Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ei noi suunnittelijoiden palkat kovin kilpailukykyisiä ole Suomessa edes pääkaupunkiseudulla, kansainvälisessä firmassa. Aloitin täällä Saksassa koneinssinä yli 2,5 vuotta sitten, en suunnitteluhommissa, muutaman satasen korkeammalla palkalla suoraa koulunpenkiltä ja tyttöystävä aloitti tasasummasta 4000€, automaatiotekniikan DI.
No ei ne näköjään siellä Saksassakaan sitten kovin kilpailukykyisiä ole, jos vertaa mitä maailmalla maksetaan.

Riippuu ihan kokonaan työpaikasta miten suhtaudutaan tuohon ns. vapaaehtoiseen vastuunottamiseen. Työntekijän kannalta hyvästä ja huonosta on molemmista omakohtaisia kokemuksia.

Toinen ääripää on se, että jos työntekijä tivaa ylemmältä pomolta sitä esimiesvakanssia(ei välttämättä edes itselle, vaan vaatii vain että joku siihen nimetään), niin vastaus saattaa olla ei, ja kehoitus "tehdä tiimityötä". Koska pitäisi maksaa enemmän.
Eli jotenkin maagisesti esim.työntekijät keskenään sopivat mitä hommaa kukin tekee, ja koska kukin pitää vapaita ym. Ei se niin toimi. Jos joku ottaa tilauksia vastaan,
niin miten vitussa hän voi luvata miehiä jonnekkin, jos ei ole direktio-oikeutta. Ei mitenkään. Vitutuskäyrä tapissa.

Toinen ääripää on se, että menet uutena miehenä jonnekkin firmaan, ja alat kyselemään mitä tehdään, huomauttelemaan jotain ns. rakentavasti, ja pomo huomaa että huh huh, ensimmäinen ketä kiinnostaa mitä täällä tehdään, saat lisää vastuuta, ja parin kk päästä tuuraat tätä ko. pomoa työmaalla, saat lisää palkkaa ja saat tehdä ihan mitä haluat pääasia että homma toimii. Vitutuskäyrä nollassa.

Jep, samaa mieltä siitä ettei varmasti joka paikassa toimi, kyllä tähänkin maahan kaikenlaista porukkaa löytyy. Itse pyrin siihen että en ärsytä ketään vaan nimenomaan pyrin viemään rakentavasti asioita eteenpäin. Tivaaminen voidaan kokea helposti uhkaavaksi ja ärsyttäväksi. Pisimmillään tein 2,5 vuotta uutta vastuullista hommaa ilman tittelin tai palkan muutosta. Sitten se palkittiin meko mukavasti, kun asia katsottiin hyväksi ja tieto meni eteenpäin johtoportaassa. En kokenut vääryyttä tänä aikana, koska lasken kaiken uuden osaamisen ja merkinnät CV:ssä jonkin arvoiseksi, josta on hyötyä tulevaisuudessa. Tavallaan se osaaminen on mulle yhdenlainen sijoitus.

Tämä nyt oli tosiaan vain esimerkki toisenlaisesta lähestymisestä. Voi olla että olen vain sen verran hyväntahtoinen, etten osaa pitää puoliani tai epäillä kusetusta.

Jep, samaa mieltä siitä ettei varmasti joka paikassa toimi, kyllä tähänkin maahan kaikenlaista porukkaa löytyy. Itse pyrin siihen että en ärsytä ketään vaan nimenomaan pyrin viemään rakentavasti asioita eteenpäin. Tivaaminen voidaan kokea helposti uhkaavaksi ja ärsyttäväksi. Pisimmillään tein 2,5 vuotta uutta vastuullista hommaa ilman tittelin tai palkan muutosta. Sitten se palkittiin meko mukavasti, kun asia katsottiin hyväksi ja tieto meni eteenpäin johtoportaassa. En kokenut vääryyttä tänä aikana, koska lasken kaiken uuden osaamisen ja merkinnät CV:ssä jonkin arvoiseksi, josta on hyötyä tulevaisuudessa. Tavallaan se osaaminen on mulle yhdenlainen sijoitus.

Tämä nyt oli tosiaan vain esimerkki toisenlaisesta lähestymisestä. Voi olla että olen vain sen verran hyväntahtoinen, etten osaa pitää puoliani tai epäillä kusetusta.

Vähän samanlaisessa tilanteessa kanssa olin vielä vajaa pari vuotta sitten. Meidän organisaatiossa ongelma oli se että asioita on vaikeampi viedä eteenpäin jos rooli / titteli ei ole oikealla tasolla. Myöskin jos rooliin liittyy esim. muiden työntekijöiden ohjaamista (jotka siis työkavereita) tmv. on se hankalampaa kuin siinä tapauksessa että myös tehtävänkuvaan (ja sitä kautta esim. nimikkeeseen) tämä on kirjattu ja mandaatti siihen annettu. Itse jouduin kautta rantain tekemään ohjausta kun en varsinaisesti esimies ollut. Em. teki hommasta huomattavasti raskaampaa ja työläämpää, kuin nyt kun status on asianmukainen (tai ainakin lähempänä oikeaa).

Voi olla että ongelmana vaan valtiolla.

Joutuu tekemään kompromisseja sijainnin kanssa, että pääsee Suomeen parissa tunnissa. Meidän pariskunta on ollut ihan tyytyväinen ja se riittää.

Onko käynyt mielessä, että se pk-seudun DI saattaa niin ikään olla tyytyväinen? Siis se jonka palkka on suunnittelualalla pienempi kuin jonkun palkka Saksassa ei suunnittelualalla jonka palkka on pienempi kuin jonkun palkka Jenkeissä mahdollisesti suunnittelualalla. Onko muuten VAG paras?

Onko käynyt mielessä, että se pk-seudun DI saattaa niin ikään olla tyytyväinen? Siis se jonka palkka on suunnittelualalla pienempi kuin jonkun palkka Saksassa ei suunnittelualalla jonka palkka on pienempi kuin jonkun palkka Jenkeissä mahdollisesti suunnittelualalla. Onko muuten VAG paras?

Saattaa toki, valitettavan paljon vain kuulee/lukee tyytymättömyyttä Suomen taloudelliseen tilaan ja kalleuteen, varsinkin Helsingin. Palkat saisivat olla hintatason kanssa linjassa hyvän ostovoiman saavuttamiseksi. Mielestäni DI:n pitäisi tienata Suomessa enemmän, kuin näköjään tällä hetkellä tienaavat. Miten VAG liittyy palkka-keskusteluun? Mitkäs ovat omat lukusi kun nyt päätit tähän ketjuun tulla kommentoimaan?

Saattaa toki, valitettavan paljon vain kuulee/lukee tyytymättömyyttä Suomen taloudelliseen tilaan ja kalleuteen, varsinkin Helsingin. Palkat saisivat olla hintatason kanssa linjassa hyvän ostovoiman saavuttamiseksi. Mielestäni DI:n pitäisi tienata Suomessa enemmän, kuin näköjään tällä hetkellä tienaavat. Miten VAG liittyy palkka-keskusteluun? Mitkäs ovat omat lukusi kun nyt päätit tähän ketjuun tulla kommentoimaan?

Mun mielestä on väsynyttä verrata suunnitteluhommien alkupalkkaa Suomessa muiden hommien alkupalkkaan jossain muualla. Suunnitteluhommissa palkanmaksu ensimmäisenä (tahi useampana) vuonna kun on varsin lähellä hyväntekeväisyyttä.

Itsellä Suunnitteluhommissa n. 3k€/kk kaukana pk-seudusta, koulutuksena alempi korkea-aste.

VAG liittyy palkkoihin yhtä tiiviisti kuin välimatkat Saksan, Helsingin ja Jenkkilän välillä.

Itselläni on ollut sellainen tapa toimia, että otan hommia ja vastuuta lisää mielelläni, mutta en edes keskustele palkasta alkuun ollenkaan. Toki jos sitä tarjotaan niin otan vastaan. Luotan siihen että vastuu ja osaaminen maksaa itsensä takaisin jollain aikavälillä. Olen kyllä asennoitunut niin, että jos ei palkka nouse jollain aikavälillä ja vastuuta tulee merkittävästi lisää, niin sitten vaihdan toiseen työpaikkaan, josta saan sitten sen kartutetun osaamisen mukaisen palkan.

Tämä strategia on toiminut niin, että olen saanut useita palkankorotuksia ja vain kerran on tarvinnut vaihtaa paikkaa. Palkasta olen maininnut pomolle vain pari kertaa, että siitä pitäisi keskustella, mutta en ole kertonut mitään summaa tai ruennut jänkkäämään, jos vastaus on ollut ei. Joka tapauksessa 9 vuoden aikana palkka on noussut 1700 euroa /kk + indeksit ja muut yleiset korotukset.

Vähän sama strategia menossa, tosin kun tehtävänimike vaihtui niin pyysin suoraan lisää palkkaa. Vastuu kasvoi sen verran paljon ja sen pitää kyllä näkyä jossain. Uusia asioita tulee opittua koko ajan ja kyllähän nekin jollain aikavälillä pitää huomioida palkassa, jos ei nykyisessä niin sitten seuraavassa paikassa. Kaikesta ei kuitenkaan olla heti pyytämässä korotusta. Palkan suhteen ajattelin seuraavan kerran jotain mainita kesän jälkeen kun tuotejulkistuksia on saatu rullattua ulos ja muut hommat alkaneet selkeästi tuottamaan tulosta.

Itselläni on ollut sellainen tapa toimia, että otan hommia ja vastuuta lisää mielelläni, mutta en edes keskustele palkasta alkuun ollenkaan. Toki jos sitä tarjotaan niin otan vastaan. Luotan siihen että vastuu ja osaaminen maksaa itsensä takaisin jollain aikavälillä. Olen kyllä asennoitunut niin, että jos ei palkka nouse jollain aikavälillä ja vastuuta tulee merkittävästi lisää, niin sitten vaihdan toiseen työpaikkaan, josta saan sitten sen kartutetun osaamisen mukaisen palkan.

Tämä strategia on toiminut niin, että olen saanut useita palkankorotuksia ja vain kerran on tarvinnut vaihtaa paikkaa. Palkasta olen maininnut pomolle vain pari kertaa, että siitä pitäisi keskustella, mutta en ole kertonut mitään summaa tai ruennut jänkkäämään, jos vastaus on ollut ei. Joka tapauksessa 9 vuoden aikana palkka on noussut 1700 euroa /kk + indeksit ja muut yleiset korotukset.

Palkitsemistakin on monenlaista, mainitaan nyt vaikka kaveri joka on eräässä isossa puljussa töissä, hänelle sanottiin ihan suoraan että älä Jamppa stressaa yyteistä sä olet paikkasi ottanut ja nimenomaan sillä että on haalinut itselleen kaikenlaista hommaa, ei mun mielestä ollenkaan huono tilanne nykypäivänä.
Sama kaveri sanoi että eipä ne yyteetkään paljon pelota kun voi koulutodistuksen lisäksi iskeä CV:hn 5 eri asiantuntija hommaa enemmän kuin muut duuni kaverit.

Palkitsemista voi myös olla se että 5v päästä just sut valitaan johonkin hyvään hommaan tai kokeiluun, esimerkiksi frendi tekee päivystyksiä ainoana työpaikallaan , lisää liksaa vähemmän duunia.

Miettinyt omankin uran kannalta, hitto kun jaksaisi lähtee opiskelemaan niin 1.5vuotta ja olisi sellainen cv että käytännössä voisin kävellä mihin vaan firmaan töihin jotka toimivat omalla alallani. Ja tuskin tarvitsisi ihan kauheasti alihinnoitella palkkatoiveita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No ei ne näköjään siellä Saksassakaan sitten kovin kilpailukykyisiä ole, jos vertaa mitä maailmalla maksetaan.

Sinne maailmalle on erittäin vaikea saada viisumeita ja saksaan senkun menee vaan, ei mitään hankalia ja vaikeita viisumiprosesseja.

Varmaan sinne 150-200 k euron amerikkaduuneihin olisi lähtijöitä mutta viisumien kanssa viimeistään tökkää.
Toki sitten näissä Persianlahden veroparatiisivaltiossa on enemmän realismia suomipojalle kuin Floridassa vaikka sä sinne oletkin päässyt, useimmat ei sinne tule pääsemään.

Mun mielestä on väsynyttä verrata suunnitteluhommien alkupalkkaa Suomessa muiden hommien alkupalkkaan jossain muualla. Suunnitteluhommissa palkanmaksu ensimmäisenä (tahi useampana) vuonna kun on varsin lähellä hyväntekeväisyyttä.

Näinpä. Tosin menot kun ovat vielä opiskeluaikojen tasolla, niin pärjää vallan mainiosti ja laitteet minkä parissa työskentelen erittäin mielenkiintoisia.

Onko pakkotoiston suunnittelijoilla sitten tietoa palkkakehityksestä? Onko ainoa tapa päässä 4000-5000 e/kk tuloihin vaihtamalla hommat projektipäälliköksi ja siitä eteenpäin, vai onko realistista tuotekehitys/suunnittelu hommissa odottaa tälläistä kehitystä n. 5-10 vuoden sisällä?

Nää on vähän mutuja joten joku korjatkoon jos näkee tarpeen..

Jos suunnittelutoimistoissa halutaan päästä tonne viiteen ni se vaatii jotain varsin spesiaalia osaamista (jolle on kysyntää) ja duunit on sitten ehkä enemmän olemassa olevien ongelmien ratkontaa tai vaativien kohteiden tuotekehitystä tahi koulutusta. En usko, että vitosta maksetaan perustason suunnitteluhommista vaikka kuinka ässä niissä olisit ja kokemusta se 10v.

Jos taasen funtsitaan, että olet sen 5-10 vuotta suunnittelutoimistoissa ja siitä hakeudut tilaajapuolelle jollain ryhmäveturitittelillä tms niin vitonen on äkkiä rikki ja tuo voisi DI:llä olla varsin todennäköinen polku.

Varmaan sinne 150-200 k euron amerikkaduuneihin olisi lähtijöitä mutta viisumien kanssa viimeistään tökkää.

Monella naista firmoista on kehityslafkat myos Euroopassa. Esimerkkina, vaikka Google jonne voi hakea eurooppalaisena ja kevaalla laittavat sitten H-1B viisumin arvontaan, jolloin tyo voi alkaa lokakuun alussa. Haastattelut pitaisi lapaista ja tarjous saada suurin piirtein helmikuussa. Jos ei viisumiarvonnassa natsaa, niin pistavat yleensa aloittamaan Zurichiin ja sielta joko kahden vuoden tyoskentelyn jalkeen haetaan siirto L-1 viisumilla tai onnistutaan seuraavana vuonna saamaan H-1B. Google esim. laittaa L-1:n tai H-1B:n saaneelle tyontekijalle heti Green Card anomuksen vireille. Jos on tohtorin paperit, niin suomalainen saa kortin kateen vahan yli vuoden odottelulla.

Eli kylla sinne paasee, jos vaan lapaisee haastattelut. Ongelma on pitkalti, etta jos nettisivulle dumppaa CV:nsa, niin niita tulee 100000 kuukaudessa. Toisaalta voi esim. LinkedIn:n kautta katsoa jos loytaisi jonkun tutun tutun, joka on toissa firmassa johon haluaisi. Esim. teknologiafirmat takaavat puhelinhaastattelun, jos insinoori suosittelee toista insinooriksi. Usein ihan mielellaan jopa suositellaan toista suomalaista, jos tama vaikuttaa taysipaiselta ja osaavalta, koska jokainen suositus joka johtaa palkkaukseen tuo insinoorille vahan firmasta riippuen noin 5000 dollarin bonuksen.

Joutuu tekemään kompromisseja sijainnin kanssa, että pääsee Suomeen parissa tunnissa. Meidän pariskunta on ollut ihan tyytyväinen ja se riittää.
Jos pelkkä alkupalkka on tärkein valintakriteeri, niin en minä ainakaan sinne Saksaan jaksaisi lähteä tuon muutaman hassun satasen takia. Meidän perhe oli Suomessa varsin tyytyväinen Suomen alkupalkoilla työskennellessä.

Näinhän se taitaa olla. Olisiko muuten teidän perän alkupalkoista mitään esimerkkejä heittää, esim. tekniseltä alalta?
Alkupalkka on hyvin pitkälti riippuvainen lokaatiosta ja alasta. Työkaveri suoraan koulunpenkiltä (masters tason tutkinto) ja hänen alkupalkka suunnitteluhommissa taisi olla jotain siinä 6000 kieppeillä kuukaudessa. Kaikenlaisia bonareita saattaa tulla vielä tonnin verran lisää kuussa.

Jos pelkkä alkupalkka on tärkein valintakriteeri, niin en minä ainakaan sinne Saksaan jaksaisi lähteä tuon muutaman hassun satasen takia. Meidän perhe oli Suomessa varsin tyytyväinen Suomen alkupalkoilla työskennellessä.

Ehkei siinä palkkaansa tuplaa/triplaa kuten usassa, mutta ei vaadita viisumia.

Ei autoveroa / eli saa enemmän vastinetta rahalle
Halvempi hintataso ja edelleen enemmän vastinetta rahalle
Seikkailullisuus: ennemmin Alpit kuin Vantaa

Harrastukset: jos tykkää lasketella kannattaa muuttaa lähelle Itävaltaa
Jos purjehtia, jonnekin vaikka Maltalle jossa voi harrastaa ympäri vuoden
Jos hienot autot nappaa: jonnekin missä ei ole autoveroa, vaikkapa Ruotsiin
Jos kulttuuri: vaikka Wieniin tai Pariisiin vs. Espoo tai Lahti
Jos kotimainen jääkiekko: Lappeenrantaan!

Syitä lähteä on varmaan muitakin kuin palkka 2800-->4000 e
Ei kaikki saa viisumia usaan ja 20 k e / kk

Toki saa sitä asua missä huvittaa, muuttaa vaikka Ivaloon jos tykkää poroista ja pilkkimisestä. Saamelaisnaisetkin on varsin hotteja versioita.

E: ainakin toistaiseksi Etelä-Saksassa työttömyys on ihan toista kuin Suomessa.. Ja jos työttömyys on suurta on riski yt:stä suurempi kuin siellä missä menee paljon paremmin

^-- kun vielä opit sisäistämään lukemasi niin puhuin pelkästä alkupalkasta valintakriteerinä. Sitähän tässä alunperin kommentoitiin kuinka huono se on Suomessa.

^-- kun vielä opit sisäistämään lukemasi niin puhuin pelkästä alkupalkasta valintakriteerinä. Sitähän tässä alunperin kommentoitiin kuinka huono se on Suomessa.

Siks mä varmaan kökin täällä Suomessa ja sä olet siellä Amerikassa kun olet vaan niin paljon parempi ihminen

Siis onhan suomen palkat huonoja jos otetaan mukaan esim se että täällä hintataso on ~30% korkeampi kuin siellä Saksassa
Varmaan mä sitten vaan olen maan matonen herran ameriikan herran jaloissa nii

E: ja se muutama satanen tekee äkkiä vuositasolla tonneja ja taas vaikkapa sijoitettuna 500 e /kk vs nolla ee / kookoo tekee viidessä-kymmenessä vuodessa kohtuullisen omaisuuden.
Lisäksi vielä se kustannustaso joka suomen pk-seudulla on korkeampi kuin saksassa

Miksi et sitten lähde sinne Saksaan jos siellä on kaikki niin paljon parempaa ja sinne pääseminenkin kerta niin helppoa?

Itsehän vain kommentoin tuota Matin kritisointia Suomen suunnittelijan alkupalkasta. Totesin vaan, ettei sekään nyt niin kummoinen ole jos maailmalle vertaa. Asumiskulut, verotus ja ostovoima Jenkeissä nyt on vielä sitten oma lukunsa, vaikka verrattuna sinne Saksaan. Veroja taisin viime vuonna maksaa noin 8%:a ja jopa saksalaiset autot ovat täällä halvempia. Taloudellisesti vielä järkevämpää olisi lähteä esimerkiksi Saudeihin tai opiskella joksikin muuksi kuin insinööriksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom