Palkat IT-alalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levetsu
  • Aloitettu Aloitettu
Juissi sanoi:
Ei jumalauta.Mä oon kanssa ollu nuorena tyhmä kun lähdin ammattikouluun LVI-alalle. ;) Sillon kun olis koulutukseen panostanut olis elämä hienoa nyt.Nyt siis olen 21v ja toimin ilmastointiasentajana.Työ on suhtkoht raskasta ja palkkaa tulee 10.5e/h+km korvaukset yms lisät.
Ongelmana tässä alassa on se että se on UMPIKUJA.Pitäis joko jatkaa haalaripellenä ja repiä hermonsa ja kroppansa sitten jossain vaiheessa tulevina kymmeninä vuosina.
Mä taas luin itseni tällä hehkutetulla IT-alalla DI:ksi ja olen viime aikoina tosissani miettinyt, että mitenköhän sais putki- ja sähkömiehen paperit, että voi alkaa tehdä remonttihommia yksityisille. Olen tehnyt ja teettänyt remonttia omaan kämppään ja todennut, että nää nuoret sähkikset tienaa 8 tunnin päivillä reilusti enemmän kuin minä 15 vuoden työkokemuksella. Omat päivät venyy helposti sinne 12 tuntiin ja viikot 6 päivään ilman mitään vaikutusta palkkaan ja ois nastaa joskus nähdä perhettä päivänvalossakin.

Ehkä se ruoho on aina vihreämpää aidan takana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dopey sanoi:
Mä taas luin itseni tällä hehkutetulla IT-alalla DI:ksi ja olen viime aikoina tosissani miettinyt, että mitenköhän sais putki- ja sähkömiehen paperit, että voi alkaa tehdä remonttihommia yksityisille. Olen tehnyt ja teettänyt remonttia omaan kämppään ja todennut, että nää nuoret sähkikset tienaa 8 tunnin päivillä reilusti enemmän kuin minä 15 vuoden työkokemuksella. Omat päivät venyy helposti sinne 12 tuntiin ja viikot 6 päivään ilman mitään vaikutusta palkkaan ja ois nastaa joskus nähdä perhettä päivänvalossakin.

No eipä siinä muutaku oppisopimuskoulutuksella sähköasentajan ammatillista perustutkintoa hakemaan ;)
Kyllä sä hei varmaan enemmän tienaat kuitenkin ku ne sähkikset.

Onkohan edes semmosta ammattia kuin "luokanasentaja"?
Asennan aina kurssia edeltävänä päivänä luokkaan mitä vain sinne halutaan, oli sitten pelkät Office XP:t joka koneelle tai viimeisen päälle patchattu WebSphere- portaaliympäristö sovelluskehityskomponentein, liikenteenmittausjärjestelmin ja resurssienjakotoiminnoin niin, että jokainen oppilaskone on yhteydessä toisiinsa. Joidenkin kurssien pelkkään valmisteluun menee 9 tuntia työtä (taukoja ei laskettu mukaan). Tehdään iltaisin ja viikonloppuisin, koska arkipäivisin klo 8 - 17 luokat ovat opetuskäytössä. 2100 e / kk. Työtunteja kuukaudessa n. 180-200.

Mixu, nykyään on sellasia softia, että kestää muutamia minuutteja käynnistää uusi sisältö kovalevylle. Ne tulee sellasina profiileina buuttivalikosta ja voisit valita mainitsemasi ohjelmistoympäristön nappia painamalla. Sitten kone käynnistää halutun järjestelmän. Tämä voidaan vielä tehdä koko luokalle yhtäaikaa ja järjestelmästä toiseen siirtyminen luokkatasossa kestää joku 15-30min.

Juissi sanoi:
Ei millään pahalla opa mutta toi on aivan järkyttävää paskaa :)
Alalla minimi vois olla ehkä joku 7e/h.Itse sain oppisopimuskoulutuksen aikana 6,74e/h tuntipalkaksi,se oli sillon joku taulukkominimi.Yleensä LVI alalla maksetaan jotain 10-11 euroa/h mun työkokemuksen omaaville.
Urakalla voi sitten tienatakkin joku erittäin kokenut ammattilainen jotain 15-jopa 20(?)e/h.Ja vielä se että mä olen ilmastointipuolella jossa palkka hivenen pienempi kuin putkimiehillä.
Ja toi juttu että _keskimääräiset kuukausitulot olisi siinä 2500e/kk on aivan hirveetä skeidaa.
Keskimääräinen palkkakatto kokeneella asentajalla voi urakalla tehdessä olla tollanen summa ja urakalla tehdessä saa sitten kanssa paiskia töitä sen eteen.
Tämä menee jo hieman offtopic:
Kuten tuossa mainitsinkin että lähellä tuota minimiä, en muistanut paljonko se oli joten heittoa tuossa tuli. Tuo palkkaus on aivan riippuvainen tuosta ammattitaidosta. Palkkaus alalla riippuu myös monista muista asioista, pääkaupunki seudulla on ainakin kovempi laskutus en sitten tiedä vaikuttaako se palkkoihin. Tuosta keskimääräisistä kuukausi tuloista oli tehty tutkimus (yritän etsiä lähteen), joten se ei ole ainakaan hatusta vedetty(asiaan saattaa vaikuttaa putkiasentajien keskimääräinen ikä mikä on aika korkea ja siten ammattitaitoisten suuremmat tulot saattavat asiaan vaikuttaa.) Koululla kävi rakennusliiton ukko puhumassa näistä palkka asioista joten siitä nämä "hirveetä skeidaa" tietoni ovat peräisin.
Tuossa on hieman vanhaa tietoa asiasta palkat ovat nousseet jo noista markka ajoista : Palkkoja
ja tuossa uudempaa tietoa, tuohon on varmasti laskettu ilmastointi asentajat mukaan. Tuo 200€/kk on varmasti reilusti yläkanttiin mutta minkäs teet kun tutkimuskin on tehty, en vieläkään löydä sitä linkkiä.

Dopey sanoi:

Ainakin kaveri mikä on sähköasentajan hommia tehny nyt reilu puol vuotta (elektroniikka-asentajan koulutus) niin palkka on 12.5€ tunti joten ei tuo nyt niin kummoinen ole. Tämä nyt on melkeinpä hatusta vetästy mutta kuulopuheiden sekä sukulaisten perusteella eikös DI:n palkka ennen veroja ala kolmosella (siis pidemmällä työkokemuksella ei heti alussa tietenkään)?
Jos ei näin oo niin alkaa mennä usko insinööriksi lukemiseenkin :itku:

Edit: Hyviä puolia sähköalan hommissa olis että työ on rennompaa eikä niiin paljon päätä rassaavaa kuin tuo DI:n homma.
Mutta työpaikkoja ei sitte tahdo löytyä ja jos löytyy niin vähän hommia ympärivuotisesti vaan painottuu enemmän kesälle ne hommat.

NOissa it- ja vastaavissa "dippahommissa" on se huonous, että vaikka peruspalkka onkin duunaria korkeampi, niin siellä tosi harvassa tunnetaan mitään ylityö-, yö-, ilta-, pyhä/viikonloppu-lisiä palkkaan. Itse olen aiemmin duunaillut ohjelmointiprojekteja, ja nykyisin näen päivittäin it-alan DI-väkeä, ja he tekevät todella pitkää päivää sillä peruspalkallaan. Ei ole epätavallista että ovat iltamyöhään pähkäilemässä jonkin projektin parissa ja kun deadlinea pukkaa, istutaan viikonloppunakin yömyöhään raapimassa päätä, kun maanantaina olisi esiteltävä toimiva prototyyppi asiakkaalle. Kukaan ei laske näitä tunteja palkkaansa, vaikka jos vertailun vuoksi pitäisi todellinen tuntipalkka laskea, niin toki täytyisi. Sähkömiehen tai muun duunarin palkka on aina kellotettu tuntipalkka työajasta, ja jos joutuu yöllä tai viikonloppuna duuniin, siitä laskutetaan erikseen ja korotetun taulukon mukaan.

Esimerkki: tiedän koodarin jonka kk-palkka on 2400 euroa/kk. Virallisesti hän tekee "8-16" -duunia. Totuus on, että hän tekee epämääräisiä (laskuttamattomia siis) työtunteja varmasti yhtä monta kun yli- ja haittatyölisineen saman tienaava duunari monellakin alalla, jonka "virallinen peruspalkka" taulukon mukaan on ehkä vain joku 1600-1800 mutta lisät nostavat sitä.

Kyl toi palkkatutkimus pitää ihan paikkansa. Palkat on kovemmat ohjelmistotaloissa/konsultointialalla ja pk-seudulla.

Vaativimmissa asiantuntijatehtävissä (pääarkkitehti tms) voi päästä yli 4 tuhannen euron ansioille, konsultointitehtävissä vielä jonnin verran enemmän (5-6t). Kokemusta ja näyttöjä pitää tietenkin olla ja vatusti. Sitä enempi voi oikeastaan tienata vain johto ja myyntihommista.
Nuorehko, todella pätevä Java-guru voi päästä palttiarallaa 3500e ansiolle. Mediaani on jonnin verran 3 tonnin alapuolella.

Muista kuin ohjelmointi- tai suunnitteluhommista (ylläpito yms) saa aika paljon huonommin liksaa.

IT-alalle on tyypillistä että hyvä ohjelmoija voi olla keskimääräistä huomattavasti (jopa moninkertaisesti) tuottavampi. Palkkahaitari on sen mukainen.

Omalla kohdalla inssin tutkinto ja pari vuotta työkokemusta inssinä riittää 2650 e/kk palkkaan hesassa ohjelmistosuunnittelijana.

Sanoisin että työkokemuksesta ja toimenkuvasta riippuen ainakin 1500 kehtaa pyytää. Inssiopiskelijaliiton palkkasuositus opintojen loppusuoralla olevalle on 1550 - 2050 euroa, ellen väärin muista.

Jissen sanoi:
NOissa it- ja vastaavissa "dippahommissa" on se huonous, että vaikka peruspalkka onkin duunaria korkeampi, niin siellä tosi harvassa tunnetaan mitään ylityö-, yö-, ilta-, pyhä/viikonloppu-lisiä palkkaan. Itse olen aiemmin duunaillut ohjelmointiprojekteja, ja nykyisin näen päivittäin it-alan DI-väkeä, ja he tekevät todella pitkää päivää sillä peruspalkallaan. Ei ole epätavallista että ovat iltamyöhään pähkäilemässä jonkin projektin parissa ja kun deadlinea pukkaa, istutaan viikonloppunakin yömyöhään raapimassa päätä, kun maanantaina olisi esiteltävä toimiva prototyyppi asiakkaalle. Kukaan ei laske näitä tunteja palkkaansa, vaikka jos vertailun vuoksi pitäisi todellinen tuntipalkka laskea, niin toki täytyisi. Sähkömiehen tai muun duunarin palkka on aina kellotettu tuntipalkka työajasta, ja jos joutuu yöllä tai viikonloppuna duuniin, siitä laskutetaan erikseen ja korotetun taulukon mukaan.

Täytyy sanoa, että tuo on vain omaa tyhmyyttä. Jos itse teen ylimääräisiä työtunteja kiireisen projektin aikana, pidän ne vapaana heti kun väsymys iskee tai projekti on ohi. Ei ne hommat edes edisty väsyneenä samaa tahtia kun hyvin levänneenä.

Jos tekee pari viikkoa pitkää päivää, käyttää sen pidennettynä viikonloppuna tarvittaessa, tai yksinkertaisesti tekee normaalia päivää. Deadlinet ei iske, kun arvioi projektit kohdalleen, ja deadline ei paina, jos itse ei tee arviointia :thumbs:

Ei oo kukaan työnantaja tullut vielä valittamaan työsopimuksen noudattamisesta. :kippis1:

Mun sopimuksessa on myös maininta, että työnantaja voi velvoittaa tekemään myös normaalin työajan (=37,5 h/vk) ulkopuolella työtä, mutta siitä maksetaan työehtosopimuksen mukainen ylityökorvaus.

Eugen sanoi:
Mixu, nykyään on sellasia softia, että kestää muutamia minuutteja käynnistää uusi sisältö kovalevylle. Ne tulee sellasina profiileina buuttivalikosta ja voisit valita mainitsemasi ohjelmistoympäristön nappia painamalla. Sitten kone käynnistää halutun järjestelmän. Tämä voidaan vielä tehdä koko luokalle yhtäaikaa ja järjestelmästä toiseen siirtyminen luokkatasossa kestää joku 15-30min.
ImageCast, Altiris ja Ghost on kyllä tuttuja, joista viimeisin myös käytössä, mutta monet kursseista on sellaisia, ettei kloonaaminen onnistu. Käyttöjärjestelmän voi pudottaa alle, mutta itse ohjelmat on asennettava jokaiselle systeemille nollasta aloittaen, muuten ei toimi. Skriptattu asennus kylläkin mahdollisuus, mutta siinäkin on omat haasteensa. Tällä hetkellä kuvia pudotetaan Ghost- bootti-CD:n avulla, koska toistaiseksi firma ei halua sijoittaa näihin ohjelmistoihin, joissa "voisit valita mainitsemasi ohjelmistoympäristön nappia painamalla ja sitten kone käynnistää halutun järjestelmän."

BJJboy sanoi:
Ei oo kukaan työnantaja tullut vielä valittamaan työsopimuksen noudattamisesta. :kippis1:

Mun sopimuksessa on myös maininta, että työnantaja voi velvoittaa tekemään myös normaalin työajan (=37,5 h/vk) ulkopuolella työtä, mutta siitä maksetaan työehtosopimuksen mukainen ylityökorvaus.
Mitä kovempaa palkkaa tai asemaa haluaa, sitä vähemmän pitää olla kiinnostunut työehtosopimuksista. Niin se vain menee.

Dopey sanoi:

Mutta hei. Sä oletkin Nokialla, vai mitä? Eihän Nokia maksa, kyllähän sun pitäisi tietää. Tän päiväisessä hesarissa tarjoaa IT-jätkille töitä ainakin Sysopen, Digia ja Tietoenator. Vaihda putkaa, jos firma ja palkka vituttaa. Tosin ei se mitään kannata, demarit pistää kohta progression kunnallisveroonkin. Moninkertainen progressio ja palkkaan sidottu tukiviidakko sekä asuminen (aravat yms) takaavat kattavan kommunismin ja kansalaispalkan. Aloita laiskottelu 7/24, ryhdy työttömäksi ja ole kuin kuningas! :D

ja äänestä demareita

Dopey sanoi:

Eipä sähköasentajakaan palkollisena taida kovin paljoa tienata. Palkkatyöllä ei kyllä juuri kukaan muukaan rikastumaan pääse. Ala sinäkin pyörittämään omaa yritystä niin muut eivät vie suurintaa osaa sun työpanoksen hedelmistä.

NHB sanoi:
Ala sinäkin pyörittämään omaa yritystä niin muut eivät vie suurintaa osaa sun työpanoksen hedelmistä.
Tämäpä juuri kiinnostaakin, mutta tän hetken markkinoilla vaan ois noin 1000 kertaa isompi tarve pienelle, hyvin palvelevalle pääkaupunkiseudun remppafirmalle kuin yhden miehen IT-konsulttitalolle.

uga sanoi:
Mutta hei. Sä oletkin Nokialla, vai mitä? Eihän Nokia maksa, kyllähän sun pitäisi tietää. Tän päiväisessä hesarissa tarjoaa IT-jätkille töitä ainakin Sysopen, Digia ja Tietoenator.
TietoEnatoria tuli katsottua kuusi vuotta valmistumisen jälkeen, eikä sen putkan palkka- tai työaikapolitiikka esim. Noksuun verrattuna ainakaan parempi ollut.

BJJboy sanoi:
Täytyy sanoa, että tuo on vain omaa tyhmyyttä. Jos itse teen ylimääräisiä työtunteja kiireisen projektin aikana, pidän ne vapaana heti kun väsymys iskee tai projekti on ohi.
Tuu kertomaan sama kun et enää tee projektiin hommia, ok? Alahan on menossa kovaa vauhtia lakkoon ja noita tilastoja kun silmäilin, niin näyttäis YTN:ssä olevan ilmaiset ylityöt enemmän sääntö kuin poikkeus. Taidetaan kaikki olla sua tyhmempiä...

Dopey sanoi:
Tämäpä juuri kiinnostaakin, mutta tän hetken markkinoilla vaan ois noin 1000 kertaa isompi tarve pienelle, hyvin palvelevalle pääkaupunkiseudun remppafirmalle kuin yhden miehen IT-konsulttitalolle.

Yhden miehen yleispätevällä IT-konsulttitalolla ei todennäköisesti juhlita. Pitäisi visioida joku sopiva niche-sovellus, jolle olisi kysyntää ja jota kukaan muu ei ole vielä päiväunissaan nähnyt. Toinen vaihtoehto olisi ylimaallinen arkkitehtuuri jollain kovasti kilpailulla alalla ja breikkaisi sillä. Ekat projektit joutunee joka tapauksessa myymään melko halvalla, että saa näyttöjä, nimeä ja jalan oven väliin.

Jos ei olisi perheellinen, riskinotto olisi suoraviivaisempaa.

Dopey sanoi:
Tuo on kyllä varmasti aivan totta. Duunarihommissa hyvällä työmoraalilla sopivasti pelisilmää käyttäen pärjää taloudellisesti varsin hyvin. Niin kauan kuin Suomessa aikoo työskennellä, ei insinööriksi kannata rahan vuoksi alkaa. Monista duunarihommista saa paljon pienemmällä työmäärällä enemmän rahaa. Itse tein täysin koulutusta vaatimattomissa kesätöissä noin kaksinkertaista palkkaa verrattuna siihen, mitä tulen valmistuttuani DI:nä tekemään. Se ei hirveästi motivoi valmistumaan...

Dopey sanoi:
Tuu kertomaan sama kun et enää tee projektiin hommia, ok? Alahan on menossa kovaa vauhtia lakkoon ja noita tilastoja kun silmäilin, niin näyttäis YTN:ssä olevan ilmaiset ylityöt enemmän sääntö kuin poikkeus. Taidetaan kaikki olla sua tyhmempiä...

No eivät nyt aivan kaikki. Eli kyllä aika harvassa on IT-firmat tässä maassa, jotka eivät anna "ilmaisia ylitöitä" pitää vapaina pois missään välissä, jos vain osoitat a) paljonko tunteja on ja b) milloin ne on tehty. Eli suomeksi: osaat pitää itse kirjaa ylityötunneista, jos firman sisäiset seurantasysteemit eivät moiseen tarjoa mahdollisuutta.

Eli BJJBoyn kanssa olen kyllä siinä samaa mieltä, että omalla ajalla firmalle rehkiminen ilman kompensaatiota ei ole ainakaan duunari/asiantuntija/tiiminakkikone-tasolla pidemmän päälle järkevää. Tietty jos kuukausiliksa on jo tarpeeksi hyvä, että kokee voivansa lahjoittaa firmalle aikaansa myös työajan ulkopuolella niin ei siinä sitten mitään.

En nyt tietenkään - varmasti samoja lappuja kuin Dopeykin joskus elämässäni allekirjoittaneena - voi yksilöidä mitään yrityksiä, mutta onnistuu kyllä isommassa ja pienemmässä firmassa yhtä lailla. Jos ei projektikiireistä johtuen pitkin vuotta, niin vuosilomien yhteyteen liimattuina ylimääräisinä lomaviikkoina ainakin.

Ja sitä kirjaa kannattaa pitää toki lainsäädännön suomat ylityökertoimet huomioiden eli 1 ylityötunti ei todellakaan ole 1 vapaatunti, vaan ajankohdasta riippuen oikealla kertoimella.

NHB sanoi:
Tuo on kyllä varmasti aivan totta. Duunarihommissa hyvällä työmoraalilla sopivasti pelisilmää käyttäen pärjää taloudellisesti varsin hyvin. Niin kauan kuin Suomessa aikoo työskennellä, ei insinööriksi kannata rahan vuoksi alkaa. Monista duunarihommista saa paljon pienemmällä työmäärällä enemmän rahaa. Itse tein täysin koulutusta vaatimattomissa kesätöissä noin kaksinkertaista palkkaa verrattuna siihen, mitä tulen valmistuttuani DI:nä tekemään. Se ei hirveästi motivoi valmistumaan...

DI:n alkupalkka noin 2300-2500 E eli nyt tienaat lähes 5000 E kesätöissä - vau

Olen täysin eri mieltä siitä kannattaako insinööriksi rahan takia alkaa - palkka nousee nopeasti alkupalkoista, itsellä kaksinkertaistui noin 3-4 vuotta valmistumisen jälkeen ja nyt (10+ vuotta valmiustumisen jälkeen) noin 4 kertaa alkupalkka (37.5 h per viikko) ja jos bonukset lasketaan mukaan vielä enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom