Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eihän se muutaman satanen tunnu missään, mutta kyllä siitä saa sen verran arvokasta kansainvälistä työkokemusta, että sillä alkupalkalla ei ole juurikaan väliä. Alkupalkka kun ei kerro mitään tulevasta palkkakehityksestä. Ne ensimmäiset työtehtävät kuitenkin vaikuttaa melko pitkälle tulevaisuden työtehtäviin, missä ne isot rahat sitten tienataan :)

Sijoittamisen korkoa korolle efektiä on turha ottaa esille palkkakeskustelussa.

Mähän siis en edes ole mikään insinööri.
Ja taloudellisen järkevyyden tälle höpö-ammatille voi nähdä ehkä 15 vuoden kuluttua vilkaisemalla arvo-osuustiliä

Mutta on se aika vitun helppo viisastella Amerikasta käsin jos ei joudu Suomessa edes käymään jos ei huvita.

Eihän se muutaman satanen tunnu missään, mutta kyllä siitä saa sen verran arvokasta kansainvälistä työkokemusta, että sillä alkupalkalla ei ole juurikaan väliä. Alkupalkka kun ei kerro mitään tulevasta palkkakehityksestä. Ne ensimmäiset työtehtävät kuitenkin vaikuttaa melko pitkälle tulevaisuden työtehtäviin, missä ne isot rahat sitten tienataan :)

Kukaan ei varmaan kiistä ulkomailla työskentelystä saatavaa työkokemusta ja muutenkin ulkomailla asuminen on iso kokemus jo itsessään. Muitakin etuisuuksia siihen voi liittyä, mutta aivan samalla tapaa siellä on niitä negatiivisiakin puolia mukana. Itse tuolla aiemmin otin kantaa vain ja ainoastaan siihen alkupalkkaan, jota kritisoitiin siellä Suomessa huonoksi. Itse sain suoraan valmistumisen jälkeen suositusalkupalkan enkä todellakaan valittanut. Tätä ennen kuin oli tottunut siihen kelalta saatavaan ~400 euron opintotukeen, joten työelämään siirtymisen jälkeen rahaa oli aivan tarpeeksi kaikkeen tarvittavaan. Nykynuoriso kun on vähän oppinut elämään mentaliteetillä "nyt mulle kaikki ja heti". Mihinkään ei voida säästää rahaa eikä muutenkaan osata pitää raha-asioista huolta. Ei ihme, että pikavippibisnes loistaa Suomessa. Tuo nuorison rahattomuus ja aikaansaamattomuus tuli koettua aika selkeästi kun omaa kämppää vuokrattiin Suomessa. Hakijoita oli paljon, mutta melkein kaikilla luottotiedot menneet. Niillä harvoilla joilla vielä luottotiedot oli kunnossa, niin vuokravakuudet ja vuokranmaksut tuli silti suoraan sossusta... Ei tainnut olla kuin muutama firma, jolta vuokravakuuden olisi saanut suoraan itseltään. Sitten ihmetellään miksi Suomessa maksetaan paljon veroja, kun laiskaa nykynuorisoa elätetään pelkästään yksityisen sektorin veronmaksajien rahoilla. Sorry OT.

Ilman koulutusta eli peruskoulu, pikkufirma ison konsernin alaisuudessa, töitä 8-16 varaston hoidosta myyntiin ja markkinointiin 2700€/kk.
Siihen sitten lapsilisät ja elatusmaksut niin käteen jää vähän enemmän.

Kukaan ei varmaan kiistä ulkomailla työskentelystä saatavaa työkokemusta ja muutenkin ulkomailla asuminen on iso kokemus jo itsessään. Muitakin etuisuuksia siihen voi liittyä, mutta aivan samalla tapaa siellä on niitä negatiivisiakin puolia mukana. Itse tuolla aiemmin otin kantaa vain ja ainoastaan siihen alkupalkkaan, jota kritisoitiin siellä Suomessa huonoksi. Itse sain suoraan valmistumisen jälkeen suositusalkupalkan enkä todellakaan valittanut. Tätä ennen kuin oli tottunut siihen kelalta saatavaan ~400 euron opintotukeen, joten työelämään siirtymisen jälkeen rahaa oli aivan tarpeeksi kaikkeen tarvittavaan. Nykynuoriso kun on vähän oppinut elämään mentaliteetillä "nyt mulle kaikki ja heti". Mihinkään ei voida säästää rahaa eikä muutenkaan osata pitää raha-asioista huolta. Ei ihme, että pikavippibisnes loistaa Suomessa. Tuo nuorison rahattomuus ja aikaansaamattomuus tuli koettua aika selkeästi kun omaa kämppää vuokrattiin Suomessa. Hakijoita oli paljon, mutta melkein kaikilla luottotiedot menneet. Niillä harvoilla joilla vielä luottotiedot oli kunnossa, niin vuokravakuudet ja vuokranmaksut tuli silti suoraan sossusta... Ei tainnut olla kuin muutama firma, jolta vuokravakuuden olisi saanut suoraan itseltään. Sitten ihmetellään miksi Suomessa maksetaan paljon veroja, kun laiskaa nykynuorisoa elätetään pelkästään yksityisen sektorin veronmaksajien rahoilla. Sorry OT.

Helvetinmoista yleistystä käynnissä tässä. Henkilökohtaisesti tämä vituttaa, koska identifioin itseni ryhmään "nykynuoriso" ja sun kuvaus ei voisi mennä enempää, ainakaan omalla tai lähimpien ystävieni kohdalla pieleen. Samanlailla niitä sossupummeja löytyy muistakin ikäluokista. Mun mielestä on myöskin hauskaa se, että ns. vanhemmat ikäluokat valittavat nykynuorista ja siitä kuinka ovat, and I quote, "(ovat) oppinut elämään mentaliteetillä "nyt mulle kaikki ja heti" ". Kukakohan on tämän nykynuorison kasvattanut? Mun perhe-elämä ei ole mistään kiiltokuvakirjasta, mutta silti mun vanhemmat on onnistuneet opettamaan mulle sen, että kova työ palkitaan ja että mitään ei saa pitää itsestäänselvyytenä. Nämä valittavat kukkahattutädit saavat katsoa ihan omiin ikätovereihinsa ja voivat siirtää syyttävän sormen pois lopputuloksesta alkuperäiseen syyhyn. Totta kai ryhmässä ihmisiä tulee aina olemaan laiskureita ja henkilöitä joita ei vaan sosiaaliset normit kiinnosta. Vanhemmat jotka antavat lapsilleen kaiken mitä itkupotkuraivarissa sattuvat pyytämään passivoivat lastaan.

Mä olen päässyt niin pitkälle kuin olen vain ja ainoastaan itseni takia.

:offtopic: Voisi kyllä avata sen uuden keskustelun kaikelle tälle OT:lle.

Kyllähän nykynuorison työ- ja uranäkymät näyttää helvetisti huonommilta ainakin Suomessa mitä ne oli kun minä valmistuin. Puhumattakaan mun vanhemmista.

Että paljon en nykynuorisoa syyllistäisi, päin vastoin sääliksi käy kun muutamia työharjoittelu kyselyitä on tullut ja meilläkään ei ole mitään tarjota.

Älkää nyt lynkatko pokkusta :) Koko homma äityi tuosta alkupalkkahommasta ja niitten vertailusta Suomen, Saksan ja pölhölän välillä... Tosin myönnettävä että kun pokkuksen viimeisen postin irrottaa tuosta yhteydestä niin se voi jaikuttaa "raskauttavalta"

Kyllähän nykynuorison työ- ja uranäkymät näyttää helvetisti huonommilta ainakin Suomessa mitä ne oli kun minä valmistuin. Puhumattakaan mun vanhemmista.

Että paljon en nykynuorisoa syyllistäisi, päin vastoin sääliksi käy kun muutamia työharjoittelu kyselyitä on tullut ja meilläkään ei ole mitään tarjota.

Totta.. Jotenkin tuntuu siltä että nykynuorissa on tapahtunut tai tapahtumassa iso kaksiajako.
1 porukka on juuri sitä osastoa joka ei varmaan oikein koskaan tule menestymään missään hommassa ja 2 porukka on taas sitten sitä sakkia joka yrittää ja tekee kaikkensa onnistumisen eteen.

1 ryhmää kuvastaa hyvin tämä sälli mikä meillä oli koe-ajalla ei yksinkertaisesti saanut itseään hereille, muuten olisi ollut vakituinen paikka tarjolla.
Tätä ryhmää myös kuvastaa hyvin 30v kaveri joka ei tiennyt edes työkalujen nimiä päästessään tukitöihin. Tämä tilanne oli hommattu pelaamalla videopelejä 18-30v asti kutakuinkin ainoana aktiviteettina.

2 ryhmää kaverin poika, opiskeli tutkinnon ei työllistynyt lähti lisä kouluttautumaan, samalla painoi paska duuneja ollakseen itsenäinen. Tai vaikkapa kusipäälentäjä alexandrantonia :D

Hyvin sanottu sielä perällä. Paljon on niitä nuoria jotka haluaisivat ja yrittävät, mutta valitettavasti kaikille ei mielekästä ja oman alan hommaa vain ole; avoimia paikkoja joku muutama hassu vähänkin spesifimmillä toiveilla ja niihin satoja hakijoita. Ja että siihen hommaan pääsisi, joutuu DI:kin aloittamaan pahimmillaan alle 3000 euron, jopa pk-seudulla.
Paska tilanne, joka osittaina ajoi mutkin pois Suomesta. Siitä onnekkaassa asemassa olin että oli helppo lähteä, suurimmalle osalle on mahdotonta jo ajatuksena jättää kotimaa taakseen.

Helvetinmoista yleistystä käynnissä tässä. Henkilökohtaisesti tämä vituttaa, koska identifioin itseni ryhmään "nykynuoriso" ja sun kuvaus ei voisi mennä enempää, ainakaan omalla tai lähimpien ystävieni kohdalla pieleen.

Pitäisikö minua vituttaa joka kerta kun jenkkejä haukutaan tyhmiksi ja paskaksi kansaksi foorumeilla tai lehdistössä? Minulla on sentään kaksi amerikkalaista lasta. Voisin melkein ottaa itseeni jokaisesta Amerikkaa koskevasta jutusta... mutta en kuitenkaan ota.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja että siihen hommaan pääsisi, joutuu DI:kin aloittamaan pahimmillaan alle 3000 euron, jopa pk-seudulla.

Paljonko sille vastavalmistuneelle pitäisi sitten oikein maksaa? Minusta kolme tonnia on ihan sopiva liksa vastavalmistuneelle DI:lle jolla työelämästä ei ole oikeasti juuri mitään kokemusta. Ei se DI oikeasti ole mikään ihmetekijä siellä työpaikalla suoraan koulunpenkiltä tullessaan. Kyllä se pari vuottakin talossa ollut tekee hommat paremmin kuin se vastavalmistunut. Pahimillaan se DI on valmistunut reilusti alle kolmosen arvosanalla ja dippatyökin on tehty vähän sinne päin ja sitten odotetaan isojen poikien liksoja suoraan koulunpenkiltä :rolleyes: Palkka nousee sitten vuosien mukana, jos palkannousulle on oikeasti näyttöä.

Paljonko sille vastavalmistuneelle pitäisi sitten oikein maksaa? Minusta kolme tonnia on ihan sopiva liksa vastavalmistuneelle DI:lle jolla työelämästä ei ole oikeasti juuri mitään kokemusta. Ei se DI oikeasti ole mikään ihmetekijä siellä työpaikalla suoraan koulunpenkiltä tullessaan. Kyllä se pari vuottakin talossa ollut tekee hommat paremmin kuin se vastavalmistunut. Pahimillaan se DI on valmistunut reilusti alle kolmosen arvosanalla ja dippatyökin on tehty vähän sinne päin ja sitten odotetaan isojen poikien liksoja suoraan koulunpenkiltä :rolleyes: Palkka nousee sitten vuosien mukana, jos palkannousulle on oikeasti näyttöä.

Firman sisällä vaan helvetin huonosti, ja sinne "isojen poikien liksoihin" kuluu parhaassakin tapauksesa vuosikausia. Kyllä se palkka pääosin neuvotellaan sisälle tullessa ja firmaa vaihtamalla sitä sitten nostetaan, näin karkeasti yleistäen.

Kaikille työtehtävän ja osaamisen mukaan, mutta sanotaan nyt että tuollainen 3600-4000 euroa olis MUN mielestä jonkin verran kokemusta omaavalle DI:lle ihan reilu korvaus, ei ainakaan yhtään yläkanttiin. Tiedän kyllä tilanteen Suomessa, mutta mielipiteethän on oikeutettuja.

Tunnen myös todennäköisesti enemmän 5v. sisään Suomessa aloittaneita inssejä, maistereita ja DI:tä henkilökohtaisesti kuin sinä ja olen perillä heidän palkkauksestaan ja työehdoistaan + tehtävistään. Kyllä siellä joku hieman vajaasta nelosestakin alotti.

Firman sisällä vaan helvetin huonosti, ja sinne "isojen poikien liksoihin" kuluu parhaassakin tapauksesa vuosikausia. Kyllä se palkka pääosin neuvotellaan sisälle tullessa ja firmaa vaihtamalla sitä sitten nostetaan, näin karkeasti yleistäen.

Kaikille työtehtävän ja osaamisen mukaan, mutta sanotaan nyt että tuollainen 3600-4000 euroa olis MUN mielestä jonkin verran kokemusta omaavalle DI:lle ihan reilu korvaus, ei ainakaan yhtään yläkanttiin. Tiedän kyllä tilanteen Suomessa, mutta mielipiteethän on oikeutettuja.

Tunnen myös todennäköisesti enemmän 5v. sisään Suomessa aloittaneita inssejä, maistereita ja DI:tä henkilökohtaisesti kuin sinä ja olen perillä heidän palkkauksestaan ja työehdoistaan + tehtävistään. Kyllä siellä joku hieman vajaasta nelosestakin alotti.

Neljän tonnin kuukausiliksa vaatisi karkeasti 70€/tunti veloitukset, että kyse olisi järkevästä liiketoiminnasta.

Jos sulla olisi esim pieni konepaja tms niin suostuisiko maksamaan vastavalmistuneen suunnittelijan työstä tuon? Mä en ainakaan jos istuisin kirstun päällä.

Neljän tonnin kuukausiliksa vaatisi karkeasti 70€/tunti veloitukset, että kyse olisi järkevästä liiketoiminnasta.

Jos sulla olisi esim pieni konepaja tms niin suostuisiko maksamaan vastavalmistuneen suunnittelijan työstä tuon? Mä en ainakaan jos istuisin kirstun päällä.

Sitten varmaan kannattaa hakea insinööriä, jos ei pysty maksamaan. Ja tuolla skaalalla minkä heitin, pieni konepaja ei ole tuolla yläpäässä.

1. Ei sille voi sanoa mitään rajoja mutta kyllä huonoa palkkaa saa haukkua.
2. Sun mielestä sulle pitää maksaa ford mustang ja bmw x3 ja kenellekään toiselle ei pidä maksaa ku 9 e/h ja 36 h /vko kun toteutunut on 50h / vko ja turpa kiinni ja ole kiitollinen.

Mun mielestä palkan on ihan hyvä olla (ostovoimaltaan) +- 10% mitä muissakin maissa ollakseen kilpailukykyinen.
Ja verrata pitää oikeisiin länsimaihin kuten englantiin, saksaan, Sveitsiin, Hollantiin, Australiaan ja usaan ja Kanadaan. Ei Valko-Venäjään tai Unkariin.
Pitää sitten sisällään myös sen että ei mun mielestä Suomessa tarvitse saada merkittävästi parempaa elintasoa, mutta ei ole hyvä ottaa (ostovoimassa ) montaa kymmentä prosenttia takkiinkaan.

Edelleen ei sillä ole tyttöhevosen piparin vertaa väliä paljon euroissa rahaa saa vaan sillä paljon "väljyyttä" on taloudessa ja PAREMPI ratkaisu: alennetaan suomen kustannustasoa, vaikkapa nyt alv-alennuksilla ja autoveron poistolla ja asumistukien poistolla niin se pienempikin palkka riittää pidemmälle ja ei tarvi katkerien amerikansuomalaisten vinkua että suomalaiset tienaa liikaa.

Ennen vanhaa di oli monesti ollut useamman kesän töissä ja tehnyt harjoitustyönkin samaan firmaan jossa sitten jatkettiin palkallisena. Silloin suomen mittapuun mukaan kovakin alkupalkka oli perusteltua. Nykyään ei ole liiaksi harjoittelupaikkoja ja syntyy menetettyjen dippojen joukko jotka ei ole koskaan tehnyt di:n hommia. Ei tollaiselle paljon voi alkuun maksaa ja hirveää yhteiskunnallista tuhlausta koulutta dippoja kaupan kassalle tai linja-auton rattiin. Tai Saksaan (yhteiskunnan kannalta)...

Sitten varmaan kannattaa hakea insinööriä, jos ei pysty maksamaan. Ja tuolla skaalalla minkä heitin, pieni konepaja ei ole tuolla yläpäässä.

Kyse ei nyt tainnut olla siitä pystyykö tilaaja maksamaan vaan siitä pystyykö vastavalmistunut tarjoamaan mitään vastinetta tuolle rahalle.

Mutta ehkä mä nyt lepuutan salkkuni ja lähden ettimään noin päteviä vastavalmistuneita, vaikka sitten sieltä Saksasta..

DI:t kai tienaa hieman enemmän kuin KTM:t yleensä. Itse aloitin KTM:na ilman työkokemusta 2400e kuukausipalkalla vuonna 2007, nyt 4200e + bonukset. Viime vuonna kuukausipalkaksi bonareiden jälkeen jäi n. 4500e/kk. Ja tiedän olevani alipalkattu, mutta korotukset on saatu aina jollain verukkeella lykättyä. Uskon kuitenkin, että kova työ palkitaan ja palkan on PAKKO nousta oikealle tasolle jossain vaiheessa.

Kyse ei nyt tainnut olla siitä pystyykö tilaaja maksamaan vaan siitä pystyykö vastavalmistunut tarjoamaan mitään vastinetta tuolle rahalle.

Mutta ehkä mä nyt lepuutan salkkuni ja lähden ettimään noin päteviä vastavalmistuneita, vaikka sitten sieltä Saksasta..

On varmaan kiistatonta että työntekijän ja antajan intressit ei tässä asiassa koskaan kohtaa.

Oon vaan lukenut joskus tutkimuksia että jos eka työpaikka on alipalkattu ei koskaan saa enää eroa kurottua kiinni ja elämänaikaiset ansiot jää ikuisesti pieniksi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom