Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Käven tiistaina henkilöstöpalvelun haastattelussa. Kerroin palkkatoiveeni ja ne kysyi jos olen valmis tekemmän töitä pienemmällä palkalla 3kk ennen kuin siirryn työnantajan palkkalistoille ja sanoin kyllä. Pääsin eilen juttelemaan työnantajan kanssa ja tänään soitettiin minulle että paikka on minun mutta mun pitäisi tehdä töitä pienemällä palkalla 6kk ja sitten "katsotaan jos ne on tyytyväisiä niin palkka nousee". Tuntuu vähän siltä että mua on pissattu linssiin. Palkka alussa olisi sama kuin minulla on nyt ja myöhemmin 300e isompi mutta kilometrejä tulisi 60km enemmän kuin nyt. Kannattaako? Työ ei oikein kiinnosta eikä nykyinenkään työpaikka kiinnosta, tuntuu vähän siltä että riski on liian iso kuin olen ollut samassa paikassa nyt 5v ja työmatka on lyhyt. Järki sanoo ei, periaatteessa se tarkoittaisi +300€/kk ja + 60km työmatkaa/päivä.

No tota, tää on vähän taas tätä itteensä. Urakehityksen takia joo, ehkä. Mutta kuulostaa kyllä just sille mitä mulle tehtiin just. Haluutko tarttua tähän upemaan mahdollisuuteen ja jos tulosta syntyy niin sitten sitä ja tätä ja tota. No tulosta suntyi ja se tää ja tuo jäi saamatta ja sitten oli pakko puhaltaa koko peli poikki ja palata vanhaan.

Että olen senverran kyyninen ja väitän että kusetuksen makua on ja varaudu siihen että jollakin verukkeella teet samalla liksalla tai lähes samalla vielä vuosien päästäkin. Mikään ei velvoita nostamaan sitä palkkaa jos sitä ei kirjallisesti ole sovittu, kahdenkeskisillä suullisilla sopimuksilla voisi pyyhkiä perseen jos olisi edes se paperi, mutta kun ei sillä tee edes sitä.

Käven tiistaina henkilöstöpalvelun haastattelussa. Kerroin palkkatoiveeni ja ne kysyi jos olen valmis tekemmän töitä pienemmällä palkalla 3kk ennen kuin siirryn työnantajan palkkalistoille ja sanoin kyllä. Pääsin eilen juttelemaan työnantajan kanssa ja tänään soitettiin minulle että paikka on minun mutta mun pitäisi tehdä töitä pienemällä palkalla 6kk ja sitten "katsotaan jos ne on tyytyväisiä niin palkka nousee". Tuntuu vähän siltä että mua on pissattu linssiin. Palkka alussa olisi sama kuin minulla on nyt ja myöhemmin 300e isompi mutta kilometrejä tulisi 60km enemmän kuin nyt. Kannattaako? Työ ei oikein kiinnosta eikä nykyinenkään työpaikka kiinnosta, tuntuu vähän siltä että riski on liian iso kuin olen ollut samassa paikassa nyt 5v ja työmatka on lyhyt. Järki sanoo ei, periaatteessa se tarkoittaisi +300€/kk ja + 60km työmatkaa/päivä.

Noh, toi >5 vuotta sama painaa aika paljon, kuitenkin +300€/kk ja 30 km työmatkaa lisää/sivu , työ samaa shittiä, ottaisin silläkin riskillä ettet saata saadakkaan palkankorotusta uudessa työpaikassa, kuitenkin lupaus, jopa heiveröinen on parempi kuin se mitä nyt teet. Noitten toisten kokemiin en paljon painoa-arvoa laittaisi tässä tapauksessa, kaikea saattaa sattua.

Rahaa, jos miettii, ei ehkä kannata? Ite ajelin 70km päivässä työmatkaa puoli vuotta bensa-autolla ja ei ollu halpaa muuten sekään. Joka viikko sai pistää tankin täyteen, joten kyllä bensaan meni kuussa varmasti toi 300e tai yli.Toki oli myös muuta ajoa ku työmatkat mut kuitenkin. Saahan niitä sit joskus verotuksessa, mut ei se siinä hetkessä auta yhtään.

Kovakulutuksellinen auto sinulla. Jos 70 km työmatka / pvä. Se kertaa keskimääräiset työpäivät per / kk 21,5 pvää, =1505 km. Oletetaan kulutus 8 ltr a 1.6 € / 100 km, tekee 12.8 € / 100 km, se kertaa 15,05 tekee 192.64 € ( eli reilu satkulla omaa ajoa per kk muuttaa tilannetta aika paljon)

Meneehän noihin matkoihin polttoainetta, rengaskulut, aika jne. muttei niitä kannata paisutellakkaan. Esimerkki kertoo, miten suurista summista puhutaan jos otetaan vain mutuarviot. heti satku kuussa ja 1100 vuoteen ( kesälomakuukausi vähennetty) Saattaahan toki olla, että esimerkkitapaus ajelee töihin paljon kuluttavalla autolla :)

:offtopic: Itse olen aina joutunut ajamaan työmatkaa, kun ei kotikulmilla töitä ja rakennusala. Pidän tuollaista 50 km sivu lyhyenä :O

Jos asenne työnantajalla on tuo jo työhön otossa niin varaudu siihen että sua höylätään kuivana kakkoseen myös tulevaisuudessa.

Se on sama kuinka tiukkoja sopimuksia tehdään mutta niistä pidetään kans sitten kiinni puolin ja toisin. Ei mitään sit vielä yksi pikku juttu...

Jos asenne työnantajalla on tuo jo työhön otossa niin varaudu siihen että sua höylätään kuivana kakkoseen myös tulevaisuudessa.

Se on sama kuinka tiukkoja sopimuksia tehdään mutta niistä pidetään kans sitten kiinni puolin ja toisin. Ei mitään sit vielä yksi pikku juttu...

Juuri näin. Ottaa paikan jos ottaa mutta VARAUTUU tähän, sillä se on jopa todennköistä että vähän tulee lipsumaan lupausten toteuttaminen.

Toisinpäin sitä lipsumista tuskin suvaitaan?

Mulla siis kävi niin että lähdin työnjohtajatksi niiden lupausten varjossa. Tulokset oli selviä, liksaa ei kuulut. Kissa pöydälle ja hommia ei sitten enää tarvinnut tehdä, ei tarvetta työnjohtajalle. No nyt sitä haetaan ulkoa...

... ja fakta se että ei sitä ulkoa saa hinnalla minkä minä pyysin, ei ainakaan sellaista joka oikeasti jostain jotain tietää. Sen lisäksi menee ainakin vuosi tai kaksi että pystyy oikeasti tuossa työssä johtajaan + että ulkoinen rekry on aina riski ja voi olla ettei hommat mene ikinä siihen mitä tuolla haetaan.

Tämä homma kaatui ihan puhtaasti yhden ihmisen egoon tai sitten se oli vain kusetus. Tietää en saa varmaan ikinä.

Mutta olkaa helvetin varovaisia kun luotatte noihin ympäripyöreisiin lupauksiin. Varautukaa siihen että ei tule ikinä niin sitten ei tartte lähtee ovet paukkuen.

2 700 €/ kk. Vastavalmistunut insinööri ja suunnittelutöitä. Sopimuksessa lisäksi satasen nousut kahden päivämäärän jälkeen. Mielestäni ihan ok liksa, kun todellisuudessa ei ole yhtikäs mitään näyttöä ja toisaalta tällä alueella moni firma tarjoaa paljon huonompaakin liksaa. Lisäksi vakituinen sopimus, joten olen tyytyväinen tähän.

2 700 €/ kk. Vastavalmistunut insinööri ja suunnittelutöitä. Sopimuksessa lisäksi satasen nousut kahden päivämäärän jälkeen. Mielestäni ihan ok liksa, kun todellisuudessa ei ole yhtikäs mitään näyttöä ja toisaalta tällä alueella moni firma tarjoaa paljon huonompaakin liksaa. Lisäksi vakituinen sopimus, joten olen tyytyväinen tähän.

Tosta on hyvä lähteä kehittymään niin palkassa kuin osaamisessa.

[]
Jo en ota sitä paikkaa.Työ olisi ollut parempi kun nyt mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kiinnostava.
Olen ennenkin kuullut tapauksista kuin työnantaja on luvannut korotuksia ja ylennyksiä mutta unohtanut lupaukset

Juuh. Jos luvataan niin kannattaa sitten vaatia kirjallisena. Ja jos on jotain "jos oot pärjännyt tarpeeksi hyvin"-ehtoja, niin sitten pitää olla mitattavia asioita ja selvät rajat onnistumisen merkiksi. Muuten taitaa työntekijä jäädä aina ottavaksi osapuoleksi..

Laitetaas nyt sit jotai omia palkkajuttuja kans. KTM:n paperit pari vuotta sitten ja heti "kesätöihin" 2100e/kk, kesän jälkeen muuttui sijaisuudeksi 2300e/kk, vuodenvaihteen jälkeen vaihdoin firman sisällä hommia ja sain toisen sijaisuuden 2800e/kk+vähän lisiä, vuoden sijaisuuden jälkeen sain vakkaripaikan ja palkka nyt 3000e/kk+lisät. Päälle vielä 4-5% vuosibonarit. Bonareineen ja lisineen tulee/tuli bruttona keskimäärin peruspalkka + noin 200e/kk.

Hommat vastaavat hyvin vähän koulutustani mutta töissä on suurimmaksi osaksi ajasta ihan hauskaa ja uusia juttuja oppii lähes päivittäin. Tiimi tekee sen verran niche juttuja ettei tähän voi oikeastaan kouluttaa itseään etukäteen, mikä näkyykin tiimijäsenten taustoista kun jokaisella on joku ihan eri koulutus. Asiakasrajapinnassa teen IT-hommia (konffausta, deploymenttia ja näiden ylläpitoa/etätukea). Ihan tyytyväinen olen kun sain jäädä kotikaupunkiini kun lähes kaikki kaverini joutuivat muuttamaan töiden perään pk-seudulle.

Tosta on hyvä lähteä kehittymään niin palkassa kuin osaamisessa.

Tuo on aika paljolti komennustyötä ulkomaille, mikä on näin nuorena kollina ihan hyvä homma. Nyt ei ole esteitä reissaamiselle, saa kv-kokemusta ja tulevaisuudessa on työnhaussa taas yksi valtti enemmän. Tuleehan niistä komennuksista toki myös ihan tuntuvasti päivärahaa, mutta tärkeintä tässä vaiheessa on työkokemus ja osaamisen kehittäminen. Sen verran täytyy vielä hurskastella, että noin 10% samalla luokalla opiskelleista on onnistunut saamaan vakisopparia ja työllisyys yleensä ehkä noin 20%. Mieltä lämmittää, kun saa palkinnon siitä, että on oikeasti nähnyt vaivaa kesätöiden suhteen, eikä ole mennyt sieltä, missä aita on matalin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kovastihan nuo huutelee, että metsäalalta jää eläkkeelle paljon (n. 8000 henkeä) seuraavan 10 vuoden aikana, joten uusia työntekijöitä tarvitaan. Tiedä sitten mikä tilanne oikeasti on tulevaisuudessa.
Niin huutelee... Ongelmana taitaa olla joku delegointivimma kun meille on myös suurten metsäfirmojen seminaareissa ilmotettu ettei todellakaan palkata samaa mälliä ihmisiä töihin vaan joku tietty pieni prosentuaalinen osuus. Ehkäpä metsähommia olisi kosolti enemmän ulkomailla sitten....! Kanadaan siis!

Ainakin 10 viimeistä vuotta on huudeltu alalla kuin alalla että kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin sitten on hommia tarjolla. Silti minusta nimenomaan suorittavan portaan duuneja on vähemmän avoinna, pl. hoiva-alalla, kuin ennen. Tätä se on se teollisuuden alasajo suomessa...

90-luvun alusta lähtien on huudettu tulevasta työvoimapulasta. Voin sanoa ettei ole tulossa. Ainoat alat Suomessa jossa on työvoimapula on sellaiset jossa palkka niin pieni että paremmin saa kun istuu kotona ja räkii kattoon!

Ei mulla suoraan sanottuna olisi mitaan sita vastaan, etta koodaisi yon ja kittaisi kaljaa vahan siina sivussa tyokavereiden kanssa. Veikkaan tosin, etta yksi yo koodausta vaihtuisi kahden paivan vaimon nalkuttamiseen. ;)

Menisi niin että yö koodattaisiin, siitä yritettäisiin palautua järkiinsä pari päivää ja töihin päästessä pää märkänä korjataan kaljapäissään tehdyt virheet. :)
Kerran valvoin yön yhden harkkatyön kanssa, oli aika kovaa hommaa se.

Vähän epäilen kyllä ettei missään yön yli häkätä. Ehkä tunti-pari ihmetellään jotain, sitten juodaan ja syödään pitsaa, surffataan netissä ja mennään nukkumaan.

Palkka 3200 e/kk + lounasetu, puhelin ja adsl kotiin.
Tammikuussa valmistunut konetekniikan DI, mekaniikkasuunnittelua keskisuuressa kansainvälisessä yrityksessä pk-seudulla.
Taustalla 1 kesätyö suunnittelua, diplomityö ja 6kk harjoittelijana (2600 e/kk) nykyisessä firmassa.

Onkohan metsäalalla ihmisiä töissä ylipäätään, tienaakohan ne edes mitään...? :confused:

Metsäala aika laaja käsitys nykyään, laajempi kuin moni kuvittelee. Palkkataso vaihtelee tyypillisesti 2 000 - 5 000 € riippuen tehtävästä ja nimikkeestä. Metsänhoitoyhdistyksessä neuvojana ehkä joku 2 500 - 2 700 €/kk + kilsat. Puunostajana hyvällä alueella menee yli 3 000, voi mennä pitkällekin yli. Itse olen ollut juurikin yhdistyksellä ja yhdellä suurella metsäfirmalla Kuljetusesimiehenä. Palkka oli silloin 2 500 €/kk mutta siitä on jo 5 vuotta, palkat päivittyneet varmaankin lähemmä 3 000 €/kk.

Nykyään olen metsätaloudenharjoittaja, pyrin ottamaan metsästä sen n. 30 - 40 000 €/vuosi. Työtä pitää tehdä paljon ja tuntipalkka ei kummoiseksi jää mutta kaikista asioista huolimatta (nyt esim.sairaslomalla aivoinfarktin ja aivokuoren repeämän johdosta) en kuvittelisi tekeväni muuta työtä.

En tiedä moto- ja ajokonekuskien palkkoja mutta ainakin täällä idässä osaavat motokuskit tienaavat ihan kivasti. Sillä on motokuskeja ja on "motokuskeja". Kertokoot joku tekevä paremmin.

Palkka 3200 e/kk + lounasetu, puhelin ja adsl kotiin.
Tammikuussa valmistunut konetekniikan DI, mekaniikkasuunnittelua keskisuuressa kansainvälisessä yrityksessä pk-seudulla.
Taustalla 1 kesätyö suunnittelua, diplomityö ja 6kk harjoittelijana (2600 e/kk) nykyisessä firmassa.

Ei noi suunnittelijoiden palkat kovin kilpailukykyisiä ole Suomessa edes pääkaupunkiseudulla, kansainvälisessä firmassa. Aloitin täällä Saksassa koneinssinä yli 2,5 vuotta sitten, en suunnitteluhommissa, muutaman satasen korkeammalla palkalla suoraa koulunpenkiltä ja tyttöystävä aloitti tasasummasta 4000€, automaatiotekniikan DI.

Juuri näin. Ottaa paikan jos ottaa mutta VARAUTUU tähän, sillä se on jopa todennköistä että vähän tulee lipsumaan lupausten toteuttaminen.

Toisinpäin sitä lipsumista tuskin suvaitaan?

Mulla siis kävi niin että lähdin työnjohtajatksi niiden lupausten varjossa. Tulokset oli selviä, liksaa ei kuulut. Kissa pöydälle ja hommia ei sitten enää tarvinnut tehdä, ei tarvetta työnjohtajalle. No nyt sitä haetaan ulkoa...

... ja fakta se että ei sitä ulkoa saa hinnalla minkä minä pyysin, ei ainakaan sellaista joka oikeasti jostain jotain tietää. Sen lisäksi menee ainakin vuosi tai kaksi että pystyy oikeasti tuossa työssä johtajaan + että ulkoinen rekry on aina riski ja voi olla ettei hommat mene ikinä siihen mitä tuolla haetaan.

Tämä homma kaatui ihan puhtaasti yhden ihmisen egoon tai sitten se oli vain kusetus. Tietää en saa varmaan ikinä.

Mutta olkaa helvetin varovaisia kun luotatte noihin ympäripyöreisiin lupauksiin. Varautukaa siihen että ei tule ikinä niin sitten ei tartte lähtee ovet paukkuen.

Itselläni on ollut sellainen tapa toimia, että otan hommia ja vastuuta lisää mielelläni, mutta en edes keskustele palkasta alkuun ollenkaan. Toki jos sitä tarjotaan niin otan vastaan. Luotan siihen että vastuu ja osaaminen maksaa itsensä takaisin jollain aikavälillä. Olen kyllä asennoitunut niin, että jos ei palkka nouse jollain aikavälillä ja vastuuta tulee merkittävästi lisää, niin sitten vaihdan toiseen työpaikkaan, josta saan sitten sen kartutetun osaamisen mukaisen palkan.

Tämä strategia on toiminut niin, että olen saanut useita palkankorotuksia ja vain kerran on tarvinnut vaihtaa paikkaa. Palkasta olen maininnut pomolle vain pari kertaa, että siitä pitäisi keskustella, mutta en ole kertonut mitään summaa tai ruennut jänkkäämään, jos vastaus on ollut ei. Joka tapauksessa 9 vuoden aikana palkka on noussut 1700 euroa /kk + indeksit ja muut yleiset korotukset.

Itselläni on ollut sellainen tapa toimia, että otan hommia ja vastuuta lisää mielelläni, mutta en edes keskustele palkasta alkuun ollenkaan. Toki jos sitä tarjotaan niin otan vastaan. Luotan siihen että vastuu ja osaaminen maksaa itsensä takaisin jollain aikavälillä. Olen kyllä asennoitunut niin, että jos ei palkka nouse jollain aikavälillä ja vastuuta tulee merkittävästi lisää, niin sitten vaihdan toiseen työpaikkaan, josta saan sitten sen kartutetun osaamisen mukaisen palkan.

Tämä strategia on toiminut niin, että olen saanut useita palkankorotuksia ja vain kerran on tarvinnut vaihtaa paikkaa. Palkasta olen maininnut pomolle vain pari kertaa, että siitä pitäisi keskustella, mutta en ole kertonut mitään summaa tai ruennut jänkkäämään, jos vastaus on ollut ei. Joka tapauksessa 9 vuoden aikana palkka on noussut 1700 euroa /kk + indeksit ja muut yleiset korotukset.

No good for you, sulla varmaan on joku hieno kuolutus ja olet ns "uralla". Silloin tuo ehkä toimii. Mutta jos on tällainen tavallinen tallaaja niin ei saa kuin niitä tyhjiä lupauksia ja toki sitä vastuuta. vielä kun on täällä keskellä Suomea jossa ei riesaksi asti ole työpaikkoja, niin ei paljon ole edes mihin vaihtaa. Eli kölin ali vedetään huolella jos ei heti vaadi liksaa tiskiin.

EDIT: Ja tästä paistaa varmasti katkeruus ja se paistaa jumalauta syystä. Homma meni niin että sain vastuuja lupauksia palkasta jos hommat hoituu ja tulosta syntyy. homma hoitui ja tulosta syntyi. Kaikki oli tyytyväisiä. No sitä palkkaa ei kuulunut, ei vaikka kävi kyselemässä. Kun tarpeeksi kyseli niin sitten loppui ne vastuuhommat vastauksella että sitä vakanssia ei tarvita, seuraava esimiesportaassa hoitaa.

No nyt siihen ollaan palkkaamassa uutta, tai vissiin palkattu jo tänään. tulee siihen mun hommaan. Ei siinä mitään, mutta se tulee siihen saatesanoilla että tulee laittamaan hommat kuntoon. Näkisi vaan. vuosi menee vähintään että näkee "koko kierroksen" ja voi ehkä jo ottaa oikeasti vastuuta ja tehdä ratkaisuja ja organisoida, tämä mikäli on edes pätevä siihen.

Ihan varmasti vielä odottavat että minä perehdytän sitä. Siinä kohtaa haistatan vitut.

Ja joo, lähtisin kyllä vaikka saatana samantien jos olisi se mihin lähtisi. Tässä perheellisenä ja velallisena ei vaan sanota ittee irti ja jäädä kotiin räkimään kattoon (karenssissa) miettien että mitä sitä tekisi. Kun ei ole niitä duuneja ja kun ei ole tajunnut pentuna opiskella hienoa tutkintoa, niin tässä sitä vittu ollaan nyt.

Että jos ei ole sitä mahdollisuutta aidosti ja oikeasti sanoa kiitos ja näkemiin ja seuraava ovi, niin älkää saatana uskoko mitään paskajuttuja siitä että tekemällä näin ja näin niiin saat joskus sitä ja tätä. se työantaja sen tietää että sulla ei jonoksi asti vaihtoehtoja ole. Liikaa on mulkkuja jotka käyttää tilaisuutta häikäilemättä hyväkseen. Mutta kyllä tämänkin paskan vielä edestään löytävät.

Riippuu ihan kokonaan työpaikasta miten suhtaudutaan tuohon ns. vapaaehtoiseen vastuunottamiseen. Työntekijän kannalta hyvästä ja huonosta on molemmista omakohtaisia kokemuksia.

Toinen ääripää on se, että jos työntekijä tivaa ylemmältä pomolta sitä esimiesvakanssia(ei välttämättä edes itselle, vaan vaatii vain että joku siihen nimetään), niin vastaus saattaa olla ei, ja kehoitus "tehdä tiimityötä". Koska pitäisi maksaa enemmän.
Eli jotenkin maagisesti esim.työntekijät keskenään sopivat mitä hommaa kukin tekee, ja koska kukin pitää vapaita ym. Ei se niin toimi. Jos joku ottaa tilauksia vastaan,
niin miten vitussa hän voi luvata miehiä jonnekkin, jos ei ole direktio-oikeutta. Ei mitenkään. Vitutuskäyrä tapissa.

Toinen ääripää on se, että menet uutena miehenä jonnekkin firmaan, ja alat kyselemään mitä tehdään, huomauttelemaan jotain ns. rakentavasti, ja pomo huomaa että huh huh, ensimmäinen ketä kiinnostaa mitä täällä tehdään, saat lisää vastuuta, ja parin kk päästä tuuraat tätä ko. pomoa työmaalla, saat lisää palkkaa ja saat tehdä ihan mitä haluat pääasia että homma toimii. Vitutuskäyrä nollassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom