Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Sehän se pointti olikin, että en minä moiti jenkkejä, jos kaikki eivät osaa sijoittaa Saksaa maailmankartalle peruskouluopetuksen perusteella :)

Norjan hintatasosta: myönnän että olen ennakkoluulojen uhri. Oisi joskus kiva muuttaa Norjaan mutta oon aina ajatellut siellä olevan niin kallista ettei kannata.

Lasketaanpas:

Suomessa jos olisin tehnyt vain yhtä työtä palkka olisi ollut n. 2000€/kk, 40h/vk. Asuin Espoossa. Vuodessa palkkaa 24 000€. Perusprosentti 15,0 + 5,7% eläkevakuutusmaksu + 0,65% työttömyysvakuutusmaksu. Yhteensä siis 21,35% veroja = 5124€ veroja vuodessa, 427€/kk. Käteen kuussa jää 1573€. Perus kaksion vuokra n. 900€/kk. Käteen jää vuokran jälkeen 673€. Siihen päälle netti, sähkö ja vesi ~100€, 573€. Ruoka yhdelle kuussa, sanotaan vaikka 200€. 373€ jää käteen.

Norjassa kuukausipalkkani on 4300€, 37,5h/vk. Asun Sandefjordissa. Vuodessa palkkaa 51 600€. Verot 35%, sisältäen kaiken. Veroja maksan 18 060€/a, 1505€/kk. Kuussa jäteen jää 2795€. Hienon kaksion vuokra 1100€/kk, käteen 1695€. Netti, sähkö ja vesi, olkoon vaikka kaksinkertainen 200€ (ei edes todellisuudessa näin korkea). 1395€ - 300€ ruokaan = 1095€ käteen.

En ole edes laskenut tähän vielä auton käyttökustannuksia/julkisen liikenteen kuluja. Kuten aiemmassa viestissä kirjoisin, saman verran maksan täällä bensasta kuin Espoossa. Auto oli n. 1/3 kalliimpi kuin olisi ollut Suomessa.

Ymmärrän kyllä, etten täällä asu pääkaupunkiseudulla, kuten Suomessa asuin. Oslossa toki on ihan perkeleen kallista asua. Jos Norjaan tulee turistina, totta kai näkee maan kalliina. Ulkona syöminen ja juominen, sekä hotellit ovat melko tyyriitä, pysyvästi asuminen ei.

En teistä tiedä, mutta mä valitsen kyllä Norjan.

90 euroa plus verot, eli aika paljon enemmän.

Et saa maksutonta koulutusta mistään päin maailmaa. Mitäs tässä on vaikea ymmärtää? Suomessa maksat suunnattomia veroja noiden palveluiden saamiseksi, eli opiskelu maksaa loppupeleissä täälläkin suht suuren summan ja vaikka ei yhtä paljon kuin joissakin jenkkiyliopistoissa niin tämän toteaminen heijastuu myös meidän yliopistojen koulutuksen ja tutkimuksen tasossa. Ivy-league mestoihin kannattaa mennä, jos huippukoulutus-ja tutkimus kiinnostaa. Ei nämä meidän yhteisvaroilla maksetut yliopistot nyt valitettavasti ole kovinkaan erikoisia maailmanlaajuisella mittakaavalla.

Verot ei ole – pääsääntöisesti – maksuja.

Mutta jos nyt ajatusleikkinä tuolla sinun tavalla lasketaan, niin itselläni ovat kulutusverot hyvin pienet, kun opiskelijana sattumoisin ovat tulotkin pienet. Ansiotulovero nolla.

Tulevaisuuden veronmaksustakaan en nyt ole satavarma, koska tod. näköisesti maanvaihto. Palkansaajat ja pelkän esim. ammattikoulun käyneethän tässä meitä kermaperseitä subventoi. Mutta se ei silti tarkoita, että minulle yliopisto-opiskelu olisi "maksullista". Se maksullisuus nimittäin on se about 90 euroa, vaikka kuinka yrität muuta inttää.

Helpottaa kun taloudessa on kaksi ansaitsemassa.

Tusen takk
:)

Ei se norja sitten niiiiin huono paikka olekaan.. Kuulostaa ihan kohtalaiselta.. Mitä palkkoja siellä ns. Hyvätuloiset saa? T. Olisihan se leuhkaa saada rikki se 100 kiloa vuodessa ;)

Entä ihan halvempien kämykämppien kulut?

Olin itse muutaman kuukauden Norjassa melkein 10v sitten, viivan alle jäi vähän enemmän kuin mitä alexandrantonian esimerkissä, vähän pidempää päivää tuli tehtyä, asuminen ei maksanut mitään jne.

Silloin samoihin aikoihin mollissa haettiin teräsrakennesuunnittelijaa johonkin päin Norjaa, palkka oli muistaakseni 10700 tai 11700e/kk.
Vaatimus oli ihan perus, ins./DI muutama vuosi kokemusta, englannin kielen taito, ei siis mitään ihmeellistä.
Muistan koska ehdotin kaverilleni että lähtisi, ei kuitenkaan hakenut ao. paikkaa vaan jäi Suomeen.

Täh? Siis saako siellä yli 10 k kuussa?

Jaa täytyy mennä kirjastoon lainaamaan ruotsin/Norjan oppikirjoja
Hullu kaveri sulla jos ei menny? 10 tuhannen euron palkalla ny vaikka päällään seisoo ja ****** myy

Kyyninen ihminen voisi miettiä, että onhan meikälläkin tuttuja joille tarjottiin 40000€/kk liksaa porauslautalla erikoisräjäytyskommandona. Mutta ei kato viittiny lähtee sillä kertaa...

Norjassahan on se öljy, niitten Nokia. Periaatteessa sinne kannattaa muuttaa ihan työttömäksi, sillä sossukorvaukset ovat käsittääkseni aika kovia. Suomessakin pärjää ansiosidonnaisella vähän aikaa, mutta pitkällä tähtäimellä tämäkään ei ole paras paikka asustaa.

Toki jos öljyn hinta notkahtaa tai Venäläiset valtaavat Norjan porausalueet, niin se yhteiskunta notkahtaa ja pahasti. Jäljelle jää turska ja ikuinen sade.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei kaikilla ole kanttia lähteä, se on helppo miettiä lähtöä mutta kun pitäisi toteuttaa se, niin moni ei vaan kykene. Sen oman tutun ja turvallisen vakkariduunin jättäminen ja toiseen maahan lähteminen on vaan liikaa.

Mun työnantaja oli siellä Norjassa ollut öljynporauslautalla, ei mikään kommando, mutta paras tili yli 12.000e käteen/kk. Se oli poikkeuksellisen paljon, koska säiden vuoksi rotaatiohelikopteri ei päässyt ajoissa hakemaan, ja sen vuoksi ylitysajalta ylityöt juoksi 24t vuorokausi kunnes kopteri saapui.
Rahasta kiinnostuneena ihmisenä muistan hyvin näitä asioita.

Pitää myös muistaa, että ulkomailla asuminen on muutakin kuin palkka, joka on joko suurempi tai pienempi kuin Suomessa. Yksilöstä ja kohdemaasta kiinni, miten sopeutuu ympäristöön. Joissain tapauksissa ei sopeudu koskaan. Loppupeleissä palkka lämmittää aika vähän aikaa, ainakin tutkimusten mukaan.

Pitää myös muistaa, että ulkomailla asuminen on muutakin kuin palkka, joka on joko suurempi tai pienempi kuin Suomessa. Yksilöstä ja kohdemaasta kiinni, miten sopeutuu ympäristöön. Joissain tapauksissa ei sopeudu koskaan. Loppupeleissä palkka lämmittää aika vähän aikaa, ainakin tutkimusten mukaan.

Jotain tämän suuntaista mietin itsekin. Mulle ei olis niinkään ongelma jättää duunia. Ongelmaksi muodostuisi kaikki muut. Läheiset, sukulaiset, kaverit, harrastukset, tutut ympyrät, juuret ...

Voi olla että olen jotenkin sekaisin mutta siis kysehän on kuitenkin vaan työstä, enkä sen takia olisi elämää valmis jättämään. Ja vielä vähemmän haluaisin tehdä sellaista temppua lapsille tai vaimolle. Tai mummoille ja paapoille.

Sehän on vaan rahaa hemmetti.

Tuttu vastaanotti ensimmäisen "oikean" työpaikkansa Norjasta, toimenkuvaan kuuluu platformien riskianalyysit matemaattisten mallien avulla (FEA/FEM). Palkka kohtuullinen 770000 NOK/vuosi. Työkokemus ennen tätä tasan nolla. Koulutus kone- ja tuotantotekniikan AMK insinööri. Joten mikäli elämäntilanne antaa myöden niin kannattaa harkita Norjaa.

Sanoi että ottajia olisi ollut enemmänkin ja sai valita parhaan päältä. Norjassa koko työhönotto kulttuuri hieman erilainen Suomeen verrattuna. Haastattelutilanteessa lähinnä työnantaja kertoi syitä miksi sinun kannattaisi tulla juuri meidän palvelukseen, Suomessa taas usein työntekijä joutuu markkinoimaan itsensä. Useissa yrityksissä (ainakin Oil&Gas puolella) on myös käytössä palkkiojärjestelmä joka menee siten että mikäli suosittelemasi kaverin kanssa tehdään soppari, tilillesi kilahtaa esim. 40000 NOK:a.

Mikäli vielä Suomeen palaa, voi olla tilipussi toisenlainen, jos nyt edes saa töitä...

Tuo Norja alkaa kuulostamaan kyllä aika houkuttelevalta näin opiskelijan kannalta, kun ei mitään sitovaa täällä Suomessa ole. Tietäätö joku minkälaisia työpaikkoja olisi tarjolla kaupalliselta alalta? Ja minkälaisia mahdollisuuksia muutaman kuukauden työrupeamiin (kesätyö)?

Myönnän, mulla oli helppo muuttaa kun täällä on poikaystävä, työpaikka ja tukiverkko. En tänne lähtenyt pääasiassa työn takia, kävi vaan helvetinmoinen munkki ja sain työpaikan täältä missä osittain jo oleskelin. Myöskin kun en muuttanut tänne Suomesta, eli se ulkomaille muuton shokki ei kovinkaan vaikuttanut, päinvastoin pääsin vaan lähemmäs kavereita ja nyt odotellaan jo kesäksi vieraita. Ei kovin moni viittinyt rapakon taakse lähteä, mutta siinä kyllä sitten tajusi ketkä niitä parhaita ystäviä on. En nyt tarkoita siis että ne, jotka eivät tulleet käymään olisivat huonoja ystäviä jos rahatilanteen takia eivät tulleet käymään, vaan parhaita ystäviä oli ne keiden kanssa pysyi yhteydet etäisyydestä ja aikaerosta huolimatta.

Tusen takk
:)

Ei se norja sitten niiiiin huono paikka olekaan.. Kuulostaa ihan kohtalaiselta.. Mitä palkkoja siellä ns. Hyvätuloiset saa? T. Olisihan se leuhkaa saada rikki se 100 kiloa vuodessa ;)

Entä ihan halvempien kämykämppien kulut?

Mun palkka on kyllä paikalliseenkin tasoon ihan kohtuullinen, mutta toki yliopistotutkinnolla ja parinkymmenen vuoden työkokemuksella tulee aika helposti tilille se 10 000€ kuussa. Mulla tosiaan ei ole tämän alan koulutusta, saati muutakaan korkeampaa tutkintoa.

Kämäsen yksiön kaupungin keskustasta (ei toki mikään suurkaupunki) saa 600€:llä.

Kyyninen ihminen voisi miettiä, että onhan meikälläkin tuttuja joille tarjottiin 40000€/kk liksaa porauslautalla erikoisräjäytyskommandona. Mutta ei kato viittiny lähtee sillä kertaa...

Norjassahan on se öljy, niitten Nokia. Periaatteessa sinne kannattaa muuttaa ihan työttömäksi, sillä sossukorvaukset ovat käsittääkseni aika kovia. Suomessakin pärjää ansiosidonnaisella vähän aikaa, mutta pitkällä tähtäimellä tämäkään ei ole paras paikka asustaa.

Toki jos öljyn hinta notkahtaa tai Venäläiset valtaavat Norjan porausalueet, niin se yhteiskunta notkahtaa ja pahasti. Jäljelle jää turska ja ikuinen sade.

Ei pidä paikkaansa. Norjalaiset on olleet fiksuja, eivätkä oo käyttäneet saamiaan öljyrahoja, vaan sijoittaneet ne. 2008 kun koko Eurooppa vaipui lamaan ja öljyn hinta putosi alle kolmannekseen alkuperäisestä, täällä hyvä kun edes huomattiin ympärillä vallitsevaa lamaa. Muistaakseni 6kk pitää olla töissä ennen kuin voi nostaa työttömyyskorvauksia.

Kyllä terve aikuinen sopeutuu minne tahansa. Itseäni kiinnostaa Saksa ja Tanska. Tämän keskustelun myötä Norjakin kiinnostaa vähän. Näköjään siellä on ostovoimaa enemmän kuin mitä olen luullut. Olen miettinyt, että voisi muuttaa joskus ulkomaille ihan vain erilaisen elämänkokemuksen takia. Jos ei ole perhettä tms. niin silloin kyllä kannattaa käydä tienaamassa jossain ulkomailla joskus.

Kyllä terve aikuinen sopeutuu minne tahansa. Itseäni kiinnostaa Saksa ja Tanska. Tämän keskustelun myötä Norjakin kiinnostaa vähän. Näköjään siellä on ostovoimaa enemmän kuin mitä olen luullut. Olen miettinyt, että voisi muuttaa joskus ulkomaille ihan vain erilaisen elämänkokemuksen takia. Jos ei ole perhettä tms. niin silloin kyllä kannattaa käydä tienaamassa jossain ulkomailla joskus.

Noi Sumun syyt kuullostaa osittain ihan järkeviltä. Se että joku muu maa kiinnostaa sen takia että siellä jumittamisesta saa enemmän rahaa kuullostaa järjettömältä.

Itse suhtaudun tähän niin, että työ ja mahdollisuudet ulkomailla on mun elämää, mun mahdollisuuksia. Kaverit, sukulaiset ja muut ovat ja pysyvät jos pysyvät ja ne jotka eivät pysy, sietävätkin mennä. Se on mun elämä, mun elämänkokemukset, mun seikkailut eikä kenenkään muun. Mun korviin tutut ympyrät, harrastukset ja juuret on aika pitkälle bullshittiä koska ei ulkomaille ole pakko muuttaa pysyvästi eikä ne juuret mihinkään katoa jos eivät ole kadotakseen. Vuosi-pari riittää jo antamaan jonkinlaisen kokemuksen, eihän sitä oikeasti ole pakko pysyvästi vaihtaa maisemaa.

Kyse ei nimenomaan ole pelkästään työstä, vaan toisesta ja uudesta maasta ja kulttuurista. Siitä, miltä tuntuu asua ulkomailla, miltä tuntuu asioida päivittäin vierailla kielillä, miltä tuntuu kun joutuu tulemaan toimeen ihan erilaisissa ympyröissä missä on aiemmin ollut.

Toki ymmärrän että perheelliselle asia voi olla vaikeasti toteutettavissa ja jopa miltei mahdotonta, mutta perheettömällä vain taivas on rajana jos niin haluaa.

Ja kyllä, hoidan itseni ulkomaille töihin niin pian kuin mahdollista. En pysyvästi, mutta menen kuitenkin.

Enpä ole aikoihin lukenut mitään postia mistä olisin enemmän samaa mieltä kun mitä nyt.
Samaa mieltä myös itse ja voisin olla itse kirjoittanut näin.

Siksihän ne "juuret" on niitä "juuria" että sinne entiseen ympäristöön halutessaan voi palata kun seikkailumaha on täynnä siltä erää.

E: kyllä myös se raha on ihan hyvä syy. Mä ainakin olen lapsena hetkittäin ollut aika köyhä muutaman vuoden lama-aikana ja kyllä mun prioriteettilistalla ainakin raha on korkealla. Rahaa vähättelee ne jotka on rikkaista perheistä..
Kyllä se että voi vaurastua on ihan järkevä motiivi myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom