Palkat IT-alalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levetsu
  • Aloitettu Aloitettu
Jakob sanoi:
Sulla taitaa olla nyt vähän turhan ruusuinen kuva palkoista ja työpaikoista. Tässä maassa on niin paljon työttömiä, ja aika harvalla on (realistinen) mahdollisuus hakea töitä joissa kkpalkka alkaa numerolla 3. Eipä tuollasia ison palkan hommia edes ole tarjolla paljoa.

No kyllä se siitä vielä valkenee ;)

Kyllähän se valkeni siinä vaiheessa kun about 500 hakijasta 2 valitaan töihin kesäksi.. tai vielä vähemmän porukkaa.. siis kesätöihin korvaamaan niitä jotka ovat lomilla. Ei näihin tehtaisiin pääse kuin suhteilla.

Niin en siis meinaa että vain 2 sai paikan vaan suhteessa. Eli jos sinne otetaan 10 niin 2500 hakemusta hylätään. Ja kyllä tuolla aika lailla on porukkaa töissä kesällä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amerikan Jeesus sanoi:
Kyllähän se valkeni siinä vaiheessa kun about 500 hakijasta 2 valitaan töihin kesäksi.. tai vielä vähemmän porukkaa.. siis kesätöihin korvaamaan niitä jotka ovat lomilla. Ei näihin tehtaisiin pääse kuin suhteilla.

Niin en siis meinaa että vain 2 sai paikan vaan suhteessa. Eli jos sinne otetaan 10 niin 2500 hakemusta hylätään. Ja kyllä tuolla aika lailla on porukkaa töissä kesällä.
Se on kuule ihan normaalia että tänäpäivänä melkein töihin kuin töihin on montasataa hakiaa ja vain muutama valitaan.

Amerikan Jeesus sanoi:
Paperitehtaassapa hyvinkin. Kokemuksen mukaan tuo palkka sillä on noussut kivasti kun vuosia on reilut 20 jo takana. Eli toki vähän parempaa saa kuin vasta paikalle tullut.

Niin ja tarkoitus ei ole mitenkään vouhottaa vaan ihmettelen tätä hommaa että näin pienituloisiin töihin haetaan.. No mutta jos pitää alasta niin mikäs siinä. Kuitenkin tässä samaisessa tehtaassa kesätyöläiset jotka käyvät vuorotyötä saavat about 800€ 2 viikossa ja joskus enemmän jos jaksavat vetää muutaman vuoron putkeen.. ja näillä kavereillahan ei tuu tuota veroakaan ilmeisesti niin hirveästi. Harmittaa vähän kun valinta ei tänä kesänä osunut minuun :(

Hyvät palkat paperialalla on. Sitä tuskin kukaan kiistää, mutta kerrotaan täältä terkkuja, että heittäen mennään ohi ja ikää 27:). Voi vähän sattua itsetuntoon 20 vuotta vuorotyötäraastavalle ihmiselle, kun juniori vetäsee isompaa liksaa ja päivähommista joustavilla työajoilla. Tarkoitus ei ole kehua, mutta palauttaa maanpinnalle paperimiehet. Tuo häviävä kansaperinne, joka kulkee isältä pojalle.

Kyllä ne on aika harvassa paperialalla nää äijät jotka 2000e 2 viikossa tienaa. Saa olla aika pitkä työhistoria ja paikka jonain koneenhoitajana tai vastaavana. On meinaan kokemusta. Olihan se kyllä aikoinaan kiva kirjotusten jälkeen olla kesä lomittamassa ja massia tilillä syksyllä 30 000mk. Kelpais kyllä vieläkin. :)

jambo sanoi:
olla kesä lomittamassa ja massia tilillä syksyllä 30 000mk. Kelpais kyllä vieläkin. :)

Joo, erityisen kivaa kun muija jätti ja tuli vedettyä kaikki kurkusta alas, oli ainakin millä mällätä. ;)

Hgu sanoi:
Jep jep! Tuosta tutkimuksesta ei kannata sitten ottaa mitään todellista faktaa.
Totuus on se että kun on muutama todella kovapalkkainen kaveri niin se nostaa tuota tilastoa ihan hemmetisti. Kyllä noista palkoista saa ottaa reilulla kädellä pois ennen kuin se alkaa näyttää oikeata lukemaa.

Onko kukaan muu huomannut. että vaikka olisi missä töissä niin aina ne omat ja muidenkin tulot jää ihan hemmetisti noista "keskiarvoista".

onion sanoi:
Kyllä noista palkoista saa ottaa reilulla kädellä pois ennen kuin se alkaa näyttää oikeata lukemaa.

No sen takia siinä on se mediaani, eli keskimmäinen palkka. Puolet porukasta saa yli sen ja toinen puoli alle.

Ja "IT" hommiakin on moneen lähtöön.

onion sanoi:
Jep jep! Tuosta tutkimuksesta ei kannata sitten ottaa mitään todellista faktaa.
Totuus on se että kun on muutama todella kovapalkkainen kaveri niin se nostaa tuota tilastoa ihan hemmetisti. Kyllä noista palkoista saa ottaa reilulla kädellä pois ennen kuin se alkaa näyttää oikeata lukemaa.

Aika realistiselta tuo taulukko minun mielestäni näytti, mediaanipalkat olivat mielestäni hyvinkin sitä muutaman vuoden talossa olleiden keskitason säätäjien ansiota vastaavia.

Masse Majava sanoi:
Hyvät palkat paperialalla on. Sitä tuskin kukaan kiistää, mutta kerrotaan täältä terkkuja, että heittäen mennään ohi ja ikää 27:). Voi vähän sattua itsetuntoon 20 vuotta vuorotyötäraastavalle ihmiselle, kun juniori vetäsee isompaa liksaa ja päivähommista joustavilla työajoilla. Tarkoitus ei ole kehua, mutta palauttaa maanpinnalle paperimiehet. Tuo häviävä kansaperinne, joka kulkee isältä pojalle.

No joo. Mutta onkohan monella sama tilanne kuin sinulla? Onnea vaan kun sua se on näköjään potkinut.. toki varmaan olet töitä sen eteen saanut tehdä.. ainakin luulen niin.

Kyllä tota tietoviikon palkkatilastoa on voinut aina pitää luotettavana lähteenä. Älkää nyt aina inttäkö vastaan joka asiassa. Jos itellä tai kaverilla on ihan eri liksa, niin sitten vaan on. Tilastot ei paljoa yleensä valehtele. Poikkeuksia suuntaan tai toiseen löytyy tietysti aina.

Edit: Ja markkinointihomot tietysti tilastokärjessä perkele :hyper:

Jee jee pääsin tonne firmaan töihin minne hain :rock:
Palkka 1500€, palkka määrättiin eikä siitä neuvoteltu, olen ihan tyytyväinen.
Homma on aika itsenäinen projektityöntekijä.
Vaikuttaa ihan haastavalta hommalta.
Tärkeintä että tulee arvokasta ammattitaitoa ia työkokemusta ja on hyvä referenssi haettaessa sit ensi kesänä töitä.

123jippo sanoi:
Kyllä tota tietoviikon palkkatilastoa on voinut aina pitää luotettavana lähteenä. Älkää nyt aina inttäkö vastaan joka asiassa. Jos itellä tai kaverilla on ihan eri liksa, niin sitten vaan on. Tilastot ei paljoa yleensä valehtele. Poikkeuksia suuntaan tai toiseen löytyy tietysti aina.

Edit: Ja markkinointihomot tietysti tilastokärjessä perkele :hyper:

Mikäshän noita on katsellessa, kunhan on yli 31v (83% vastanneista), asuu Helsingissä, Turussa tai Tampereella (74% vastanneista) ja on asiantuntijatehtävissä tai paremmassa asemassa. (86% vastanneista)
Ainakin parin asian noista olisi siis syytä täsmätä. :zzzz:

Levetsu sanoi:
Onko porukka tehnyt opiskelujen ohella IT-hommia?
Mitä on maksettu?

No tää on varmaan taas näitä ääritapauksia, mutta mulla meni vähän toisinpäin. Opiskelin töiden ohessa, eli koulua sai käydä työajalla, siis työn ohessa. Koepäivät sai lomaa ja koulun tehtävinä tein aina jonkun töihin liittyvän projektin/osaprojektin. Duuni säästi kallista koulutusrahaa, kun sai käydä ilmaiseksi koulussa. Valmistuin noin vuosi sitten tradenomiksi ja nimike muuttui suunnittelijaksi ja liksaa tuli snadisti lisää 2200 -> 2500. Voin kertoa että tätä duunia en vaihtaisi tehdasrobotin hommiin, vaikka tulisi tuplasti lisää. Tässä iässä sitä osaa arvostaa muutakin kuin palkkaa.

Ei jumalauta.Mä oon kanssa ollu nuorena tyhmä kun lähdin ammattikouluun LVI-alalle. ;) Sillon kun olis koulutukseen panostanut olis elämä hienoa nyt.Nyt siis olen 21v ja toimin ilmastointiasentajana.Työ on suhtkoht raskasta ja palkkaa tulee 10.5e/h+km korvaukset yms lisät.
Ongelmana tässä alassa on se että se on UMPIKUJA.Pitäis joko jatkaa haalaripellenä ja repiä hermonsa ja kroppansa sitten jossain vaiheessa tulevina kymmeninä vuosina.
Tai sitten pitäisi opiskella esim.insinööriksi mikä taas vaatii infernaalisesti matematiikan yms. paskan opiskelua,pelkkä EVTEKin pääsykokeisiin lukeminen on ylitsepääsemättömän tuntuista.
Nyt ihan viime aikoina on mieleen juolahtanut että josko sitä vaihtais kokonaan ammattialaa.Esimerkiksi helppoihin tietokonehommiin ;)
Antakaas hei jotain vinkkejä miten sitä voisi päästä kivasti oppisopimuskoulutukseen esim. IT-alalle tai vastaavaan.
Mitä koulutuksia teillä "kolmetonnia kuussa" kavereilla on alla?
Mikä se toiseen asteen koulutuksen nimike IT-alalle on?Merkonomi?
Kiitos ja näkemiin.

Juissi sanoi:
Ei jumalauta.Mä oon kanssa ollu nuorena tyhmä kun lähdin ammattikouluun LVI-alalle. ;) Sillon kun olis koulutukseen panostanut olis elämä hienoa nyt.Nyt siis olen 21v ja toimin ilmastointiasentajana.Työ on suhtkoht raskasta ja palkkaa tulee 10.5e/h+km korvaukset yms lisät.
Ongelmana tässä alassa on se että se on UMPIKUJA.Pitäis joko jatkaa haalaripellenä ja repiä hermonsa ja kroppansa sitten jossain vaiheessa tulevina kymmeninä vuosina.
Tai sitten pitäisi opiskella esim.insinööriksi mikä taas vaatii infernaalisesti matematiikan yms. paskan opiskelua,pelkkä EVTEKin pääsykokeisiin lukeminen on ylitsepääsemättömän tuntuista.
Nyt ihan viime aikoina on mieleen juolahtanut että josko sitä vaihtais kokonaan ammattialaa.Esimerkiksi helppoihin tietokonehommiin ;)
Antakaas hei jotain vinkkejä miten sitä voisi päästä kivasti oppisopimuskoulutukseen esim. IT-alalle tai vastaavaan.
Mitä koulutuksia teillä "kolmetonnia kuussa" kavereilla on alla?
Mikä se toiseen asteen koulutuksen nimike IT-alalle on?Merkonomi?
Kiitos ja näkemiin.
Kyllä se menee tuolla alalla tuo palkka ammattitaidon mukaan, tuo 10.5e/h on aika lähellä liiton minimi palkkaa en nyt muista paljonko se oli. LVI-alalla keskimääräiset kuukausi tulot ovat n. 2500€ jotkut tienaavat reippaasti paremmin, tosin on siellä paljon noita minimi palkalla pihisteleviäkin. Alalla on kuitenkin tuo työmäärän tarve tuplaantumassa kymmenen vuoden aikana joten kyllä sekin tuohon palkkaan vaikuttaa.

opa^ sanoi:
Kyllä se menee tuolla alalla tuo palkka ammattitaidon mukaan, tuo 10.5e/h on aika lähellä liiton minimi palkkaa en nyt muista paljonko se oli. LVI-alalla keskimääräiset kuukausi tulot ovat n. 2500€ jotkut tienaavat reippaasti paremmin, tosin on siellä paljon noita minimi palkalla pihisteleviäkin. Alalla on kuitenkin tuo työmäärän tarve tuplaantumassa kymmenen vuoden aikana joten kyllä sekin tuohon palkkaan vaikuttaa.

Ei millään pahalla opa mutta toi on aivan järkyttävää paskaa :)
Alalla minimi vois olla ehkä joku 7e/h.Itse sain oppisopimuskoulutuksen aikana 6,74e/h tuntipalkaksi,se oli sillon joku taulukkominimi.Yleensä LVI alalla maksetaan jotain 10-11 euroa/h mun työkokemuksen omaaville.
Urakalla voi sitten tienatakkin joku erittäin kokenut ammattilainen jotain 15-jopa 20(?)e/h.Ja vielä se että mä olen ilmastointipuolella jossa palkka hivenen pienempi kuin putkimiehillä.
Ja toi juttu että _keskimääräiset kuukausitulot olisi siinä 2500e/kk on aivan hirveetä skeidaa.
Keskimääräinen palkkakatto kokeneella asentajalla voi urakalla tehdessä olla tollanen summa ja urakalla tehdessä saa sitten kanssa paiskia töitä sen eteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom