Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Norjan hintatasosta: myönnän että olen ennakkoluulojen uhri. Oisi joskus kiva muuttaa Norjaan mutta oon aina ajatellut siellä olevan niin kallista ettei kannata.
Ei saatana, ei kyllä kumpikaan vaihtoehto kuulosta kovin houkuttelevalta!
90 euroa plus verot, eli aika paljon enemmän.
Et saa maksutonta koulutusta mistään päin maailmaa. Mitäs tässä on vaikea ymmärtää? Suomessa maksat suunnattomia veroja noiden palveluiden saamiseksi, eli opiskelu maksaa loppupeleissä täälläkin suht suuren summan ja vaikka ei yhtä paljon kuin joissakin jenkkiyliopistoissa niin tämän toteaminen heijastuu myös meidän yliopistojen koulutuksen ja tutkimuksen tasossa. Ivy-league mestoihin kannattaa mennä, jos huippukoulutus-ja tutkimus kiinnostaa. Ei nämä meidän yhteisvaroilla maksetut yliopistot nyt valitettavasti ole kovinkaan erikoisia maailmanlaajuisella mittakaavalla.
Helpottaa kun taloudessa on kaksi ansaitsemassa.
Pitää myös muistaa, että ulkomailla asuminen on muutakin kuin palkka, joka on joko suurempi tai pienempi kuin Suomessa. Yksilöstä ja kohdemaasta kiinni, miten sopeutuu ympäristöön. Joissain tapauksissa ei sopeudu koskaan. Loppupeleissä palkka lämmittää aika vähän aikaa, ainakin tutkimusten mukaan.
Pitää myös muistaa, että ulkomailla asuminen on muutakin kuin palkka, joka on joko suurempi tai pienempi kuin Suomessa. Yksilöstä ja kohdemaasta kiinni, miten sopeutuu ympäristöön. Joissain tapauksissa ei sopeudu koskaan. Loppupeleissä palkka lämmittää aika vähän aikaa, ainakin tutkimusten mukaan.
Tusen takk
Ei se norja sitten niiiiin huono paikka olekaan.. Kuulostaa ihan kohtalaiselta.. Mitä palkkoja siellä ns. Hyvätuloiset saa? T. Olisihan se leuhkaa saada rikki se 100 kiloa vuodessa ;)
Entä ihan halvempien kämykämppien kulut?
Kyyninen ihminen voisi miettiä, että onhan meikälläkin tuttuja joille tarjottiin 40000€/kk liksaa porauslautalla erikoisräjäytyskommandona. Mutta ei kato viittiny lähtee sillä kertaa...
Norjassahan on se öljy, niitten Nokia. Periaatteessa sinne kannattaa muuttaa ihan työttömäksi, sillä sossukorvaukset ovat käsittääkseni aika kovia. Suomessakin pärjää ansiosidonnaisella vähän aikaa, mutta pitkällä tähtäimellä tämäkään ei ole paras paikka asustaa.
Toki jos öljyn hinta notkahtaa tai Venäläiset valtaavat Norjan porausalueet, niin se yhteiskunta notkahtaa ja pahasti. Jäljelle jää turska ja ikuinen sade.
Kyllä terve aikuinen sopeutuu minne tahansa. Itseäni kiinnostaa Saksa ja Tanska. Tämän keskustelun myötä Norjakin kiinnostaa vähän. Näköjään siellä on ostovoimaa enemmän kuin mitä olen luullut. Olen miettinyt, että voisi muuttaa joskus ulkomaille ihan vain erilaisen elämänkokemuksen takia. Jos ei ole perhettä tms. niin silloin kyllä kannattaa käydä tienaamassa jossain ulkomailla joskus.
Itse suhtaudun tähän niin, että työ ja mahdollisuudet ulkomailla on mun elämää, mun mahdollisuuksia. Kaverit, sukulaiset ja muut ovat ja pysyvät jos pysyvät ja ne jotka eivät pysy, sietävätkin mennä. Se on mun elämä, mun elämänkokemukset, mun seikkailut eikä kenenkään muun. Mun korviin tutut ympyrät, harrastukset ja juuret on aika pitkälle bullshittiä koska ei ulkomaille ole pakko muuttaa pysyvästi eikä ne juuret mihinkään katoa jos eivät ole kadotakseen. Vuosi-pari riittää jo antamaan jonkinlaisen kokemuksen, eihän sitä oikeasti ole pakko pysyvästi vaihtaa maisemaa.
Kyse ei nimenomaan ole pelkästään työstä, vaan toisesta ja uudesta maasta ja kulttuurista. Siitä, miltä tuntuu asua ulkomailla, miltä tuntuu asioida päivittäin vierailla kielillä, miltä tuntuu kun joutuu tulemaan toimeen ihan erilaisissa ympyröissä missä on aiemmin ollut.
Toki ymmärrän että perheelliselle asia voi olla vaikeasti toteutettavissa ja jopa miltei mahdotonta, mutta perheettömällä vain taivas on rajana jos niin haluaa.
Ja kyllä, hoidan itseni ulkomaille töihin niin pian kuin mahdollista. En pysyvästi, mutta menen kuitenkin.