Palkat IT-alalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levetsu
  • Aloitettu Aloitettu
Aina voi lähteä rapakon toiselle puolelle, jos verotus ja palkat ei mielytä.
Alla esim. yksi ilmoitus joka pisti silmääni. Kyllä toi palkka on ihan kilpailukykyinen
tälläkin taalan kurssilla....

Java Developer

Työkokemus vuosissa: 5 - 7 Vuotta
Työkokemustaso: Uralla edennyt (ei esimiesvastuuta)
Koulutustaso: Alempi Korkeakoulututkinto
Työtehtävän laatu: Vakituinen
Työaika: Kokopäiväinen
Job Shift: Ensimmäinen vuoro
Palkkatiedot: 100,000.00 - 120,000.00 USD /vuosi

Software Developer

Työkokemus vuosissa: 2 - 5 Vuotta
Työkokemustaso: Uralla edennyt (ei esimiesvastuuta)
Koulutustaso: Alempi Korkeakoulututkinto
Työtehtävän laatu: Vakituinen
Työaika: Kokopäiväinen
Palkkatiedot: 60,000.00 - 90,000.00 USD /vuosi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dopey sanoi:
Aamukone lähtee 7:35 ja paluulento on Vantaalla 23:25. Oma mielipiteeni on, että päivä kestää 18 tuntia ilman mitään kertoimiakin. Vapaana noita ei ehdi millään pitää, mutta muutaman kympin päiväraha on aika mitätön korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

Apropoo. Jos olet ylempi toimihenkilö, niin ei sulla tuosta mitään vapaata tule. Työmatka kun ei nykyisellään ole työaikaa. Eli sun päivä alkaa siitä kun menet määräkohteessasi toimistolle, ja loppuu kun lähdet sieltä. Eli saat normaalin palkan ja pari kymppiä päivärahaa.

XXL sanoi:
Kuulostaa hyvältä! 7 vuotta olen töissä ollut ja keskiansionnousu on ollut 18% vuodessa. Kyllähän se tietenkin laskee...

Otappa huomioon että 60-luvulla esim. opettajien palkka oli noin 2000mk kuussa kun nyt noin 16000mk. Eli 8 kertainen. Joten rahan arvokin muuttuu...

Jos tehdään inflaatiokorjaus (oletus 1%-2% p.a.), ei toi tilanne oleellisesti heikkene kertaluokassa eli 110ke-150ke olisi inflaatiokorjattunakin kk-liksa 30-vuoden päästä.

kodari76 sanoi:
Apropoo. Jos olet ylempi toimihenkilö, niin ei sulla tuosta mitään vapaata tule. Työmatka kun ei nykyisellään ole työaikaa. Eli sun päivä alkaa siitä kun menet määräkohteessasi toimistolle, ja loppuu kun lähdet sieltä. Eli saat normaalin palkan ja pari kymppiä päivärahaa.
Olen toimihenkilö. Enkös mä juuri kirjoittanut, että tuo on normaali 7,5 tunnin päivä työnantajan mielestä. Taisin kirjoittaa myös, että olen asiasta pikkaisen eri mieltä samoin kuin liittokin (YTN). Alalla ei tästä syystä ole tällä hetkellä voimassaolevaa työehtosopimusta, lisätietoa osoitteesta www.nytriitti.fi.

Dopey sanoi:
Olen toimihenkilö. Enkös mä juuri kirjoittanut, että tuo on normaali 7,5 tunnin päivä työnantajan mielestä. Taisin kirjoittaa myös, että olen asiasta pikkaisen eri mieltä samoin kuin liittokin (YTN). Alalla ei tästä syystä ole tällä hetkellä voimassaolevaa työehtosopimusta, lisätietoa osoitteesta www.nytriitti.fi.

Kyllä mulla tuo pinssi on jo ;) Mutta jos kerran olet toimihenkilö, niin eikös teillä ole eri sopimukset mitä ylemmillä? Meinaan saatte matka-ajastakin korvauksen?

En mä kyllä tajua miten jonkun huumorimiehen mielestä lentokentällä salkun päällä notkuminen on "vapaa-aikaa". On jo korkea aika, että YTN:n liitot heräävät ja tekevät jotain. Monta vuotta on jo jäsenmaksuja maksettu.

huonot palkat

matrix sanoi:

??
jenkeissa on paskat palkat. Enklantiin !! noistakin hommista taitaa saada tuplan.
naita palkkoja tassa katsellut, niin ei taida raha siella suomessa olla tyomotivaattori ?? Euroopassa ei paljon IT hommia ole 4 vuotta kokemusta hankkineelle jossa tienaisi alle 3000 eur kuussa.
suomessa taitaa vaan olla niin kivaa kaunista. :hyper:

esa67 sanoi:
matrix sanoi:

??
jenkeissa on paskat palkat. Enklantiin !! noistakin hommista taitaa saada tuplan.
naita palkkoja tassa katsellut, niin ei taida raha siella suomessa olla tyomotivaattori ?? Euroopassa ei paljon IT hommia ole 4 vuotta kokemusta hankkineelle jossa tienaisi alle 3000 eur kuussa.

Perusteluja tälle kiitos, ei sinällään asia voi ollakin niin, mutta ainakin mulla on ollut pitkään se käsitys että amerikoissa palkat on ihan kiitettävät. Tosin täytyy toki muistaa, että huonolla tuurilla siitä isosta palkasta saattaa joutua maksamaan isohkot sivukulut. Sairasvakuutus esim. syö kiitettävästi taaloja jos firma sitä ei maksa. Verot toki on pienet.

Parhaat palkat mitä olen missään nähnyt ainakin tarjouksissa on ollut erinäisissä arabimaissa. Ei veroja, monessa maassa ilmainen terveydenhuolto etc. Toisaalta riskejäkin sitten on monelle liikaa. Toisaalta olen käsittänyt, että länsimaisista työntekijöistä pidetään ihan kiitettävästi huolta, koska talous (ja varsinkin öljyteollisuus) saattaisi helposti pysähtyä ilman heitä.

Englannin palkkatasosta en ole koskaan kuullut mitään hyvää, siis toki parempi kuin suomessa. Mutta erityisen hyvä ?

Jonkinasteisesti :offtopic:

esa67 sanoi:
matrix sanoi:

??

Joo perusteluja kiitos, olen tässä seurannut molempien maiden palkkatilannetta melko tarkkaan ulkomaille ajankohtaisen muuton vuoksi ja mun tietojen mukaan Eglannissa ei palkat ole mitään erikoisen suuria. Lontoossa ovat astetta kovemmat, mut hintatasokin on sitten kova.

Delmonte sanoi:
esa67 sanoi:
Parhaat palkat mitä olen missään nähnyt ainakin tarjouksissa on ollut erinäisissä arabimaissa. Ei veroja, monessa maassa ilmainen terveydenhuolto etc. Toisaalta riskejäkin sitten on monelle liikaa. Toisaalta olen käsittänyt, että länsimaisista työntekijöistä pidetään ihan kiitettävästi huolta, koska talous (ja varsinkin öljyteollisuus) saattaisi helposti pysähtyä ilman heitä.

Niin no. pari kaveria on käynyt tekemässä n. puolen vuoden keikat arabimaissa, molemmat bahrainissa. Palkka erittäin hyvä, eikä tosiaan veroja.
Siinä se sitten olikin. Arabit ovat kunnon rasisteja, vain arabit ovat jotain ja valkoiset ovat arabien alapuolella (heidän maailmassaan). Muualta tulleet työntekijät ovat työläisiä joiden niskaan saa vyöryttää kaiken paskan.
Erittäin hyvä palkka, muuten koiran hommaa.

Oon kuullu semmosen jutun noista arabeista, kun vissiin Saudi-Arabiassa on paljon jotain pakistanilaisia töissä, niin jossain siellä toimivassa firmassa oli kirjattu juuri yhtiön arvoja, niin joku firmassa oleva länsimaalainen sanoi, että aika turha niitten oli niitä arvoja mainostaa, kun esim. pakistanilaiset oli ehkä juuri koirien yläpuolelle. Ja yksi yhtiön arvoista oli juuri ihmisarvon kunnioittaminen.

Delmonte sanoi:
esa67 sanoi:
Englannin palkkatasosta en ole koskaan kuullut mitään hyvää, siis toki parempi kuin suomessa. Mutta erityisen hyvä ?
No eläminenhän siellä on kallista, mutta ei palkat ihan paskat ole. esim koodaajia näemmä haetaan 25-50k£ vuosihintaan.

matrix sanoi:
Alla esim. yksi ilmoitus joka pisti silmääni. Kyllä toi palkka on ihan kilpailukykyinen
tälläkin taalan kurssilla....

On joskus käynyt mielessä joo. Olisi ihan mukva tehdä noilla palkoilla ainakin muutama vuosi, ellei sitten jäisi pysyvästi. Kuinkahan tuonne jenkkeihin vain ottavat ulkolaisia töihin? Eikös sinne ole aika tiukat hommat niiden työlupien ja muiden touhujen saamisessa?

helmeri sanoi:
On joskus käynyt mielessä joo. Olisi ihan mukva tehdä noilla palkoilla ainakin muutama vuosi, ellei sitten jäisi pysyvästi. Kuinkahan tuonne jenkkeihin vain ottavat ulkolaisia töihin? Eikös sinne ole aika tiukat hommat niiden työlupien ja muiden touhujen saamisessa?

H1B työlupia (IT-ala) myönnetään seuraavan kerran lokakuussa. Sitä ennen pitäisi löytää työpaikka joka hakee sitä lupaa sulle.

puuppa sanoi:
H1B työlupia (IT-ala) myönnetään seuraavan kerran lokakuussa. Sitä ennen pitäisi löytää työpaikka joka hakee sitä lupaa sulle.

Hmmm. Ensi talvi voisi ollakkin aika hyvä ajankohta vaihtaa maisemia... ;)
Miten helposti mahtavat palkata ulkolaisen kun tulee nuo lupahässäkät, kun saavat kotimaisen työntekijän helpommin? Eli onko porukka päässyt suoraan hakemalla jenkkeihin töihin? Lähipiirissäni kaikki jotka ovat tuonne menneet ovat olleet jonkin yhtiön palveluksessa Suomessa ja sitten siirtyneet yhtiön sisällä USA:an.

puuppa sanoi:

Näistä on ollut mielenkiintoisia tarinoita liikkeellä viimeaikoina, kun amerikoissa kiristettiin tuota maahanmuuttopolitiikka tuossa aika tiukasti. Kaksi tarinaa toisen kertoi tarinan päähenkilö ja toinen hänen tuttavansa:

Ensimmäinen työlupa ja viisumi menossa umpeen kaverilta joka on asunut maassa jo useamman vuoden. Soittopyyntöihin ei vastata suomen suurlähetystössä muutenkin suhtautuminen on aika voi voi. Työnantajan todistukset(iso firma maailmanlaajuisesti) ei tunnu auttavan, uudet paperit kuitenkin myönnettiin jo paluu maanantaita edeltäneenä perjantaina. Takana kuitenkin useamman viikon taistelu papereista ja luvista.

Samaninen kaveri kertoi tarinaa toimitusjohtaja tuttavastaan, joka oli ollut kuukauden Kanadassa hotellissa asumassa ja etätöissä, kun papereita ei saatu kuntoon sitten millään ennen kuin entiset vanheni.

Ilmeisesti land of the free on ottanut vähän takapakkia viimeaikoina. Ei silti molemmissa tapauksissa luvat uusittiin, mutta yllättävän hankalaa oli jopa henkilöille joilla oli firma takana ja useamman vuoden oleskelu valloissa takana. Toisaalta hakemalla töitä ja sen jälkeen hakemalla viisumiahan asiat selviää omalta kohdalta.

BJJboy sanoi:
Täytyy sanoa, että tuo on vain omaa tyhmyyttä. Jos itse teen ylimääräisiä työtunteja kiireisen projektin aikana, pidän ne vapaana heti kun väsymys iskee tai projekti on ohi. Ei ne hommat edes edisty väsyneenä samaa tahtia kun hyvin levänneenä.

En omaa kokemusta tämän hetken tilanteesta, ainoastaan siitä "kuumasta it-huumasta" jolloin jokainen viiden hengen yritys oli menossa pörssiin ja tienaamaan miljoonia. Silloin oli usein jopa uutisissa nämä ongelmat siinä ettei mitään työaikakirjanpitoa ole ja duunia joutui usein viemään "kotiinkin". Työnantaja saneli deadlinet ja jos sanoit ettei siihen mennessä ehdi, kuuluu seuraavaksi "eikö pätevyys riitä? Pitääkö palkata tilallesi joku joka ehtii siihen mennessä valmiiksi?" Nykyisin tilanne voi olla muuttunut, mutta muissa hommissa olen eräässä maailman suurimmista infotekniikka-alan firmoista pyörinyt mm. yöaikaan ja siellä on ihan törkeä määrä jengiä yötä päivää päkertämässä. Kun pysähtyy kahville juttelemaan niiden kanssa ja vähän kyselee mitä ne aina yöllä siellä pakertavat niin valitusta tulee että projekteja pukkaa semmoisella kiireellä päälle ettei millään ehdi "virka-aikaan" kaikkea tehdä. Eli ainakin joissain paikoissa ongelma on edelleen todellinen. Ja olihan tuo MOT-ohjelma Nokiastakin vähän aikaa sitten melkoisen valaiseva.

On minulla edelleenkin ystäviä etenkin eräässä pelejä ohjelmoivassa firmassa pääkaupunkiseudulla ja kyllä ne kaikki on sellaisia "elämäntapanörttejä". Duunissa ollaan usein 12h ja viikonloppuna himassa tehdään samaa hommaa yhä "kun se on niin kivaa". Työnantaja ei kuulema vaadi sitä, mutta jos hakijoita hommaan on satoja niin sieltä palkataan se joka tekee homman tuolla tapaa "vapaaehtoisesti". Eli elämäntapanörtti ohittaa jo työnhaussa sen joka vaatii tiukkaa työaikakirjanpitoa.

Mutta kukin tyylillään - tärkeintähän on että on itse omiin hommiinsa tyytyväinen, vai? :kippis1:

Dopey sanoi:
Kyllä meillä olisi tuntiseurantaan systeemit ja tottakai esimiehen luvalla voi pitää vapaata.

Itse kun olin pienessä softalafkassa kuumalla 90-luvun loppupuoliskolla, meillä ei ollut mitään työaikakirjanpitoa. Sitten työsuojeluviranomaiset tekivät kamppanjassaan pistoiskuja alan pikkulafkoihin tarkastaakseen työsuhdeasiat ja tulivat meidänkin firmaan. Vaativat muutoksia moneenkin asiaan, mm. työaikakirjanpito vaadittiin laadittavaksi toimintaan. Homma toteutettiin eräänä perjantai-iltapäivänä siten että siinä porukalla luotiin ohjelma joka tarpeen vaatiessa arpoo järkevän oloiset listat työtunneista halutulta ajalta, mikäli tarkastajat tulevat joskus vuorolistoja kyselemään.

Ongelman ydin on siinä, että duunien määrä per päivä pysyy vakiona oli duunissa tai ei. Vapaata pidettyäsi onkin melkoinen vuori odottamassa ja jatkuvia ylitöitä tulee tehtyä että ihan kaikki deadlinet ei sujahtaisi ohitse.

Tämä on juuri se ongelman ydin. Eihän työpaikalla ole pakko olla kuin se lakisääteinen aika, mutta homma on silti oltava valmis deadlineen mennessä. Ja turha kuvitella että työnantaja antaa löysiä deadlineja - tai ottaa "sudden problem" varauksia deadlineihin. Jos alat uikuttaa niin äkkiä työnantaja alkaa vihjailemaan että joku muu varmasti tekee hommat deadlineen mennessä mukisematta.

Legendaarinen työpaikkailmoitus ;)

Yrityksemme toiminnan laajentuessa etsimme nuorekkaaseen ja
eteenpäinpyrkivään joukkoomme sinua, ATK-asiantuntija, vastaamaan
tietojärjestelmämme kehitys- , ylläpito, tuki- ja koulutustehtävistä.
Tarjoamme modernin työympäristön ja edistykselliset työkalut,
sekä tilaisuuden kehittää itseäsi. Edellytämme sinulta joko
diplomi-insinöörin tai insinöörin tutkintoa, vähintään 10 vuoden
työkokemusta, alle 30 vuoden ikää, MCSE ja MCP-tutkintoa, ABC-ajokorttia
(pikku e luetaan eduksi) sekä osaamista seuraavilta
osa-alueilta:

* Windows NT 3.51, NT 4, Windows 2000, Windows 3.11, 95, 98, Windows XP
* Novell Intranetware ja Netware 3 sekä 4
* SCO System V, AIX, Linux, HP/UX sekä Digital UNIX
* Office 97 (asennus, käyttö, tuki ja koulutus) sekä BackOffice-tuoteperhe
(Exchange Server, IIS 4, SMS, MTS, Site Server ja SNA
server)
* VMS, VM, MVS, JES3, 4300/DOS, TSO ja CICS
* AS/400 ja S/36

Hallitset tietokantaohjelmoinnin Oracle-, SQL Server- ja
RDBMS-ympäristöissä, tunnet verkonhallinnan ja olet kuin kotonasi C, C++,
Visual Basic-, Scheme-, Lisp-, Prolog- , Pascal- ja Delphi-ohjelmoinnin
parissa. Seuraat aikaasi ja hallitset usean vuoden
kokemuksella Javan, Corban sekä JDBC-ohjelmoinnin, eikä DCOM ja Windows
DNA:kaan ole outo.

Ciscon IOS on sinulle arkipäivää, ja TCP/IP on keskimmäinen nimesi. Tunnet
Lotus Dominon ja Notes-tuoteperheen kuin omat taskusi.
Omaat myös graafista silmää ja taitoja käyttöliittymäsuunnitelussa.
Sinulla on usean vuoden kokemus HTML-pohjaisista Intranet- ja
Internetratkaisuista sekä sähköisestä kaupankäynnistä. Olet energinen ja
omaat hyvän paineensietokyvyn. Puhut sujuvasti suomea,
ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa, flaamia ja iiriä, sekä ilmaiset
itseäsi näillä kielillä sujuvasti myös kirjallisesti. Olet
asiakaspalvelu- ja myyntihenkinen. Orastavat telepaattiset kyvyt katsotaan
eduksi.

Osaat tulkita asiakkaidemme tarpeet ja toiveet kahdesta pätkivän
GSM-yhteyden yli kantautuneesta, etäisesti puhuttua kieltä
muistuttavasta äänteestä. Vapaa-aikanasi harjoitat telekinesiaa ja mustaa
magiaa, joten osaat materialisoitua vähintään kolmeen
paikkaan yhdenaikaisesti.

Tukitoiminta on sydäntäsi lähellä, joten ymmärrät loppukäyttäjien "se
hajos", "oli siinä joku messu mut mä klikkasin OK" ja "en mä
mitään tehny"-lauseet ja osaat toimia niiden vaatimalla tavalla aina ja
kaikkialla.

Harrastuksenasi on myös Windows DDK-ohjelmointi, joten uusien laiteajurien
teko paikan päällä luonnistuu sinulta helposti. Luet
säännöllisesti Dr Dobb's Journalia, osaat ulkoa Lotuksen, Adoben,
Novellin, IBM:n ja Microsoftin Knowledgebase-artikkelit, yön
yksinäisinä hetkinä kätevästi korjaat hajonneen emolevyn, verkkokortin tai
kovalevyn mediapinnan joko sveitsin armeijan
linkkuveitsellä tai Leatherman toolilla - säkki päässä ja toinen käsi
selän taakse sidottuna. (Lue: savussa, sumussa ja seitsemän
pullon simassa.)

Työtehtäviäsi varten edellytämme että sinulla on oma auto, Visa tai
Diner's Club (Amex hyväksytään), sekä vähintään kolmen
lentoyhtiön Platinum-, Gold- tai Premiere- tason frequent flyer-kortit.

Toivomme hakijoilta kokemusta astronauttina olemisesta. Olet jo
toivottavasti käynyt kuun pimeällä puolella korjaamassa
Linux-servereitä. Olet myöskin "käpistellyt" gravitaatiopropolsio
moottoreita joiden tekniikka on peräisin UFO:ista. Juhan af Grann
kaverina luetaan eduksi.

Toivomuksemme täyttääksesi sinun tulee olla sosiaalinen, sanavalmis ja
joviaali, työtä ja tiukkoja paikkoja pelkäämätön, joustava ja
oma-aloitteinen. Julkkisten kanssa kaveeraaminen, kokemus PR-työstä ja
ehdokkuus Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi katsotaan eduksi
paikkaa täytettäessä.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi ja CV:si todistusjäljennöksineen
osoitteella Mokia.com (Mokia Collecting People). Kuoreen merkintä
"ORJA".

Jissen sanoi:
Tämä on juuri se ongelman ydin. Eihän työpaikalla ole pakko olla kuin se lakisääteinen aika, mutta homma on silti oltava valmis deadlineen mennessä. Ja turha kuvitella että työnantaja antaa löysiä deadlineja - tai ottaa "sudden problem" varauksia deadlineihin. Jos alat uikuttaa niin äkkiä työnantaja alkaa vihjailemaan että joku muu varmasti tekee hommat deadlineen mennessä mukisematta.
Tässä kohtaan pitäisi kuvaan astua mörön nimeltä ammattiliitto. Valitettavasti atk-alan väki on huonosti järjestäytynyttä ja työnantajan mielivaltaa ilmenee enemmän kuin monilla muilla aloilla. Ei se liiton jäsenmaksu niin paha ole ettei sitä voisi maksaa kun parhaassa tapauksessa se voi säästää työpaikan. Yksittäinen työntekijä ei voi oikein mitään kun työnantaja painostaa tekemään palkatta ylitöitä mutta liiton seistessä selän takana on hyvä vaatia oikeuksiaan.

Javu sanoi:
Yksittäinen työntekijä ei voi oikein mitään kun työnantaja painostaa tekemään palkatta ylitöitä mutta liiton seistessä selän takana on hyvä vaatia oikeuksiaan.
No käsittääkseni tällä alalla nyt ei noin yksioikoinen tilanne ole. Ainakin isommissa taloissa se pomo on samanlainen duunari kuin koodaaja itsekin. Ja kukaan ei välttämättä vaadi tekemään hommaa valmiiksi dedikseen mennessä. Mutta jos ei valmistu, palaa boonukset ja sehän se onkin kätevä kannustin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom