Palkat IT-alalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levetsu
  • Aloitettu Aloitettu
IronMind sanoi:
No eivät nyt aivan kaikki. Eli kyllä aika harvassa on IT-firmat tässä maassa, jotka eivät anna "ilmaisia ylitöitä" pitää vapaina pois missään välissä, jos vain osoitat a) paljonko tunteja on ja b) milloin ne on tehty. Eli suomeksi: osaat pitää itse kirjaa ylityötunneista, jos firman sisäiset seurantasysteemit eivät moiseen tarjoa mahdollisuutta.
Kyllä meillä olisi tuntiseurantaan systeemit ja tottakai esimiehen luvalla voi pitää vapaata. Ongelman ydin on siinä, että duunien määrä per päivä pysyy vakiona oli duunissa tai ei. Vapaata pidettyäsi onkin melkoinen vuori odottamassa ja jatkuvia ylitöitä tulee tehtyä että ihan kaikki deadlinet ei sujahtaisi ohitse. Pitäisi kai välittää vähemmän, mutta homman positiivinen puoli on se, ettei monella alalla voi koettaa valloittaa maailmaa.

Duunimatkat sitten yhdistää ylitöiden ja vapaiden huonot puolet: sama läjä duunia kertyy toimistolle, mitä vapaalla ollessakin, mutta silti olet himasta poissa ja päivät kestää yleensä aamiaisesta illalliseen. Suomi on siitä kätevä maa, että tunnin aikaeron takia ehtii tehdä melkein missä tahansa Euroopan maassa täyden duunipäivän ja matkustaa vapaa-ajalla ees ja taas saman päivän aikana. Matkailu avartaa.

Ylihuomenna esimerkiksi teen entisen työehtosopimuksen mukaan 7,5 tuntisen päivän - Bernissä. Aamukone lähtee 7:35 ja paluulento on Vantaalla 23:25. Oma mielipiteeni on, että päivä kestää 18 tuntia ilman mitään kertoimiakin. Vapaana noita ei ehdi millään pitää, mutta muutaman kympin päiväraha on aika mitätön korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

Suomi on IT-alan halpatyömaa. Missä tahansa suurinpiirten saman BKT:n omaavassa maassa on isommat tuloerot ja IT-alan paremmista hommista (ei rivikoodaus) maksetaan noin tuplasti kovempaa liksaa (brutto) kuin täällä. Veroprogressio ei myöskään syö kaikkea joten nettopalkoissa ja etenkin ostovoimassa erot sen kun kasvaa. Miten ihmeessä Suomessa voi kaikki maksaa niin helvetisti suhteessa palkkatasoon? Joku täällä kirjoitteli, että vika on mun työnantajassa, mutta itse syytän lähinnä tätä suomalaista yhteiskuntasopimusta ja valtiotalouden hoitoa.

Jos palataan takaisin alkuperäisaiheeseen, niin edelleen olen sitä mieltä, että vaihtaminen rakennusalalta IT-puolelle on taloudellisesta näkövinkkelistä sulaa hulluutta. Tän alan matalan tason hommat teetetään kohta kaikki Intiassa, Venäjällä, Virossa tms. ja siitä ylempänäkin on todella hyvä flaksi käynyt jos pääsee yhden miehen putkifirmalla saatavissa olevaan ansiotasoon 2-3 kertaisella työmäärällä tunneissa mitattuna. Elinikäisissä ansioissa jää anyway jälkeen, sillä IT-alalla koulun penkillä menee 5-7 vuotta lähinnä opintolainaa ansaiten. Peruskoulun aikana itse homman opetelleet ja lukioon menon sijaan kansainvälisesti menestyneen pelifirman perustaneet voi tällä alalla tehdä OK tiliä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
muzzi sanoi:
DI:n alkupalkka noin 2300-2500 E eli nyt tienaat lähes 5000 E kesätöissä - vau

itsellä kaksinkertaistui noin 3-4 vuotta valmistumisen jälkeen ja nyt (10+ vuotta valmiustumisen jälkeen) noin 4 kertaa alkupalkka (37.5 h per viikko) ja jos bonukset lasketaan mukaan vielä enemmän.
Eli 9200-10000e/kk ja 37.5 viikkotyötunnilla? Vau.

Dopey sanoi:
Veroprogressio ei myöskään syö kaikkea joten nettopalkoissa ja etenkin ostovoimassa erot sen kun kasvaa.
Kunnallisvero progressiiviseksi niin hommat hoituu :rock:

Dopey sanoi:
Kyllä meillä olisi tuntiseurantaan systeemit ja tottakai esimiehen luvalla Joku täällä kirjoitteli, että vika on mun työnantajassa, mutta itse syytän lähinnä tätä suomalaista yhteiskuntasopimusta ja valtiotalouden hoitoa.

Toki vikaa on molemmissa, mutta ei se Nokia nyt vaan saa synninpäästöä.

Mediaanialkupalkka nubialla on tietääkseni nykyään huonompi kuin siellä parjaamassasi Tietoenatorissa. Eikä liksoissa ole kuulemma isommin nostovaraa; ellei toimenkuva muutu, suurena palkankorotuksena pidetään kolmea prosenttia. Matalassa organisaatiossa etenemismahdollisuudet perustuvat kyynärpäihin ja sivuttaisiin siirtoihin. Firma tekee kyllä hyvää tulosta, eli toisella kädellä potkitaan vähän pois täysin järjettömiin projekteihin (esim ne kaulakorut) joutuneita ja toisella kädellä rekrytoidaan uusia työntekijöitä. Vanhoille sanotaan että nyt ei tule lisää liksaa, kun on näitä irtisanomisiakin, mutta hei älä valita, tulosbonus on tänä vuonna maksimi. Lisäksi nämä matkustamisjutut yms ovat ihan toista luokkaa kuin muissa firmoissa, koska Nokia nyt vaan on kansainvälisin IT-firmoistamme. On mielenkiintoista nähdä Nokian sijoitus työnantajana opiskelijoiden keskuudessa seuraavassa TEK:n tekemässä kyselyssä. En ylläty, jos ykkössija vaihtuu.

Toisaalta eiväthän opiskelijat tiedä ennen kuin itse näkevät ja kokevat.

Dopey sanoi:
Ongelman ydin on siinä, että duunien määrä per päivä pysyy vakiona oli duunissa tai ei. Vapaata pidettyäsi onkin melkoinen vuori odottamassa ja jatkuvia ylitöitä tulee tehtyä että ihan kaikki deadlinet ei sujahtaisi ohitse.

Joku tuossa jo totesikin, että jos yhtään aikoo edistyä urallaan, kannattaa TES unohtaa yksin tein. Allekirjoitan tuon.

Dopey sanoi:
Suomi on IT-alan halpatyömaa. Missä tahansa suurinpiirten saman BKT:n omaavassa maassa on isommat tuloerot ja IT-alan paremmista hommista (ei rivikoodaus) maksetaan noin tuplasti kovempaa liksaa (brutto) kuin täällä. Veroprogressio ei myöskään syö kaikkea joten nettopalkoissa ja etenkin ostovoimassa erot sen kun kasvaa.

Nyt menee vähän :offtopic: mutta en malta olla avautumatta: pelkkä veroprogressio ei riitä tässä demareiden keitaassa. Huomasin kantapään kautta, että progressio on läsnä myös lasten päivähoidossa. Muutimme perheen kanssa takaisin Suomeen vuosi sitten, ja vaimo aikoi nyt keväällä aloittaa opiskelut - joten kaksi natiaista tulisi hukata jonnekin päivällä. Päivähoitohan Suomessa toimii, ajattelin. Toimiihan se. Kahden lapsen osalta on Helsingissä päivähoitomaksu 380 euroa kuukaudessa. Jos kyynisiä olisimme, niin voisihan tuo vaimo edelleen olla kotona lasten kanssa, mahdollisesti nostaa työkkäristä päivärahaa, ja talous olisi huomattavasti paremmalla tolalla.

En tiedä pitäisikö yhteiskunnan suosia toisen vanhemman kotiin jäämistä, mutta kyllä se hieman mietityttää, että maksan samalla kaavalla veroja vaikka vaimo on kotona ja hoitaa lapset (ei päivähoitokuluja kunnalle). Lisäksi asuntolainan korkovähennyksiä voi hyödyntää 50% maksimista. Viimeksi mainittu on päättelyä, kun asutaan työsuhdekämpässä, mutta noinhan se kai menee kun on yksi tienaava ja korkovähennyksessä on katto.

alex sanoi:
Jos kyynisiä olisimme, niin voisihan tuo vaimo edelleen olla kotona lasten kanssa, mahdollisesti nostaa työkkäristä päivärahaa, ja talous olisi huomattavasti paremmalla tolalla.

Ei se olisi kyynisyyttä, se olisi sosiaalidemokratiaa. Nauti siitä!

Moninkertainen progressio + tukiviidakko = kansalaispalkka ja sosiaalidemokratia. Ottakaa siitä ilo irti, älkää yrittäkö rikastua.

uga sanoi:
Mediaanialkupalkka nubialla on tietääkseni nykyään huonompi kuin siellä parjaamassasi Tietoenatorissa.
En usko, että kummastakaan firmasta on luotettavia tilastoja alkupalkasta. Sen sijaan mediaanipalkan suhteen toi on erinomaisen helppoa uskoa. TietoEnatorissa on sikana ulkoistuksen kautta tullutta jengiä, joka on siirtynyt uuteen firmaan vanhalla liksalla.

uga sanoi:
Toki vikaa on molemmissa, mutta ei se Nokia nyt vaan saa synninpäästöä.

Mediaanialkupalkka nubialla on tietääkseni nykyään huonompi kuin siellä parjaamassasi Tietoenatorissa. Eikä liksoissa ole kuulemma isommin nostovaraa; ellei toimenkuva muutu, suurena palkankorotuksena pidetään kolmea prosenttia. Matalassa organisaatiossa etenemismahdollisuudet perustuvat kyynärpäihin ja sivuttaisiin siirtoihin. Firma tekee kyllä hyvää tulosta, eli toisella kädellä potkitaan vähän pois täysin järjettömiin projekteihin (esim ne kaulakorut) joutuneita ja toisella kädellä rekrytoidaan uusia työntekijöitä.

Jos tsekataan mediaanipalkkoja ei ole yllätys, että TietoEnatorin ja Nokian tapaiset lafkat eivät menesty tällaisissa tarkasteluissa. Itse asiassa Noksuhan määrittää sen, mikä on kansallinen mediaani. Jos palkkaat 51% alan työvoimasta, maksat mitä tahansa, määrität aina sen, mikä on mediaani, etkä voi voittaa sitä määritelmän nojalla.

On Noksullakin R&D (tai ainakin oli) puolella asiallisia liksoja, kun pääsee senior research engineer tasosta ylöspäin principal askeleelle ja siitä eteenpäin. Vaikea rasti sekin, kun pitää olla käytännössä tohtori, vuosien patinoima kokemus ja näytöt. Nyt ei ole näkynyt noita kivoja duuneja ilmeisesti, koska R&D puolta vähän jäähdytellään.

alex sanoi:
Toimiihan se. Kahden lapsen osalta on Helsingissä päivähoitomaksu 380 euroa kuukaudessa. Jos kyynisiä olisimme, niin voisihan tuo vaimo edelleen olla kotona lasten kanssa, mahdollisesti nostaa työkkäristä päivärahaa, ja talous olisi huomattavasti paremmalla tolalla.

Sama täällä heti, kun vaimo menee takaisin töihin. Itse asiassa mua sosiaalidemokratisuttaa sekin, että maksan verraten paljon veroja, koska mua katsotaan verotuksen mielessä yksilönä eikä tarkastella meidän perhettä veroyksikkönä. Mutta heti, jos puhutaan päivähoitomaksuista tms. asioista, katsotaankin kokonaisuutena => kaikki maksut tapissa. Ongelma pähkinänkuoressa:

Tapaus A: Pariskunta, jossa molemmat ansaitsevat 2500e/kk
eli brutot yhteensä 5000e/kk.

Tapaus B: Pariskunta, jossa toinen ansaitsee 5000e/kk ja
toinen hoitaa lapsia kotona.

Tapauksessa A perheyksikön nettotulot kuukaudessa 3400e/kk ja tapauksessa B nettotulot ovat alle 3400e/kk, vaikka kotona oleva saisikin kotihoidontukea. Onkohan tehty laskelmia, mitä tapahtuu valtion kulurakenteelle, jos perheitä verotettaisiin yksikköinä.

Verojen säätämisessähän ei ole tarkoitus myötäillä yleistä talonpojan oikeuskäsitystä, vaan kylmän viileästi niistä rahaa tavalla tai toisella valtiolle.

XXL sanoi:
Mitä kovempaa palkkaa tai asemaa haluaa, sitä vähemmän pitää olla kiinnostunut työehtosopimuksista. Niin se vain menee.

Ite oon ajatellut, että saan kovempaa palkkaa osaamalla enemmän ja hoitamalla hommat hyvin ihan työajalla. Tosin uusia asioita opiskelen usein omalla ajalla, ja joskus ne liittyy sillä hetkellä tehtävään työhön.

Ei se seuraava työnantaja tiedä miten paljon niitä töitä on työajan ulkopuolella tehnyt edellisessä työpaikassa.

Oma palkka ja asema on noussut tasaisesti, vaikken ole ilmaista työtä tehnyt ammattikoulun ekan vuoden työharjoittelun jälkeen juuri lainkaan. :worship:

Tuostahan oli juuri uutisissa, että nyt jo on oikeasti kunnallisverossakin progressio, koska vähennyksiä ym. saavat pienituloiset niin paljon. Oli vissiin niin, että 10 000 vuodessa ansaitsevan vero% oli 10 ja 60 000 ansaitsevan % oli 17.

Joissain maissahan perheen kaikki tulot lasketaan yhteen ja verot maksetaan niiden mukaan.

BJJboy sanoi:
Ite oon ajatellut, että saan kovempaa palkkaa osaamalla enemmän ja hoitamalla hommat hyvin ihan työajalla. Tosin uusia asioita opiskelen usein omalla ajalla, ja joskus ne liittyy sillä hetkellä tehtävään työhön.

Ei se seuraava työnantaja tiedä miten paljon niitä töitä on työajan ulkopuolella tehnyt edellisessä työpaikassa.

Oma palkka ja asema on noussut tasaisesti, vaikken ole ilmaista työtä tehnyt ammattikoulun ekan vuoden työharjoittelun jälkeen juuri lainkaan. :worship:
Pomon hommissa täytyy yleensä tulla töihin ensimmäisenä ja lähteä viimeisenä. Seuraava työnantaja voi hyvinkin kysellä aikaisemmista työpaikoista miten ahkeroit. Vituttaa sellaiset työntekijät jotka ei millään suostu tekemään ylitöitä kun on oikeasti kiire.

Tasainen palkannousu ei vielä paljoa lämmitä jos se on se pakollinen 2,5% vuodessa. Itse tähtään sellaiseen 10-20% nousuun.

XXL sanoi:
Pomon hommissa täytyy yleensä tulla töihin ensimmäisenä ja lähteä viimeisenä. Seuraava työnantaja voi hyvinkin kysellä aikaisemmista työpaikoista miten ahkeroit. Vituttaa sellaiset työntekijät jotka ei millään suostu tekemään ylitöitä kun on oikeasti kiire.

Tasainen palkannousu ei vielä paljoa lämmitä jos se on se pakollinen 2,5% vuodessa. Itse tähtään sellaiseen 10-20% nousuun.

Totta kai ylitöitä suostun tekemään tarvittaessa, mutta en ilmaiseksi. Itse ainakin ahkeroin ihan työajalla, ja toistaiseksi se on riittänyt, eikä kukaan ole laiskaksi väittänyt. Aina oon edellisen työnantajan numeron voinu antaa, että voi sieltä kysellä miten hoidan hommani.

Laskin että mun palkka on noussut keskimäärin 12% vuodessa viimeiset 5 vuotta. Olin kyllä silloin koulutukseltani mekaanikko, nyt oon inssi.

Eikä ole tarvinnut omalla ajalla tehdä töitä :)

XXL sanoi:
Vituttaa sellaiset työntekijät jotka ei millään suostu tekemään ylitöitä kun on oikeasti kiire.

Niinpä, Suomen lakikin sanoo jo ettei ylitöitä tarvi tehdä eikä se ole syy potkimaankaan työntekijöitä. Juuri niin kuin pitääkin olla.

Edit: Sen mitä olen töitä tehnyt niin mielelläni olen ylitöitä ottanut.

XXL sanoi:

Duunarin hommissa vituttaa sellaiset pomot jotka olettavat että kaikki duunarit tykkäävät uhrata rajallista aikaansa töissä notkumiseen yli sen mikä on sopparissa sovittu, vain sen takia että pomo itse saa kiksejä raakasta painamisesta. Noita löytyy, akateeminen puoli on surullisenkuuluisaa mutta on niitä muuallakin.

Yhtäkkiä päälle puskevat ylityöt ovat monesti huonon suunnittelun ja työntekijöiden liialliseen joustamiseen luottamisen merkki. Nyt kun tässäkin threadissa on käynyt selville että IT-alakaan ei niin eldorado ole kuin jotkut luulevat, niin onko se ihmekään että jotkut meistä _vaan ovat töissä_? (En valita oikeasti väliaikaisista ylitöistä jossain vaiheessa projektia ja olen niitä itsekin tehnyt, mutta monesti tilanne on se että siirrytään kiireprojektista seuraavaan, ja taas seuraavaan... Aloilla joilla muutos on jatkuvaa katoaa helposti pomo-osastoltakin kuva ketkä ovat tehneet pidempää päivää jo kauan ja sitten ihmetellään kun tiimiin siirretty uusi äijä ei jaksakaan polttaa keskiyön öljyä.)

Toi työntekijöiden keskinäinen ylitöillä nokittaminen on liukas rinne sekin. Kuka oikeasti haluaa jenkkien IT-alalla yleisen tilanteen jossa lomilta pitää palata näyttämisen vuoksi pari päivää etuajassa, ja vakkaripäivä on luokkaa 10 tuntia?

Siksipä mä ajattelin vaihtaa alaa jo ennen kuin koulutusta vastaavaa työtä olen päivääkään tehnyt (tosin ala ei ole IT). En jaksaisi tosiaan sitä, että ylitöitä täytyy tehdä, usein ilmaiseksi, näyttääkseen kuinka hyvä ja tehokas on, varsinkin, kun nykyään työsuhteet ovat yhä enemmän kuitenkin hyötyperusteisia, eli eivät ole elinikäisiä tai edes pitkiä.

En myöskään jaksaisi katsella ihmisiä, joiden tärkein arvo on raha ja ura, ja jotka ovat valmiita tekemään suuremman palkan eteen mitä vaan. Tietysti tuollainen elämä sopii joillekin, ja he ovat onnellisia niin tehdessään.

JSmith sanoi:
Toi työntekijöiden keskinäinen ylitöillä nokittaminen on liukas rinne sekin. Kuka oikeasti haluaa jenkkien IT-alalla yleisen tilanteen jossa lomilta pitää palata näyttämisen vuoksi pari päivää etuajassa, ja vakkaripäivä on luokkaa 10 tuntia?

Työnantaja? :D
Joo, kyllä tuossa monissa paikoissa on homma lähtenyt käsistä ylityörintamalla. Toisaalta IT-alasta ja ylitöistä puhuttaessa unohdetaan, ettei kaikissa paikoissa jatkuvasti vaadita tekemään ylitöitä - jos projektit kusee, se on eri case.

Jos firmassa on semmonen "pakko_tehdä_ylitöitä_kun_muutkin_tekee_vaikkei_ole_pakko" -asenne, se on kyllä jo syvältä niitä kohtaan, jotka ei jaksa istua duunissa näyttääkseen pomolle, että on valmis uhraamaan vapaa-aikaansa.

XXL sanoi:
Seuraava työnantaja voi hyvinkin kysellä aikaisemmista työpaikoista miten ahkeroit. Vituttaa sellaiset työntekijät jotka ei millään suostu tekemään ylitöitä kun on oikeasti kiire.

Asiaa voi katsoa monelta kantilta. Toisaalta kun joku vaihtaa firmaa, niin monesit asia herättää katkeruutta. Eli ts. ex-pomolla ei ole mitään erityistä syystä kehua kieli pitkällä kuinka herra X istui moooonta tuntia ylimääräistä konttorilla. Varsinkin jos se pomo ei ole edes huomannut koko asiaa. Toinen vaihtoehto on että saat kenkää. Tällöin aikaisemmalla ahkeruudella ei ole suurta merkitystä. Olet irtisanottu, turha ja ei-haluttu. Jotain vikaa sinussa on oltava.

10-20% kannattaa toki tähtäillä. Itsekin tähtäilen 200-300%. Vielä ei ole tapahtunut :D

p.s. mitä pidempään olen täällä konttorissa istunut, sitä enemmän tuntuu, ettei minulla ole mitään erityistä syytä pingottaa ja rehkiä. Maailma pyörii ihan OK ilman muovisia palikoita ja powerpoint kalvoja. Vai onko sittenkin niin miten CMX lauleskeli?

"tehtaat puskee usvaa
koneet tuottaa onnea
teräsrunkojen seassa
lojuu ihmisromua"

Ammattinimike operaattori ja palkka 2500-3000/kk. Töissä 10v. ko. firmassa.

XXL sanoi:

Eli 30-vuoden päästä olet vähintään 17.4-kertaistanut mutta korkeintaan 237.4-kertaistanut. Jos nyt pääset, vaikka tuohon haarukan puoliväliin 15% ja palkkasi on tällä hetkellä 3ke/kk, saat 59-vuotiaana liksaa noin 200000 euroa kuukaudessa tavoitenopeudellasi.

skeema sanoi:
Eli 30-vuoden päästä olet vähintään 17.4-kertaistanut mutta korkeintaan 237.4-kertaistanut. Jos nyt pääset, vaikka tuohon haarukan puoliväliin 15% ja palkkasi on tällä hetkellä 3ke/kk, saat 59-vuotiaana liksaa noin 200000 euroa kuukaudessa tavoitenopeudellasi.
Kuulostaa hyvältä! 7 vuotta olen töissä ollut ja keskiansionnousu on ollut 18% vuodessa. Kyllähän se tietenkin laskee...

Otappa huomioon että 60-luvulla esim. opettajien palkka oli noin 2000mk kuussa kun nyt noin 16000mk. Eli 8 kertainen. Joten rahan arvokin muuttuu...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom