mistä hommista maksetaan ja mitä, niin mun mielestä on hyvä että keskustelua käydään. Suomessa on palkka-asiat jotenki niin tabu, ettei niistä puhuta hyvä ku parhaille kavereille. Paljon avoimempi kulttuuri olis mun mielestä parempi, säästyttäis monelta turhalta "kateudelta" kun ei se työkaveri tienaakkaan 1000€ enempää vaikka rivien välistä niin oliskin ymmärrettävissä. Myös alkupalkoista keskustelu on mun mielestä tärkeää. Oon lukenut samantyylisen tutkimuksen, mihin Indica viittasi muutama viesti sitten. Ydin oli, että jos uran alussa myyt itsesi liian halvalla, niin tosi vaikea on saavuttaa palkkakehityksessä sitä, joka heti startista saa sen muutaman satasen enemmän. Vois koittaa löytää tuon tutkimuksen. Kateuteen en mäkään näe syytä, kaikki on lopuksi itsetä kiinni. Toki joku on siunattu paremmalla matemaattisella tai sosiaalisella lahjakkuudella kuin toinen, mutta toinen voi sitten muilla avuilla/jatkuvalla opettelemisella päästä elämässä pidemmälle.

Tossa ihan asiallinen (vanha) juttu taloussanomissa. Asiantuntijatehtävissä palkan pitäisi nousta 150-200€/vuosi, nouseeko sinulla edes satasta?
Tällaista palkkaa sinun pitäisi saada | Taloussanomat

Erittäin hyvin sanottu siellä.

Mä en itse mistään vtun kaniinihatusta näitä juttuja tästä urakehitystutkimuksesta vetänyt. Vuoden 2008 taloussanomissa on artikkeli "ensimmäinen työpaikka ratkaisee"
Ketä kiinnostaa voi laittaa Googleen "taloussanomat ensimmäinen työpaikka ratkaisee" ja tutkia itse.

Referoin hiukan: jos ura alkaa huonosta työstä on vuosien päästäkin tutkitusti (AKAVA 2008) palkka ja työt perässä muita. Ja toki tähän saa taas sanoa että mutta minäkin saan nyt 10 000 euroa kuussa tutkimus on paskaa

Voittaahan ihmiset lotossakin. Siksi paras ammatti on täyttää lottokuponkeja.

See?

Ei se ole kateutta jos vituttaa sellainen että leuhkitaan puolet viesteistä omaa erinomaisuutta ja premiumautoja ja toinen puoli vaaditaan että saatte toiset ihan liikaa palkkaa Olkaa vaa tyytyväisiä vähään. Toimi sitte esimerkkisi mukaan ja muuta Suomeen alle kolmen tonnin palkoille kerran se on ihan riittävästi ja jopa ihan liikaa. Ei se että kritisoi kaksinaismoralismia ole kateutta herranähköön sentään.

Ja muutenkin netissä kaikki on saanu piparia sadalta ja isokull on 30-senttinen.

Meillä on samaa luokkaa listahinnat, tietysti sopimusasiakkailla eri. Monesti on käynyt mielessä että kun voisi tehdä näitä omiin nimiiin :(
Työntekijänä otat tilaukset vastaan, teet tarvittaessa työnumerot uudelle asiakkaalle, teet ne itse työt ylitöinä omien hommien päälle, raportoit ja laskutat, pidät yhteyttä puhelimella, sähköpostilla ja naamatusten tilaajan edustajiin, ulkopuoliseen projektipäällikköön, muihin urakoitsijoihin, omiin pomoihin, asiantuntijoihin jos tarvitsee, ja vielä käyt näyttämässä hommia urakoitsijoiden työntekijöille.
Järjestelet ja luovit ja valvot ja korjaat, soudat ja huopaat.

Tosielämän esimerkki ja tästä saat rahaa sitten todella vähän. Firma saa sellaiset 2x.xxx ekeä ylitöinä tehdyistä parin viikon hommista, sä saat ehkä 1xxx euroa miinus verot isolla prosentilla. Ääriesimerkki, mutta tosi. Tekniselle toimihenkilölle voidaan teettää mitä vaan ja silti ei tarvitse maksaa oikein mitään.

Mutta vaikea on omilla nimillä tehdä, isot tilaajat ostaa vain isoilta toimittajilta jotka täyttää niiden kriteerit, pitää olla sertifikaattia ja jos jonkinlaista lupaa ja standartointia, toimituskapasiteettia ja varmuutta ja joustoa ja vaikka mitä. Siinähän ne teet tarjouksia jotain ylikansallista vastaan sun ruosteisella hiacella. Mitä enemmän tulee koko ajan vaatimuksia, laatujärjestelmää, aina uutta korttia mikä pitää olla, sun muuta, sen vaikeampaa on pienellä yrittäjällä, ne kiinteät kustannukset jaetaan pienessä firmassa niin vähien laskutustuntien kesken, vrt iso ja mahtava firma.

No just nä'in, sitähän toi kaverikin sanoi että kaiken huippuna asiakkaat soittavat yleensä hänelle josta ei luonnollisestikkaan saa korvauksia, ja jos ja kun hän nyt itse rupeaa tekemään sopparit ja laskut työaika ei juurikaan kasva, ansiotaso tosin kasvaa 5-6 kertaiseksi.. helpoksi tuon tilanteen hänelle tekee se että on tehnyt vuosikausia samoille asiakkaille hommia eli nimi on tiedossa, itseasiassa asiakkaiden suunnalta oli tullut kyselyä MIKSI sä et tee itse. Kun kuitenkin teet 90% hommista.

Mun mielestä on ihan hullua että vastavalmistuneet inssit kuvittelee että niille pitäisi maksaa enemmän kuin hommansa osaaville duunareille.
Mulla on ollut monta inssiopiskelijaa, inssiä ja 1 dippainssikin apupoikana ja ei helvetti jos ne olisi saaneet heti ekana päivänä enemmän palkkaa kuin mitä itse niin olisivat saaneet kyllä ihan itse opetella hommat.

Sama homma mun työpaikalla, duunarit vetää inssejä palkoissa 6-0 ja tämä johtuu ihan puhtaasti siitä että insseistä ei oikeasti ole mitään iloa ennen kun on kokemusta kyseisestä työpaikasta. Inssien tehtävä olisi neuvoa duunareita, mikä ei ilman kokemusta onnistu. Lopputulos on se että amis heebot ja vanhemmat insinöörit kouluttaavat nuoremmat inssit omiin hommiinsa.

Sama homma mun työpaikalla, duunarit vetää inssejä palkoissa 6-0 ja tämä johtuu ihan puhtaasti siitä että insseistä ei oikeasti ole mitään iloa ennen kun on kokemusta kyseisestä työpaikasta. Inssien tehtävä olisi neuvoa duunareita mutta kun ilman kokemusta ei tuolla onnistu niin lopputulos on se että amis heebot kouluttaavat inssit omiin hommiinsa.

Näin se menee, ja siitä se koulutetun pojan työura sitten urkenee pikkuhiljaa. Pääsee eteenpäin sellaisiin hommiin mihin kouluttamattomat ei yleensä pääse, vaan jäämme sinne paskan keskelle mönkimään.

En ulkopuolisena tietenkään tuota Timban tilannetta tunne, mutta luovuttaminen ei kannata ainakaan. Olen ehkä naiivi, mutta uskon, että lopussa aina kiitos seisoo. Jos etenemisen edessä on ollut yksi mulkku, niin eihän senkään ura välttämättä ole ikuinen, vaikka olisi omistajia...

Totta puhut. Mutta on se silti aika siipi massa nyt tän suhteen. Sit kun teki kaiken oikein, sai tulosta ja työkaverit tykkäsi. Jopa ne joita joutui johtamaan, tykkäsi. Mutta yksi saatanan perseenreikä vesitti kaiken, tai mistä mä tiedän oliko niitä useampia. Mutta kuivalla kakkoseen annettiin hyväuskoiselle hölmölle. Ehkä ne paremmat ajat koittaa, nyt vaan ei sille löydy ajatusta.

No logistiikkaa, että vaikee on tästä löytää mitään yritystoimintaan sopivaa.

On tässä yksi toinen projekti vetämässä, ehkä siitä saa jotain. Ainakin sivutuloja. Mutta vaikee se on enää innostua mistään kun tämä aikasempi yritystoimintakin kuivui täysin kokoon. Siihen meni parin vuoden kaikki illat ja vapaa-aika, käteen jäi kokemus eikä sekään ole sellaista mitä pystys hyödyntämään. Onneksi siin ei ollut taloudellista pääomaa kiinni. Mutta on tässä tullut turpaan vasemmalta ja oikeelta. On tullut innostuttua monesta ja aina lopulta jäänyt luu käteen.

- - - Updated - - -

Näin se menee, ja siitä se koulutetun pojan työura sitten urkenee pikkuhiljaa. Pääsee eteenpäin sellaisiin hommiin mihin kouluttamattomat ei yleensä pääse, vaan jäämme sinne paskan keskelle mönkimään.

Tässä se kai on omakin ongelma. Ei ole sitä hienoa koulutusta niin rispekti työantajan taholta on 0, vaikka käytännössä on sen insinöörin säädöt pelastanut monta kertaa.

no nyt tulee uusi esimies (lisää entisten lisäksi, sehän kaiken pelastaa) ja kai ne vittu kuvittelee että minä sitten hyvää hyvyyttäni koulutan itselleni uuden esimiehen. No siinähän kuvittelevat, ilman rahaa ei tapahdu tasan mitään tän suhteen.

Onneks en asu Oslossa, siellä on perkeleen kallista. Täältä missä asun saa kolmion n. tonnilla kuussa, about samaa hintatasoa kuin pk-seudulla, jopa välillä halvempaa. Ruoka tosiaan n. 1/3 kalliimpaa, mutta jos palkkaa tulee yli kaksinkertaisesti, on täällä silti enemmän ostovoimaa. Verojen pitäis olla muutaman prosentin heitolla aika samaa tasoa, tiedän enemmän kun verokortti valmistuu.

Tosiaan asun 2h Oslosta etelään.

Keskusteltiin aiemmin tuosta Norjan "halpuudesta", kröhöm...
"Suomea korkeammat kokonaisveroasteet ovat myös Norjassa ja Tanskassa, missä molemmissa lähennellään 60:tä prosenttia."

Lähde: Nordean Kangasharjun Pohjois-Korea-vertaus ei pohjaudu tilastoihin | Taloussanomat

Paasee varmaan joo, mutta palkka saattaa laahata perassa monta vuotta, vaikka homma on jotenkin hallussa yleensa jo ensimmaisen vuoden jalkeen. Se ei ole terve palkkarakenne ja varmasti paasyy Suomen kilpailukykyongelmiin, kun perustyovoima on alyttoman kallista.

Silla inssilla on kuitenkin usein ihan eriluokan vastuu duunariin verrattuna vaikkei sita ruohonjuuritason duunia heti taysin osaakaan. Koulutuksesta pitaa maksaa, ja osa siita maksusta menee kykyyn ja vastuuseen sopeutua uusiin tehtaviin ja tilanteisiin, ajatella asioita useammalta kantilta kuin sen duunarin tarvitsee. Ei silla, toki usein niista duunareista tulisi varmasti parempia insseja kuin monesta vastavalmistuneesta ilman kyseisen homman kaytannon kokemusta, itsekin omasta kokemuksesta sen tiedan kun pari vuotta oli taukoa ennen kouluja, mutta se ei ole se pointti. Ehka ne vastavalmistuneet inssitkin olisi vahan lahjakkaampia keskimaarin, jos olisi jonkin sortin rahallinen motivaattori takana koulutukseen ja sita kautta karsimassa tyhmimmat sielta koulunpenkilta paasykokeissa.

Keskusteltiin aiemmin tuosta Norjan "halpuudesta", kröhöm...
"Suomea korkeammat kokonaisveroasteet ovat myös Norjassa ja Tanskassa, missä molemmissa lähennellään 60:tä prosenttia."

Lähde: Nordean Kangasharjun Pohjois-Korea-vertaus ei pohjaudu tilastoihin | Taloussanomat

Ei saa verrata koskaan euroja sokeasti ja suoraan, kun niillä ei ole merkitystä oikeastaan. Ostovoima ei nettopalkka.

Nyt vaikka että insinöörilogiikalla (pun intended) on houkuttelevaa muuttaa Norjaan 4500 e kk vs saksaan 4000 e kk vaan Norjassa mm. Bensa on 2 euroa litra ja nyt se kuulusa mustang 130 000 e (Suomessa 55 ja Saksassa 30 usassa 22)
Vasta nimittäin oli kauppalehden palstalla tästä.

Norja > suomi koska työttömyys 2.5% ei 18% (tem-luvut ja lisättynä kurssitetut)
Norja < suomi koska tolkuttoman kallis maa ja iso veroaste

As juu nou enemmän merkitsee kohtuullinen hintataso (siksi Suomessa pitäisi yrittää pysyä "landella" koska on vaan mukavaa maksaa 25 vuotta asuntolainaan kaikki liikenevät rahat ja asumiskulut on suuret)

Yhteiskunnallisesti: tärkeämpää olisi kohtuullistaa kustannustasoa
Yksilötasolla: kannattaa pyrkiä jos mahdollista asumaan muualle kuin stadiin
Yksilötasolla: Saksan etu Suomeen verrattuna EI ole nettopalkka vaan halvempi elämä muuten.
Yksilötasolla: suomen huono puoli ei ole matala palkkataso vaan kova työttömyys--> todennäköisyys lentää yt:ssä pihalle ja vastaavasti vaikeampi saada uutta työtä jos entinen lähtee alta. Paitsi netissähän ei tietenkään kellään ole riskiä menettää duuniaan;)

Kun katsotaan tulevaisuuteen vaikka seuraavan 10 vuotta EI ole nähtävissä kauheaa nousua Suomeen, ja tilanne siis työmarkkinoilla heikkenee entisestään (sillä uusia koulutettuja valmistuu joka viikko jostakin)

Eli vaikka eräät täällä pitää saksaan muuttajia idiootteina koska x, y, z: on mun mielestä väärässä.
Ei se norjakaan huono valinta ole, ainakin työttömyystilanne on Suomeen verrattuna olematon, jos elintaso ei kummoinen olekaan.. Voi ainakin pihistelemällä säästää ja hankkia omaisuutta, sitä vartenhan me oikeasti elämme.

E: siis mun mielestä nyt suomen huonot puolet: kalleus, korkea työttömyys--> riski menettää työnsä kasvaa, vaikeampi vaihtaa työpaikkaa jne..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom