Kyllä meillä olisi tuntiseurantaan systeemit ja tottakai esimiehen luvalla voi pitää vapaata. Ongelman ydin on siinä, että duunien määrä per päivä pysyy vakiona oli duunissa tai ei. Vapaata pidettyäsi onkin melkoinen vuori odottamassa ja jatkuvia ylitöitä tulee tehtyä että ihan kaikki deadlinet ei sujahtaisi ohitse. Pitäisi kai välittää vähemmän, mutta homman positiivinen puoli on se, ettei monella alalla voi koettaa valloittaa maailmaa.IronMind sanoi:No eivät nyt aivan kaikki. Eli kyllä aika harvassa on IT-firmat tässä maassa, jotka eivät anna "ilmaisia ylitöitä" pitää vapaina pois missään välissä, jos vain osoitat a) paljonko tunteja on ja b) milloin ne on tehty. Eli suomeksi: osaat pitää itse kirjaa ylityötunneista, jos firman sisäiset seurantasysteemit eivät moiseen tarjoa mahdollisuutta.
Duunimatkat sitten yhdistää ylitöiden ja vapaiden huonot puolet: sama läjä duunia kertyy toimistolle, mitä vapaalla ollessakin, mutta silti olet himasta poissa ja päivät kestää yleensä aamiaisesta illalliseen. Suomi on siitä kätevä maa, että tunnin aikaeron takia ehtii tehdä melkein missä tahansa Euroopan maassa täyden duunipäivän ja matkustaa vapaa-ajalla ees ja taas saman päivän aikana. Matkailu avartaa.
Ylihuomenna esimerkiksi teen entisen työehtosopimuksen mukaan 7,5 tuntisen päivän - Bernissä. Aamukone lähtee 7:35 ja paluulento on Vantaalla 23:25. Oma mielipiteeni on, että päivä kestää 18 tuntia ilman mitään kertoimiakin. Vapaana noita ei ehdi millään pitää, mutta muutaman kympin päiväraha on aika mitätön korvaus menetetystä vapaa-ajasta.
Suomi on IT-alan halpatyömaa. Missä tahansa suurinpiirten saman BKT:n omaavassa maassa on isommat tuloerot ja IT-alan paremmista hommista (ei rivikoodaus) maksetaan noin tuplasti kovempaa liksaa (brutto) kuin täällä. Veroprogressio ei myöskään syö kaikkea joten nettopalkoissa ja etenkin ostovoimassa erot sen kun kasvaa. Miten ihmeessä Suomessa voi kaikki maksaa niin helvetisti suhteessa palkkatasoon? Joku täällä kirjoitteli, että vika on mun työnantajassa, mutta itse syytän lähinnä tätä suomalaista yhteiskuntasopimusta ja valtiotalouden hoitoa.
Jos palataan takaisin alkuperäisaiheeseen, niin edelleen olen sitä mieltä, että vaihtaminen rakennusalalta IT-puolelle on taloudellisesta näkövinkkelistä sulaa hulluutta. Tän alan matalan tason hommat teetetään kohta kaikki Intiassa, Venäjällä, Virossa tms. ja siitä ylempänäkin on todella hyvä flaksi käynyt jos pääsee yhden miehen putkifirmalla saatavissa olevaan ansiotasoon 2-3 kertaisella työmäärällä tunneissa mitattuna. Elinikäisissä ansioissa jää anyway jälkeen, sillä IT-alalla koulun penkillä menee 5-7 vuotta lähinnä opintolainaa ansaiten. Peruskoulun aikana itse homman opetelleet ja lukioon menon sijaan kansainvälisesti menestyneen pelifirman perustaneet voi tällä alalla tehdä OK tiliä.