Palkat IT-alalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levetsu
  • Aloitettu Aloitettu
Noi palkat vaihtelevat todella hurjasti, samalla projektisuunnittelija tms nimikkeellä saattaa palkat vaihdella selvästi alle 2000e (perus c/java/whatever koodari) hyvinki hurjiksi (jonkun legacy systemin asiantuntija/tietoturvaasiantuntija/cobol/whatever hyvin erikoistunut ala), joista se varsinainen massi tienataan, eli opetelkaa joku erikoisala!

Parhaat liksat käytännössä tehdään kuitenkin perusteollisuuden tietohallinnossa, paikoissa joissa on yleensä selvästi suurempi mahdollisuus edetä urallaan mitä IT-alan firmoissa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Amerikan Jeesus sanoi:
Täytyy kyllä todeta että on teillä poijjaat surkeat palkat kun vielä miettii että työvuosia on takana aika paljon osalla. Isi tienaa meillä reilut 2000€ 2 viikossa ja se on tehtaassa töissä. Ei oo muuta koulua ku amiksen käyny joskus vuonna venäjä.

Ihan oma vika. Oikea amiskoulu on avain isoihin liksoihin ja loppu on kiinni vain omasta itsestä. Turha valittaa jos oma liksa on pieni, kaikille ansionsa mukaan. Sanois taas joku kauppiksen käynyt markkinointihomo. :urjo: :lol2:

Opiskelkaa putkimieheksi tai sähköasentajaksi. Siellä se rahaa makaa.

Amerikan Jeesus sanoi:
Täytyy kyllä todeta että on teillä poijjaat surkeat palkat kun vielä miettii että työvuosia on takana aika paljon osalla. Isi tienaa meillä reilut 2000€ 2 viikossa ja se on tehtaassa töissä. Ei oo muuta koulua ku amiksen käyny joskus vuonna venäjä.

Mutta voiko se isi töitä tehdessä surffailla Pakkiksella :D

Itse olen johtava ohjelmistosuunnittelija ja palkka työhön nähden suht. pieni (n.2500e/kk) en kuitenkaan ole helsingissä duunissa. siellä samasta työstä sais n.3000-3500e/kk. palkankorotus on kyllä tiedossa kohta.

Amerikan Jeesus sanoi:
Täytyy kyllä todeta että on teillä poijjaat surkeat palkat kun vielä miettii että työvuosia on takana aika paljon osalla. Isi tienaa meillä reilut 2000? 2 viikossa ja se on tehtaassa töissä. Ei oo muuta koulua ku amiksen käyny joskus vuonna venäjä.

No voihan helevetti. Tyyppi haukkuu muiden palkat huonoiksi ja heittää vertailuksi iskäpapan liksan :david: Kerropa Amöriikan jeesus paljonko itse tienaat tällä hetkellä.

P.s.Meidänpä iskä tienaa enemmän ku teidän iskä. Joka toinen viikko on töistä kokonaan vapaata ja pääseepä vielä 55 vuotiaana eläkkeelle.

Amerikan Jeesus sanoi:

Joo joo! Niinpä niin! Eli todennäköisesti isäsi on 4-vuorotyössä, saa vaarallisen työ lisää, työvuosia helvetisti takana ja korotuksia ehtinyt saamaan noin 20, viikonloput yleensä töissä ja 2000 eemeliä saa kahdessa viikossa kun on bonuksenmaksuviikot.

Kun minä joskun jolppina menin amiksen jälkeen tehtaaseen töihin niin lähtöpalkka oli 29 markkaa tunti. Viiden vuoden jälkeen palkka oli noussut jo 41 markkaan tunti ja minä tein 110 prosenttisesti ruumiillista työtä. Voi niitä aikoja! :eek:

Tune sanoi:
Voihan nyt perkele.
Mä olen ollut alalla töissä NELJÄ vuotta ja nyt palkkani on vähän yli 2000 €/kk.
Valmiina insinöörinä olen ollut 1.5 vuotta (opiskelin iltaisin aina kun treeneiltä ehti).
Virallinen nimikkeeni oli ainakin joskus ohjelmistoasiantuntija.
Pienempään palkkaan varmasti vaikuttaa se, että olen töissä pikkukaupungissa, täällähän kaikki on pienempää :)

Tuntuis olevan vähän alakanttiin, itse tienaan n. 2500e/kk suunnittelijana enkä ole valmistunut eikä kaupunkikaan ole niin kauhean iso... :)

Isi tienaa meillä reilut 2000€ 2 viikossa ja se on tehtaassa töissä.

Paperitehtaassa?

Työnjohtajana tehtaassa?

IT-alalla järjestelmäasiantuntijana vuosi valmistumisen jälkeen reilut 2000 €/kk. Määräaikaisena ja vakinaistamista odotellessa. Ehkä se palkkakin siitä sitten joskus...

Levetsu sanoi:
Miten nopeesti tulee ensimmäiset palkankorotukset?
Vai kannattaako heti alussa pyytää vähän ylikantiin?

Pyydät heti alussa sen verran kun kantti kestää + vielä lisää. Ei niitä palkan korotuksia välttämättä tipu kun lakisääteiset prosenttikorotukset. Ei se työnantaja mikään hyväntekijä jeesus ole. Nyt sulla on parhaat mahikset hilata palkkaa ylös.

Levetsu sanoi:
Miten nopeesti tulee ensimmäiset palkankorotukset?
Vai kannattaako heti alussa pyytää vähän ylikantiin?

Aluksi ei minusta kannata pyytää kohtuuttomia. Jos firma tarjoaa jotain tiettyä palkkaa, sitä voi aina vähän nokittaa. Itse ainakin harrastin joskus aluksi sitä että vaihtelin firmoja + tein vain määräaikaisia soppareita ja korotin palkkaa joka kerta, mutta en tiedä miten nykyisin onnistuisi. Ekaa palkankorotusta voi mennä pyytelemään koeajan jälkeen, jos siis eivät potki pois siinä vaiheessa... :rolleyes:

Muay sanoi:
Ekaa palkankorotusta voi mennä pyytelemään koeajan jälkeen, jos siis eivät potki pois siinä vaiheessa... :rolleyes:

Sori jos vähän :david: kysymys, mutta miten tuota palkankorotusta on 'järkevää' pyytää. Itselle tuntuu jotenkin tavattoman nololta tuo jostain syystä.

Palkankorotuksen pyytämisessä kannattaa muistaa miten hyvä ja tärkeä työntekijä sä firmalle olet. Jos tuntuu siltä että et ole niin sitten kannattaa jättää väliin :) eli selität miten hyvin sä teet työt ja miten motivoitunut oot. Itse ainakin aina vetoan myös siihen että yleisesti tästä hommasta tälläisessä duunissa maksetaan niin ja niin paljon joten sen verran kuuluis itelleenkin. Tietysti on hankalaa pyydellä korotuksia jos saa jo sen verran hyvää liksaa ettei missään paremmin makseta. silloin ei auta kuin kohota korkeammalle töissä niin johan liksaa taas tulee. Se on vähän työpaikasta ja tehtävästä kiinni miten tuota kannattaa kysellä. Monella tulee jo paskat housuun kun päättää käydä kysymässä ja astuu johtajan huoneeseen :D

Ja muistetaan myös se utopistinen seikka, että hyvä työnantaja nostaa työntekijän palkkaa automaattisesti ilman sen kummempia aneluita. Hyvä johtaja ymmärtää, että tällainen toiminta lisää työntekijän motivaatiota ja tuottavuutta...näin sen ainakin johtamisen alan teorian mukaan PITÄISI mennä ;)

Ja sitten siihen alkuperäiseen aiheeseen: oma palkkani sovellussuunnittelijana ~2800e/kk ja työkokemusta riittää neljän vuoden edestä

Sitä mukaa kun osaamista/työkokemusta/koulutusta/vastuuta tulee niin voi miettiä korotustakin, jos vaan sopivasti on aikaa edellisestä kulunut. Ja noita asioitahan on hyvä pyytäessä mainostaa. Noista kun kasaa sopivan paketin jota ei voi kiistää loukkaamatta, niin luultavasti jotain irtoaakin. Turha ujostelu ei kannata, kysehän on sinusta ja panoksesi arvosta. Luontevasti homma hoituu jos sinulla on muuten vaan asiaa esimiehelle tai jokin kehityskeskustelu tms, tai sitten vaan sovit keskustelutuokiosta etukäteen.

N.O.Kummonen sanoi:
Paperitehtaassa?

Työnjohtajana tehtaassa?

IT-alalla järjestelmäasiantuntijana vuosi valmistumisen jälkeen reilut 2000 €/kk. Määräaikaisena ja vakinaistamista odotellessa. Ehkä se palkkakin siitä sitten joskus...

Paperitehtaassapa hyvinkin. Kokemuksen mukaan tuo palkka sillä on noussut kivasti kun vuosia on reilut 20 jo takana. Eli toki vähän parempaa saa kuin vasta paikalle tullut.

Niin ja tarkoitus ei ole mitenkään vouhottaa vaan ihmettelen tätä hommaa että näin pienituloisiin töihin haetaan.. No mutta jos pitää alasta niin mikäs siinä. Kuitenkin tässä samaisessa tehtaassa kesätyöläiset jotka käyvät vuorotyötä saavat about 800€ 2 viikossa ja joskus enemmän jos jaksavat vetää muutaman vuoron putkeen.. ja näillä kavereillahan ei tuu tuota veroakaan ilmeisesti niin hirveästi. Harmittaa vähän kun valinta ei tänä kesänä osunut minuun :(

Amerikan Jeesus sanoi:
Niin ja tarkoitus ei ole mitenkään vouhottaa vaan ihmettelen tätä hommaa että näin pienituloisiin töihin haetaan.

Sulla taitaa olla nyt vähän turhan ruusuinen kuva palkoista ja työpaikoista. Tässä maassa on niin paljon työttömiä, ja aika harvalla on (realistinen) mahdollisuus hakea töitä joissa kkpalkka alkaa numerolla 3. Eipä tuollasia ison palkan hommia edes ole tarjolla paljoa.

No kyllä se siitä vielä valkenee ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom